HCEL
mets
Reconstructie vliegveld
/ergt meer dan twee jaar
RWS: proef
van een jaar
Vuurtoren dit seizoen onbemand
Cjrocn iwartsjexeh in het hart.
Nieuws van de provincie
Wandelen als passie
m Politie en ouders
Open Texels 501
TEXELSE^COURANT
SUPER DE BOER
OIO
Kijk in deze krant!
Internationaal
succes voor
Texelse kok
Opstootje na
alcoholcontrole
Kleren bij
Horsmeertjes
Werkstraf voor
stelen van ring
Schapenfokdag
op oude datum
Onderzoek naar
brandstichting
(GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11757
TEXELSE
DINSDAG 25 FEBRUARI 2003
COURANT
erschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11, 1790 AA Den Burg
Losse nummers 0.90
Hij draaide zijn hand met om voor een
wandeling langs de Friese elf steden
of een tocht dwars door Schotland.
De zondag plotseling overleden Han
'van de Luitenant' Bakker van hoeve
De Scholleboe aan de Westerweg
ontwikkelde op latere leeftijd een
passie voor wandelsport. Pagina 3
De politie laat sinds kort ouders naar
het bureau komen als hun minderja
rige kinderen over de schreef zijn
gegaan. Door ouders er meer bij te
betrekken, wil de politie ervoor zor
gen dat zij beter op de hoogte zijn van
wat hun kroost soms uitspookt.
Pagina 5
In een sfeervolle sporthal Ons Ge
noegen hebben Mare Prins en
Patricia Knol zaterdag het Open
Texels 501 op hun naam geschreven.
Knol won hiermee het zoveelste
darttoernooi in een jaar. terwijl Prins
na drie tweede plaatsen eindelijk
eens wist te winnen. Pagina 7
(Advertentie)
'ZmjrL jneh tl kd b*rL
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
des
Folder niet gehad?!
Alsnog verknjgbaar op
Spinbaan 6
(Advertentie)
11 maart verkiezingen provinciale staten
kijk en vergelijk in deze krant en
kies 11 maart üw partij voor onze provincie
Hoord-j^olland
B reconstructie van het vliegveld wordt een langdurig pro-
it. Meer dan twee jaar is gemoeid met het leggen van
uwe drainage en het aanbrengen van een water-
rlatende bovenlaag. Het kan niet sneller, omdat het
gveld tijdens de werkzaamheden in gebruik moet blij-
i, zodat alles in fasen wordt uitgevoerd. De kosten belo-
>n ongeveer één miljoen euro en worden gedekt met de
koopsom die de N.V. Luchtvaartterrein krijgt van de ver-
Bkkende aandeelhouders rijk en provincie.
lt werk is inmiddels opgedragen
h aannemingsbedrijf De Vries
n de Wiel, die op 3 maart begint.
It officiële startsein wordt vrijdag
geven door gedeputeerde Hen
iBoer, die lange tijd als vertegen-
icrdiger van de provincie in het
istuur van het vliegveld zat.
Steeds natter
It is hard nodig dat een eind komt
tl de wateroverlast, waardoor het
agveld herhaaldelijk moet worden
Boten. Dat dit steeds vaker voor-
mt, heeft twee oorzaken. De in
74 gelegde drainage werkt niet
ed meer, vooral omdat de boven-
ig is dichtgeslibd. Het regenwater
pelt niet snel genoeg de bodem in.
(volg is dat het vliegveld na enkele
rare buien dagenlang onbruikbaar
wat met erg bevorderlijk is voor de
idizie. Tweede oorzaak is dat er
inwoordig veel meer regen valt
in vroeger. Directeur Ed de Bruijn
(schikt over statistieken waaruit
ijkt dat er decennia lang zelden
eer neerslag was dan 700-800 mil-
leter per jaar. Sinds 1998 is dat snel
Bgenomen en nu moet worden ge
lend op 1000 tot 1200 millimeter.
Betonbaan?
iafdoende oplossing zou het aan-
gen van een verharde landings
in zijn, zoals de laatste jaren is
ieurd op andere kleine vliegvel-
1, zoals Seppe. Zo'n baan kan in
ren weken klaar zijn, vergt nauwe-
ionderhoud, maar kost wel twee
joen euro. Zo'n betonbaan ligt
itiek gevoelig, omdat velen veron-
stellen dat hierdoor het luchtver-
irvan en naar Texel zal toenemen,
t alle hinder van dien. Volgens De
lijn is dat een onzinnig argument,
dat het aantal vliegbewegingen
leen maximum is gebonden, on-
3 Lexmond heeft in België bij
nternationale wedstrijd voor
koks de tweede prijs vero-
De 20-jarige oud-Texelaar
genwoordigde Nederland op
oncours Culinaire Europeen
ice des Ombiaux, waaraan
uit negen Europese landen en
da meededen.
ras de eerste wedstrijd buiten
land voor de in Amstelveen
ide Lexmond, vierdejaars stu-
ran de koksopleiding van het
n Amsterdam. Hij was door zijn
I aangewezen, nadat de over-
ilende Nederlandse koks-
lingen het ROC in Amsterdam
sn gevraagd één van z'n stu-
n af te vaardigen. De school
voor Lexmond, wellicht ook
I hij vorige maand nog door
tot de finale van een grote lan-
wedstrijd voor leeriing-koks. In
streed de oud-Texelaar om de
it afgevaardigden van alle Eu-
landen die op culinair gebied
m aangeven, waaronder Frank-
ipanje en Italië. De wedstrijd,
lan Nederland voor het eerst
>ed, bestond uit twee onderde-
't eerste was het bereiden van
in te voren geheel vastgesteld
recht, onder meer bestaand
iocheerde forel. Bij het hoofd-
it kregen de deelnemers ver-
Ins de vrije hand en was alleen
tod dat de koks lamszadel
(ten gebruiken. Lexmond koos
een klassieke opzet, gecombi-
met varkensvlees, aardappel
tjes en een groentegerecht met
St, artisjokken en cantharellen.
!pnd is in het dagelijks leven
Zaam bij hotel Méridien Apollo,
{ten met meer dan honderdtien
otels over de hele wereld. De
"9 in Amsterdam heeft vijf ster-
geacht de aard van de baan.Toch
heeft ook de N.V. Luchtvaartterrein
gekozen voor een grasbaan, niet al
leen in verband met de kosten, maar
ook omdat het Texelse vliegveld zich
op deze wijze onderscheidt. Tegen
woordig heeft haast elk vliegveld een
betonbaan en daarom is een gras-
baan voor sportvliegers gewoon leuk.
Maar dat moet dan wel een baan zijn
die niet af en toe langdurig blank
staat.
Lava
Essentieel voor de nieuwe onder
grond van de startbanen is een water-
doorlatende laag, die bestaat uit een
mengsel van zand en lavakorrels.
Direct daaronder zitten de drainage
leidingen en erboven zit de met gras
begroeide laag teelaarde.
Zoals gemeld wordt het werk in fasen
uitgevoerd. Het eerste jaar blijft de
bestaande grasbaan van 1200 meter
nog gewoon in gebruik, terwijl de
westelijke helft van het veld wordt
geploegd en gedraineerd. Het vol-
De politie heeft in de nacht van zater
dag op zondag op het Schilderend in
Den Burg drie Texelaars aangehou
den, nadat één van hen was betrapt
op rijden onder invloed. De man, een
26-jarige inwoner van De Koog, had
de aandacht van surveillerende agen
ten getrokken omdat hij zonder helm
op een bromfiets reed. Toen ook nog
bleek dat hij alcohol had gebruikt,
kreeg hij te horen dat hij mee moest
naar het politiebureau. Hij verzette
zich en kreeg daarbij hulp van twee
vrienden, een 24-jarige man en een
17-jarige jongen, beiden afkomstig
uit Den Burg, die beledigingen aan
het adres van de agenten uitten.
Daarop werden alledrie naar het bu
reau gebracht.
Wandelaars hebben gisteren bij de
Horsmeertjes kleren aangetroffen. De
kleren, een groene overall, een zwarte
plastic regenbroek en een paar
zwarte sportschoenen, lagen langs
de kant van het linker meertje. De
politie, die de kleren meenam, kon er
gisteren nog weinig over zeggen.
Volgens een woordvoerder leek het er
niet op dat er iemand te water was
gegaan en wordt er ook niemand
vermist. In een zak van de groene
overall werd een stukje stof gevon
den waarop met viltstift 'verhuis
bedrijf Heen en Weer' was geschre
ven.
gende jaar wordt dat gedeelte als tij
delijke baan gebruikt, terwijl de ei
genlijke baan onder handen wordt
genomen. Gedurende het hele werk
kan de tweede, kortere landingsbaan
van het veld niet worden gebruikt,
maar een groot probleem is dat niet,
omdat verreweg de meeste starts en
landingen plaatsvinden op de lange
grasbaan. Ook de taxibaan die de
vliegtuigen gebruiken om naar en van
de startbaan te rijden, wordt bij de
reconstructie betrokken.
Natuur
Om het versneld van het veld afko
mende regenwater te kunnen opvan
gen en afvoeren, krijgen de vier slo
ten rond het vliegveld een veel
grotere inhoud. Bovendien komt er
een extra stuk sloot in de zuidooste
lijke hoek van het veld, die grenst aan
het motorcrossterrein. In nauwe sa
menwerking met het waterschap is
besloten de slootkanten aan de
vliegveldzijde een flauw glooiend
talud te geven, zodat natuurvrien
delijke oevers ontstaan, waar een
grote variatie aan planten en dieren
kan gedijen. 'Zo wordt de waarde van
vliegveld Texel als natuurgebied nóg
groter!', zegt directeur De Bruijn met
een grijns.
De grond die bij het uitgraven van de
sloten overblijft, wordt gebruikt om
het hele vliegveld iets te verhogen en
te egaliseren. Thans verschillen de
diverse delen van het veld nog tien
tallen centimeters in hoogte, waar
door de laagste plekken de meeste
waterproblemen geven. Straks is al
les recht en strak als een biljartlaken.
Klanten nodig
Als het zover is zal het nog maar zel
den gebeuren dat het vliegveld we
gens wateroveriast onbruikbaar is. En
voor zover het toch voorkomt, zal het
van korte duur zijn. De Bruijn hoopt
Lees verder pagina 5
Een 56-jarige inwoner van Den
Burg is maandag door de politie
rechter in Alkmaar veroordeeld tot
een werkstraf van veertig uur. De
man had op 12 augustus vorig jaar
een ring gestolen uit een antiek
winkel in zijn woonplaats.
Naast de werkstraf kreeg de dief een
maand voorwaardelijke celstraf met
een proeftijd van twee jaar opgelegd.
Hij is al eerder in aanraking geweest
met Justitie. De man wilde de ring
hebben omdat hij het een mooi sie
raad vond. Bovendien voelde hij zich
'tekort gedaan', vertelde hij. Zijn
broer is verongelukt, hij heeft zelf een
brommerongeluk gehad en is na een
hartaanval in de WAO terechtgeko
men. De officier van justitie had een
werkstraf van zestig uur geëist. Dit
vond de man uit Den Burg 'wel erg
veel'. Hij zei spijt te hebben van zijn
daad en ook aan de gevolgen voor
zijn vrouw en twee zoons te denken.
'We wonen op een klein eiland. Ik heb
van tevoren niet goed beseft wat de
gevolgen ervan konden zijn.'
De Texelse Schapenfokdag wordt
dit jaar als vanouds op de eerste
maandag van september gehou
den. Dat hebben de gezamenlijke
fokkers unaniem besloten. Conse
quentie is dat ze als gevolg van de
mkz-bestrijdende maatregelen op
15 september in Luttenberg niet
mogen meedoen aan de nationale
schapenkeuringen.
Vorig jaar werd voor het eerst sinds
mensenheugenis afgeweken van de
traditie dat de Schapenfokdag op de
eerste maandag van september
wordt gehouden. Oorzaak was de
30-dagenregeling, een mkz-bestrij
dende maatregel die bepaalt dat be
drijven met nieuw aangevoerde die
ren of dieren die tijdelijk zijn
weggeweest (om bijvoorbeeld mee te
doen aan een keuring) dertig dagen
niet mogen uitvoeren. Dat zou bete
kenen dat ook geen rammen moch
ten worden uitgeleend aan andere
bedrijven. Een onoverkomelijk be
zwaar, zo vlak voor het dekseizoen,
zodat het evenement al op 19 augus
tus werd gehouden. Nu het ernaar
uitziet dat de 30-dagenregeling wordt
omgezet in een 21-dagenregeling,
besloten de Texelse fokkers de da
tum van de Schapenfokdag opnieuw
te overwegen. Na rijp beraad werd
dus besloten terug te gaan naar de
oude datum, in dit geval 1 septem
ber. 'Dat heeft te maken met de tra
ditie. ledereen, fokkers en publiek,
weet dat de Texelse Schapenfokdag
op de eerste maandag van septem
ber wordt gehouden. Bovendien is
het op 1 september makkelijker voor
de bezoekers om een overnachtings
adres op het eiland te vinden', vertelt
woordvoerder Carlo Veeger.
Gevolg is dat wie op Texel meedoet,
twee weken later niet in Luttenberg
acte de presence kan geven. Veeger:
'Dat is een groot nadeel. Nogal wat
Texelse fokkers leggen er veel eer in
mee te doen aan de nationale kam
pioenschappen. Ze halen er door
gaans een groot deel van de prijzen
weg. Maar we hebben unaniem be
sloten dat we Texel belangrijker vin
den.'
De Eierlandse vuurtoren wordt het
komend seizoen niet bemand.
Voor een proeftijd van één jaar
worden de taken overgenomen
door de vuurtorenwachters van de
Brandaris op Terschelling. De slui
ting houdt in dat vuurtorenwachter
Frans Dreessens met vervroegd
pensioen kan. De Stichting Behoud
Vuurtoren Texel (SBVT) betreurt het
besluit van Rijkswaterstaat (RWS).
Eigenlijk had RWS de Texelse vuur
toren al veel eerder willen sluiten,
maar na hevige protesten van het ei
land deed Annemane Jorritsma, des
tijds minister van Verkeer en Water
staat, in 1994 de toezegging dat de
torens op Texel en Ameland in stand
worden gehouden. Maar RWS komt
nu dus terug op die toezegging. Dat
lijkt een opmerkelijk besluit, gezien de
reeks van scheepsrampen in de af
gelopen periode op de Noordzee,
waardoor de Europese kust over een
grote lengte onder de olie kwam te
zitten en die leidde tot grote vogel
sterfte. De rampen gaven aanleiding
tot vragen in de Tweede Kamer, on
der meer over recente bezuinigingen
op de betonningsdienst en de vaar-
markeringen. Maar, zoals RWS al
eerder had laten weten, is de veilig
heid op de Noord- en Waddenzee
volgens de dienst niet in het geding.
'Via radarschermen hebben we een
goed beeld van het hele kustgebied',
laat D.G. Lijssenaar, de directe chef
van de Texelse vuurtorenwachter
weten. Ook volgens Dreessens kan
het werk prima vanaf de Brandaris
worden uitgevoerd. 'De sluiting van
de vuurtoren zal geen levensgevaar
lijke situaties tot gevolg hebben.'
Piet Stam. voormalig vuurtoren
wachter op Texel en nu werkzaam op
de Brandaris, ziet het anders. 'In de
eerste plaats zitten we op Ter
schelling niet te wachten op het extra
werk in de zomermaanden. We heb
ben het dan zelf al gigantisch druk.
Doordat de radar en radio van de
Texelse vuurtoren worden door
geschakeld naar Terschelling, heb
ben we het technisch natuuriijk aar
dig voor elkaar Maar je moet al die
apparatuur wel in de gaten houden.
Luisteren en kijken. Dat betekent een
verzwaring van onze taak en een gro
tere verantwoording.' Stam noemt
het besluit om de Texelse vuurtoren
te sluiten 'kort door de bocht'. 'Als
vuurtorenwachter moet je bekend zijn
met de lokale situatie. Je moet ter
plekke naar buiten kunnen kijken. Het
blijft nu eenmaal zo dat kleine vaar
tuigen, zoals catamarans, surfers en
ander klein spul, niet op de radar zijn
waar te nemen. Ik denk dat de zeil-
school bij De Cocksdorp het héél
druk krijgt.'
Alarm
Vuurtorenwachter Jaap van Beek.
sinds 1997 als seizoenskracht op de
toren en samen met Nico Erwich en
Peter Lock het afgelopen seizoen
vervanger van Dreessens, betreurt de
sluiting. 'Het met eigen ogen kunnen
zien wat er gebeurt, is van groot be
lang. Ik heb vorig jaar een stuk of vijf
schippers van pleziervaartuigen die
onbekend waren met het vaargebied
en een verkeerde route aanhielden
gewaarschuwd. Doordat ik ze op tijd
vertelde dat ze hun koers moesten
wijzigen, kon worden voorkomen dat
ze vastliepen. Anders had de KNRM
De politie is een onderzoek begon
nen naar het ontstaan van een
brandje in De Cocksdorp, dat vrij
dagmiddag voor flink wat schade
zorgde aan een vakantiewoning in
de Joan Hodshonstraat. Het sterke
vermoeden bestaat dat het om
brandstichting gaat.
De brand woedde in twee vuilnis
containers, die tegen de muur van de
woning stonden. Willem van der
Linde, eigenaar van het pand.
slaagde er met behulp van een tuin
slang snel in de vlammen te doven.
Maar hij kon met voorkomen dat de
zinken dakgoot werd vernield, een
deur werd verkoold en de muur voor
een deel werd zwartgeblakerd. Ex
perts moeten hun oordeel nog vellen,
maar Van der Linde zelf schat de
schade op zo'n €10.000,-.
De brand heeft voor ophef gezorgd in
het dorp. Menig Cocksdorper meent
te weten wie de containers heeft aan
gestoken. In de nacht van 23 op 24
januari ontstond brand in een leeg
appartement in de Kikkertstraat, dat
eigendom is van Judith Kikkert maar
werd verbouwd en wordt verhuurd
door de firma Van der Linde. Dat die
brand was aangestoken leed geen
twijfel. 'En nu dit weer. De politie
werkt er achter de schermen vast
hard aan. maar je krijgt toch onrust in
het dorp', vertelt Van der Linde, 'le
dereen hoopt dat snel resultaat wordt
geboekt.'
moeten uitrukken. Ik heb ook een
keer alarm geslagen toen een
scheepje al in nood verkeerde. Het
duurde twee minuten voor de schip
per het zelf doorhad en aan de bel
trok. Dat hoefde dus niet meer. Een
ander probleem is dat je met radar
met kunt zien hoe de vaargeulen lo
pen en het probleem is dat die in het
Eierlandse Gat nog wel eens willen
veranderen. Vanaf de vuurtoren kun
je die verschuivingen prima zien.
Watersporters informeerden bij ons
vaak naar het zicht en de water
hoogte. We waarschuwden hen als
de wind onverantwoord toenam of
als er onweer op komst was. Ook
hielden we een oogje in het zeil, dat
ze niet te dicht bij de zeehonden
kwamen.'
De sluiting is bitter voor Van Beek, die
om het werk van vuurtorenwachter
naar behoren te kunnen doen een
nautische studie heeft gevolgd. 'Bo
vendien ben ik mijn deeltijdbaan kwijt
en zit ik noodgedwongen in de WW.
Van die uitkering hadden ze me net
zo goed als vuurtorenwachter kun
nen betalen.'
Op papier kende de Eierlandse vuur
toren overigens één vuurtoren
wachter, Frans Dreessens, die sleu
tel-bewaarder blijft. Alleen in het
seizoen werd hij bijgestaan door
uitzendkrachten. De zomerdienstre
geling voor de vuurtoren liep van half
mei tot half september, waarbij er van
9.00 tot 21.00 uur iemand op de to
ren aanwezig was. Op rustige tijden
was dat tot 19.00 uur het geval.Op tij
den dat er geen vuurtorenwachter
aanwezig was, nam de Brandaris de
radar al over.
In 1991 uitte de SBVT al haar zorgen
over de langdunge perioden dat de
vuurtoren niet was bemand, dat er
geen weerberichten meer zouden
worden uitgezonden en er vaak geen
direct radiocontact mogelijk zou zijn.
De stichting schreef hierover brieven
naar RWS. Hans Boogert. hoofd van
de dienstkring Waddengebied-Fries
land, ontkende toen niet dat de toren
in de winter vaak onbemand was,
maar vond de ongerustheid daarover
misplaatst. 'Dat vinden we als RWS
verantwoord en doen we al jaren zo.
Lees verder pagina 5
vong laar genomen en nu al een mstonscne loto. Jaap van Beek uit Eiertand, één van de dne krachten die alleen bjdens het seizoen op de toren werken,
seizoen worden radar- en andere apparatuur doorgeschakeld naar de Brandaris op Terschelling. Als de proet staagt, blijft de post voortaan onbemand.
op zijn hoge post Komend
(Foto fame* Van Baak]