Texelaars
Taxichauffeur Roeper koestert contact met klanten
'Je moet sociale inslag
hebben voor dit werk'
spelfanaten zoeken uitdaging
'Zelfs in trein mensen
overhalen voor spelletje'
9
Thuiskappen mag geen
parkeeroverlast geven
HUN
.TEXELSE
COURANT"
Foto's fanfare
VIOS gezocht
Randstad
Eilandcompetitie
Kamerkoor zingt
Engelse liederen
Kerstmarkt
in Den Burg
n
Geslaagd
Vaarroutes op
Waddenzee
blijven intact
Excursie
VRIJDAG 19 DECEMBER 2003
jet terug van een lokaal ritje schuift hij aan de koffietafel aan.
Jnmiddellijk begint hij te praten met collega's, over koetjes en
alfjes. Want Henk Roeper houdt wel van een praatje en dat
;omt hem in zijn werk als taxichauffeur meestal goed van pas
)ijna twintig jaar zit hij al achter het stuur van een taxi. 'Ge-
voon stug volhouden, dan is die twintig jaar zo om', grinnikt
Hoewel doorgaans goedlachs en rustig, kan Roeper zich
lok kwaad maken. Bijvoorbeeld als zijn beroep weer eens in
ien kwaad daglicht wordt gesteld door wangedrag van taxi-
ihauffeurs in de grote steden. 'Die stadse toestanden hebben
ie hier niet, maar de mensen zien en lezen wel weer rottigheid
iver taxichauffeurs. Heb je weer van die onbehouwen boeren
net asociaal gedragen, denken ze dan. Het grote publiek ge-
leraliseert. Alles wordt over één kam geschoren.'
)e 41-Jarige Roeper startte in 1984
ils nachtchauffeur bij de familie Van
Ie Wetering. 'Het werk lag in de
jeginjaren tachtig nou niet bepaald
oor het opscheppen en taxi rijden
>ek me wel wat. Lekker rondkarren
i zo'n Mercedes en nog geld toe-
irijgen ook.' 's Zomers was dat ge-
:eilig, maar de winters waren taai.
Ms ie dan 's nachts geen kip tegen-
lomt, dan kun je de Groeneplaats
ixact natekenen, neem dat maar van
nj aan.' Na bijna zes jaar stopte hij
■rmee, maar na diverse baantjes van
en paar maanden kwam Roeper
och weer achter het stuur van een
axi terecht. 'Nel Smidt (van Taxi Toon
jmldt red.) belde me en vroeg of ik
de zomer voor haar wilde rijden,
lat heb ik een seizoen gedaan. In de
.inter ben ik overdag gaan rijden.' In-
nddels rijdt Roeper al zo'n jaar of vijf
iet meer 's nachts. 'Als je jong bent
pat dat wel, maar als je wat ouder
ordt en een relatie hebt, is dat bijna
iet meer te combineren. Bovendien
ieb je ook geen sociaal leven als je
Heen maar 's nachts werkt.' Na een
lienstverband van bijna tien jaar
wam Roeper in |anuari 2000 weer
orug op het oude nest door de over
time van Taxi Smidt door Van de
fetering
Contact
ègenwoordig wordt Roeper veel in-
lezet voor het zieken- en rolstoel-
lervoer. In tegenstelling tot de korte
itjes over Texel in de nachtelijke uren
>er tijdens de reizen naar ziekenhui-
lendoor heel Nederland veel contact
bet de klant. 'Er zijn bijvoorbeeld
mensen met kanker die zo'n dertig
keer naar het ziekenhuis moeten om
bestraald te worden. Die heb je dan
regelmatig in de auto. Dan wordt het
contact anders. Een keer twee uur
over koetjes en kalfjes praten lukt
wel, maar als je dat iedere keer moet
doen wordt het anders.' De Texelaar
voelt zich zeer betrokken bij deze
klanten 'In het begin zijn ze nog wel
opgewekt, maar halverwege slaat de
vermoeidheid toe. Zo'n bestraling is
maar een paar minuten, maar dat
kost ze zoveel energie, dat is onge
kend. Dat merk |e.' Natuurlijk is niet
iedereen die bij Roeper in de taxi
stapt geïnteresseerd in een praatje.
'Sommige mensen gaan liever ach
terin zitten en wat lezen. Dan voel je
dat ze geen behoefte hebben aan
contact. Dat respecteer je natuurlijk.'
Volgens de chauffeur moet je een
sociale inslag hebben voor dit werk.
'Je ziet zoveel mensen en iedereen is
anders. Je moet kunnen aanvoelen
hoe je met iemand moet omgaan.'
Zeker met ernstig zieke patiënten is
Roeper erg begaan. 'Soms zie je dat
het steeds slechter gaat met die per
soon en dat het in sommige gevallen
een aflopende zaak is. Dat is heel
zwaar om mee om te gaan. Je moet
als chauffeur toch proberen die men
sen gewoon te behandelen. Niet als
iemand die zielig is.' Door de jaren
heen heeft hij geleerd afstand te ne
men. Om zijn eigen gevoelens te ver
werken, door bijvoorbeeld te praten
met collega's. Als een klant uiteinde
lijk toch komt te overlijden, gaat Roe
per meestal naar de condoleance.
'Dat is een1 soort afsluiting. Je hebt
Henk Roeper: 'In dit werk moet je vriendelijk blijven, terwijl je van binnen wel eens kookt.
vaak van dichtbij meegemaakt hoe
het proces verlopen is en je hebt vaak
ook met de familie te maken gehad.
In zekere zin is zo iemand een be
kende van je geworden.'
Servicegericht
Terwijl bij overkantse bedrijven de taak
van de taxichauffeur erop zit als hij zijn
klant bij een ziekenhuis heeft afgele
verd, gaat op Texel de dienstverlening
verder. 'Ik ben erg servicegericht. Wij
komen zo vaak in ziekenhuizen dat je
er inmiddels de weg wel kent. Dan
help je die klant een beetje wegwijs
maken. Want die voelt zich vaak als
een verdwaalde kat in een groot pak
huis.' Als de klant naar de gewenste
plek is gebracht, brengt Roeper de tijd
door met wachten. 'Meestal ga ik in
de hal van het ziekenhuis koffiedrinken
of een broodje eten, want vaak weet
je niet precies hoe lang het duurt.'
De ervaren chauffeur heeft al heel wat
plaatsen in Nederland bezocht. Ver
dwaald is hij nog nooit. 'Ik kijk van
tevoren waar ik moet zijn en zoek dan
op de kaart de meest geschikte route
uit. Dat gaat uitstekend.' Door zijn
ervaring wordt Roeper de laatste ja
ren vooral ingezet voor rolstoel
vervoer. 'Dat is een beetje mijn pech,
want daardoor wordt het werk wel
wat minder gevarieerd.' Niettemin
vindt hij het een uitdaging om de
rolstoelers veilig op hun bestemming
af te leveren. 'Met zo'n rolstoel ach
terin waar iemand in zit, moet je zeer
bewust rijden. Als je een bocht te wild
neemt, heb je kans dat degene in die
rolstoel erg heen en weer wordt geslin
gerd, dat kan natuurlijk niet.' Het ver
eist een bepaalde vaardigheid om de
rolstoelen in de taxibus te rijden en
vakkundig vast te zetten. 'De uitda
ging met rolstoelvervoer is om zo
vloeiend mogelijk te rijden. Er voor te
zorgen dat die klant met in de gaten
heeft dat je flink doorrijdt. Zo min
mogelijk je rem gebruiken, dat is
prachtig.' Verder wordt Roeper ook
ingezet voor het personenvervoer in
de 21 -persoonsbus, bijvoorbeeld voor
personeelsuitjes of beursbezoek
Asociaal
Dat taxichauffeurs nogal eens wor
den afgeschilderd als asociale be
stuurders die veel te hard en roeke
loos rijden stoort hem. 'Ook ik word
aangekeken op de fouten van ande
ren. We worden allemaal over één
kam geschoren. Dat vind ik niet
goed.' Niettemin vindt Roeper de kri
tiek op het rijgedrag van taxichauf
feurs met helemaal onterecht 'Na
tuurlijk mag er niks op het rijgedrag
zijn aan.te merken, maar dat is een
utopie. Je doet het nooit helemaal
goed. Maar er zijn genoeg andere
auto's die ook te hard rijden, maar die
herken je natuurlijk met.' Volgens
Roeper worden de chauffeurs in zijn
bedrijf aangesproken op ontoelaat
baar rijgedrag. 'Als ik het zie van een
collega spreek ik hem daarop aan,
maar helaas moet ik zeggen dat het
meestal iemand van een ander bedrijf
is.' Volgens de chauffeur is het best
begrijpelijk dat er wel eens te hard
wordt gereden door taxi's 'Sommige
chauffeurs laten zich daartoe aanzet
ten door de tijdsdruk. Dan moet je
meerdere adressen langs om men
sen naar de boot te brengen. Als er
iemand wat langzaam is, dan moet je
meer haast maken. Dat geeft ook
stress, want je moet vriendelijk blijven
tegen die klant, terwijl je van binnen
wel eens kookt.' Onverantwoord rij
gedrag vindt hij veel te hard rijden op
plaatsen waar dat met kan, met klan
ten in de auto. 'Dat vind ik een onver
antwoord risico. Dat zul je mij niet
zien doen.' De Texelse chauffeur is
warm voorstander van een verplichte
cursus voor taxichauffeurs. Zelf heeft
hij die vrijwillig gevolgd. 'Ik denk dat
zo'n cursus goed voor ons beroep is.
Dat mensen in elk geval weten dat
met zomaar iedereen achter het stuur
van een taxi kan gaan zitten.'
Politie
Het contact tussen de chauffeurs en
de politie op Texel is volgens Roeper
goed. 'Een goede verstandhouding is
belangrijk, maar dat betekent niet dat
je je meer vrijheden kunt permitteren.'
Hij stelt dat de politie ook baat heeft
bij taxi's langs de weg. 'Ze hebben
belang bij een snelle afvoer van het
uitgaanspubliek. Dan hebben ze er
niks aan om de chauffeurs tegen te
werken. Bovendien gebeurt het af en
toe dat wij de politie tippen Laatst
was er een brand in Eierland, die is
door een taxichauffeur die daar 's
nachts langsreed gemeld.' Verve
lende dingen maakt hij in zijn werk
weinig mee. 'Dat komt ook doordat
ik met meer 's nachts rijd, want dan
gebeurt er nog wel eens wat. Het
ziekenvervoer is natuurlijk heel an
ders.' Een beroepsgeheim hebben de
chauffeurs met. 'Het is een onge
schreven wet dat je over bepaalde
zaken met praat. Als een klant jou in
de taxi privé-zaken vertelt, praat je
daar natuurlijk niet met anderen over.
Die proberen dat wel, hoor. Gaan ze
zitten vissen als ze weten dat ik ie
mand in de auto heb gehad.'
Tekst en foto Louise van der Sluis
Wde les blijven is het motto tijdens een spelletje Puerto Rico. V.l.n.r. Guido Terra, Uwe Harlander, Sabme de Jong en Jolet Leenhouts.
abine de Jong uit Den Burg kijkt
onsend naar haar spelbord tij-
ens de uitleg van het spel Puerto
beo. Geconcentreerd laat zij de
itgebreide spelregels op zich in-
lerken. De rollen die in het spel
espeeld moeten worden, de
rondstoffen die geproduceerd
loeten worden en het bereiken
an het uiteindelijke doel: het ver-
iaren van zoveel mogelijk aanzien,
la een uitleg van ongeveer een
alf uur vangen de spelers met het
pel aan. Een spel dat door velen
'ordt bejubeld, maar een hoge
loeilijkheidsfactor heeft. Kortom,
en uitdaging voor de deelnemers
an Bordspellenclub Texel.
"isdagavond 20.00 uur. De keuken
bel van Uwe Harlander uit Oude-
child wordt omringd door vier
Pelletjesfanaten. Zij vormen de
aste kern van Bordspellenclub
axel. Een officieus clubje, dat in de-
■mber vorig jaar werd opgericht
hor NlOZ-wetenschapper Guido
arra 'Ik doe graag spelletjes, maar
ande op Texel nog niet zoveel men-
an om mee te spelen, dus heb ik
Texel heeft een rijk verenigings
leven. Duizenden Texelaars zijn
regelmatig actief in clubverband
en zeer enthousiast over hun
'duppie' De variëteit is groot
Hoewel verscheidene clubs be
kend zijn doordat ze regelmatig
in het nieuws zijn vanwege (spor
tieve) prestaties, zijn er tal van
verenigingen die de krant niet
halen, doordat zij met actief naar
buiten treden of met prestatie
gericht zijn. De krant gaat iedere
maand op bezoek bij een Texelse
club of vereniging en ervaart hoe
de leden hun hobby beleven.
Deze maand: Bordspellenclub
Texel.
deze club opgericht', vertelt hij. Via
briefies in supermarkten en
horecagelegenheden riep Terra
Texelaars op zich aan te melden. In
middels staan er zo'n vijftien mensen
op de e-maillijst. Zij krijgen via de
elektronische post een aankondiging
met de volgende spelletjesavond.
Verder staan in dat bericht een ver
slag van de vorige keer en een over
zicht van de reeds gespeelde spellen,
ledereen is vrij om naar die avonden
te komen.
Deze keer zijn alleen de echte die
hards aanwezig. Terra tovert een ze
vental spelletjes tevoorschijn en legt
kort de inhoud van ieder spel uit.
Morgenland, Alhambra, Clans, Family
Business, Bonanza. Tyros en Elfen
land Spelletjes die voor veel mensen
waarschijnlijk volstrekt onbekend
zijn. Weer eens wat anders dan
Monopoly en Risk. In overleg wordt
besloten om vanavond Puerto Rico te
spelen. 'We hebben dat al eens ge
speeld, maar toen hadden we net
zo'n beetje de spelregels doorgrond,
zodat we het nu misschien echt kun
nen spelen.' Dat blijkt toch nog wat
tegen te vallen. De kennis van het
spel is bij de deelnemers al weer
weggeëbd, zodat in feite weer op
nieuw wordt begonnen. 'We spelen
niet altijd van die moeili|ke spellen,
hoor. Dat wisselt sterk. Ik heb meer
dan tweehonderd spellen in mijn col
lectie en die zijn zeer verschillend
Sommigen duren maar tien minuten.
terwijl anderen een half uur of een uur
duren. Meestal doen we zo'n twee tot
drie spelletjes op een avond.' Dat
gaat vanavond niet lukken. Daarvoor
is Puerto Rico te ingewikkeld. Juist
dat is voor deelneemster Jolet
Leenhouts een uitdaging. 'Ik heb zelf
ook spelletjes gemaakt en vind het
leuk om te zien wat voor spelletjes er
zijn en hoe ze in elkaar zitten.' Zij
speelt niet alleen op de clubavonden,
maar schuift ook thuis bij haar gezin
regelmatig aan voor een spel. Uwe
Harlander is enthousiast gemaakt
door Terra. 'Guido is mijn collega en
zo ben ik er bij gekomen.' Ook zijn
echtgenote speelt wel eens mee. De
clubavonden worden wisselend bij
een van de deelnemers thuis gehou
den.
Terra is met alleen de oprichter van de
club, maar ook de motor. Je zou hem
spelletjesverslaafd kunnen noemen.
'Nou ja, verslaafd. Als je verslaafd
bent, dan heb je er geen controle over
en zo erg is het met', relativeert hij.
'Hoewel ik tegenwoordig wel altijd
een paar spelletjes meeneem als ik
naar de overkant ga. Ik probeer zelfs
in de trein wel eens mensen over te
halen om een spelletje te doen. Mis
schien ben ik dan toch wel verslaafd!'
Dat wordt bevestigd door Sabine, die
instemmend knikt. Zij reageerde op
een van de oproepjes van Terra om
deel te nemen aan de spelletjesclub.
'Ik woon hier nog met zo lang en heb
met zoveel mensen in mijn omgeving
waar ik spelletjes mee kan doen. Dit
is hartstikke leuk.' De club komt
tweewekeli|ks bijeen en deelname is
gratis. Fanatiek gaat het er meestal
met aan toe. 'Bij de tactische spelle
tjes wordt er wel heel geconcentreerd
gespeeld, maar het gaat vooral om
de gezelligheid en het uitproberen
van nieuwe spelletjes', aldus De
Jong Belangstellenden die zich op
geven voor de e-maillijst worden re
gelmatig geïnformeerd over de spel-
avonden en hoeven zich met vooraf
aan te melden, hoewel dat wel wordt
gewaardeerd Aanmelden kan via
terra@moz.nl.
Tekst en foto Louise van der Sluis
Jaap Dijker uit Den Burg is op zoek
naar foto's van fanfarekorps VIOS,
dat van 1930 tot 1960 op Oost heeft
bestaan. Di|ker, die al eerder de his
torie van DEK op schrift stelde, is
bezig met een boek over VIOS. 'Het
is bijna klaar en ik heb al wel foto's,
maar het zou leuk zijn als er nog wat
bijkomen', vertelt de auteur, die de
eigenaars garandeert dat ze hun fo
to's teruqkrijgen. Dijker is bereikbaar
via tel. 313001.
Klanten van mensen die een kap
salon of een ander bedrijf aan huis
hebben, mogen niet voor parkeer
overlast in de buurt zorgen. Aldus
reageert het college van b en w op
een brief van de Koninklijke Alge
mene Kappersorganisatie (ANKO),
die een fel tegenstander is van het
voornemen van de gemeente om
kapsalons in woningen toe te
staan.
Het vestigen van een kapsalon in een
woonhuis doet volgens de ANKO af
breuk aan de centrumfunctie van een
dorp. 'Gerelateerd aan het inwoner
tal zijn er voldoende middenstands-
bedrijven aanwezig om de bevolking
een adequaat voorzieningenpakket
te bieden.' De brancheorganisatie
spreekt van een 'duurzame ontwnch-
ting van de bestaande voorzieningen
dan wel een verstoring van de
verzorgingsstructuur'. 'Tevens kan bij
een kapsalon in een woonhuis nau
welijks worden gecontroleerd of
wordt voldaan aan de fiscale ver
plichtingen. In de praktijk blijkt ook
dat een kapsalon in een woonhuis of
garage producten verkoopt aan haar
klanten. Detailhandel mag echter al
leen in panden met een toepasselijke
bestemming en met in woonhuizen
De ANKO constateert ook dat een
woonhuis met beschikt over de ver
eiste ventilatie- en klimaatsappara-
tuur, in verband met hinderlijke gas
sen en dampen, en met hoeft te vol
doen aan veiligheidsvoorschriften.
'Bij een kapsalon aan huis is dit nau
welijks controleerbaar.' Verder vreest
de organisatie parkeeroverlast in de
buurt, wat afbreuk doet aan het
woonkarakter.
Het college reageert met de opmer
king dat een aanvraag voor het ves
tigen van een kapsalon wordt ge
toetst aan een groot aantal criteria,
die alleen ruimtelijk van aard zijn.
'Vanuit dat oogpunt is het met te ver
dedigen dat een specifieke beroeps
groep wordt beschermd. Dit schept
rechtsongelijkheid.' Dat een thuis-
kapper tot ontwrichting van de
bedrijfsstructuur zou leiden, is vol
gens de gemeente niet aangetoond.
'De omzetderving wordt niet onder
bouwd. Een thuiskapster bedient een
ander marktsegment dan bijvoor
beeld een kapsalon in een winkel
straat.' Toetsen aan fiscale aspecten
is volgens b en w geen gemeentelijke
taak. Aan de regelgeving moeten
volgens de gemeente ook thui$-
kappers voldoen. Klanten moeten
parkeren op het eigen erf. Ook als dit
met mogelijk is, mag de parkeer- en
verkeersdruk in de naaste omgeving
door de thuisactiviteiten niet toene
men.
De volleyballers uit de Randstad
Eilandcompetitie hebben de ko
mende weken kerstvakantie. De
eerstvolgende ronde wordt gespeeld
op dinsdag 13 januari. Het pro
gramma staat met ingang van 1 ja
nuari op internet (www.tevoko.nl).
Uitslagen afvaltoernooi
B&B v/d Vis en Den Boer-Zeilmakerij Texel 52-
38; Tatenhove 1 -Super de Boer 49-47; NIOZ 1 -
Agrifirm 62-45, Paal 28/De Krim-TESO 76-40;
Kobeko-CVI 54-45; Texelse Autocentrale-
Twaalf Balcken 43-52; Sportshop Texel 2-
Ecotiem 66-39; Maarco Bouw-OSG 62-48;
Cocky's Kapsalon-Tevoko jeugd 58-53, Lange-
veld de Rooy-NIOZ 3 63-36. Albert Heijn-
Zandbank 36-23; De Wit Installatietechmek-
Kevermuseum de Bocksbetg 53-50; NIOZ
2-Swier groenten en fruit 47-41 Langeveld
de Rooy-Albert Heijn 32-49, Slagerij Beverdam-
Wessels Ontwerpt' 43-46; Rabobank-De Wit
Installatietechniek 47-62, Eierlandsche Huis-
Remco Oostra de schilder 66-48; Slagerij
Beverdam 2-Otto's Tweewielershop 59-38
Natuurwinkel-Smash'68 47-46. Klif 12-
Smash 68 Piet Kooger 37-58. De Krim-Salon
Martine/De Oorzaak 42-56; Slagenj lepe de
Boer-B&B v/d Vis en Den Boer 40-38,
Eierlandsche Huis-Slagerij Beverdam 2 40-50;
Durper Drup-Natuurwinkel 55-34; Smash'68
Piet Kooger-Salon Martine/De Oorzaak 68-53.
Het Muziekschool Kamerkoor geeft
zondag 4 januari een nieuwjaars
concert, waarbij uitsluitend muziek
van Engelse componisten ten gehore
wordt gebracht. Op het programma
staan bewerkingen van diverse be
kende en minder bekende carols en
Magnificat and Nunc Dimittis van de
zeventiende-eeuwse componist
Orlando Gibbons. Het koor staat on
der leiding van Dyo Wassink. Mede
werking wordt daarnaast verleend
door een koperkwartet, bestaand uit
Mathieu Vulto en Adriaan de Boer
(trompet) en Anita van der Gracht en
Michiel Drijver (trombone). Dit kwar
tet verzorgt de instrumentale inter
mezzi en zal daarnaast twee stukken
samen met het koor spelen. Het con
cert vindt plaats in de hervormde kerk
van Den Burgen begint om 16.00 uur.
De toegang is gratis. Na afloop wordt
gecollecteerd als bijdrage in de kos
ten.
De Groeneplaats in Den Burg is zon
dag het toneel van een grote kerst
markt. Onder auspiciën van de Stich
ting Folkore worden veertig markt
kramen bemand. Van lieden die oude
ambachten demonstreren tot liefheb
bers die hun hobby etaleren. In één
kraam wordt een loterij gehouden. De
sfeer wordt opgeluisterd door het
accordeonorkest van Bert Kemper en
het Friese gezelschap Playing apart
together, dat ook afgelopen zomer
optrad. Gezongen wordt door het
koor van Gerrit Gerrits en dat van het
Maartenhuis. Voor warmte en sfeer
zorgen vuurkorven, die op verschil
lende plekken in het centrum bran
den. Ook worden kastanjes gepoft.
Kinderen kunnen sjoelen en ballen-
gooien. Als beloning mogen ze in een
ton met prijzen grabbelen. Voor vol
wassenen wordt gratis glühwein ge
schonken en de kerstman wordt
rondgereden op de arrenslee van Piet
Daalder, waarmee ook gratis manda
rijnen worden aangevoerd. De kerst
markt duurt van 13.00 tot 17 00 uur.
Karin Witte-Polman (47) uit Den
Burg slaagde bij de Stichting Vakop
leiding Drogisten in Maarssen voor
het vakdiploma Drogist. Zij is nu be
voegd tot het zelfstandig leiden van
een drogisterij. Bij hetzelfde instituut
slaagde Marijo Bakker-Kok (49) uit
Den Burg voor het diploma assistent
drogist. Zij mag nu bij afwezigheid de
drogist vervangen en is bevoegd tot
het geven van advies op het gebied
van zelfzorggeneesmiddelen. Zij ver
volgt in januari haar studie voor het
vakdiploma Drogist. Beiden zijn
werkzaam bij drogisterijparfumerie
Etos in Den Burg.
De secundaire vaarroutes op de
Waddenzee blijven volgend jaar in
tact. Dat heeft minister Karla Peijs
(Verkeer en Waterstaat) de Tweede
Kamer beloofd. Volgens de minis
ter verdwijnt er geen betonning
van de zee.
Ze reageerde op uitgelekte plannen
van Rijkswaterstaat om volgend jaar
mogelijk het onderhoud aan de se
cundaire betonning te staken. Daar
door zou zo'n veertig procent van de
vaarroutes vervallen, waaronder het
vaarwater over de Bollen en het vaar
water naar De Cocksdorp. Rijkswa
terstaat zou op die manier een paar
miljoen euro kunnen bezuinigen. Vol
gens Peijs worden de boeien niet
weggehaald, maar verandert wel het
onderhoudsschema. waardoor de
betonning in de toekomst wat minder
vaak onderhouden wordt. Voor de
vaarwegmarkeringsdienst op Ter
schelling is in elk geval volgend jaar
nog geld beschikbaar. Of dat in 2005
ook nog het geval is, is onduidelijk.
De uitgelekte plannen van Rijkswater
staat leidden eerder dit tot ongerust
heid bij onder meer de Raad voor de
Wadden, de Waddenvereniging en de
stichting Jachthavens Wadden
eilanden. Ook de BBZ, de belangen
vereniging van de beroepscharter-
vaart, was bezorgd. Volgens haar
bestond het nsico dat de bruine vloot
minder snel de havens op de
Waddeneilanden meer zou aandoen
als inderdaad de helft van de vaar
routes wordt opgeheven.
Dat de Eierlandse vuurtoren in de
toekomst onbemand blijft, lijkt steeds
duidelijker te worden. Tijdens het
overleg met de Kamer noemde Peijs
alleen de vuurtorens van Terschelling
en Schiermonnikoog als locaties
waarop mogelijk een wachter blijft.
Eerder had Rijkswaterstaat laten we
ten dat formeel pas volgend jaar een
besluit wordt genomen, als de hui
dige proef met het onbemand zijn van
de vuurtoren is geevalueerd.
IVN verzorgt zondag 4 januari een
winterwandeling voor leden. Deze
staat onder leiding van Edwin van
Egmond, De start is om 14.00 uur bij
hoeve Plassendaal aan de
Zaandammerdijk nabij De Waal Na
afloop wacht de deelnemers een ver
rassing.