erdenking 2003 'Oorlog is niets winnen, Afgezonderde gemeenschap stond midden in de wereld' alleen verliezen' jchervencollectie Oude Bleekerij toont aan: m I Ambassadeur TEXELSE J COURANT Nieuwe TX19 firma Krijnen Jug Bros Onverwacht druk bij veerhaven Wie is dit meisje? 1 V-W'-'.OV V..> en aardewerkdeskundige Cora Laan toont een baardmankruik uit )ramma VERVOLG VAN PAGINAd na afloop tevreden 'Er is veel en 'hartig gesproken'. Als voorbeeld 'ees hij naar iemand die na de >9 nooit meer wat met Georgiërs aken had willen hebben, maar op 'rang van familie toch naar de nkomst was gekomen. Zij kwam ad gesprek met ambassadeur tantin en drukte hem na afloop nden. Voor Moltzer was het een verp voor zijn preek van de nde dag. erdenking op de Georgische afplaats, de volgende dag, door ongeveer 25 belang den bijgewoond. Ambassa- Zaldastamshvili legde namens bassade een bloemstuk op het an Loladze en voerde met de ediplomaten en enkele belang- nden het inmiddels bekende tueel uit: drinken op de doden, ebrachte Georgische wijn werd uit hoorns gedronken en voor st verspreid over de graven. Tekeningen 'uchtvaartmuseum is momen- en tentoonstelling van tekenin- 9emaakt door Georgische scho en 8 tot 16 jaar. Door toedoen et Texel-Georgie Kontakt had- geen enkele moeite mee te hebben er fraaie verhalen bij te verzinnen, maar gaf de voorkeur aan een gede gen benadering. Daarvoor krijgt ze onder meer hulp van Michiel Bartels, stadsarcheoloog van Deventer De Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB) stelde in 2001 nog dat het terrein waar Maas opgravingen wilde doen 'niet behoudenswaardig is' en dat Maas haar gang kon gaan. De uitgebreide collectie scherven van potten, kopjes en glazen en de vele gebruiksvoor werpen die Maas vrijdagavond in Tusse de Banke presenteerde. De scherven kwamen uit een gedempte sloot, die door Maas minutieus is uit gekamd Wat opvalt is dat niet één stuk serviesgoed werd gevonden dat nog heel was. Dat duidt erop dat het hele servies eerst aan stukken moet zijn geslagen, alvorens het is wegge gooid. Een gebeurtenis die zich waar schijnlijk in de tweede helft van de 18e eeuw (rond 1775) heeft afge speeld, toen ook het interieur van een woonhuis (er stonden er twee) moet zijn gesloopt, zo blijkt uit resten. Een raadsel blijft waarom het servies zo grondig is vernield. Ander mysterie is waarom de complete blekersfamilie rond 1730 moet zijn gestorven. 'Was er toen een epidemie of zo?', vroeg Maas zich af. Serviesgoed De scherven werden door vrijwilligers van de Historische Vereniging zo goed en zo kwaad als dat ging aan elkaar gelijmd, wat resulteerde in ta fels vol complete en bijna complete potten, pannen, schalen en andere zaken. Daarbij waren nog met eens de zo'n honderd kopjes die zijn ge vonden. Dat uit scherven het nodige is af te leiden, demonstreerde Cora Laan, dochter van de voormalige onderwijzer van de Landbouwschool, historicus en kenner van Hollands drinkgerei uit de achttiende eeuw. Volgens haar is het meeste porselein en aardewerk afkomstig uit het eer ste deel van de achttiende eeuw en komen een paar stukjes uit de 17de eeuw en 18de eeuw. Uit het servies goed leidde ze af dat de gebruikers vroeger 'in redelijke doen' moeten zijn geweest. 'Dit is gewoon mooi goed, waarmee je aardig kunt pronken.' Tussen de scherven bijvoorbeeld stukjes Delfts blauw en meerkleurig Chinees porselein. Laan: 'Het betreft gangbaar serviesgoed bij de midden klas huishoudens aan het begin van de 18de eeuw. Maar wel iets waar mee je pronkt.' Dat laatste was vol gens haar de reden dat de huishou dens in die tijd meer geld uitgaven aan serviesgoed dan aan potten, pannen en schalen waarin het eten werd bereid 'Want met serviesgoed kon je veel meer de blits maken.' Opvallende stukken zijn een kop en schotel, met een afbeelding van stad houder Willem IV, die in 1711 is ge boren. Er is onder andere een oranje boompje op te zien. Een bijzonder heid, omdat Maas nog niemand heeft gesproken die iets dergelijks heeft gezien. Dat het de blekers redelijk goed ging, leidde Laan af uit restanten van steengoed uit Engeland, dat in de tweede helft van de 18e eeuw het Chinese porselein in populariteit ging overtreffen. Ze hield triomfantelijk een stukje creamware van een theeser vies van het befaamde Wedgewood omhoog. Roompot Minder euforisch was ze over de aarden werken potten, gemaakt van rode klei, waarop geen enkele versie ring viel te bespeuren. Verklaring hier voor is dat het aardewerk buiten het gezichtsveld van de gasten bleef en men er dus geen goede sier mee hoefde te maken. Uitzondering was een versierde roompot met het op schrift Klaertie Crelis met haer lief 1724. De pot moet zijn gemaakt ter gelegenheid van een trouwerij. Een geschenk met een wat ondeugende ondertoon, die kennelijk gangbaar was in die tijd. Irene Maas. Tijdens de plechtigheid moest de bruid de pot vasthouden, terwijl de man er in roerde. Vul maar in.. Interessant waren ook stukjes glas werk, variërend van een fragment van een roemer (een groot glas waaruit in de 17de eeuw bier werd gedronken), tot een gegraveerd jeneverglas uit de 18de eeuw. De glazen en kopjes ver telden volgens Laan het verhaal van 'een complete omslag van de drink- cultuur'. Van een tijd dat de burgerij van 's morgens tot 's avonds bier dronk (water werd in die tijd niet ge dronken), naar die van koffie, thee en jenever. Koffie en thee werden in de 18de eeuw steeds betaalbaarder en kwamen dus voor een breder publiek beschikbaar. Ook jenever werd ge meengoed. Dat blekers wellicht ook jutters waren, blijkt uit de glas restanten die, zo valt uit de slijt plekken op te maken, van het strand zijn gehaald. Liever lui dan moe Afgaande op het redelijk luxe servies goed concludeerde Laan dat de blekers er weliswaar in afzondering leefden, maar wel midden in de we reld stonden. Ook zij had er geen verklaring voor waarom het servies goed rond 1775 is gebroken en in een sloot gedumpt. Andere voorwerpen die gevonden zijn, betreffen musket kogels (mogelijk omdat er een vesting zou zijn geweest) en blekersgereed- herdenkingsbijeenkomst zon avond in de hervormde kerk er een met variatie, maar ook gevoel. Een toespraak van de emeester, een overdenking, terugblik, gedichten en muzi- intermezzo's door zanggroep i Cantus, allemaal in het teken vrede, vrijheid en verbonden- brachten een passend ten gehore, met werken Barok en de Renaissance, met van Thomas Tallis, Purcell, Stanlay Marchant en iren. Anouk Alkema, Thera kema, Mike Huisman en Timo kers, allen leerlingen van de ifschool, lazen zelfgemaakte ge len voor, met zinsneden als log is een strijd op leven en dood, is mets winnen en alleen ver- 'Oorlog is puin en geen fami lie meer. Weet je wat ik zou willen horen, oorlog is er met meer' en 'Slechte mensen zijn altijd paraat, zorgen altijd voor kwaad'. Namens de OSG droeg Liza Koster gedichten voor van vriendin Maaike van der Knaap en Johan Kroon, wiens ge dicht 'Eén moment' door het comité 4 en 5 als één van de winnende werd uitgekozen. Professor Kees de Jager vertelde hoe hij als jongen vier leeftijdgenoten met meer terugzag, nadat ze slachtoffer waren geworden van de Tweede Wereldoorlog, en dat zij hun leven gaven om de vrijheid van anderen te beschermen. De sterrenkundige ver haalde ook hoe hij als student mee maakte dat Joodse docenten geen les meer mochten geven op de uni versiteiten, de grote verontwaardi ging daarover en de wijze waar daar door de universiteit op werd gerea geerd. 'Bruutheid tegenover de den- gemeenschap van hard- rkende mensen die zich op een I afgelegen stuk van Texel jrijfsmatig bezig hield met het ssen en bleken van linnen. De ■ken werden in de zon gelegd ;wi, te kleuren, waarbij er ter jrkoming van brandplekken re- matig water over werd ge lept. De Oude Bleekerij, die zo'n I jaar geleden moet hebben ge en op 'De Negen Bunder' nabij huidige Ploegelanderweg, was een arbeidsintensief bedrijf. De blekersgemeenschap leefde in af zondering, maar stond wel midden in de wereld, zo bleek vrijdagavond bij een presentatie van de scher ven die tot dusver zijn opgegraven. 'Van spulletjes zoeken naar gedegen onderzoek.' Zo omschreef Irene Maas de archeologische studie naar De Oude Bleekerij, die ooit op het terrein tussen de Ploegelanderweg en de Randweg moet hebben gele gen. Uit oude akten die Ineke Vonk en Miriam Klaassen uit de archieven opdoken, blijkt dat Jacob 'de Bleeker' Pieters, een voorvader van de familie Wuis uit De Koog, in 1666 'een huis met erf met 400 roe' op de De Oude Bleekerij kocht. Dit bleeft tot zijn dood 54 jaar later zijn eigendom. Vaststaande feiten, omdat notariële akten niet liegen, maar bij lange na niet genoeg om te ontrafelen wat zich daar nu precies heeft afgespeeld. De enthousiaste Maas erkende er zelf den die de oproep gekregen om als vredesgroet voor de Texelaars en in het bijzonder de kinderen onder hen tekeningen op te sturen. Dat leverde 90 kleurrijke kunststukjes op, die vo rige week op Texel arriveerden. Gelein Jansen en andere vrijwilligers maakten er een expositie van. Daar aan werden de gedichten toege voegd die dit jaar door Texelse scho lieren zijn gemaakt in het kader van 'Adopteer een monument'. Ook zijn pagina's te zien van het jeugdboek. Dag soldaat, dag mooie soldaat dat werd geschreven door Imme Dros, Het werd in het Engels vertaald door Hans Verhoeven uit Londen. Ver hoeven was een 'Amsterdammertje' die in de hongerwinter in Eierland verbleef en daar de opstand van de 'Russen' meemaakte. Over zijn bele venissen in die tijd werd enkele jaren geleden door de BBC een televisie film gemaakt die in het kader van een serie over oorlogsbelevenissen van kinderen werd uitgezonden. De film werd zaterdag in het museum ver toond tijdens de bijeenkomst van nabestaanden. Het boek is inmiddels vanuit het Engels ook in het Georgisch vertaald door Lia Goguadze en wordt binnenkort in Georgie uitgegeven. Het museumbestuur hoopt dat de expositie ook voor kinderen aanlei ding zal zijn om het museum te be zoeken. Leerlingen in schoolverband hebben gratis toegang en krijgen ook een rondleiding. de 18de eeuw, waarin onder meer wijn werd bewaard. De werden opgegraven bij de Oude Bleekerij nabij de Ploegelanderweg. (Foto errata rmmerman) Wethouders Annie Hin en Corry Heijne leggen een krans bij het door Georgië geschonken kunstwerk 'De Levensboom (Foto's Gerard Timmerman) Zanggroep Amici Cantus bracht in de NH-kerk in Den Burg passende liederen uit Barok en Renaissance ten gehore. DINSDAG 6 MEI 2003 schap. Zoals een houten stek, een soort haring waarmee de linnen doe ken op de grond werden vastgezet, zodat ze niet konden wegwaaien. Verder een houten zeepnap, katrol- wielen en resten van vermoedelijk as. waarvan loog werd gemaakt, een zuur waarmee het linnen werd ge bleekt. Verder tal van andere gebruiks- en siervoorwerpen. De vondsten bevestigen volgens Maas dat er inderdaad een blekerij is ge weest. Ze vermoedde niet dat die door Texelaars werd gesticht, die volgens haar in die tijd liever lui dan moe waren. Maas toonde detailfoto's van schilderijen van Jacob Ruysdael van Haarlem, waarop blekerijen zijn te zien. Blekers uit die plaats zijn door vervuiling van de lucht mogelijk naar Texel uitgeweken, of hebben daar een dependance gesticht Bewerkelijk In een blekerij werd het vuile linnen met een zuur (loog) behandeld en gewassen, waarna dit proces zich herhaalde. De doeken werden op een ondergrond van stug gras in de zon gebleekt. Om brandplekken te voor komen, moesten de doeken worden natgehouden. Uit bestudering van de grond maakte ze op dat hiervoor meerdere greppels door het terrein moeten hebben gelopen, wat duidt op een keten aan bekkens, wat over eenkomt met de opzet en inrichting van blekerijen in Haarlem. Het water werd met een schep over de doeken verspreid. Al met al een bewerkeli|k karwei, dat werd uitgevoerd van maart tot en met september en waar voor volgens Maas seizoenskrachten uit Duitsland en België werden inge huurd. Voor een aantal van haar verhalen mag het bewijs weliswaar nog niet waterdicht zijn, de aannames van Maas passen wel in een historische context. Om meer aan de weet te komen, gaat het archeologisch on derzoek gewoon verder. Maas wordt daarbij komende zomer een week end geholpen door de wergroep Ar cheologie van de Nederlandse Jeugdbond ter Bestudering van de Geschiedenis. Om het spitwerk wat officiëler te maken is de Stichting De Oude Bleekerij opgericht. De firma Krijnen uit Oudeschild laat in Urk een nieuwe TX19 Elizabeth Christina bouwen. Dit zal een schip van ongeveer hetzelfde VERVOLG VAN PAGINA 1 bands, maar met name door het zeer smaakvolle gebruik valt dit duo op.' Adriaans kan zich goed in het jury rapport vinden. 'Er stond bijvoor beeld dat het samenspel op gitaar soms rammelt. Het is inderdaad goed te horen dat het die avond om de gezelligheid ging. Het was snel, pretentieloos, hoe we in het café spe len. Juist daarom is het zo leuk dat we winnen. Hannes en ik leven echt even in een roes. We hebben er menig bier tje op gedronken.' Vóór de finale in oktober moet Jug Bros in september nogmaals drie nummers inzenden. 'Dat is in ver band met mogelijke veranderingen als muzieksoort. We gaan zeker aan die plicht voldoen en zullen proberen om het beter te laten klinken.' In de tussentijd houden de Jug Bros zich gewoon aan hun schema. 'Nu het seizoen begint treden we op in het Vooronder en In den Grooten Slock. Deze zomer komt daar Klif 12 bij. Met een normale baan hebben we het dan al druk genoeg.' type zijn als het huidige, maar dan volgens de nieuwste technieken. De kotter die nu in de vaart is, wordt per maart omgenummerd tot Katwijk 45. Deze kotter ligt overigens momenteel ter reparatie bij scheepswerf Visser in Den Helder. Daar wordt een nieuwe motor geplaatst en worden reparaties verricht aan leidingen en bedrading. De TX19, die in 1989 door de firma Krijnen in dienst werd genomen, is verkocht aan rederij H. Messemaker uit Katwijk. Lange wachtrijen voor de veerdienst afgelopen vrijdag, toen de toestroom van reizigers zowel in Den Helder als op Texel onverwacht groot was. Texelgangers liepen al voor het berei ken van Den Helder vast in de file, op het eiland zelf ontstond eveneens een wachtrij die naar verluidt maar net binnen de grenzen van de PH-polder bleef. Een duidelijke aanleiding voor de piekdrukte konden zowel Teso als de VW niet gevennaar de vrijdag als wisseldag heeft volgens een woord voerder van de promotiestichting ze ker een rol gespeeld. Dat het eerder dit jaar geopende opstelterrein bij 't Horntje met werd gebruikt komt door dat het ingezaaide gras nog te kwets baar is. Tijdens de voorspelbare drukte aan het eind van het Hemel- vaartsweekend zal het opstelterrein volgens Teso wél worden gebruikt. Gadegeslagen door de Georgische ambassadeur leggen kinderen van Scouting Texel bloemstukken bij het monument voor de Geallieerden. kende mens.' Hij drukte zijn gehoor op het hart dat goed onderwijs een voorwaarde is voor vrijheid. In haar overdenking omschreef Mene Blanken vrijheid als 'het recht op an ders zijn'. Ze pleitte voor waakzaamheid en verdraagzaam heid. 'Laat 4 mei niet meer zijn dan het bijwonen van een tot mets ver plichtende plechtigheid. Echte vrij heid zit tussen de oren.' De bijeenkomst werd vervolgd met een stille tocht naar de Algemene Begraafplaats, waar kransen en bloemstukken werden gelegd bij kunstwerk 'De Levensboom', een geschenk van Georgië aan Texel, en het 'Cross of Sacrifice', het monu ment voor de Geallieerden. Nadat KTF enkele koralen had gespeeld en uit de trompet Last Post had geklon ken, werd twee minuten stilte in acht genomen, waarna de burgemeester. vergezeld van oud-verzetslieden Huug Snoek en Adrie Buis, een krans legde bij monument 'De Goede Her der'. De kranslegging werd bijge woond door de Georgische ambas sadeur Konstantin Zaldastanisvilli, die samen met kinderen van Souting Texel bloemstukken legde. De Georgiër op de foto is mogelijk Georgij Ositaschwili, die in de Tweede Wereldoorlog door de Duit sers in Den Burg is gefusilleerd. Ben van Kralingen uit Den Helder, die naspeuringen doet naar de Geor gische strijders op Texel, wil weten wie het meisje is dat naast de man poseert. Texelaars die een vermoe den hebben, kunnen contact op ne men met Jaap Bakker in Oudeschild, tel. 39 39 18

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5