Overname maakt eind aan 'Texels Eigen Ambulancedienst' 'Blij dat ik een gezond bedrijf heb achtergelaten' Verleden De Waal herleeft op foto-expositie Z1 EKllr APTO. COURANT» g 53643' Speokal ingericht, f.mmmt UiHotel UaioHom UI 8. Brandweer is tevreden over kerstversiering In de olie... ^TEXELSE -? DINSDAG 31 DECEMBER 2002 W' Met het opgaan van de Ambulancedienst Texel in de Regionale Ambulancedienst Noord-Holland Noord, komt er per 1 januari een eind aan een lange periode waarin Texel over een eigen ambulancedienst beschikte. Ook een tijd waarin het financieel vaak niet van een leien dakje ging. Een terugblik. Ziekenvervoer werd In het begin van de twintiger jaren uitgevoerd door de firma P. Kikkert en Zn., exploitant van De Lindeboom. Op 27 juni 1923 ad verteerde het bedrijf met een zieken auto met een dubbele brancard. In 1927 kon met geld van het 'Ziekenautofonds', dat werd beheerd door het afdelingsbestuur van het Witte Kruis, een nieuwe ziekenauto worden aangeschaft. Op woensdag 27 juli van dat jaar werd een proefrit gemaakt met de auto die in groen zwarte kleuren was gelakt. 'De auto is ons gebleken aan de praktische en hygiënische eischen te voldoen en mag voor Texel stellig een aanwinst heten', schreef de Texelse Courant. De wagen, die was gebouwd op een verlengd Chevrolet-chassis, was van alle gemakken voorzien. 'Zelfs een ruitenwisscher ontbreekt niet.' De wagen veerde volgens het verslag goed en de brancard kon op rolletjes naar binnen worden geschoven. Gor dijntjes beletten dat er naar binnen kon worden gekeken en 'temperen zoo nodig het licht'. De ambulance werd geleverd en bestuurd door E. Boekei, die een garage had op de plek waar nu Reisbureau Texel zit. Bos bloemen Na verloop van laren nam veerdienst Teso de bussen en de ambulance over. De zieken werden toen vervoerd in een imposante achtcilinder Buick- ambulance, een 'Amerikaan', die vele jaren later nog in de autocross is ge bruikt. Tot 1963 was de ambulance dienst in bezit van de veerdienst. Op de dienst moest geld worden toege legd, reden waarom Teso er wel vanaf wilde. De toenmalige directeur Van der Vlies zei ooit dat degene die de ambulancedienst zou overnemen een bos bloemen van hem zou krij gen. Na lang aandringen deed taxi ondernemer Toon Smidt uit Den Burg dat. Niet omdat hij het zo graag wilde, want zijn taxibedrijf bezorgde hem genoeg werk en hij maakte menig ritje voor het consultatiebureau. Maar na onderhandelingen en op aandringen van dokter Siebinga stemde hij er uit eindelijk in toe. Afgesproken werd dat de gemeente het materiaal zou aan schaffen en een garantie gaf voor circa 160 ritten en dat Smidt de chauffeur leverde. Kroketten De gemeente kocht vervolgens een Peugeot-busje, dezelfde auto waarin Hans Strick nu ri|dt. Een naar huidige maatstaven zeer kleine ambulance, maar waarin wel drie personen tege lijk konden worden vervoerd. Paul Smidt weet het nog goed: 'Als kroketten gingen de mensen erin. Maar wat werd er in die tijd ook ge daan aan de patiënten... De dokter keek er naar en het was inladen en wegwezen. Eerst een patient stabili seren en klaar maken voor vervoer, zoals we nu doen, was er toen niet bij. Als je in die tijd in het ziekenhuis arri veerde en er zat een infuus in de pa tient, dan zetten ze in Den Helder grote ogen op. Sinds 1990 hebben we te maken met speciale protocol len die we moeten afwerken. Prak tisch alle patiënten krijgen nu een in- fuusje.' Vering De aanschaf van het busje bracht veel ellende teweeg. Probleem zat hem in de vering, die totaal niet vol deed. Naar verluidt nam het aantal klachten onder patiënten die in het busje werden vervoerd eerder toe dan af. Pogingen van een gespecia liseerd bedrijf aan de overkant om het busje van nieuwe vering te voorzien, hadden niet het gewenste resultaat. Smidt kreeg het advies de auto met zakken zand of tegels te verzwaren, om het wat gerieflijker te maken, maar ook dat mocht niet baten. Smidt mocht zijn kntiek op gezag van de toenmalige burgemeester De Ko- De Peugeot-ambulance, halverwege de zestiger jaren door de gemeente aangeschaft. Hoewel het naar de huidige maatstaven een kleine bus was, konden er drie personen tegelijk in worden vervoerd. Nadeel was dat de vering niet deugde, waardoor patiënten onderweg veel Ongemak ondervonden. (Foto archml Texelse Courant) ger jaren tot circa 740 in 2002 in aan tal enorm gestegen. De oorzaken zijn divers. Smidt: 'Vergrijzing, meer toe risme. toenemende mondigheid van de mensen, artsen verwijzen sneller door naar specialisten, en invoering van 1-1-2, waardoor mensen sneller om hulpverlening bellen Het para centrum is jaren lang een flinke klant geweest. We hebben er wel eens veertig geblesseerde parachutisten per jaar weggehaald Maar als het er dit jaar de helft zijn geweest, denk ik dat ik hoog zit.' Twee ambulances Het hebben van twee ambulances op het eiland is volgens Smidt een ab solute noodzaak. 'Het zou zeer on verstandig zou zijn om de tweede auto van Texel te halen. Vergelijk het maar met Teso: de tweede boot ligt de meeste tijd voor de kant, maar als hij er niet is, hebben ze wel een pro bleem Er wordt door bepaalde lieden wel geroepen dat als er geen tweede auto is een huisarts kan invallen, maar in de wet Ambulancevervoer staat dat we recht hebben op ambulancezorg. De tweede auto is dit jaar een keer of 130 ingezet. Het zijn natuurlijk dure ritten. Maar ik heb wagen was gemaakt door een Duitse carrosseriebouwer, dezelfde die ook de huidige ziekenauto's heeft ge bouwd. Fietsen Ambulancevervoer ging toen anders dan nu. Paul Smidt: 'De dokter belde dat er iemand naar het ziekenhuis moest. Op zuurstof na zat er toen met veel in een ambulance. Een goed gesprek was beter dan een infuus, was de stelregel. De zuster sprak Smidt senior was erg verknocht aan zijn auto's. 'Paul: 'Eens een auto was sen, dat was er voor ons niet bij. Pa deed alles zelf. Want er was niemand die zó kon wassen als hij. Stel je voor dat wij er een kras op zouden maken. Hij kocht in 1968 een nieuwe Mercedes. De wagen kostte ƒ16.500,-. Wat een geld was dat toen. Hij koesterde dat ding. Als er iemand belde voor een ritje, dan moet je niet denken dat wij met die auto weg mochten. Je moet bedenken dat ning echter onder geen beding naar buiten brengen. Toch kreeg de plaat selijke pers er lucht van en werden de problemen, tot grote woede van De Koning, breed uitgemeten in de Texelse Courant. Toen ook de politiek zich ermee begon te bemoeien, kreeg Smidt het verzoek om dan maar zelf een auto uit te zoeken. Paul Smidt. 'Dat was in 1967. Ik ben toen met mijn vader naar de Auto RAI geweest. Daar stond een Opel Kapitein, een ziekenwagen met plaats voor twee personen. Die hebben we in 1968 aangeschaft en die voldeed wel.' De Advertentie uit de Texelse Courant van 27 juni 1923 onderweg bemoedigende woorden En dan had je het wel zo'n beetje gehad. Verkeersongevallen konden in die tijd behoorlijk zwaar zijn. Er werd harder gereden, er waren geen veilig- heidsgordels, valhelmen, rotondes en noem maar op. We hadden toen wel jaren van acht tot tien verkeersdoden per jaar' Het erbij nemen van de dienst bete kende voor de taxiondernemer, die in 1971 van het centrum naar de Wilhel- minalaan verhuisde, dat hij altijd pa raat moest blijven. Paul Smidt: 'Dat was wel eens lastig, want mijn vader was als het even kon aan het fietsen. Om toch paraat te zijn, nam hij een scanner mee op de fiets. Dan wist hij precies wat er aan de hand was. Hij kon natuurlijk met te ver weg fietsen, hij heeft heel wat rondjes over de Hogeberg gereden.' 'Thuis stond alles in het teken van het bedrijf. We hadden het goed, maar er was altijd drukte. Vakantie hadden we met, maar we accepteerden dat. Onze ouders hadden immers een bedrijf. Een dagje naar het strand, dat was het zo'n beetje.' toen hij met mijn moeder in 1958 begon, ze honderd gulden moesten lenen voor een wegenkaart en een tank benzine. Ze zijn met niets van start gegaan.' Paul Smidt draaide vanaf 1976 serieus mee in het bedrijf. Nadat in november 1978 plotseling een eind aan het leven van Toon Smidt kwam, werd de ziekenauto hoofdzakelijk bestuurd door de tien jaar eerder in dienst getreden chauf feur Ben Jas. Zorgenkindje In 1983 wilde de gemeente af van de bemoeienis met het ambulance vervoer, waarna Nel Smidt de dienst een jaar later overnam van de ge meente. Dat hield ook in dat de twee verpleegkundigen, de dames Troost en Luyckx, die toen nog bij de ge meente op de loonlijst stonden, bij Smidt in dienst kwamen. Ze waren oproepbaar via een semafoon, een systeem dat niet feilloos werkte. La ter kwamen er piepers, waarmee de bereikbaarheid werd verbeterd. Toen de bestuurders en verpleegkundigen in 1989 een diploma moesten heb- Hans de Beurs, zoon van wijlen Joop de Beurs, directeur van Keyser Co in De Waal, was in 1961 aanwezig bij de start van de bouw van de graansilo die jaren lang het beeld van De Waal zou bepalen. 'Kijk, dat jongetje daar, dat ben ik', wijst hij op één van de afbeeldingen op de foto-expositie in de Wielewaal, die een beeld geeft van de recente geschiedenis van Texels kleinste dorp. Hans de Beurs vyas één van de vele Waalders die beeldmateriaal voor de tentoonstelling beschikbaar stelden. Op de vele foto's van het dorp is te zien hoe de graansilo hoog boven het dorp uit torent. Het gevaarte werd gebouwd voor de opslag van graan. Te zien is hoe bij het lossen gebruik werd gemaakt van een voor die tijd zeer vooruitstrevende methode, waarbij een complete vrachtwagen combinatie op een platform werd neergezet, om daarna te worden ge kanteld, zodat het graan eruit stroomde. 'De vrachtauto's zelf be schikten in die tijd nog met over een kiepsysteem.' Het systeem had wel wat stofontwikkeling tot gevolg. 'Ik weet er nog van', vertelt Loes Tim mer 'Het stoof dan tot ver in het dorp.' Reden waarom er later een stofkap boven het plateau werd ge maakt. Maar ook nadien werd nog regelmatig geklaagd over stof- overlast. Een andere foto toont een indrukwekkende trommel, waarin het graan werd gedroogd. De toren diende maar kort voor de opslag van graan. Vanaf 1967 werd het gebruikt voor de opslag en berei ding van samengestelde mengvoe ders. De grondstoffen waren haver, mais, gerst, tarwe, kokos, zonne- bloempitschroot en noem maar op. De Beurs: 'Voor elke grondstof een eigen cel, als ik het me goed herin ner waren het er 24.' Op een andere foto is minstens een dozijn pijpleidin gen te zien, die uitkomen in een ma chine. 'Elke leiding was verbonden met een cel. Er zitten kijkglaasjes in de pijpen, zodat je kan zien of het graan doorstroomt. Het gebeurde wel eens dat een leiding verstopt zat en dan moesten we helemaal naar bo ven om de leiding weer open te krij gen.' De foto's geven een indruk van de fabriek, die brokjes en korrels perste voor het vee van de boeren op het eiland. Dankzij de vergaande au tomatisering waren destijds maar weinig mensen bij de productie be trokken. Medewerker Jan Willem Sjoerdsma zag toe op het mengen. Hij was gisteren één van de aanwe zigen bij de opening van de exposi tie die in januari 1998 een kijkje na men bij de sloop van het imposante complex, waarmee De Waal het oor spronkelijke silhouet weer terug kreeg. Op een oude foto is ook nog de voormalige zuivelfabriek te zien, met de 15 meter hoge schoorsteen. Bij de sloop werd voor de grap nog een keer vuur gemaakt op de stook plaat. Het gaf zóveel rook ontwikkeling, dat een politie- helikopter een kijkje kwam nemen. Van die laatste kwajongensstreek hangt geen foto op de expositie, waar wel de hervormde kerk van De Waal uitbundig wordt belicht. In alle stadia. Op een prent is nog de oude kerk te zien, in de staat van vóór de Tweede Wereldoorlog, toen het gebouw door een bombardement werd getroffen. Op een foto uit die periode zijn nog de geblakerde restanten te zien van de ooit zo trotse kerk. Opmerkelijk is altijd gezegd: ik wil het met op m'n geweten hebben dat ik degene ben die met gezorgd heeft voor een tweede ziekenauto. Als ze morgen zeggen: we halen hem weg, dan kun nen ze mij dat met meer aanrekenen. Maar ik denk dat de gemeente zich niet zal neerleggen bij zo'n besluit Het spreidmgsplan dat de provincie hanteert, gaat uit van twee ambulan ces op het eiland. Ook in de nieuwe vergunning die de provincie heeft af gegeven aan de Regionale Ambulancedienst, wordt uitgegaan van twee ambulances. Landelijk is er een politieke strijd gaande dat de provincie inspraak blijft houden in het aantal standplaatsen en auto's, maar een andere stroming vindt dat het naar de ziekenfondsen toe moet. Ik weet niet waar het op zal uitdraaien.' In financieel opzicht zegt Smidt met veel beter van de overdracht te zijn geworden.'Er zat voor mij geen gou den handdruk in. Dat vind ik ook niet gepast, laat ze dat geld maar beste den aan de zorg. Ik ben blij dat ik een gezond bedrijf heb achtergelaten. Mijn opvolgers knjgen een goed team medewerkers, die hun werk altijd uit stekend hebben gedaan ben, doorliep ook Paul Smidt met succes een opleiding bij de Stichting Opleiding Scholing Ambulance Hulp verleners. De Texelse ambulancedienst is in haar bestaan altijd een financieel zor genkindje gebleven. Smidt: 'Geld dat we met de taxi's verdienden, gebruik ten we op een gegeven moment om de ambulancedienst in stand te hou den. Dat kon natuurlijk met zo door gaan. In 1992 vond er daarom binnen het bedrijf een splitsing plaats tussen de taxionderneming en de ambulan cedienst. Staking Maar ook daarmee waren de proble men niet opgelost. De vergoeding waarmee Smidt het moest doen. vol stond niet om een volledige dienst met medewerkers te kunnen betalen. 'Er kon nooit iets. Ik heb daardoor jarenlang mijn medewerkers structu reel moeten onderbetalen. Ik had geen keus. Totdat de nood zo hoog werd, dat ik op een gegeven moment op het punt stond mezelf failliet te laten verklaren. Zo'n beetje op dat moment kreeg ik van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het bericht dat ze in Den Haag mijn probleem onderkenden. Ik kreeg de toezegging dat ze me financieel zodanig uit de brand zouden helpen dat ik kon doordraaien. Dat had je gedacht dus. Toen dat met opschoot, heb ik er begin 1998 adviseur Willem Botter bijgehaald. Hij is heel goed thuis in de materie.' Om een door braak te forceren, legden de mede werkers van de ambulancedienst, met instemming van Smidt, het werk demonstratief neer. Eindelijk kwam er schot inde zaak. In juli 1999 sprak de rechter uit dat het ministerie 300.000 moest overmaken kwamen er nieuwe onderhandelingen op gang. 'Op basis daarvan kunnen we nu op kostendekkende basis goed ambulancevervoer leveren.' Het aantal ambulanceritten is met circa 160 aan het begin van de zesti- Ambulancechauffeur Toon Smidt. gefotografeerd m februari 1973. In zijn handen houdt hij de twee elektroden van de toen aangeschafte defibnllator, waarmee in sommige ge vallen een tot stilstand gekomen hart weer op gang kan worden gebracht. Texel liep daar mee voorop, want er in die tijd waren maar weinig ambulances met zo'n apparaat uitge rust en zetfs geen van de toenmalige ziekenhuizen m Den Helder had er de beschikking Over. (Fofo archtet Tere/se Courant) ook een foto van de nieuwe kerk, maar dan nog zonder de toren. Ze zijn afkomstig uit de collectie van voor malig gemeenteambtenaar Bert van den Berg. Ook andere plaatjes van gebouwen en van mensen zijn te zien op de expositie, zoals het kerkbe stuur, vier dominees en de hervormde zusterkring. De foto's van huizen heb ben elk een eigen verhaal. 'Daar woonde Hendrik van Tienen', wijst Nel Eelman-Mantje op een foto van het pand Hogereind 7 'Die man ging altijd met de kippen op stok. Hij lag steevast om acht uur 's avonds in z'n bed', vertelt ze. 'Ik woon nu 41 jaar in De Waal en wat er alleen al in die periode niet is veranderd in het dorp...' Naast oude zwartwitfoto's hangen ook kleurige afbeeldingen in De Wielewaal, van onder meer de aanleg van het fietspad langs de Waalderweg. Doordat er bi| de foto's geen onder schriften zijn gemaakt en de platen tamelijk willekeurig (gerangschikt naar de eigenaar van de foto's) zijn opgehangen, is het - zeker voor de buitenstaander - lastig om precies te weten wat er op de foto staat. Waar schijnlijk biedt de catalogus uitkomst, maar toen de verslaggever een kijkje nam, waren de boekjes én initiatief nemer Subhan Koning nog met gear riveerd. Bij het inrichten werd hij ter zijde gestaan door Loes Timmer en Hans de Beurs. De tentoonstelling, die dagelijks toegankelijk is van 13.00 tot 17.00 uur, is te zien tot en met zaterdag 4 januari, De brandweer heeft in de week voor Kerstmis bij 43 bedrijven en publieks- toegankelijke gebouwen controles gehouden, gericht op de kerst versieringen. Onder meer werd een bezoek gebracht aan cafés, hotels en kerkgebouwen. Er werden slechts enkele kleine mankementen gecon stateerd, die direct konden worden verholpen, door bijvoorbeeld het impregneren van de versienng. Nog voor de kerst werden alle situaties in tweede instantie in orde bevonden. De gemeente had meer dan honderd ondernemers en instanties aange schreven en gemeld dat een controle op komst was. De brandweer consta teert verheugd dat men de juiste maatregelen heeft getroffen. Het brandwerend maken van kerst- versienngen is serieus aangepakt. Klaarblijkelijk is men zich meer be wust geworden van de nsico's na de nieuwjaarsbrand in Volendam, con cludeert de brandweer. Jansen, de kat van Mary Bakker van het Schilderend in Den Burg, zorgde op kerstavond voor veel consternatie. 'Hij kwam thuis, van kop tot staart onder de stin kende olie. Ik denk dat hij ergens in de buurt kopje onder is gegaan in de olie. maar ik heb er geen idee van hoe en waar dat is ge beurd. Een drama, want terwijl de kat door mijn huis liep, liet hij een spoor van stinkende olie achter zich. Hij heeft het overleefd, maar vraag niet hoe. Met een speciale shampoo en hulp van een dieren arts heb ik z'n vacht schoonge maakt. Nu het huis nog. Er hangt een nare oliestank.' Bakker hoopt dat degene die zo slordig is ge weest een bak of vat met olie onafgedekt te laten staan, er snel voor zal zorgen dat het wordt opgeruimd. 'Want je ziet wat er van komt.' Hans de Beurs geeft tekst en uitleg over de foto's van het graanpakhuis van de firma Keyser Co. in De Waal Beeld van de bouw van de graansilo van Keyser Co, begin jaren zestig. (Foto orchiel Tpiëfse Couranri

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 13