chuurtje componist bakermat grootse producties Muziek kun je niet 'n woorden vatten' 'Aangeboren afwijking' leidde tot oprichting dierenpension 'Je bouwt een band op, naar houdt toch afstand' 1EXELSE Q COURANT )3 Huysman, aal, ik weet het niet. Ik zie het meer als een aangeboren afwijking'. Nadat de wetgeving in de beginjaren tach tig veranderde, besloot Huysman de opleiding Honden- en Kattenbesluit te volgen die het runnen van een dierenpension mogelijk maakt 'Ik had eerst helemaal niet de bedoeling om er ook werkelijk wat mee te doen. Dat kwam pas toen mijn man Dirk dat zei. Toen hebben we ons huis in Oudeschild verkocht en zijn we hier gaan wonen.' Het zou echter nog twee jaar duren voordat Huysman haar dierenpension kon openen. Doordat het perceel een agrarische bestemming had, was een bestem mingswijziging noodzakelijk en dat stuitte aanvankelijk op weerstand in de buurt. 'De buren wisten niet pre cies wat ze konden verwachten en waren bang voor stank en geluids overlast. Ik weet nog goed dat wet houder Schilling mij vroeg of ik een lange adem had, omdat we die wel nodig zouden hebben. Ja hoor, zei ik toen, ik ben net een pitbull!' Zomergasten Na de start met vijf kennels en een kattenkamer zijn er inmiddels twaalf kennels in de schuren op het terrein. Een rondje langs de dierenverblijven leert dat de 'gasten' in riante hokken verblijven met een eigen buiten- terremtje. Daarnaast is er een speel veld op het terrein waar de gast- honden met mooi weer de poten kunnen strekken. De bezetting is vol gens Huysman sterk afhankelijk van het seizoen. Vreemd genoeg zijn niet Texelaars maar toeristen de beste klanten van het dierenpension. 'Veel toeristen die hier in het hoogseizoen komen, nemen hun hond mee, maar brengen die hier omdat ze het beest met in hun accommodatie mogen hebben of omdat ze het lastig vinden om hun hond de hele dag mee te nemen. De meesten komen hun hond ophalen als het ze past of wanneer het leuk is voor de hond. Het is dus eigenlijk luxe vakantie vieren.' In het voor- en najaar zijn het vooral Texelaars die hun hond voor een paar dagen of enkele weken naar het pen sion brengen. Soms gaat een gast- hond zowat tot de vaste inventaris behoren, omdat hij aanzienlijk langer in het pension verblijft. 'Jaren gele den heb ik hier eens twee rottweilers gehad waarvan de baasjes een half jaar in Amerika gingen werken Dat is wel bijzonder. Je bouwt er wel een band mee op, maar toch houd je af stand omdat je weet dat het niet jouw honden zijn.' Hygiëne De hokken zijn keurig schoon. Hy giëne staat bij Huysman hoog in het vaandel. Iedere dag worden de bui tenverblijven uitgespoten met een desinfecterend middel en worden de binnenhokken schoongeveegd. 'Je moet wel. want anders gaat het hier snel stinken en dat wil ik niet. In te genstelling tot diverse andere ken nels en dierenopvangcentra wordt de honden- en kattenpoep niet als mest gebruikt, maar afgevoerd via de groene container. 'Als we dat niet doen, dan ziet het hier 's zomers groen van de mestvliegen en dan zouden de buren overlast kunnen ondervinden', licht zij die beslissing toe. De pensiongasten krijgen twee maal daags een maaltijd voorgescho teld, die meestal bestaat uit honden- brokken. Sommige honden krijgen echter een aangepast dieet. 'Het is wel eens gebeurd dat ik apart kookte voor een hond omdat die een be paalde allergie had en niet tegen hondenbrokken kon. Dat maakt me niks uit.' Dagelijks mogen de dieren even snuffelen aan de vrijheid tijdens een rondje over een grasveld naast de kennels Binnenkort worden de dierenverblijven gerenoveerd. 'Het dak van de oudste schuur is nog van asbest en die willen we vervangen voordat er iets mee gebeurt.' Verder wordt de oude toegangsdeur vervan gen door een moderne roldeur. Honderden honden en katten heeft se jaar geleden, toen de serie Muziek Complet in theater De kendief op De Krim van start ging, dook zijn artiestennaam irhet eerst op in de krant: Alexander Comitas, componist, dsdien is het stil rond hem, althans op Texel. Zelf is hij er de iniet naar om luidkeels aan de weg te timmeren. Schrijven t hij des te meer. Zijn composities worden over de hele eld gespeeld. Wie www.comitas.org op internet intikt, stuit len indrukwekkende lijst muziekstukken van deze beschei- componist, die in het dagelijks leven over straat gaat als de Boer. Al een tijdje heeft hij plannen voor een opera over Beorgische opstand. De Texelse Courant zocht hem op in muzikale domein in Den Hoorn. is muziek voor mij?' Geconcen- d zijn gedachten ordenend en als het ware met zijn handen igevend, probeert hij zijn gevoe- )nder woorden te brengen. 'Mu- szoiets belangrijks in het leven. Iraagt de emoties. Kijk naar de ïfems van Claus of prinses Hoe mooi was de muziek »ij- Het neemt het verlies met dat weet ik wel, maar muziek s verdriet dragen.' luis uit is hij niet grootgebracht luziek. 'Er was weinig muziek in uis. Ik ging wel naar de muziek- >1 m Kampen, waar ik les kreeg n harmonium. Want op een ge- i moment kreeg mijn vader van noeder een elektronisch orgel au. Onderdeel van dat cadeau >ok dat mijn broer en ik muziek- 'uden krijgen. Waarom dat pre- ras. is me nooit duidelijk gewor- Misschien heeft hij ooit eens •geven dat hij een instrument De Boer junior vond het ge- om muziek te kunnen maken viel op. De directeur van de kschool kwam bij zijn ouders over de veelbelovende leer de longen moet ermee door- Koop een piano voor hem, zo- neer techniek kan opbouwen t hem muziek studeren. Vanaf 'aalfde sloeg hij aan het com- en 'Dat je muziek die je in je- )e'de op kon schrijven, dat je 'f ^on doen en niet afhankelijk an wat anderen al genoteerd in, was voor mij een eye-ope- anaf dat moment heb ik nooit anders gedaan. Er was een i mij aangeboord die met meer ten was.' Haalbaar ®er. geboren in Sneek en opge- 'n Overijssel, studeerde piano npos'tie aan het Utrechts Con- snurn. Aan het conservatorium aastricht volgde hij bij Anton een cursus orkestdirectie. Op ,rT,ent werkt hij aan een stuk n grote bezetting. De vraag is of hij muziek kan schrijven voor een instrument dat hij niet zelf bespeelt. Het kan, maar het is wel moeilijker, vindt hij zelf. 'In mijn conservatorium- tijd heb ik diverse instrumenten, zo als viool en klarinet, op bijvakniveau leren bespelen. Maar soms ga ik ook wel te rade bij muzikanten om te vra gen of een bepaalde greep of klank haalbaar is. Zo kan Maaike (Deckers, zijn echtgenote en directeur van de Muziek- en Dansschool, red.) me goed helpen als ik iets over de cello, haar instrument, wil weten. En intus sen heb ik ook zelf een heel reservoir aan ervaring opgedaan, leder instru ment heeft zijn eigen klank, waarbij bepaalde loopjes en wendingen pas sen. Het kan ook een voordeel zijn een instrument niet zelf te bespelen, omdat je dan vanuit een andere tech niek tot heel verrassende dingen kunt komen. Muziek maak je vanuit je ge voel, maar ook vanuit je verstand. De theorie staat in dienst van het gevoel. De essentie van de theorie is je kijk te verbreden, een zoektocht naar het waarom en hoe. Muziek kun je niet in woorden vatten. Je maakt steeds omtrekkende bewegingen, om uitein delijk tot het diepste voelen te ko men.' Al pratende komen we tot de conclusie dat ook levenservaring bij draagt in de vertolking van gevoe lens. Je kunt minder gemakkelijk een muziekstuk over intens verdriet schrijven, als in het leven alles alleen maar op rolletjes heeft gelopen. Oorspronkelijk De Boer. die na zijn studie als free lance pianist orkesten en koren bij de radio begeleidde, gooide in 1990 het roer radicaal om, naar de onzekere wereld van de vrije componist. 'Een bestaan in romantische armoegle,' zoals hij schuins lachend opmerkt. Ter illustratie toont hij een partituur van een muziekstuk voor groot harmo nieorkest, waarin vijf maanden werk zit Van het bedrag dat hij er bruto voor kreeg, kun je inderdaad alleen droog brood eten. Het werd uitgevoerd van Italië tot Japan en van Zweden tot Spanje en dat leverde achteraf de no dige BUMA-inkomsten op De Boer streeft er nadrukkelijk naar muziek te maken die meegevoeld kan worden: melodieus en welluidend. Klassiek geïnspireerd, met een eigen interpretatie. Altijd vanuit de visie: het moet beter. Hij ziet niets in verande ren óm het veranderen en zoekt niet bij voorbaat het experiment. 'Je moet alleen die dingen veranderen die be ter kunnen en de goede dingen laten staan. Vandaar ook dat ik in de klas sieke muziek mijn inspiratie vind. Daar ligt een bodem die goed is en er voor zorgde dat die muziek is ge bleven. Oorspronkelijke muziek ma ken Ten onrechte wordt daar onder verstaan dat invloeden van andere componisten met waarneembaar zouden mogen zijn. Maar wat heeft die modernistische plink-plonk ge bracht? Er zit niks in, geen origine, geen oorsprong, zoals het woord al zegt. Het is ongrijpbaar, zonder wor tel en na een paar uitvoeringen gaat het voor altijd de kast in. New agemuziek is naar mijn mening vaak minimaal. Een warme deken, die een bepaald gevoel oproept, maar zonder verhaal. Voor mij betekent oorspron kelijk. uitgaan van de solide, be staande wortel, de oorsprong. En daaraan datgene toevoegen dat je persoonlijk het mooiste van het mooi ste vindt.' De opvatting dat hij te ouderwets zou zijn, doet hem met veel. 'Een ander moet mij met voor schrijven wat ik mooi moet vinden.' Zijn artiestennaam Comitas, Latijn voor wellevendheid, is geen toeval. 'Ik ga mijn eigen gang op muzikaal gebied, wil niemand voor het hoofd stoten in eigen keuzes en vrij zijn in eigen gevoel Leven en laten leven.' Sound of music Op dit moment reist de musical Sound of Music door het land. Hier voor schreef De Boer een veertigtal nieuwe arrangementen op de be staande muziek. 'De muziek moest anders zijn dan in de film. De theaterproductie is ook anders. Min der suikertaart en meer over de poli tieke situatie waarin de dingen ge beurden Daar moet dan ook andere muziek bij. Ti|dens de try-out hebben we er, om verschillende scènes be ter uit te laten komen en er langer van te kunnen genieten, nog zestien ma ten aan het stuk toegevoegd. Ik heb met enorm veel plezier aan dit project gewerktLeuk om te weten voor Texelaars is dat de muziek voor de CD in zijn schuurtje aan het Klif is ontstaan. De productie is inmiddels met een seizoen verlengd 'Ik vind het stiekem leuk als ik mensen de melo die hoor neuriën van mijn arrange menten, terwijl ze denken dat het de oude, vertrouwde melodie is.' Hij speelt even kort twee versies om het verschil te laten horen en inderdaad, omdat er is uitgegaan van de oor spronkelijke melodiazal men met zo gauw in de gaten hebben dat er iets veranderd is. Hoor je ze naast elkaar, dan valt de frisheid van de nieuwste versie op. 'Ik componeer altijd ver schillende varianten en kies daar de mooiste uit. Ik heb onderhand een heel kerkhof van variaties en ideetjes Ik gooi ze niet weg. maar of ik er ooit iets mee doe?' Opdracht De Boer werkt veelal in opdracht. Orkesten vragen om een ander reper toire dan een symfonieorkest, dat fossieler speelt. Voor een harmonie- en een fanfarekorps is het belangrijk dat de stukken door alle leden mee gespeeld kunnen worden, wat veelal een beperking in moeilijkheidsgraad betekent. Als componist bevindt De Boer zich in de gelukkige positie meestal voor de hoogste afdeling te mogen schrijven. Op het Wereld Mu ziek Concours (WMC), dat jaarlijks in Kerkrade gehouden wordt, is al meer malen een werk van Alexander Comitas verplicht werk geweest voor de Concertafdeling, de toporkesten van de wereld. Ook staat momenteel één van zijn werken op het Klem Repertorium, een lijst van verplichte stukken waaruit aan landelijke con coursen deelnemende korpsen een keuze moeten doen. Soms krijgt hij heel specifieke wen sen mee van een opdrachtgever. 'Ik kreeg een keer de opdracht een liederencyclus te maken bij gedich ten die de stad Leiden als inspiratie bron hadden. De gedichten waren allemaal bespiegelend. Er gebeurde te weinig. Muziek die daarbij paste zou mensen in slaap doen vallen. Ik heb die opdracht uiteindelijk terugge geven. Daarentegen heb ik voor de NCRV eind tachtiger jaren een sym fonie geschreven, geïnspireerd op het dagboek van Etty Hillesum. Geen vrolijk onderwerp, maar wel een on derwerp met een verhaal. Er ligt nu een vraag van de fanfare uit Stiphout (L) om een stuk te componeren bij een verhaal dat te maken heeft met een brand in de kerktoren van het dorp. Het is een uitdaging om uit te vinden hoe een fanfareorkest de sfeer van brand moet weergeven. Daarbij ook nog rekening houdend met de vaardigheden van de muzikanten.' De Boer heeft de gewoonte om bij een nieuw stuk de repetities bij te wonen. 'Kijken of alles loopt voor de diverse instrumenten. Is de balans goed, is het stuk transparant genoeg en worden de solo's niet door andere partijen overstemd? Komt de bedoe ling achter de noten over en staan er nog foute noten in de partituur? Zo'n eerste uitvoering is als het ware een soort try-out. Waar nodig schrijf ik aanpassingen. En in nog met ge speelde partituren zitten altijd wel fouten. Het korps dat het stuk als eerste opneemt in het repertoire knigt het daarom altijd gratis. Het is gewel dig als je mensen een tijd ziet worste len met de noten en dan ineens die knop omgaat en er muziek gemaakt wordt. Heerlijk! Vanaf Texel is het met meer zo gemakkelijk die repetities bij te wonen, maar ik los dat op door een bandopname.tpe te laten sturen.' De Boer heeft het scenario geschre ven voor een avondvullend ballet. Een cyclus in zes delen, geïnspireerd op het beroemde Macbeth van Shakespeare. Het eerste deel, met als titel Reflecting on Evil, is net vol tooid en is een verklanking van de eerste akte. Het zal in november van dit jaar in Augsburg door het orkest van de Musik Hochschule onder lei ding van Maurice Hamers worden uitgevoerd. Shakespeare's Macbeth was ook de inspiratiebron voor De Heksenketel, een muziekstuk in zo wel een versie voor harmonie, alsook voor fanfare. Een werkstuk dat even eens op Texel werd geboren. Een door hem geschreven liederencyclus voor sopraan en pianotrio naar ge dichten van Anna Achmatova werd door hem, samen met Russische musici, uitgevoerd in het Sjereme- tjevsky Paleis in Sint Petersburg, de stad waar Achmatova zelf heeft ge woond. Ook op Wasbe, de grootste blaasmuziekbijeenkomst ter wereld, die om de paar jaar in een ander land wordt gehouden, zal ditmaal muziek van de hand van De Boer ten gehore gebracht. Plannen en ideeèn genoeg. Zijn inspiratie vindt hij in boeken, ge dichten, gesprekken, de natuur of wat dan ook. Zo kwam A Night on Culbin Sands, een stuk voor blaas- orkest, tot stand na het zien van een toneelstuk over een Schots gebied dat in zandstormen ten onder ging. Opstand Georgië Grote wens van De Boer is een opera over de opstand van de Georgiérs te mogen maken. Al in 2000, toen hij en eilandgenoot Pip Barnard, samen werkten in de concertserie Muziek Complet, werden de plannen voor een dergelijke opera geboren. 'Pip en ik zitten op dezelfde lijn en inspireren elkaar geweldig. De ideale basis om iets goeds tot stand te brengen. Het lag in de bedoeling dit stuk te maken in samenspraak met de WV en de Stichting Kunst in Zee. De ideeèn over de opzet waren echter niet eens luidend. iedereen had zijn eigen werk en de plannen raakten wat naar de achtergrond. Onlangs hebben we ze weer uit de kast gehaald en zijn er over aan het brainstormen gegaan. Wij hebben heel veel ideeén en er kan zoiets moois uit groeien!' zegt hij geë motioneerd. 'We hebben onze plan nen voorgelegd aan As You Like It, een stichting die indertijd in het leven is geroepen om te assisteren bij een andere kameropera. Er komt name lijk, hoe kleinschalig je de dingen ook aanpakt, financieel nogal wat bij kij ken en de subsidievijver raakt overbevist. Het lijkt mij het mooiste als de WV en de Stichting Kunst in Zee mét As You Like It de handen ineenslaan en gezamenlijk dit project van de grond tillen.' Corne Timmer Componist Bd de Boer, alias Alexander Comitas, achter de piano in zijn schuurtje in Den Hoorn. 'Ik ga mijn eigen gang op muzikaal gebied, wil niemand voor het hoofd stoten in eigen keuzes en vrij zijn in eigen gevoel. Leven en laten leven.a VRIJDAG 16 MEI 2003 in woest geblaf klinkt uit de wo- ig van de familie Huysman aan Slufterweg wanneer de bel nkt. Een sticker op de deur van n vervaarlijk uitziende hond en tekst 'make his day, break in' en het ergste vermoeden. Als ttha Huysman, eigenaresse van renpension en Trimsalon Texel deur opendoet, schiet een grote arte hond met een woeste kop ar voren. Om vervolgens de verslaggever een uitermate vriendelijk onthaal te ge ven. De kolossale reus blijkt een echt schoothondje 'Het is een Russische terriër met de naam Kibitka Jana', vertelt Huysman. 'Toen we haar kre gen, moest ze vanwege het stam boek een Russische naam krijgen beginnend met een K. Toen heb ik de atlas van Rusland erbij gepakt en een Russisch woordenboek. Kibitka be tekent tentje en Jana rivier. Een tent|e bij de rivier dus', grinnikt de pension houdster, terwi|l zij liefdevol naar de hond kijkt Hoewel het dierenpension op het moment verschillende honden en katten onderdak biedt, is het in en om huis opvallend stil 'We hebben twaalf kennels in de schuren achter het huis, maar die zijn goed geïso leerd, Je hoort hier niks. En als ze buiten teveel herrie maken, dan haal ik ze binnen, want ik wil geen last met de buren.' Inmiddels bestaat het pen sion aan de Slufterweg zo'n zeven tien jaar. Ideaal De start van het dierenpension werd de uit Oudeschild afkomstige Texelse ingegeven door haar passie voor die ren. 'Noem het een drang of een ide- Een pensiongast wordt verwend met een Huysman in de loop der jaren ver zorgd. Eén klant is haar door de ja ren heen goed bijgebleven. 'Dat was een Texels stel dat al een teefje had en graag een nestje wilde. Daarom hadden ze een reu-pup gekocht om de teef te laten dekken. Ik kreeg alle bei die hondjes in het pension en ontdekte dat die pup helemaal geen reu was maar ook een teefje! Toen ik die mensen belde om te vertellen dat- le geen potloodje had. wilden ze dat beest ook met meer. Die is toen te ruggebracht naar de fokker.' Deze week is het rustig in het pen sion Een drietal honden heeft er tij delijk onderdak. 'Deze is vanmorgen binnengebracht', zegt Huysman wij zend op een zenuwachtig blaffend hondje dat duidelijk nog moet wen nen aan de nieuwe omgeving. Zijn baasje moet geopereerd worden.' De andere twee honden in naastgelegen hokken liggen rustig op een comfor tabel kussen en trekken zich niks aan van de consternatie naast hen. In de tijdelijke opvang zit een dikke rode kater die recent is binnengebracht Asiel In tegenstelling tot wat veel Texelaars denken, is het dierenpension geen asiel. 'We krijgen hier wel zwerfdieren binnen, maar je kunt hier met je hond of kat brengen als je daar van af wilt.' Dat kan alleen in het asiel in Den Helder.Wij zijn een subopvang, zoals dat met een mooi woord heet.' Regel matig worden er vooral katten ge bracht die van huis zijn weggelopen, of waarvan de herkomst met bekend is. In de meeste gevallen is het baasje snel gevonden na contact via de po litie of een advertentie in de krant. Van enkele 'zwerfdieren' wordt de eige naar met gevonden. Voor deze dieren probeert Huysman een nieuw baasje te vinden. Vaak lukt dat binnen af zienbare tijd. 'Ik heb enige tijd gele den een kat gebracht in het verpleeg huis. Daar wilden ze voor de demente bewoners iets aaibaars. We kregen toen een echte knuffelkat binnen, een theemuts zoals ik die noem, en dat was precies wat voor die oudjes.' In de gevallen dat zwervers met kunnen worden ondergebracht, gaan zij na twee weken in de Texelse 'nood opvang' naar het Helderse asiel Het Schuthok. De Texelse pensionhoud ster is fervent voorstander van een chipplicht voor huisdieren.'Het is spij tig dat die er niet is, want dat zou een hoop misstanden voorkomen.' Tekst en foto's Louise van der Sluis hier met haar Russische terriër Kibitka, ziet haar liefde voor dieren als een aangeboren afwijking.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 9