Regenval en stralende zon bepalen eerste strijd nieuwe crossbaa Publiek ziet van onder paraplu 's en plastic auto's voorbij glijden Weerman Ed de Bruijn 'redt' feestje cross buren TEXELSE /f C0URANT Alcoholcontro Modelracing Gauke van Ling snelste tijdrijd DINSDAG 23 JULI 2002 situatie. Even staat de MAB (Motor, Auto- en Bromfietsclub Texel) zondag middag op het punt de autocross van afgelopen zondag af te gelas ten. Een telefoontje naar buurman Ed de Bruijn van het vliegveld leert echter dat het snel afgelopen moet zijn met de buien. De organisatie besluit door te gaan. De beslissing pakt goed uit. Tijdens de laatste manches en de finales schijnt de zon volop en kunnen de coureurs alsnog hard over de nieuwe baan in Eierland crossen. Dat staat in schril contrast met de vertoningen aan het begin van de middag. Publiek, weggedoken onder paraplu's en stukken plastic, ziet de coureurs dan voornamelijk voorbij baan in het eerste jaar alleen beschik baar voor Texelse coureurs. Daardoor kan elke deelnemer vier voorrondes rijden. Paraplu's De ring rond de baan. vanwaar de toeschouwers de race kunnen vol gen. oogt door de regen als een pa raplu-beurs. Beschut proberen de toeschouwers het zo prettig mogelijk te houden Bouwsels van paraplu's en stukken plastic zijn eveneens waar te nemen. Erwin Zoer komt onder één van die bouwsels vandaan om een stuk plastic nog eens goed aan de punt van een paraplu vast te maken. Een andere 'bewoner' kijkt even op en verdwijnt daarna ook weer onder de constructie. 'We zitten hier met Zo'n anderhalve meter lager glijden de auto's ondertussen voorbij. Boch ten worden soms bijna dwars op de baan liggend genomen. Behoed zaam sturen, beheerst gasgeven en rustig blijven rijden, is het devies. Alle investeringen in de wagens ten spijt, wordt de snelheid voornamelijk be paald door de blubber. Bij het minste of geringste kan de wagen de grip al kwijtraken en is de sloot over het al gemeen het eindpunt van de reis. Veel banden zijn dik beplakt met klei. Na een race zijn de auto's (inclusief de meeste coureurs) rijp voor een ritje door de wasstraat. Joop Veltkamp rijdt toepasselijk rond met de wagen waarop 'Dries, de slipkoning' staat vermeld. 'Het is net een loterij geworden. Ie- glijden over de spekgladde kleilaag. Met de regen en de wind is het bijna onaangenaam de races te volgen. Een deel van de bezoekers verlaat voortijdig de arena, net als enkele coureurs. Bestuurders van de stockcars rijden bijna schuifelend over de baan om een voortijdig einde in de sloot maar te voorkomen. Bij de start van de eerste manche is het nog droog geweest, maar daarna valt de regen volop. 'Het begon met zonne stralen', roept Martin Trap om, 'maar het is nu helaas pindakaas.' Trap, voor de gelegenheid terug als pre sentator, voorziet het publiek zondagmiddag samen met Marco van Sambeek van commentaar. Wethouder Nel Eelman verricht rond het middaguur de officiële opening van de nieuwe 375 meter lange baan aan de Hoofdweg. De wethouder roemt de baan als de mooiste van Noord-Holland en mogelijk zelfs de mooiste van heel Nederland. Een ritje in één van de bolides gaat aan haar voorbij. De MAB vindt het daarvoor al te glad. Na de opening verricht Modelclub Texel een demonstratie met modelwagens die op benzine rij den. Een slag grotere modelwagens van Theo Veeger rijden over de baan en Nico Blonk doet in zijn stockcar mee aan de openingsronde. Met een aanwezigheid van zo'n dertig jaar is Blonk is de langst meedoende cou reur van het stel. Daarna nemen ruim honderd Texelse coureurs het tegen elkaar op. Er zijn dne klassen: vier-cylinder vnje klasse, Rodeo en de Formule 1 met de stockcars. Deelnemers van de over kant zijn er niet bij. De MAB stelt de zeven man onder', vertelt Zoer. 'En het plastic is met voorbedachten rade meegenomen.Hij wijst naar een oranje tent die een eindje verderop op de ring is opgesteld. 'Volgend jaar gaan we het beter doen.' De betref fende oranje tent biedt beschutting aan een groep van tien tot vijftien mensen. Te zien aan het hout en de manier waarop het plastic zeil is vast gemaakt, moet de tent al van tevo ren zijn gebouwd. Danny Westerlaken van de MAB krijgt, als hij een rondje maakt over de ring, het advies van éen van de bezoekers om een stand met paraplu's te beginnen. Wester laken moet even kijken wie tegen hem praat. 'Je herkent helemaal nie mand met al die paraplu's.' Net als bij de crossbaan aan de Genteweg in Oosterend hebben be zoekers banken meegenomen om op te zitten. Een groep jongeren die zich zelf Beach Club Texel noemt, heeft er twee bij zich om de race te volgen. Met een grote lap plastic houden ze zich droog. 'We vermaken ons hier wel', zegt Lennart Witte van onder de lap, terwijl hij op een emmer met bier en fris wijst. Wat ze van de nieuwe baan vinden, kunnen ze nog niet zeg gen. Koen van der Slikke: 'Het is moeilijk te vergelijken. In Oosterend was het meestal mooi weer.' Tussen alle beschutting vormt Niels Hin een uitzondering. Hij zit rustig op een stoeltje in de open lucht. Op zijn ge zicht wat modderspatten van de baan. Van de regen trekt hij zich wei nig aan. 'Je moet er wat voor over hebben', klinkt het onverstoorbaar. 'En het is een knappe baan gewor den.' Over twee weken is er een nieuwe cross. Tot die tijd kunnen de coureurs hun wagens weer oplappen. Alex Witte {Rodeo) verlaat zijn wagen, nadat hij zijn wagen op niet gebruikelijke wijze in de sloot heeft geparkeerd. Coureurs van de Rodeo-klasse konden weer voluit gaan, nadat de blubber van de baan was verwgderd. dereen kan nu winnen. Je moet vooral je hoofd erbij houden', zegt Albert Schagen in de pitsstraat. Vol trots opent hij de motorkap van zijn zelfverbouwde wagen (Volkswagen Cirocco, vier-cylinder vrije klasse). 'Deze auto is luxer dan mijn eigen wagen. Ik rijd zelf in een Opel Kadett.' In tegenstelling tot de buitenkant van de wagen, oogt de motor nog blin kend schoon. Komt onder meer door een foefje voor de radiateur, zegt Schagen en hij toont een zelf gemaakte hor voor de radiateur. 'Dat heb ik geleerd bij een andere coureur. Op die manier kun je het eenvoudig schoonhouden.' Hoewel hij pas drie jaar geleden op zijn 32ste voor het eerst meedeed, lijkt de coureur uit Oosterend volledig bevangen door de autocross. 'Ik ben de hele winter bezig geweest met de wagen. Hij is nooit af. Het is ook een leuke ploeg die hier rijdt. Je zoekt elkaar op en je helpt elkaar als het nodig is. Er is hier ook heel veel belangstelling voor autocross. Ik denk dat dat komt, omdat veel mensen bij hun huis de ruimte hebben om te knutselen.' Hij toont zich bewonderend over de nieuwe baan. 'Prachtig. Super van wie dat voor elkaar heeft gefietst.' Ook andere coureurs laten zich po sitief uit over de nieuwe baan. Kritiek punt is dat hij minder uitwijk mogelijkheden heeft, omdat er tussen de baan en het middenterrein ook een greppel ligt. 'Het is daardoor wat drukker geworden', zegt Martin Koorn, terwijl hij na een race zijn ogen schoonwrijft met een zakdoek. 'Zo nu kan ik weer wat zien. Op een gege ven moment zat ook mijn bril vol modder', verklaart hij. Een eindje verderop buigt Jaap Zijm zich over de vraag of hij de achterkant van de wagen van zijn broer Jan, één van de kanshebbers, van modder- en sneeuwbanden moet voorzien. Die kunnen in de modder voor meer grip zorgen. Hij houdt een slag om de arm, omdat het nog mooi weer zou kunnen worden. 'En dan moet je die banden juist niet hebben. Maar ze worden nu gehaald.' Voor Albert de Ridder, die voor de eerste keer mee doet, lijkt de wedstrijd al snel afgelo pen te zijn. In de tweede manche is de ophanging van zijn linker voorwiel gebroken, waardoor het wiel krom staat. 'Was een klein tikje van een ander. En bij eerste manche ben ik in de sloot gereden. Volgende keer be ter maar.' Die volgende keer komt al vrij rap als na half vier de zon door breekt. Met enige krachtsinspannin gen repareren De Ridder en zijn be geleiders het wiel, zodat hij alsnog kan meerijden. Bij Zijm blijven toch de normale banden om de achterwielen liggen. Zon Het beeld van het tweede deel van de wedstrijd is bijna niet te vergelijken met het eerste deel. Na half vier schijnt de zon volop. Het parcours verandert in de gewenste baan met de harde ondergrond als de MAB de blubber heeft laten wegschuiven. In de laatste manches kunnen de cou reurs daardoor het gas intrappen en roekelozer de bochten in gaan. Alex Witte (Rodeo) presteert het zijn wa gen rechtop in de sloot te parkeren. Ik weet ook niet hoe je dat doet'zegt hij nog verbaasd als hij uit de wagen is geklommen. 'Ik werd getikt en daarna begon ik te tollen.' Hij houdt er een wondje aan de vinger aan over. Jan van der Vis laat een paar vrijwil ligers bij de doorgang tussen de baan en de pits schrikken als hij na een tik uit de baan vliegt. De vrijwilligers springen opzij. Van der Vis botst met de nodige vaart tegen een partij au tobanden die voor de veiligheid tegen het beton van de ring zijn geplaatst. De veiligheid op de baan wordt on der meer in de gaten gehouden door mensen die met de rode en gele vlag klaarstaan op de hoekpunten. De gele vlag gaat omhoog als gestrande wagens voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Belandt een wagen op zijn kop, dan gaat direct de rode vlag omhoog en wordt de race stilge legd. Brandweermensen en anderen nemen direct poolshoogte om te zien hoe het met de coureur is. Ernstige ongelukken doen zich niet voor. Martin Koorn loopt ti|dens de finale in de Rodeo wel brandwonden op aan zijn linkerschouder als achter zijn rug een slang van het koel systeem knapt. EHBO-ster Gerrie Stark verleent eerste hulp. Een an dere coureur loopt een verstuikte pols op als de stuurstang tegen zijn arm slaat. Finale De finales kennen verrassende uitsla gen Willem-Johan Bakker wint de vier cylinderklasse. Bakker, die voor het vierde jaar meedoet, rijdt van begin af aan op kop. Kanshebbers Jasper Braam en Peter Betsema on dernemen diverse pogingen de kop positie over te nemen. Braam lukt het halverwege de strijd bijna, maar Bak ker weet met een handige manoeu vre zijn positie te behouden. Zowel Braam als Betsema eindigt uiteinde lijk in de sloot. In de laatste ronden onderneemt Rene Hoep nog pogingen om Bakker te pakken, maar die heeft dan al een flinke voorsprong genomen. Hoep wordt uiteindelijk, zoals vaker, tweede. Gerrit Jan Booy pakt de derde plaats. Jan Jacob ('Karei') de Jong, ook één van de favorieten, moet de race voortijdig beeindigen met een kapotte versnellingsbak. Voor Bakker is de overwinning een bevestiging van het goede jaar dat hij Een veiligheidsman waarschuwt de coureurs voor een gevaarI herstart is nodig als Hans Arnout over de kop gaat. De tweede plaats is voor Jeroen van der Sar. Ook voor hem een mooi resultaat na een verblijf in de middenmoot. De derde plaats gaat naar Roel Bakker. Kanshebbers Met plastic hielden jongeren van Beach Club Texel zich droog tijdens de regen. Veel wagens waren na een ritje over de baan rijp voor de wasstraat. doormaakt. 'Ik sta ook vierde in het klassement op Sint Maarten. De prij zen komen binnen dit jaar.' De afge lopen jaren heeft de winnaar nog met veel indruk achter gelaten en ein digde hij meestal in de middenmoot. Hij toont zich trots dat hij als eerste gewonnen heeft op de nieuwe baan. De winst bij de Rodeo gaat naar fa voriet Jan Zijm. De coureur, die de titel voor de vijfde keer binnenhaalt, rijdt beheerst en op ervaring naar de overwinning. Halverwege de race neemt Martijn Hegeman de kop positie even van hem over. Na de tweede herstart (Rudy van der Ploeg sloeg over de kop) zakt Hegeman al snel terug, omdat hij moeite heeft het wrak van Van der Ploeg te omzeilen. Een paar druppels olie in de uitlaat van Van der Ploeg zorgen nog voor een flinke rookontwikkeling als hij over de kop is geslagen. Een eerste Ronald Uitgeest, Kees Jimmink, Joost van Heerwaarden en Simon Koopmans sneuvelden voortijdig. Zijm is na afloop blij met de overwin- van der Ploeg als onduidelijk is wie nu heeft gewonnen. Brandenburg is boos omdat hij twee keer voor zijn neus het bordje 'laatste ronde' zag opdoemen. 'Na de herstart werd ge zegd dat ik nog drie rondjes moest rijden. Bij de tweede keer dat ik het bordje zag. had ik het gas er al af.' De herstart was nodig omdat Kees Pol senior en Henri van Maldegem net voorbij de jurytoren over de kop wa ren geslagen en in de sloot lagen. Na de herstart is het wat chaotisch op de baan, waardoor de jury ook geen volledig overzicht meer heeft. Na kort beraad met de jury besluit Van der Ploeg Brandenburg officieus als win naar uit te roepen. Een boze De Veij laat de prijsuitreiking voor wat die is. Uit het bekijken van videobeelden bleek gisteren overigens dat Brandenburg terecht eerste is gewor den, vertelt Van der Ploeg. Uit de beelden blijkt ook dat De Veij een tijdje vast zat in de ovale bocht. Tweede is Cor Snoey, derde werd De Veij. De finale van de stockcars wordt aan vankelijk gedomineerd door Dirk Barends en Egbert van der Werf. Na twee ronden ligt Barends eruit en neemt Van der Werf de koppositie even over, totdat ook hij uitvalt. Vanaf dat moment ligt Brandenburg aan kop. De deelname van oud-MAB- voorzitter Van Maldegem is bijzonder. Hij kreeg zondag alsnog het afscheidscadeau dat hij vorig jaar had zullen krijgen na zijn afscheid. terrein vanwege die greppel! binnenkant. Op het oude tem de Genteweg lagen alleen stro Maar de baan zelf is gewoon meter breed gebleven.' De M* ving positieve reacties op dei baan. Zelf was de organisai tevreden. 'Maar er zijn nog kinderziektes. Sommige stonden te snel voor de inga de arena en de EHBO moeti tere ruimte krijgen. Ze had! soms te weinig overzicht on mensen voor hun beeld staan.' Een vertegenwoordig de Nederlandse Autosp (NAB) had eveneens,cCompl voor de baan. Over twee wé 4 augustus, wordt er geraced. Tekst en foto's Jeroen van Ha De politie voerde zondagmi steeksproefgewijs ala controles uit bij de deelnei aan de autocross. Een i deelnemers moest vóór dei strijd even blazen. VolgensI.' voorzitter Jan Nico van derP was de controle ingesteld, oi de pits bij de nieuwe baan meer op een afgesloten Ie ligt. De coureurs kunnen i door eenvoudiger aan komen. Bij de controles echter niemand betrapt. ning. 'Fantastisch. En het is ook een mooi parcours om op te rijden.' Zo wel bij de Rodeo als de vier-cylinder maken de winnaars een ererondje over de baan. Formule 1 Bij de Formule 1 blijft dat ererondje achterwege. Zowel Pablo Branden burg als Martijn de Veij komt na de finish boos verhaal halen bij Jan Nico Andere coureurs huurden een stockcar voor hem, zodat hij mee kon racen. Zijn deelname in de finale was afgedwongen in de voorrondes, al dus Van der Ploeg. Brandenburg looft na afloop de baan. 'Hij is heel snel. Maar je komt wel ruimte tekort. Er is geen uitwijkmogelijkheid.' Die kritiek bereikte ook de MAB. Van der Ploeg: 'De racers kunnen nu niet meer binnendoor over het midden- Willem Eelman (3) heeft zojuist een schuiver gemaakt in de blubber en staat dwars op de baan, terwijl Joost van Heerwaarden (8) op hem afrijdt. Edo Kooiman (41) weet Eelman net te ontwijken. In verband met de zware rei van zondagmiddag werd de competitie-avond van de I racing club afgelast. Weliswa om 20.00 uur geen regen mi baan was nog zó nat dat de niet voldoende grip meer hado volgende competitie-avond gehouden op 10 augustus. Gauke van Lingen heeft vrijdag van de tijdritten van Wielerven Texel optimaal geprofiteerd i afwezigheid van specialist R Boersen. In elk van de drie' van acht kilometer was Van' sneller dan zijn dertien concur zodat de overwinning hem* toekwam. Hij hanteerde ee« heel licht oplopend schema komsttijden 11.59, 12.11 en minuten) en was daarmee 23! den sneller dan Theo Boom 36.47 op de tweede plaats ei' Willem van Tatenhove (37.33 Zijm (37.39 en Otto Goëngal eindigden respectievelijk derde, vierde en vijfde plaats.t terstand van de rest van het f- beduidend groter. Ingrid U (44.29) en Marijke Stark (45.1 ren de enige twee vrouwelijk nemers. Bij de jeugd deden door ti slechts drie renners mee. f ging naar een gast, ValentijnU Danny Goënga en Klaas tl veroverden de tweede en df

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 4