'Droject moet schapenhouderij op Texel stimuleren
<eten moet lamsvlees
ook aan overkant op
de menukaart zetten
'Je hoeft niet meer te
:oeken naar eurocenten'
Feestelijk afscheid voor medewerker Rijkswerf
[Wat ik zeggen wou...
Honden
COURANT'
Partijen steunen komst parkeerkaart
Geweer was
grapje om meisje
te vragen
Raad nu tegen
westelijke variant
bedrijventerrein
Geslaagd
Gemeente wil nog
niet bijdragen aan
huisartsenpost
Boe ren na kroe Huiic* *crmt*<A*ócUikhni) -m <k faWi*
Mijn hobby is hondensport en alles
wat daarmee samenhangt. Dat bete
kent dat ik een hond heb waar ik veel
mee train. Twee keer per week bij de
vereniging en daarnaast gaan we ook
op 'eigen houtje' trainen. Bij de ver
eniging is het trainingsveld altijd vrij
van poep (ongelukjes gebeuren wel,
maar worden altijd gelijk opgeruimd)
en heb je alle tijd om op de oefenin
gen te letten, zonder dat je hoeft uit
te kijken waar je loopt. Als ik op ei
gen houtje train, zoek ik een stuk
waar gras is (bijvoorbeeld de ijsbaan).
Daar zou ik zonder poep aan de
schoenen een half uurtje moeten
kunnen trainen. Maar wie schetst
toch steeds weer mijn verbazing...
Tijdens een half uurtje training trap ik
toch zeker drie keer in de honden
poep. Als mijn hond een oefening
goed uitvoert, krijgt hij een stukje
worst of gooi ik een balletje voor hem
weg. Nu had met alleen ik last van die
hondenpoep, tot overmaat van ramp
wilde mijn hond het weggegooide
balletje niet meer pakken... Je raadt
het al, ook in de hondenpoep. Heden
ten dage staat de hond meer bekend
als 'overlast', dan als een geweldige
aanvulling van de mens. Geen won
der. Als een hondeneigenaar al niet
de verantwoording op kan brengen
om de rommel van zijn hond op te
ruimen, hoe kan die eigenaar dan wel
de verantwoording dragen voor zijn
hond. Dit was dan alleen maar de
overlast van hondenpoep. Dan heb
ben we ook nog het onderwerp van
de loslopende hond die totaal niet
onder appèl staat. Hierdoor is mijn
hond al een paar keer gegrepen en
gaat nu, zo gauw hij andere honden
op straat tegenkomt, ontzettend
tekeer. Omdat mijn hond een
Dobermann is, krijg je in zulke geval
len al snel de opmerking van 'vals
kreng' naar je hoofd. Is dit dan een
rothond? Nee, dit is het gemak van
veel hondeneigenaren die te beroerd
zijn om hun hond fatsoenlijk uit te la
ten (als je een hond uitlaat die lekker
aan de riem trekt, is het kennelijk
makkelijker om dan maar de riem los
te doen dan hem dat lijntrekken af te
leren).
Beste hondeneigenaren, aan jullie het
verzoek om te proberen om de ver
antwoording te nemen die hoort bij
het hebben van een hond: geen over
last veroorzaken voor andere mensen
en dieren. Op deze manier kunnen we
tevens een handje meehelpen om
onze vriend de hond weer in een be
ter daglicht te stellen.
Martme Kramer,
Den Burg.
IJDAG 22 NOVEMBER 2002
TC Yd Q TT
t parkeerprobleem In Den Burg
it hij niet op. Net zo min als het
adjes rijden van mensen die op
ek zijn naar een plekje om de
10 kwijt te kunnen. Maar hij moet
11 een hoop gemak opleveren
or de bevolking. 'Je hoeft niet
ler naar die eurocenten te zoe-
nom te kunnen parkeren', aldus
Ired Schaatsenberg (PvdA).
ipolitieke partijen lieten zich tijdens
commissie Grondgebied lovend
over de nieuwe parkeerkaart voor
«elaars. Voor €51.25 kunnen be-
iners van het eiland er één kopen
or volgend jaar. Bezitters hoeven
n niet meer naar de parkeer-
lomaat om er een bonnetje voor
n auto uit te halen. Het parkeren
jft wel aan een tijdslimiet gebon-
(1. Op de binnenring van Den Burg.
n de Nikadel en achter de oude
1/ in De Koog is dat maximaal der-
I minuten. Aan de middenring en
Iers op de betaalde parkeerplaat-
0 in De Koog is het twee uur.
iels Belang, dat het initiatief had
nomen voor de kaart, verwel-
imde hem het hardst. 'Texels Be
lg juicht', aldus Joop Groeskamp.
Ie hebben hem. We hebben er lang
igewacht en de prijs valt mee. Het
gedaan voor de Texelaars, zodat zij
gens twee uur kunnen blijven staan,
denk dat zij hem wel gaan kopen.'
ans Visman (D66) vond de €51,25
h de lage kant. Van hem had het
kust €78,- mogen zijn, een bedrag
1 het college eerder in gedachte
Kt. Jan Koolhof (CDA) vroeg zich
el af in hoeverre mensen uit het
«tengebied door de kaart worden
ilast. Maria van der Spek (WD)
ees hem erop dat Texelaars vrij zijn
a de kaart te kopen of niet. De ver-
achting dat de parkeerproblemen in
en Burg er met mee worden opge
ef, werd breed gedeeld. Visman
Kt wel de indruk dat er minder ge-
arkeerd gaat worden in de omlig-
ende straten van de plaatsen waar
etaald moet worden. 'Texelaars ken
en de sluiproutes. Die druk haal je
eweg.'
fethouder Corry Heijne liet weten
Jt de kaart met gemaakt is om het
arkeerprobleem op te lossen. Ze
inadrukte dat hij evenmin in het le
en is geroepen om een financieel
slaatje uit het parkeren te slaan. 'Hij
is er voor de service en het gemak.'
Ze kondigde aan dat er nog een nota
komt over het parkeerbeleid. Daarin
kunnen volgens haar ook ideeën
worden meegenomen die
GroenLinks eerder dit jaar indiende
bij de begrotingsbehandeling.
Het aanmaken van de kaart kost
€4,45 (inbegrepen bij de €51,25). Het
college brengt die kosten in rekening
bij de aanvrager. Vanuit de commis
sie kwamen vragen waarom de kaart
elk jaar opnieuw moet worden ge
maakt. Volgens Heijne heeft het col
lege daar nu voor gekozen, maar kan
in de toekomst worden bekeken of
het ook anders kan.
De wethouder merkte op dat het eer
ste jaar wordt beschouwd als een
proefjaar, waarvan de resultaten na
der worden bekeken. Ze leek daarbij
tegemoet te komen aan de opmer
king van Visman dat de kaart wel
duurder zou mogen zijn. 'Als de
parkeertarieven omhoog gaan, wordt
de kaart ook duurder.' Heijne streeft
ernaar de kaart al voor de kerst te
kunnen verkopen.
Voor het parkeren in de binnenring
van Den Burg, op de Nikadel en ach
ter de voormalige VW in De Koog
moet nu €0,30 per kwartier worden
betaald. Op de overige betaalde
parkeerplekken is het €0,30 per half
uur. De gemeente kent al bewoners-
kaarten (€14,02 per jaar) voor men
sen die binnen een bepaald parkeer-
regime wonen, bedrijvenparkeer-
kaarten (€145,83) voor de betaalde
plaatsen en gereserveerde parkeer
plaatsen (€233,70) voor inwoners of
bedrijven. De gemeente verwacht dat
door de invoering van de parkeer-
kaarten het aantal bedrijvenparkeer-
kaarten tot een minimum wordt ge
reduceerd als mensen overstappen
op de parkeerkaart. Dat zou een
inkomstenderving van €94,58 per
bedrijvenkaart opleveren. Momenteel
zijn er 135 bedrijvenparkeerkaarten
geregistreerd bij de gemeente. Uit
berekeningen van de gemeente
kwam naar voren dat Texelaars goed
zijn voor ongeveer een kwart van de
parkeeropbrengsten (in 2001
€35.000,-). Er zijn ruim 5000
personenwagens op het eiland gere
gistreerd.
Een meisje 'ertoe bewegen' mee
uit te gaan. Dat was voor de 24-
jarige Matthijs Albers de reden
om afgelopen in de salon van de
boot een nepmitrailleur uit zijn tas
te halen. Albers had die bij zich
voor een optreden op een maffia-
feest, dat die avond in Klif 12 in
Den Hoorn werd gehouden
Aan boord ontmoette hij Greetje
Kuipers en hij vroeg haar of ze zin
had 's avonds mee naar de kroeg
te gaan. Het antwoord was 'nee'.
Albers haalde daarop de tommy-
gun, gehuurd bij een bedrijf in
Amsterdam, uit de tas, richtte het
op haar en vroeg nogmaals of ze
mee uit wilde. Kuipers: 'Ik schrok
er niet echt van. Ja. ik schrok wel
even, maar je weet dat het
Matthijs is Het gebaar werd ook
opgemerkt door een agente in
burger die aan boord was. Ze
haalde er een collega bij met wie
ze het nepgeweer in beslag nam.
In het persbericht van de politie
werd later vermeld dat het res
taurant leegstroomde, nadat
Albers het wapen tevoorschijn
had gehaald Dat laatste wordt
hevig ontkend door de in Amster
dam wonende Texelaar. 'Er is nie
mand weggelopen. De politie
heeft gewacht tot de mensen van
boord gingen en toen zijn ze op
ons afgekomen.' Een politie
woordvoerder bevestigt dat er
geen consternatie ontstond na
het voorval. 'De agenten hebben
gewacht, totdat de meeste men
sen van boord waren, juist om
heisa te verkomen. De agente die
het gezien had, wist aanvankelijk
ook niet goed wat ze ermee aan
moest. Ze was geschrokken toen
ze het zag Voor hetzelfde geld
was het wel echt geweest.'
Arrestaties bleven achterwege.
Albers en zijn metgezel moesten
zich de volgende dag wel melden
op het bureau. De metgezel, die
de tommygun had gehuurd,
kreeg vervolgens op het bureau
een proces-verbaal Kuipers ging
zaterdagavond toch niet mee
naar de kroeg. Volgens Albers
gaat een advocaat van de uitge
verij waarvoor hij werkt de zaak
nog uitzoeken, omdat hij moge
lijk in zijn goede naam is ge
schaad.
Een meerderheid van de gemeen
teraad ziet uitbreiding van het
bedrijventerrein langs de Lange-
veldstraat, de westelijke variant,
niet zitten. CDA, WD, GroenLinks
en PvdA zouden graag zien dat de
gemeente probeert de provincie
alsnog op andere gedachten pro
beert te brengen. Over de manier
waarop verschillen de meningen.
Dinsdagavond deed Sicco ten Brug,
voorzitter van de Durper dorps
commissie, nog maar eens uit de
doeken waarom de westvariant een
heilloze weg is. 'Het overgrote deel
van het dorp kiest voor de noordkant.
Bedrijven langs de Langeveldstraat,
vlakbij huizen, moeten grote milieu-
investermgen doen, ontwikkeling van
de noordoptie is goedkoper en de
gemeente zou in de duurderde west
optie wel eens in de verleiding kun
nen komen grond te verkopen aan
met-Cocksdorpers. Hij wees op uit
breidingsplannen van de water
zuivering van Uitwaterende Sluizen
en sprak bovendien de vrees uit voor
planschadeclaims van de overburen.
Ondernemer Hans Zuidema voegde
aan de lange lijst toe dat bezwaar
makers de procedure voor de west
optie lang kunnen rekken. 'Er zijn er
heel wat.'
PvdA'er Alfred Schaatsenberg pleitte
ervoor gehoor te geven aan de wens
van de Durpers Maar Frans Visman
(D66) voelde mets voor de noord
optie. Hij voorzag problemen met de
Habitat- en Vogelnchtlijn. 'Als het dan
geen west wordt en geen noord, dan
moet het dorp met een alternatieve
locatie komen. Als die er met is, dan
dus geen bedrijventerrein.' Groen
Links wilde liever helemaal geen
bedrijventerrein, maar als het dan
toch moest, dan aan de westkant.
WD, Texels Belang en CDA zijn voor
de noordoptie.
Wethouder Nel Eelman (Grondge
bied) hield vast aan het oude besluit,
gezien de vele brieven die al richting
Haarlem zijn gegaan. 'Opnieuw naar
GS gaan is volkomen nutteloos.' Ze
bracht verschillende argumenten in
stelling waarom de noordvariant de
voorkeur heeft. Dat er geen zware
industrie komt en dat ontwikkeling
van de noordvariant zeker niet goed
koper is. Ze pleitte voor het starten
van de procedure voor het bestem
mingsplan en bood zelfs aan
indieners van bezwaren behulpzaam
te zijn bij het opstellen hiervan. Maar
dat vond Joop Groeskamp van
Texelse Belang een zwaktebod. 'La
ten we maar helemaal weer van voor
af aan beginnen.' Een besluit werd
met genomen, de partijen beraden
zich nog over de vraag welke weg het
beste kan worden bewandeld.
André Zoetelief wachtte woensdag
een bijzondere verrassing. Op de
haven van Oudeschild werd hij opge
haald door een schip van de marine,
met aan boord niemand minder dan
Sinterklaas. Het feestelijke onthaal
had alles te maken met het afscheid
van de Texelaar van de Rijkswerf in
Den Helder, waar hij 37 jaar werk
zaam is geweest Met zijn familie
werd hij per schip naar de manne-
stad overbracht, waar 70 collega's
hem in het boothuis van de marine
watersport een groot verrassmgs-
feest aanboden. (foto Gerard Timmerman
st Texel, dan Noord-Holland en
arna de rest van Nederland en-
msiast maken voor Echt Texels
nsvlees. Dat is het ambitieuze
even van het Projectplan
msvleesketen Texel, met als
ofddoel de schapenteelt op het
ind toekomstperspectief te bie-
i. De keten moeten zich bezig
an houden met de productie en
et van het hoogwaardige
isvleesproduct. Voorwaarde is
de verschillende schakels zich
nformeren aan strenge afspra-
op het gebied van kwaliteit,
ïtrole en continuïteit. Donder-
gavond presenteerde Bureau
irtels de eindrapportage. Betrok-
len uit de sector ontvingen het
t gemengde gevoelens.
voering van slager Willem Goënga uit
Den Hoorn. In het rapport wordt ge
sproken over een mini-keten, maar
die kwalificatie is wat denigrerend.
Deze samenwerking voorziet steeds
meer klanten op het eiland van lams
vlees, per jaar gaan er al zo'n 1700
lammeren door, ruimschoots meer
dan de duizend waarmee Bartels
adviseert aan de slag te gaan. In de
bestaande keten selecteert een vee
handelaar de lammeren, die in prin
cipe worden geslacht bij Aad van
Heerwaarden, waarna slagerij Goën
ga voor de verdere verwerking en dis
tributie zorgt. Deze bestaande sa
menwerking noemt Bartels als
voorbeeld om de rest van het land
aan het lamsvlees te krijgen. Maar de
ene keten mag niet ten koste van de
uw is de gedachte om lamsvlees
de menukaart te krijgen allerminst.
;enma geleden verscheen er al
rapport over. Maar ook anno
12 baart het zorgen dat de
apenhouderij nog steeds in om-
afneemt, De dalende aanvoer
gevolg van de naweeën van de
l zorgden er weliswaar voor dat
prijzen de laatste tijd wat in de lift
en, de vooruitzichten zijn dat ze
ir enige tijd weer zullen dalen,
engere wetgeving en bijbehorende
mimstratieve verplichtingen maken
houden van schapen er niet aan-
ckelijker op. Om de houderij en de
J eleide bedrijvigheid in de toe-
nst voor het eiland te behouden is
plan gemaakt voor de lamsvlees-
en, een organisatie waarin produ
iten, afnemers en andere betrok-
len bij de sector op een
l itructureerde manier met elkaar
nenwerken en waarbij bindende
praken worden gemaakt over
f tductie, kwaliteit en de controle
i irvan. Uiteindelijke doel is Echt
els Lamsvlees landelijk op de
nukaart te zetten, een streven dat
jens de plannenmakers overigens
Ien via de weg van de
erfelijkheid te realiseren is. Eerst
et ervaring met de ketensa'men-
fcing worden opgedaan, waarna
organisatie gaandeweg professio-
er kan worden.
ar in feite bestaat de beoogde
len al. Hij is opgezet onder aan-
andere gaan, zeggen de mensen die
nu het lamsvlees produceren, verwer
ken en aan de man brengen. 'We
moeten niet eikaars concurrent wor
den.' Met enige verbazing hoorden ze
gisteren de presentatie aan. Ze we
zen op de bestaande samenwerking
op het gebied van productie, selec
tie. slachten en verwerken, maar zien
wel in dat de keten voor verbetering
en uitbreiding vatbaar is. met name
aan de kant van de afzet. Ze zouden
graag zien dat vooral daar de ener
gie en middelen in worden gestoken.
Als eerst de vraag er maar is, groeit
de keten wel mee. is de redenatie.
Maar ondanks enige scepsis heeft
Bartels een stukje nuttig denkwerk
verricht. Texel heeft goede eigen
schappen om het lamsvlees in de lift
te helpen. Alle schakels - de teelt, de
handel, de slacht, de verwerking, de
groothandel, de afzet (horeca en con
sumenten) en de kennis - zijn al aan
wezig. Succes is alleen mogelijk als
het lamsvlees van onberispelijke
hoge kwaliteit is. De consument moet
weten waar het vlees vandaan komt
en welke garanties er zijn. De lamme
ren moeten worden geboren en ge
weid op Texel, worden met over grote
afstand vervoerd en overbodige
stress wordt vermeden. De lammeren
groeien buiten, met uitzondering van
dieren die in de winter worden gebo
ren (paaslammeren). Bijvoeren moet
tot een minimum worden beperkt,
ondersteunt. Vooraanstaande Texe
laars en bekende Nederlandse top
koks zouden hier zitting in kunnen
hebben.
Om de organisatie te laten draaien
wordt aan een ketenmanager ge
dacht, die zorgt dat de samenwerking
goed verloopt, de afspraken worden
nageleefd, controleert, de promotie
coördineert, contacten onderhoudt
en de financiën beheert Verschil
lende namen hebben de revue ge
passeerd, maar een keus is nog met
gemaakt. Het opzetten van de keten
vergt de nodige aanloopkosten, aan
een startsubsidie is volgens Bartels
niet te ontkomen. Het geld hiervoor
zou afkomstig kunnen zijn uit het
Europese stimuleringsfonds Lea-
der+, maar ook de gemeente moet
een flinke duit in het zakje doen. Ge
dacht wordt aan een premie van ge
middeld vijf euro per lam, wat moet
leiden tot de gewenste uitbreiding
van de schapenteelt en de beno
digde aanvoer jaarrond. WD-politi-
cus en veehouder Arjen Boerhorst
informeerde of de houderij wel echt
bereid is voor die meerprijs aan de
slag te gaan. Maar de aanwezige
schapenhouders zwegen en stem
den dus toe.
De Huisartsenpost in Den Helder
moet het vooralsnog stellen zon
der financiële steun van de ge
meente Texel. Burgemeester en
wethouders willen eerst samen
met de andere Waddeneilanden en
de betrokken zorgverzekeraars
onderzoeken of het rijk wil bijdra
gen in de hogere kosten van de
medische zorg. De leden van de
commissie Welzijn konden zich
woensdag goed vinden in dit be
sluit.
Dat advies was een tegenvaller voor
zorgverzekeraar Univé, dat de ge
meente om een bijdrage van
EUR97.503,- voor 2003 had ge
vraagd en van EUR40.626,- voor de
rest van het lopende jaar. De zorg op
Texel is door het hoge aantal toeris
tische overnachtingen een stuk duur
der. Die extra kosten worden momen
teel gedragen door Univé 'Maar onze
zorgplicht geldt alleen voor Texelaars
en met voor toeristen
Ooi met lammeren op de dijk bij de Eendracht, een beeld dat niet mag verdwijnen.
groeibevorderende middelen zijn ta
boe, medicijnen geregistreerd en al
leen lammeren met een goede vlees-
en vetbedekking komen in aanmer
king. Het slachten gebeurt in principe
op Texel. Er worden hoge eisen ge
steld op het gebied van onder meer
kwaliteit, certificering, identificatie en
registratie.
Ook moet er een hoogwaardig en uit
eenlopend aanbod van (nieuwe)
lamsvleesproducten komen. Ge
dacht wordt onder meer aan kant- en
klare producten, waarmee het risico
van een verkeerde, ondeskundige
bewerking wordt verkleind. Verder is
het nodig dat het totale lam kan wor
den 'vermarkt' en met alleen de luxe
onderdelen. De keten heeft een bre
der doel dan te zorgen dat de teelt en
verwerking van lammeren voor de
boer aantrekkelijker wordt. Ook het
genereren van zoveel mogelijk eco
nomische bedrijvigheid en werkgele
genheid in de bedrijven die zich op
wat voor manier dan ook bezig hou
den met lamsvlees wordt nage
streefd. Verder baart het behoud van
specifieke kennis op het eiland over
het slachten en verwerken van lams
vlees zorgen. Nu gebeurt dat hoofd
zakelijk bij slagerij Goënga en de
slachter van Aad van Heerwaarden.
Gesteld wordt dat relatief weinig
mensen dit vak beheersen. De
lamsvleesketen kan er aan bijdragen
dat de kennis behouden blijft en
wordt overgedragen op een nieuwe
generatie. Overigens moet wel wor
den bedacht dat het slagersvak niet
bepaald populair is. Nu al hebben
slagers moeite om aan personeel te
komen.
Het heeft alleen kans van slagen als
de aanvoer van voldoende, kwalita
tief hoogwaardige lammeren op het
eiland kan worden gegarandeerd.
Jaarrond levering dus. Hier schuilt
volgens kenner Willem Goënga een
probleem. 'Er zijn met voldoende ge
schikte lammeren beschikbaar',
doelde hij op de vleeskwaliteit van de
dieren. Daaraan «noet de houderij
werken.
In de promotie blijft het seizoen een
belangrijke rol blijven spelen, net zo
als bij de Hollandse nieuwe (haring).
De presentatie van de paaslammeren
(Foto Gerard Timmerman)
en de weidelammeren, vlak voor het
hoogseizoen aan de toeristen, zijn
belangrijke momenten. Voor het wel
slagen moeten alle betrokkenen in
vesteren in promotie en marketing,
waardoor meer afzetmogelijkheden
worden aangeboord. Een belangrijke
uitdaging die de keten zich moet stel
len is het tot stand brengen van een
mentaliteitsverandering in de Texelse
horeca. Een aantal restaurants en
hotel heeft namelijk andere soorten
lamsvlees op het menu staan. De
keten zal de ondernemers op dit
'vreemdgaan' moeten aanspreken.
Er wordt geopperd om met horeca
ondernemers harde afspraken te
maken en deze op te nemen in een
convenant. Het moet op goed ver
trouwen, want controle lijkt hier een
probleem. Voor de overkantse afzet
moet het vervoer van het lamsvlees
vanaf Texel goed Worden geregeld.'
moeten afspraken worden gemaakt?
met grossiers en moeten er 'dealers'
komen die exclüsiêf Echt Texels
Lamsvlees verkopen Verder wordt
gesproken over een comité van aan
beveling, dat de ketensamenwerking
Voor de financiering is een opzet ge
maakt van drie jaar, te beginnen met
1000 lammeren, een aantal dat lang
zaam stijgt Uitgangspunt is dat de
schapenhouders de komende drie
jaar €4,25 per kilo geslacht gewicht
lamsvlees ontvangen, wat de gel
dende marktprijs is. Bij een hogere
prijs zou Echt Texels Lamsvlees zich
uit de markt prijzen. Berekend is dat
het produceren van een lam, inclusief
slacht en bijkomende zaken, in de
keten €155,25 kost Om deze kosten
te dekken moet de gemiddelde op
brengst per kilo op €9,15 komen.
Aangenomen wordt dat na verloop
van tijd de opbrengst van het vlees
omhoog gaat. Voor het eerste jaar
wordt uitgegaan van een gemiddelde
prijs van €8,75, voor het tweede jaar
€9,25 en voor het derde jaar €9,50,
wat dus perspectief biedt voor de
toekomst. Om het tekort op de
exploitatierekening te dekken is het
eerste jaar een subsidie van
€54.000,- nodig. Dit bedrag neemt in
drie jaar af tot ongeveer de helft.
Nu het langverwachte plan is gepre
senteerd, is het verhaal voor Bureau
Bartels afgelopen en zijn de sector en
de gemeente aan zet, waarbij wellicht
een rol als voortrekker zal zijn weg
gelegd voor de Stichflfjg Stimulering
Texelproduct. Duidelijk werd ook dat
er nog veel gesprekken moeten vol
gen om alle neuzen in eén richting te
krijgen.
Antoinette Stiehl (22) uit De
Cocksdorp heeft aan het Nederlands
Luchtvaart College te Hoofddorp de
opleiding tot vliegtuigonderhoud-
techmcus met succes afgerond. Zij is
als monteur A werkzaam bij Martinair.
De tegenwoordig in Gouda wonende
Ineke Bremer (22) uit Oosterend is
aan de Vrije Universiteit in Amsterdam
geslaagd voor de studie Bedrijfs
kunde Financiële Sector.