Stoffige start enige smet op goed bekeken autocross
'Op dit circuit kun je je
geen foutje veroorloven'
R
m
Geknipte/
m
,JP^ÊÊ:
TEXELSE y7 C0URANT
isselend resultaat
uiters in Schoorl
Texelse ruiters
kringkampioen
DINSDAG 22 JULI 2003
1W jd Daalder geeft het startsein voor de
teokiasse
'Een schitterende dag op een schitterend parcours.Enthou
siaste woorden van speaker Marco van Sambeek, die wer
den beaamd door bezoekers en deelnemers van de eerste
autocross, die zondag werd verreden op het circuit in
Eierland. Enige wanklank betrof de eerste manche, waarin
de scheurende bolides een ongekende hoeveelheid stof
losreden, waardoor renners, wedstrijdleiding en publiek geen
hand meer voor ogen zagen. Tot overmaat van ramp begaf
juist op dat moment de sproeiwagen het, waardoor de race
een klein uur moest worden onderbroken.
buitje en straffe wind zorgden
oor dat nogal wat Texelaars en
e^dgasten die twijfelden tussen het
snd en de cross voor het laatste
ren. De Komst van tweeëneenhalf
drieduizend bezoekers leidde er-
dat de parkeerplaats afgeladen
stond. Toeschouwers die een
ije hadden gevonden op de zui-
jkgelegen dijk, naast de toren van
■wedstrijdleiding, zochten tijdens
1/ eerste manche een goed heenko-
ui toen een enorme hoeveelheid
it m hun richting kwam. Stof-
(rming was zo'n beetje wel het laat-
K/aarop de organiserende MAB-
jbhad gerekend. In de week ervoor
üdebaan geregeld besproeid en
sr de buiigheid dachten de
sfurateurs dat de baan in optimale
nditle verkeerde. In de bochten,
■degaten waren volgeschoven
vochtige grond, was dat inder-
ad het geval. Maar op het rechte
■ddeek de kleiige ondergrond nog
«toog. Dus toen de bolides in de
tjndervrije klasse met hun
snelheden de vochtige bo-
rlsg aan gort hadden gereden,
iet de cross na kort tijd op een
itappe in de race Parijs-
liet geringe zicht was voor de
tes echter geen reden gas te-
énemen. Doordat de wedstrijd-
rj in de veronderstelling ver
is dat er geen sprake was van
onveilige situatie, kon worden
Door de hoge snelheden in de Formule 1 bleet niet iedereen in het goede spoor.
Nico van der Ploeg, de MAB-voorzit-
ter die wegens drukke werkzaamhe
den na dit seizoen afscheid neemt.
Voorwaarde was dat de ouders er
mee instemden en dat zich minstens
13 coureurs zouden melden. 'Want
een manche met een stuk of twee,
drie wagens stelt natuurlijk niets
voor.' Eisen waaraan, mede dankzij
de bemoeienis van coördinatoren
Peter Boersen en Theo Veeger, moei
teloos werd voldaan. Zondag ver
schenen in zwaar beveiligde wagens
34 junioren aan de start, van wie uit
de achternamen viel af te leiden dat
het telgen waren uit crossfamilies.
Omdat ruim 1000 cc het maximum
vermogen was, reden ze in mini's en
wagentjes van soortgelijke omvang.
Maar wel streng beveiligd, volgens de
nog dit jaar aangescherpte eisen van
de MAB. Anders dan de 'grote jon
gens' mochten de coureurs elkaar
niet opzettelijk raken, wat in de
meeste gevallen goed ging. Enkele
keren wapperde de zwarte vlag, wat
betekende dat een coureur was
gediskwalificeerd. Zelfs een leek kan
de grote variatie aan rijstijlen niet zijn
ontgaan. Waar de één de grootste
moeite had om de auto op de glibbe
rige baan te houden, reden anderen
hun rondjes losjes met één hand aan
het stuur. Niet altijd ging het goed, de
greppels vormden voor velen een
onneembare hindernis en soms raak
ten de voertuigen elkaar behoorlijk.
Dat gebeurde bijvoorbeeld met de
kunnen gewoon geen risico nemen',
verantwoordt Van der Ploeg zich.
Naarmate de middag vorderde, lie
pen de snelheden op en in de finale
ging het er ouderwets ruig aan toe. Bij
een crash waarbij twee wagens bo
ven op elkaar in de greppel beland
den en Roy Boeijen zijn auto niet kon
verlaten, werd de rode vlag gehesen.
Winnaar werd Robert (Bill) Grismgt,
gevolgd door Bert Uitgeest. Laatst
genoemde had lange tijd aan kop
gereden, maar werd in de bochten
overmoedig, wat hem de eerste
plaats kostte. Derde werd Maarten
Broekman.
Eeuwige tweede
Misschien wel het hardst ging het in
de viercilindervrije klasse, waarin de
zelfgebouwde en opgevoerde auto's
met voorwielaandrijving met enorme
snelheden de bochten ingingen. Met
name Jasper Braam en Willem Johan
Bakker toonden zich echte waaghal
zen. Zichtbaar was dat veel coureurs
regelmatig meerijden in overkantse
wedstrijden, wat hun rijstijl ten goede
komt. Overigens ging dat niet altijd
op. Coureur Jan Witte van hoeve De
Voorzorg slaagde er bij de zogeheten
'vliegende start' in zijn wagen nog
vóór vertrek in de sloot te parkeren.
Winnaar werd Jasper Braam, ge
volgd door René Hoep, die de repu
tatie heeft van 'eeuwige tweede'. De
derde plaats was voor Peter
Betsema. Vanzelfsprekend was deze
Coureur Rick Grrsnlgt, In de greppel beland met de wagen van Willem-Jan Bakker, op zijn
rokende auto.
beurten nodig waren om het stof te
bedwingen. Maar net op dat moment
begaf de sproeiwagen het en moest
een andere worden gevonden De
vertraging was vervelend, ook omdat
de cross uiteindelijk behoorlijk uitliep
en de finale van de Formule 1 pas
tegen zeven uur was verreden. Veel
bezoekers wachtten dat niet af en
vertrokken voortijdig.
Praatje
Na de eerste sproeibeurten verdween
het stof en kon de inmiddels met gras
begroeide ringdijk weer rondom wor-
maakte Hans Beverdam een rondje.
Coureurs begaven zich op hun beurt
tussen het publiek voor een praatje
met bekenden of om de verrichtingen
van collega's te aanschouwen
Juniorklasse
Veel aandacht ging uit naar de dit jaar
gestarte juniorklasse, waarin rijders
beneden de 18 jaar aan bod komen.
De jeugd had het idee opgedaan in
Lelystad, waar soortgelijke wedstrij
den worden gehouden. 'Ze kwamen
een aantal jaren geleden met die
vraag bij het bestuur. Toen hebben
we het afgehouden en gezegd: eerst
moet de nieuwe baan klaar zijn. Toen
ze nu weer kwamen, konden we dus
geen nee meer zeggen', vertelt Jan
In de pits wordt druk gesleuteld om deze
gebutste auto tijdig rijklaar te krijgen.
andere kleine auto's bepaalden het
beeld in de juniorklasse.
auto van Dirk Trap. die op de baan tot
stilstand was gekomen, waarna een
opponent op hem inreed. Toen de
junior na afloop klaagde over pijn in
de nek, was dat voor de medische
verzorgers het sein hem naar het
Gemini ziekenhuis te sturen voor on
derzoek. Uit de foto's bleek later dat
alles goed met hem was. De jeugd
reed zich in drie manches 'het stof
voor de ogen', waarna in de finale
Dave Pastoor met de winst aan de
haal ging. Tweede werd Johnny Hin,
derde Ben Boersen. Niet aanwezig
was junior Peter Koorn, die meedeed
in Lelystad.
Rodeo's
Toeschouwers die zich bij Rodeo
klasse hadden opgemaakt voor de
traditionele afbraakrace. kwamen dit
keer toch wat bedrogen uit. Minder
hard werd er beslist niet gereden, wel
beter. Terwijl deze coureurs bij voor
gaande crossen in één keer voor de
leeuwen werden gegooid, hadden ze
nu voorafgaand aan de race vier keer
kunnen trainen. Wat extra oefening is
op de nieuwe baan geen overbodige
luxe 'Op dit circuit rijd je wat dichter
bij elkaar en kun je je geen foutje ver
oorloven' vertelt Formule 1-coureur
en MAB-bestuurder Klaas-Pieter
Zuidewind. Spektakel ontbrak bij de
Rodeo's niet. maar aantoonbaar min
der wagens belandden in de greppel
of gingen over de kop. Toch hezen de
baancommissarissen ook in deze
categorie meerdere keren de rode
vlag, nadat een gestrande coureur er
niet in was geslaagd zijn voertuig op
eigen kracht te verlaten 'Een race
onderbreken is niet leuk, maar we
uitslag allerminst. In de spectaculaire
finale was het regelmatig stuivertje
wisselen met Albert Schagen. De
eveneens zeer snelle Willem Johan
Bakker hield zijn voertuig niet in be
dwang en eindigde met daverende
snelheid in het talud De winnende rit
moest tot twee keer worden onder
broken, omdat de rode vlag werd
gehesen
Veel aandacht ging uit naar de For
mule 1-klasse, geldverslindende
krachtpatsers met motoren van acht
of meer cilinders onder de motorkap,
die schijnbaar met doodsverachting
over het circuit denderden. Favoriet
leken Sandor Mantje en Martijn de
Veij, die hun opponenten in de
manches te snel af waren. Dat het
anders kan lopen, bleek in de finale.
Waar Mantje en De Veij vooraan in
hevig gevecht waren gewikkeld, ging
Egbert van der Werf met de hoogste
eer aan de haal. Mantje maakte een
stuurfout en De Veij wist Van der Werf
in de spannende finale niet achter
zich te houden. Eenmaal ging de rode
vlag omhoog, nadat Pascal Spigt in
de sloot was beland. Tweede werd
Martijn de Veij en derde Klaas-Pieter
Zuidewind. 'Ik startte als achtste en
heb een tijdje aangezien hoe ze
voorin aan het bakkeleien waren. Na
de herstart ben ik doorgereden naar
de derde plaats', vertelde Zuidewind
na afloop.
Premies
Sfeerverhogend waren de vele pre
mies die werden uitgeloofd. Vermel
denswaard is de €250 die juwelier
Martin Tromp uitloofde en bijzonder
was ook één van de prijzen die café
De Pilaar beschikbaar stelde. 'Tien
bier als Rodeorijder Yvo Witte de
vijfde manche uitrijdt of een schop
onder zijn achterste van alle klanten
als het hem niet lukt.' Of het pils
wordt of schoppen werd zondag niet
duidelijk. Navraag bij de dames van
de MAB leerde dat Witte was ge
strand, maar Jeroen Dros van De Pi
laar hield het erop dat Witte de
manche wel had uitgereden.
Uitslagen
Juniorklasse: 1 Dave Pastoor; 2. Johnny Hin;
3 Ben Boersen
Rodeoklasse 1. Robert (Bill) Gnsnigt; 2. Bert
Uitgeest; 3. Maarten Broekman
viercilindervrije klasse 1 Jasper Braam; 2.
René Hoep; 3 Peter Betsema.
Formule 11 Egbert van der Werf; 2 Martijn
de Veij; 3 Klaas-Pieter Zuidewind.
Tekst en foto's Gerard Timmerman
Terwijl crossers op de baan strijden om de
eer, landen achter het publiek parachutis
ten
De autocross wist niet ieders aandacht vast te houden. Dit drietal laat zien hoe de MAB-trlbune ook voor andere recreatieve doeleinden
is te gebruiken.
leden van de Waddenruiters
afgelopen weekend in
oorl met wisselend resultaat
'aan een van de grootste con-
rsen voor paarden en pony's
de provincie Noord-Holland,
"dag waren er voor de paarden
'taal 1150 starts en zondag bij
Pony's 500. Door veel deelne-
wordt dit concours gezien als
enerale repetitie voor de regio-
'pioenschappen.
'emarie van de Linde scoorde,
de verzengende hitte,
'a Haar dressuurproef met Pride
JnoTexel was in de Z1 goed voor
Punlen. Dat leverde haar een
"Oprijs en twee winstpunten op.
"enge Waddenruiters waren ook
op dreef. Voor Sifra van der Vis
"in de klasse L2 een zesde prijs
"58 punten. Haar tweede proef
d voor 156 punten en twee
"Ponten Esther Bakker reed heel
constant in de L1beide proeven 156,
ook twee winstpunten, en was een in
van deze proeven goed voor een
vierde prijs. Tessa Blom kwam in de
B-klasse met twee prijzen en twee
winstpunten naar huis, 163 punten
waren goed voor de zesde plaats,
167 voor de vierde. Meer prijzen wa
ren er voor de Waddenruiters met te
verdelen, wel werd van zowel
Marloes van de Vis als van Gea de
Ridder een proef beloond met een
winstpunt, respectievelijk 156 en 157
punten.
Zondag verschenen er acht leden van
de Kleppertjes aan de start in de
dressuur, het springen en de rubriek
'bestgaande rijpony' Kim van de Vliet
was met Nikita de enige die zich bij
het springen in de prijzen reed. Zij
behaalde een eerste plaats in de
klasse I7E. Bij de B-dressuur be
haalde Priscilla Noorlander met
Flame een vierde prijs met 176 pun
ten. In haar tweede proef reed ze
nogmaals 156 punten en behaalde in
totaal drie winstpunten. Na een lang
durige blessure van Flame timmert
deze combinatie nu weer stevig aan
de weg. Jorieke Meijer reed met
Baileys twee constante proeven in de
M1-dressuur. Bij de prijsuitreiking
mocht zij een derde (161) en een
vierde prijs (164) ophalen. Deze sco
res leverden bovendien twee winst
punten op. Silve Schoorl was met
Genesis ook goed op dreef. Ze
beheelde twee winstpunten en een
tweede prijs bij scores van 161 en
165 punten en heeft inmiddels vol
doende winstpunten om te promove
ren naar de klasse M1In de rubriek
'bestgaande rijpony', waarbij de
voorwaartse drang van de pony en
de gangen stap, draf en galop wor
den beoordeeld, alsmede het
exterieur van de pony, werd het een
spannende strijd. Vier Kleppertjes
mengden zich in deze strijd die lang
spannend bleef. Uiteindelijk moest
Jorieke Meijer tien anderen en Kim
van de Vliet acht anderen voor laten
gaan. Silve Schoorl eindigde uitein
delijk op een zesde plaats
Silvia Eelman met Faranja in de L2-
dressuur voor AB-pony's, Silve
Schoorl met haar nieuwe pony
Genesis in de L2-dressuur voor D/
E-pony's en Kim van der Vliet met
Nikita in de L-klasse springen zijn
bij de kringkampioenschappen in
Hippolytushoef kringkampioen ge
worden. Zij verdienden daarmee
een startbewijs voor de regiokam
pioenschappen in Lisse. De win
naars van dit regiokampioenschap
vertegenwoordigen de provincie bij
het Nederlands kampioenschap.
Jorieke Meijer werd met Baileys derde
in de M1-dressuur voor D/E-pony's.
Alle pony's die in Hippolytus-hoef
startten, kregen een startbewijs voor
het regiokampioenschap. Een teleur
stelling was er voor de altijd goed rij
dende Noortje Duin. Haar pony De
mocraat bleek op het wedstrijdterrein
niet helemaal goed te lopen, zodat ze
niet kon starten en derhalve ook met
Topwielrenner Erik Dekker had dezer
dagen graag nieuwe successen be
haald in de Tour de France, maar
in Lisse aan de start mag verschijnen.
Van de paarden mogen de beste acht
van iedere klasse door naar het regio
kampioenschap. Een van de gelukki
gen is Annemarie van de Linde met
Pride Silvano Texel. Hoewel ze met
minder punten dan gebruikelijk ge
noegen moest nemen, eindigde ze
toch op een achtste plaats. Marjon
van der Feen werd met Lobke tweede
in de L1-dressuur en Esther Bakker
met haar nieuwe paard Nero K acht
ste. Marloes van der Vis werd met
Newton vijfde in de M2-dressuur. Gea
de Ridder kwam met Nando één punt
tekort om in diezelfde klasse bij de
eerste acht te komen. Zij staat wel op
de reservelijst en zal in Lisse aan de
start verschijnen als er uitvallers zijn.
Tessa Blom werd met Pijoio tweede
in de B-dressuur en Gerard Roeper
achtste met de jonge merrie Sandra.
heeft daar door een knieblessure van
moeten afzien. De Sportbijlage van
de Amersfoortse Courant zocht de
32-jarige wielrenner op op zijn vakan
tie-adres op Texel. Hoewel de wiel
renner zelf anders denkt over het
begrip vakantie: 'Mijn vrouw Petra en
de kinderen zijn met vakantie. Ik ben
alleen maar meegegaan om met al
leen thuis te zijn.' Blijkens het artikel
vult Dekker zijn dagen met fietsen,
eten, drinken en slapen. 'Voetballen of
tafeltennissen met Kelvin en David is er
met bij Net zomin als een strand
wandeling met Petra. Niet goed voor
de knie.' 'Ik voel me nu geen wielren
ner en ik leef met als een wielrenner. Ik
kan ook niet de dingen doen en laten
zoals ik normaal doe. Ik heb geen
hartslagmeter om en tijdens het fietsen
draai ikde snelheidsmeter weg Dat wil
ik niet zien. En als ik na afloop van een
tochtje onder de douche sta, heb ik niet
zoiets van: pfff, lekker getraind.' Verder
is er voor een geblesseerde wielrenner
op het eiland weinig anders te beleven
dan de Tour te volgen via radio en te
levisie. 'Een vakantie op Texel is leuk,
maar niet voor Erik Dekker
Natuurlijk is Texel een prach
tig waddeneiland Een rond
vlucht maken boven de dui
nen, een terrasje pakken in
Den Burg of lekker luieren
aan zee. Maar wielrennen kun
je hier niet. verzucht Erik Dek
ker op een bungalowpark in
De Koog Bij gebrek aan we
gen is hij de afgelopen dagen
al wel vijftien keer door het
nabijgelegen gehucht Oude-
schild gefietst.
Gefietst. Niet meer en niet
minder. Trainen kun je het
met enig fatsoen niet noe
men. Op de Pontweg. die van
de veerboot naar De Koog
loopt, rijdt Dekker met een
snelheid van zo'n 30 km per
uur. In zijn wielerkleding van
Rabobank lijkt hij meer op
een fanatieke roerfietser, dan
op de toprenner die in 2000
en 2001 vier etappes won in
de Tour