HCEL mets Reconstructie vliegveld /ergt meer dan twee jaar RWS: proef van een jaar Vuurtoren dit seizoen onbemand Cjrocn iwartsjexeh in het hart. Nieuws van de provincie Wandelen als passie m Politie en ouders Open Texels 501 TEXELSE^COURANT SUPER DE BOER OIO Kijk in deze krant! Internationaal succes voor Texelse kok Opstootje na alcoholcontrole Kleren bij Horsmeertjes Werkstraf voor stelen van ring Schapenfokdag op oude datum Onderzoek naar brandstichting (GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11757 TEXELSE DINSDAG 25 FEBRUARI 2003 COURANT erschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11, 1790 AA Den Burg Losse nummers 0.90 Hij draaide zijn hand met om voor een wandeling langs de Friese elf steden of een tocht dwars door Schotland. De zondag plotseling overleden Han 'van de Luitenant' Bakker van hoeve De Scholleboe aan de Westerweg ontwikkelde op latere leeftijd een passie voor wandelsport. Pagina 3 De politie laat sinds kort ouders naar het bureau komen als hun minderja rige kinderen over de schreef zijn gegaan. Door ouders er meer bij te betrekken, wil de politie ervoor zor gen dat zij beter op de hoogte zijn van wat hun kroost soms uitspookt. Pagina 5 In een sfeervolle sporthal Ons Ge noegen hebben Mare Prins en Patricia Knol zaterdag het Open Texels 501 op hun naam geschreven. Knol won hiermee het zoveelste darttoernooi in een jaar. terwijl Prins na drie tweede plaatsen eindelijk eens wist te winnen. Pagina 7 (Advertentie) 'ZmjrL jneh tl kd b*rL Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE des Folder niet gehad?! Alsnog verknjgbaar op Spinbaan 6 (Advertentie) 11 maart verkiezingen provinciale staten kijk en vergelijk in deze krant en kies 11 maart üw partij voor onze provincie Hoord-j^olland B reconstructie van het vliegveld wordt een langdurig pro- it. Meer dan twee jaar is gemoeid met het leggen van uwe drainage en het aanbrengen van een water- rlatende bovenlaag. Het kan niet sneller, omdat het gveld tijdens de werkzaamheden in gebruik moet blij- i, zodat alles in fasen wordt uitgevoerd. De kosten belo- >n ongeveer één miljoen euro en worden gedekt met de koopsom die de N.V. Luchtvaartterrein krijgt van de ver- Bkkende aandeelhouders rijk en provincie. lt werk is inmiddels opgedragen h aannemingsbedrijf De Vries n de Wiel, die op 3 maart begint. It officiële startsein wordt vrijdag geven door gedeputeerde Hen iBoer, die lange tijd als vertegen- icrdiger van de provincie in het istuur van het vliegveld zat. Steeds natter It is hard nodig dat een eind komt tl de wateroverlast, waardoor het agveld herhaaldelijk moet worden Boten. Dat dit steeds vaker voor- mt, heeft twee oorzaken. De in 74 gelegde drainage werkt niet ed meer, vooral omdat de boven- ig is dichtgeslibd. Het regenwater pelt niet snel genoeg de bodem in. (volg is dat het vliegveld na enkele rare buien dagenlang onbruikbaar wat met erg bevorderlijk is voor de idizie. Tweede oorzaak is dat er inwoordig veel meer regen valt in vroeger. Directeur Ed de Bruijn (schikt over statistieken waaruit ijkt dat er decennia lang zelden eer neerslag was dan 700-800 mil- leter per jaar. Sinds 1998 is dat snel Bgenomen en nu moet worden ge lend op 1000 tot 1200 millimeter. Betonbaan? iafdoende oplossing zou het aan- gen van een verharde landings in zijn, zoals de laatste jaren is ieurd op andere kleine vliegvel- 1, zoals Seppe. Zo'n baan kan in ren weken klaar zijn, vergt nauwe- ionderhoud, maar kost wel twee joen euro. Zo'n betonbaan ligt itiek gevoelig, omdat velen veron- stellen dat hierdoor het luchtver- irvan en naar Texel zal toenemen, t alle hinder van dien. Volgens De lijn is dat een onzinnig argument, dat het aantal vliegbewegingen leen maximum is gebonden, on- 3 Lexmond heeft in België bij nternationale wedstrijd voor koks de tweede prijs vero- De 20-jarige oud-Texelaar genwoordigde Nederland op oncours Culinaire Europeen ice des Ombiaux, waaraan uit negen Europese landen en da meededen. ras de eerste wedstrijd buiten land voor de in Amstelveen ide Lexmond, vierdejaars stu- ran de koksopleiding van het n Amsterdam. Hij was door zijn I aangewezen, nadat de over- ilende Nederlandse koks- lingen het ROC in Amsterdam sn gevraagd één van z'n stu- n af te vaardigen. De school voor Lexmond, wellicht ook I hij vorige maand nog door tot de finale van een grote lan- wedstrijd voor leeriing-koks. In streed de oud-Texelaar om de it afgevaardigden van alle Eu- landen die op culinair gebied m aangeven, waaronder Frank- ipanje en Italië. De wedstrijd, lan Nederland voor het eerst >ed, bestond uit twee onderde- 't eerste was het bereiden van in te voren geheel vastgesteld recht, onder meer bestaand iocheerde forel. Bij het hoofd- it kregen de deelnemers ver- Ins de vrije hand en was alleen tod dat de koks lamszadel (ten gebruiken. Lexmond koos een klassieke opzet, gecombi- met varkensvlees, aardappel tjes en een groentegerecht met St, artisjokken en cantharellen. !pnd is in het dagelijks leven Zaam bij hotel Méridien Apollo, {ten met meer dan honderdtien otels over de hele wereld. De "9 in Amsterdam heeft vijf ster- geacht de aard van de baan.Toch heeft ook de N.V. Luchtvaartterrein gekozen voor een grasbaan, niet al leen in verband met de kosten, maar ook omdat het Texelse vliegveld zich op deze wijze onderscheidt. Tegen woordig heeft haast elk vliegveld een betonbaan en daarom is een gras- baan voor sportvliegers gewoon leuk. Maar dat moet dan wel een baan zijn die niet af en toe langdurig blank staat. Lava Essentieel voor de nieuwe onder grond van de startbanen is een water- doorlatende laag, die bestaat uit een mengsel van zand en lavakorrels. Direct daaronder zitten de drainage leidingen en erboven zit de met gras begroeide laag teelaarde. Zoals gemeld wordt het werk in fasen uitgevoerd. Het eerste jaar blijft de bestaande grasbaan van 1200 meter nog gewoon in gebruik, terwijl de westelijke helft van het veld wordt geploegd en gedraineerd. Het vol- De politie heeft in de nacht van zater dag op zondag op het Schilderend in Den Burg drie Texelaars aangehou den, nadat één van hen was betrapt op rijden onder invloed. De man, een 26-jarige inwoner van De Koog, had de aandacht van surveillerende agen ten getrokken omdat hij zonder helm op een bromfiets reed. Toen ook nog bleek dat hij alcohol had gebruikt, kreeg hij te horen dat hij mee moest naar het politiebureau. Hij verzette zich en kreeg daarbij hulp van twee vrienden, een 24-jarige man en een 17-jarige jongen, beiden afkomstig uit Den Burg, die beledigingen aan het adres van de agenten uitten. Daarop werden alledrie naar het bu reau gebracht. Wandelaars hebben gisteren bij de Horsmeertjes kleren aangetroffen. De kleren, een groene overall, een zwarte plastic regenbroek en een paar zwarte sportschoenen, lagen langs de kant van het linker meertje. De politie, die de kleren meenam, kon er gisteren nog weinig over zeggen. Volgens een woordvoerder leek het er niet op dat er iemand te water was gegaan en wordt er ook niemand vermist. In een zak van de groene overall werd een stukje stof gevon den waarop met viltstift 'verhuis bedrijf Heen en Weer' was geschre ven. gende jaar wordt dat gedeelte als tij delijke baan gebruikt, terwijl de ei genlijke baan onder handen wordt genomen. Gedurende het hele werk kan de tweede, kortere landingsbaan van het veld niet worden gebruikt, maar een groot probleem is dat niet, omdat verreweg de meeste starts en landingen plaatsvinden op de lange grasbaan. Ook de taxibaan die de vliegtuigen gebruiken om naar en van de startbaan te rijden, wordt bij de reconstructie betrokken. Natuur Om het versneld van het veld afko mende regenwater te kunnen opvan gen en afvoeren, krijgen de vier slo ten rond het vliegveld een veel grotere inhoud. Bovendien komt er een extra stuk sloot in de zuidooste lijke hoek van het veld, die grenst aan het motorcrossterrein. In nauwe sa menwerking met het waterschap is besloten de slootkanten aan de vliegveldzijde een flauw glooiend talud te geven, zodat natuurvrien delijke oevers ontstaan, waar een grote variatie aan planten en dieren kan gedijen. 'Zo wordt de waarde van vliegveld Texel als natuurgebied nóg groter!', zegt directeur De Bruijn met een grijns. De grond die bij het uitgraven van de sloten overblijft, wordt gebruikt om het hele vliegveld iets te verhogen en te egaliseren. Thans verschillen de diverse delen van het veld nog tien tallen centimeters in hoogte, waar door de laagste plekken de meeste waterproblemen geven. Straks is al les recht en strak als een biljartlaken. Klanten nodig Als het zover is zal het nog maar zel den gebeuren dat het vliegveld we gens wateroveriast onbruikbaar is. En voor zover het toch voorkomt, zal het van korte duur zijn. De Bruijn hoopt Lees verder pagina 5 Een 56-jarige inwoner van Den Burg is maandag door de politie rechter in Alkmaar veroordeeld tot een werkstraf van veertig uur. De man had op 12 augustus vorig jaar een ring gestolen uit een antiek winkel in zijn woonplaats. Naast de werkstraf kreeg de dief een maand voorwaardelijke celstraf met een proeftijd van twee jaar opgelegd. Hij is al eerder in aanraking geweest met Justitie. De man wilde de ring hebben omdat hij het een mooi sie raad vond. Bovendien voelde hij zich 'tekort gedaan', vertelde hij. Zijn broer is verongelukt, hij heeft zelf een brommerongeluk gehad en is na een hartaanval in de WAO terechtgeko men. De officier van justitie had een werkstraf van zestig uur geëist. Dit vond de man uit Den Burg 'wel erg veel'. Hij zei spijt te hebben van zijn daad en ook aan de gevolgen voor zijn vrouw en twee zoons te denken. 'We wonen op een klein eiland. Ik heb van tevoren niet goed beseft wat de gevolgen ervan konden zijn.' De Texelse Schapenfokdag wordt dit jaar als vanouds op de eerste maandag van september gehou den. Dat hebben de gezamenlijke fokkers unaniem besloten. Conse quentie is dat ze als gevolg van de mkz-bestrijdende maatregelen op 15 september in Luttenberg niet mogen meedoen aan de nationale schapenkeuringen. Vorig jaar werd voor het eerst sinds mensenheugenis afgeweken van de traditie dat de Schapenfokdag op de eerste maandag van september wordt gehouden. Oorzaak was de 30-dagenregeling, een mkz-bestrij dende maatregel die bepaalt dat be drijven met nieuw aangevoerde die ren of dieren die tijdelijk zijn weggeweest (om bijvoorbeeld mee te doen aan een keuring) dertig dagen niet mogen uitvoeren. Dat zou bete kenen dat ook geen rammen moch ten worden uitgeleend aan andere bedrijven. Een onoverkomelijk be zwaar, zo vlak voor het dekseizoen, zodat het evenement al op 19 augus tus werd gehouden. Nu het ernaar uitziet dat de 30-dagenregeling wordt omgezet in een 21-dagenregeling, besloten de Texelse fokkers de da tum van de Schapenfokdag opnieuw te overwegen. Na rijp beraad werd dus besloten terug te gaan naar de oude datum, in dit geval 1 septem ber. 'Dat heeft te maken met de tra ditie. ledereen, fokkers en publiek, weet dat de Texelse Schapenfokdag op de eerste maandag van septem ber wordt gehouden. Bovendien is het op 1 september makkelijker voor de bezoekers om een overnachtings adres op het eiland te vinden', vertelt woordvoerder Carlo Veeger. Gevolg is dat wie op Texel meedoet, twee weken later niet in Luttenberg acte de presence kan geven. Veeger: 'Dat is een groot nadeel. Nogal wat Texelse fokkers leggen er veel eer in mee te doen aan de nationale kam pioenschappen. Ze halen er door gaans een groot deel van de prijzen weg. Maar we hebben unaniem be sloten dat we Texel belangrijker vin den.' De Eierlandse vuurtoren wordt het komend seizoen niet bemand. Voor een proeftijd van één jaar worden de taken overgenomen door de vuurtorenwachters van de Brandaris op Terschelling. De slui ting houdt in dat vuurtorenwachter Frans Dreessens met vervroegd pensioen kan. De Stichting Behoud Vuurtoren Texel (SBVT) betreurt het besluit van Rijkswaterstaat (RWS). Eigenlijk had RWS de Texelse vuur toren al veel eerder willen sluiten, maar na hevige protesten van het ei land deed Annemane Jorritsma, des tijds minister van Verkeer en Water staat, in 1994 de toezegging dat de torens op Texel en Ameland in stand worden gehouden. Maar RWS komt nu dus terug op die toezegging. Dat lijkt een opmerkelijk besluit, gezien de reeks van scheepsrampen in de af gelopen periode op de Noordzee, waardoor de Europese kust over een grote lengte onder de olie kwam te zitten en die leidde tot grote vogel sterfte. De rampen gaven aanleiding tot vragen in de Tweede Kamer, on der meer over recente bezuinigingen op de betonningsdienst en de vaar- markeringen. Maar, zoals RWS al eerder had laten weten, is de veilig heid op de Noord- en Waddenzee volgens de dienst niet in het geding. 'Via radarschermen hebben we een goed beeld van het hele kustgebied', laat D.G. Lijssenaar, de directe chef van de Texelse vuurtorenwachter weten. Ook volgens Dreessens kan het werk prima vanaf de Brandaris worden uitgevoerd. 'De sluiting van de vuurtoren zal geen levensgevaar lijke situaties tot gevolg hebben.' Piet Stam. voormalig vuurtoren wachter op Texel en nu werkzaam op de Brandaris, ziet het anders. 'In de eerste plaats zitten we op Ter schelling niet te wachten op het extra werk in de zomermaanden. We heb ben het dan zelf al gigantisch druk. Doordat de radar en radio van de Texelse vuurtoren worden door geschakeld naar Terschelling, heb ben we het technisch natuuriijk aar dig voor elkaar Maar je moet al die apparatuur wel in de gaten houden. Luisteren en kijken. Dat betekent een verzwaring van onze taak en een gro tere verantwoording.' Stam noemt het besluit om de Texelse vuurtoren te sluiten 'kort door de bocht'. 'Als vuurtorenwachter moet je bekend zijn met de lokale situatie. Je moet ter plekke naar buiten kunnen kijken. Het blijft nu eenmaal zo dat kleine vaar tuigen, zoals catamarans, surfers en ander klein spul, niet op de radar zijn waar te nemen. Ik denk dat de zeil- school bij De Cocksdorp het héél druk krijgt.' Alarm Vuurtorenwachter Jaap van Beek. sinds 1997 als seizoenskracht op de toren en samen met Nico Erwich en Peter Lock het afgelopen seizoen vervanger van Dreessens, betreurt de sluiting. 'Het met eigen ogen kunnen zien wat er gebeurt, is van groot be lang. Ik heb vorig jaar een stuk of vijf schippers van pleziervaartuigen die onbekend waren met het vaargebied en een verkeerde route aanhielden gewaarschuwd. Doordat ik ze op tijd vertelde dat ze hun koers moesten wijzigen, kon worden voorkomen dat ze vastliepen. Anders had de KNRM De politie is een onderzoek begon nen naar het ontstaan van een brandje in De Cocksdorp, dat vrij dagmiddag voor flink wat schade zorgde aan een vakantiewoning in de Joan Hodshonstraat. Het sterke vermoeden bestaat dat het om brandstichting gaat. De brand woedde in twee vuilnis containers, die tegen de muur van de woning stonden. Willem van der Linde, eigenaar van het pand. slaagde er met behulp van een tuin slang snel in de vlammen te doven. Maar hij kon met voorkomen dat de zinken dakgoot werd vernield, een deur werd verkoold en de muur voor een deel werd zwartgeblakerd. Ex perts moeten hun oordeel nog vellen, maar Van der Linde zelf schat de schade op zo'n €10.000,-. De brand heeft voor ophef gezorgd in het dorp. Menig Cocksdorper meent te weten wie de containers heeft aan gestoken. In de nacht van 23 op 24 januari ontstond brand in een leeg appartement in de Kikkertstraat, dat eigendom is van Judith Kikkert maar werd verbouwd en wordt verhuurd door de firma Van der Linde. Dat die brand was aangestoken leed geen twijfel. 'En nu dit weer. De politie werkt er achter de schermen vast hard aan. maar je krijgt toch onrust in het dorp', vertelt Van der Linde, 'le dereen hoopt dat snel resultaat wordt geboekt.' moeten uitrukken. Ik heb ook een keer alarm geslagen toen een scheepje al in nood verkeerde. Het duurde twee minuten voor de schip per het zelf doorhad en aan de bel trok. Dat hoefde dus niet meer. Een ander probleem is dat je met radar met kunt zien hoe de vaargeulen lo pen en het probleem is dat die in het Eierlandse Gat nog wel eens willen veranderen. Vanaf de vuurtoren kun je die verschuivingen prima zien. Watersporters informeerden bij ons vaak naar het zicht en de water hoogte. We waarschuwden hen als de wind onverantwoord toenam of als er onweer op komst was. Ook hielden we een oogje in het zeil, dat ze niet te dicht bij de zeehonden kwamen.' De sluiting is bitter voor Van Beek, die om het werk van vuurtorenwachter naar behoren te kunnen doen een nautische studie heeft gevolgd. 'Bo vendien ben ik mijn deeltijdbaan kwijt en zit ik noodgedwongen in de WW. Van die uitkering hadden ze me net zo goed als vuurtorenwachter kun nen betalen.' Op papier kende de Eierlandse vuur toren overigens één vuurtoren wachter, Frans Dreessens, die sleu tel-bewaarder blijft. Alleen in het seizoen werd hij bijgestaan door uitzendkrachten. De zomerdienstre geling voor de vuurtoren liep van half mei tot half september, waarbij er van 9.00 tot 21.00 uur iemand op de to ren aanwezig was. Op rustige tijden was dat tot 19.00 uur het geval.Op tij den dat er geen vuurtorenwachter aanwezig was, nam de Brandaris de radar al over. In 1991 uitte de SBVT al haar zorgen over de langdunge perioden dat de vuurtoren niet was bemand, dat er geen weerberichten meer zouden worden uitgezonden en er vaak geen direct radiocontact mogelijk zou zijn. De stichting schreef hierover brieven naar RWS. Hans Boogert. hoofd van de dienstkring Waddengebied-Fries land, ontkende toen niet dat de toren in de winter vaak onbemand was, maar vond de ongerustheid daarover misplaatst. 'Dat vinden we als RWS verantwoord en doen we al jaren zo. Lees verder pagina 5 vong laar genomen en nu al een mstonscne loto. Jaap van Beek uit Eiertand, één van de dne krachten die alleen bjdens het seizoen op de toren werken, seizoen worden radar- en andere apparatuur doorgeschakeld naar de Brandaris op Terschelling. Als de proet staagt, blijft de post voortaan onbemand. op zijn hoge post Komend (Foto fame* Van Baak]

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 1