liegveld moet alle zeilen
rijzetten voor toekomst
KTT^f#rpTT^
emeente weigert
anlegvergunning
oor natuuroever
Dorpsstraat eind
dit jaar op de schop
SBB lijdt schade door warmte
irschuivingen in soorten vluchten
TEXELSE
COURANT
-J KOM TE VOOR DC- VER3RBRDR&
M OF OM GEKUIPT T6 WORDEN
ficmxx GO[3 29 - 09-2003»
Zoals de kassa thuis rinkelt, rinkelt hij nergens
Straat krijgt uiterlijk Schilderend
Kappers
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 2003
iegveld moet de komende ja-
je zeilen bijzetten om haar
,de financiële situatie te kun-
landhaven. De onderhouds-
„van de banen worden hoger
reconstructie is afgerond, er
worden gespaard voor
(werkzaamheden in de toe-
I en het aantal afnemende
«wegingen is nog geen defi-
halt toegeroepen. Dat blijkt
el jaarverslag van de NV
oartterrein over 2002.
Het aantal les- en zweefvluchten nam
fors toe, terwijl het aantal particuliere
vluchten, rondvluchten en para-
vluchten afnam. Het aantal rond
vluchten daalde van 2327 naar 1806,
het aantal paravluchten van 1980
naar 1677 vluchten. De afname baart
Texel Airport zorgen, omdat het Para
centrum en Tessel Air een belangrijk
aandeel hebben in de activiteiten op
het vliegveld. De stijging van het aan
tal lesvluchten is voor het vliegveld
goed voor de cijfers, maar financieel
niet voordelig, omdat voor les
vluchten een lager landingstarief
geldt. Het vliegveld moest vorig jaar
76 dagen dicht, omdat de grasbanen
te nat waren. Ook gold 63 dagen lang
een beperkte openstelling vanwege
de nattigheid. In 2001 was het vlieg
veld 95 dagen volledig dicht en 63
dagen beperkt open. In het jaarver
slag wordt gesteld dat uit die cijfers
blijkt dat de reconstructie voor een
goede bedrijfsvoering absoluut
noodzakelijk is. Als de banen zijn
opgeknapt en een nieuw drainage-
systeem is aangelegd, moeten de
banen vaker opengesteld kunnen
worden.
De NV Luchtvaartterrein en de In
spectie van Verkeer en Waterstaat
(vroeger de Luchtvaartdienst) zijn nog
met elkaar in gesprek over de wijze
waarop de geluidsoverlast van het
lesvliegtuig van het Paracentrum
moet worden gezien. In de praktijk
maakt dat vliegtuig weinig lawaai,
maar op papier wordt het als een la
waaierig vliegtuig beschouwd. Ver
keer en Waterstaat gaat vooralsnog
van het laatste uit. Gebruik van het
betreffende vliegtuig vormt daardoor
een bedreiging voor het vliegveld.
Wordt hij vaak gebruikt, dan zit het
vliegveld snel aan haar limiet van het
aantal toegestane bewegingen. Dat
aantal is afhankelijk van de hoeveel
heid lawaai. De Bruijn: 'We hebben
het er begin juli nog over gehad en de
bal is nu aan Verkeer en Waterstaat.
Maar we hebben de indruk dat ze het
beginnen in te zien.'
Ultralight
Het vliegveld heeft ook opnieuw een
vercoek ingediend bij Verkeer en
Waterstaat om ultralight vliegtuigen
(ULV's) toe te staan op Texel. Tot nu
toe is dat verboden. Volgens De
Bruijn begint er inmiddels een
kromme situatie te ontstaan 'De hui
dige ULV's zijn nagenoeg volwaar
dige vliegtuigen. In het buitenland
worden ze zo ook beschouwd. Dat
betekent dat als een buitenlandse
ULV naar Texel komt, hij bij ons mag
landen en een Nederlandse ULV mag
dat niet Dat is raar, zeker als je in
Europa alles gelijk wil trekken.' ULV's
mogen in Nederland alleen landen op
de vliegvelden van Lelystad en Budel.
Texel wil ze graag in huis halen om
verloren terrein op het aantal vlieg
bewegingen terug te winnen. De
Bruijn hoopt het aantal bewegingen
in de toekomst tussen de 25.000 en
28.000 per jaar te kunnen stabilise
ren. De overdracht van de 343 aan
delen (65 procent van het totaal aan
tal aandelen) die Verkeer en
Waterstaat in 2001 heeft afgestoten
aan een nieuwe eigenaar is nog
steeds niet rond. Het vliegveld en het
ministerie van Financien zijn daarover
nog steeds in conclaaf. Verkeer en
Waterstaat wilde minimaal
€294.957,- vangen voor de aandelen.
Het Luchtvaartterrein vindt dat teveel,
omdat toekomstige eigenaars geen
hoog rendement kan worden toege
zegd. Na de nodige gesprekken
kreeg Verkeer en Waterstaat oog voor
de problemen van het vliegveld, maar
daarna begon Financiën te proteste
ren Zij stelden dat in de contracten
€294.957,- staat en dat daar dus niks
meer vanaf kan. Zolang er geen op
lossing is, blijven de aandelen nog
tijdelijk bij Verkeer en Waterstaat.
In 2002 deden zich ook op het terrein
zelf enige veranderingen voor. De fa
milie Gouwens stopte met de exploi
tatie van het vliegveldrestaurant. Bin
nenkort begint aannemingsbedrijf
Dekker uit Krabbendam met de bouw
van de tien luxe-appartementen op
de plaats van het huidige restaurant
Nely Langeveld stopte met haar be
drijf Wings Unlimited. Dat werd over
genomen door assistent-haven
meester René Hovestad en kreeg de
naam Reinair. Het bedrijf legt zich toe
op het geven van proeflessen en op
leidingen in een motorzweefvliegtuig.
I blijkt dat vliegveld Texel ook
aar nog steeds als één van de
ekleine luchthavens in Neder-
30 sluitende begroting had. Er
3 echter een paar donkere
tl iaan de horizon Het vliegveld
:M dat de hogere onderhouds-
lals gevolg van de reconstruc-
i i meer binnen de exploitatie
i worden opgevangen. Daar-
moet voortaan jaarlijks geld
E igereserveerd om over vijfen-
sm jaar een nieuwe reconstructie
ivo men betalen. Het vliegveld
relf voor die kosten op, omdat
slerie van Verkeer en Water-
nde provincie Noord-Holland
hun aandelen in het vliegveld
■afgestoten. Die afstoting ging
s dmet het betalen van afkoop-
jn (respectievelijk €943.863,-
q 6101,-) waarmee de huidige
se wordt betaald,
jk is het geld om te reserve-
iet, maar we moeten het toch
aldus directeur Ed de Bruin
iegveld. Er moet jaarlijks
e (25 000, worden gereser-
cor toekomstig groot onder-
je huidige reconstructie pakt
hjnlijk duurder uit door meer-
- aar dat kan het vliegveld nog
I «middelen bijbetalen. Texel
Sehaalde in 2002 een positief
a van €55.774,-, twee keer
is in 2001. Dat beeld is ver-
mdat €47.754,- afkomstig is
■arte van de afkoopsommen
Msk en de provincie.
1 Vliegbewegingen
■•■ïliegbeweging (zowel lan-
■ntijgen) steeg in 2002 met
■r/an 19.467 naar 20.117.
dorpscommissie van De Koog. De
weg moet daardoor veiliger worden
en meer het uiterlijk van een straat
binnen de bebouwde kom krijgen.
Aanvankelijk stond de hennrichting
voor 2001 op het programma. Vol
gens een gemeentewoordvoerder
ontstond echter vertraging, doordat
er geld bij de provincie moest worden
aangevraagd en omdat de verou
derde riolering op het gedeelte tus
sen de Epelaan en de Nikadel moest
worden vervangen. Dat gebeurde dit
voorjaar Bij buurtbewoners riep het
tijdstip veel weerstand op. omdat een
aantal logiesbedrijven daardoor
moeilijk bereikbaar waren geworden.
De provincie heeft via de zogeheten
GDU-regeling €238.500 (GDU-geld)
toegezegd voor de werkzaamheden.
'Voorwaarde is wel dat voor 1 novem
ber de opdracht tot herinrichting is
verstrekt. Anders kunnen we geen
aanspraak meer maken op dat geld
De gemeenteraad besloot eerder op
15 juni 2000 tijdens een begrotings
vergadering ƒ700.000.- (€317.646,-)
beschikbaar te stellen voor de her
inrichting Dat gebeurde nadat de
WD daarvoor een amendement
(aanvulling op een raadsbesluit) had
ingediend.
Volgens de gemeentewoordvoerders
duren de werkzaamheden naar ver
wachting ongeveer twaaf weken
'Maar dan ben je ook afhankelijk van
de omstandigheden tijdens de win
ter. Het weer hebben we niet in de
hand.' Verkeer moet tijdens de werk
zaamheden tijdelijk worden
omgeleid.
«leg van een natuur-
ijke oever bij gemaal Dijk-
- «zen loopt zeker een jaar
«g op doordat de gemeen-
lert Hoogheemraadschap
II ^Noorderkwartier hiervoor
iegvergunning te verlenen.
flauw aflopende oever
waterbergend vermogen
t Volgens het college van
is de natuurvriendelijke
Injdig met de agrarische
ling van de grond.
1st van 2000, toen de gema-
vele hemelwater met tijdig
afvoeren en de landbouw
toe leed. werd nog eens
toe belangrijk het is om over
le waterbergend vermogen
ukken. Het is één van de
toen waarom in het Master-
- Ier Texel is besloten tot het
- nvan sloten. Door het talud
glooiend te laten aflopen
waterrijke oevers waarin de
- ich goed kan ontwikkelen.
Een dergelijk plan bestaat voor de
waterloop naar gemaal Dijkmans
huizen, die wordt begrensd door land
van hoeve Buitenheim, dat nog met
zo lang geleden in bezit kwam van de
Vereniging Natuurmonumenten. In
samenwerking met de grondeigenaar
ontwikkelde het Hoogheemraad
schap een plan om het bestaande
kanaal over een lengte van circa 600
meter te verbreden met een flauw
aflopend oever van ongeveer 20
meter breed. Bedoeling is dat een
deel van de uitgegraven grond over
dezelfde breedte over het aangren
zende land wordt verspreidt, dat ook
een wat onregelmatig verloop krijgt.
Zo'n 10.000 kubieke meter overblij
vende grond wordt maximaal twee
jaar op het land in depot gehouden,
waarna het wordt afgevoerd. Door de
natuuroever ontstaat de mogelijkheid
om in natte periodes aanzienlijk meer
water te bufferen en treden minder
schommelingen op in het waterpeil
als het gemaal inwerking treedt, een
situatie die een gunstig effect heeft
op de achterliggende landbouwgron
den.
Het niet akkoord gaan met de aanleg-
De Dorpsstraat in De Koog krijgt gemeente bij de kruising Dorpsstraat/
vanaf het kantoor van De Boer Be- Kamperfoelieweg aanleggen. Daar-
middeling (de oude WV) tot aan de
komgrens ongeveer hetzelfde ui-
terlijk als het recent vernieuwde HH
Schilderend. De gemeente presen-
teerde deze week plannen voor de
herinrichting aan inwoners van het HNbBHH
baddorp tijdens een hoorzitting in j
dorpshuis De Hof.
I", aan- en uitbouwen mag
toroepsuitoefening worden
Boos
we Texelse kapsalons heb-
d»okt gereageerd op het
toen toelaten van kapsalons
Hun woordvoerder joke de
De Koog: 'Voor ons staat
ton kapsalon wel degelijk
lailhandel valt en dus met in
touis mag. Als doorgaat wat
"en, zullen er zeker koppen
toe de boekhouding voor
tode kapsalons en weet
'Precies aan wat voor kost-
Plichtingen die moeten vol-
*at ze investeren om bij de
Pen en kwaliteit te bieden,
kapsters die in een slaapka-
"age werken zijn met te con-
tobben veel minder kosten
eri daardoor de gevestigde
de das om doen. Bedrijven
'telt en uitstraling zullen ver-
Dal lijkt me niet passen bij
'en naar naar kwaliteit op
Volgende week komen we
'Pm te praten over actie'
Nico Roeper mag van hef college
een nieuw bedrijfsgebouw aan de
Oorsprongweg zetten en hoeft zich
niets aan te trekken van het nega
tieve advies dat de Wel
standscommissie daarover heeft
uitgebracht.
SBB verving deze week een stukje van de Ploegelanderweg. Door de droogte hadden losgeraakte boomwortels de stenen omhoog geduwd.
(Foto Jeroen van Hathtm)
De huidige bebouwing bestaat uit
diverse opstallen. Om praktische re
denen wil Roeper deze vervangen
door één grote loods van 34 bij 55
meter bij een hoogte van bijna 10
meter. In dit weidse deel van Texel
misstaat een dergelijke grote loods
niet, meent het college. Het nieuwe
varkensbedrijf van Wijtten in dezelfde
omgeving is nog aanzienlijk groter: 89
bij 20 meter. In het geval Roeper is
rond het bouwblok bovendien een
hoge boomsingel aanwezig.
Ook de Welstandscommissie achtte
de grootte van de loods geen pro
bleem, maar had wel bezwaar tegen
de kapvorm. Een beter aanzien zou
ontstaan bij een tweedeling van het
Staatsbosbeheer heeft door de
langdurige warmte veel extra kos
ten moeten maken aan het onder
houd van fietspaden in de duinen
en de Dennen. Door de hitte kwa
men op diverse plaatsen de tegels
van fietspaden ongelijk te liggen.
goed meer op hun plaats. Daardoor
moesten we grof zand aanbrengen
om alles weer glad te krijgen.'
Een deel van de Ploegelanderweg
moest afgelopen week opnieuw
bestraat worden door de hitte. Los
geraakte boomwortels begonnen
stenen omhoog te duwen. 'Als je er
overheen reed, voelde je ze liggen.
Als we niks zouden doen, hadden ze
gevaar kunnen opleveren.' Gepland
onderhoud aan de Ploegelanderweg
werd vanwege de boomwortels naar
voren geschoven. Aannemer Wester-
laken verving afgelopen week het
wegdek. Aannemer Tatenhove werd
in de arm genomen om mee de fiets
paden te repareren. Dat laatste bete
kende een onverwachte uitgave van
€10.000,- voor SBB Het repareren
van de Ploegelandenweg was een
extra investering van €5.000,-. Daar
naast konden de twee medewerkers
niet op reguliere klussen worden ge
zet. Volgens Van der Spek komt het
wel vaker voor dat tegels omhoog
kruipen door de warmte. 'Maar het is
nu wel omvangrijker dan in andere
jaren. Maar het is de afgelopen tijd
dan ook langdurig warm geweest.'
Twee medewerkers van Staatsbos
beheer (SBB) zijn twee weken lang
doorlopend bezig geweest met het
repareren van fietspaden. 'Door de
hitte zijn veel tegels uitgezet en om
hoog gekomen'vertelt woordvoer
der Erik van der Spek. 'Als ze daarna
weer omlaag kwamen, lagen ze niet