'Over de slavernij in Suriname is nooit gesproken ¥7 Joyce Pool schrijft boek over 'moeilijk' onderwerp lm i Cursussen Muziek- en Dansschool .TEXELSE 2 COURANT' Oud-Texelaar Prins Carnaval Wat ik zeggen wou... Volmolen Medische zorg Hulpverlening Kerkdiensten f~~ oud Papier Colofon Kadio Texel VRIJDAG 22 NOVEMBER 2002 Ze stamt rechtstreeks af van een slavin. Toch werd thuis, in de jaren zestig en zeventig, nooit over de slavernij gesproken. Haar moeder wist er weinig over te vertellen, onwetend als ze op school in Suriname was gehouden van de eigen geschiedenis. 'Het lag erg gevoelig. Ouders die het beste met hun kinderen voorhadden, gaven een Nederlandse opvoeding. Sranan Tongo. de taal van de creolen, werd er uitgeslagen.' Ook nu nog is het verleden geen gewoon gespreksonderwerp, zomin bij blank als bij zwart Joyce Pool probeert het taboe te doorbreken met de publicatie van Sisa, haar tweede jeugdboek. Het is niet duidelijk aan haar af te zien, maar Joyce Pool (40), in het dagelijks leven docent maatschappij leer op OSG De Hogeberg, is een telg van een zwarte Surinaamse familie. 'Mijn grootouders waren allebei kleurling. Ze kregen twaalf kinderen, waarvan mijn moeder de blankste was. Bij de anderen zag je zo'n beetje alle gradaties tussen zwart en blank. Mijn oma zei wel eens dat je in haar kinderen alle bevolkingsgroepen van Suriname kon zien.' Pools moeder, die in 1938 in het dorpje Moengo werd geboren en in Paramaribo naar school ging. ver huisde aan het einde van de jaren vijf tig naar Nederland, met de bedoeling er de diploma's voor verpleegkundige te halen die ze in Suriname al had ver worven maar hier niet werden erkend Na haar huwelijk ging ze in Delft wo nen, de stad van haar echtgenoot, alwaar ze in hoog tempo de gebrui ken van haar nieuwe vaderland aan nam. 'Mijn moeder heeft super haar best gedaan zo Nederlands mogelijk te doen. We aten geen boerenkool - dat heb ik voor het eerst gegeten bij een vriendje -, maar wel zuurkool. Standaard aten we alleen op hoog tijdagen pom, een traditioneel creools feestgerechtVeel zelfverloochening kwam er niet aan te pas. want in Su riname had de moeder van Pool een zeer Nederlandse opvoeding gehad. 'Op school waren ze helemaal op Nederland gericht. De geschiedenis les ging niet over het verleden van Suriname maar over Michiel de Ruijter, bij aardrijkskunde leerde ze de topografie van Groningen en Fries- 'JSand. Als" moeder kon ze mij maar weinig vertellen over Suriname. We hadden het er bijna nooit over.' Hoewel ze zich er lange tijd nauwe lijks van bewust was, koestert Pool toch al sinds haar jeugd een 'speciale liefde' voor het land van haar moeder. 'Begin jaren zeventig kwam mijn oma met haar andere kinderen naar Ne derland. Mijn ooms waren erg Suri naams. Ze zagen er net zo uit als de Jackson Five, met prachtige Afrokapsels en enorme plateauzolen. Mijn jongste tante was maar iets ouder dan ik en werd mijn grote vnen- din. Zij was een stukje Suriname. Bij mijn oma was iedereen welkom, er werd altijd Surinaams gegeten. Daar voelde ik me écht thuis, meer nog dan bij mijn ouders. Ik heb daar de warmte ervaren die van Surinaamse gezinnen straalt.' Op haar zeventiende ging Pool voor het eerst naar Suriname, samen met haar jongste tante en een vriendin. Dat gebeurde niet bepaald in een rus tige tijd. want legerleider Desi Bouterse had kort daarvoor de macht land te ontwikkelen. Ik wilde er gaan werken met dove kinderen Mijn tante had hetzelfde idee. Zij zou zich spe cialiseren in blinde kinderen Heel idealistisch allemaal.' Het kwam er niet van. In 1986 stonden ze op het punt naar Suriname te gaan, maar daar was de politieke onrust toen zó groot, dat haar oma hen vroeg er van af te zien 'En dus gingen we met. Als in de Surinaamse cultuur de oudste vrouw vraagt om iets niet te doen, dan doe je het met.' Van uitstel kwam afstel, zo bleek la ter. 'Er kwam een man tussen, mijn huidige echtgenoot. Hij wilde wel met me mee, maar ik wilde hem met mee. Hij wist niets van Suriname, had zelfs nog nooit Surinaams gegeten. Hij deed het alleen voor mij.' Pas dit jaar keerde Pool voor het eerst terug. Ze genoot er met volle teugen, maar schrok ook van de armoede. 'Ik zou er nu met meer kunnen wonen. Ik ben toch teveel gewend geraakt aan de Nederlands luxe.' Pool debuteerde als schrijfster twee Surinaamse historie te wijden, da teert al van enige tijd geleden 'Mijn eerste boek ging over de stad van mijn vader, de tweede moest over het land van mijn moeder gaan. Schrij vers doen er goed aan dicht bij hun eigen omgeving te blijven. Dat stelt ze in staat meer gevoel in hun werk te leggen De vorm van het boek moest langzaam rijpen, maar de inhoud stond al vroeg vast. 'De slavernij in Suriname, daar wilde ik over schrij ven. Er is nooit goed over gepraat en nauwelijks geschreven, terwijl er echt gruwelijke dingen zijn gebeurd.' Als voorbeeld noemt ze het verhaal van de blanke vrouw die zich tijdens een boottochtje stoorde aan het ge huil van de baby van één van haar slavinnen. Ondanks herhaalde pogin gen lukte het de moeder niet haar kind te sussen. Ten slotte nam de slavenhoudster het kind over en hield het geruime tijd onder water onder water. Toen het levenloos weer bo venkwam. gaf de vrouw het terug aan de moeder, met de mededeling; 'Zo, nu is het stilOok waar gebeurd is het V 5 1 Joyce Pool: 'Moeilijke onderwerpen liggen me wel, heb ik ontdekt. overgenomen en Nederland had aan gekondigd de ontwikkelingshulp op te schorten. Tegen dat besluit werd heftig geprotesteerd, terwijl er in krin gen van de nieuwe machtshebbers zelfs geopperd werd Jan de Koning, die als minister van Ontwikkelingssa menwerking in Suriname op bezoek was, te verhinderen het land te ver laten totdat het geld was toegezegd. Pool belandde er in een anti-Neder landse demonstratie, maar voelde zich ondanks haar blanke huid niet bedreigd. 'Ik voelde me er juist erg thuis, helemaal met Nederlands. Eén keer werd me gevraagd of ik de dochter van Jan de Koning was. Moeilijk uit te leggen, maar dat was heel bijzonder. Want je moet weten dat De Koning met een Surinaamse getrouwd was. Het was net of ik een beetje thuis kwam.' Het bezoek maakte zoveel indruk op Pool, dat ze besloot een studie aan de pedagogische academie te begin nen, met de bedoeling zich later in Suriname te vestigen en te helpen het jaar geleden met Vals beschuldigd, over een jonge stalknecht van Willem van Oranje, die wordt verdacht van betrokkenheid bij de moord op zijn werkgever. Ze had er succes mee. Het boek werd goed verkocht, uitste kend gerecenseerd en gekozen tot kinderboekenweekgeschenk van de Nederlandse Braillestichting. Een curieus maar leuk eerbetoon was het initiatief van een bakker in Delft - de stad waar Willem van Oranje werd vermoord - om een brood te vernoe men naar Job Lukasz. de hoofdper soon in haar boek. Bovendien werd ze gevraagd om toe te treden tot de Schrijvers van de Ronde Tafel, een select groepje schrijvers van histori sche romans voor kinderen. De 'le den' willen elkaar tot steun zijn bij onder meer het plegen van research Bovendien vormen ze een centraal aanspreekpunt, dat onlangs ge vraagd is een boek te schrijven voor het Nederlandse geschiedenis onderwijs. De beslissing om een boek aan de verhaal van een slavin die het diner serveerde, terwijl haar meester zich verlustigde aan haar blote bovenlijf. De vrouw van de slavenhouder werd zó jaloers dat ze dezelfde dag nog een borst van de slavin liet afsnijden en de kok opdracht gaf deze in een gerecht te verwerken en aan haar onwetende echtgenoot te serveren. 'Over dat soort drama's is nooit ge praat. waardoor ook de nakomelin gen het nooit hebben kunnen verwer ken. Dat verandert pas als er in het openbaar over gesproken wordt. Nederland hoeft geen spijt te betui gen, dat is onzin. Want je kunt de huidige generatie niet verantwoorde lijk stellen voor de gruwelen van toen. En schadevergoedingen vind ik hele maal belachelijk. Aan wie moet je die uitkeren? Maar praat er wel over, stop het met in een paar regeltjes in een geschiedenisboek weg. Ook voor de blanke Nederlanders is het goed om iets van die achtergronden te kennen. Hoe vaak gebeurt het niet dat ik op school leerlingen hoor roepen dat Antillianen uit de Falgabuurt in Den Helder die voor onrust zorgen moe ten oprotten naar hun eigen land? Ze beseffen niet dat de Antillen nog steeds onderdeel vormen van het Nederlands koninkrijk. En al helemaal met dat de voorouders van die |on- gens er ook met om gevraagd heb ben uit Afrika te worden wegge haald.' Het (bijzonder spannende en vlot geschreven) boek speelt in 1712 en gaat over de Nederlandse planters dochter Map Overbeke van Raamsdonk, die wanneer een Frans leger plunderend en moordend door Suriname trekt dankzij de hulp van de slaaf Kwasi aan de dood ontsnapt Hij neemt haar mee naar een dorp van weggelopen slaven, dat diep in het oerwoud verscholen ligt. Een in meer dan één opzicht bijzondere situatie, want de blanke machtshebbers wa ren voortdurend op zoek naar derge lijke nederzettingen, om hun slaven streng te straffen en opnieuw in te lij ven. Slaven waren immers bezit en werden niet geacht een eigen wil te hebben. 'Slaven waren gebruiksvoor werpen. Ze stonden op de inventaris lijst van een plantage. Als ze met meer voldeden, dan kwam er ge woon een nieuwe.' Door haar verblijf in dit marrondorp krijgt Map echter een heel andere kijk op de slavernij. Net als z'n voorganger, mag Sisa als historische roman gekenschetst wor den. De personages zijn bedacht, maar de strooptocht in 1712 van het Franse leger is op feiten gebaseerd. 'Eigenlijk geldt voor alle gebeurtenis sen in het boek dat ze uit mijn fanta sie komen, maar dat ze heel goed hadden kunnen gebeuren.' Tot haar verrassing ontdekte ook Pool zelf dat de slavernij nog steeds een 'moeilijk' onderwerp wordt gevonden Zelfs op de redactie van haar uitgeverij, Lemniscaat, heeft ze menig gesprek moeten voeren voordat het boek in z'n huidige vorm kon worden uitge geven. 'Ik spreek geen oordeel uit over goed en kwaad, laat juist alleen maar zien hoe het er aan toeging. En net als in mijn eerste boek hoop ik duidelijk te maken dat er geen bevolkingsgroepen zijn die helemaal goed zijn of juist helemaal fout. Ook tussen de slaven in mijn verhaal zit ten er een paar die helemaal niet zo aardig zijn, hoe begrijpelijk het ook is dat ze zo geworden zijn. Hun be weegredenen en de achtergronden probeer ik te schetsen.' Ondanks de aanmerkingen die ze heeft gekregen, is Pool niet van plan bij een derde boek een gemakkelijkere weg te be wandelen. 'Moeilijke onderwerpen liggen me wel, heb ik ontdekt. Juist daarover moet gesproken en ge schreven worden.' S/sa ligt sinds afgelopen week in de boekwinkel. Het boek, met een omslagillustratie van Martijn van der Linden, werd uitgegeven door Lemniscaat, telt 190 pagina's en kost €13,95. Joop Rommets Oud-Texelaar Jarno Bakker (29) is in zijn woonplaats Duiven (Gelder land) Prins Carnaval geworden. Vorige week vond de proclamatie plaats, waarbij hij werd uitgeroe pen tot Prins Jarno de Eerste. Het is de eerste keer dat Bakker, zoon van Dirk Bakker en Jenny Eelman, prins is. De Duivense wethouder Henk Nijland installeerde hem en zijn Raad van Elf, burgemeester Henk Zomerdijk overhandigde hem de sleutels van de stad. Een van de ta ken van Bakker als prins wordt het nieuw leven inblazen van carnaval in de stad bóven de rivieren. 'De voor gaande carnavalsvereniging was niet meer. Die is opnieuw opgezet om weer carnaval te kunnen vieren. Ze wilden mij graag als prins hebben. Nadat ze het een paar keer hadden gevraagd, heb ik ja gezegd.' Geheel volgens traditie waren slechts een paar mensen daarvan op de hoogte. Officieel liet Bakker aan an deren weten dat hij er absoluut geen belangstelling voor had. Tijdens de zogeheten honkzitting, waar de iden titeit van de prins werd onthuld, zat hij samen met zijn adjudant verscho len in een grote bierpul. 'De mensen hadden het totaal niet verwacht dat ik eruit kwam Bakker deed in zijn jeugd ook al jaarlijks aan carnaval. Een optocht op een prinsenwagen is er voor Bakker tijdens de komende carnavalsdagen in Duiven nog niet bij. 'Dan zou het waarschijnlijk de enige wagen zijn die meedoet. Dat moet ook opnieuw worden opge bouwd. Er zijn hier wel veel mensen die aan carnaval doen. maar die trek ken vaak naar het zuiden. We hebben hier ook veel westerlingen en die weten vaak niet goed hoe ze moeten carnavallen.' In januari gaat hij naar het Prinsen- treffen in Nijmegen, waar zo'n beetje alle Prinsen Carnaval uit Nederland elkaar ontmoeten. Bakker, die gebo ren werd in De Koog, woonde vier jaar op Texel. Hij keert regelmatig te rug, omdat zijn vader en zijn familie op het eiland wonen. Jamo Bakker. Binnenkort gaan bij de Muziek- en Dansschool enkele korte cursus sen en workshops van start. Liedbegeleiding gitaar voor gevorderden. Een vervolg op de beginnerscursus waarin de beginselen van het spelen van akkoorden werden aangeleerd, maar ook toegankelijk voor gitaristen die de eerste cursus niet hebben ge volgd maar wel deze basis al bezit ten. De cursus omvat tien lessen en kost €75.- Start; maandag 25 no vember, 19.30 uur. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Afrikaanse dans 'Laat het oeroude ritme van de trom mels op je inwerken, geef je over aan het ritme en laat de aarde een deel van je zijn' Dit en nog veel meer ge beurt er in deze cursus waarin op tra ditionele wijze wordt gedanst, maar waarin ook eigen choreografieën worden gebruikt met de intentie van de Afrikaanse dans. De kosten be dragen €50,- (jongeren) en €75,- (vol wassenen) voor tien lessen. De eer ste les is op vrijdag 29 november, 20.00 uur. Streetdance voor volwassenen Streetdance is een dynamische dansvorm, waarbij op muziek van deze tijd swingende dans- combinaties worden gemaakt. De 'roots' liggen in het vrije straatleven van Amerika. Streetdance voor jon geren is helemaal in. Op verzoek ver zorgt de Muziek- en Dansschool op zaterdag 30 novemb'er van 13.30 tot 15.00 uur een workshop Streetdance voor volwassenen. Als voorproefje voor een korte cursus die bij vol doende deelname van start gaat op donderdag 16 januari. Deelname aan de workshop kost €5,-. Moderne dans Deze workshop is bedoeld als ken nismaking met de moderne dans, die zijn oorsprong vindt in de ademha ling. De nadruk ligt bij het dansen op het doorvloeien van de beweging. Naast techniek en houding wordt gewerkt aan muzikaliteit, samenwer king en presentatie. De workshop is op zaterdag 30 november van 15.30- 17.00. Deelname kost €5,-. Bij vol doende belangstelling wordt work shop gevolgd door een cursus van tien lessen, die begint op vrijdag 7 maart. Georgische zang Het Georgisch ensemble Kereom is bereid gevonden een workshop zang te verzorgen. De groep komt jaarlijks naar Nederland en geeft op tal van plaatsen concerten en workshops. De vijf zangers, die zichzelf begelei den, willen met hun muziek de tradi tionele Georgische zang- en dans cultuur uitdragen. Het repertoire is zeer gevarieerd: vrolijke volksmuziek, liefdes- en krijgsliederen en religieuze liederen. In de workshop worden on der leiding van Levan Goliadze en kele traditionele Georgische liederen ingestudeerd. De workshop wordt gegeven op maandag 30 december van 13.30-17.00 uur, deelname kost €12,50. Inlichtingen en opgave bij de Muziek- en Dansschool, telefoon 313493. Bnrven v»n leun In de Texelse Courant van vrijdag 15 november stond een interessant ar tikel over een volmolen. Dat is een molen die, simpel gezegd, wol tot vilt perst. In het artikel kwam met name de plaats van de molen aan de orde hij zou in de zeventiende eeuw aan de Hallerweg hebben gestaan. Ik wil hierbij allereerst mijn respect betui gen aan Gelein Jansen, die iedere keer weer andere belangrijke aspec ten uit onze geschiedenis onder onze aandacht brengt. Er stond in het ver haal echter één opmerking die ik be twistbaar acht: op de genoemde plaats zou volgens de schrijver wel licht de oudste molen van Texel heb ben gestaan. Nu ben ik in de marge van mijn eigen onderzoek al een tijdje bezig gege vens over molenaars en molens in de zestiende eeuw te verzamelen. Een overzicht daarvan zal te zijner tijd in het blad van de Historische Vereni ging worden gepubliceerd. In dat verband blijkt uit archiefgegevens dat reeds zeshonderd jaar geleden op Texel windmolens voorkwamen Om precies te zijn: reeds op 28 maart 1415 (zie hiervoor het Register van de Domeinen nr. 1148 uit 1520, f.26 verso). Ook op een kaart uit circa 1550 zijn zeker vier en wellicht vijf molens te onderscheiden, terwijl ook nog andere gegevens over het 'recht van de wind' en over molenaars voor handen zijn. Dat maakt het al met al onwaarschijnlijk, om met te zeggen onjuist, er van uit te gaan dat de ze- ventiende-eeuwse volmolen aan de Hallerweg, zo die daar al gestaan heeft, de oudste molen van Texel genoemd zou moeten worden. Maar ik laat mij graag door nadere gege vens overtuigen. Gerard van der Kooi, Den Burg. Artsen: Voor spoedeisende medische hulp in het weekend, op zon- en feestda gen en van maandag tot en met vrij dag van 17.00 tot 08.00 uur. Cen trale Huisartsen Post, tel. 321143. Toeristen kunnen het hele jaar bel len naar: 327270. Tandartsen: Voor spoedeisende tandheelkundige hulp is via één van de volgende telefoonnummers infor matie te krijgen over het pijn- spreekuur op zaterdagen, zon- en feestdagen. Tevens wordt het onge vallennummer vermeld. 313086; 314727, 314669; 312270 of 322008. Verloskundigenpraktijk: De Ruyterstraat 86, Oudeschild. Dag en nacht bereikbaar via tel. 313090 of 06-51404872. GEZONDHEIDSZORG: Thuiszorg: Thuiszorg Kop van Noord-Holland. Voor alle hulp, zorg en informatie: op werkdagen, 's avonds en tijdens het weekeinde Centraal Meldpunt 0223-650222 - Voor alle zorg, huishoudelijke er, verzorgende hulp Schoonoord singel 44, Den Burg, tel. 321461. - Jeugdgezondheidszorg: Schoonoordsingel 44, Den Burg, tel 0900-4636549. Spreekuur elke werkdag van 9.00 tot 17.00 u. Vooi vragen over ontwikkeling, voeding, opvoeding en verzorging van jonge kinderen. - Uitleenmagazijn/servicepunt: Schoonoordsingel 44, Den Burg. tel 314887. Geopend elke werkdag tussen 13.00-14.00 u. - Diëtiste: voor afspraken elke werkdag van 8.30-17.00 uur, tel 0223-650222. Kraamhulp: Voor directe kraam hulp op Texel en na poliklinische be valling: Parenta Zorg, tel. 0223- 540088 (24 uur bereikbaar). Indicatie: Indicatie voor thuiszorg en voor opname in verpleeg- er verzorgingshuis: Stichting RIOTexö Wieringen. Opvragen via tel. (0223j 671552. Opname geschiedt op ad vies van huisarts of specialist. Brand/Ambulance: Bij brand en voor spoedeisend ambulancever voer bellen: 1-1-2. Of bel de Meld kamer Noordholland-noord: 072- 5644444 Politie: Keesomlaan 4a, Den Burg. Het bureau is dagelijks open van 9.00 tot 17.00 u. Telefoon: 0900- 8844. In spoedeisende gevallen: 1- 1-2. Gevonden munitie: Bel de politie, tel 0900-8844 Dierenartsenpraktijk: Keesom laan 11, Den Burg, tel 312527. Verslavingsproblemen: Voor hulp bij problemen met alcohol, drugs of andere verslavingen: bel tijdens kantooruren 319413 (De Nieuwe Skuul). Toeristenpastoraat: Bram Guil- jam, tel. 318581, 327970. Stichting Welzijn Ouderen Texel: Warme maaitijdvoorziening, alar mering, klusjesdienst,' huishoude lijke dienst, versteldienst. Spreekuur van 9.00 tot 10.00 u. en van 14 00 tot 16.00 u., De Buureton, Mo lenstraat 2, Den Burg. Tel. 312696. Kustwacht: Voor meldingen var schepen en zwemmers in nood: tel 316270. Chemicaliën op het strand: Be de brandweer. 072- 5644444. Apotheek: Weverstraat 95, Der Burg; tel. 312112. Maandag t/m vrij dag 8 00-18.30 u., zaterdag 10 od 13.00 en 15.00-17.00 u.; zondag 11 00-12.00 en 16.00-17.00 u Bun ten die tijden alleen voor spoedei sende gevallen. Huiselijk geweld: Crisisopvang huiselijk geweld, tel 08-71901775 Jongeren Informatie Punt: voo vragen en advies over wonen, wer ken, studie, recht, relaties, seksua liteit, verslavingen en vrije tijd Openingstijden dinsdag en woens dag van 15.00 tot 17.00 uur; d'Ouv.i Ulo, Wilhelminalaan 1Den Burg, té. 315582. Bureau Jeugdzorg: voor hul; aan jongeren bij problemen en voo opvoedingsondersteuning aan ou ders. Spreekuur elke donderdag ir d'Ouwe Ulo, Wilhelminalaan 1Dei Burg. Voor aanmelding, mformatii en advies: 0900 2223330, elke da: tussen 10.30 tot 12.30 uur. Zondag 24 november 2002 Gedachtemsdienst voor alle kerken. HERVORMDE GEMEENTEN: Den Burg: 9 30 u. ds. P.A. den Braanker. De Koog: 11.00 u. ds. J. Vlasblom. Den Hoorn: 9.30 u. ds. J Vlasblom. SOW-GEMEENTE TEXEL: Oosterend: 9.30 u. ds. C. der Ne derlanden; 19.00 u. dhr. C. van Lenten uit Oudendijk. Oudeschild: 11.00 u. ds. C. der Ne derlanden. De Cocksdorp: 11.00 u. dhr. C. van Lenten uit Oudendijk. GEREFORMEERDE KERKEN: Den Burg: 10.00 u. ds. M.G.J. Roe pers. GEREFORMEERDE GEMEENTE: in kerkgebouw Schoolstraat, Iedere zaterdag haalt Scouting Texel oud papier op in Den Burg. Men wordt verzocht dit vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, in met te grote bundels of een kartonnen doos (geen plastic zak). Gelieve er op toe te zien dat het papier niet gedurende lange tijd in de regen staat. De papierwagen komt in de volgende straten: 3. Gasthuisstraat van Beatrixlaan tot Hogerstraat, Gravenstraat (geen bedrijven), Warmoesstraat, Schilderend tot rotonde, Julianastraat, Keesom laan. Uitgave van Uitgeverij v/h Langeveld de Rooy bv Verschijnt op dinsdag en vrijdag Redactie: Warmoesstraat 45 1791 CN Den Burg Postbus 11 1790 AA Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 20 Telefax 0222 - 32 30 00 E-mail redactie@texelsecourant nl Gerard Timmerman (hoofdredacteur) Joop Rommets Jeroen van Hattum Harry de Graaf Buiten werktijd: Jeroen van Hattum Telefoon 31 60 89 of 06 - 13 67 66 50 Advertenties en abonnementen: Spmbaan 6 1791 MC Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 00 Telefax 0222 -31 41 11 E-mail mfo@lenr.nl Op al Of«e fidv«rtenti«ccntracton #n aanbiedingen daar loo zi|n van toepass-ng de Regelen voor het Advertontio- wezen van de Stichting ROTA. gevestigd Ie Amsterdam zoals gedeponeerd bi| de Kamer van Koophandel en Fa- tmet<on tc Amsterdam onder nummer 41198699. Een exemplaar van de Regelen voor hot Advortentiewezen wordt op uw verzoek kosteloos toegezonden Abonnementsprijzen 2002: Per half jaar 29.80 Per jaar 59,60 Bij verzending naar het buitenland zijn portokosten verschuldigd. Beëindiging abonnement: Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voor afloop van de abonnementsperiode. Oosterend: 10.00 u. leesdiens! 18.00 u. leesdienst; don. 28/11 bijbellezing. GEREFORMEERDE KERK (Vrijgemaakt): in de Doopsgezinde kerk te Dei Burg tot nader order geen dienst a Texel DOOPSGEZINDE GEMEENTE: Kogerstraat, Den Burg: 10.00 u. df A. de Jong BAPTISTENGEMEENTE: Julianastraat, Den Burg: 10.00 u. ds A. van der Hagen. ROOMS-KATHOLIEKE KERK: Den Burg: zat. 19.30 u., uitz. via D Lichtboei; zon. 10.45 u. Gollards: zat. 16.00 u. JEHOVAH'S GETUIGEN: Noordwester 3, Den Burg: Open bare lezing, 10.30 u.; Wachttoren studie, 11.20 u. De ander zien is meer dan kijken alleen Vrijdag: 18.00 u Radio Texel actueel (nieuws) 19 00 u Shopping (muziek) 21 00 u Radio Noordholland Zaterdag: 16.00 u. Wegdromen met een boek 17.00 u. Pietelepote (kinderprogramma) Vandaag: De verloskundige komt vertete over het krijgen van baby's 18.00 u. Muziek met Marco 19.00 u. Radio Noordholland Zondag: 9.00 u Klassiek op zondag 10.00 u. Kerkdienst: roomskatholieke k# Den Burg (herhaling) 11.00 u. Vlaswiek (muziek en poëzie) 12 00u Natuurwijzer 13 00 u Goud van Noud (Nederlandsta'j; 15.00 u. Frans gaat het doen (muziek) 16.00 u. Sportlokaal (uitslagen en interviews) 18 00u Radio Noordholland Kerkdiensten De Lichtboei: 10.00 u Baptistengemeente Den Burg Maandag: 18 00u Symphonica (klassiek) 19 00u Wegdromen met een boek (herhaling van zaterdag) 20.00 u. Radio Noordholland 21.00 u. Reggae on the move (muziek) 23 00 u Radio Noordholland Dinsdag: 18.00 u Radio Texel actueel (nieuws) 19.00 u. Bonte dinsdagavond (verzoekplaten) 20 00 u Radio Noordholland Woensdag: 17.00 u. Pietelepote (kinderprogrammal (herhaling van zaterdag) 18 00 u Onder de toren (geestelijk programma, met vanaf 19.00 w- verzoekplaten) 19.45 u. Gelezen (Texelse) verhalen 20 00 u Radio Noordholland Donderdag: 18 00 u. Country time (muziek) 19.00 u. Leitmotiv, een programma over thema's. 20 00 u Radio Noordholland v BUREAU JEUGDZORG NOORD-HOLLAND-NOORD

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 2