Leonardo da Vinei Trofee voor vliegende Texelaai
Record zweefvlucht van
Texel naar Ameland v.v.
^999
Sint Maarten: met voerbiet de deur langs
TEXELSE COURANT"
Voorlichting
landbouwers
Bazaar
Lopen voor
Motherhood
Revanche voor
Steenhuizen
ffaar gebeurd
Aanbidding
Deel mariniers
Mok met VN
naar Liberia
Snerttoernooi
recreatievoetbal
Peter Koorn wint
nationale titel
autospeedway
Springwedstrijd
Boerenkool
bij SWOT
Randweg wel o
niet afsluiten?
Workshop
STICHTING
VLUCHTELING
DINSDAG 11 NOVEMBER 2003
Op 13 september steeg de Texelse
zweefvlieger Piet Flens op vanaf
Vliegveld Texel, voor een tocht
naar Ameland en terug. Een onaf
gebroken zweefvlucht van 3,5 uur,
waarin hij ruim 207 kilometer af
legde. Een sterk staaltje vlieg
kunst, omdat de voor zweef
vliegers broodnodige thermiek
schaars is in het Waddengebied.
De meest originele en bijzonder
vlucht van het jaar, bleek op de
vorig week gehouden Landelijke
Zweefvliegdag. De vlucht van
Flens werd beloond met de
Leonardo da Vinei Trofee.
Iedere buitenstaander zou tijdens het
zweefvliegen genieten van de stilte
en het uitzicht. Maar de timmerman
uit Den Burg ziet het anders. 'Dat uit
zicht heb ik al zo vaak gezien, dat
weet ik nu wel. Het leuke van zweef
vliegen is om in zo kort mogelijke tijd
een zo groot mogelijke afstand af te
leggen En om zo lang mogelijk in de
lucht te blijven. Als onderweg de
hulpmotor aan moet, dan is voor mij
de lol er wel af.'
Die septemberdag steeg Flens kort
na het middaguur op vanaf het
Texelse vliegveld. 'Het was een
mooie dag om te zweefvliegen. Hel
der weer, zonnig, met een kleine aan
voer van koude lucht uit het noorden.
Want voor zweefvliegen heb je
temperatuurverschillen nodig. Koude
lucht die door de zon wordt ver
warmd stijgt op en daardoor vormen
zich cumuluswolken. Ze lijken een
beetje op bloemkolen. Als zweef
vlieger zoek je die op Die opsti/gmg
vindt plaats boven land. Omdat de
Waddeneilanden betrekkelijk klem
zijn, heb je hier dus weinig opstijging.
Hier heb je hooguit een paar dagen
per jaar voldoende thermiek. Meestal
vlieg ik op de motor de Waddenzee
over richting Friesland en zet boven
land de motor uit en zweef dan een
paar uur boven Nederland. Ik zoek
een beetje de warmere gebieden op
Bijvoorbeeld de Veluwe. waar je veel
zand hebt. Daar heb je de meeste
opstijging. Zand weerkaatst de zon
en daardoor warmt de lucht op. Ook
boven steden is de lucht warmer.
Boven weiland heb je minder
thermiek Boven zee nóg minder.
Daarom was deze vlucht over de
Waddeneilanden zo bijzonder.
Zweefvliegers uit het binnenland von
den het prachtig.'
Thermiekbellen
Op 13 september was Flens eigenlijk
niet van plan om over de eilanden te
vliegen. 'Maar er zat boven Texel een
stijgeren ik zag boven de andere ei
landen ook wat wolkjes hangen.'
Boven Texel klom hij via twee
thermiekbellen al draaiend naar een
hoogte van 1000 meter. 'Toen ben ik
in een glijdende vlucht naar Vlieland
overgestoken.' Het kaartje toont de
vlucht van Flens. De binnenste lijn,
aan de oostkant, is de heenreis. 'Ik
vloog aan de luwe kant. Aan de kant
van de Noordzee was de lucht nog te
koud. Boven land warmde het op.
Door de wind drijven die ther
miekbellen een beetje in oostelijke
richting, waardoor de stijgers net
doorgaans tussen de 800 en 1500
meter. De snelheid kan oplopen tot
100 kilometer per uur. Met de vere
niging zijn we dit jaar naar De Eifel
geweest. In de bergen is het heel
anders vliegen. Er is meer thermiek.
En het is goed uitkijken. Het ene
moment denk je dat je hartstikke
hoog zit. maar even later doemt er
zomaar een berg op. Ik heb ook in
Zuid-Frankrijk gevlogen. Daar ont
dekte ik dat het een erg geliefd vlieg-
gebied is. Veel zweefvliegers en
hanggliders. Je moet daar goed op
letten.'
Registratie
De vluchten die hij maakt, worden tot
in detail geregistreerd. Flens heeft
hiervoor een zogeheten logger, een
GPS-ontvanger, aan boord. Dit appa
raatje geeft elke vijf seconden de
positie door. 'Je kunt er ook m
controleren of je bent geland of r
en of de motor is aangeweest. I
leuke ervan is dat |e de vlucht daai
op de computer precies kan nabo
sen. Niet alleen je eigen vlucht, m
via internet ook die van anderen.'
gegevens zijn terug te vinden op
website van de AVI, waar elke vl«
van de deelnemende piloten is ge
gistreerd. Niet alleen zijn gegevi
over de lengte van de vlucht, dedi
de hoogte te zien, maar de vluchtl
via een simulatieprogramma opnie
worden 'gevlogen'. Ook de tocht
Flens boven de Wadden maakte.l
liefhebber neemt hij regelmatig i
kijkje op de website. 'Want ik wili
weten hoe de collega's het hebt
gedaan.'
Gerard Timmem
Piet Flens bij zijn zweefvliegtuig.
boven de Waddenzee zaten.' Te zien
is hoe Flens in een rechte lijn naar
Vlieland vloog, om boven het buur-
eiland weer te klimmen Die plekken
zijn te herkennen aan de puntjes,
waar de piloot meerdere draai-
bewegingen maakte, soms wel een
stuk of zes Op die manier steeg hij
vanaf circa 600 meter een paar hon-
heel bijzonder en waarschijnlijk nooit
geëvenaard. De prestatie leverde
hem 192,97 punten op.
Klapmotor
Flens, die actief lid is van Zweefvlieg-
club Texel, doet al sinds 1980 aan
zweefvliegen. 'Ik ben altijd al gek
geweest van vliegtuigen. In Zuid
den gestart. De motor, die als een
buitenboordmotor achter de cockpit
is gebouwd, kan worden ingeklapt in
de romp. Hierdoor veroorzaakt de
propeller in ingeklapte toestand een
minimum aan weerstand.
De zweefvliegclub telt zo'n 35 leden.
Samen met Rob Haverman verzorgt
Flens het technisch onderhoud van
De zweefvlieger achter de computer, met op het scherm een simulatie van de vlucht naar
Ameland. (F-oto Cemn1 Timmermanl
derd meter. Vanaf Vlieland vloog hij in
een rechte lijn naar Terschelling, waar
hij opnieuw thermiek opzocht. Dit
herhaalde zich boven Ameland. 'Toen
waren er eigenlijk geen stijgers meer
en ben ik al zwevend teruggevlogen
naar Texel. Boven Texel heb ik nog
een rondje gemaakt, tot de Hors.
Toen liep het tegen vieren en ben ik
naar het vliegveld gevlogen.' Een gra
fiek toont de verschillende hoogtes
tijdens de vlucht De hoogtelijn ziet
eruit als een berglandschap. De tocht
van 207,42 kilometer is voor zweef
vliegers qua lengte geen record, maar
voor het koele Waddengebied wel
Eierland woonden we natuurlijk vlak
bij het vliegveld. Zelf deed ik al vroeg
aan modelvliegen. Een vriend nam
me een keer mee naar de zweefvlieg
club. Ik ben toen een keertje mee-
gevlogen en zo is van het een het
ander gekomen. Eerst was het de
kunst om in de lucht te blijven, pas
later lukte het om afstanden af te leg
gen.' Sinds een jaar of twaalf heeft hij
zelf een toestel. Eentje van het type
PIK20E, met een spanwijdte van vijf
tien meter, die hij overnam van Jaap
Drijver. Het eenpersoonstoestel is uit
gerust met een hulpmotor, een zoge
heten klapmotor. waarmee kan wor
de drie toestellen van de vereniging
en het eigen vliegtuig, zodat er heel
wat uurtjes in het sleutelen worden
gestoken. 'Dat is meer winterwerk, in
de zomer wil ik zo veel mogelijk vlie
gen. Dit was er een goeie zomer voor.
Veel mooi weer. Dit jaar heb ik 100 uur
gevlogen. Ik hou het weer altijd
scherp in de gaten en let op de weer
berichten Ze kunnen tegenwoordig
aardig voorspellen, maar het blijft al
tijd een beetje gokken. In de loop van
de tijd heb ik natuurlijk wel ervaring
opgedaan. Ik vlieg meestal in de rich
ting van Nijmegen, Enschede of naar
Duitsland. De vlieghoogte schommelt
De Vereniging voor bedrijfsvoorlich
ting 'Texel' heeft voor het komend
seizoen een achttal voorlichtings
avonden op de agenda staan. De bij
eenkomsten worden alle gehouden in
hotel De Pelikaan aan de Pelikaan-
weg nabij De Koog
Op 24 november spreekt Hans
Scholten over de gevolgen van het
EG-beleid, de financiële resultaten
akkerbouw en veehouderijbedrijven
en de te verwachten ontwikkelingen.
Joop Verheul spreekt op 1 december
over de actualiteiten in de melk
veehouderij en de jongeveeopfok.
Deze avond spreekt Erik Pel over de
elektronische kalveropfok. De ge
zondheidszorg van rundvee komt 8
december ter sprake bij een inleiding
van Walter Schouten. In het nieuwe
jaar spreken achtereenvolgens Frans
Lenssinck over Denemarken (19 ja
nuari), Wijnand Offenberg over de
subsidieregeling rundvee (26 januari)
en Jan Verkalk over schapenhouderij
en het afmesten van lammeren (2 fe
bruari). De jaarvergadering van de
vereniging wordt gehouden op 19
januari, ook in De Pelikaan.
De bazaar die vri|dag in de her
vormde kerk van Den Burg werd ge
houden, heeft dankzij een grote pu
blieke belangstelling maar liefst
€6100,- opgebracht. De organisatie
toonde zich met dit bedrag zeer te
vreden. De kosten moeten nog wor
den berekend, maar naar verwach
ting blijft netto ruim €5000,- over. Bij
de verloting ging de hoofdprijs naar
H. Agter. die een tuinmeubelset won.
H. de Ridder mocht een koffiezetap
paraat mee naar huis nemen, een
pannenset was er voor C. Witte.
Marjolein Woerlee uit Den Burg is een
van de lopers die van maandag 17 tot
donderdag 20 november lopen voor
de rechten van het kind. De tocht is
een gezamenlijk initiatief van de
Stichting Motherhood uit Andijk en
het KRO-programma 'De wandeling'
en voert van Andijk tot Hilversum, een
afstand van zoin honderd kilometer.
Onderweg worden bejaardenhuizen
aangedaan, om met ouderen te pra
ten over het effect van oorlog op het
leven van jonge kinderen De loop
voor de rechten van het kind is een
sponsorloop om geld bijeen te bren
gen voor de Stichting Motherhood,
die zich inzet voor kinderen in
oorlogsgebieden. Mensen die lopers
willen sponsoren of die zelf aan de
tocht mee willen doen, kunnen con
tact opnemen met de Stichting
Motherhood, Horn 13, 1619 BS
Andijk, tel 0228-593742, of met de
KRO via het speciale telefoonnum
mer 0900-1304 (€0,10 per minuut).
Meer informatie is ook te vinden op
de website van de stichting:
www.motherhood.nl.
Op de competitieavond van biljart
vereniging De Doorstoot uit De
Cocksdorp heeft Raymond Steen
huizen revanche genomen op
Martien Boon. Liet Boon vorige week
in vijf beurten zijn goede vorm zien,
nu wist Steenhuizen zijn partij solide
te winnen. Hij won ook zijn andere
partijen en had met twaalf cara
mboles de hoogste serie van de
avond. Er werd op het scherp van de
snede gespeeld, vaak werd maar met
het kleinst mogelijke verschil gewon
nen. De langste partij van de avond
was tussen Martijn Former en Her
man Laan, die maar liefst dertig beur
ten nodig hadden.
Uitslagen:
J. Smit-R Steenhuizen 0-2. M Former-H. Laan
2-0. W Homan-J Smit 0-2. M. Boon-R. Steen
huizen 0-2. H. Laan-J Smit 0-2, W Homan-M
Former 2-0. M Boon-H Laan 2-0. R Steen-
huizen-M Former 2-0
'Een paar weken voor de elfde no
vember keken we al uit of we soms
een boer voerbieten zagen rijden. Zo
tegen schemering, als er nog een
driewielder kar met bieten over de
Westerweg reed. klommen we ach
terop en gooiden er een stel af. Be
langrijk was dat ze een goed model
hadden, maar ook dat één zijde mooi
oranje was. Daar moest namelijk het
gezicht komen. Eerst sneden we het
kapje er af en holden daarna de bie
ten uit. De pulp voerden we aan het
konijn. De kunst was om rondom een
schii van ongeveer één centimeter
dikte over te houden. Aan de oranje
kant werden dan ogen, neus en
mond gesneden. Ik was daarin met
zo handig, mond en ogen werden
soms één groot gat. Er zat dan mets
anders op dan in de schemering weer
op de bietenwagen te klimmen en
van voor af aan te beginnen. Als het
vlammetje er eenmaal in brandde,
scheen het licht mooi door de oranje
schil van de biet heen Bovendien
was het veel veiliger dan een papie
ren lampion Op het winderige Texel
vloog er regelmatig eentie in de
brand. Om dit te voorkomen, legden
ouders er wel een zaklantaarn in.
Maar echt leuk was dat met en
daarom zweerden wij bij een biet.
Veel verder dan de kalfjes, de koeien,
de staarten en de slager reikte onze
zangkunst met. Ik sta er versteld van
hoe uitgebreid het repertoire van de
kinderen tegenwoordig is. Hieraan
merk je dat veel ouders uit een streek
komen waar andere liedjes worden
gezongen. De vele liedjes zijn ook het
bewiis dat er voldoende reden is voor
Sint Maarten om te blijven bestaan.'
Tekst Jan van der Pijl
Tekening G.Q Bruynzeel
Nadat het herenkoor vorige week
zaterdag in de rooms-katholieke kerk
aan de Molenstraat tijdens de dienst
had gezongen, besloot een drietal
leden na afloop in de pastorie nog
wat muziekpapieren te ordenen. Ze
lieten het licht in de kerk nog even
branden, want van achter uit de kerk
zagen ze op de voorste bank nog ie
mand zitten die daar kenneli|k zat te
bidden Toen ze klaar waren met het
ordenen van de muziek, wilden ze de
lichten in de kerk uitdoen, maar za
gen de onbekende persoon nog
steeds zitten. Om hem met te storen,
wachtten ze nog even. Af en toe ging
iemand om de hoek kijken, maar de
bidder kon er blijkbaar geen genoeg
van krijgen. Uiteindelijk werd na een
uurtje toch maar besloten Frans de
koster te bellen, dan moest hij maar
voor een oplossing zorgen. Frans
kwam, stapte dapper op de voorste
bank af en kwam even later lachend
bij de nieuwsgierig wachtenden te
rug. Want wat was nu het geval?
Schilders waren de dagen ervoor in
de kerk bezig geweest en hadden
een beeld dat in de weg stond van de
kant gehaald en in de kerkbank ge
plaatst. De zangers hadden dus het
beeld vanuit de verte voor een devote
bidder aangezien.
Jan van Tunen
Een deel van de bemanning en het
materieel aan boord van de woens
dag naar Liberia vertrokken Hr. Ms.
De Rotterdam is afkomstig van de
Joost Dourleinkazerne. De ka
zerne heeft 59 man personeel,
twee landingsvaartuigen en een
Amphibic Beach Unit geleverd.
De landingsvaartuigen zijn van de
2de Bootcompagnie van het Am
fibisch Ondersteuningsbataljon dat
het transport tussen het Liberiaanse
vasteland en de Rotterdam onder
houdt als het transportschip op zee
ligt. De Amphibic Beach Unit zorgt
ervoor dat de kust geprepareerd is,
zodat goederen uit de landings
vaartuigen aan wal kunnen worden
gebracht. Daarnaast worden 25 ma
riniers ingezet voor de beveiliging van
de anderen.
Manschappen en materieel van de
Mok maken deel uit van de VN-vre-
desmacht UNMIL die de rust in het
door een burgeroorlog geteisterde
West-Afrikaanse land moet herstel
len. De Rotterdam doet dienst als
De recreatievoetballers spelen zon
dag op het veld van SV De Koog het
traditionele Snerttoernooi. Buiten de
deelnemers aan de competitie doet
ook Texel'94 mee. dat voor de gele
genheid weer eens een team heeft
geformeerd. De organisatie hoopt dat
de spelers zo enthousiast raken, dat
ze besluiten weer wekelijks te gaan
voetballen. De teams spelen éen keer
tegen elk ander team, in wedstrijden
die 25 minuten duren, zonder dat
wordt gewisseld van speelhelft. Tus
sendoor worden erwtensoep en
brood geserveerd om nieuwe krach
ten op te doen. De prijsuitreiking staat
rond 15.30 uur gepland
Programma
De Koog-De Waal 10.30
Texelse Boys-Oosterend 10.55
Texel'94-De Koog 11.20
De Waal-Texelse Boys 11.45
Oosterend-Texel'94 12.20
De Koog-Texelse Boys 12.45
Texel'94-De Waal 13.10
Oosterend-De Koog 13.35
Texelse Boys-Texel'94 14.00
De Waal-Oosterend 14.25
hospitaalschip voor VN-soldaten die
gewond raken. Daarnaast doet het
schip de havens van de Liberiaanse
steden Monrovia, Buchanan en
Harper aan om daar goederen voor
de blauwhelmen aan land te brengen.
De Rotterdam komt naar verwachting
op 15 november aan bij Monrovia.
Het schip wordt ingezet tot 15 fe
bruari. Eind februari keert ze terug in
de haven van Den Helder.
Peter Koorn uit De Koog is Neder
lands kampioen autospeedway ge
worden. Hij sleepte zijn titel in de
wacht op het asfaltcircuit in Lely
stad, waar zaterdag nog fel om de
laatste punten werd gestreden.
De 16-jarige coureur had in de
jumorenklasse (van 12 tot 18 jaar) nog
één punt nodig om zeker te zijn van
de titel. Hij slaagde met vlag en wim
pel. Waar 28 concurrenten elkaar de
overwinning betwistten, reed Koorn
op een overtuigende manier naar de
derde plaats, goed voor twintig pun
ten. Dat was een mooi einde van een
succesvol seizoen, dat uit negen ra
ces bestond en waarin hij maar liefst
vijf keer de dagoverwinning voor zich
opeiste. Volgend seizoen komt Koorn
opnieuw in de juniorenklasse uit en
zal hij proberen zijn titel te verdedi
gen. Meer bijzonderheden staan te
lezen op Koorns eigen website
(www.racingteamkoorn.tk) en die van
het kampioenschap (www.ovalnews.
nl).
Waddenruiters en Kleppertjes hielden
zondag een officiële springwedstrijd
in manege Akenburg, waarbij met
veel winstpunten werden.behaald. Er
deden nogal wat ruiters van andere
verenigingen mee. Het parcours was
technisch gebouwd en het vereiste
veel stuurkunst daar foutloos door
heen te komen. Succesvol waren
Kaylee Rubelus van de Beem-
sterruiters, Rianne Broekman, Marie
ke Wuis, Kim van der Vliet en Silve
Schoorl van de Kleppert|es en
Ronald Beukers van de Duinridders.
Robert van Bergeijk, Myrthe Ellen,
Ellen Blom en Esther Bakker reden
zich wel in de prijzen, maar kwamen
niet helemaal foutloos rond.
Voor het oefenparcours na afloop van
Deze maand wordt tijdens de m
tijd van de Stichting Welzijn Oude
Texel boerenkool geserveerd,
maaltijd wordt gehouden op woe
dag 26 november in De Buureton
de Beatrixlaan en begint om 1!
uur. Deelname kost €6,50, aann
den kan bij de SWOT. tel. 312691
Het verkeersplan voor het natie
park Duinen van Texel is donderd
avond, van 19.00 tot 22.00 uur om
werp van een discussieavond in
tel De Lindeboom in Den B
Gesproken wordt over twee planr
het Combinatiemodel en het R
vriendelijk Model. Voorstel in hetl
ste plan is om de Randweg er
Nattevlakweg in de Dennen af tei
ten voor gemotoriseerd verkeer!
uitzondering van gehandicapten!
de website van de Texelse Cow
(www.texelsecourant.nl) de vras
de lezer het daarmee eens is off
In twee bungalows op La
Greenparks vindt van 21 tot 26
nuari een intensieve workshop»
vrouwen plaats. Tijdens de works
wordt een programma gevolgd
onder meer meditaties, zingen,
delingen langs strand en duin
schrijfoefeningen. De bijeenko
wordt onder de noemer 'Harts-to
georganiseerd door Miep Grijpm
Marion van de Voorde uit Ern
loord. Deelname kost €375,-.
aanmeldingen en meer inform
Marion van de Voorde, Spakenb
straat 18 8304 GZ Emmeloord,
0527-699030 of 06-20032616, er
harts-tocht@planet.nl.
de officiële wedstrijd was veel
langstelling. Veel beginnende cm
naties konden daar proberen ho<
is om een echt parcours te rijdef
file: 390alyH igc pilot: flens,Pteter glider .PIK ZO E PH-693
Beeld van de vlucht die Piet Flens maakte op 13 september. De rechterlijn geeft devli
van Texel naar Ameland weer. De stippen zijn de plekken waar de zweefvlieger cirl
omhoog draaide. De linkerlijn is de route die hij op de terugweg volgde. Daaronder
grafiek van de verschillende hoogtes tijdens de vlucht.