Stoffige start enige smet op goed bekeken autocross 'Op dit circuit kun je je geen foutje veroorloven' R m Geknipte/ m ,JP^ÊÊ: TEXELSE y7 C0URANT isselend resultaat uiters in Schoorl Texelse ruiters kringkampioen DINSDAG 22 JULI 2003 1W jd Daalder geeft het startsein voor de teokiasse 'Een schitterende dag op een schitterend parcours.Enthou siaste woorden van speaker Marco van Sambeek, die wer den beaamd door bezoekers en deelnemers van de eerste autocross, die zondag werd verreden op het circuit in Eierland. Enige wanklank betrof de eerste manche, waarin de scheurende bolides een ongekende hoeveelheid stof losreden, waardoor renners, wedstrijdleiding en publiek geen hand meer voor ogen zagen. Tot overmaat van ramp begaf juist op dat moment de sproeiwagen het, waardoor de race een klein uur moest worden onderbroken. buitje en straffe wind zorgden oor dat nogal wat Texelaars en e^dgasten die twijfelden tussen het snd en de cross voor het laatste ren. De Komst van tweeëneenhalf drieduizend bezoekers leidde er- dat de parkeerplaats afgeladen stond. Toeschouwers die een ije hadden gevonden op de zui- jkgelegen dijk, naast de toren van ■wedstrijdleiding, zochten tijdens 1/ eerste manche een goed heenko- ui toen een enorme hoeveelheid it m hun richting kwam. Stof- (rming was zo'n beetje wel het laat- K/aarop de organiserende MAB- jbhad gerekend. In de week ervoor üdebaan geregeld besproeid en sr de buiigheid dachten de sfurateurs dat de baan in optimale nditle verkeerde. In de bochten, ■degaten waren volgeschoven vochtige grond, was dat inder- ad het geval. Maar op het rechte ■ddeek de kleiige ondergrond nog «toog. Dus toen de bolides in de tjndervrije klasse met hun snelheden de vochtige bo- rlsg aan gort hadden gereden, iet de cross na kort tijd op een itappe in de race Parijs- liet geringe zicht was voor de tes echter geen reden gas te- énemen. Doordat de wedstrijd- rj in de veronderstelling ver is dat er geen sprake was van onveilige situatie, kon worden Door de hoge snelheden in de Formule 1 bleet niet iedereen in het goede spoor. Nico van der Ploeg, de MAB-voorzit- ter die wegens drukke werkzaamhe den na dit seizoen afscheid neemt. Voorwaarde was dat de ouders er mee instemden en dat zich minstens 13 coureurs zouden melden. 'Want een manche met een stuk of twee, drie wagens stelt natuurlijk niets voor.' Eisen waaraan, mede dankzij de bemoeienis van coördinatoren Peter Boersen en Theo Veeger, moei teloos werd voldaan. Zondag ver schenen in zwaar beveiligde wagens 34 junioren aan de start, van wie uit de achternamen viel af te leiden dat het telgen waren uit crossfamilies. Omdat ruim 1000 cc het maximum vermogen was, reden ze in mini's en wagentjes van soortgelijke omvang. Maar wel streng beveiligd, volgens de nog dit jaar aangescherpte eisen van de MAB. Anders dan de 'grote jon gens' mochten de coureurs elkaar niet opzettelijk raken, wat in de meeste gevallen goed ging. Enkele keren wapperde de zwarte vlag, wat betekende dat een coureur was gediskwalificeerd. Zelfs een leek kan de grote variatie aan rijstijlen niet zijn ontgaan. Waar de één de grootste moeite had om de auto op de glibbe rige baan te houden, reden anderen hun rondjes losjes met één hand aan het stuur. Niet altijd ging het goed, de greppels vormden voor velen een onneembare hindernis en soms raak ten de voertuigen elkaar behoorlijk. Dat gebeurde bijvoorbeeld met de kunnen gewoon geen risico nemen', verantwoordt Van der Ploeg zich. Naarmate de middag vorderde, lie pen de snelheden op en in de finale ging het er ouderwets ruig aan toe. Bij een crash waarbij twee wagens bo ven op elkaar in de greppel beland den en Roy Boeijen zijn auto niet kon verlaten, werd de rode vlag gehesen. Winnaar werd Robert (Bill) Grismgt, gevolgd door Bert Uitgeest. Laatst genoemde had lange tijd aan kop gereden, maar werd in de bochten overmoedig, wat hem de eerste plaats kostte. Derde werd Maarten Broekman. Eeuwige tweede Misschien wel het hardst ging het in de viercilindervrije klasse, waarin de zelfgebouwde en opgevoerde auto's met voorwielaandrijving met enorme snelheden de bochten ingingen. Met name Jasper Braam en Willem Johan Bakker toonden zich echte waaghal zen. Zichtbaar was dat veel coureurs regelmatig meerijden in overkantse wedstrijden, wat hun rijstijl ten goede komt. Overigens ging dat niet altijd op. Coureur Jan Witte van hoeve De Voorzorg slaagde er bij de zogeheten 'vliegende start' in zijn wagen nog vóór vertrek in de sloot te parkeren. Winnaar werd Jasper Braam, ge volgd door René Hoep, die de repu tatie heeft van 'eeuwige tweede'. De derde plaats was voor Peter Betsema. Vanzelfsprekend was deze Coureur Rick Grrsnlgt, In de greppel beland met de wagen van Willem-Jan Bakker, op zijn rokende auto. beurten nodig waren om het stof te bedwingen. Maar net op dat moment begaf de sproeiwagen het en moest een andere worden gevonden De vertraging was vervelend, ook omdat de cross uiteindelijk behoorlijk uitliep en de finale van de Formule 1 pas tegen zeven uur was verreden. Veel bezoekers wachtten dat niet af en vertrokken voortijdig. Praatje Na de eerste sproeibeurten verdween het stof en kon de inmiddels met gras begroeide ringdijk weer rondom wor- maakte Hans Beverdam een rondje. Coureurs begaven zich op hun beurt tussen het publiek voor een praatje met bekenden of om de verrichtingen van collega's te aanschouwen Juniorklasse Veel aandacht ging uit naar de dit jaar gestarte juniorklasse, waarin rijders beneden de 18 jaar aan bod komen. De jeugd had het idee opgedaan in Lelystad, waar soortgelijke wedstrij den worden gehouden. 'Ze kwamen een aantal jaren geleden met die vraag bij het bestuur. Toen hebben we het afgehouden en gezegd: eerst moet de nieuwe baan klaar zijn. Toen ze nu weer kwamen, konden we dus geen nee meer zeggen', vertelt Jan In de pits wordt druk gesleuteld om deze gebutste auto tijdig rijklaar te krijgen. andere kleine auto's bepaalden het beeld in de juniorklasse. auto van Dirk Trap. die op de baan tot stilstand was gekomen, waarna een opponent op hem inreed. Toen de junior na afloop klaagde over pijn in de nek, was dat voor de medische verzorgers het sein hem naar het Gemini ziekenhuis te sturen voor on derzoek. Uit de foto's bleek later dat alles goed met hem was. De jeugd reed zich in drie manches 'het stof voor de ogen', waarna in de finale Dave Pastoor met de winst aan de haal ging. Tweede werd Johnny Hin, derde Ben Boersen. Niet aanwezig was junior Peter Koorn, die meedeed in Lelystad. Rodeo's Toeschouwers die zich bij Rodeo klasse hadden opgemaakt voor de traditionele afbraakrace. kwamen dit keer toch wat bedrogen uit. Minder hard werd er beslist niet gereden, wel beter. Terwijl deze coureurs bij voor gaande crossen in één keer voor de leeuwen werden gegooid, hadden ze nu voorafgaand aan de race vier keer kunnen trainen. Wat extra oefening is op de nieuwe baan geen overbodige luxe 'Op dit circuit rijd je wat dichter bij elkaar en kun je je geen foutje ver oorloven' vertelt Formule 1-coureur en MAB-bestuurder Klaas-Pieter Zuidewind. Spektakel ontbrak bij de Rodeo's niet. maar aantoonbaar min der wagens belandden in de greppel of gingen over de kop. Toch hezen de baancommissarissen ook in deze categorie meerdere keren de rode vlag, nadat een gestrande coureur er niet in was geslaagd zijn voertuig op eigen kracht te verlaten 'Een race onderbreken is niet leuk, maar we uitslag allerminst. In de spectaculaire finale was het regelmatig stuivertje wisselen met Albert Schagen. De eveneens zeer snelle Willem Johan Bakker hield zijn voertuig niet in be dwang en eindigde met daverende snelheid in het talud De winnende rit moest tot twee keer worden onder broken, omdat de rode vlag werd gehesen Veel aandacht ging uit naar de For mule 1-klasse, geldverslindende krachtpatsers met motoren van acht of meer cilinders onder de motorkap, die schijnbaar met doodsverachting over het circuit denderden. Favoriet leken Sandor Mantje en Martijn de Veij, die hun opponenten in de manches te snel af waren. Dat het anders kan lopen, bleek in de finale. Waar Mantje en De Veij vooraan in hevig gevecht waren gewikkeld, ging Egbert van der Werf met de hoogste eer aan de haal. Mantje maakte een stuurfout en De Veij wist Van der Werf in de spannende finale niet achter zich te houden. Eenmaal ging de rode vlag omhoog, nadat Pascal Spigt in de sloot was beland. Tweede werd Martijn de Veij en derde Klaas-Pieter Zuidewind. 'Ik startte als achtste en heb een tijdje aangezien hoe ze voorin aan het bakkeleien waren. Na de herstart ben ik doorgereden naar de derde plaats', vertelde Zuidewind na afloop. Premies Sfeerverhogend waren de vele pre mies die werden uitgeloofd. Vermel denswaard is de €250 die juwelier Martin Tromp uitloofde en bijzonder was ook één van de prijzen die café De Pilaar beschikbaar stelde. 'Tien bier als Rodeorijder Yvo Witte de vijfde manche uitrijdt of een schop onder zijn achterste van alle klanten als het hem niet lukt.' Of het pils wordt of schoppen werd zondag niet duidelijk. Navraag bij de dames van de MAB leerde dat Witte was ge strand, maar Jeroen Dros van De Pi laar hield het erop dat Witte de manche wel had uitgereden. Uitslagen Juniorklasse: 1 Dave Pastoor; 2. Johnny Hin; 3 Ben Boersen Rodeoklasse 1. Robert (Bill) Gnsnigt; 2. Bert Uitgeest; 3. Maarten Broekman viercilindervrije klasse 1 Jasper Braam; 2. René Hoep; 3 Peter Betsema. Formule 11 Egbert van der Werf; 2 Martijn de Veij; 3 Klaas-Pieter Zuidewind. Tekst en foto's Gerard Timmerman Terwijl crossers op de baan strijden om de eer, landen achter het publiek parachutis ten De autocross wist niet ieders aandacht vast te houden. Dit drietal laat zien hoe de MAB-trlbune ook voor andere recreatieve doeleinden is te gebruiken. leden van de Waddenruiters afgelopen weekend in oorl met wisselend resultaat 'aan een van de grootste con- rsen voor paarden en pony's de provincie Noord-Holland, "dag waren er voor de paarden 'taal 1150 starts en zondag bij Pony's 500. Door veel deelne- wordt dit concours gezien als enerale repetitie voor de regio- 'pioenschappen. 'emarie van de Linde scoorde, de verzengende hitte, 'a Haar dressuurproef met Pride JnoTexel was in de Z1 goed voor Punlen. Dat leverde haar een "Oprijs en twee winstpunten op. "enge Waddenruiters waren ook op dreef. Voor Sifra van der Vis "in de klasse L2 een zesde prijs "58 punten. Haar tweede proef d voor 156 punten en twee "Ponten Esther Bakker reed heel constant in de L1beide proeven 156, ook twee winstpunten, en was een in van deze proeven goed voor een vierde prijs. Tessa Blom kwam in de B-klasse met twee prijzen en twee winstpunten naar huis, 163 punten waren goed voor de zesde plaats, 167 voor de vierde. Meer prijzen wa ren er voor de Waddenruiters met te verdelen, wel werd van zowel Marloes van de Vis als van Gea de Ridder een proef beloond met een winstpunt, respectievelijk 156 en 157 punten. Zondag verschenen er acht leden van de Kleppertjes aan de start in de dressuur, het springen en de rubriek 'bestgaande rijpony' Kim van de Vliet was met Nikita de enige die zich bij het springen in de prijzen reed. Zij behaalde een eerste plaats in de klasse I7E. Bij de B-dressuur be haalde Priscilla Noorlander met Flame een vierde prijs met 176 pun ten. In haar tweede proef reed ze nogmaals 156 punten en behaalde in totaal drie winstpunten. Na een lang durige blessure van Flame timmert deze combinatie nu weer stevig aan de weg. Jorieke Meijer reed met Baileys twee constante proeven in de M1-dressuur. Bij de prijsuitreiking mocht zij een derde (161) en een vierde prijs (164) ophalen. Deze sco res leverden bovendien twee winst punten op. Silve Schoorl was met Genesis ook goed op dreef. Ze beheelde twee winstpunten en een tweede prijs bij scores van 161 en 165 punten en heeft inmiddels vol doende winstpunten om te promove ren naar de klasse M1In de rubriek 'bestgaande rijpony', waarbij de voorwaartse drang van de pony en de gangen stap, draf en galop wor den beoordeeld, alsmede het exterieur van de pony, werd het een spannende strijd. Vier Kleppertjes mengden zich in deze strijd die lang spannend bleef. Uiteindelijk moest Jorieke Meijer tien anderen en Kim van de Vliet acht anderen voor laten gaan. Silve Schoorl eindigde uitein delijk op een zesde plaats Silvia Eelman met Faranja in de L2- dressuur voor AB-pony's, Silve Schoorl met haar nieuwe pony Genesis in de L2-dressuur voor D/ E-pony's en Kim van der Vliet met Nikita in de L-klasse springen zijn bij de kringkampioenschappen in Hippolytushoef kringkampioen ge worden. Zij verdienden daarmee een startbewijs voor de regiokam pioenschappen in Lisse. De win naars van dit regiokampioenschap vertegenwoordigen de provincie bij het Nederlands kampioenschap. Jorieke Meijer werd met Baileys derde in de M1-dressuur voor D/E-pony's. Alle pony's die in Hippolytus-hoef startten, kregen een startbewijs voor het regiokampioenschap. Een teleur stelling was er voor de altijd goed rij dende Noortje Duin. Haar pony De mocraat bleek op het wedstrijdterrein niet helemaal goed te lopen, zodat ze niet kon starten en derhalve ook met Topwielrenner Erik Dekker had dezer dagen graag nieuwe successen be haald in de Tour de France, maar in Lisse aan de start mag verschijnen. Van de paarden mogen de beste acht van iedere klasse door naar het regio kampioenschap. Een van de gelukki gen is Annemarie van de Linde met Pride Silvano Texel. Hoewel ze met minder punten dan gebruikelijk ge noegen moest nemen, eindigde ze toch op een achtste plaats. Marjon van der Feen werd met Lobke tweede in de L1-dressuur en Esther Bakker met haar nieuwe paard Nero K acht ste. Marloes van der Vis werd met Newton vijfde in de M2-dressuur. Gea de Ridder kwam met Nando één punt tekort om in diezelfde klasse bij de eerste acht te komen. Zij staat wel op de reservelijst en zal in Lisse aan de start verschijnen als er uitvallers zijn. Tessa Blom werd met Pijoio tweede in de B-dressuur en Gerard Roeper achtste met de jonge merrie Sandra. heeft daar door een knieblessure van moeten afzien. De Sportbijlage van de Amersfoortse Courant zocht de 32-jarige wielrenner op op zijn vakan tie-adres op Texel. Hoewel de wiel renner zelf anders denkt over het begrip vakantie: 'Mijn vrouw Petra en de kinderen zijn met vakantie. Ik ben alleen maar meegegaan om met al leen thuis te zijn.' Blijkens het artikel vult Dekker zijn dagen met fietsen, eten, drinken en slapen. 'Voetballen of tafeltennissen met Kelvin en David is er met bij Net zomin als een strand wandeling met Petra. Niet goed voor de knie.' 'Ik voel me nu geen wielren ner en ik leef met als een wielrenner. Ik kan ook niet de dingen doen en laten zoals ik normaal doe. Ik heb geen hartslagmeter om en tijdens het fietsen draai ikde snelheidsmeter weg Dat wil ik niet zien. En als ik na afloop van een tochtje onder de douche sta, heb ik niet zoiets van: pfff, lekker getraind.' Verder is er voor een geblesseerde wielrenner op het eiland weinig anders te beleven dan de Tour te volgen via radio en te levisie. 'Een vakantie op Texel is leuk, maar niet voor Erik Dekker Natuurlijk is Texel een prach tig waddeneiland Een rond vlucht maken boven de dui nen, een terrasje pakken in Den Burg of lekker luieren aan zee. Maar wielrennen kun je hier niet. verzucht Erik Dek ker op een bungalowpark in De Koog Bij gebrek aan we gen is hij de afgelopen dagen al wel vijftien keer door het nabijgelegen gehucht Oude- schild gefietst. Gefietst. Niet meer en niet minder. Trainen kun je het met enig fatsoen niet noe men. Op de Pontweg. die van de veerboot naar De Koog loopt, rijdt Dekker met een snelheid van zo'n 30 km per uur. In zijn wielerkleding van Rabobank lijkt hij meer op een fanatieke roerfietser, dan op de toprenner die in 2000 en 2001 vier etappes won in de Tour

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 7