Jan Keijser gaat zelf stacaravans bouwen Kamperen sportveld op Waalder nog taboe ieuw afstandsrecord voor 'muizenvalauto' lül SOS-Kinderdorpcn F amilieberichten Makelaardij Texel Vastgoed b.v. sös^ In ^sAemoriam TEXELSE J COURANT lieuw bedrijf in groothandelsgebouw I Bedrijvigheid Overleg met rijk over veerdienst opgeschoven u kuilt Otts n>jj kleur zien op: j Milieuprijs voor Texdok Lata "Ryan. Kinderdorpen vww.texelvasti DINSDAG 25 FEBRUARI 2003 maand? voor oreer informatie Aaiicfctlotni Inj; ADVISEUR! Inlichtingen en verkoop bij: Makelaardij TEXEL VASTGOED B.V. Kogerstraat 57 Postbus 87 1790 AB Den Burg Tel: 0222 31 30 25 en 0222 31 34 29 Fax: 0222 31 39 00 info@texelvastgoed.nl www.texelvastgoed.nl Privé: dhr P. Kuip Czn. Tel. 31 20 31 dhr J P Coutinho Tel. 31 46 6S dhr. HU Trap Tel. 31 92 42 Han Bakker, gefotografeerd tijdens één van zijn vele wandelrondes om Texel, terwijl hij een verfrissing In ontvangst neemt. (Foto orchmi Texelse Courant) an Keijser, van het gelijknamige ampeercentrurn in Den Burg, gaat et bouwen en ontwikkelen van bobiele' huisvesting en sta caravans zelf ter hand nemen. Hij «eft hiervoor een werkmaat schappij opgericht, die onder de aam Keijbouw BV wordt geves- gd in het voormalige groot handelscentrum aan de Schilder- zeg in Oudeschild. Op 1 maart laat het bedrijf van start. leijser is geen onbekende op het lebied van stacaravans, chalets en indere vormen van 'mobiele' huis- 'esting, die zijn bedrijf in de loop der aren op campings, in vakantieparken in op andere plekken heeft neerge- :et. Tot dusver betrok Keijser de sta- jaravans van meerdere fabrikanten, «aarvoor zijn bedrijf aan de Spinbaan n Den Burg het dealerschap vervult <n (op een enkele uitzondering na) ok zal blijven vervullen. 'Ik werk al ven met die bedrijven. Als klanten ier komen met bepaalde wensen die farijken van de standaard, dan ma- en we zelf een ontwerp, dat we tot usver door een fabrikant lieten bou ten. Als er aanpassingen nodig wa in, dan deden we dat zelf. Voor de egeleiding van zulke bouwprojecten om ik regelmatig over de vloer bij eze fabrieken. Ik heb er dus redelijk jat ervaring mee opgedaan. Boven- ien kom ik zelf uit de bouw- en jallatiewereld.' bleem waar we bij de bepaalde ieksmerken tegen aan lopen is de caravans met altijd voldoen de eisen die wij stellen, met name iet gebied van kwaliteit. Bijvoor- Id door een te goedkope dak- bedekking of andere onderdelen waarop is bezuinigd. Door de weers omstandigheden op Texel, door de inwerking van zout, komt het er hier meer op aan. In dat opzicht is Texel een goed testgebied voor het product dat wij gaan maken. Doordat we al jarenlang ervaring met caravans en mobiele huisvesting hebben, kun nen we doordacht bouwen. Maar ook uitgekiend, comfortabel, praktisch, duurzaam en op maat. We gaan voor innovatief, duurzaam en degelijk', omschrijft hij zijn ID-concept. 'Dat zal betekenen dat we niet de goedkoop ste zijn. Maar goedkoop is uiteinde lijk duurkoop.' Als nieuwkomer richt Keijbouw zich in eerste instantie op de Texelse markt. Bijkomend voordeel is volgens Keijser dat daarmee hoge transport kosten vanaf de vastewal worden vermeden. Een voorname klant zal Keijsers eigen kampeercentrum wor den, een bedrijf dat in juridische zin overigens is gescheiden van het caravanbouwbedrijf. 'Doordat we zowel de productie als de verkoop in eigen beheer hebben, wordt onze bedrijfsvoering versterkt.' Keijbouw Jan van der Haas uit De Waal is wel degelijk een 'echte' agrariër. Dat hij toch geen vrijstelling krijgt voor erfkamperen heeft daarmee dan ook niets te maken, maar wel met het feit dat het terrein waar hij de tenten wil toelaten niet agrarisch in gebruik is. Het betreft namelijk het voormalige voetbalveld aan de Oosterenderweg, dat door een prachtige boomsingel is omgeven en mede daarom zeer geschikt is als camping. Dat sportterrein is sinds twee jaar ei gendom van Van der Haas, maar hoort planologisch tot het naburige A-blok van ex-agrarier J. Bakker Czn. Omdat dit A-blok niet agrarisch in gebruik is, wordt met voldaan aan.de voorwaarden voor vrijstelling voor erfkamperen.Van der Haas kreeg dus nul op het rekest, maar diende een bezwaarschrift in. De toen nog niet openbaar functionerende bezwaar schriftencommissie boog zich over de kwestie en gaf b en w gelijk: zoals de planologische situatie nu is. kan erfkamperen niet worden toegestaan. Het college verklaarde het bezwaar daarop ongegrond. Van der Haas kan nu naar de Alkmaarse bestuursrechter gaan om te pogen alsnog zijn gelijk te halen, maar het lijkt zinvoller dat hij de gemeente verzoekt om erfkamperen toe te staan op een terreingedeelte dat wél tot zijn eigen A-blok behoort. Hij heeft dat inmiddels gedaan, echter noodgedwongen, omdat deze andere plek een stuk minder praktisch is en ook land- schappelijk ongunstig. Zou hij zijn mini-camping toch op het voor malige sportveld willen maken, dan is een bestemmingswijziging nodig, waarvoor de medewerking van buur man J. Bakker nodig is. gaat ook 'export' naar de overkant niet uit de weg. Contacten zijn er al en het is de bedoeling dat er lande lijk een dealernet wordt opgezet. Voor de werkgelegenheid betekent het initiatief van Keijser een impuls. Hij verwacht dat er in het groot handelscentrum over enige tijd drie nieuwe medewerkers aan de slag kunnen. Overleg met het ministerie van Ver keer en Waterstaat over de huidige overeenkomst tussen Teso en het ministerie heeft op zijn vroegst pas rond de zomer plaats. Dat liet bur gemeester Joke Geldorp donder dag weten tijdens de raads commissie Middelen. Het ministerie wil een eind maken aan de monopoliepositie van de drie on dernemingen die de veerdiensten tus sen de Waddeneilanden en de vaste wal onderhouden. Onder druk van Europese regelgeving wil de overheid het vervoer van en naar de eilanden openbaar gaan aanbesteden en gun nen aan de maatschappij die zich met het laagste bod inschrijft. In november sprak de Texelse ge meenteraad zich unaniem uit tegen die ontwikkeling. In een motie spra ken ze hun bezorgdheid uit en droe gen ze burgemeester en wethouders op in overleg te gaan met het minis terie. Volgens Geldorp had het Over leg Orgaan Waddeneilanden (OOW) erop gerekend dat half februari zou gebeuren. Het overleg is echter ver schoven, omdat in Den Haag mo menteel veel stilligt in afwachting van het nieuwe kabinet. AüjatMHZ' Icenuu^tuin^ WotmcLcuj 19februari2005 U zucht thy koJUu, overleden, otts nuuu, Anne. SUkker Wij zullen, hoor erj nissen,. Peter Anja, Cz)rretfx>hAeniie -odrts. Hoefblad 71, 5684 J\/ Best Onze woninggids wordt u op aanvraag toegezonden Scheepsreparatie en constructie bedrijf Texdok in Oudeschild heeft de milieuprijs voor 'Praktische Milieuoplossingen 2003' gewon nen. De prijs werd vrijdag uitge reikt tijdens een congres in Harlingen over Groene Werven aan de Waddenzee, georganiseerd door de Wadenvereniging en de Vereniging Nederlandse Scheeps bouw Industrie (VNSI). 'Texdok werkt al schoon sinds de ingebruikname van het eerste dok in 1980 door Hans Boom', vertelt de huidige bedrijfsleider Mare Bakker. Sindsdien doorstond het dok volgens hem moeiteloos alle controles. 'Vorig jaar werd nog een gekleurde verf- container aangeschaft, waarin de verf boven lekbakken en brandveilig wordt opgeslagen, zodat het risico beperkt is.' Bakker mocht de prijs in ontvangst nemen. Hij noemde deze vooral een verdienste van de mannen die in het dok werken. 'Want zij zor gen er dagelijks voor dat het milieu tijdens het werken schoon blijft.' Het symposium over groen werken door scheepswerven aan de Wad denzee werd bijgewoond door verte genwoordigers van scheepswerven, de Waddenvereniging, de VNSI, pro vincies, havenbedrijf Eemshaven en rederijen. Er werden toespraken ge houden over milieuzorg op de werven en meerdere milieuprijzen uitgedeeld. De prijzen voor Texdok en Frisian Shipyard Volharding uit Harlingen moeten als aanmoedigingsprijzen worden gezien, de eerste prijs ging naar Niestem Sanders uit Delfzijl. Met de prijzen wil de organisatie van het symposium een positieve bijdrage leveren aan een schonere Wadden zee. enno Hoogenbosch en Sacha Webezem, leerlingen 2 VMBO OSG De Hogeberg, zijn de win- rs geworden in het techniek- iect Muizenvalauto. Zij slaag- erin een ontwerp te maken dat iO meter aflegde, waarmee zij afstand van vorig jaar met 70 timeter verbeterden. Zij schre- hiermee een nieuw school ed op hun naam. 'We moeten wel wat aan de afwijking n', vertelden beide ontwerpers, loopt nog niet helemaal recht.' Ier begeleiding van Rob verein. vakleerkracht techniek, len zo'n 75 door een muizenval jedreven auto's ontworpen. Een iet, waaraan door leerlingen uit weede klas van alle richtingen /O/VWO. VMBO, MAVO en Ver ende klassen) werd gewerkt. De >ol stelde een aantal hulpmidde- ter beschikking, waaronder de xiigde muizenval. Maar de leer- in waren vrij in hun keuze wat 'ft materiaal en konden ook zelf jlen meebrengen. Het werkstuk een groepsopdracht voor twee |ingen, die hiervoor maximaal lessen de tijd kregen. De presen- van het vervaardigde voertuig 1st vergezeld gaan van een bouw- fning en een constructieverslag. rpdracht luidde: probeer een op ing te vinden om een zo tang mo ke weg af te leggen. De afstand if rechtlijnig zijn en minimaal 250 hr lang. Er mag niet met het voer- lesprongen of gevlogen worden r mag slechts één muizenval len gebruikt. idee van de muizenvalauto is niet iuvv en wordt wereldwijd als basis- iject gebruikt. En met alleen in het ■•gezet onderwijs. Ook op de TU wordt met een soortgelijk pro- Ingewerkt. Souverein maakte de leerlingen er op attent dat er via inter net met het zoekwoord 'mouse- trapcar' een boel informatie over dit onderwerp is te verkrijgen. Aan de ontwerpen te zien is dankbaar ge bruik gemaakt van zijn tip. Bijna alle auto's werkten volgens hetzelfde simpele principe: aan het klap- gedeelte werd een lange pen gelast, waaraan een draadje werd bevestigd. Door de draad om de achteras van de auto te winden, wordt de auto aan gedreven en gaat deze rijden. De meeste leerlingen kozen CD's voor de wielen. Deze bleken de minste wrijving te hebben. Maar er waren ook uit triplex gezaagde wielen te zien. Ruben Duinker en Pieter Cupido hadden vier skatewieltjes bij hun ont werp gebruikt. Twee andere leerlin gen zagen meer in jampotdekseltjes en weer anderen kozen voor twee 33- toeren grammofoonplaten. Deze zijn wel groot en leggen per omwenteling veel afstand af, maar het nadeel is dat ze nogal zwaar zijn en daardoor ver tragen. Het chassis was veelal uit ongeverfd triplex vervaardigd, maar een enkeling nam geen genoegen met alleen het technische resultaat en zorgde ook voor wat oogstrelende creativiteit, zoals een blokje gaten kaas in de muizenval of een bestuurdersstoeltje. Lars Hammer, die samen met Mike Zuidema aan een auto had gewerkt, vertelde dat bij de eerste proeve hun auto maar 5,70 meter aflegde. Door een andere as te construeren was de afstand verwijd naar 16,50 meter en na nog wat denkwerk was het uiteindelijke resul taat op 29,30 meter gekomen. Wim Grisnigt van Garage Grisnigt spons orde de prijs voor de 'langstlopende' auto met een cadeaubon voor de uit vinders. Er was ook een prijs voor mooiste auto. Grisnigt koos hiertoe de auto die als enige voertuig een tandwieloverbrenging had. Helaas hadden de makers verzuimd hun naam bij het werkstuk te voegen, maar de leraar zal hier ongetwijfeld een wiel aan weten te passen. Menno Hoogenbosch en Sacha Kleerebezem ontwierpen de auto die het verst kwam. Met veel verdriet geven wij u kennis van het plot seling overlijden van mijn lieve man, onze broer en oom Johan Bakker Han Kampen, 24-8-1923 Texel. 23-2-2003 Dankbaar kijken we terug op vele fijne herinneringen. We zullen hem erg missen. Den Burg: Elisabeth L. Bakker-Güttinger Canada: Dirk P. Bakker Annie Bakker-Roffel t Sneek: Riet Feenstra-Bakker Aede Feenstra Den Burg: Jan Bakker Neven en nichten „Schol leboe" Westerweg 16 1791 PH Den Burg Han is thuis, waar u dinsdag 25 en woensdag 26 februari van 15.00 tot 18.00 uur afscheid van hem kunt nemen. De afscheidsdienst wordt gehouden op donder dag 27 februari om 13.30 uur in de Doopsgezinde kerk, Kogerstraat 18 te Den Burg, waarna we Han begeleiden naar zijn laatste rustplaats op de Algemene Begraafplaats aan de Kogerstraat. Voorafgaande aan de dienst is er van 13.00 tot 13.30 uur gelegenheid tot condoleren. Na afloop van de begrafenis bent u welkom in Restaurant Theodorahoeve, Kogerstraat 26. Een bijzonder mens is aan zijn laatste tocht begonnen. 'Han van Scholleboe' Dag Han, goede reis. Joop en Anneriet Oen Led&reen diz kzX wil koren, wij zijn op 20 februari 2003 geboren Jetena Savta "Reije/ Louis 21.58 uu/ 21.48 uur 2335 gram 2550 gram 46 cm 47 cm Onze trotse, ouders zijn: Mg ra Strifca-Dijfeer Dragon. Strifea SckotuiiecJi 25 1791 U/D Den Burg Ultije besduat met muisjes komen eten, laat ket ons dan even weten 06-18 81 15 90 of 06-22 57 60 26 ONROERENDE GOEDEREN - TAXATIES HYTOTHEKEN ASSURANTIËN draaide zijn hand niet om voor i wandeling langs de Friese elf den of een tocht dwars door ïotland. De zondag plotseling ■rieden Han 'van de Luitenant' kker van hoeve De Scholleboe i de Westerweg ontwikkelde op jre leeftijd een passie voor ndelsport. Maar hij was ook een rkante Texelaar, met een inven- te geest en een eigen visie. lopen van lange afstanden had iker niet van een vreemde. Zijn Ier, van beroep militair, deed met manschappen mee aan de vier- igse en om te oefenen liep hij met gezin regelmatig een tocht. Maar boer aan de Westerweg raakte het idelen bij Bakker junior naar de itergrond. Hij had er onder meer apen en een legbatterij voor kip- i, waarbij de eieren aan de weg den verkocht. Veel Texelaars ken- i hem als een man met een wijs- ige uitstraling, die voor problemen ondere oplossingen wist te be- iken. Zo is hij de uitvinder van de leheten schapenwasmachine, een smettmgsapparaat waarin de die- op een gemakkelijke en doeltref- de manier worden ontdaan van ...want ieder kind verdient een thuis... parasieten. Hoeve De Scholleboe heeft ook decennia lang dienst- gedaan als Werkkamp voor het Utrechts Studentencorps, zoals de behuizing van de Utrechter bad meesters ooit werd genoemd. In 1987, op zijn 63ste, pakte Bakker het wandelen weer op, eerst met het Rondje Texel. Dat hij zijn eerste edi tie 'zo stijf als een plank en met bla ren onder de voeten' afsloot, weer hield hem er niet van een grote passie voor de sport te ontwikkelen. Ter voorbereiding van het volgende rondje liep hij dagelijks op en neer naar zijn schapen in Oudeschild. Hij onderscheidde zich door zijn ener gieke pas, waardoor hij de rondjes die volgden in korte tijd volbracht. Hij liep met alleen op Texel. Zo begon hij in Engeland zes keer aan een tocht van 161 kilometer, die hij binnen de 24 uur moest lopen. Drie keer volbracht hij deze opdracht. In het Amerikaanse Colorado waagde de Texelse vete raan zich aan een non-stop wande ling van 320 kilometer, waarvan hij er uiteindelijk 280 volbracht, in een tijd van 67,5 uur. In een interview met de Texelse Cou rant in 1999, toen de inmiddels 75- jarige wandelaar was genomineerd voor de titel Sportman van het jaar, vertelde hij smakelijk over zijn vele tochten. Hij begreep niet waaraan hij de nominatie verdiende. 'Die anderen hebben allemaal ereplaatsen in de wacht gesleept, terwijl het hoogste dat ik heb gehaald de dertiende plaats was.' De aanwezigen bij de sportverkiezingen zagen het anders en gaven hem de publieksprijs. Han Bakker werd 79 jaar Sos-Kinderdorpen geeft weeskinderen en verlaten kinderen een nieuwe moeder, een huis, broertjes en zusjes en een opleiding. Overal ter wereld. Steunt u ons als Huis-Vriend voor €5,- Bel (02Q^40r«i 90 of kijk op TE KOOP in DEN BURG Burdetstraat 3 Op loopafstand van het centrum gelegen woonhuis met voor- en achtertuin(tje) op een perceel eigen grond van I50 M2. nifi£aar Aanvaarding in overleg. TE KOOP in OUDESCHILD r Nieuwbouw aan 't Mieland De bouw is gestart! INDEUNG: hal/entree met trapopgang, woon kamer met merbau parketvloer, keuken met trapkast. De bijkeuken bereikt u via een doorloop waar zich tevens het toilet bevindt Verdieping: drie slaapkamers en badkamer met tweede toilet, douche en wastafel. Vaste trap naar ruime zolder met vierde slaapkamer en veel bergruimte. Het achtertuintje is ontsloten via de achter deur. Voorzien van nieuwe HR cv-ketel, deels voorzien van nieuwe ramen/kozijnen en isola tieglas wordt dit keung onderhouden geheel u aangeboden. Namens onze opdrachtgever bieden wij twee eindwonmgen aan van het type vier-onder-één kap Deze worden voorzien van een garage Unieke locatie met een vrij uitzicht over na tuurgebied de Hoge Berg. De eindwoningen krijgen een inhoud van ca. 450 M3. Er zijn diverse optiemogelijkheden qua afwerking Bijgaande foto's van reeds gerealiseerde vergelijkbare woningen. Koopsommen zijn vrij op naam en inclusief BTW Woningnummer 13 (236 M2 eigen grond): 306.300.-- Womngnummer 16 (264 M2 eigen grond): 311.000.—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 3