'Over de slavernij in Suriname is nooit gesproken
¥7
Joyce Pool schrijft boek
over 'moeilijk' onderwerp
lm i
Cursussen Muziek- en Dansschool
.TEXELSE 2 COURANT'
Oud-Texelaar
Prins Carnaval
Wat ik zeggen wou...
Volmolen
Medische zorg
Hulpverlening
Kerkdiensten
f~~ oud Papier
Colofon
Kadio Texel
VRIJDAG 22 NOVEMBER 2002
Ze stamt rechtstreeks af van een slavin. Toch werd thuis, in de
jaren zestig en zeventig, nooit over de slavernij gesproken. Haar
moeder wist er weinig over te vertellen, onwetend als ze op
school in Suriname was gehouden van de eigen geschiedenis.
'Het lag erg gevoelig. Ouders die het beste met hun kinderen
voorhadden, gaven een Nederlandse opvoeding. Sranan Tongo.
de taal van de creolen, werd er uitgeslagen.' Ook nu nog is het
verleden geen gewoon gespreksonderwerp, zomin bij blank als
bij zwart Joyce Pool probeert het taboe te doorbreken met de
publicatie van Sisa, haar tweede jeugdboek.
Het is niet duidelijk aan haar af te
zien, maar Joyce Pool (40), in het
dagelijks leven docent maatschappij
leer op OSG De Hogeberg, is een telg
van een zwarte Surinaamse familie.
'Mijn grootouders waren allebei
kleurling. Ze kregen twaalf kinderen,
waarvan mijn moeder de blankste
was. Bij de anderen zag je zo'n beetje
alle gradaties tussen zwart en blank.
Mijn oma zei wel eens dat je in haar
kinderen alle bevolkingsgroepen van
Suriname kon zien.'
Pools moeder, die in 1938 in het
dorpje Moengo werd geboren en in
Paramaribo naar school ging. ver
huisde aan het einde van de jaren vijf
tig naar Nederland, met de bedoeling
er de diploma's voor verpleegkundige
te halen die ze in Suriname al had ver
worven maar hier niet werden erkend
Na haar huwelijk ging ze in Delft wo
nen, de stad van haar echtgenoot,
alwaar ze in hoog tempo de gebrui
ken van haar nieuwe vaderland aan
nam. 'Mijn moeder heeft super haar
best gedaan zo Nederlands mogelijk
te doen. We aten geen boerenkool -
dat heb ik voor het eerst gegeten bij
een vriendje -, maar wel zuurkool.
Standaard aten we alleen op hoog
tijdagen pom, een traditioneel creools
feestgerechtVeel zelfverloochening
kwam er niet aan te pas. want in Su
riname had de moeder van Pool een
zeer Nederlandse opvoeding gehad.
'Op school waren ze helemaal op
Nederland gericht. De geschiedenis
les ging niet over het verleden van
Suriname maar over Michiel de
Ruijter, bij aardrijkskunde leerde ze de
topografie van Groningen en Fries-
'JSand. Als" moeder kon ze mij maar
weinig vertellen over Suriname. We
hadden het er bijna nooit over.'
Hoewel ze zich er lange tijd nauwe
lijks van bewust was, koestert Pool
toch al sinds haar jeugd een 'speciale
liefde' voor het land van haar moeder.
'Begin jaren zeventig kwam mijn oma
met haar andere kinderen naar Ne
derland. Mijn ooms waren erg Suri
naams. Ze zagen er net zo uit als de
Jackson Five, met prachtige
Afrokapsels en enorme plateauzolen.
Mijn jongste tante was maar iets
ouder dan ik en werd mijn grote vnen-
din. Zij was een stukje Suriname. Bij
mijn oma was iedereen welkom, er
werd altijd Surinaams gegeten. Daar
voelde ik me écht thuis, meer nog
dan bij mijn ouders. Ik heb daar de
warmte ervaren die van Surinaamse
gezinnen straalt.'
Op haar zeventiende ging Pool voor
het eerst naar Suriname, samen met
haar jongste tante en een vriendin.
Dat gebeurde niet bepaald in een rus
tige tijd. want legerleider Desi
Bouterse had kort daarvoor de macht
land te ontwikkelen. Ik wilde er gaan
werken met dove kinderen Mijn tante
had hetzelfde idee. Zij zou zich spe
cialiseren in blinde kinderen Heel
idealistisch allemaal.' Het kwam er
niet van. In 1986 stonden ze op het
punt naar Suriname te gaan, maar
daar was de politieke onrust toen zó
groot, dat haar oma hen vroeg er van
af te zien 'En dus gingen we met. Als
in de Surinaamse cultuur de oudste
vrouw vraagt om iets niet te doen,
dan doe je het met.'
Van uitstel kwam afstel, zo bleek la
ter. 'Er kwam een man tussen, mijn
huidige echtgenoot. Hij wilde wel met
me mee, maar ik wilde hem met mee.
Hij wist niets van Suriname, had zelfs
nog nooit Surinaams gegeten. Hij
deed het alleen voor mij.' Pas dit jaar
keerde Pool voor het eerst terug. Ze
genoot er met volle teugen, maar
schrok ook van de armoede. 'Ik zou
er nu met meer kunnen wonen. Ik ben
toch teveel gewend geraakt aan de
Nederlands luxe.'
Pool debuteerde als schrijfster twee
Surinaamse historie te wijden, da
teert al van enige tijd geleden 'Mijn
eerste boek ging over de stad van
mijn vader, de tweede moest over het
land van mijn moeder gaan. Schrij
vers doen er goed aan dicht bij hun
eigen omgeving te blijven. Dat stelt ze
in staat meer gevoel in hun werk te
leggen De vorm van het boek moest
langzaam rijpen, maar de inhoud
stond al vroeg vast. 'De slavernij in
Suriname, daar wilde ik over schrij
ven. Er is nooit goed over gepraat en
nauwelijks geschreven, terwijl er echt
gruwelijke dingen zijn gebeurd.'
Als voorbeeld noemt ze het verhaal
van de blanke vrouw die zich tijdens
een boottochtje stoorde aan het ge
huil van de baby van één van haar
slavinnen. Ondanks herhaalde pogin
gen lukte het de moeder niet haar
kind te sussen. Ten slotte nam de
slavenhoudster het kind over en hield
het geruime tijd onder water onder
water. Toen het levenloos weer bo
venkwam. gaf de vrouw het terug aan
de moeder, met de mededeling; 'Zo,
nu is het stilOok waar gebeurd is het
V
5 1
Joyce Pool: 'Moeilijke onderwerpen liggen me wel, heb ik ontdekt.
overgenomen en Nederland had aan
gekondigd de ontwikkelingshulp op
te schorten. Tegen dat besluit werd
heftig geprotesteerd, terwijl er in krin
gen van de nieuwe machtshebbers
zelfs geopperd werd Jan de Koning,
die als minister van Ontwikkelingssa
menwerking in Suriname op bezoek
was, te verhinderen het land te ver
laten totdat het geld was toegezegd.
Pool belandde er in een anti-Neder
landse demonstratie, maar voelde
zich ondanks haar blanke huid niet
bedreigd. 'Ik voelde me er juist erg
thuis, helemaal met Nederlands. Eén
keer werd me gevraagd of ik de
dochter van Jan de Koning was.
Moeilijk uit te leggen, maar dat was
heel bijzonder. Want je moet weten
dat De Koning met een Surinaamse
getrouwd was. Het was net of ik een
beetje thuis kwam.'
Het bezoek maakte zoveel indruk op
Pool, dat ze besloot een studie aan
de pedagogische academie te begin
nen, met de bedoeling zich later in
Suriname te vestigen en te helpen het
jaar geleden met Vals beschuldigd,
over een jonge stalknecht van Willem
van Oranje, die wordt verdacht van
betrokkenheid bij de moord op zijn
werkgever. Ze had er succes mee.
Het boek werd goed verkocht, uitste
kend gerecenseerd en gekozen tot
kinderboekenweekgeschenk van de
Nederlandse Braillestichting. Een
curieus maar leuk eerbetoon was het
initiatief van een bakker in Delft - de
stad waar Willem van Oranje werd
vermoord - om een brood te vernoe
men naar Job Lukasz. de hoofdper
soon in haar boek. Bovendien werd
ze gevraagd om toe te treden tot de
Schrijvers van de Ronde Tafel, een
select groepje schrijvers van histori
sche romans voor kinderen. De 'le
den' willen elkaar tot steun zijn bij
onder meer het plegen van research
Bovendien vormen ze een centraal
aanspreekpunt, dat onlangs ge
vraagd is een boek te schrijven voor
het Nederlandse geschiedenis
onderwijs.
De beslissing om een boek aan de
verhaal van een slavin die het diner
serveerde, terwijl haar meester zich
verlustigde aan haar blote bovenlijf.
De vrouw van de slavenhouder werd
zó jaloers dat ze dezelfde dag nog
een borst van de slavin liet afsnijden
en de kok opdracht gaf deze in een
gerecht te verwerken en aan haar
onwetende echtgenoot te serveren.
'Over dat soort drama's is nooit ge
praat. waardoor ook de nakomelin
gen het nooit hebben kunnen verwer
ken. Dat verandert pas als er in het
openbaar over gesproken wordt.
Nederland hoeft geen spijt te betui
gen, dat is onzin. Want je kunt de
huidige generatie niet verantwoorde
lijk stellen voor de gruwelen van toen.
En schadevergoedingen vind ik hele
maal belachelijk. Aan wie moet je die
uitkeren? Maar praat er wel over, stop
het met in een paar regeltjes in een
geschiedenisboek weg. Ook voor de
blanke Nederlanders is het goed om
iets van die achtergronden te kennen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat ik op
school leerlingen hoor roepen dat
Antillianen uit de Falgabuurt in Den
Helder die voor onrust zorgen moe
ten oprotten naar hun eigen land? Ze
beseffen niet dat de Antillen nog
steeds onderdeel vormen van het
Nederlands koninkrijk. En al helemaal
met dat de voorouders van die |on-
gens er ook met om gevraagd heb
ben uit Afrika te worden wegge
haald.'
Het (bijzonder spannende en vlot
geschreven) boek speelt in 1712 en
gaat over de Nederlandse planters
dochter Map Overbeke van
Raamsdonk, die wanneer een Frans
leger plunderend en moordend door
Suriname trekt dankzij de hulp van de
slaaf Kwasi aan de dood ontsnapt Hij
neemt haar mee naar een dorp van
weggelopen slaven, dat diep in het
oerwoud verscholen ligt. Een in meer
dan één opzicht bijzondere situatie,
want de blanke machtshebbers wa
ren voortdurend op zoek naar derge
lijke nederzettingen, om hun slaven
streng te straffen en opnieuw in te lij
ven. Slaven waren immers bezit en
werden niet geacht een eigen wil te
hebben. 'Slaven waren gebruiksvoor
werpen. Ze stonden op de inventaris
lijst van een plantage. Als ze met
meer voldeden, dan kwam er ge
woon een nieuwe.' Door haar verblijf
in dit marrondorp krijgt Map echter
een heel andere kijk op de slavernij.
Net als z'n voorganger, mag Sisa als
historische roman gekenschetst wor
den. De personages zijn bedacht,
maar de strooptocht in 1712 van het
Franse leger is op feiten gebaseerd.
'Eigenlijk geldt voor alle gebeurtenis
sen in het boek dat ze uit mijn fanta
sie komen, maar dat ze heel goed
hadden kunnen gebeuren.' Tot haar
verrassing ontdekte ook Pool zelf dat
de slavernij nog steeds een 'moeilijk'
onderwerp wordt gevonden Zelfs op
de redactie van haar uitgeverij,
Lemniscaat, heeft ze menig gesprek
moeten voeren voordat het boek in
z'n huidige vorm kon worden uitge
geven. 'Ik spreek geen oordeel uit
over goed en kwaad, laat juist alleen
maar zien hoe het er aan toeging. En
net als in mijn eerste boek hoop ik
duidelijk te maken dat er geen
bevolkingsgroepen zijn die helemaal
goed zijn of juist helemaal fout. Ook
tussen de slaven in mijn verhaal zit
ten er een paar die helemaal niet zo
aardig zijn, hoe begrijpelijk het ook is
dat ze zo geworden zijn. Hun be
weegredenen en de achtergronden
probeer ik te schetsen.' Ondanks de
aanmerkingen die ze heeft gekregen,
is Pool niet van plan bij een derde
boek een gemakkelijkere weg te be
wandelen. 'Moeilijke onderwerpen
liggen me wel, heb ik ontdekt. Juist
daarover moet gesproken en ge
schreven worden.'
S/sa ligt sinds afgelopen week in de
boekwinkel. Het boek, met een
omslagillustratie van Martijn van der
Linden, werd uitgegeven door
Lemniscaat, telt 190 pagina's en kost
€13,95.
Joop Rommets
Oud-Texelaar Jarno Bakker (29) is
in zijn woonplaats Duiven (Gelder
land) Prins Carnaval geworden.
Vorige week vond de proclamatie
plaats, waarbij hij werd uitgeroe
pen tot Prins Jarno de Eerste.
Het is de eerste keer dat Bakker, zoon
van Dirk Bakker en Jenny Eelman,
prins is. De Duivense wethouder
Henk Nijland installeerde hem en zijn
Raad van Elf, burgemeester Henk
Zomerdijk overhandigde hem de
sleutels van de stad. Een van de ta
ken van Bakker als prins wordt het
nieuw leven inblazen van carnaval in
de stad bóven de rivieren. 'De voor
gaande carnavalsvereniging was niet
meer. Die is opnieuw opgezet om
weer carnaval te kunnen vieren. Ze
wilden mij graag als prins hebben.
Nadat ze het een paar keer hadden
gevraagd, heb ik ja gezegd.'
Geheel volgens traditie waren slechts
een paar mensen daarvan op de
hoogte. Officieel liet Bakker aan an
deren weten dat hij er absoluut geen
belangstelling voor had. Tijdens de
zogeheten honkzitting, waar de iden
titeit van de prins werd onthuld, zat
hij samen met zijn adjudant verscho
len in een grote bierpul. 'De mensen
hadden het totaal niet verwacht dat
ik eruit kwam Bakker deed in zijn
jeugd ook al jaarlijks aan carnaval.
Een optocht op een prinsenwagen is
er voor Bakker tijdens de komende
carnavalsdagen in Duiven nog niet
bij. 'Dan zou het waarschijnlijk de
enige wagen zijn die meedoet. Dat
moet ook opnieuw worden opge
bouwd. Er zijn hier wel veel mensen
die aan carnaval doen. maar die trek
ken vaak naar het zuiden. We hebben
hier ook veel westerlingen en die
weten vaak niet goed hoe ze moeten
carnavallen.'
In januari gaat hij naar het Prinsen-
treffen in Nijmegen, waar zo'n beetje
alle Prinsen Carnaval uit Nederland
elkaar ontmoeten. Bakker, die gebo
ren werd in De Koog, woonde vier
jaar op Texel. Hij keert regelmatig te
rug, omdat zijn vader en zijn familie
op het eiland wonen.
Jamo Bakker.
Binnenkort gaan bij de Muziek- en
Dansschool enkele korte cursus
sen en workshops van start.
Liedbegeleiding gitaar voor
gevorderden.
Een vervolg op de beginnerscursus
waarin de beginselen van het spelen
van akkoorden werden aangeleerd,
maar ook toegankelijk voor gitaristen
die de eerste cursus niet hebben ge
volgd maar wel deze basis al bezit
ten. De cursus omvat tien lessen en
kost €75.- Start; maandag 25 no
vember, 19.30 uur. Er zijn nog enkele
plaatsen vrij.
Afrikaanse dans
'Laat het oeroude ritme van de trom
mels op je inwerken, geef je over aan
het ritme en laat de aarde een deel
van je zijn' Dit en nog veel meer ge
beurt er in deze cursus waarin op tra
ditionele wijze wordt gedanst, maar
waarin ook eigen choreografieën
worden gebruikt met de intentie van
de Afrikaanse dans. De kosten be
dragen €50,- (jongeren) en €75,- (vol
wassenen) voor tien lessen. De eer
ste les is op vrijdag 29 november,
20.00 uur.
Streetdance voor volwassenen
Streetdance is een dynamische
dansvorm, waarbij op muziek van
deze tijd swingende dans-
combinaties worden gemaakt. De
'roots' liggen in het vrije straatleven
van Amerika. Streetdance voor jon
geren is helemaal in. Op verzoek ver
zorgt de Muziek- en Dansschool op
zaterdag 30 novemb'er van 13.30 tot
15.00 uur een workshop Streetdance
voor volwassenen. Als voorproefje
voor een korte cursus die bij vol
doende deelname van start gaat op
donderdag 16 januari. Deelname aan
de workshop kost €5,-.
Moderne dans
Deze workshop is bedoeld als ken
nismaking met de moderne dans, die
zijn oorsprong vindt in de ademha
ling. De nadruk ligt bij het dansen op
het doorvloeien van de beweging.
Naast techniek en houding wordt
gewerkt aan muzikaliteit, samenwer
king en presentatie. De workshop is
op zaterdag 30 november van 15.30-
17.00. Deelname kost €5,-. Bij vol
doende belangstelling wordt work
shop gevolgd door een cursus van
tien lessen, die begint op vrijdag 7
maart.
Georgische zang
Het Georgisch ensemble Kereom is
bereid gevonden een workshop zang
te verzorgen. De groep komt jaarlijks
naar Nederland en geeft op tal van
plaatsen concerten en workshops.
De vijf zangers, die zichzelf begelei
den, willen met hun muziek de tradi
tionele Georgische zang- en dans
cultuur uitdragen. Het repertoire is
zeer gevarieerd: vrolijke volksmuziek,
liefdes- en krijgsliederen en religieuze
liederen. In de workshop worden on
der leiding van Levan Goliadze en
kele traditionele Georgische liederen
ingestudeerd. De workshop wordt
gegeven op maandag 30 december
van 13.30-17.00 uur, deelname kost
€12,50.
Inlichtingen en opgave bij de Muziek-
en Dansschool, telefoon 313493.
Bnrven v»n leun
In de Texelse Courant van vrijdag 15
november stond een interessant ar
tikel over een volmolen. Dat is een
molen die, simpel gezegd, wol tot vilt
perst. In het artikel kwam met name
de plaats van de molen aan de orde
hij zou in de zeventiende eeuw aan de
Hallerweg hebben gestaan. Ik wil
hierbij allereerst mijn respect betui
gen aan Gelein Jansen, die iedere
keer weer andere belangrijke aspec
ten uit onze geschiedenis onder onze
aandacht brengt. Er stond in het ver
haal echter één opmerking die ik be
twistbaar acht: op de genoemde
plaats zou volgens de schrijver wel
licht de oudste molen van Texel heb
ben gestaan.
Nu ben ik in de marge van mijn eigen
onderzoek al een tijdje bezig gege
vens over molenaars en molens in de
zestiende eeuw te verzamelen. Een
overzicht daarvan zal te zijner tijd in
het blad van de Historische Vereni
ging worden gepubliceerd. In dat
verband blijkt uit archiefgegevens dat
reeds zeshonderd jaar geleden op
Texel windmolens voorkwamen Om
precies te zijn: reeds op 28 maart
1415 (zie hiervoor het Register van de
Domeinen nr. 1148 uit 1520, f.26
verso). Ook op een kaart uit circa
1550 zijn zeker vier en wellicht vijf
molens te onderscheiden, terwijl ook
nog andere gegevens over het 'recht
van de wind' en over molenaars voor
handen zijn. Dat maakt het al met al
onwaarschijnlijk, om met te zeggen
onjuist, er van uit te gaan dat de ze-
ventiende-eeuwse volmolen aan de
Hallerweg, zo die daar al gestaan
heeft, de oudste molen van Texel
genoemd zou moeten worden. Maar
ik laat mij graag door nadere gege
vens overtuigen.
Gerard van der Kooi,
Den Burg.
Artsen:
Voor spoedeisende medische hulp
in het weekend, op zon- en feestda
gen en van maandag tot en met vrij
dag van 17.00 tot 08.00 uur. Cen
trale Huisartsen Post, tel. 321143.
Toeristen kunnen het hele jaar bel
len naar: 327270.
Tandartsen: Voor spoedeisende
tandheelkundige hulp is via één van
de volgende telefoonnummers infor
matie te krijgen over het pijn-
spreekuur op zaterdagen, zon- en
feestdagen. Tevens wordt het onge
vallennummer vermeld. 313086;
314727, 314669; 312270 of
322008.
Verloskundigenpraktijk:
De Ruyterstraat 86, Oudeschild.
Dag en nacht bereikbaar via tel.
313090 of 06-51404872.
GEZONDHEIDSZORG:
Thuiszorg: Thuiszorg Kop van
Noord-Holland. Voor alle hulp, zorg
en informatie: op werkdagen, 's
avonds en tijdens het weekeinde
Centraal Meldpunt 0223-650222
- Voor alle zorg, huishoudelijke er,
verzorgende hulp Schoonoord
singel 44, Den Burg, tel. 321461.
- Jeugdgezondheidszorg:
Schoonoordsingel 44, Den Burg, tel
0900-4636549. Spreekuur elke
werkdag van 9.00 tot 17.00 u. Vooi
vragen over ontwikkeling, voeding,
opvoeding en verzorging van jonge
kinderen.
- Uitleenmagazijn/servicepunt:
Schoonoordsingel 44, Den Burg. tel
314887. Geopend elke werkdag
tussen 13.00-14.00 u.
- Diëtiste: voor afspraken elke
werkdag van 8.30-17.00 uur, tel
0223-650222.
Kraamhulp: Voor directe kraam
hulp op Texel en na poliklinische be
valling: Parenta Zorg, tel. 0223-
540088 (24 uur bereikbaar).
Indicatie: Indicatie voor thuiszorg
en voor opname in verpleeg- er
verzorgingshuis: Stichting RIOTexö
Wieringen. Opvragen via tel. (0223j
671552. Opname geschiedt op ad
vies van huisarts of specialist.
Brand/Ambulance: Bij brand en
voor spoedeisend ambulancever
voer bellen: 1-1-2. Of bel de Meld
kamer Noordholland-noord: 072-
5644444
Politie: Keesomlaan 4a, Den
Burg. Het bureau is dagelijks open
van 9.00 tot 17.00 u. Telefoon: 0900-
8844. In spoedeisende gevallen: 1-
1-2.
Gevonden munitie: Bel de politie,
tel 0900-8844
Dierenartsenpraktijk: Keesom
laan 11, Den Burg, tel 312527.
Verslavingsproblemen: Voor
hulp bij problemen met alcohol,
drugs of andere verslavingen: bel
tijdens kantooruren 319413 (De
Nieuwe Skuul).
Toeristenpastoraat: Bram Guil-
jam, tel. 318581, 327970.
Stichting Welzijn Ouderen Texel:
Warme maaitijdvoorziening, alar
mering, klusjesdienst,' huishoude
lijke dienst, versteldienst. Spreekuur
van 9.00 tot 10.00 u. en van 14 00
tot 16.00 u., De Buureton, Mo
lenstraat 2, Den Burg. Tel. 312696.
Kustwacht: Voor meldingen var
schepen en zwemmers in nood: tel
316270.
Chemicaliën op het strand: Be
de brandweer. 072- 5644444.
Apotheek: Weverstraat 95, Der
Burg; tel. 312112. Maandag t/m vrij
dag 8 00-18.30 u., zaterdag 10 od
13.00 en 15.00-17.00 u.; zondag
11 00-12.00 en 16.00-17.00 u Bun
ten die tijden alleen voor spoedei
sende gevallen.
Huiselijk geweld: Crisisopvang
huiselijk geweld, tel 08-71901775
Jongeren Informatie Punt: voo
vragen en advies over wonen, wer
ken, studie, recht, relaties, seksua
liteit, verslavingen en vrije tijd
Openingstijden dinsdag en woens
dag van 15.00 tot 17.00 uur; d'Ouv.i
Ulo, Wilhelminalaan 1Den Burg, té.
315582.
Bureau Jeugdzorg: voor hul;
aan jongeren bij problemen en voo
opvoedingsondersteuning aan ou
ders. Spreekuur elke donderdag ir
d'Ouwe Ulo, Wilhelminalaan 1Dei
Burg. Voor aanmelding, mformatii
en advies: 0900 2223330, elke da:
tussen 10.30 tot 12.30 uur.
Zondag 24 november 2002
Gedachtemsdienst voor alle kerken.
HERVORMDE GEMEENTEN:
Den Burg: 9 30 u. ds. P.A. den
Braanker.
De Koog: 11.00 u. ds. J. Vlasblom.
Den Hoorn: 9.30 u. ds. J Vlasblom.
SOW-GEMEENTE TEXEL:
Oosterend: 9.30 u. ds. C. der Ne
derlanden; 19.00 u. dhr. C. van
Lenten uit Oudendijk.
Oudeschild: 11.00 u. ds. C. der Ne
derlanden.
De Cocksdorp: 11.00 u. dhr. C. van
Lenten uit Oudendijk.
GEREFORMEERDE KERKEN:
Den Burg: 10.00 u. ds. M.G.J. Roe
pers.
GEREFORMEERDE GEMEENTE:
in kerkgebouw Schoolstraat,
Iedere zaterdag haalt Scouting Texel
oud papier op in Den Burg. Men
wordt verzocht dit vóór 10.00 uur
aan de straat te zetten, in met te
grote bundels of een kartonnen
doos (geen plastic zak). Gelieve er
op toe te zien dat het papier niet
gedurende lange tijd in de regen
staat. De papierwagen komt in de
volgende straten: 3. Gasthuisstraat
van Beatrixlaan tot Hogerstraat,
Gravenstraat (geen bedrijven),
Warmoesstraat, Schilderend tot
rotonde, Julianastraat, Keesom
laan.
Uitgave van Uitgeverij
v/h Langeveld de Rooy bv
Verschijnt op dinsdag en vrijdag
Redactie:
Warmoesstraat 45 1791 CN Den Burg
Postbus 11 1790 AA Den Burg
Telefoon 0222 - 36 26 20
Telefax 0222 - 32 30 00
E-mail redactie@texelsecourant nl
Gerard Timmerman (hoofdredacteur)
Joop Rommets
Jeroen van Hattum
Harry de Graaf
Buiten werktijd:
Jeroen van Hattum
Telefoon 31 60 89 of 06 - 13 67 66 50
Advertenties en abonnementen:
Spmbaan 6 1791 MC Den Burg
Telefoon 0222 - 36 26 00
Telefax 0222 -31 41 11
E-mail mfo@lenr.nl
Op al Of«e fidv«rtenti«ccntracton #n aanbiedingen daar
loo zi|n van toepass-ng de Regelen voor het Advertontio-
wezen van de Stichting ROTA. gevestigd Ie Amsterdam
zoals gedeponeerd bi| de Kamer van Koophandel en Fa-
tmet<on tc Amsterdam onder nummer 41198699. Een
exemplaar van de Regelen voor hot Advortentiewezen
wordt op uw verzoek kosteloos toegezonden
Abonnementsprijzen 2002:
Per half jaar 29.80
Per jaar 59,60
Bij verzending naar het buitenland zijn
portokosten verschuldigd.
Beëindiging abonnement:
Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voor
afloop van de abonnementsperiode.
Oosterend: 10.00 u. leesdiens!
18.00 u. leesdienst; don. 28/11
bijbellezing.
GEREFORMEERDE KERK
(Vrijgemaakt):
in de Doopsgezinde kerk te Dei
Burg tot nader order geen dienst a
Texel
DOOPSGEZINDE GEMEENTE:
Kogerstraat, Den Burg: 10.00 u. df
A. de Jong
BAPTISTENGEMEENTE:
Julianastraat, Den Burg: 10.00 u. ds
A. van der Hagen.
ROOMS-KATHOLIEKE KERK:
Den Burg: zat. 19.30 u., uitz. via D
Lichtboei; zon. 10.45 u.
Gollards: zat. 16.00 u.
JEHOVAH'S GETUIGEN:
Noordwester 3, Den Burg: Open
bare lezing, 10.30 u.; Wachttoren
studie, 11.20 u.
De ander zien
is meer dan
kijken alleen
Vrijdag:
18.00 u Radio Texel actueel (nieuws)
19 00 u Shopping (muziek)
21 00 u Radio Noordholland
Zaterdag:
16.00 u. Wegdromen met een boek
17.00 u. Pietelepote (kinderprogramma)
Vandaag: De verloskundige komt vertete
over het krijgen van baby's
18.00 u. Muziek met Marco
19.00 u. Radio Noordholland
Zondag:
9.00 u Klassiek op zondag
10.00 u. Kerkdienst: roomskatholieke k#
Den Burg (herhaling)
11.00 u. Vlaswiek (muziek en poëzie)
12 00u Natuurwijzer
13 00 u Goud van Noud (Nederlandsta'j;
15.00 u. Frans gaat het doen (muziek)
16.00 u. Sportlokaal (uitslagen en
interviews)
18 00u Radio Noordholland
Kerkdiensten De Lichtboei:
10.00 u Baptistengemeente Den Burg
Maandag:
18 00u Symphonica (klassiek)
19 00u Wegdromen met een boek
(herhaling van zaterdag)
20.00 u. Radio Noordholland
21.00 u. Reggae on the move (muziek)
23 00 u Radio Noordholland
Dinsdag:
18.00 u Radio Texel actueel (nieuws)
19.00 u. Bonte dinsdagavond
(verzoekplaten)
20 00 u Radio Noordholland
Woensdag:
17.00 u. Pietelepote (kinderprogrammal
(herhaling van zaterdag)
18 00 u Onder de toren (geestelijk
programma, met vanaf 19.00 w-
verzoekplaten)
19.45 u. Gelezen (Texelse) verhalen
20 00 u Radio Noordholland
Donderdag:
18 00 u. Country time (muziek)
19.00 u. Leitmotiv, een programma over
thema's.
20 00 u Radio Noordholland
v BUREAU JEUGDZORG
NOORD-HOLLAND-NOORD