Oud-pompbediende verkoopt bedrijf Kievit We hebben altijd pittige knullen in dienst gehad' Honderden gasten bij familie Rodenburg voor een ijsje Koeien melken en ijs maken, goede combinatie op Labora ■TEXELSE COURANT Van Rijsselbergfi derde op surf-W in Westende Titelstrijd bij modelracers VRIJDAG 30 AUGUSTUS 2002 De eerste contracten tussen Kievit en Shell dateren van 1930, het be drijf zelf is nog een handvol jaren ouder. 'Mijn vader begon ermee. In de Kogerstraat, op de plek waar nu de groentewinkel van Van Etten zit. Hij had taxi's, een transportbedrijf - voor Van Gend Loos -, een garage bedrijf en wat later dus ook nog een benzinepomp. Een handpomp. De benzine werd afgepast in glazen.' Zelf werkt Dirk er sinds 1963, maar ondanks zijn verknochtheid aan het familiebedrijf besloot hij het onlangs toch te verkopen. 'We hebben geen opvolger. En dan kun je wel wach ten tot je niet meer kunt, maar we willen ook nog een beetje van onze vrije tijd genieten.' Het wijdvertakte bedrijf van Dirk en Hannie Kievit is voor veel mensen toch vooral het pompstation aan de Pontweg, nabij de kruising met Aken- buurt. Het werd in 1963 gebouwd door Dirks vader, Anj. 'Toen de Teso- boot nog op Oudeschild voer, reed al het verkeer dat naar De Koog moest dwars door Den Burg, via de Kogerstraat. Vanaf het moment dat de auto's via 't Horntje kwamen, viel een groot deel van de klandizie weg. Hij zocht het verkeer dus gewoon weer op.' Kievit senior moest flink investeren voor de installatie, die veel moderner was dan de oude. Onver antwoordelijk, vonden veel Texelaars. 'Hij moest land kopen van boeren, dus zijn plannen waren al gauw be kend. Van alle kanten kreeg hij toen te horen: "Een benzinepomp op Texel, wat moet dat nou?" Nou, zo slecht had hij het niet bekeken. Het seizoen duurt nu veel langer en over het hele jaar gerekend, is het drukker geworden op Texel. Maar in die tijd waren de pieken groter. Ik herinner me de tijd rond Pinksteren in het be gin van de jaren zeventig. We waren vaak tot elf uur 's avonds open. We kregen de pomp gewoon met dicht. Steeds stonden er weer klanten. Vaak werd je de volgende ochtend vroeg alweer uit je bed gebeld. Stond er een boer bij je pomp, die met de boot van zes uur overging en nog even gauw benzine kwam halen. Tja, je bent nu eenmaal een dienstverlenend be drijf...' Het eerste pompstation aan de Pont- weg kende maar één installatie, aan de westkant De opzet en de uitvoe ring waren een zaak van Shell. Toen het van Wiermgen afkomstige bedrijf dat de plannen ten uitvoer moest brengen in tijdnood raakte en ergens anders een klus moest afronden, lag het werk drie weken stil. 'Het straatje was op dat moment nog met af. Maar geen nood, we verkochten de ben zine gewoon vanaf het gras. Nu is het verplicht een vloeistofdichte vloer te hebben, maar over milieu werd in die tijd nog niet gesproken. Het gekke is dat toen de boel in 1995 gesaneerd werd - de oude tanks moesten eruit -, er praktisch geen verontreiniging was. Benzine vond je niet, want als ie morst, dan verdampt het eigenlijk meteen. Dieselolie is wat erger, maar dat zakt een halve meter naar bene den en dan slaat de grond dicht.' Toen de toeristische drukte verder toenam, werd in 1967 ook aan de oostkant van de Pontweg een pomp station gebouwd. Drie jaar eerder was Dirk toegetreden tot het familie bedrijf. 'Dat was vanzelfsprekend, van vader op zoon, ik heb nooit aan ander werk gedacht. In Den Helder heb ik de ambachtsschool gedaan Daarna heb ik mijn papieren voor automonteur gehaald bij de VAM in Voorschoten.' Dirk had in de praktijk weinig met het pompstation te maken. 'De meeste tijd bracht ik door in de Kogerstraat En na 1976, toen het bedrijf is ver huisd, in de Jonkerstraat. Ik deed er van alles. Auto's repareren, ik heb op de vrachtauto gezeten, tot 1967 had den we een taxibedrijf, we hebben jarenlang een lijkwagen voor begra fenissen gehad. Ik vond het eigenlijk allemaal leuk werk. Later, toen het bedri|f van mi] werd, moest ik ervoor zorgen dat het allemaal draaide. We hadden twee monteurs in dienst en twee chauffeurs. Op het pompstation kwam ik alleen bij storingen. In 1978 zijn Hannie en ik in het huis gaan wonen dat erbij hoort. Hannie heeft toen de leiding gekregen over het pompstation.' De Kievits girigen met hun tijd mee. 'We hebben diverse verbouwingen aan de Pontweg gehad. Zeg maar om de tien jaar. We hebben diverse ma len een grotere opslagtank gekregen. En een kiosk, zodat we wat meer producten konden verkopen.' Toch bleef het bedrijf kennelijk lange tijd een wat pnmitief karakter te houden, zo bleek toen de beruchte Heli's An gels ergens in het midden van de ja ren zeventig een bezoek brachten. Dirk kan er nog om lachen. 'Ze tank ten natuurlijk voor d'r eigen, betalen was er niet bij. M'n vader had daar weinig zin in en draaide al snel de hoofdschakelaar om. "Jongens", zei hij, "de stroom is uitgevallen, er kan met meer worden getankt." Ze waren stomverbaasd: "Maar kan dat dan zomaar?" "Ja", zei mijn vader, "dit is een eiland." En toen gingen ze maar.' In de loop der laren zijn veel parttimers bij Kievit in dienst ge weest. Het grootste deel studeerde en verdiende wat bij als pomp bediende. Sommigen bleven jaren. Vol trots heeft Dirk een lijstje opge steld met de functies die zijn oud medewerkers tegenwoordig vervul len: dokter, zeekapitein, eigenaar van een taxibedrijf, vrachtautochauffeur, bouwkundig ingenieur, computer deskundige, eigenaar constructie bedrijf, boekhouder/administrateur, bedrijfsmanager, bewakmgsdeskun- dige, bankdirecteur, officier in het le ger, politie-inspecteur. 'Ze zijn eigen lijk allemaal goed terecht gekomen. Het waren pittige knullen, die wisten wat ze wilden.' De meesten spreekt hij nog geregeld. Dirk en echtgenote Hannie Kievit: 'Je bent nu eenmaal een dienstverlenend bedrijf.' De oud-pompbediende met wie hij recentelijk het meest contact had, is Paul van Heerwaarden, van make laarskantoor Eelman en Van Heer waarden. 'In het midden van de jaren zeventig zat ik op de MEAO 's Zo mers en in de weekends werkte ik hier. Als het rustig was. zat ik met mijn neus boven de boeken', vertelt Van Heerwaarden, die tijdens het inter view komt binnenlopen bij de Kievits. 'Toch leuk dat je de boel nog mag verkopen ook', grapt Hannie, terwijl Dirk grijnst. Dat de makelaar en zijn fors gebouwde oud-werkgever het uitstekend met elkaar kunnen vinden, blijkt ook wel uit het liefkozende Groot Lichaam' dat Van Heer waarden Kievit een paar maal toe voegt. Het pompstation wordt eigendom van Boha Noord BV, waarvan RAB voor vijftig procent eigenaar is. De rest van het bedrijf hebben de Kievits echter nog niet verkocht. De garage aan de Jonkerstraat is in tweeën op gesplitst. Eén deel wordt verhuurd aan bakker Timmer, het andere deel gaat binnenkort in de verhuur Alle personeelsleden hebben inmiddels ander werk gevonden. Eerder al werd de fietsenzaak aan de Kogerstraat opgeheven en het pand verhuurd aan Mantje. 'Misschien dat we er nog wel eens heel wat anders mee gaan doen', vertelt Dirk. 'Maar samen met Paul willen we eerst alle mogelijkhe den eens rustig bekijken. Misschien gaan we er wel huizen bouwen. Het verhaal dat rond gaat dat we het heb ben verkocht aan een projectontwik kelaar is in ieder geval met waar.' Zijn echtgenote trekt zich helemaal terug uit het bedrijf, maar Kievit zelf denkt nog niet aan stoppen. Hij gaat als bedrijfsleider van het pompstation verder. 'Ik wilde wel van de verant woording af. Maar ik denk niet dat het goed is om al helemaal niks te gaan doen. Niet na al die tijd.' Het geeft hem de gelegenheid af te bouwen en te wennen aan het idee dat het drijf Kievit na tachtig |aar ophou bestaan. 'We hebben geen opvol Helaas, het is met anders. Jo Daalder, de man van onze doe Karin, is kottervisser. Hij is schipj eigenaar van de TX34. Pablo B denburg, de man van Anita, is automonteur. We hadden stiel gehoopt dat hij de zaak zou w voortzetten. Maar in dezelfde tijd wij overwogen om te stoppen, to hij de kans om de garage van Segerink over te nemen. Dat mot doen, hebben we meteen geze Dat bedrijf is een stuk moden Bovendien werkt hij er al jaren weet hij precies hoe het er aan gaat. Je kunt iemand nou eenm niet dwingen je opvolger te word dat leek ons met zo verstand 'Als je geen schik in je werk hebt, blijft het vervelend, al verdien je er goud mee!', zegt veeboer Rodenburg van hoeve Labora aan de Hollandseweg bij De Cocksdorp met veel overtuiging. Maar Piet en Anneke Rodenburg en zoon en schoondochter Christiaan en Colinda hebben er wél schik in, al moeten ze een flink tandje bijzetten in deze gigantisch drukke zomerweken. Na een aanloopperiode van twee jaar zijn ze afgelopen voorjaar officieel gestart als 'ijsboerderij'. Mét EEG-nummer, wat inhoudt dat ze ook via derden en aan derden mogen leveren. Een cer tificaat waar ze trots op zijn. Het ijsmaken is in korte tijd uitge groeid tot een belangrijke tweede poot van hun agrarisch be drijf. acht binnenkomt, gaan we gelijk aan de slag. De mannen komen om half negen uit de stal en dan hebben wij natuurlijk al gegeten. Warm eten doen we met z'n vieren.' 'Ma kookt en ik heb de afwasmachine,' ratelt Colinda er tussen door. Ze doet alles rap. Als er weer een groepje voor het raam van de bereidingsruimte staat, brengt ze snel de hoofdtelefoon omhoog en begint in hoog tempo het bereidmgsprocedé uit te leggen Je moet van goede huize komen om het allemaal zo snel De lepenziekte, die de metershoge bomen om de boerenbedrijven één voor één of met meerdere tegelijk doet verdwijnen, is voor menig boer niet iets om over te juichen. De luwte is weg en het vertrouwde eigen ge zicht van de hoeve ondergaat een flinke verandering. Toch pakt de kaal slag ook wel eens positief uit, zoals bij het bedrijf van de familie Roden burg. Nu noodgedwongen een stukje bos voor het bedrijf moest worden gerooid en het erf vanaf de voorkant open en bloot kwam te liggen, is di rect vanaf de weg zicht op een uitno digend, door bloemen omzoomd ter ras met vrolijke parasols en wat speelwerktuigen voor de kinderen. Een rode plastic zandauto is net door een kleine ijseter vol geschept en zijn zusje roetsit van de gli|baan met een druipend hoorntje, terwijl de ouders relaxed in het zonnetje genieten van een pistache-toffee combmatie.'We proberen iedere keer iets nieuws. Lékker dat het is!' Op Labora is er keus uit onder meer vanille, aardbeien, toffee, hazelnoot, amaretto, perzik, caramel, kastanje, chocolade en citroen. In totaal zijn er tot nu toe vierentwintig smaken. Keuzemogelijkheden genoeg en nog steeds proberen Anneke en Colinda nieuwe recepten uit. Ook heeft de voortvarende familie gedacht aan ijs voor diabetici en op verzoek kan er voor bijzondere gelegenheden altijd nog iets biizonders worden gemaakt, zij het niet terwijl er wordt gewacht en met per hoorntje. De machine maakt per verwerking drie liter ijs en kan per uur ongeveer tien liter produceren. 'De afzet van het ijs is boven ver wachting goed gaan lopen', aldus schoondochter Colinda. die houdt van 'praten en breien' tegelijk. Terwijl ze uw verslaggever van informatie voorziet, gaat het werk in rap tempo door. 'Momenteel zijn we drie dagen per week aan het ijsmaken. Niet meer, anders word je helemaal horen dol. 't Is gewoon gekkenwerk hier 'Het is vandaag relatief rustig, maar op de meeste dagen ontvangen we vijf-, zeshonderd man of meer. In het begin van de dag is het nog met zo druk, af en toe een ijsje. De mensen hebben meestal laat ontbeten en nog niet zo'n trek. Het echte ijs eten be gint zo rond een uur of twaalf. Er staat hier 's middags continu een dertigtal auto's op het erf. En dan al die fiet sers nog.' Anneke- 'Rustig samen eten kan niet, we eten in etappes. Maar dat zijn we al zo lang zo ge wend. Ik begin 's morgens om kwart over zeven met de spullen klaar te zetten en als Colinda dan om half Anneke Rodenburg bezig met het maken van ijs. (Foto Corhe Timmer) te kunnen volgen en er is ook niet zo veel aan te zien. Veel handelingen komen er met aan te pas, maar het zien maken geeft wel een beetje dat plezierige home-made-gevoel. Anneke vult heel nauwkeurig boven de weegschaal de grote mixkom met de benodigde ingrediënten: melk en room van de eigen boerderij, waar eigeel aan wordt toegevoegd, heel fijne suiker (glucose, dextrose) en een geconcentreerd smaakje uit blik. Het eigeel is de emulgator, het bindmid del van het water en het vet. Door dit bindmiddel wordt bij menging een homogene massa verkregen. 'Maar zónder geur-, kleur- en smaakstof fen,' zegt Anneke. Als deze grote 'milkshake' klaar is, gaat hij boven in de machine, in het pasteurisatie- gedeelte, waarna de massa door loopt in de voorvriezer. Binnen een paar minuten wordt het ijs al snijdend (om ijsschilfers te voorkomen) tot een temperatuur van - 8 graden Celsius gebracht, terwijl er ondertussen nog lucht in de compositie wordt geklopt. Colinda laat hierna het ijs in de bak jes lopen en vult ze met een spatel af. De bakjes worden nu in een grote vrieskist gezet, waarna alles wordt doorgevroren tot 20 graden onder nul om de smaak te 'mengen', (denk aan vers gekookte erwtensoep, waarvan de smaak de volgende dag ook be ter is). Daarna wordt het ijs terugge bracht naar de scheptemperatuur van -13 graden. Per dag wordt ongeveer 40 liter melk verwerkt, de inhoud van de vroegere melkbus, en door de toevoegingen resulteert dit in 120 liter ijs. Roomijs. Want kenners weten dat er naast roomijs ook nog demi-ijs en sorbetijs is. Noorden De familie Rodenburg kwam in 1977 vanuit Noorden, een plaats bij de Nieuwkoopse Plassen in Zuid-Hol- land, naar Texel. 'We hadden daar een veebedrijf op 26 hectare huur land. Zestig koeien intensieve vee teelt, wat inhoudt dat er met jongvee meegerekend, vier koeien per hec tare liepen. Met de nieuwe mest- De ijsjes gaan als warme broodjes over de toonbank bij ijsboerderij Labora. wetgeving moest de boer extensief gaan boeren, wat betekende dat er anderhalve koe per ha af moest. Onze zoon kwam erbij in het bedrijf, we hadden geen uitbreidingsmoge lijkheden, dus het ging daar niet meer. Ik had natuurlijk ook kunnen zeggen "je gaat maar ergens anders werken" en dan zelf rustig blijven zitten, maar dat doe je met. Toen konden we hier op Texel een bedrijf van 67 ha kopen en dat leek ons wel wat. De bedoe ling was om de veestapel uit te brei den naar 90 stuks. In 1997 lag de quotumprijs nog op 75 cent per pro cent vet, maar ondertussen is de prijs naar de gulden toegelopen. Om één koe extra te mogen melken, moet je vandaag de dag een investering doen van 35.000 gulden. Enkel de rechten om te mógen melken. En dan je koe nog. Ik weet even zo gauw niet hoe veel dat in euro's is, maar goed, 35.000 gulden en dan moet je nog gaan werken. Je kunt die rechten af schrijven in acht jaar en pas dan kom je aan verdienen toe. Het was ge woon te duur en met zestig koeien was er tekort inkomen voor twee ge zinnen, want ie vaste lasten blijven hetzelfde. Intussen is de koe de laat ste tien jaar door nog beter fokken en gerichter voeren ongeveer 1000 liter melk meer per lactatieperlode gaan geven (een koe wordt tien maanden per jaar gemolken en staat dan twee maanden 'droog', voordat het nieuwe kalf wordt geboren). Dat houdt weer in dat de boeren sneller hun quotum vol hebben en moeten bijkopen om hetzelfde aantal koeien te kunnen houden óf de veestapel moeten in krimpen om aan de Minas, de mest wetgeving (afzetting fosfaten) te kun nen voldoen. We begonnen daarom uit te kijken naar een andere manier om ons inko men aan te vullen, maar met wat? Je kunt dan wel met bloembollen begin nen, maar ik weet helemaal met hoe de bollenteelt in elkaar steekt. Het gaat erom, wat kun je maken van je eigen produkt. Kaas? De NoordKroon en Anton Witte van Wezenspyk gaan het hele eiland al over met kaas. Dan word je eikaars concurrenten; dat schiet ook niet op. Toen viel ons oog op een advertentie in De Boerderij. Christiaan is eens bij zo'n bedrijf aan de overkant gaan kij ken en het leek ons wel wat. Je gaat eens passen, je gaat eens meten, je laat eens iemand komen kijken.. Het werd gelijk een hele investering, on danks dat we er zelf veel aan gedaan hebben, maar als je wilt blijven boe ren, moet je je nek durven uitsteken. De voorkant van de ijssalon hebben we bewust een beetje op boeren manier gehouden. Dat is voor de leukigheid. Maar van binnen is alles pico bello en volgens de richtlijnen betegeld. We hebben hoogwaardige apparatuur aangeschaft, een dure ontromer, een roestvrijstalen tafel, TL-lampen, vier keer zo duur als bij de Gamma, maar beter schoon te houden, waterdichte stopcontacten, er is een schuifpui gekomen, een schepkar en ga zo maar door. Het kost allemaal een hoop.' 'Toen ze kwamen te controleren, had den de controleurs twee A4-tjes met eisen We kregen een tien met een griffel en dat is toch mooi,' voegt Christiaan zich in het gesprek. Hij is net terug van zijn werk bij de vrijwil lige brandweer. 'Brand bij Den Hoorn. We waren er bijna, toen we weer werden teruggeroepen voor een an dere brand, hier in De Cocksdorp. Gelukkig was dat loos alarm.' Wij zijn van De Cocksdorp en hier ligt onze eerste prioriteit, in Den Hoorn hadden ze al assistentie gekregen vanuit Den Helder. Nee, het is met zo dat we de boel daar dan maar laten branden, omdat we 'thuis' moeten blussen Piet: 'We hebben nog veel plannen voor de toekomst. Het is nu zo gigan- (Foto Gerard Timmerman) tisch druk, dat we haast nergens an ders aan toe komen. We prakkeseren over de aanschaf van een grotere ijs machine, één van negen liter en ho pen dan met één dag ijsmaken in te week toe te kunnen. Maar dan moet er ook weer een grotere vrieskast komen Het één hangt met het ander samen.' Voelt de verandering van koeienboer naar ijsboer goed? Toen jullie vijf jaar geleden naar Texel kwamen, was dit toch helemaal met de bedoeling? Piet: 'Ja, best eigenlijk. En ik ben ook nog steeds koeienboer. 's Morgens zitten Christiaan en ik samen onder de koeien. Het is nu natuurlijk even een hektische tijd, maar de reacties van de mensen houden je op de been Kijk, als je geen schik in het werk hebt, blijft het vervelend, ook al verdien je er góud mee, maar ik vind het leuk als ik zie hoe de mensen hier zitten te genieten. Daar heb ik aardig heid in. En als ik op de markten sta te scheppen en een praatje maak.. ja daar heb ik echt schik in.' Ook Anneke, Colinda en Christiaan zijn blij dat de nieuwe 'tak' van hun agrarisch bedrijf zo boven verwachting is aan geslagen. Maar ze kijken wel uit naar september. Even iets minder hektiek en weer eens tijd voor een country- dansje bij de Eastender Honeybee Hoppers in Oosterend, waar Piet en Anneke grote liefhebbers én organi sators van zijn. Of trainen voor de 200 km lange alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee in Oostenrijk. Na 19 keer deze afstand te hebben vol bracht, vinden ze het toch wel leuk om het getal rond te maken. Plannen zat! 'En nu moet je voor je weg gaat, toch nog wel even een ijsje proeven. Wat voor smaak wil je?' Corrie Timmer Surfer Adriaan van Rijsselbe heeft op het wereldkampioens Racing Ifka 2002 in Weste Middelkerke in België bij de j een derde plaats veroverd. Hetl pioenschap duurde een week,i slechts één dag stond er voldx wind om te varen. Er werden dr vier manches gezeild. De Ter had de pech bij aanvang een i klein zeil te hebben gekozen,» door hij als vierde en vijfde eintfg Halverwege besloot hij een grote te monteren, wat vruchten afwiej de derde en vierde manche legdi beslag op de eerste en tws plaats. De volgende grote weds waarop hij present is, is het we kampioenschap dat van 21 tol september rond het grootste De waddeneiland Sylt wordt gehou en waar 60.000 euro aan prijzen! is te verdelen. Zo'n beetje alle we toppers zijn op dit kampioensd van de partij. Ongeacht de eindklassering kan seizoen voor Van Rijsselberghei een tweede en een derde plaats een wereldkampioenschap al meer stuk. Zijn vader bracht k naar wedstrijden kris kras doorl ropa, tot in Schotland aan toe. De jarige ClOS-student kan zich dan zijn officiële status als topsporten school blijven vrijmaken voor sport. Model Racing Texel houdt zaters 7 september het eerste open Te kampioenschap modelracen. Op kartbaan aan de Akenbuurt w gestreden in drie klassen: elee 1:10, brandstof 1:10 en stock 1:8 Leden en met-leden, iedere kan meedoen, maar er is wel een miet aan het aantal deelnemers, dig aanmelden is dus van bels want 'wie het eerst komt, wiel eerst maalt', aldus de organisatie, inschrijving sluit maandag 2 septe ber. Deelname kost €3,- voor Ie) en €5,- voor anderen. De auto'si# ten voldoen aan het algemeen rep ment van Model Racing Texel I rijden met een transponder is plicht. Model Racing Texel is in bezit van een telsysteem van CW Transponders kunnen voor C5.-I" een borg van €50,-) worden geh* bij de club. Er moet ook een duide zichtbaar wagennummer op de» te zien zijn. De start is om 18.00" Inschrijven kan door een malltj® sturen naar inschrijving<9mc' racingtexel.nl, onder vermelding' naam, adres, telefoonnun"11 wagennummer, de klasse waann persoon in kwestie wil deelnemen de frequentiekanalen. Iedereen» vangt een bevestiging. Betaling aanmelding. Voor eventuele vrsü kan contact worden opgenomen® Jeroen Huizinga, tel. 319953 18.00 uur) of André van Strien, 318679.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 6