De verantwoording gaat steeds zwaarder wegen 'Straks kunnen we alle fietsen hier weer hebben Veiligheidsfunctionaris Texel Race neemt afscheid Fietsenhandel Den Hoorn tegen de vlakte .TEXELSE COURANT' "T r Verzorgers paard ontkennen schuld Eilandcompetitie volleybal Herfstbitterling nieuw op Tex Grondwater verontreinigd VRIJDAG 13 SEPTEMBER 2002 hoeft maar een kleine golfslag te staan en je bent hem zo kwijt. Bij een wedstrijd willen we ze dan ook niet al te ver uit de kant hebben, terwijl het wat verder op zee soms het beste zeilt. Om ze toch naar de kant te dwingen, zodat we ze kunnen tellen, hebben we bepaalde punten waar ze binnendoor langs moeten Bij het meetpunt van De Koog bijvoorbeeld, bij de VC-boei en bij de boei voor de haven van Oudeschild. Er wordt op meerdere plaatsen geteld en zodra Bij paal 9 gaan zaterdag vijftig surfers van start, met de bedoe ling het eiland zo snel mogelijk te ronden. Voor Martin van der Wal (72), bestuurslid en veiligheidsman van het eerste uur, is deze dertiende editie van de Texel Race de laatste die hij mee maakt als lid van de organisatie. Onderzijn leiding is Veiligheid een goed geolied onderdeel van de watersport geworden. Kij ken bij anderen, ondervinding en ervaring waren basisattributen bij de opbouw van een goed systeem. 'In het begin was er niets. We hebben alles zelf moeten uitvinden.' We zoeken hem op voor een praatje in zijn romantisch gelegen stolp aan de Middel- landseweg nabij Oudeschild. 'We gaan er weer voor,' opent voor zitter Wieb van den Berg van de Stichting Texel Race zijn toespraak in het Texel Race-magazine, dat afge lopen week huis aan huis werd ver spreid Eind mei kwamen de voorbe reidingen voor deze surfwedstrijd in een stroomversnelling. Het bestuur van de organisatie telt elf hoofden, rond de wedstri|ddatum worden zij door nog eens veertig vrijwilligers bij gestaan. 'Zonder deze vrijwilligers ben je nergens.' zegt Van der Wal met nadruk. 'Iedere organisatie zou goed moeten beseffen hóe belangrijk de inzet van deze mensen is. Ze staan er voor jóu, met voor hun eigen lol. Sommigen nemen er zelfs vakantie dagen voor op. Neem nou de parkeerwachters bij Rondje Texel. De hele dag staan ze aan te wijzen, gem opper en gemor aan te horen van mensen die dichterbij willen staan en zelf zien ze niets van het hele feest. Ik vind het belangrijk iedereen bij naam te kennen en bij ze langs te gaan. Doe je dat met, dan ben je ze zo kwijt en dan kun je het feest wel vergeten. Ik denk dat de vanzelfspre kendheid waarmee sommige organi saties over hun vrijwilligers beschik ken zonder hun waardering te laten blijken een belangrijke oorzaak is van het schreeuwend gebrek aan vrijwil lige krachten vandaag de dag.' Martin van der Wal werd geboren in Den Helder 'Ik ben een echte Kraai.' Hij kwam in 1957 naar Texel om als elektrotechnicus bij de PTT de tele fooncentrales op te zetten. 'In het gebouw aan de Waalderstraat werk ten in die tijd nog 23 telefonistes. Texel was één van de laatste plaat sen in Nederland die werden geauto matiseerd. Het hele communicatie systeem begon zich in die jaren te ontwikkelen. De elektronica kwam erbij, dataverbindingen, straal zenders. In de jaren zeventig had je die olietoestanden en dat gedoe met boortorens in de Noordzee voor gas winning. We hebben een straal verbinding opgezet om de boringen vanuit de centrale te regelen Het was het eerste project in de wereld waar bij een boortoren door middel van straalverbinding verbonden werd met het vasteland. Aardgas heeft niet overal dezelfde samenstelling en moet om een homogeen mengsel te krijgen onderweg gemengd worden. De vrijkomende stoffen die met ge bruikt kunnen worden, worden in het aardgasstation even buiten Den Hel der afgefakkeld. Die processen wor den allemaal met dataverbindingen geregeld.' Van der Wal, die in zijn vrije tijd graag met zijn catamaran op het water ver toefde en oprichter en voorzitter was van de Kustzeilveremging Westers lag, werd 25 jaar geleden bij de orga nisatie van de eerste catamaranronde gevraagd zich over de veiligheid te buigen. 'Wij hadden bij onze club wedstrijden al wat ervaring opgedaan met veiligheid op het water en als voorzitter ben je dan natuurlijk gelijk de klos. Voor het eerst gingen we nu met een stel mensen aan het werk om een plan te ontwikkelen, want er komen bij zo'n organisatie allerlei problemen op je af waar je eerst met zo aan denkt.Twaalf jaar later, bij de oprichting van de Windsurfclub, werd hij door zijn ervaring vanzelfsprekend wéér de man van de veiligheid. 'Er spelen zoveel factoren mee waar je rekening mee moet houden. De weersverwachting, is er onweer op komst. Levensgevaarlijke situaties kun je dan krijgen en iedereen moet van het water af. Je kunt te maken krijgen met windstiltes, met mist. een drama natuurlijk. Heel belangrijk is het inschatten van de capaciteiten en het kennen van de ervaring van je deelnemers. Bij welke wind is het nog verantwoord ze te laten gaan, rekeninghoudend met de zwakste schakel. Je moet rekening houden met de zeegang buiten. Als er al vier dagen een noordwestenwind recht op de kust staat, krijg je een behoor lijke deining, dat bouwt zich op. Dan heb je te maken met het wantij bij de Schorren. Vanaf paal 12 heb je twee uur om het wantij voor te zijn. Dat is een ervaringscijfer. Je moet het zo zien: het water komt bij vloed van twee kanten om het eiland, noord om en zuid om Die twee stromingen ontmoeten elkaar ergens bij de Schorren. Dat tijdstip noem je het wantij. Wordt het eb, dan gaat de stroming weer de andere kant op en het is de kunst de goeie stroming te pakken om zonder moeite verder te varen. Bij de hoogste waterstand moet de VC - Vaargeul De Cocks- dorp- passeren, anders ben je te laat om de stroom te pakken richting Marsdiep. Als de ebstroom begint te lopen ga |e vanzelf naar Oudeschild.' Een ander aandachtspunt is het aan tal veiligheidsboten dat nodig is. De kennis kwam met de laren. Jan Hennink uit De Koog, medeoprichter van de Kustzeilvereniging, kan ervan meepraten: 'Proefondervindelijk moesten we overal achter komen. Martin en ik zijn bij zowat alle kust- zeilverenigingen gaan kijken hoe die het deden. In Katwijk, Zandvoort, Schevenmgen, Hoek van Holland, de Zeeuwse eilanden. Jongens hoe heb ben jullie dat? In het begin waren we ook niet aangesloten bij de Konink lijke Nederlandse Watersport bond.We waren te klein, ze namen ons met serieus. Het heeft jaren ge duurd voor ze ons accepteerden We weten nu dat we één reddings- vaartuig nodig hebben op tien plan ken of catamarans En je moet bij de staart blijven, daar komen de proble men Die snelle jongens hebben je niet nodig. Je moet goed weten hoe veel mensen er zijn. Watersporters zijn toch een beetje vrije vogels, ze komen en gaan wanneer ze willen. Bij een clubontmoeting ben je soms maar met drie mensen en een andere keer met dertig. Capaciteiten van de deelnemers inschatten is ook belang rijk. Mensen die alleen op de binnen wateren zeilen en dan plompverloren Martin van der Wal demonstreert de werking van het 'prëhistonsche zeiltouwt/e', dat bij menig zeiler nog steeds een glimlach oproept. IToio Com* timmer) meedoen aan een rondje Texel heb ben soms met de flauwste notie van zee en golven. Het komt zelfs voor dat ze zeeziek worden Er zijn er ook die een eind de zee opgaan, omval len en dan niet meer overeind kunnen komen. Ze hebben wel de durf, maar niet de capaciteit om de zee op te gaan. Allemachtig, denk ik dan. Als je niet weet hoe je een boot of zeil rechtop kunt zetten, ga dan van het water af! Je moet de techniek beheer sen, maar je moet het fysiek ook aan kunnen. Kun je dat met. blijf dan aan de kant!' Bij surfevenementen is alertheid van de bemanning van de veiligheids- boten nog belangrijker dan bij een catamaranrace. 'Als een surfer van zijn plank valt, is alleen zijn kop nog boven water,' zegt Van der Wal. 'Er we er één tekort hebben, wordt dat aan de reddingsvaartuigen doorge geven. Watersporters zijn soms ei genwijze figuren. Iedere deelnemer weet dat-ie het moet doorgeven als hij ergens uitstapt, maar soms ben je tijden aan het zoeken en zit-ie ge woon ergens koffie te drinken; verge ten zich af te melden. Nergens aan gedacht. Dat is niet leuk, want je zit er als organisatie aardig mee als je iemand niet kunt vinden. Deelname aan de Texel Race gaat via selectie. De besten van de Nederlandse langeafstandswedstrijden krijgen een uitnodiging en mogen meedoen is een eer. We hebben nu 65 uitnodigin gen de deur uitgedaan en op dit mo ment (dinsdagmiddag) zijn er 47 in schrijvingen binnen. Er komen er nog wel een paar bij hoor. Er zijn er altijd die op het laatste moment reageren, dat is ieder jaar zo.' Van der Wal vindt dat zijn taak na 25 catamaranrondes en 13 surfraces er op zit. 'Ik ben nu 72 en dan kan het wel weer. Je wordt ouder en dan gaat de verantwoording ook steeds zwaarder wegen. Je gaat meer geva ren zien. Het is al die jaren nog goed gegaan en dan bekruipt je soms de gedachte: wanneer zal het een keer fout gaan? Zoveel geluk kan met blij ven.' Met het getal dertien heeft het niets te maken, daar is hij te nuchter voor 'Ik vind ook dat de afstand tus sen mij en de deelnemers te groot wordt. Er staan nu jongens op de plank, die waren nog met eens gebo ren toen ik op mijn 42ste met de zeilerij begon. Daar komt opa weer, denk ik dan als ik daar loop. Dat zeg gen zij niet hoor, dat denk ik zelf. Het is mooi zo. Je moet er een keer mee ophouden.' Andere bezigheden heeft hij genoeg, maar voor we de tuin in gaan, wil hij nog wel één anekdote kwijt over een enorme blunder die ze de organisa tie vorig jaar beging. 'Het Molengat is het gevaarlijkste punt, moet je weten. De mensen zijn bijna aan het eind van de race, ze zijn moe en dan kan er van alles gebeuren. Iedere zeiler heeft een veiligheidshesje om met daarin het zogeheten Nicosignaal. een houder met zes vuurpijlen. We wisten dat de meeste zeilers in het Molengat waren en ineens komt de waarschuwing: vuurpijl gezien. En nog één, en nog één! Godallemachtig denk je dan, daar is wat loos! Alle boten werden er op af gestuurd en we wisten dat nog twee zeilers Oudeschild moesten passeren. De laatsten zijn ook altijd de slechtsten, dus die moesten we niet in de ellende hebben en we heb ben ze naar de kant laten halen. Die jongens hadden er goed de smoor in, begrijpelijk, ze waren er bijna. Wat bleek nu achteraf? De redding maatschappij van Den Helder hield een grote oefening waar wij niet van af wisten. Wat een blunder! Je kunt jezelf wel voor je kop slaan. Maar je leert er weer van. Voortaan informe ren we eerst naar eventuele oefenin gen.' We lopen de tuin in, begeleid door een hond van afschrikwekkende af metingen, een Ierse wolf. 't Is een kleintje, volgens Van der Wal. Manne tjes zijn nog een slag groter. De tuin rond de stolp is een ware verrukking. Rondom de uitgegraven vijver is spontaan een keur van wilde planten verschenen. Het is spannend te zien hoe de natuur zich zonder ingrijpen van mensen ontwikkelt. Bijen en wes pen, een geliefd studieobject van Van der Wal, voelen zich hier goed thuis. Indrukwekkend is een enorme wilg, die de rand van het grasveld siert. Ooit, vermoedelijk tijdens een nood weer, werd de stam gespleten, maar in plaats van dood te gaan, we de omgebogen stam opnieiii kwam vandaar omhoog met een nieuwe stam Iedere kee nieuw bogen takken zich na: aarde, wortelden en vormden m scheuten. Zo ontstond een wo lijke rij bogen, allemaal behoren die ene gewonde moederboon. boom om bij te dromen, voor sen die daar oog voor hebben, ik hier kwam wonen, vijftien ja; leden, wilde ik iets verderop boomsingeltje. Er kwam een ma Staatsbosbeheer om advies t; ven. Hij zag mijn boom en zeil die moet er natuurlijk uit. M'n viel open! Meende hij dat nop hebben er een tijd over staan sieren en op het laatst zei ik: me u moet maar van het erf af gaar boom blijft staan.' Voor het schuurtje hebben we tijd, maar Wieb van den Berg u dat Van der Wal een ki houtbewerker is. 'Martin is hee scheiden, maar in zijn werk, b PTT en bij Veiligheid is het eeno looflijk precies mannetje. Als gens ook maar een millimeter spi zit, zegt hij gelijk: dat rammelt houtbewerken ook. Hij heeft pa- mahonie bootje van 25 centir gerestaureerd. Een ongelo peuterwerk, met roeiriemen en koperbeslag. Al zijn meubilair her ook zelf gemaakt.' Van der Wal zal door de vrijkom tijd niet in een gat van verveling len. Zijn ervaring op veiligheidsgi wil hij ook nog graag doorgeve nieuwe veiligheidsman bij de Race wordt Arie van der Burg, re cheur bij de regiopolitie in Alkr Een man die het water rond kent van zeventien jaar meezeilr zijn catamaran in de Ronde om Ti Ook heeft hij een tijdje als opsli op de reddingboot Beursplein de KNRM in De Cocksdorp gei Vanavond is de laatste keer der Wal de zeilers zal toesprak zijn hoedanigheid als veiligheids Ze zien er naar uit: wat zou hij ra verzinnen? Want een grapje hu altijd bij na alle serieuze waai wingen. Zo kregen in 1996 alle nemers een door hem bei gebarencommunicatiekaart, L voor als je elkaar met beschree kunt of als de mobilofoon uitval het 'prehistorische zeiltouwtje': de zeilers eens meegaf, roi steeds een glimlach op. Ik krijg| valreep nog even een kleine stratie. Met een gerust hart teer ik dat de uitzwaai van he'| tje een gunstige wind aangeeft: met dit verhaal naar mijn coi kunnen begeven voor de uil ervan. De Texel Race gaat morgeal dag, rond 12.00 uur van starttif 9 Corrie Te n >|;V I'iti" r -T"7"'--ÏÏ WMM Sistermiddag begon de sloop van de fietsenhandel in Den Hoorn. Het gebouw had jarenlang een sociale functie, doordat veel Hoornders (Föio Jeroen van Helium) er kwamen buurten. Het was de werkplaats waar Hoornders jarenlang 'te beurzen' kwamen, waar gedamd werd en waar ooit fanfare DEK ontstond. Gisteren maakte de shovel van Henk (de Baron) Witte een einde aan het stukje historie op de hoek van de Herenstraat, Klif en het Lage Achterom. Het pand waarin de fietsenhandel van Den Hoorn was gevestigd, maakt plaats voor een nieuw, ruimer onderkomen. Henk Troost kijkt vanaf de overkant van de straat toe hoe de Baron het pand stukje voor stukje ontmanteld. Hij heeft een camera bij de hand om de laatste foto's te maken van het gebouw dat zijn vader Jan Troost rond 1922 liet neerzetten. Zelf werkte Henk Troost er ook tientallen laren in de reparatie, verkoop en verhuur van fietsen en bromfietsen. 'Eerst bij mijn vader en in 1960 heb ik het van hem overgenomen.' Op het dak geeft Eddy Vermeulen, eigenaar sinds 1995. aanwijzingen voor de werkzaamheden Woensdag werden de asbest dakplaten verwij derd om het pand gereed te maken voor de sloop. Gistermiddag rond half drie begon de Baron met zijn werkzaamheden. Het pand gaat vol ledig tegen de vlakte. In de plaats komt een nieuw gebouw, waarin meer ruimte komt om fietsen te stal len, en boven komt een nieuwe wo ning voor de familie Vermeulen. Eddy en Annegré Vermeulen zeggen vooral uit te kijken naar de nieuwe opslag voor de huurfietsen. Onder de toekomstige showroom op de be gane grond wordt een stallingruimte met een oppervlakte van zo'n tach tig vierkante meter gerealiseerd. De huidige opslag was zo'n twintig vier kante meter. 'We hebben de meeste huurfietsen nu op de boerderij van een familielid van mijn vrouw staan. Straks kunnen we ze allemaal hier hebben. We moeten nu telkens op en neer rijden om fietsen te halen en te brengen.' Met de grotere opslag ruimte wordt volgens Vermeulen meteen ingespeeld op fietsen die wat breder zijn geworden. 'We hebben bijna alleen nog maar fietsen met versnellingen en die nemen meer ruimte in beslag door de versnellingsnaaf.' Het echtpaar is niet van plan de hoeveelheid fietsen te vergroten. 'We kunnen het nu mooi aan met z'n tweeën. Als we groter zouden willen worden, zouden we misschien personeel in dienst moe ten nemen.' Via een helling in het nieuwe gebouw kunnen fietsen straks naar de opslag worden gereden. De nieuwe opslag wordt zo'n twee meter hoog, zodat in de opslag niet gebukt hoeft te wor den. De bovenliggende showroom wordt van 30 naar 75 vierkante me ter vergroot. Ook de werkplaats wordt wat groter. Naast de werk plaats komt een opslag voor gerepa reerde fietsen. 'Die moesten vroeger buiten worden gezet als ze klaar wa ren en straks kan ik ze in die ruimte neerzetten.' Timmerwerkplaats Troost volgt ondertussen met belang stelling de sloopwerkzaamheden. Al na een half uur ligt één van de aan gebouwde delen plat. 'Het is hier vroeger begonnen als timmer werkplaats en fietsenreparatie. Over dag was het een timmerwerkplaats en 's avonds werden er fietsen ge maakt.' De ruimte verwierf een be langrijke sociale functie in het dorp, doordat veel mensen er kwamen buurten. Er werden spelletjes ge speeld en de fanfare heeft er zijn wortels. Troost: 'Dan haalden we er wat kannen water bij en werd er ge speeld. We haalden hier ook de no dige dingen met elkaar uit. Klaas Kok en Piet Willem Lap moesten bijvoor beeld altijd op tijd thuis zijn voor het eten. Toen hebben we een keer de klok een half uurtje teruggezet. Wa ren ze allebei te laat voor het eten.' De timmerwerkplaats verdween in de jaren vijftig. De fietsen bleven. Vermeulen hoopt april vólgend jaar de winkel en de werkplaats weer in gebruik te kunnen nemen. Hij coör dineert zelf de werkzaamheden. Waar nodig huurt hij aannemers in. 'Het metselwerk doet VooRuyt en als ik bijvoorbeeld een kraan nodig heb, ga ik naar Pietje Kager.' Het nieuwe pand krijgt aan de buitenkant de zelfde aanblik als de loodshuisjes die een eindje verderop in de Herenstraat staan. Achter de werkplaats heeft Vermeulen een keet geplaatst met een vervangende werkplaats, zodat hij tijdens de bouwwerkzaamheden gewoon fietsen kan blijven repareren. De verzorgers van het vorige week in beslag genomen paard, ontken nen schuldig te zijn aan verwaar lozing. Van de 'diverse gebreken' aan het dier, waarover de politie woordvoerder in de krant van vo rige week vrijdag repte, zou geen sprake zijn. Dat meldt een vriendin van de twee, die gisteren de redac tie bezocht om het voor hen op te nemen. 'Een hoop mensen hebben hun oordeel al klaar. Ze worden aan alle kanten veroordeeld.' De verdachten bestrijden het politie rapport op meerdere punten. Zo is er volgens hen geen sprake van dat delen van de huid 'onder de maden' zaten. 'Toen ze het paard drie jaar geleden ter verzorging kregen, zaten er inderdaad maden in de achter hoeven. Dankzij een kuur en een goede dagelijkse verzorging hebben ze die eruit gekregen.' Programma dinsdag 17 september Veld A, heren 18 30 TESO-CVI Super de Boer 19.15 OSG-Super de Boer TESO 20.00 NIOZ-Tex Autocentr. OSG 20.45 Tatenh. 1 -Kobeko NIOZ 21 30 Slock-Sportshop Kobeko 22.15 Paal 28-Cocky Sportshop 2 Veld B, gemengd 18.30 NIOZ-De Zes L&R 19.15 L&R De Wit Install. NIOZ 20 00 Beverdam 2-Lindeboom De Wit 20.45 Rabobank-Swier Beverdam 2 21.30 Tatenhove 2-Rab Rabobank 22.15 Zandbank-Bocksberg Tatenh. 2 Veld C, dames 18.30 Sportshop-Klif 12 B&B 19.15 B&B-Westerlaken Sportshop 1 20.00 Natuurw.- Dros Westerlaken 20.45 Timmer-Haarstudio Natuurw. 21.30 Eierl. Huis-Durper D. Timmer 22.15 Jozefsch.-lepe de Boer Eierl. H Wedstrijdleiding: Kees en Ernst (tel. 310221 310565) Uitslagen 10 september Super de Boer-TESO 3-0; OSG-Agrifirm 2-1, Texelse Autocentrale-Twaalf Balcken 0-3, Tatenhove 1 -NIOZ (heren) 0-3 Cocky's Kapsa lon-In den Grooten Slock 3-0; Paal28/De Knm- Maarco Bouw 1-2; Keurslagen) Dros-Wester- laken niet gespeeld, Klif 12-Natuurwinkel 2-1, Sportshop Texel 1-B&B/'vdVis/Den Boer 1-2; Haarstudio-Durper Drup 3-0; Slagerij lepe de Boer-Timmer's Bakkerii 0-3, Jozefschool- Eierlandsche Huis 0-3; De Rival-Smash Piet Kooger 3-0; Smash'68-Brumtje Beer 2-1; Wiersma Meubelen-NBC Eelman Partners 3- 0, Plranha-Otto's Tweewielershop 3-0; De Krim-Salon Martine/De Oorzaak 3-0. Dat de achterbenen niet waren besla gen. is juist. 'Maar een paard dat al tijd in een weiland loopt, hoeft hele maal geen hoefijzers. Je moet het wel geregeld bekappen, de hoeven in vorm houden, en dat hebben ze ook gedaan. Maar aan één van de hoeven waarin de maden hadden gezeten, had het paard nog zoveel pijn, dat het zich niet goed liet bekappen.' Vol gens de vrouw hebben haar vrienden om die reden geregeld contact ge zocht met de eigenaar, die echter ook geen oplossing wist. 'Daardoor is die hoef inderdaad een stuk uitgegroeid.' Een politiewoordvoerder laat weten het niet verstandig te vinden via de krant over de zaak te discussiëren. 'De rechter zal wel bepalen wie er schuldig is.' In de Kreeftepolder bij de Hors deed een wandelaar een leuke ontdekking: hij vond een nieuwe plantensoort voor Texel, de herfstbitterling. Deze Mediteraan-Atlantische soort heeft in Nederland de noordgrens van zijn verspreiding. Kern van de Neder landse verspreiding van herfstbitter ling is het Deltagebied. De meest noordelijke vindplaats tot nu toe was bi| Wijk aan Zee, waar het plantje in 1958 werd gevonden. Grote vraag is of het opduiken van de herfstbitter ling het begin van uitbreiding naar het Waddengebied is of een incident. Voor de medewerkers van Staats bosbeheer is het in ieder geval een extra reden om de ontwikkelingen in het zuiden van Texel met belangstel ling te volgen. Het zaad van de herfstbitterling wordt via water of met aan vogelpoten klevend slik plaatst. Aangezien de groeiplaat in open verbinding met de zee is verspreiding door vogels ind val het meest waarschijnlijk, ook de mens onbewust - via la - of bewust - door uitzaaien - ve woordelijk zijn voor de vest Herfstbitterling is een piome jonge, schraal begroeide, kalkri niet te droge zandgronden. Ha delijk duingebied van Texel is va Waddengebied relatief kalkn) herbergt meer soorten uit he' district dat ten zuiden van B< begint. De soort doet aan bestuiving. Er is dus kans op ging van een populatie. Herfst: ling behoort tot de zeer zeld planten in Nederland. Grondwater onder de Vliehors op Vlieland is ernstig verontreinigd met cadmium en arseen. Dat bleek tijdens het omhoog pompen van grondwater bij het saneren van een stuk vervuilde grond op het militair oefenterrein. De sanering is stilge legd. Volgens een woordvoerder van Rijks waterstaat is de vervuiling erger dan aanvankelijk verwacht Het is nog met duidelijk wanneer de sanering verder gaat. Defensie moet op de zandplaat een partij zand van achthonds' bieke meter schoonmaken. Hel dat rondom een schietdoel t 14') ligt, is ernstig vervuild mei' rale olién, diverse zware metat gechloreerde waterstoffen. De sanering startte vorige m Eind augustus werd het werkr stilgelegd na een conflict tuss? fensie en de aannemer. De Waf vereniging heeft ondertussen! Raad van State bezwaar aa» kend tegen de werkzaamhede' gens de vereniging is het om* woord om midden in het treksa van de vogels met die werkzaf den te beginnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 6