Toerist kritisch bij besteding vakantiebudget 'Sommige zaken prijzen zichzelf uit de markt Leegte op de plek van het Hutje COURANT ^schaaktoernooi Collecte Badgasten massaal in problemen Bekervoetbal TPYPI SP T VRIJDAG 29 AUGUSTUS 2003 Nederland klaagt steen en been. Ons land zucht onder de economische teruggang en het besef van de werkelijke waarde van de euro dringt langzaam door. De horeca ziet lijdzaam toe hoe in het hoogseizoen de stoelen leeg blijven en de consumenten hun geld in de zak houden. Strand- caviljoenhouders elders in de provincie klagen over lege ter assen en zijn de wanhoop nabij. Ook op Texel zou het niet goed gaan. Uitgaande van de verhalen op straat zou vooral (je natte horeca het niet goed doen. Houdt ook hier de toe- ist de hand op de knip of valt het allemaal nog wel mee? II je verslaggever van de krant ging op onderzoek uit. ikjens het NOS-journaal van enkele >ken geleden maken strand- niiljoenhouders in Noord-Holland n dramatisch seizoen door. On- nks de warmte blijven de terrassen g. De mensen die onverhoopt toch men. gaan met uitgebreid eten iar beperken hun bestelling tot een nvoudige plate of een simpel pa- ie Dat doet het ergste vermoeden de Texelse strandpaviljoens. Die iken echter tegen de stroom in te ien. 'De negatieve berichten van lega's uit het land kan ik niet he iligen', aldus een eerste reactie i Yvonne Boom, exploitant van andpaviljoen Paal 28. 'Wel is het r/allend dat de gemiddelde beste- k; minder is. De kabeliauw- saltijden gaan harder dan de bief- jes en mensen komen minder ik, maar we zijn zeker niet ontevre- b.'Volgens Boom speelt het weer ibelangnjke factor. 'Ik denk dat we luk hebben gehad met het prach- ïweer, anders was het misschien minder geweest.' Ook Corina pke, die met haar echtgenoot ïk de strandpaviljoens Paal 17 en Khcafé De Buren exploiteert, et geen klagen. Desondanks iktzij wel dat de consument kriti- ■er kijkt naar zijn uitgaven. 'In het (seizoen was er niks van te mer- iat er minder geld werd besteed, inien juli wel. Je merkt dat men- kritisch naar de prijzen kijken, ram hebben wij geen prijsverho- i)?n doorgevoerd. Na 11 septem- i(001 hebben we zelfs een aantal 's in prijs verlaagd en ik moet dat we ook geen klachten over onze prijzen. Wij maken ^par een rondje langs de kust s prijzen te vergelijken en dan is op Texel best mee.' Een dui- teruggang, is.gr, ypjgpRs^de, Smeemster wel te bespeuren in aelijke markt. 'In het voor- en Koen kregen we regelmatig 6 partijen voor een bedrijfsuitje, lulden lekker de gaten op. Daar SI veel op beknibbeld.' Luxe inkopen iipermarkten op het eiland heb- naar eigen zeggen beslist niet te sn. Albert Heijn heeft volgens verkoopmanager Bart de Groot 'best een goed seizoen gedraaid'. 'We hebben gedraaid volgens prognose en dat is beslist niet tegengevallen.' Volgens De Groot is goed merkbaar dat consumenten beter letten op hun aankopen. 'Ze kijken duidelijk naar wat ze besteden. De bonus- en reclameartikelen worden vaker geko zen. Ook de huismerken worden po pulairder.' Hoewel de meeste Duitse toensten niet over een zogeheten bonuskaart beschikken die recht geeft op kortingen, letten die volgens de verkoopmanager ook meer op de prijzen. 'Als ze koffie kopen, dan kie zen ze nu vaker voor de goedkopere merken. En ze gaan natuurlijk vaak naar de buren', verwi|st De Groot naar superbuurman Aldi. Acties om klanten te blijven trekken, voert Albert sen uit eten gaan, zijn ze gauw twin tig euro per persoon kwijt. Nu doen ze luxe inkopen en dan zijn ze nog maar dertig euro kwijt.Texelaars let ten volgens Ravenstein in de super markt wel meer op hun uitgaven 'Daar zie je duidelijk een verschuiving naar de soberder producten. Artike len uit de reclamefolder doen het goed.' Goedkoop menuutje Die verschuiving is volgens Jeanet en Peter Widmer van restaurant Het Bin nenhof in De Koog met te merken 'Wij zien met dat de bestedingen min der zijn geworden. Het is hartstikke druk en er wordt op veel avonden uitvoerig gegeten', aldus Jeanet Widmer. Volgens echtgenoot Peter zijn er wellicht wel meer mensen die binnenkomen nadat zij het week- menu op een bord voor de zaak heb ben gelezen. 'Het is wel zo dat de menukaarten die buiten staan heel veel gelezen worden. Mensen zijn erg met prijzen bezig. Ook het weekmenu blijkt een trekker, alhoewel het me rendeel van onze klanten iets anders besteltOpvallend is verder dat er ook avonden zijn dat de bezoekers slechts een hoofdmenu en één drankje bestellen. 'We hebben daar nog geen patroon in kunnen ontdek ken. We draaien in elk geval met min der dan vorig jaar.' De tendens dat toeristen per persoon minder beste grif wordt gelezen door passerende toeristen die op zoek zijn naar een geschikt restaurant. Volgens de on dernemer hebben zaken die minder goed draaien dat vooral aan zichzelf te wijten 'Sommige ondernemers prijzen zichzelf uit de markt. Dan gaat het wat minder en dan gaan ze de prijzen verhogen en investeren ze niet meer in hun bedrijf. Wij hebben dat wel gedaan en daar plukken we nu de vruchten van.' Niet alleen in de bad plaats gaat het nog steeds redelijk goed met de droge horeca. Gerard Hooijschuur van restaurant 't Bikkelement in De Cocksdorp beves tigt het ontstane beeld: de toerist gaat wel uit eten. maar minder vaak en minder uitgebreid. Niettemin is ook hij zeer tevreden over het verloop van het seizoen. 'Zeker tot 1 juli was het heel goed. Augustus was wat minder, maar dan heeft ook de ma ken met de vakantiespreiding. We plussen nog steeds ten opzichte van vorig jaar.' Media-invloed 'Menukaarten kijken' is ook de fami lie Van Genugten uit Sint Michielskerk niet vreemd. Dit gezin met twee op groeiende kinderen verblijft in een stacaravan op De Krim 'Je bent aler ter op wat je uitgeeft. We letten er meer op, omdat er meer over wordt geschreven in de kranten. Dan ga je toch kijken of het klopt. Of je niet Hei|n evenwel niet. 'Wel zorgen we ervoor dat de winkel elke dag netjes is. Ook in het hoogseizoen moeten onze klanten prettig kunnen blijven winkelen.' Supermarkt Super de Boer in Den Burg draait dit seizoen verge lijkbaar met vorig jaar. 'We hebben natuurlijk toch concurrentie van Albert Heijn die een verbouwde win kel heeft. Dat blijft mensen trekken', aldus Jan Ravenstein. In De Koog daarentegen is volgens de onderne mer sprake van een omzetplus 'van hier tot ginter'. 'Het gaat in De Koog, v waar we de winkel hebben ver bouwd, ongelooflijk goed. Ik heb met het idee dat mensen in onze winkel letten op wat ze uitgeven. Vroeger was vijf gulden zo'n beetje de grens voor een fles wijn, nu lopen de wijnen van vier of vijf euro uitstekend.' Ravenstein ziet de verklaring voor die omzetstijging in een verschuiving van de uitgaven. 'Het moet toch ergens vandaan komen. Ik denk dat het ten koste gaat van de horeca. Als men den wordt beaamd door Anton van der Vis, exploitant van restaurant Het Vogelhuis, snackbar Automatiek PP en het naastgelegen Speelkwartier. 'Het is dit jaar iets minder, maar niet in die mate dat ik ongerust word. De bestedingen zijn iets minder. Gasten die eerder in twee weken bijvoor beeld tien dagen kwamen eten, doen dat nu nog maar vijf keer. En er wordt meer gelet op de drankjes. Voorheen moest er gewoon een nieuwe fles wijn op tafel komen als die leeg was, nu gebeurt dat alleen op verzoek of helemaal met.' Volgens Van der Vis is de drukte niet minder, ondanks het feit dat de vakanties ongunstig vallen, zo vindt hij. De snackbar draait dit jaar een stuk meer omzet. 'We zijn groter geworden en hebben zien aan komen dat de bestedingen minder zouden worden, dus zijn we meer met goedkope menuutjes gaan wer ken. We gaan dit jaar voor de massa. Sommige prijzen zijn zelfs verlaagd.' Ook hij stelt vast dat de menukaart "nemer Martin Koorn: Wij hebben geen tast van een terugloop. Ome klanten hebben geld over voor mooie merkkleding. onnodig teveel betaalt', aldus de fa milie, Zij zijn voor de eerste keer in eigen land op vakantie en zijn erg te spreken over Texel. 'Of het hier duur is? Nee hoor. dat vinden wi| niet.' Het gezin geeft verder aan alles te doen tijdens de vakantie waar het zin in heeft. 'Alleen letten we meer op wat iets kost.' Gezellig zittend op een ter ras in Den Burg maken Jolanda en Edwin van Breugel uit Best zich be paald met druk om economische re cessie of afgenomen koopkracht. 'We hebben wel het idee dat alles duurder is geworden. Dat valt vooral op bij het afrekenen. Op Texel zijn de prijzen best goed. Het is hier goed koper dan bij ons. Voor een wit bier tje betaal je in Eindhoven al gauw EUR3.50, terwijl het hier nog geen drie euro kost. Dat is best te doen', aldus Edwin van Breugel. De kinder loze tweeverdieners vergelijken wel de menukaarten voordat zij een res taurant binnenstappen. 'Maar dan gaat het met alleen om de prijs. Fooi Ook het assortiment is belangrijk.' Toch zal het stel met snel meer een zaak bezoeken, waarvan zij vindt dat de prijzen te hoog zijn. 'Soms moet je twee euro betalen voor een biertje. Dat is echt veel te duur. Dan geven we bijvoorbeeld ook geen fooi. Dan moeten ze maar normale prijzen han teren.' Fooi is iets dat de Duitse gas ten dit jaar zeer ruim geven. Althans in café LeBerry, zo stelt uitbater Koos Ruiter. 'Vroeger gaven ze hooguit een kwartje of zo en nu zo maar een euro. Dat is echt opvallend.' Ruiter is best tevreden over het seizoen. 'Het is druk en we krijgen geen klachten over de prijzen. Vooral het terras draait zeer goed. nu er tegenover ons weer leven in de brouwerij is.' De cafébaas geeft aan geen last te hebben van de nieuwe horecatenten in het Toe komst-complex die ongetwijfeld een stuk van de markt hebben ingeno men. 'In tegendeel. De Toekomst heeft last van mij. Mijn dochter werkt daar en soms is het daar hartstikke stil, terwijl het hier bomvol is. Nee. het gaat prima en het publiek is dit jaar veel beter.' Ook de voorzitter van de Stichting Edwin en Jolanda van Breugel laten zich niet leiden door een teruglopende econo mie. 'Ach, we hebben geen kinderen, dus je hoeft er niet zo op te letten. Horecabelangen De Koog, waarin de natte horeca is gebundeld. Rein Stam schat in dat de meeste cafés onge veer dezelfde omzetten zullen draaien als vorig jaar. 'Ik heb er nu nog geen zicht op, maar een paar weken geleden bleek tijdens een tus sentijdse ronde dat veel bedrijven ongeveer hetzelfde draaien. Als je dan hoort dat ze aan de overkant ie der kwartaal zo'n drie tot vier procent minder draaien dan denk ik dat we hier zeker niet mogen mopperen.' Volgens Stam heeft het feit dat er verschillende nieuwe zaken in het dorp zijn bijgekomen meer invloed. 'Er zijn ongetwijfeld zaken die daar last van zullen hebben.' Dat wordt echter met aan de verslaggever mee gedeeld. Exploitant van een van die nieuwe zaken is Paul van Dijk. De uitbater van eetcafé SamSam is dit jaar verantwoordelijk voor de resulta ten van de nieuwe discotheek. 'De jeugd heeft helemaal geen last van koopkrachtverlies. We hebben een goed seizoen achter de rug en over leven het wel', zo concludeert hij. De stappers boven de 23 jaar zijn min der scheutig. 'Je merkt echt dat die meer letten op prijzen en minder makkelijk hun geld in de kroeg uitge ven. Dan zijn er hier in De Koog wat mensen die nerveus worden en de markt verzieken.We hebben daar geen last van, maar irritant is het wel', aldus Van Dijk, die geen namen wil noemen. Droevig 'We hebben afgesproken dat we geen happy hour in De Koog houden, maar dat gebeurt in sommige cafés wel op een verkapte manier. We kun nen beter met z'n allen het hoofd koel houden en geen domme individuele dingen doen', aldus de ondernemer. Hij is van mening dat de schuld ver der vooral bij de media ligt, 'De men sen moeten het vertrouwen weer te rug krijgen, want het zit vooral tussen de oren.' Reiniervan Veen, die dit jaar café Cheers runt (voorheen De Kuip red.) concludeert dat in de natte horeca minder geld wordt uitgege ven. 'Je merkt het al op straat. Het is een droevig gebeuren in de Dorps straat. Geen sfeer, geen geflaneer. Dat zijn tekenen aan de wand. Hij stelt dat er nogal wat schort aan het gemeentelijk beleid inzake horeca 'Men doet maar wat. Er is geen posi tief toeristisch beleid. Er moet meer worden gedaan aan verbreding van de markt, en niet alleen aan prijsver hogingen en seizoensverbreding.' Hoe het gesteld is met de vakantie euro's zou mogelijk kunnen worden afgeleid uit het aantal pmtransacties en het gemiddeld opgenomen be drag. Volgens de manager bedrijfs- Met aantrekkelijk geprijsde menu's proberen diverse restaurants bezoekers te trekken. voering van Rabobank Texel, Theo den Draak, is het aantal geld automaattransacties bij alle Rabo- automaten op Texel zo'n driehonderdduizend. 'Dat is onge veer op het niveau van vorig jaar', aldus Den Draak Het gemiddelde bedrag dat uit de muur wordt 'getrok ken' is met bekend. Wel gaat er in het hoogseizoen in De Koog zo'n hon derdduizend euro per dag uit. Verder is het aantal betalingen via de pinpas met zo'n tienduizend toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Toch zijn die gegevens te summier om er con clusies aan te verbinden. Den Draak: 'Dan zou je een diepgaand onder zoek moeten doen. Dan moet je we ten hoeveel er per transactie wordt opgenomen en welke bedragen er via de pin en de chipknip worden be taald. Dat is moeilijk.' Voor de Rabobank zijn die gegevens boven dien niet relevant 'Daar houden wij ons met mee bezig. Voor ons is het aantal transacties belangrijk, zodat we in de gaten kunnen houden of de apparatuur het aankan en of het geld moet worden bijgevuld.' Kijkend naar de eigen omzet is ook de Rabobank volgens Den Draak niet ontevreden over het seizoen. Zoete broodjes Dat consumenten hun geld bewuster uitgeven merkt ook ondernemer San- dor Mantje, eigenaar van kleding zaken in Den Burg en De Koog 'In het voor- en najaar is er een zeer divers publiek, maar in juli en augustus is het vooral modaal. Die klasse merkt het het eerst als het economisch minder gaat. Ze zoeken meer de voordelige dingen. In het verleden hadden ze soms duurdere dingen erbij, maar die laten ze nu liggen.' Toch is het vol gens Mantje niet minder dan andere jaren 'Je weet dat de koopkracht wat minder is, dus moet je zoeken naar mogelijkheden om toch te kunnen verkopen Dat vergt een ander inkoopbeleid. Bij sommige merken is de prijs-kwaliteitverhoudmg ver te zoeken. Je moet een goed evenwicht zien te vinden. Wij verkopen bijvoor beeld heel veel kinderschoenen, omdat we goede schoenen voor een betaalbare prijs leveren. Dat zoeken de mensen.' De ondernemer houdt wel rekening met een terugval in het najaar. 'Meestal komen dan de men sen met veel geld die niet schrikken van een trui van een paar honderd euro. Maar ik verwacht dat het ook daar wat minder wordt.' Een andere zaak die het zomers vooral van toe risten moet hebben is Treffers. 'Wij hebben helemaal geen last. We heb ben bijvoorbeeld een broek in ons assortiment van honderdvijftig euro en dat is een van onze best verkochte broeken', zo schetst eigenaar Martin Koorn het uitgavenpatroon van zijn klanten. De dure merkkledmgstukken gaan daar als zoete broodjes over de toonbank. 'We zitten in het midden en hoge marktsegment met onze kle ding en schoenen. Daar geven de mensen het toch wel uit Voor veel mensen is mode heel belangrijk.' Volgens Koorn heeft onderzoek in de modehandel uitgewezen dat in Noord-Holland het bestedingen- niveau in die sector gelijk is gebleven 'Nou wij zijn voorzichtiger met het kopen van kleding', zo vertelt me vrouw Vriens. De toeriste op leeftijd is met een vriendin een dagje op Texel. 'We letten meer op prijzen. We hebben bijvoorbeeld wel een fiets gehuurd, hoewel ik zeven euro best duur vind. maar we hebben zelf onze boterhammen meegenomen', vult vriendin Van der Wens aan. De da mes. die uit Utrecht komen, doen zich op de markt tegoed aan een zak drui ven. 'Die waren maar één euro, dus dat is een kopie!' Tekst en foto's: Louise van der Sluis 4akclub En Passant houdt ^dagavond vanaf 20.00 uur 1 snelschaaktoernooi in De Burcht in Den Burg. Deel- "e staat open voor iedereen, alleen leden van de schaak borden uitgenodigd mee te «n. ^ssant heeft een goed seizoen boeg. De klokkenactie, die heeft mensen te vinden die fjb willen steunen in de aanschaf van materiaal, loopt voorspoedig en de club timmert flink aan de weg om nieuwe (jeugd)leden te winnen. Ko mend seizoen wordt ook weer schaakles gegeven en wordt een jeugdcompetitie gehouden. Met het snelschaaktoernooi denkt de club het seizoen op plezierige wijze te ope nen. Bij snelschaken gaat het met alleen om de luiste zetten, maar - met een bedenktijd van vijf minuten per partij - ook om snelheid, accuratesse en koelbloedigheid. Als voorbereiding op de competitie bijgaand schaakprobleem met de vraag hoe wit in vier zetten mat geeft. Oplossingen kunnen worden ingele verd bij de redactie. Collectanten van de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhel- mina Fonds gaan volgende week langs de deur om geld in te zamelen voor de kankerbestrijding. Het geld wordt besteed aan wetenschappelijk onderzoek, opleiding, voorlichting en begeleiden van patiënten en naasten. Voor meer info: Martha Koger, tel 314003. Niet minder dan 17 mensen kwa men maandagmiddag bij paal 28 in problemen toen het hun niet lukte om vanaf een zandbank terug te komen naar het strand. Door strandbewakers van de Texelse Reddingsbrigade werden ze uitein delijk met een lijn in veiligheid ge bracht. De actie begon om 15.20 uur toen patrouillerende bewakers zagen dat een 55-jarige vrouw uit Hellendoorn die vanaf de zandbank door het diepe zwin naar het strand wilde zwemmen, daar niet in slaagde. Zo sterk was de stroom dat het ook niet lukte met hulp van de strandbewakers die er op af gingen om een handreiking te doen. Ongeveer op hetzelfde moment poogden nog meer badgasten die op de bank stonden terug te komen naar het strand. Onder hen ontstond pa niek toen ook zij in het ruim ander halve meter diepe water door de stroom werden gegrepen en in de richting van een mui gezogen wer den. De bewakers Allart Venema, Marion Mulder en Niels van Dis zwommen de inmiddels vanaf de bewakingspost aangevoerde red- dinglijn uit en zorgden ervoor dat deze werd gegrepen door alle in nood zijnden, zodat uiteindelijk zeventien personen en de drie bewakers zelf naar het strand konden worden ge trokken. In verband met de gevaar lijke combinatie van wind en stroming wapperde op de bewakingspost de rode vlag als teken dat het verboden was te zwemmen. Evengoed was het nodig dat mensen die toch nog het water in gingen te waarschuwen en terug te sturen waarmee twee tot drie patrouilles tot na halfzeven bezig waren. Zaterdag 30 augustus BKC B2 -Texel'94 B2 12.00 Den Helder C1 - Texel'94 C1 12 00 SVA MA1 - Texel'94 MA1 14.30 De nieuwbouw van het Hutje op de zoveel over te doen was, is nabij Hei. de volgens organisch principe Vorige week sloopte aannemer ontworpen woning waar dit voorjaar Tatenhove het oude hutje, alleen een schuurtje ontkwam aan de slopershanden, (Foto Jeroen van Hattum)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 7