liegveld moet alle zeilen rijzetten voor toekomst KTT^f#rpTT^ emeente weigert anlegvergunning oor natuuroever Dorpsstraat eind dit jaar op de schop SBB lijdt schade door warmte irschuivingen in soorten vluchten TEXELSE COURANT -J KOM TE VOOR DC- VER3RBRDR& M OF OM GEKUIPT T6 WORDEN ficmxx GO[3 29 - 09-2003» Zoals de kassa thuis rinkelt, rinkelt hij nergens Straat krijgt uiterlijk Schilderend Kappers VRIJDAG 29 AUGUSTUS 2003 iegveld moet de komende ja- je zeilen bijzetten om haar ,de financiële situatie te kun- landhaven. De onderhouds- „van de banen worden hoger reconstructie is afgerond, er worden gespaard voor (werkzaamheden in de toe- I en het aantal afnemende «wegingen is nog geen defi- halt toegeroepen. Dat blijkt el jaarverslag van de NV oartterrein over 2002. Het aantal les- en zweefvluchten nam fors toe, terwijl het aantal particuliere vluchten, rondvluchten en para- vluchten afnam. Het aantal rond vluchten daalde van 2327 naar 1806, het aantal paravluchten van 1980 naar 1677 vluchten. De afname baart Texel Airport zorgen, omdat het Para centrum en Tessel Air een belangrijk aandeel hebben in de activiteiten op het vliegveld. De stijging van het aan tal lesvluchten is voor het vliegveld goed voor de cijfers, maar financieel niet voordelig, omdat voor les vluchten een lager landingstarief geldt. Het vliegveld moest vorig jaar 76 dagen dicht, omdat de grasbanen te nat waren. Ook gold 63 dagen lang een beperkte openstelling vanwege de nattigheid. In 2001 was het vlieg veld 95 dagen volledig dicht en 63 dagen beperkt open. In het jaarver slag wordt gesteld dat uit die cijfers blijkt dat de reconstructie voor een goede bedrijfsvoering absoluut noodzakelijk is. Als de banen zijn opgeknapt en een nieuw drainage- systeem is aangelegd, moeten de banen vaker opengesteld kunnen worden. De NV Luchtvaartterrein en de In spectie van Verkeer en Waterstaat (vroeger de Luchtvaartdienst) zijn nog met elkaar in gesprek over de wijze waarop de geluidsoverlast van het lesvliegtuig van het Paracentrum moet worden gezien. In de praktijk maakt dat vliegtuig weinig lawaai, maar op papier wordt het als een la waaierig vliegtuig beschouwd. Ver keer en Waterstaat gaat vooralsnog van het laatste uit. Gebruik van het betreffende vliegtuig vormt daardoor een bedreiging voor het vliegveld. Wordt hij vaak gebruikt, dan zit het vliegveld snel aan haar limiet van het aantal toegestane bewegingen. Dat aantal is afhankelijk van de hoeveel heid lawaai. De Bruijn: 'We hebben het er begin juli nog over gehad en de bal is nu aan Verkeer en Waterstaat. Maar we hebben de indruk dat ze het beginnen in te zien.' Ultralight Het vliegveld heeft ook opnieuw een vercoek ingediend bij Verkeer en Waterstaat om ultralight vliegtuigen (ULV's) toe te staan op Texel. Tot nu toe is dat verboden. Volgens De Bruijn begint er inmiddels een kromme situatie te ontstaan 'De hui dige ULV's zijn nagenoeg volwaar dige vliegtuigen. In het buitenland worden ze zo ook beschouwd. Dat betekent dat als een buitenlandse ULV naar Texel komt, hij bij ons mag landen en een Nederlandse ULV mag dat niet Dat is raar, zeker als je in Europa alles gelijk wil trekken.' ULV's mogen in Nederland alleen landen op de vliegvelden van Lelystad en Budel. Texel wil ze graag in huis halen om verloren terrein op het aantal vlieg bewegingen terug te winnen. De Bruijn hoopt het aantal bewegingen in de toekomst tussen de 25.000 en 28.000 per jaar te kunnen stabilise ren. De overdracht van de 343 aan delen (65 procent van het totaal aan tal aandelen) die Verkeer en Waterstaat in 2001 heeft afgestoten aan een nieuwe eigenaar is nog steeds niet rond. Het vliegveld en het ministerie van Financien zijn daarover nog steeds in conclaaf. Verkeer en Waterstaat wilde minimaal €294.957,- vangen voor de aandelen. Het Luchtvaartterrein vindt dat teveel, omdat toekomstige eigenaars geen hoog rendement kan worden toege zegd. Na de nodige gesprekken kreeg Verkeer en Waterstaat oog voor de problemen van het vliegveld, maar daarna begon Financiën te proteste ren Zij stelden dat in de contracten €294.957,- staat en dat daar dus niks meer vanaf kan. Zolang er geen op lossing is, blijven de aandelen nog tijdelijk bij Verkeer en Waterstaat. In 2002 deden zich ook op het terrein zelf enige veranderingen voor. De fa milie Gouwens stopte met de exploi tatie van het vliegveldrestaurant. Bin nenkort begint aannemingsbedrijf Dekker uit Krabbendam met de bouw van de tien luxe-appartementen op de plaats van het huidige restaurant Nely Langeveld stopte met haar be drijf Wings Unlimited. Dat werd over genomen door assistent-haven meester René Hovestad en kreeg de naam Reinair. Het bedrijf legt zich toe op het geven van proeflessen en op leidingen in een motorzweefvliegtuig. I blijkt dat vliegveld Texel ook aar nog steeds als één van de ekleine luchthavens in Neder- 30 sluitende begroting had. Er 3 echter een paar donkere tl iaan de horizon Het vliegveld :M dat de hogere onderhouds- lals gevolg van de reconstruc- i i meer binnen de exploitatie i worden opgevangen. Daar- moet voortaan jaarlijks geld E igereserveerd om over vijfen- sm jaar een nieuwe reconstructie ivo men betalen. Het vliegveld relf voor die kosten op, omdat slerie van Verkeer en Water- nde provincie Noord-Holland hun aandelen in het vliegveld ■afgestoten. Die afstoting ging s dmet het betalen van afkoop- jn (respectievelijk €943.863,- q 6101,-) waarmee de huidige se wordt betaald, jk is het geld om te reserve- iet, maar we moeten het toch aldus directeur Ed de Bruin iegveld. Er moet jaarlijks e (25 000, worden gereser- cor toekomstig groot onder- je huidige reconstructie pakt hjnlijk duurder uit door meer- - aar dat kan het vliegveld nog I «middelen bijbetalen. Texel Sehaalde in 2002 een positief a van €55.774,-, twee keer is in 2001. Dat beeld is ver- mdat €47.754,- afkomstig is ■arte van de afkoopsommen Msk en de provincie. 1 Vliegbewegingen ■•■ïliegbeweging (zowel lan- ■ntijgen) steeg in 2002 met ■r/an 19.467 naar 20.117. dorpscommissie van De Koog. De weg moet daardoor veiliger worden en meer het uiterlijk van een straat binnen de bebouwde kom krijgen. Aanvankelijk stond de hennrichting voor 2001 op het programma. Vol gens een gemeentewoordvoerder ontstond echter vertraging, doordat er geld bij de provincie moest worden aangevraagd en omdat de verou derde riolering op het gedeelte tus sen de Epelaan en de Nikadel moest worden vervangen. Dat gebeurde dit voorjaar Bij buurtbewoners riep het tijdstip veel weerstand op. omdat een aantal logiesbedrijven daardoor moeilijk bereikbaar waren geworden. De provincie heeft via de zogeheten GDU-regeling €238.500 (GDU-geld) toegezegd voor de werkzaamheden. 'Voorwaarde is wel dat voor 1 novem ber de opdracht tot herinrichting is verstrekt. Anders kunnen we geen aanspraak meer maken op dat geld De gemeenteraad besloot eerder op 15 juni 2000 tijdens een begrotings vergadering ƒ700.000.- (€317.646,-) beschikbaar te stellen voor de her inrichting Dat gebeurde nadat de WD daarvoor een amendement (aanvulling op een raadsbesluit) had ingediend. Volgens de gemeentewoordvoerders duren de werkzaamheden naar ver wachting ongeveer twaaf weken 'Maar dan ben je ook afhankelijk van de omstandigheden tijdens de win ter. Het weer hebben we niet in de hand.' Verkeer moet tijdens de werk zaamheden tijdelijk worden omgeleid. «leg van een natuur- ijke oever bij gemaal Dijk- - «zen loopt zeker een jaar «g op doordat de gemeen- lert Hoogheemraadschap II ^Noorderkwartier hiervoor iegvergunning te verlenen. flauw aflopende oever waterbergend vermogen t Volgens het college van is de natuurvriendelijke Injdig met de agrarische ling van de grond. 1st van 2000, toen de gema- vele hemelwater met tijdig afvoeren en de landbouw toe leed. werd nog eens toe belangrijk het is om over le waterbergend vermogen ukken. Het is één van de toen waarom in het Master- - Ier Texel is besloten tot het - nvan sloten. Door het talud glooiend te laten aflopen waterrijke oevers waarin de - ich goed kan ontwikkelen. Een dergelijk plan bestaat voor de waterloop naar gemaal Dijkmans huizen, die wordt begrensd door land van hoeve Buitenheim, dat nog met zo lang geleden in bezit kwam van de Vereniging Natuurmonumenten. In samenwerking met de grondeigenaar ontwikkelde het Hoogheemraad schap een plan om het bestaande kanaal over een lengte van circa 600 meter te verbreden met een flauw aflopend oever van ongeveer 20 meter breed. Bedoeling is dat een deel van de uitgegraven grond over dezelfde breedte over het aangren zende land wordt verspreidt, dat ook een wat onregelmatig verloop krijgt. Zo'n 10.000 kubieke meter overblij vende grond wordt maximaal twee jaar op het land in depot gehouden, waarna het wordt afgevoerd. Door de natuuroever ontstaat de mogelijkheid om in natte periodes aanzienlijk meer water te bufferen en treden minder schommelingen op in het waterpeil als het gemaal inwerking treedt, een situatie die een gunstig effect heeft op de achterliggende landbouwgron den. Het niet akkoord gaan met de aanleg- De Dorpsstraat in De Koog krijgt gemeente bij de kruising Dorpsstraat/ vanaf het kantoor van De Boer Be- Kamperfoelieweg aanleggen. Daar- middeling (de oude WV) tot aan de komgrens ongeveer hetzelfde ui- terlijk als het recent vernieuwde HH Schilderend. De gemeente presen- teerde deze week plannen voor de herinrichting aan inwoners van het HNbBHH baddorp tijdens een hoorzitting in j dorpshuis De Hof. I", aan- en uitbouwen mag toroepsuitoefening worden Boos we Texelse kapsalons heb- d»okt gereageerd op het toen toelaten van kapsalons Hun woordvoerder joke de De Koog: 'Voor ons staat ton kapsalon wel degelijk lailhandel valt en dus met in touis mag. Als doorgaat wat "en, zullen er zeker koppen toe de boekhouding voor tode kapsalons en weet 'Precies aan wat voor kost- Plichtingen die moeten vol- *at ze investeren om bij de Pen en kwaliteit te bieden, kapsters die in een slaapka- "age werken zijn met te con- tobben veel minder kosten eri daardoor de gevestigde de das om doen. Bedrijven 'telt en uitstraling zullen ver- Dal lijkt me niet passen bij 'en naar naar kwaliteit op Volgende week komen we 'Pm te praten over actie' Nico Roeper mag van hef college een nieuw bedrijfsgebouw aan de Oorsprongweg zetten en hoeft zich niets aan te trekken van het nega tieve advies dat de Wel standscommissie daarover heeft uitgebracht. SBB verving deze week een stukje van de Ploegelanderweg. Door de droogte hadden losgeraakte boomwortels de stenen omhoog geduwd. (Foto Jeroen van Hathtm) De huidige bebouwing bestaat uit diverse opstallen. Om praktische re denen wil Roeper deze vervangen door één grote loods van 34 bij 55 meter bij een hoogte van bijna 10 meter. In dit weidse deel van Texel misstaat een dergelijke grote loods niet, meent het college. Het nieuwe varkensbedrijf van Wijtten in dezelfde omgeving is nog aanzienlijk groter: 89 bij 20 meter. In het geval Roeper is rond het bouwblok bovendien een hoge boomsingel aanwezig. Ook de Welstandscommissie achtte de grootte van de loods geen pro bleem, maar had wel bezwaar tegen de kapvorm. Een beter aanzien zou ontstaan bij een tweedeling van het Staatsbosbeheer heeft door de langdurige warmte veel extra kos ten moeten maken aan het onder houd van fietspaden in de duinen en de Dennen. Door de hitte kwa men op diverse plaatsen de tegels van fietspaden ongelijk te liggen. goed meer op hun plaats. Daardoor moesten we grof zand aanbrengen om alles weer glad te krijgen.' Een deel van de Ploegelanderweg moest afgelopen week opnieuw bestraat worden door de hitte. Los geraakte boomwortels begonnen stenen omhoog te duwen. 'Als je er overheen reed, voelde je ze liggen. Als we niks zouden doen, hadden ze gevaar kunnen opleveren.' Gepland onderhoud aan de Ploegelanderweg werd vanwege de boomwortels naar voren geschoven. Aannemer Wester- laken verving afgelopen week het wegdek. Aannemer Tatenhove werd in de arm genomen om mee de fiets paden te repareren. Dat laatste bete kende een onverwachte uitgave van €10.000,- voor SBB Het repareren van de Ploegelandenweg was een extra investering van €5.000,-. Daar naast konden de twee medewerkers niet op reguliere klussen worden ge zet. Volgens Van der Spek komt het wel vaker voor dat tegels omhoog kruipen door de warmte. 'Maar het is nu wel omvangrijker dan in andere jaren. Maar het is de afgelopen tijd dan ook langdurig warm geweest.' Twee medewerkers van Staatsbos beheer (SBB) zijn twee weken lang doorlopend bezig geweest met het repareren van fietspaden. 'Door de hitte zijn veel tegels uitgezet en om hoog gekomen'vertelt woordvoer der Erik van der Spek. 'Als ze daarna weer omlaag kwamen, lagen ze niet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5