Regenval en stralende zon bepalen eerste strijd nieuwe crossbaa
Publiek ziet van onder paraplu 's
en plastic auto's voorbij glijden
Weerman Ed de Bruijn
'redt' feestje cross buren
TEXELSE /f C0URANT
Alcoholcontro
Modelracing
Gauke van Ling
snelste tijdrijd
DINSDAG 23 JULI 2002
situatie.
Even staat de MAB (Motor, Auto-
en Bromfietsclub Texel) zondag
middag op het punt de autocross
van afgelopen zondag af te gelas
ten. Een telefoontje naar buurman
Ed de Bruijn van het vliegveld leert
echter dat het snel afgelopen moet
zijn met de buien. De organisatie
besluit door te gaan. De beslissing
pakt goed uit. Tijdens de laatste
manches en de finales schijnt de
zon volop en kunnen de coureurs
alsnog hard over de nieuwe baan
in Eierland crossen.
Dat staat in schril contrast met de
vertoningen aan het begin van de
middag. Publiek, weggedoken onder
paraplu's en stukken plastic, ziet de
coureurs dan voornamelijk voorbij
baan in het eerste jaar alleen beschik
baar voor Texelse coureurs. Daardoor
kan elke deelnemer vier voorrondes
rijden.
Paraplu's
De ring rond de baan. vanwaar de
toeschouwers de race kunnen vol
gen. oogt door de regen als een pa
raplu-beurs. Beschut proberen de
toeschouwers het zo prettig mogelijk
te houden Bouwsels van paraplu's
en stukken plastic zijn eveneens waar
te nemen. Erwin Zoer komt onder één
van die bouwsels vandaan om een
stuk plastic nog eens goed aan de
punt van een paraplu vast te maken.
Een andere 'bewoner' kijkt even op
en verdwijnt daarna ook weer onder
de constructie. 'We zitten hier met
Zo'n anderhalve meter lager glijden
de auto's ondertussen voorbij. Boch
ten worden soms bijna dwars op de
baan liggend genomen. Behoed
zaam sturen, beheerst gasgeven en
rustig blijven rijden, is het devies. Alle
investeringen in de wagens ten spijt,
wordt de snelheid voornamelijk be
paald door de blubber. Bij het minste
of geringste kan de wagen de grip al
kwijtraken en is de sloot over het al
gemeen het eindpunt van de reis.
Veel banden zijn dik beplakt met klei.
Na een race zijn de auto's (inclusief
de meeste coureurs) rijp voor een ritje
door de wasstraat. Joop Veltkamp
rijdt toepasselijk rond met de wagen
waarop 'Dries, de slipkoning' staat
vermeld.
'Het is net een loterij geworden. Ie-
glijden over de spekgladde kleilaag.
Met de regen en de wind is het bijna
onaangenaam de races te volgen.
Een deel van de bezoekers verlaat
voortijdig de arena, net als enkele
coureurs. Bestuurders van de
stockcars rijden bijna schuifelend
over de baan om een voortijdig einde
in de sloot maar te voorkomen. Bij de
start van de eerste manche is het nog
droog geweest, maar daarna valt de
regen volop. 'Het begon met zonne
stralen', roept Martin Trap om, 'maar
het is nu helaas pindakaas.' Trap,
voor de gelegenheid terug als pre
sentator, voorziet het publiek
zondagmiddag samen met Marco
van Sambeek van commentaar.
Wethouder Nel Eelman verricht rond
het middaguur de officiële opening
van de nieuwe 375 meter lange baan
aan de Hoofdweg. De wethouder
roemt de baan als de mooiste van
Noord-Holland en mogelijk zelfs de
mooiste van heel Nederland. Een ritje
in één van de bolides gaat aan haar
voorbij. De MAB vindt het daarvoor
al te glad. Na de opening verricht
Modelclub Texel een demonstratie
met modelwagens die op benzine rij
den. Een slag grotere modelwagens
van Theo Veeger rijden over de baan
en Nico Blonk doet in zijn stockcar
mee aan de openingsronde. Met een
aanwezigheid van zo'n dertig jaar is
Blonk is de langst meedoende cou
reur van het stel.
Daarna nemen ruim honderd Texelse
coureurs het tegen elkaar op. Er zijn
dne klassen: vier-cylinder vnje klasse,
Rodeo en de Formule 1 met de
stockcars. Deelnemers van de over
kant zijn er niet bij. De MAB stelt de
zeven man onder', vertelt Zoer. 'En
het plastic is met voorbedachten
rade meegenomen.Hij wijst naar een
oranje tent die een eindje verderop op
de ring is opgesteld. 'Volgend jaar
gaan we het beter doen.' De betref
fende oranje tent biedt beschutting
aan een groep van tien tot vijftien
mensen. Te zien aan het hout en de
manier waarop het plastic zeil is vast
gemaakt, moet de tent al van tevo
ren zijn gebouwd. Danny Westerlaken
van de MAB krijgt, als hij een rondje
maakt over de ring, het advies van
éen van de bezoekers om een stand
met paraplu's te beginnen. Wester
laken moet even kijken wie tegen
hem praat. 'Je herkent helemaal nie
mand met al die paraplu's.'
Net als bij de crossbaan aan de
Genteweg in Oosterend hebben be
zoekers banken meegenomen om op
te zitten. Een groep jongeren die zich
zelf Beach Club Texel noemt, heeft er
twee bij zich om de race te volgen.
Met een grote lap plastic houden ze
zich droog. 'We vermaken ons hier
wel', zegt Lennart Witte van onder de
lap, terwijl hij op een emmer met bier
en fris wijst. Wat ze van de nieuwe
baan vinden, kunnen ze nog niet zeg
gen. Koen van der Slikke: 'Het is
moeilijk te vergelijken. In Oosterend
was het meestal mooi weer.' Tussen
alle beschutting vormt Niels Hin een
uitzondering. Hij zit rustig op een
stoeltje in de open lucht. Op zijn ge
zicht wat modderspatten van de
baan. Van de regen trekt hij zich wei
nig aan. 'Je moet er wat voor over
hebben', klinkt het onverstoorbaar.
'En het is een knappe baan gewor
den.'
Over twee weken is er een nieuwe cross. Tot die tijd kunnen de coureurs hun wagens weer
oplappen.
Alex Witte {Rodeo) verlaat zijn wagen, nadat hij zijn wagen op niet gebruikelijke wijze in
de sloot heeft geparkeerd.
Coureurs van de Rodeo-klasse konden weer voluit gaan, nadat de blubber van de baan
was verwgderd.
dereen kan nu winnen. Je moet
vooral je hoofd erbij houden', zegt
Albert Schagen in de pitsstraat. Vol
trots opent hij de motorkap van zijn
zelfverbouwde wagen (Volkswagen
Cirocco, vier-cylinder vrije klasse).
'Deze auto is luxer dan mijn eigen
wagen. Ik rijd zelf in een Opel Kadett.'
In tegenstelling tot de buitenkant van
de wagen, oogt de motor nog blin
kend schoon. Komt onder meer door
een foefje voor de radiateur, zegt
Schagen en hij toont een zelf
gemaakte hor voor de radiateur. 'Dat
heb ik geleerd bij een andere coureur.
Op die manier kun je het eenvoudig
schoonhouden.' Hoewel hij pas drie
jaar geleden op zijn 32ste voor het
eerst meedeed, lijkt de coureur uit
Oosterend volledig bevangen door
de autocross. 'Ik ben de hele winter
bezig geweest met de wagen. Hij is
nooit af. Het is ook een leuke ploeg
die hier rijdt. Je zoekt elkaar op en je
helpt elkaar als het nodig is. Er is hier
ook heel veel belangstelling voor
autocross. Ik denk dat dat komt,
omdat veel mensen bij hun huis de
ruimte hebben om te knutselen.' Hij
toont zich bewonderend over de
nieuwe baan. 'Prachtig. Super van
wie dat voor elkaar heeft gefietst.'
Ook andere coureurs laten zich po
sitief uit over de nieuwe baan. Kritiek
punt is dat hij minder uitwijk
mogelijkheden heeft, omdat er
tussen de baan en het middenterrein
ook een greppel ligt. 'Het is daardoor
wat drukker geworden', zegt Martin
Koorn, terwijl hij na een race zijn ogen
schoonwrijft met een zakdoek. 'Zo nu
kan ik weer wat zien. Op een gege
ven moment zat ook mijn bril vol
modder', verklaart hij.
Een eindje verderop buigt Jaap Zijm
zich over de vraag of hij de achterkant
van de wagen van zijn broer Jan, één
van de kanshebbers, van modder- en
sneeuwbanden moet voorzien. Die
kunnen in de modder voor meer grip
zorgen. Hij houdt een slag om de
arm, omdat het nog mooi weer zou
kunnen worden. 'En dan moet je die
banden juist niet hebben. Maar ze
worden nu gehaald.' Voor Albert de
Ridder, die voor de eerste keer mee
doet, lijkt de wedstrijd al snel afgelo
pen te zijn. In de tweede manche is
de ophanging van zijn linker voorwiel
gebroken, waardoor het wiel krom
staat. 'Was een klein tikje van een
ander. En bij eerste manche ben ik in
de sloot gereden. Volgende keer be
ter maar.' Die volgende keer komt al
vrij rap als na half vier de zon door
breekt. Met enige krachtsinspannin
gen repareren De Ridder en zijn be
geleiders het wiel, zodat hij alsnog
kan meerijden. Bij Zijm blijven toch de
normale banden om de achterwielen
liggen.
Zon
Het beeld van het tweede deel van de
wedstrijd is bijna niet te vergelijken
met het eerste deel. Na half vier
schijnt de zon volop. Het parcours
verandert in de gewenste baan met
de harde ondergrond als de MAB de
blubber heeft laten wegschuiven. In
de laatste manches kunnen de cou
reurs daardoor het gas intrappen en
roekelozer de bochten in gaan. Alex
Witte (Rodeo) presteert het zijn wa
gen rechtop in de sloot te parkeren.
Ik weet ook niet hoe je dat doet'zegt
hij nog verbaasd als hij uit de wagen
is geklommen. 'Ik werd getikt en
daarna begon ik te tollen.' Hij houdt
er een wondje aan de vinger aan over.
Jan van der Vis laat een paar vrijwil
ligers bij de doorgang tussen de baan
en de pits schrikken als hij na een tik
uit de baan vliegt. De vrijwilligers
springen opzij. Van der Vis botst met
de nodige vaart tegen een partij au
tobanden die voor de veiligheid tegen
het beton van de ring zijn geplaatst.
De veiligheid op de baan wordt on
der meer in de gaten gehouden door
mensen die met de rode en gele vlag
klaarstaan op de hoekpunten. De
gele vlag gaat omhoog als gestrande
wagens voor gevaarlijke situaties
kunnen zorgen. Belandt een wagen
op zijn kop, dan gaat direct de rode
vlag omhoog en wordt de race stilge
legd. Brandweermensen en anderen
nemen direct poolshoogte om te zien
hoe het met de coureur is.
Ernstige ongelukken doen zich niet
voor. Martin Koorn loopt ti|dens de
finale in de Rodeo wel brandwonden
op aan zijn linkerschouder als achter
zijn rug een slang van het koel
systeem knapt. EHBO-ster Gerrie
Stark verleent eerste hulp. Een an
dere coureur loopt een verstuikte
pols op als de stuurstang tegen zijn
arm slaat.
Finale
De finales kennen verrassende uitsla
gen Willem-Johan Bakker wint de
vier cylinderklasse. Bakker, die voor
het vierde jaar meedoet, rijdt van
begin af aan op kop. Kanshebbers
Jasper Braam en Peter Betsema on
dernemen diverse pogingen de kop
positie over te nemen. Braam lukt het
halverwege de strijd bijna, maar Bak
ker weet met een handige manoeu
vre zijn positie te behouden. Zowel
Braam als Betsema eindigt uiteinde
lijk in de sloot.
In de laatste ronden onderneemt
Rene Hoep nog pogingen om Bakker
te pakken, maar die heeft dan al een
flinke voorsprong genomen. Hoep
wordt uiteindelijk, zoals vaker,
tweede. Gerrit Jan Booy pakt de
derde plaats. Jan Jacob ('Karei') de
Jong, ook één van de favorieten,
moet de race voortijdig beeindigen
met een kapotte versnellingsbak.
Voor Bakker is de overwinning een
bevestiging van het goede jaar dat hij
Een veiligheidsman waarschuwt de coureurs voor een gevaarI
herstart is nodig als Hans Arnout over
de kop gaat. De tweede plaats is voor
Jeroen van der Sar. Ook voor hem
een mooi resultaat na een verblijf in
de middenmoot. De derde plaats
gaat naar Roel Bakker. Kanshebbers
Met plastic hielden jongeren van Beach Club Texel zich droog tijdens de regen.
Veel wagens waren na een ritje over de baan rijp voor de wasstraat.
doormaakt. 'Ik sta ook vierde in het
klassement op Sint Maarten. De prij
zen komen binnen dit jaar.' De afge
lopen jaren heeft de winnaar nog met
veel indruk achter gelaten en ein
digde hij meestal in de middenmoot.
Hij toont zich trots dat hij als eerste
gewonnen heeft op de nieuwe baan.
De winst bij de Rodeo gaat naar fa
voriet Jan Zijm. De coureur, die de
titel voor de vijfde keer binnenhaalt,
rijdt beheerst en op ervaring naar de
overwinning. Halverwege de race
neemt Martijn Hegeman de kop
positie even van hem over. Na de
tweede herstart (Rudy van der Ploeg
sloeg over de kop) zakt Hegeman al
snel terug, omdat hij moeite heeft het
wrak van Van der Ploeg te omzeilen.
Een paar druppels olie in de uitlaat
van Van der Ploeg zorgen nog voor
een flinke rookontwikkeling als hij
over de kop is geslagen. Een eerste
Ronald Uitgeest, Kees Jimmink,
Joost van Heerwaarden en Simon
Koopmans sneuvelden voortijdig.
Zijm is na afloop blij met de overwin-
van der Ploeg als onduidelijk is wie nu
heeft gewonnen. Brandenburg is
boos omdat hij twee keer voor zijn
neus het bordje 'laatste ronde' zag
opdoemen. 'Na de herstart werd ge
zegd dat ik nog drie rondjes moest
rijden. Bij de tweede keer dat ik het
bordje zag. had ik het gas er al af.' De
herstart was nodig omdat Kees Pol
senior en Henri van Maldegem net
voorbij de jurytoren over de kop wa
ren geslagen en in de sloot lagen. Na
de herstart is het wat chaotisch op de
baan, waardoor de jury ook geen
volledig overzicht meer heeft. Na kort
beraad met de jury besluit Van der
Ploeg Brandenburg officieus als win
naar uit te roepen. Een boze De Veij
laat de prijsuitreiking voor wat die is.
Uit het bekijken van videobeelden
bleek gisteren overigens dat
Brandenburg terecht eerste is gewor
den, vertelt Van der Ploeg. Uit de
beelden blijkt ook dat De Veij een
tijdje vast zat in de ovale bocht.
Tweede is Cor Snoey, derde werd De
Veij.
De finale van de stockcars wordt aan
vankelijk gedomineerd door Dirk
Barends en Egbert van der Werf. Na
twee ronden ligt Barends eruit en
neemt Van der Werf de koppositie
even over, totdat ook hij uitvalt. Vanaf
dat moment ligt Brandenburg aan
kop. De deelname van oud-MAB-
voorzitter Van Maldegem is bijzonder.
Hij kreeg zondag alsnog het
afscheidscadeau dat hij vorig jaar
had zullen krijgen na zijn afscheid.
terrein vanwege die greppel!
binnenkant. Op het oude tem
de Genteweg lagen alleen stro
Maar de baan zelf is gewoon
meter breed gebleven.' De M*
ving positieve reacties op dei
baan. Zelf was de organisai
tevreden. 'Maar er zijn nog
kinderziektes. Sommige
stonden te snel voor de inga
de arena en de EHBO moeti
tere ruimte krijgen. Ze had!
soms te weinig overzicht on
mensen voor hun beeld
staan.' Een vertegenwoordig
de Nederlandse Autosp
(NAB) had eveneens,cCompl
voor de baan. Over twee wé
4 augustus, wordt er
geraced.
Tekst en foto's Jeroen van Ha
De politie voerde zondagmi
steeksproefgewijs ala
controles uit bij de deelnei
aan de autocross. Een i
deelnemers moest vóór dei
strijd even blazen. VolgensI.'
voorzitter Jan Nico van derP
was de controle ingesteld, oi
de pits bij de nieuwe baan
meer op een afgesloten Ie
ligt. De coureurs kunnen i
door eenvoudiger aan
komen. Bij de controles
echter niemand betrapt.
ning. 'Fantastisch. En het is ook een
mooi parcours om op te rijden.' Zo
wel bij de Rodeo als de vier-cylinder
maken de winnaars een ererondje
over de baan.
Formule 1
Bij de Formule 1 blijft dat ererondje
achterwege. Zowel Pablo Branden
burg als Martijn de Veij komt na de
finish boos verhaal halen bij Jan Nico
Andere coureurs huurden een
stockcar voor hem, zodat hij mee kon
racen. Zijn deelname in de finale was
afgedwongen in de voorrondes, al
dus Van der Ploeg. Brandenburg looft
na afloop de baan. 'Hij is heel snel.
Maar je komt wel ruimte tekort. Er is
geen uitwijkmogelijkheid.'
Die kritiek bereikte ook de MAB. Van
der Ploeg: 'De racers kunnen nu niet
meer binnendoor over het midden-
Willem Eelman (3) heeft zojuist een schuiver gemaakt in de blubber en staat dwars op de baan, terwijl Joost van Heerwaarden (8) op
hem afrijdt. Edo Kooiman (41) weet Eelman net te ontwijken.
In verband met de zware rei
van zondagmiddag werd de
competitie-avond van de I
racing club afgelast. Weliswa
om 20.00 uur geen regen mi
baan was nog zó nat dat de
niet voldoende grip meer hado
volgende competitie-avond
gehouden op 10 augustus.
Gauke van Lingen heeft vrijdag
van de tijdritten van Wielerven
Texel optimaal geprofiteerd i
afwezigheid van specialist R
Boersen. In elk van de drie'
van acht kilometer was Van'
sneller dan zijn dertien concur
zodat de overwinning hem*
toekwam. Hij hanteerde ee«
heel licht oplopend schema
komsttijden 11.59, 12.11 en
minuten) en was daarmee 23!
den sneller dan Theo Boom
36.47 op de tweede plaats ei'
Willem van Tatenhove (37.33
Zijm (37.39 en Otto Goëngal
eindigden respectievelijk
derde, vierde en vijfde plaats.t
terstand van de rest van het f-
beduidend groter. Ingrid U
(44.29) en Marijke Stark (45.1
ren de enige twee vrouwelijk
nemers.
Bij de jeugd deden door ti
slechts drie renners mee. f
ging naar een gast, ValentijnU
Danny Goënga en Klaas tl
veroverden de tweede en df