Oorlogsvlieger na zestig jaar terug op Texel We wisten niet of we in 'jandelijk gebied waren Boon haalde vliegers van het wad Hupp neergeschoten op eerste missie B17 TEXELSE y COURANT i neerstorten DINSDAG 8 JULI 2003 dracht, op de plaats waar in 1953 de dijk is doorgebroken, zaten wel Duit sers maar zij hadden waarschijnlijk niks in de gaten of ze deden niks. Maar we konden gewoon doorlopen.' Paul en Griffin werden opgevangen in Utopia waar destijds de familie Dijker woonde. Lenie van der Vis - Dijker, toen een jaar of vijf/zes, kan het zich nog herinneren. Liepen er opeens al lemaal mannen in en rond het huis, onder wie de twee mannen uit het vliegtuig ('een lange en een kleine') die allebei een nat pak hadden en daarom droge kleren kregen. 'Ze kre gen ook klompen. De kleine had geen schoenen meer en die lange liep op overschoenen die hij om zijn schoe nen had getrokken Die klompen ga ven hilariteit, omdat ze er helemaal met op konden lopen. Ze hebben ze uiteindelijk teruggegeven en de man zonder schoenen heeft maar de over schoenen van de ander aangetrok ken.' Commissionair Joh. R. Roeper, die bij toeval aanwezig was op Utopia, sprak wat Engels, waardoor hij kon praten met de twee. Van der Vis her innert zich ook het overlevingspakket dat Paul en Griffin bij zich hadden en dat zij kreeg. 'Het is later openge maakt en toen bleek dat er melk in zat en van die harde bisquits. Het was een overlevingsrantsoen.' Boon her innert zich dat de jassen van de twee in de kelder werden opgehangen, zodat die uit het zicht waren. Het voorkwam niet dat de twee alsnog werden opgepakt door de Duitsers. Boon: 'Dat gebeurde rond een uur. of één, ongeveer anderhalf uur nadat ze hier waren gekomen.' De radio operator en de zijluikschutter moes ten lopend richting Den Burg vertrek ken. Van der Vis: 'We hebben daarna nooit meer iets van ze gehoord.' Piloot Felton, navigator Toole, bom bardier Hylton en rugkoepelschutter Traverso en buikkoe-pelschutter Larson kwamen bij de crash om het leven. Zij konden niet op tijd uit het vliegtuig komen, en zijluikschutter Bliven werden levenloos aangetroffen bij Nieuweschild In Oosterend vocht dokter Renout nog voor het leven van staartschutter Burnett. Die was nog beschoten, terwijl hij klaar stond im te springen. De bezetter verbood Renout om Burnett's leven te redden. Harold Kious was vorige maand op Texel om bij het Stoombootkoffiehuis een plaquette te onthullen die herin nert aan zijn redding. Cor Boel el, Willem Griek en Kees Krijnen haalden hem uit het water 's-Hertogenbosch Aan het begin van de zondagavond is het zover. Doral en Roy Hupp gaan naar 's-Hertogenbosch. Hupp is stil onderweg. Een blik van herkenning blijft uit bij het zien van de boerderij. 'Maar ja. er verandert nogal wat in zestig jaar', dekt zoon Roy een mo gelijke teleurstelling alvast in. De fa milie Ran, die nu op 's- Hertogenbosch woont, nodigt Hupp uit om rond te kijken. Hij wordt er op gewezen dat op het naburig land nog het oude 's-Hertogenbosch ligt. Hupp bekijkt aandachtig de oudere hoeve, maar moet het antwoord schuldig blijven. Hij weet het niet. Hardop nadenken over wat de twee jaap goon (Krokel) en Lenie van der Vis-DIjker op de plaats waar zestig jaar geleden twee inzittenden van de Rose O'day aan land werden gebracht. Hij maakte het al meermalen mee. Wordt er aandacht besteed aan voormalig co-piloot Harold E. Kious van de B17 bommenwerper Rose O'day die op 4 maart 1943 neerstortte in de Waddenzee en dan wordt er met geen woord ge rept over die twee andere inzitten den die de crash ook overleefden. 'Ongeveer vijfhonderd meter die kant uit stonden ze', vertelt Jaap Boon Krokel] staand op de dijk bij hoeve Utopia. Samen met Bram de Smidt (Lange Bram) en Karei Tap haalde hij zestig jaar geleden radio-operator Robert Paul en zijluikschutter Braden Griffin van het wad. Net als Kious en nog drie inzittenden waren ze boven de Waddenzee uit de Rose O'day gesprongen, nadat die was bestookt door Duits vuur. De bommenwerper was op dat moment op de terugweg van een bombardement boven een rangeerterrein bij de Duitse plaats Hamm. Doordat twee motoren on klaar raakten, was het met meer mo gelijk om terug te vliegen naar Enge land. Piloot Ralph Felton gaf zijn bemanning het bevel om te springen. Boon: 'Het was laag water toen ze daar stonden, dus we konden ze zo tegemoet lopen. Bij polder de Een- staande huis. Ze werden kort onder vraagd en opgesplitst Hupp: 'Ik werd naar een gebouw gebracht met wa pens, waar ik werd bewaakt door een soldaat en de hele nacht moest blij ven.' Hoe lang hij op Texel is geweest, weet Hupp niet meer. Hij vermoedt twee nachten. Hij weet wel dat hij in de nacht naar Amsterdam werd ver voerd. 'Ik had het gevoel dat de men sen op het eiland niet mochten we ten dat wij er waren, 's Morgens zijn we in Amsterdam aangekomen, waar ik een paar dagen in een gevangenis heb gezeten. Daarna ben ik naar Frankfurt aan de Main vervoerd, waar ik zeer uitgebreid ben ondervraagd. Ze wisten alles van me Op 1 januari 1944 werd Hupp overgebracht naar krijgsgevangenenkamp Stalag 17B in het Oostenrijkse Kermes waar hij ze ventien maanden zat. In april 1945 werd hij bevrijd door het derde leger van generaal Patton. Via het Franse La Havre keerde Hupp begin juni te rug in de Verenigde Staten. Hij ging studeren in Cincenatti en werd later namens de Amerikaanse overheid onderhandelaar bij de aankoop van militaire vliegtuigen. Op latere leeftijd zette hij een handel in onroerend goed op. Boerderij In de paar dagen dat hij op Texel was, hoopte Hupp de betreffende boerde rij terug te vinden. Ook zat hij na zes tig jaar nog met een andere vraag; bij de boerderij zag hij destijds een meisje van een jaar of acht lopen. Of zij hem ook zag, is echter altijd een vraag gebleven. Een bezoek aan het Luchtvaartmuseum in de loop van de zondagmiddag moet uitkomst bie den. Echt veel weet Hupp niet meer over de boerderij. 'Er stond een hooi berg, er waren wat schuren, die bo men stonden achter het huis en er liep een beek.' In het museum wordt met behulp van voorzitter Theo Witte en vliegtuig kenner Bram van Dijk uitgedokterd dat het hoeve 's-Hertogenbosch aan de Muyweg kan zijn geweest. Daar woonde destijds Piet Witte, een oom van Theo Witte. De hoeve ligt in lijn met de plaatsen waar de andere in zittenden van de bommenwerper te recht zijn gekomen. In het Luchtvaartmuseum krijgt Hupp met een een rondleiding van Witte. Hij laat Hupp onder meer een gouache zien, waarop de Lonesome Polecat II is afgebeeld, vlak voordat hij neer stortte. De 83-jarige is onder de in druk, net als Witte. 'Hij vertelde over het gat in de vleugel tussen de mo toren. Het was een emotionele ont moeting', vertelt Witte later 'En het was een hele bijzondere ontmoeting. Met rondleidingen kun je nu vertellen dat deze man nog bij de gouache van het vliegtuig heeft gestaan en heeft verteld wat er destijds gebeurde.' Hupp overhandigt het museum zijn levensverhaal dat hij op papier heeft gezet en hij belooft Van Dijk en Witte een nauwkeurige tijdtabel toe te stu ren, waarop precies staat vermeld wat zich wanneer afspeelde op 16 december 1943. Witte wil de materi alen graag ter aanvulling bij de gouache hangen. bulten, waar hij en Lee waren geland, zouden kunnen zijn geweest levert weinig op. Een in de gauwigheid opgetrommelde foto waarop te zien is, hoe het oude 's-Hertogenbosch er tien jaar geleden uitzag, leidt ook niet tot een doorbraak. Het beekje dat Hupp zich kan herinneren, komt be kend voor, maar de heuvels blijven een struikelblok. Hupp durft niet voor zichzelf te zeggen of het de plaats van zestig jaar geleden is. De familie Ran oppert de mogelijk heid dat Hupp bij hoeve Dordrecht (nabij de Slufter) is geland. Die boer derij ziet er ongeveer hetzelfde uit als het oude 's-Hertogenbosch en er woonde in de jaren veertig ook een Witte. Aangekomen bij Dordrecht is Hupp er meteen heel zeker van dat het hier in ieder geval niet is geweest Terug in Opduin is hij teleurgesteld. Zo dichtbij en toch geen zekerheid. 'Dat vind ik jammer ja', zegt hij met zachte stem. Hij berust zich in de gedachte dat hij in ieder geval zeer dicht in de buurt is geweest. Theo Witte durft het niet met zeker heid te zeggen of Hupp zestig jaar geleden daadwerkelijk bij 's- Hertogenbosch is geland. 'Mijn nicht jes Corry en Elly konden zich er niets van herinneren. Zij wisten mets van dit verhaal. En hun vader heeft er ook nooit wat over verteld, maar dat zegt met alles, want hij was geen prater.' Van Dijk gaat er sterk vanuit dat het toch 's-Hertogenbosch moet zijn ge weest. Jan Kager groef daar die zelfde dag nog een parachute op die zeer waarschijnlijk van Lee of Hupp is geweest. Beiden sluiten overigens ook met helemaal uit dat Hupp een eindje verderop bij het huis van Stark is geland. Dat stond wat dichter bij de duinen. Van Dijk wijst er ook op dat het neerstorten van de Lonesome Polecat II niet zo in de herinneringen is blijven staan 'Een paar dagen la ter, op 22 december, zijn hier acht vliegers uit drie verschillende B24 vliegtuigen met een parachute op Texel neergekomen en dat kunnen de meesten zich nog wel goed herinne ren.' Vreemd Als het aan zoon Roy ligt, komen hij, zijn vader en dan ook zijn moeder over een jaar nog eens terug naar het eiland voor verdere naspeuringen. Ze hopen dan ook de vrouw te spreken die Hupp destijds als klein meisje zag. Hupp is tevreden dat hij is ge weest. 'Al blijft het wel vreemd. Ik realiseer me dat ik hier zestig jaar Doral Hupp zestig jaar geleden. geleden ook ben geweest, maar toen was het maar even, ben ik neerge stort, opgepakt en heb ik nauwelijks iemand gesproken. Dat past eigenlijk niet bij zo'n mooie plaats als dit ei land.' Zoon Roy vertelt dat zijn vader vroe ger thuis wel eens vertelde over de zeventien maanden krijgsgevangen schap in Oostenrijk. Van het neerstor ten op Texel hoorde hij ook pas een paar jaar geleden voor het eerst. Doral Hupp erkent dat dat geen spo ren naliet. 'Ik denk er nauwelijks meer aan. Pas toen ik hier was, zag ik het weer voor me en denk ik eraan. Door deze reis komt het toch weer scherp voor ogen. Ik denk eraan dat wij nog leven. En ik denk aan het verlies van (Foto Luchtvaartmusaum) de piloot en de copiloot. Dat is iets wat je ook niet kan vergeten.' Wat hem wel dwarszit, is het simpele feit dat hij en Lee destijds niet wisten of ze in bevnend of vijandelijk gebied waren. 'We wisten met of de mensen ons hier zouden helpen. Als we dat hadden geweten, was dat misschien het verschil geweest tussen zeven tien maanden gevangenschap en vrij heid.' Tekst Jeroen van Hattum sbi De havens van Bremen zijn doel. Rond 8.00 uur gaat het de Squadron, waar de Lonesome scat II deel van uitmaakt, de lucht op weg naar Duitsland. Hupp zit •gerechtskoepel onder het vlieg- waar hij de mitralieur bedient, is lijkt goed te gaan, totdat de nmenwerpers tegen éen uur bo- Bremen arriveren. Van alle kan- barst het Duits afweergeschut Ook de Lonesome Polecat II dl geraakt. Hupp herinnert zich 4 de vleugel tussen de derde en demotor een gat werd geslagen metersgroot was. De bommen- per werpt zijn lading af en begint de terugreis. Vanuit de geschuts- pel probeert Hupp de B17 zo d mogelijk te verdedigen tegen idelijke vliegtuigen. Ondertussen diverse andere bommenwer- intercom vraagt piloot Fred hem uit de gevechtskoepel men. Hupp stuit op radio-opera- Darter die ernstig gewond De piloot verzoekt Hupp over de beman- in het vliegtuig, met wie ercom geen contact meer De gewonde Darter krijgt tegen de pijn en zijn ge- paar minuten later stort het vliegtuig bij paal 19 in zee. Piloot Delbern en co-piloot Don Neff komen om het le ven. Terug Zondagochtend. 29 juni 2003. Met zijn zoon Roy zit de 83-jarige Doral Hupp op het terras van grandhotel Opduin. Voor het eerst in zestig jaar is hij terug. Op verzoek van Michael Darter, de halfbroer van radio-opera tor Eugene Darter, is hij meegereisd om het eiland te zien waar ook een deel van zijn geschiedenis ligt. Hupp en Darter leerden elkaar ongeveer zes jaar geleden kennen, tijdens Darters uitgebreide zoektocht naar de laatste dagen van zijn halfbroer Hupp oogt op het eerste gezicht wat broos, maar blijkt dat allerminst te zijn. Hij praat soms wat onsamenhan gend, maar wel voluit over wat er zestig jaar geleden gebeurde. De dag uur lang verborgen hielden, nadat ze de parachutes hadden begraven. 'We hebben daar gezeten, totdat het schemerig begon te worden. In al die tijd zijn er twee mensen langs ons heen gelopen, maar die hebben ons niet gezien. We hielden ons verbor gen, omdat we niet wisten waar we waren. We wisten ook met of we in bevriend of vijandelijk gebied zaten. We durfden het daardoor niet aan om hulp te vragen. Toen het donker be gon te worden, hebben we onze schuilplaats verlaten en zijn we gaan lopen. Maar we waren nog niet bij de bomen achter die boerderij of we werden opgepakt door tien tot twaalf Duitse soldaten. Die hebben ons meegenomen naar een leegstaand huis dat ongeveer twee mijl verderop lag.' McKeegan en Schreiner werden eveneens opgepakt, waardoor de vier elkaar tegenkwamen in het leeg- (Foto Luchtvoortmusau 3/ Hupp en zijn zoon Roy zochten op Texel naar de plaats waar Hupp zestig jaar geleden als 23-jarige landde met zijn parachute. (Foto Jaroan van Hattum) wonde arm wordt afgebonden. Daarna bindt Hupp hem een para chute op zijn buik, zodat hij die met zijn gezonde arm toch open kan trek ken als hij moet springen. Achter in het vliegtuig neemt Hupp contact op met Frank Lee en Charles Schreiner. De bemanningsleden Loren Dodson, Junius Woollen en Pete Jackson hebben dan het vlieg tuig al verlaten. Het ziet er slecht uit. Motor nummer twee is in brand ge schoten en het vliegtuig verliest zien derogen hoogte. De overgebleven mannen besluiten te springen. Waar ze op dat moment zijn, weten ze met. Er hangt een dikke nevel, waardoor ze de grond met kunnen zien. Hupp maakt voor de zekerheid alvast de onderste riemen van parachute wat losser, zodat hij de parachute makke lijk kan verwijderen als hij in zee komt. Want daar gaat hij in het neerstor tende vliegtuig al vanuit Hupp kijkt nog even op zijn horloge. Het is pre cies kwart over twee als hij de Lonesome Polecat II verlaat. Een van de crash staat hem al pratend nog helder voor de geest. 'Ik ging er destijds helemaal van uit dat ik in het water zou komen. We waren dus ver rast en blij dat we op het land kwa men. Maar we hadden dus geen idee waar we waren. We wisten zelfs niet eens dat we op een eiland waren.' Frank Lee, Charles Schreiner en Robert McKeegan landden eveneens op Texel. De gewonde Darter, die als eerste was gesprongen, kwam op ongeveer tweehonderd meter uit de kant in de Waddenzee. Dooruat het hem niet lukte de parachute te verwij deren, werd hij in zee getrokken en verdronk hij. Cor Ellen en Bram de Smidt moesten destijds vanaf de kant toezien hoe dat gebeurde. Hupp en Lee landden dichtbij elkaar in de buurt van een boerderij. Darter herinnert zich dat ze terecht kwamen op een langwerpige bult grond. Of het duin was of iets anders weet hij met meer. Wel staat hem nog goed bij dat in één van de bulten een groot gat zat, waarin hij en Lee zich een paar 23-jarige landde Doral Hupp jaar geleden op Texel vlak de B17 bommenwerper arinhij vloog bij paal 19 in zee irtte. Dat gebeurde op 16 de- 1943. Samen met drie an- overlevende werd hij al snel het eiland afgevoerd. Omdat nevelig was, wisten slechts jen dat er die dag parachu- waren geland. Onlangs was 63-jarige Amerikaan voor het terug op het eiland in de hoop lats terug te vinden waar hij ds neerkwam. li december, 1943, vijf uur 's ens. Op de vliegbasis in het SeHorham worden de dan 23- eOoral Hupp uit de Verenigde snenzijn collega's in alle vroegte arWop een briefing. Het wordt belangrijke dag voor ze. Na inden van trainen, voorbereiden oefenen gaat de tienkoppige be lting van de B17 bommenwerper «some Polecat II voor het eerst lechte bombardementsvlucht uit-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 7