Leonardo da Vinei Trofee voor vliegende Texelaai Record zweefvlucht van Texel naar Ameland v.v. ^999 Sint Maarten: met voerbiet de deur langs TEXELSE COURANT" Voorlichting landbouwers Bazaar Lopen voor Motherhood Revanche voor Steenhuizen ffaar gebeurd Aanbidding Deel mariniers Mok met VN naar Liberia Snerttoernooi recreatievoetbal Peter Koorn wint nationale titel autospeedway Springwedstrijd Boerenkool bij SWOT Randweg wel o niet afsluiten? Workshop STICHTING VLUCHTELING DINSDAG 11 NOVEMBER 2003 Op 13 september steeg de Texelse zweefvlieger Piet Flens op vanaf Vliegveld Texel, voor een tocht naar Ameland en terug. Een onaf gebroken zweefvlucht van 3,5 uur, waarin hij ruim 207 kilometer af legde. Een sterk staaltje vlieg kunst, omdat de voor zweef vliegers broodnodige thermiek schaars is in het Waddengebied. De meest originele en bijzonder vlucht van het jaar, bleek op de vorig week gehouden Landelijke Zweefvliegdag. De vlucht van Flens werd beloond met de Leonardo da Vinei Trofee. Iedere buitenstaander zou tijdens het zweefvliegen genieten van de stilte en het uitzicht. Maar de timmerman uit Den Burg ziet het anders. 'Dat uit zicht heb ik al zo vaak gezien, dat weet ik nu wel. Het leuke van zweef vliegen is om in zo kort mogelijke tijd een zo groot mogelijke afstand af te leggen En om zo lang mogelijk in de lucht te blijven. Als onderweg de hulpmotor aan moet, dan is voor mij de lol er wel af.' Die septemberdag steeg Flens kort na het middaguur op vanaf het Texelse vliegveld. 'Het was een mooie dag om te zweefvliegen. Hel der weer, zonnig, met een kleine aan voer van koude lucht uit het noorden. Want voor zweefvliegen heb je temperatuurverschillen nodig. Koude lucht die door de zon wordt ver warmd stijgt op en daardoor vormen zich cumuluswolken. Ze lijken een beetje op bloemkolen. Als zweef vlieger zoek je die op Die opsti/gmg vindt plaats boven land. Omdat de Waddeneilanden betrekkelijk klem zijn, heb je hier dus weinig opstijging. Hier heb je hooguit een paar dagen per jaar voldoende thermiek. Meestal vlieg ik op de motor de Waddenzee over richting Friesland en zet boven land de motor uit en zweef dan een paar uur boven Nederland. Ik zoek een beetje de warmere gebieden op Bijvoorbeeld de Veluwe. waar je veel zand hebt. Daar heb je de meeste opstijging. Zand weerkaatst de zon en daardoor warmt de lucht op. Ook boven steden is de lucht warmer. Boven weiland heb je minder thermiek Boven zee nóg minder. Daarom was deze vlucht over de Waddeneilanden zo bijzonder. Zweefvliegers uit het binnenland von den het prachtig.' Thermiekbellen Op 13 september was Flens eigenlijk niet van plan om over de eilanden te vliegen. 'Maar er zat boven Texel een stijgeren ik zag boven de andere ei landen ook wat wolkjes hangen.' Boven Texel klom hij via twee thermiekbellen al draaiend naar een hoogte van 1000 meter. 'Toen ben ik in een glijdende vlucht naar Vlieland overgestoken.' Het kaartje toont de vlucht van Flens. De binnenste lijn, aan de oostkant, is de heenreis. 'Ik vloog aan de luwe kant. Aan de kant van de Noordzee was de lucht nog te koud. Boven land warmde het op. Door de wind drijven die ther miekbellen een beetje in oostelijke richting, waardoor de stijgers net doorgaans tussen de 800 en 1500 meter. De snelheid kan oplopen tot 100 kilometer per uur. Met de vere niging zijn we dit jaar naar De Eifel geweest. In de bergen is het heel anders vliegen. Er is meer thermiek. En het is goed uitkijken. Het ene moment denk je dat je hartstikke hoog zit. maar even later doemt er zomaar een berg op. Ik heb ook in Zuid-Frankrijk gevlogen. Daar ont dekte ik dat het een erg geliefd vlieg- gebied is. Veel zweefvliegers en hanggliders. Je moet daar goed op letten.' Registratie De vluchten die hij maakt, worden tot in detail geregistreerd. Flens heeft hiervoor een zogeheten logger, een GPS-ontvanger, aan boord. Dit appa raatje geeft elke vijf seconden de positie door. 'Je kunt er ook m controleren of je bent geland of r en of de motor is aangeweest. I leuke ervan is dat |e de vlucht daai op de computer precies kan nabo sen. Niet alleen je eigen vlucht, m via internet ook die van anderen.' gegevens zijn terug te vinden op website van de AVI, waar elke vl« van de deelnemende piloten is ge gistreerd. Niet alleen zijn gegevi over de lengte van de vlucht, dedi de hoogte te zien, maar de vluchtl via een simulatieprogramma opnie worden 'gevlogen'. Ook de tocht Flens boven de Wadden maakte.l liefhebber neemt hij regelmatig i kijkje op de website. 'Want ik wili weten hoe de collega's het hebt gedaan.' Gerard Timmem Piet Flens bij zijn zweefvliegtuig. boven de Waddenzee zaten.' Te zien is hoe Flens in een rechte lijn naar Vlieland vloog, om boven het buur- eiland weer te klimmen Die plekken zijn te herkennen aan de puntjes, waar de piloot meerdere draai- bewegingen maakte, soms wel een stuk of zes Op die manier steeg hij vanaf circa 600 meter een paar hon- heel bijzonder en waarschijnlijk nooit geëvenaard. De prestatie leverde hem 192,97 punten op. Klapmotor Flens, die actief lid is van Zweefvlieg- club Texel, doet al sinds 1980 aan zweefvliegen. 'Ik ben altijd al gek geweest van vliegtuigen. In Zuid den gestart. De motor, die als een buitenboordmotor achter de cockpit is gebouwd, kan worden ingeklapt in de romp. Hierdoor veroorzaakt de propeller in ingeklapte toestand een minimum aan weerstand. De zweefvliegclub telt zo'n 35 leden. Samen met Rob Haverman verzorgt Flens het technisch onderhoud van De zweefvlieger achter de computer, met op het scherm een simulatie van de vlucht naar Ameland. (F-oto Cemn1 Timmermanl derd meter. Vanaf Vlieland vloog hij in een rechte lijn naar Terschelling, waar hij opnieuw thermiek opzocht. Dit herhaalde zich boven Ameland. 'Toen waren er eigenlijk geen stijgers meer en ben ik al zwevend teruggevlogen naar Texel. Boven Texel heb ik nog een rondje gemaakt, tot de Hors. Toen liep het tegen vieren en ben ik naar het vliegveld gevlogen.' Een gra fiek toont de verschillende hoogtes tijdens de vlucht De hoogtelijn ziet eruit als een berglandschap. De tocht van 207,42 kilometer is voor zweef vliegers qua lengte geen record, maar voor het koele Waddengebied wel Eierland woonden we natuurlijk vlak bij het vliegveld. Zelf deed ik al vroeg aan modelvliegen. Een vriend nam me een keer mee naar de zweefvlieg club. Ik ben toen een keertje mee- gevlogen en zo is van het een het ander gekomen. Eerst was het de kunst om in de lucht te blijven, pas later lukte het om afstanden af te leg gen.' Sinds een jaar of twaalf heeft hij zelf een toestel. Eentje van het type PIK20E, met een spanwijdte van vijf tien meter, die hij overnam van Jaap Drijver. Het eenpersoonstoestel is uit gerust met een hulpmotor, een zoge heten klapmotor. waarmee kan wor de drie toestellen van de vereniging en het eigen vliegtuig, zodat er heel wat uurtjes in het sleutelen worden gestoken. 'Dat is meer winterwerk, in de zomer wil ik zo veel mogelijk vlie gen. Dit was er een goeie zomer voor. Veel mooi weer. Dit jaar heb ik 100 uur gevlogen. Ik hou het weer altijd scherp in de gaten en let op de weer berichten Ze kunnen tegenwoordig aardig voorspellen, maar het blijft al tijd een beetje gokken. In de loop van de tijd heb ik natuurlijk wel ervaring opgedaan. Ik vlieg meestal in de rich ting van Nijmegen, Enschede of naar Duitsland. De vlieghoogte schommelt De Vereniging voor bedrijfsvoorlich ting 'Texel' heeft voor het komend seizoen een achttal voorlichtings avonden op de agenda staan. De bij eenkomsten worden alle gehouden in hotel De Pelikaan aan de Pelikaan- weg nabij De Koog Op 24 november spreekt Hans Scholten over de gevolgen van het EG-beleid, de financiële resultaten akkerbouw en veehouderijbedrijven en de te verwachten ontwikkelingen. Joop Verheul spreekt op 1 december over de actualiteiten in de melk veehouderij en de jongeveeopfok. Deze avond spreekt Erik Pel over de elektronische kalveropfok. De ge zondheidszorg van rundvee komt 8 december ter sprake bij een inleiding van Walter Schouten. In het nieuwe jaar spreken achtereenvolgens Frans Lenssinck over Denemarken (19 ja nuari), Wijnand Offenberg over de subsidieregeling rundvee (26 januari) en Jan Verkalk over schapenhouderij en het afmesten van lammeren (2 fe bruari). De jaarvergadering van de vereniging wordt gehouden op 19 januari, ook in De Pelikaan. De bazaar die vri|dag in de her vormde kerk van Den Burg werd ge houden, heeft dankzij een grote pu blieke belangstelling maar liefst €6100,- opgebracht. De organisatie toonde zich met dit bedrag zeer te vreden. De kosten moeten nog wor den berekend, maar naar verwach ting blijft netto ruim €5000,- over. Bij de verloting ging de hoofdprijs naar H. Agter. die een tuinmeubelset won. H. de Ridder mocht een koffiezetap paraat mee naar huis nemen, een pannenset was er voor C. Witte. Marjolein Woerlee uit Den Burg is een van de lopers die van maandag 17 tot donderdag 20 november lopen voor de rechten van het kind. De tocht is een gezamenlijk initiatief van de Stichting Motherhood uit Andijk en het KRO-programma 'De wandeling' en voert van Andijk tot Hilversum, een afstand van zoin honderd kilometer. Onderweg worden bejaardenhuizen aangedaan, om met ouderen te pra ten over het effect van oorlog op het leven van jonge kinderen De loop voor de rechten van het kind is een sponsorloop om geld bijeen te bren gen voor de Stichting Motherhood, die zich inzet voor kinderen in oorlogsgebieden. Mensen die lopers willen sponsoren of die zelf aan de tocht mee willen doen, kunnen con tact opnemen met de Stichting Motherhood, Horn 13, 1619 BS Andijk, tel 0228-593742, of met de KRO via het speciale telefoonnum mer 0900-1304 (€0,10 per minuut). Meer informatie is ook te vinden op de website van de stichting: www.motherhood.nl. Op de competitieavond van biljart vereniging De Doorstoot uit De Cocksdorp heeft Raymond Steen huizen revanche genomen op Martien Boon. Liet Boon vorige week in vijf beurten zijn goede vorm zien, nu wist Steenhuizen zijn partij solide te winnen. Hij won ook zijn andere partijen en had met twaalf cara mboles de hoogste serie van de avond. Er werd op het scherp van de snede gespeeld, vaak werd maar met het kleinst mogelijke verschil gewon nen. De langste partij van de avond was tussen Martijn Former en Her man Laan, die maar liefst dertig beur ten nodig hadden. Uitslagen: J. Smit-R Steenhuizen 0-2. M Former-H. Laan 2-0. W Homan-J Smit 0-2. M. Boon-R. Steen huizen 0-2. H. Laan-J Smit 0-2, W Homan-M Former 2-0. M Boon-H Laan 2-0. R Steen- huizen-M Former 2-0 'Een paar weken voor de elfde no vember keken we al uit of we soms een boer voerbieten zagen rijden. Zo tegen schemering, als er nog een driewielder kar met bieten over de Westerweg reed. klommen we ach terop en gooiden er een stel af. Be langrijk was dat ze een goed model hadden, maar ook dat één zijde mooi oranje was. Daar moest namelijk het gezicht komen. Eerst sneden we het kapje er af en holden daarna de bie ten uit. De pulp voerden we aan het konijn. De kunst was om rondom een schii van ongeveer één centimeter dikte over te houden. Aan de oranje kant werden dan ogen, neus en mond gesneden. Ik was daarin met zo handig, mond en ogen werden soms één groot gat. Er zat dan mets anders op dan in de schemering weer op de bietenwagen te klimmen en van voor af aan te beginnen. Als het vlammetje er eenmaal in brandde, scheen het licht mooi door de oranje schil van de biet heen Bovendien was het veel veiliger dan een papie ren lampion Op het winderige Texel vloog er regelmatig eentie in de brand. Om dit te voorkomen, legden ouders er wel een zaklantaarn in. Maar echt leuk was dat met en daarom zweerden wij bij een biet. Veel verder dan de kalfjes, de koeien, de staarten en de slager reikte onze zangkunst met. Ik sta er versteld van hoe uitgebreid het repertoire van de kinderen tegenwoordig is. Hieraan merk je dat veel ouders uit een streek komen waar andere liedjes worden gezongen. De vele liedjes zijn ook het bewiis dat er voldoende reden is voor Sint Maarten om te blijven bestaan.' Tekst Jan van der Pijl Tekening G.Q Bruynzeel Nadat het herenkoor vorige week zaterdag in de rooms-katholieke kerk aan de Molenstraat tijdens de dienst had gezongen, besloot een drietal leden na afloop in de pastorie nog wat muziekpapieren te ordenen. Ze lieten het licht in de kerk nog even branden, want van achter uit de kerk zagen ze op de voorste bank nog ie mand zitten die daar kenneli|k zat te bidden Toen ze klaar waren met het ordenen van de muziek, wilden ze de lichten in de kerk uitdoen, maar za gen de onbekende persoon nog steeds zitten. Om hem met te storen, wachtten ze nog even. Af en toe ging iemand om de hoek kijken, maar de bidder kon er blijkbaar geen genoeg van krijgen. Uiteindelijk werd na een uurtje toch maar besloten Frans de koster te bellen, dan moest hij maar voor een oplossing zorgen. Frans kwam, stapte dapper op de voorste bank af en kwam even later lachend bij de nieuwsgierig wachtenden te rug. Want wat was nu het geval? Schilders waren de dagen ervoor in de kerk bezig geweest en hadden een beeld dat in de weg stond van de kant gehaald en in de kerkbank ge plaatst. De zangers hadden dus het beeld vanuit de verte voor een devote bidder aangezien. Jan van Tunen Een deel van de bemanning en het materieel aan boord van de woens dag naar Liberia vertrokken Hr. Ms. De Rotterdam is afkomstig van de Joost Dourleinkazerne. De ka zerne heeft 59 man personeel, twee landingsvaartuigen en een Amphibic Beach Unit geleverd. De landingsvaartuigen zijn van de 2de Bootcompagnie van het Am fibisch Ondersteuningsbataljon dat het transport tussen het Liberiaanse vasteland en de Rotterdam onder houdt als het transportschip op zee ligt. De Amphibic Beach Unit zorgt ervoor dat de kust geprepareerd is, zodat goederen uit de landings vaartuigen aan wal kunnen worden gebracht. Daarnaast worden 25 ma riniers ingezet voor de beveiliging van de anderen. Manschappen en materieel van de Mok maken deel uit van de VN-vre- desmacht UNMIL die de rust in het door een burgeroorlog geteisterde West-Afrikaanse land moet herstel len. De Rotterdam doet dienst als De recreatievoetballers spelen zon dag op het veld van SV De Koog het traditionele Snerttoernooi. Buiten de deelnemers aan de competitie doet ook Texel'94 mee. dat voor de gele genheid weer eens een team heeft geformeerd. De organisatie hoopt dat de spelers zo enthousiast raken, dat ze besluiten weer wekelijks te gaan voetballen. De teams spelen éen keer tegen elk ander team, in wedstrijden die 25 minuten duren, zonder dat wordt gewisseld van speelhelft. Tus sendoor worden erwtensoep en brood geserveerd om nieuwe krach ten op te doen. De prijsuitreiking staat rond 15.30 uur gepland Programma De Koog-De Waal 10.30 Texelse Boys-Oosterend 10.55 Texel'94-De Koog 11.20 De Waal-Texelse Boys 11.45 Oosterend-Texel'94 12.20 De Koog-Texelse Boys 12.45 Texel'94-De Waal 13.10 Oosterend-De Koog 13.35 Texelse Boys-Texel'94 14.00 De Waal-Oosterend 14.25 hospitaalschip voor VN-soldaten die gewond raken. Daarnaast doet het schip de havens van de Liberiaanse steden Monrovia, Buchanan en Harper aan om daar goederen voor de blauwhelmen aan land te brengen. De Rotterdam komt naar verwachting op 15 november aan bij Monrovia. Het schip wordt ingezet tot 15 fe bruari. Eind februari keert ze terug in de haven van Den Helder. Peter Koorn uit De Koog is Neder lands kampioen autospeedway ge worden. Hij sleepte zijn titel in de wacht op het asfaltcircuit in Lely stad, waar zaterdag nog fel om de laatste punten werd gestreden. De 16-jarige coureur had in de jumorenklasse (van 12 tot 18 jaar) nog één punt nodig om zeker te zijn van de titel. Hij slaagde met vlag en wim pel. Waar 28 concurrenten elkaar de overwinning betwistten, reed Koorn op een overtuigende manier naar de derde plaats, goed voor twintig pun ten. Dat was een mooi einde van een succesvol seizoen, dat uit negen ra ces bestond en waarin hij maar liefst vijf keer de dagoverwinning voor zich opeiste. Volgend seizoen komt Koorn opnieuw in de juniorenklasse uit en zal hij proberen zijn titel te verdedi gen. Meer bijzonderheden staan te lezen op Koorns eigen website (www.racingteamkoorn.tk) en die van het kampioenschap (www.ovalnews. nl). Waddenruiters en Kleppertjes hielden zondag een officiële springwedstrijd in manege Akenburg, waarbij met veel winstpunten werden.behaald. Er deden nogal wat ruiters van andere verenigingen mee. Het parcours was technisch gebouwd en het vereiste veel stuurkunst daar foutloos door heen te komen. Succesvol waren Kaylee Rubelus van de Beem- sterruiters, Rianne Broekman, Marie ke Wuis, Kim van der Vliet en Silve Schoorl van de Kleppert|es en Ronald Beukers van de Duinridders. Robert van Bergeijk, Myrthe Ellen, Ellen Blom en Esther Bakker reden zich wel in de prijzen, maar kwamen niet helemaal foutloos rond. Voor het oefenparcours na afloop van Deze maand wordt tijdens de m tijd van de Stichting Welzijn Oude Texel boerenkool geserveerd, maaltijd wordt gehouden op woe dag 26 november in De Buureton de Beatrixlaan en begint om 1! uur. Deelname kost €6,50, aann den kan bij de SWOT. tel. 312691 Het verkeersplan voor het natie park Duinen van Texel is donderd avond, van 19.00 tot 22.00 uur om werp van een discussieavond in tel De Lindeboom in Den B Gesproken wordt over twee planr het Combinatiemodel en het R vriendelijk Model. Voorstel in hetl ste plan is om de Randweg er Nattevlakweg in de Dennen af tei ten voor gemotoriseerd verkeer! uitzondering van gehandicapten! de website van de Texelse Cow (www.texelsecourant.nl) de vras de lezer het daarmee eens is off In twee bungalows op La Greenparks vindt van 21 tot 26 nuari een intensieve workshop» vrouwen plaats. Tijdens de works wordt een programma gevolgd onder meer meditaties, zingen, delingen langs strand en duin schrijfoefeningen. De bijeenko wordt onder de noemer 'Harts-to georganiseerd door Miep Grijpm Marion van de Voorde uit Ern loord. Deelname kost €375,-. aanmeldingen en meer inform Marion van de Voorde, Spakenb straat 18 8304 GZ Emmeloord, 0527-699030 of 06-20032616, er harts-tocht@planet.nl. de officiële wedstrijd was veel langstelling. Veel beginnende cm naties konden daar proberen ho< is om een echt parcours te rijdef file: 390alyH igc pilot: flens,Pteter glider .PIK ZO E PH-693 Beeld van de vlucht die Piet Flens maakte op 13 september. De rechterlijn geeft devli van Texel naar Ameland weer. De stippen zijn de plekken waar de zweefvlieger cirl omhoog draaide. De linkerlijn is de route die hij op de terugweg volgde. Daaronder grafiek van de verschillende hoogtes tijdens de vlucht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 6