Tekort op WvG-gelden
omgezet in overschot
Gemeente moet oude
zuivering zuiveren...
'Gemeente voert ruimhartig beleid'
DOORGARIÏD RDVERKEER IS GESTREMD
VOLG DE BORDEN VOOR ÜE RICHTING
Geen doorstart mogelijk
voor Redmer IJskaschool
IEXELSE J COuranT'
-
OUDESCHIID NUMMER O T/« 32 DEN BURG NUMMER 3"5t/m 102
DE WRflL NUMMER 103 t/m 2 IQ DEN HOORN NUMMER 2i5t/m \0d0
006TEREHD NUMMER 1091 t/m 20|Ll 006T MUMMER 2015 7m 2133
DE KOOG NUMMER 2133 7m ll\~L D0RPS5TRRRT NUMMER 22|37m36V8
DE COGK6DORP RLLE6M V'R DE VRltNDSCHRP VANRF VUEjLRND
Teleurstellend'
RNTOQMGQES© 23-0S--03
Welke weg leidt naar Rome?
Zorgen OSG
Column wekt
beroering
Over de kop
Diner SWOT
Groen
Zwart
Duale stelsel worstelt met kinderziektes
VRIJDAG 23 MEI 2003
je veranderingen die vorig jaar
verden ingevoerd bij het de-
■laratiesysteem voor gehandicap-
envervoer hebben geleid tot la-
iere kosten voor de gemeente. Dat
ilijkt uit het onderzoek dat de lo
kt iale Rekenkamer heeft verricht
iaar de Wet voorzieningen Gehan-
Vi licapten (WvG). Het rapport werd
k>« leze week gepresenteerd aan bur
gmeester en wethouders.
linds vorig jaar krijgen gehandicap-
in niet meer maandelijks een vast
iedrag (forfaitair) voor hun
ervoerskosten. De gemeenteraad
m esloot in november 2001 dat gehan-
icapten voortaan alleen de werke-
k gemaakte vervoerskosten kunnen
eclareren bij de gemeente. Als
nkomensgrens werd twee keer het
(ettelijk minimumloon (€2135,- per
naand) gesteld.
)e bezuiniging werd doorgevoerd,
n Jjmdat het budget dat de gemeente
ta ad voor de Wet voorzieningen Ge-
1,6 andicapten vanaf 1998 tekort begon
9;' schieten. Het aantal mensen dat
en beroep deed op de WvG-gelden
am jaarlijks toe. De meningen van
politieke partijen waren destijds
erdeeld over het nieuwe declara-
esysteem. Tegelijk met het vaststel-
daarvan besloot de raad de Re-
enkamer te laten onderzoeken of
exel haar zorgplicht adequaat uit-
oert binnen de WvG.
Tiny Schermerhom, voorzitter van de Rekenkamer overhandigt het onderzoek naar de Wet
voorzieningen Gehandicapten aan burgemeester Joke Geldorp. (Foto Jeroen van Hattvm)
De Rekenkamer had veei moeite
I om gegevens van andere ge-
I meente te krijgen voor haar on-
I derzoek naar de WvG. Ondanks
1 aandringen stuurden diverse ge-
I meenten niks op. Een gemeente
I weigerde volgens voorzitter Tiny
I Schermerhorn zelfs informatie te
I verstrekken. De Rekenkamer had
I gegevens nodig, omdat de ge-
I meenteraad graag een vergelij-
I bug wilde zien met andere ge-
1 meenten. 'Het was erg
1 teleurstellend', aldus Schermer-
1 tam
Bjtaonderzoek dat de Reken-
I kamem2001 verrichtte naar de
I hXMleges op Texel liep zij tegen
hetzetfde probleem op. Burge-
I meester Joke Geldorp beloofde
Itielprobleem aan te kaarten bin-
liten het algemeen bestuur van
lietgewest. Gemeentesecretaris
I Bel Zoon opperde de mogelijk-
I ted om de onderzoeken van de
I Texelse Rekenkamer naar omlig-
Igende gemeenten te sturen, zo-
I dat zij weten wat het inhoudt en
Ier eventueel ook nog hun voor-
Ideel mee kunnen doen. Texel is
Ide eerste gemeente in de regio
Imet een lokale Rekenkamer. Zij
loopt daarmee voor op landelijk
■beleid, omdat gemeenten pas
■vanaf 2006 verplicht zijn een Re-
Ikenkamer te hebben. De raad
Ikan ermee toetsen op welke
Imamer beleid in de praktijk uit-
Ipakt.
Uit het onderzoek van de Rekenka
mer blijkt dat in 2002 voor
€157.370,64 werd uitgekeerd voor
gemaakte kilometers Het merendeel
daarvan betrof autokosten en een
klein deel taxikosten. Een jaar eerder
besteedde de gemeente nog
€329.259,31 aan bijdragen in de
vervoerskosten, In het uitkeren van
geld voor woningaanpassingen of
rolstoelen (ook onderdeel van de
WvG) werd niets veranderd. In 2002
keerde de gemeente €230.874,29 uit
voor de kosten van rolstoelen
(€202.224,23 in 2001) en €86.798,14
voor woningaanpassingen (€72.999,27
in 2001De tekorten op de WvG-gel
den zijn volgens de Rekenkamer in
middels weer omgezet in een over
schot van iets meer dan €260.000.-
voor 2002. Volgens de Rekenkamer
is dat te danken aan de tijdige bijstel
ling van het beleid. Volgens voorzit
ter Tiny Schermerhorn van de Reken
kamer heeft Texel er achteraf
bekeken goed aan gedaan met te
beginnen met collectief vervoer. 'Je
ziet dat veel gemeenten die dat wel
hebben, daar nu weer vanaf begin
nen te stappen.'
Ruimhartig
De Rekenkamer sprak voor haar on
derzoek met medewerkers van bu
reau Sociale Zaken van de gemeente,
het Cliëntenplatform, de GGD, de
Thuiszorgwinkel en de directeur van
de Stichting Wonen Texel. Op basis
daarvan concludeerde zij dat Texel
een ruimhartig beleid voert met het
verstrekken van voorzieningen. Een
ambtenaar is belast met de uitvoering
van de WvG en de klanten zijn dik te
vreden over die persoon. 'Er is ook
sprake van persoonlijke benadering,
omdat de ambtenaar op huisbezoek
gaat.' Volgens de Rekenkamer is wel
sprake van kwetsbaarheid, omdat
slechts één ambtenaar zich met de
wet bezighoudt. Ander kritiekpunt is
dat er met om de zoveel tijd wordt
bekeken of de aanpassingen en de
rolstoel nog zin hebben. 'In Den Hel
der maken we het wel eens mee dat
een scootmobiel toch in de schuur
blijft staan, omdat de gebruiker er
bijvoorbeeld niet goed mee durft om
te gaan', aldus één van de andere
leden van de Rekenkamer.
Volgens de onderzoekers kan ook
verbetering worden gevonden in een
snellere afwikkeling van advies
aanvragen. Cliënten moeten soms tot
drie maanden wachten op een aan
vraag. Bij de GGD, dat medisch ad
vies geeft over een bij de gemeente
ingediende aanvraag, is sprake van
lange termijnen. De gemeente moet
in principe binnen acht weken reage
ren. maar kan deze termijn verlengen
met vier weken. Volgens de Reken
kamer zou onderzocht kunnen wor
den of die termijn verkort kan worden.
De dienstverlening van de GGD is wel
goed. Die wordt verstrekt via het Re
gionaal Indicatie Orgaan van Texel en
Wieringen. Bij urgente gevallen wacht
Sociale Zaken met, maar onderneemt
ze op voorhand actie.
De Rekenkamer pleit voor de instel
ling van een zorgloket bij de centrale
publieksbalie, waardoor een aanvra
ger een geïntegreerd aanbod van
zorg kan worden aangeboden. Vol
gens burgemeester Joke Geldorp,
die het onderzoek dinsdag in ont
vangst nam. is daarover inmiddels
een discussie gaande 'Dan krijg je
een zorgregisseur met een tentakel
bij de gemeente en een tentakel bij de
zorgverstrekker. Een persoon neemt
de situatie opneemt en kan er daarna
voor zorgen dat alles wordt geregeld
Volgens het rapport zou er ook meer
aandacht mogen worden gegeven
aan het bestaan van een cliënten
platform 'Dat kan door middel van
een folder bij Sociale Zaken.'
Het onderzoek naar de WvG was het
tweede van de in 2001 benoemde
Rekenkamer. Zij onderzocht eerder
de hoogte van de bouwleges. Het
jeugdbeleid op het eiland is het derde
onderwerp waarmee ze aan de slag
gaat. Wanneer dat klaar is, kon
Schermerhorn nog niet zeggen. Het
aanbestedingsbeleid of wegen-
beheer op Texel zouden volgens bur
gemeester Geldorp aardige onder
werpen kunnen zijn voor nieuwe
onderzoeken.
VERVOLG VAN PAGINA 1
'ierprojecten zijn gereserveerd,
or het gezamenlijk gebouw dat er
nvankelijk voor de OSG, ROC,
rék- en Dansschool en de biblio-
zou komen, één van de zes
"jerprojecten, had de gemeente
fcgeld opgenomen in de begroting,
kjens Merkelbach was het echter
om over de plannen te praten,
dat niet duidelijk is hoe het met de
van die projecten staat en hoe-
slgeld ervoor beschikbaar is. 'We
Sen op het moment niet hoeveel er
tasteden is en ook niet welke af
raken er al over zijn gemaakt.'
"ny Festen (GroenLinks) stelde
or een stap verder te gaan en het
«lege opdracht te geven om aan te
'en wat de beste oplossing is. 'Wij
Ten niet precies hoe het met de
nierpro|ecten zit. Laat het college
aar met een plan komen.'
Afwezig
'eet contact met burgemeester en
houders over de OSG en de
ferprojecten was met mogelijk tij-
lns vergadering, omdat de wet-
•ders voortaan alleen nog aanwe-
|ziin als de raadsleden daar om
;9en. Dat is ingesteld op verzoek
'de commissievoorzitters. De ver
taling is onderdeel van het duale
teel.
'dat er geen leden van het college
"wezig waren, moesten de raads-
e" °P papier formuleren wat zij
"tat college wil vragen en welke
racht dat zij wil geven. Na enig
■drssie en het aanbrengen van toe
bogen, had commissievoorzitter
j Vlas op papier staan dèt de
|ovoissie zich zorgen maakte over
I G, dèt de commissie van het
'Se een beoordeling van de plan
nen wilde horen, dat ze informatie
wilde over de kanjerprojecten, infor
matie over de beschikbare gelden en
in hoeverre die al zijn gelabeld en dat
het college werd opgedragen aan te
geven welke vervolgstappen moeten
worden ondernomen. Ook moest er
een oplossingstraject worden inge
bouwd in de opdracht.
Over het tijdstip waarop het college
antwoord moest geven, werd even
eens gediscussieerd. Hercules wilde
het liefst in de volgende commissie
vergadering Welzijn al een reactie van
b en w. Van anderen mocht het ook
later. De precieze formulering van de
opdracht aan het college werd
daarna aan twijfel onderhevig. Voor
gesteld werd eerst om even te schor
sen en later om de opdracht uit te tik
ken op papier, zodat iedereen hem
nog ti|dens de vergadering zou kun
nen lezen. Bernadette Nouwen,
hoofd van de sector Welzijn en secre
taris van de commissie, hakte uitein
delijk de knoop door en stelde voor
om de opdracht na de vergadering
goed op papier te formuleren en dan
in de volgende commissie Welzijn
opnieuw te behandelen. De raadsle
den konden zich daarin vinden, mede
omdat de achterban er dan ook nog
over kan meepraten 'Dat is beter dan
het nu even tussen neus en lippen
door te doen', aldus Festen. Vanaf de
publieke tribune werd de vergadering
met enige verbazing gevolgd door
docenten van de OSG. De school
had vooraf de hoop geuit dat de po
litieke partijen bij de komende
begrotingsbehandelingen rekening
houden met de school
Het college zal de raad voorstellen
de Redmer IJska-school in De
Waal per 1 augustus definitief op te
heffen. Reden is dat het aantal van
31 leerlingen dat nodig is om de
thans leegstaande school opnieuw
van start te laten gaan, bij lange na
niet kan worden gehaald.
In maart vorig jaar kwam D66 in de
gemeenteraad nog met een motie
waarin stond dat al het mogelijke
moet worden gedaan om de school
te behouden. Dat gebeurde omdat
was gebleken dat er ouders waren
die hun kinderen naar de Waalder
school wilden sturen. De motie werd
echter niet ingediend omdat wethou
der Nel Eelman al bezig was met een
onderzoek naar de levensvatbaar
heid en de eventuele doorstart van de
school.
Dat onderzoek is inmiddels achter de
rug en het is duidelijk dat de
IJskaschool geen toekomst heeft.
Het voedingsgebied is te klem om
minimaal 31 kinderen aan te leveren.
Het aantal 0 tot 4 jarigen in het
voedingsgebied van De Waal was op
1 januari 36. Hiervan zouden er per 1
augustus 9 (de 4-jarigen) in kunnen
stromen als ze allemaal naar de
Redmer IJskaschool zouden gaan.
Ook de dorpscommissie vindt dat het
voedingsgebied te klein is om de
school een doorstart te kunnen ge
ven, temeer daar lang niet alle ouders
bereid zijn hun kinderen weer naar de
IJskaschool te sturen. Er zijn er ook
die het wél willen. Een van de ouders
peilde op eigen initiatief de belang
stelling en kreeg 14 mondelinge toe
zeggingen. Aangezien dat veel te
weinig is, kan de gemeenteraad wei
nig anders doen dan de school op
heffen.
Regels
Wettelijk is geregeld dat een open
bare school wordt opgeheven als
gedurende twee achtereenvolgende
schooljaren of in het eerste en derde
schooljaar van drie achtereen
volgende schooljaren het aantal leer
lingen telkens minder is geweest dan
de opheffingsnorm. Dat betekent dat
de IJskaschool na twee of drie jaar
waarin de school onder de
opheffingsnorm is geweest, zou
moeten sluiten. In dit geval wil het
ministerie al per t augustus stoppen
met de bekostiging van de school
omdat er geen enkel kind meer staat
ingeschreven. Dat is dus niet volgens
de letter van de wet maar alle betrok
kenen vinden het reëel. Als de raad
de school opheft zal het ministerie
bijdragen in de personele lasten die
voortkomen uit de vroegtijdige
beëindiging van de bekostiging. Dat
is niet het geval als de school in stand
wordt gelaten. Het einde van de
bekostiging betekent dat het rijk na
1 augustus ook met meer betaalt
voor gas. licht, water, leermiddelen,
meubilair, enz. Omdat er binnen tien
kilometer andere scholen voor open
baar onderwijs zijn, valt de Waalder
school ook niet onder de
uitzonderingsbepalingen waaronder
feitelijk te kleine scholen soms toch
mogen blijven voortbestaan.
De voormalige rioolzuivering aan
de Pontweg ter hoogte van Den
Burg die de gemeente nu als
opslagterrein in gebruik heeft, vol
doet niet aan de milieueisen. Pro
vinciale controleurs stelden 'te
kortkomingen' vast. Er werd geen
proces verbaal opgemaakt maar
de gebreken moeten wel op korte
termijn worden opgeheven. De
gemeente is daarmee al volop
doende maar het kost wel geld:
€58.484,-.
bereiken en blijft het opslagterrein
toch afgesloten.
Voorstellen over de definitieve mnch-
ting van het terrein waardoor het aan
alle eisen voldoet, zijn nog in de
maak.
Een column van Janien de Bruijn
en Pip Barnard van het Cabaret
café heeft beroering gewekt on
der raadsleden. In het verhaal,
dat vrijdag 16 mei in de Texelse
Courant stond, nemen Barnard
en De Bruijn het doen en laten
van de raadsleden tijdens
commissievergaderingen op de
hak. Raadslid Eric Hercules nam
namens de PvdA-fractie afstand
van de column tijdens de
commissievergadering Welzijn.
Hercules zei zich niet te herken
nen in de beschrijvingen. 'Het is
ongefundeerd en beledigend. We
hebben de verantwoordelijkheid
genomen om beleid te maken.
We zitten hier ook voor de belan
gen van Texelse bewoners en
niet om over een paar jaar te
worden herkozen.' Hij daagde
Barnard en De Bruijn via de live
uitzending op Radio Texel uit om
nog staande de vergadenng
langs te komen om te discussië
ren over de column. Raadslid
Arthur Oosterbaan (GroenLinks)
beet eerder al van zich af. Hij wil
concrete voorbeelden zien van
de draaikonterij en dubbele ton
gen waarover wordt geschreven
in de column.
Een 26-jange inwoonster van Den
Burg liep dinsdag aan het eind van de
middag een hersenschudding op
nadat ze langs de Hoornderweg met
haar auto ondersteboven in een
droogstaande sloot was beland. Ter
hoogte van de Amaliaweg raakte ze
door onbekende oorzaak de macht
over het stuur kwijt en kwam in de
berm terecht. De auto kantelde en
kwam ondersteboven tot stilstand.
Voorbijgangers belden 1-1-2, waarna
hulpverleners snel ter plaatse waren.
De auto raakte onherstelbaar be
schadigd.
De controleurs troffen bij hun bezoek
op 24 maart onder andere meer dan
50 m3 zeefresten aan. Dat is gruis,
puin, zand e.d. dat na het zeven van
grond overblijft. Dit materiaal is inmid
dels afgevoerd, kosten €26.034,-. Ook
was er teveel composteerbaar mate
riaal en stond asfaltgranulaat in open
bakken. Verder lagen er vuilniszak
ken, een beetje asbest en een dood
konijn (I). Een andere tekortkoming
was de opslag van grond van
vervuilingklasse 1 waaronder een
vloeistofdichte vloer had moeten zit
ten. Er waren ook aanmerkingen op
de orde en netheid in het algemeen.
Volgens een gemeentelijke woord
voerder is veel van de aantroffen rom
mel niet van de gemeente zelf afkom
stig maar van anderen die het terrein
meestal vrij kunnen betreden. Er
moet dus controle op de toegang
komen. In het ambtelijk advies stond
ook dat een einde moet komen aan
de bewoning van het terrein, wat zou
betekenen dat Enno Tuinema die al
jaren in de bedrijfswoning bij de in
gang zit, weg zou moeten. Inmiddels
is geregeld dat hij kan blijven zitten
Door de afrastering van het terrein te
verplaatsen kan Tuinema zijn woning
Lasagna met spinazie. Dat staat
woensdag 28 mei op het menu van
het inmiddels zeer populaire diner
van de Stichting Welzijn Ouderen
Texel. Uiteraard krijgen de deelne
mers ook een nagerecht en een kopje
koffie. De prijs van het diner bedraagt
€6,50, drankjes zijn voor eigen reke
ning. Het diner wordt gehouden in De
Buureton aan de Beatrixlaan in Den
Burg en begint om 18.00 uur In ver
band met de toenemende belang
stelling is tijdig reserveren aangebo
den. Dat kan via de SWOT, tel.
312696.
Redactioneel commentaar
Het spannender en daarmee toegankelijker maken van de lokale poli
tiek is één van de doelen van het nieuwe duaie stelsel, waarbij de ge
meenteraad en het college van b en w uit elkaar zijn gehaald. Maar alle
hoop ten spijt is daar tot dusver nog weinig van te merken, of het moet
de soms duale verhouding zijn tussen de raadsleden van de coalitie
partijen en het college van b en w. Ditmaal hebben de voorzitters van de
raadscommissies Weizijn. Grondgebied en Middelen in hun wijsheid
besloten dat het college niet meer welkom is bij hun vergadenngen, tenzij
er een toelichting nodig is van de wethouder. Doel is dat de raadsleden
daardoor meer met eikaar de discussie aangaan.
Een goedbedoelde maatregel, maar wel eentje die het tegenovergestelde
effect heeft, zo bleek deze week tijdens de raadscommissies Grondge
bied en Welzijn. Bij afwezigheid van b en w richtten de raadsleden hun
politiek getinte vragen en opmerkingen maar op de wél aanwezige amb
tenaren. die zelfs werden verleid om politieke antwoorden te geven. Nu
zijn ambtenaren doorgaans goed in staat om de technische en inhou
delijke vragen te beantwoorden, maar met lokale politiek mogen ze zich
niet bezighouden. Eén van de sectorhoofden op het gemeentehuis zei
wat wanhopig het gevoel te hebben er zelf als wethouder te zitten De
vragen bleven dus in de lucht hangen, terwijl juist politiek, soms fel ge
tinte antwoorden zulke vergadenngen een beet|e boeiend kunnen ma
ken. Ditmaal werden de vragen genoteerd. Antwoorden krijgen raadsle
den pas tijdens volgende vergaderingen. Dat is nog eens spannend! En
de toch al langzame besluitvorming in het raadhuis wordt er nog meer
mee vertraagd. Bovendien sluipt het gevaar in het schnftelijk vragen en
antwoord geven dat een deel van de politiek aan de openbaarheid wordt
onttrokken. En dan kan het moment wel eens aanbreken dat zelfs de
lokale pers de vergadenngen gaat mijden.
Het wat moeizame proces is ook de betreffende voorzitters niet ontgaan
en het laatste woord is er nog niet over gezegd En zo gaat de zoek
tocht naar het voeren van een gedegen en toch boeiende politiek ver
der. Voor een goede discussie in de raadscommissie is de kwaliteit van
het voorzitterschap van groot belang. Dat het daar nog wel eens aan
schort, heeft het handievol regelmatige bezoekers van de vergaderin
gen de laatste tijd kunnen merken. Verzachtende omstandigheid is na
tuurlijk gebrek aan ervaring van de politici. De meesten zitten nog maar
kort op het pluche en hebben bovendien te maken met het nieuwe duale
stelsel. Wat de onderlinge discussie zeken niet bevordert, is de opstel
ling van de zetels in de raad: naast elkaar. Het belemmert politici, die de
confrontatie met elkaar aangaan, om elkaar recht in de ogen te kijken.
Dat moet dus anders. Tweede voorwaarde is een strakke regie door de
voorzitter, die bepaalt wie en hoe lang iemand het woord voert. Of het
nu een raadslid of een lid van het college van b en w betreft. Maar dat
het heel makkelijk kan zijn om zo nu en dan een wethouder of raadslid
direct om een reactie of toelichting te vragen, hebben de vergaderingen
van deze week wel duidelijk gemaakt.