'Droject moet schapenhouderij op Texel stimuleren <eten moet lamsvlees ook aan overkant op de menukaart zetten 'Je hoeft niet meer te :oeken naar eurocenten' Feestelijk afscheid voor medewerker Rijkswerf [Wat ik zeggen wou... Honden COURANT' Partijen steunen komst parkeerkaart Geweer was grapje om meisje te vragen Raad nu tegen westelijke variant bedrijventerrein Geslaagd Gemeente wil nog niet bijdragen aan huisartsenpost Boe ren na kroe Huiic* *crmt*<A*ócUikhni) -m <k faWi* Mijn hobby is hondensport en alles wat daarmee samenhangt. Dat bete kent dat ik een hond heb waar ik veel mee train. Twee keer per week bij de vereniging en daarnaast gaan we ook op 'eigen houtje' trainen. Bij de ver eniging is het trainingsveld altijd vrij van poep (ongelukjes gebeuren wel, maar worden altijd gelijk opgeruimd) en heb je alle tijd om op de oefenin gen te letten, zonder dat je hoeft uit te kijken waar je loopt. Als ik op ei gen houtje train, zoek ik een stuk waar gras is (bijvoorbeeld de ijsbaan). Daar zou ik zonder poep aan de schoenen een half uurtje moeten kunnen trainen. Maar wie schetst toch steeds weer mijn verbazing... Tijdens een half uurtje training trap ik toch zeker drie keer in de honden poep. Als mijn hond een oefening goed uitvoert, krijgt hij een stukje worst of gooi ik een balletje voor hem weg. Nu had met alleen ik last van die hondenpoep, tot overmaat van ramp wilde mijn hond het weggegooide balletje niet meer pakken... Je raadt het al, ook in de hondenpoep. Heden ten dage staat de hond meer bekend als 'overlast', dan als een geweldige aanvulling van de mens. Geen won der. Als een hondeneigenaar al niet de verantwoording op kan brengen om de rommel van zijn hond op te ruimen, hoe kan die eigenaar dan wel de verantwoording dragen voor zijn hond. Dit was dan alleen maar de overlast van hondenpoep. Dan heb ben we ook nog het onderwerp van de loslopende hond die totaal niet onder appèl staat. Hierdoor is mijn hond al een paar keer gegrepen en gaat nu, zo gauw hij andere honden op straat tegenkomt, ontzettend tekeer. Omdat mijn hond een Dobermann is, krijg je in zulke geval len al snel de opmerking van 'vals kreng' naar je hoofd. Is dit dan een rothond? Nee, dit is het gemak van veel hondeneigenaren die te beroerd zijn om hun hond fatsoenlijk uit te la ten (als je een hond uitlaat die lekker aan de riem trekt, is het kennelijk makkelijker om dan maar de riem los te doen dan hem dat lijntrekken af te leren). Beste hondeneigenaren, aan jullie het verzoek om te proberen om de ver antwoording te nemen die hoort bij het hebben van een hond: geen over last veroorzaken voor andere mensen en dieren. Op deze manier kunnen we tevens een handje meehelpen om onze vriend de hond weer in een be ter daglicht te stellen. Martme Kramer, Den Burg. IJDAG 22 NOVEMBER 2002 TC Yd Q TT t parkeerprobleem In Den Burg it hij niet op. Net zo min als het adjes rijden van mensen die op ek zijn naar een plekje om de 10 kwijt te kunnen. Maar hij moet 11 een hoop gemak opleveren or de bevolking. 'Je hoeft niet ler naar die eurocenten te zoe- nom te kunnen parkeren', aldus Ired Schaatsenberg (PvdA). ipolitieke partijen lieten zich tijdens commissie Grondgebied lovend over de nieuwe parkeerkaart voor «elaars. Voor €51.25 kunnen be- iners van het eiland er één kopen or volgend jaar. Bezitters hoeven n niet meer naar de parkeer- lomaat om er een bonnetje voor n auto uit te halen. Het parkeren jft wel aan een tijdslimiet gebon- (1. Op de binnenring van Den Burg. n de Nikadel en achter de oude 1/ in De Koog is dat maximaal der- I minuten. Aan de middenring en Iers op de betaalde parkeerplaat- 0 in De Koog is het twee uur. iels Belang, dat het initiatief had nomen voor de kaart, verwel- imde hem het hardst. 'Texels Be lg juicht', aldus Joop Groeskamp. Ie hebben hem. We hebben er lang igewacht en de prijs valt mee. Het gedaan voor de Texelaars, zodat zij gens twee uur kunnen blijven staan, denk dat zij hem wel gaan kopen.' ans Visman (D66) vond de €51,25 h de lage kant. Van hem had het kust €78,- mogen zijn, een bedrag 1 het college eerder in gedachte Kt. Jan Koolhof (CDA) vroeg zich el af in hoeverre mensen uit het «tengebied door de kaart worden ilast. Maria van der Spek (WD) ees hem erop dat Texelaars vrij zijn a de kaart te kopen of niet. De ver- achting dat de parkeerproblemen in en Burg er met mee worden opge ef, werd breed gedeeld. Visman Kt wel de indruk dat er minder ge- arkeerd gaat worden in de omlig- ende straten van de plaatsen waar etaald moet worden. 'Texelaars ken en de sluiproutes. Die druk haal je eweg.' fethouder Corry Heijne liet weten Jt de kaart met gemaakt is om het arkeerprobleem op te lossen. Ze inadrukte dat hij evenmin in het le en is geroepen om een financieel slaatje uit het parkeren te slaan. 'Hij is er voor de service en het gemak.' Ze kondigde aan dat er nog een nota komt over het parkeerbeleid. Daarin kunnen volgens haar ook ideeën worden meegenomen die GroenLinks eerder dit jaar indiende bij de begrotingsbehandeling. Het aanmaken van de kaart kost €4,45 (inbegrepen bij de €51,25). Het college brengt die kosten in rekening bij de aanvrager. Vanuit de commis sie kwamen vragen waarom de kaart elk jaar opnieuw moet worden ge maakt. Volgens Heijne heeft het col lege daar nu voor gekozen, maar kan in de toekomst worden bekeken of het ook anders kan. De wethouder merkte op dat het eer ste jaar wordt beschouwd als een proefjaar, waarvan de resultaten na der worden bekeken. Ze leek daarbij tegemoet te komen aan de opmer king van Visman dat de kaart wel duurder zou mogen zijn. 'Als de parkeertarieven omhoog gaan, wordt de kaart ook duurder.' Heijne streeft ernaar de kaart al voor de kerst te kunnen verkopen. Voor het parkeren in de binnenring van Den Burg, op de Nikadel en ach ter de voormalige VW in De Koog moet nu €0,30 per kwartier worden betaald. Op de overige betaalde parkeerplekken is het €0,30 per half uur. De gemeente kent al bewoners- kaarten (€14,02 per jaar) voor men sen die binnen een bepaald parkeer- regime wonen, bedrijvenparkeer- kaarten (€145,83) voor de betaalde plaatsen en gereserveerde parkeer plaatsen (€233,70) voor inwoners of bedrijven. De gemeente verwacht dat door de invoering van de parkeer- kaarten het aantal bedrijvenparkeer- kaarten tot een minimum wordt ge reduceerd als mensen overstappen op de parkeerkaart. Dat zou een inkomstenderving van €94,58 per bedrijvenkaart opleveren. Momenteel zijn er 135 bedrijvenparkeerkaarten geregistreerd bij de gemeente. Uit berekeningen van de gemeente kwam naar voren dat Texelaars goed zijn voor ongeveer een kwart van de parkeeropbrengsten (in 2001 €35.000,-). Er zijn ruim 5000 personenwagens op het eiland gere gistreerd. Een meisje 'ertoe bewegen' mee uit te gaan. Dat was voor de 24- jarige Matthijs Albers de reden om afgelopen in de salon van de boot een nepmitrailleur uit zijn tas te halen. Albers had die bij zich voor een optreden op een maffia- feest, dat die avond in Klif 12 in Den Hoorn werd gehouden Aan boord ontmoette hij Greetje Kuipers en hij vroeg haar of ze zin had 's avonds mee naar de kroeg te gaan. Het antwoord was 'nee'. Albers haalde daarop de tommy- gun, gehuurd bij een bedrijf in Amsterdam, uit de tas, richtte het op haar en vroeg nogmaals of ze mee uit wilde. Kuipers: 'Ik schrok er niet echt van. Ja. ik schrok wel even, maar je weet dat het Matthijs is Het gebaar werd ook opgemerkt door een agente in burger die aan boord was. Ze haalde er een collega bij met wie ze het nepgeweer in beslag nam. In het persbericht van de politie werd later vermeld dat het res taurant leegstroomde, nadat Albers het wapen tevoorschijn had gehaald Dat laatste wordt hevig ontkend door de in Amster dam wonende Texelaar. 'Er is nie mand weggelopen. De politie heeft gewacht tot de mensen van boord gingen en toen zijn ze op ons afgekomen.' Een politie woordvoerder bevestigt dat er geen consternatie ontstond na het voorval. 'De agenten hebben gewacht, totdat de meeste men sen van boord waren, juist om heisa te verkomen. De agente die het gezien had, wist aanvankelijk ook niet goed wat ze ermee aan moest. Ze was geschrokken toen ze het zag Voor hetzelfde geld was het wel echt geweest.' Arrestaties bleven achterwege. Albers en zijn metgezel moesten zich de volgende dag wel melden op het bureau. De metgezel, die de tommygun had gehuurd, kreeg vervolgens op het bureau een proces-verbaal Kuipers ging zaterdagavond toch niet mee naar de kroeg. Volgens Albers gaat een advocaat van de uitge verij waarvoor hij werkt de zaak nog uitzoeken, omdat hij moge lijk in zijn goede naam is ge schaad. Een meerderheid van de gemeen teraad ziet uitbreiding van het bedrijventerrein langs de Lange- veldstraat, de westelijke variant, niet zitten. CDA, WD, GroenLinks en PvdA zouden graag zien dat de gemeente probeert de provincie alsnog op andere gedachten pro beert te brengen. Over de manier waarop verschillen de meningen. Dinsdagavond deed Sicco ten Brug, voorzitter van de Durper dorps commissie, nog maar eens uit de doeken waarom de westvariant een heilloze weg is. 'Het overgrote deel van het dorp kiest voor de noordkant. Bedrijven langs de Langeveldstraat, vlakbij huizen, moeten grote milieu- investermgen doen, ontwikkeling van de noordoptie is goedkoper en de gemeente zou in de duurderde west optie wel eens in de verleiding kun nen komen grond te verkopen aan met-Cocksdorpers. Hij wees op uit breidingsplannen van de water zuivering van Uitwaterende Sluizen en sprak bovendien de vrees uit voor planschadeclaims van de overburen. Ondernemer Hans Zuidema voegde aan de lange lijst toe dat bezwaar makers de procedure voor de west optie lang kunnen rekken. 'Er zijn er heel wat.' PvdA'er Alfred Schaatsenberg pleitte ervoor gehoor te geven aan de wens van de Durpers Maar Frans Visman (D66) voelde mets voor de noord optie. Hij voorzag problemen met de Habitat- en Vogelnchtlijn. 'Als het dan geen west wordt en geen noord, dan moet het dorp met een alternatieve locatie komen. Als die er met is, dan dus geen bedrijventerrein.' Groen Links wilde liever helemaal geen bedrijventerrein, maar als het dan toch moest, dan aan de westkant. WD, Texels Belang en CDA zijn voor de noordoptie. Wethouder Nel Eelman (Grondge bied) hield vast aan het oude besluit, gezien de vele brieven die al richting Haarlem zijn gegaan. 'Opnieuw naar GS gaan is volkomen nutteloos.' Ze bracht verschillende argumenten in stelling waarom de noordvariant de voorkeur heeft. Dat er geen zware industrie komt en dat ontwikkeling van de noordvariant zeker niet goed koper is. Ze pleitte voor het starten van de procedure voor het bestem mingsplan en bood zelfs aan indieners van bezwaren behulpzaam te zijn bij het opstellen hiervan. Maar dat vond Joop Groeskamp van Texelse Belang een zwaktebod. 'La ten we maar helemaal weer van voor af aan beginnen.' Een besluit werd met genomen, de partijen beraden zich nog over de vraag welke weg het beste kan worden bewandeld. André Zoetelief wachtte woensdag een bijzondere verrassing. Op de haven van Oudeschild werd hij opge haald door een schip van de marine, met aan boord niemand minder dan Sinterklaas. Het feestelijke onthaal had alles te maken met het afscheid van de Texelaar van de Rijkswerf in Den Helder, waar hij 37 jaar werk zaam is geweest Met zijn familie werd hij per schip naar de manne- stad overbracht, waar 70 collega's hem in het boothuis van de marine watersport een groot verrassmgs- feest aanboden. (foto Gerard Timmerman st Texel, dan Noord-Holland en arna de rest van Nederland en- msiast maken voor Echt Texels nsvlees. Dat is het ambitieuze even van het Projectplan msvleesketen Texel, met als ofddoel de schapenteelt op het ind toekomstperspectief te bie- i. De keten moeten zich bezig an houden met de productie en et van het hoogwaardige isvleesproduct. Voorwaarde is de verschillende schakels zich nformeren aan strenge afspra- op het gebied van kwaliteit, ïtrole en continuïteit. Donder- gavond presenteerde Bureau irtels de eindrapportage. Betrok- len uit de sector ontvingen het t gemengde gevoelens. voering van slager Willem Goënga uit Den Hoorn. In het rapport wordt ge sproken over een mini-keten, maar die kwalificatie is wat denigrerend. Deze samenwerking voorziet steeds meer klanten op het eiland van lams vlees, per jaar gaan er al zo'n 1700 lammeren door, ruimschoots meer dan de duizend waarmee Bartels adviseert aan de slag te gaan. In de bestaande keten selecteert een vee handelaar de lammeren, die in prin cipe worden geslacht bij Aad van Heerwaarden, waarna slagerij Goën ga voor de verdere verwerking en dis tributie zorgt. Deze bestaande sa menwerking noemt Bartels als voorbeeld om de rest van het land aan het lamsvlees te krijgen. Maar de ene keten mag niet ten koste van de uw is de gedachte om lamsvlees de menukaart te krijgen allerminst. ;enma geleden verscheen er al rapport over. Maar ook anno 12 baart het zorgen dat de apenhouderij nog steeds in om- afneemt, De dalende aanvoer gevolg van de naweeën van de l zorgden er weliswaar voor dat prijzen de laatste tijd wat in de lift en, de vooruitzichten zijn dat ze ir enige tijd weer zullen dalen, engere wetgeving en bijbehorende mimstratieve verplichtingen maken houden van schapen er niet aan- ckelijker op. Om de houderij en de J eleide bedrijvigheid in de toe- nst voor het eiland te behouden is plan gemaakt voor de lamsvlees- en, een organisatie waarin produ iten, afnemers en andere betrok- len bij de sector op een l itructureerde manier met elkaar nenwerken en waarbij bindende praken worden gemaakt over f tductie, kwaliteit en de controle i irvan. Uiteindelijke doel is Echt els Lamsvlees landelijk op de nukaart te zetten, een streven dat jens de plannenmakers overigens Ien via de weg van de erfelijkheid te realiseren is. Eerst et ervaring met de ketensa'men- fcing worden opgedaan, waarna organisatie gaandeweg professio- er kan worden. ar in feite bestaat de beoogde len al. Hij is opgezet onder aan- andere gaan, zeggen de mensen die nu het lamsvlees produceren, verwer ken en aan de man brengen. 'We moeten niet eikaars concurrent wor den.' Met enige verbazing hoorden ze gisteren de presentatie aan. Ze we zen op de bestaande samenwerking op het gebied van productie, selec tie. slachten en verwerken, maar zien wel in dat de keten voor verbetering en uitbreiding vatbaar is. met name aan de kant van de afzet. Ze zouden graag zien dat vooral daar de ener gie en middelen in worden gestoken. Als eerst de vraag er maar is, groeit de keten wel mee. is de redenatie. Maar ondanks enige scepsis heeft Bartels een stukje nuttig denkwerk verricht. Texel heeft goede eigen schappen om het lamsvlees in de lift te helpen. Alle schakels - de teelt, de handel, de slacht, de verwerking, de groothandel, de afzet (horeca en con sumenten) en de kennis - zijn al aan wezig. Succes is alleen mogelijk als het lamsvlees van onberispelijke hoge kwaliteit is. De consument moet weten waar het vlees vandaan komt en welke garanties er zijn. De lamme ren moeten worden geboren en ge weid op Texel, worden met over grote afstand vervoerd en overbodige stress wordt vermeden. De lammeren groeien buiten, met uitzondering van dieren die in de winter worden gebo ren (paaslammeren). Bijvoeren moet tot een minimum worden beperkt, ondersteunt. Vooraanstaande Texe laars en bekende Nederlandse top koks zouden hier zitting in kunnen hebben. Om de organisatie te laten draaien wordt aan een ketenmanager ge dacht, die zorgt dat de samenwerking goed verloopt, de afspraken worden nageleefd, controleert, de promotie coördineert, contacten onderhoudt en de financiën beheert Verschil lende namen hebben de revue ge passeerd, maar een keus is nog met gemaakt. Het opzetten van de keten vergt de nodige aanloopkosten, aan een startsubsidie is volgens Bartels niet te ontkomen. Het geld hiervoor zou afkomstig kunnen zijn uit het Europese stimuleringsfonds Lea- der+, maar ook de gemeente moet een flinke duit in het zakje doen. Ge dacht wordt aan een premie van ge middeld vijf euro per lam, wat moet leiden tot de gewenste uitbreiding van de schapenteelt en de beno digde aanvoer jaarrond. WD-politi- cus en veehouder Arjen Boerhorst informeerde of de houderij wel echt bereid is voor die meerprijs aan de slag te gaan. Maar de aanwezige schapenhouders zwegen en stem den dus toe. De Huisartsenpost in Den Helder moet het vooralsnog stellen zon der financiële steun van de ge meente Texel. Burgemeester en wethouders willen eerst samen met de andere Waddeneilanden en de betrokken zorgverzekeraars onderzoeken of het rijk wil bijdra gen in de hogere kosten van de medische zorg. De leden van de commissie Welzijn konden zich woensdag goed vinden in dit be sluit. Dat advies was een tegenvaller voor zorgverzekeraar Univé, dat de ge meente om een bijdrage van EUR97.503,- voor 2003 had ge vraagd en van EUR40.626,- voor de rest van het lopende jaar. De zorg op Texel is door het hoge aantal toeris tische overnachtingen een stuk duur der. Die extra kosten worden momen teel gedragen door Univé 'Maar onze zorgplicht geldt alleen voor Texelaars en met voor toeristen Ooi met lammeren op de dijk bij de Eendracht, een beeld dat niet mag verdwijnen. groeibevorderende middelen zijn ta boe, medicijnen geregistreerd en al leen lammeren met een goede vlees- en vetbedekking komen in aanmer king. Het slachten gebeurt in principe op Texel. Er worden hoge eisen ge steld op het gebied van onder meer kwaliteit, certificering, identificatie en registratie. Ook moet er een hoogwaardig en uit eenlopend aanbod van (nieuwe) lamsvleesproducten komen. Ge dacht wordt onder meer aan kant- en klare producten, waarmee het risico van een verkeerde, ondeskundige bewerking wordt verkleind. Verder is het nodig dat het totale lam kan wor den 'vermarkt' en met alleen de luxe onderdelen. De keten heeft een bre der doel dan te zorgen dat de teelt en verwerking van lammeren voor de boer aantrekkelijker wordt. Ook het genereren van zoveel mogelijk eco nomische bedrijvigheid en werkgele genheid in de bedrijven die zich op wat voor manier dan ook bezig hou den met lamsvlees wordt nage streefd. Verder baart het behoud van specifieke kennis op het eiland over het slachten en verwerken van lams vlees zorgen. Nu gebeurt dat hoofd zakelijk bij slagerij Goënga en de slachter van Aad van Heerwaarden. Gesteld wordt dat relatief weinig mensen dit vak beheersen. De lamsvleesketen kan er aan bijdragen dat de kennis behouden blijft en wordt overgedragen op een nieuwe generatie. Overigens moet wel wor den bedacht dat het slagersvak niet bepaald populair is. Nu al hebben slagers moeite om aan personeel te komen. Het heeft alleen kans van slagen als de aanvoer van voldoende, kwalita tief hoogwaardige lammeren op het eiland kan worden gegarandeerd. Jaarrond levering dus. Hier schuilt volgens kenner Willem Goënga een probleem. 'Er zijn met voldoende ge schikte lammeren beschikbaar', doelde hij op de vleeskwaliteit van de dieren. Daaraan «noet de houderij werken. In de promotie blijft het seizoen een belangrijke rol blijven spelen, net zo als bij de Hollandse nieuwe (haring). De presentatie van de paaslammeren (Foto Gerard Timmerman) en de weidelammeren, vlak voor het hoogseizoen aan de toeristen, zijn belangrijke momenten. Voor het wel slagen moeten alle betrokkenen in vesteren in promotie en marketing, waardoor meer afzetmogelijkheden worden aangeboord. Een belangrijke uitdaging die de keten zich moet stel len is het tot stand brengen van een mentaliteitsverandering in de Texelse horeca. Een aantal restaurants en hotel heeft namelijk andere soorten lamsvlees op het menu staan. De keten zal de ondernemers op dit 'vreemdgaan' moeten aanspreken. Er wordt geopperd om met horeca ondernemers harde afspraken te maken en deze op te nemen in een convenant. Het moet op goed ver trouwen, want controle lijkt hier een probleem. Voor de overkantse afzet moet het vervoer van het lamsvlees vanaf Texel goed Worden geregeld.' moeten afspraken worden gemaakt? met grossiers en moeten er 'dealers' komen die exclüsiêf Echt Texels Lamsvlees verkopen Verder wordt gesproken over een comité van aan beveling, dat de ketensamenwerking Voor de financiering is een opzet ge maakt van drie jaar, te beginnen met 1000 lammeren, een aantal dat lang zaam stijgt Uitgangspunt is dat de schapenhouders de komende drie jaar €4,25 per kilo geslacht gewicht lamsvlees ontvangen, wat de gel dende marktprijs is. Bij een hogere prijs zou Echt Texels Lamsvlees zich uit de markt prijzen. Berekend is dat het produceren van een lam, inclusief slacht en bijkomende zaken, in de keten €155,25 kost Om deze kosten te dekken moet de gemiddelde op brengst per kilo op €9,15 komen. Aangenomen wordt dat na verloop van tijd de opbrengst van het vlees omhoog gaat. Voor het eerste jaar wordt uitgegaan van een gemiddelde prijs van €8,75, voor het tweede jaar €9,25 en voor het derde jaar €9,50, wat dus perspectief biedt voor de toekomst. Om het tekort op de exploitatierekening te dekken is het eerste jaar een subsidie van €54.000,- nodig. Dit bedrag neemt in drie jaar af tot ongeveer de helft. Nu het langverwachte plan is gepre senteerd, is het verhaal voor Bureau Bartels afgelopen en zijn de sector en de gemeente aan zet, waarbij wellicht een rol als voortrekker zal zijn weg gelegd voor de Stichflfjg Stimulering Texelproduct. Duidelijk werd ook dat er nog veel gesprekken moeten vol gen om alle neuzen in eén richting te krijgen. Antoinette Stiehl (22) uit De Cocksdorp heeft aan het Nederlands Luchtvaart College te Hoofddorp de opleiding tot vliegtuigonderhoud- techmcus met succes afgerond. Zij is als monteur A werkzaam bij Martinair. De tegenwoordig in Gouda wonende Ineke Bremer (22) uit Oosterend is aan de Vrije Universiteit in Amsterdam geslaagd voor de studie Bedrijfs kunde Financiële Sector.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 7