Texelaars Taxichauffeur Roeper koestert contact met klanten 'Je moet sociale inslag hebben voor dit werk' spelfanaten zoeken uitdaging 'Zelfs in trein mensen overhalen voor spelletje' 9 Thuiskappen mag geen parkeeroverlast geven HUN .TEXELSE COURANT" Foto's fanfare VIOS gezocht Randstad Eilandcompetitie Kamerkoor zingt Engelse liederen Kerstmarkt in Den Burg n Geslaagd Vaarroutes op Waddenzee blijven intact Excursie VRIJDAG 19 DECEMBER 2003 jet terug van een lokaal ritje schuift hij aan de koffietafel aan. Jnmiddellijk begint hij te praten met collega's, over koetjes en alfjes. Want Henk Roeper houdt wel van een praatje en dat ;omt hem in zijn werk als taxichauffeur meestal goed van pas )ijna twintig jaar zit hij al achter het stuur van een taxi. 'Ge- voon stug volhouden, dan is die twintig jaar zo om', grinnikt Hoewel doorgaans goedlachs en rustig, kan Roeper zich lok kwaad maken. Bijvoorbeeld als zijn beroep weer eens in ien kwaad daglicht wordt gesteld door wangedrag van taxi- ihauffeurs in de grote steden. 'Die stadse toestanden hebben ie hier niet, maar de mensen zien en lezen wel weer rottigheid iver taxichauffeurs. Heb je weer van die onbehouwen boeren net asociaal gedragen, denken ze dan. Het grote publiek ge- leraliseert. Alles wordt over één kam geschoren.' )e 41-Jarige Roeper startte in 1984 ils nachtchauffeur bij de familie Van Ie Wetering. 'Het werk lag in de jeginjaren tachtig nou niet bepaald oor het opscheppen en taxi rijden >ek me wel wat. Lekker rondkarren i zo'n Mercedes en nog geld toe- irijgen ook.' 's Zomers was dat ge- :eilig, maar de winters waren taai. Ms ie dan 's nachts geen kip tegen- lomt, dan kun je de Groeneplaats ixact natekenen, neem dat maar van nj aan.' Na bijna zes jaar stopte hij ■rmee, maar na diverse baantjes van en paar maanden kwam Roeper och weer achter het stuur van een axi terecht. 'Nel Smidt (van Taxi Toon jmldt red.) belde me en vroeg of ik de zomer voor haar wilde rijden, lat heb ik een seizoen gedaan. In de .inter ben ik overdag gaan rijden.' In- nddels rijdt Roeper al zo'n jaar of vijf iet meer 's nachts. 'Als je jong bent pat dat wel, maar als je wat ouder ordt en een relatie hebt, is dat bijna iet meer te combineren. Bovendien ieb je ook geen sociaal leven als je Heen maar 's nachts werkt.' Na een lienstverband van bijna tien jaar wam Roeper in |anuari 2000 weer orug op het oude nest door de over time van Taxi Smidt door Van de fetering Contact ègenwoordig wordt Roeper veel in- lezet voor het zieken- en rolstoel- lervoer. In tegenstelling tot de korte itjes over Texel in de nachtelijke uren >er tijdens de reizen naar ziekenhui- lendoor heel Nederland veel contact bet de klant. 'Er zijn bijvoorbeeld mensen met kanker die zo'n dertig keer naar het ziekenhuis moeten om bestraald te worden. Die heb je dan regelmatig in de auto. Dan wordt het contact anders. Een keer twee uur over koetjes en kalfjes praten lukt wel, maar als je dat iedere keer moet doen wordt het anders.' De Texelaar voelt zich zeer betrokken bij deze klanten 'In het begin zijn ze nog wel opgewekt, maar halverwege slaat de vermoeidheid toe. Zo'n bestraling is maar een paar minuten, maar dat kost ze zoveel energie, dat is onge kend. Dat merk |e.' Natuurlijk is niet iedereen die bij Roeper in de taxi stapt geïnteresseerd in een praatje. 'Sommige mensen gaan liever ach terin zitten en wat lezen. Dan voel je dat ze geen behoefte hebben aan contact. Dat respecteer je natuurlijk.' Volgens de chauffeur moet je een sociale inslag hebben voor dit werk. 'Je ziet zoveel mensen en iedereen is anders. Je moet kunnen aanvoelen hoe je met iemand moet omgaan.' Zeker met ernstig zieke patiënten is Roeper erg begaan. 'Soms zie je dat het steeds slechter gaat met die per soon en dat het in sommige gevallen een aflopende zaak is. Dat is heel zwaar om mee om te gaan. Je moet als chauffeur toch proberen die men sen gewoon te behandelen. Niet als iemand die zielig is.' Door de jaren heen heeft hij geleerd afstand te ne men. Om zijn eigen gevoelens te ver werken, door bijvoorbeeld te praten met collega's. Als een klant uiteinde lijk toch komt te overlijden, gaat Roe per meestal naar de condoleance. 'Dat is een1 soort afsluiting. Je hebt Henk Roeper: 'In dit werk moet je vriendelijk blijven, terwijl je van binnen wel eens kookt. vaak van dichtbij meegemaakt hoe het proces verlopen is en je hebt vaak ook met de familie te maken gehad. In zekere zin is zo iemand een be kende van je geworden.' Servicegericht Terwijl bij overkantse bedrijven de taak van de taxichauffeur erop zit als hij zijn klant bij een ziekenhuis heeft afgele verd, gaat op Texel de dienstverlening verder. 'Ik ben erg servicegericht. Wij komen zo vaak in ziekenhuizen dat je er inmiddels de weg wel kent. Dan help je die klant een beetje wegwijs maken. Want die voelt zich vaak als een verdwaalde kat in een groot pak huis.' Als de klant naar de gewenste plek is gebracht, brengt Roeper de tijd door met wachten. 'Meestal ga ik in de hal van het ziekenhuis koffiedrinken of een broodje eten, want vaak weet je niet precies hoe lang het duurt.' De ervaren chauffeur heeft al heel wat plaatsen in Nederland bezocht. Ver dwaald is hij nog nooit. 'Ik kijk van tevoren waar ik moet zijn en zoek dan op de kaart de meest geschikte route uit. Dat gaat uitstekend.' Door zijn ervaring wordt Roeper de laatste ja ren vooral ingezet voor rolstoel vervoer. 'Dat is een beetje mijn pech, want daardoor wordt het werk wel wat minder gevarieerd.' Niettemin vindt hij het een uitdaging om de rolstoelers veilig op hun bestemming af te leveren. 'Met zo'n rolstoel ach terin waar iemand in zit, moet je zeer bewust rijden. Als je een bocht te wild neemt, heb je kans dat degene in die rolstoel erg heen en weer wordt geslin gerd, dat kan natuurlijk niet.' Het ver eist een bepaalde vaardigheid om de rolstoelen in de taxibus te rijden en vakkundig vast te zetten. 'De uitda ging met rolstoelvervoer is om zo vloeiend mogelijk te rijden. Er voor te zorgen dat die klant met in de gaten heeft dat je flink doorrijdt. Zo min mogelijk je rem gebruiken, dat is prachtig.' Verder wordt Roeper ook ingezet voor het personenvervoer in de 21 -persoonsbus, bijvoorbeeld voor personeelsuitjes of beursbezoek Asociaal Dat taxichauffeurs nogal eens wor den afgeschilderd als asociale be stuurders die veel te hard en roeke loos rijden stoort hem. 'Ook ik word aangekeken op de fouten van ande ren. We worden allemaal over één kam geschoren. Dat vind ik niet goed.' Niettemin vindt Roeper de kri tiek op het rijgedrag van taxichauf feurs met helemaal onterecht 'Na tuurlijk mag er niks op het rijgedrag zijn aan.te merken, maar dat is een utopie. Je doet het nooit helemaal goed. Maar er zijn genoeg andere auto's die ook te hard rijden, maar die herken je natuurlijk met.' Volgens Roeper worden de chauffeurs in zijn bedrijf aangesproken op ontoelaat baar rijgedrag. 'Als ik het zie van een collega spreek ik hem daarop aan, maar helaas moet ik zeggen dat het meestal iemand van een ander bedrijf is.' Volgens de chauffeur is het best begrijpelijk dat er wel eens te hard wordt gereden door taxi's 'Sommige chauffeurs laten zich daartoe aanzet ten door de tijdsdruk. Dan moet je meerdere adressen langs om men sen naar de boot te brengen. Als er iemand wat langzaam is, dan moet je meer haast maken. Dat geeft ook stress, want je moet vriendelijk blijven tegen die klant, terwijl je van binnen wel eens kookt.' Onverantwoord rij gedrag vindt hij veel te hard rijden op plaatsen waar dat met kan, met klan ten in de auto. 'Dat vind ik een onver antwoord risico. Dat zul je mij niet zien doen.' De Texelse chauffeur is warm voorstander van een verplichte cursus voor taxichauffeurs. Zelf heeft hij die vrijwillig gevolgd. 'Ik denk dat zo'n cursus goed voor ons beroep is. Dat mensen in elk geval weten dat met zomaar iedereen achter het stuur van een taxi kan gaan zitten.' Politie Het contact tussen de chauffeurs en de politie op Texel is volgens Roeper goed. 'Een goede verstandhouding is belangrijk, maar dat betekent niet dat je je meer vrijheden kunt permitteren.' Hij stelt dat de politie ook baat heeft bij taxi's langs de weg. 'Ze hebben belang bij een snelle afvoer van het uitgaanspubliek. Dan hebben ze er niks aan om de chauffeurs tegen te werken. Bovendien gebeurt het af en toe dat wij de politie tippen Laatst was er een brand in Eierland, die is door een taxichauffeur die daar 's nachts langsreed gemeld.' Verve lende dingen maakt hij in zijn werk weinig mee. 'Dat komt ook doordat ik met meer 's nachts rijd, want dan gebeurt er nog wel eens wat. Het ziekenvervoer is natuurlijk heel an ders.' Een beroepsgeheim hebben de chauffeurs met. 'Het is een onge schreven wet dat je over bepaalde zaken met praat. Als een klant jou in de taxi privé-zaken vertelt, praat je daar natuurlijk niet met anderen over. Die proberen dat wel, hoor. Gaan ze zitten vissen als ze weten dat ik ie mand in de auto heb gehad.' Tekst en foto Louise van der Sluis Wde les blijven is het motto tijdens een spelletje Puerto Rico. V.l.n.r. Guido Terra, Uwe Harlander, Sabme de Jong en Jolet Leenhouts. abine de Jong uit Den Burg kijkt onsend naar haar spelbord tij- ens de uitleg van het spel Puerto beo. Geconcentreerd laat zij de itgebreide spelregels op zich in- lerken. De rollen die in het spel espeeld moeten worden, de rondstoffen die geproduceerd loeten worden en het bereiken an het uiteindelijke doel: het ver- iaren van zoveel mogelijk aanzien, la een uitleg van ongeveer een alf uur vangen de spelers met het pel aan. Een spel dat door velen 'ordt bejubeld, maar een hoge loeilijkheidsfactor heeft. Kortom, en uitdaging voor de deelnemers an Bordspellenclub Texel. "isdagavond 20.00 uur. De keuken bel van Uwe Harlander uit Oude- child wordt omringd door vier Pelletjesfanaten. Zij vormen de aste kern van Bordspellenclub axel. Een officieus clubje, dat in de- ■mber vorig jaar werd opgericht hor NlOZ-wetenschapper Guido arra 'Ik doe graag spelletjes, maar ande op Texel nog niet zoveel men- an om mee te spelen, dus heb ik Texel heeft een rijk verenigings leven. Duizenden Texelaars zijn regelmatig actief in clubverband en zeer enthousiast over hun 'duppie' De variëteit is groot Hoewel verscheidene clubs be kend zijn doordat ze regelmatig in het nieuws zijn vanwege (spor tieve) prestaties, zijn er tal van verenigingen die de krant niet halen, doordat zij met actief naar buiten treden of met prestatie gericht zijn. De krant gaat iedere maand op bezoek bij een Texelse club of vereniging en ervaart hoe de leden hun hobby beleven. Deze maand: Bordspellenclub Texel. deze club opgericht', vertelt hij. Via briefies in supermarkten en horecagelegenheden riep Terra Texelaars op zich aan te melden. In middels staan er zo'n vijftien mensen op de e-maillijst. Zij krijgen via de elektronische post een aankondiging met de volgende spelletjesavond. Verder staan in dat bericht een ver slag van de vorige keer en een over zicht van de reeds gespeelde spellen, ledereen is vrij om naar die avonden te komen. Deze keer zijn alleen de echte die hards aanwezig. Terra tovert een ze vental spelletjes tevoorschijn en legt kort de inhoud van ieder spel uit. Morgenland, Alhambra, Clans, Family Business, Bonanza. Tyros en Elfen land Spelletjes die voor veel mensen waarschijnlijk volstrekt onbekend zijn. Weer eens wat anders dan Monopoly en Risk. In overleg wordt besloten om vanavond Puerto Rico te spelen. 'We hebben dat al eens ge speeld, maar toen hadden we net zo'n beetje de spelregels doorgrond, zodat we het nu misschien echt kun nen spelen.' Dat blijkt toch nog wat tegen te vallen. De kennis van het spel is bij de deelnemers al weer weggeëbd, zodat in feite weer op nieuw wordt begonnen. 'We spelen niet altijd van die moeili|ke spellen, hoor. Dat wisselt sterk. Ik heb meer dan tweehonderd spellen in mijn col lectie en die zijn zeer verschillend Sommigen duren maar tien minuten. terwijl anderen een half uur of een uur duren. Meestal doen we zo'n twee tot drie spelletjes op een avond.' Dat gaat vanavond niet lukken. Daarvoor is Puerto Rico te ingewikkeld. Juist dat is voor deelneemster Jolet Leenhouts een uitdaging. 'Ik heb zelf ook spelletjes gemaakt en vind het leuk om te zien wat voor spelletjes er zijn en hoe ze in elkaar zitten.' Zij speelt niet alleen op de clubavonden, maar schuift ook thuis bij haar gezin regelmatig aan voor een spel. Uwe Harlander is enthousiast gemaakt door Terra. 'Guido is mijn collega en zo ben ik er bij gekomen.' Ook zijn echtgenote speelt wel eens mee. De clubavonden worden wisselend bij een van de deelnemers thuis gehou den. Terra is met alleen de oprichter van de club, maar ook de motor. Je zou hem spelletjesverslaafd kunnen noemen. 'Nou ja, verslaafd. Als je verslaafd bent, dan heb je er geen controle over en zo erg is het met', relativeert hij. 'Hoewel ik tegenwoordig wel altijd een paar spelletjes meeneem als ik naar de overkant ga. Ik probeer zelfs in de trein wel eens mensen over te halen om een spelletje te doen. Mis schien ben ik dan toch wel verslaafd!' Dat wordt bevestigd door Sabine, die instemmend knikt. Zij reageerde op een van de oproepjes van Terra om deel te nemen aan de spelletjesclub. 'Ik woon hier nog met zo lang en heb met zoveel mensen in mijn omgeving waar ik spelletjes mee kan doen. Dit is hartstikke leuk.' De club komt tweewekeli|ks bijeen en deelname is gratis. Fanatiek gaat het er meestal met aan toe. 'Bij de tactische spelle tjes wordt er wel heel geconcentreerd gespeeld, maar het gaat vooral om de gezelligheid en het uitproberen van nieuwe spelletjes', aldus De Jong Belangstellenden die zich op geven voor de e-maillijst worden re gelmatig geïnformeerd over de spel- avonden en hoeven zich met vooraf aan te melden, hoewel dat wel wordt gewaardeerd Aanmelden kan via terra@moz.nl. Tekst en foto Louise van der Sluis Jaap Dijker uit Den Burg is op zoek naar foto's van fanfarekorps VIOS, dat van 1930 tot 1960 op Oost heeft bestaan. Di|ker, die al eerder de his torie van DEK op schrift stelde, is bezig met een boek over VIOS. 'Het is bijna klaar en ik heb al wel foto's, maar het zou leuk zijn als er nog wat bijkomen', vertelt de auteur, die de eigenaars garandeert dat ze hun fo to's teruqkrijgen. Dijker is bereikbaar via tel. 313001. Klanten van mensen die een kap salon of een ander bedrijf aan huis hebben, mogen niet voor parkeer overlast in de buurt zorgen. Aldus reageert het college van b en w op een brief van de Koninklijke Alge mene Kappersorganisatie (ANKO), die een fel tegenstander is van het voornemen van de gemeente om kapsalons in woningen toe te staan. Het vestigen van een kapsalon in een woonhuis doet volgens de ANKO af breuk aan de centrumfunctie van een dorp. 'Gerelateerd aan het inwoner tal zijn er voldoende middenstands- bedrijven aanwezig om de bevolking een adequaat voorzieningenpakket te bieden.' De brancheorganisatie spreekt van een 'duurzame ontwnch- ting van de bestaande voorzieningen dan wel een verstoring van de verzorgingsstructuur'. 'Tevens kan bij een kapsalon in een woonhuis nau welijks worden gecontroleerd of wordt voldaan aan de fiscale ver plichtingen. In de praktijk blijkt ook dat een kapsalon in een woonhuis of garage producten verkoopt aan haar klanten. Detailhandel mag echter al leen in panden met een toepasselijke bestemming en met in woonhuizen De ANKO constateert ook dat een woonhuis met beschikt over de ver eiste ventilatie- en klimaatsappara- tuur, in verband met hinderlijke gas sen en dampen, en met hoeft te vol doen aan veiligheidsvoorschriften. 'Bij een kapsalon aan huis is dit nau welijks controleerbaar.' Verder vreest de organisatie parkeeroverlast in de buurt, wat afbreuk doet aan het woonkarakter. Het college reageert met de opmer king dat een aanvraag voor het ves tigen van een kapsalon wordt ge toetst aan een groot aantal criteria, die alleen ruimtelijk van aard zijn. 'Vanuit dat oogpunt is het met te ver dedigen dat een specifieke beroeps groep wordt beschermd. Dit schept rechtsongelijkheid.' Dat een thuis- kapper tot ontwrichting van de bedrijfsstructuur zou leiden, is vol gens de gemeente niet aangetoond. 'De omzetderving wordt niet onder bouwd. Een thuiskapster bedient een ander marktsegment dan bijvoor beeld een kapsalon in een winkel straat.' Toetsen aan fiscale aspecten is volgens b en w geen gemeentelijke taak. Aan de regelgeving moeten volgens de gemeente ook thui$- kappers voldoen. Klanten moeten parkeren op het eigen erf. Ook als dit met mogelijk is, mag de parkeer- en verkeersdruk in de naaste omgeving door de thuisactiviteiten niet toene men. De volleyballers uit de Randstad Eilandcompetitie hebben de ko mende weken kerstvakantie. De eerstvolgende ronde wordt gespeeld op dinsdag 13 januari. Het pro gramma staat met ingang van 1 ja nuari op internet (www.tevoko.nl). Uitslagen afvaltoernooi B&B v/d Vis en Den Boer-Zeilmakerij Texel 52- 38; Tatenhove 1 -Super de Boer 49-47; NIOZ 1 - Agrifirm 62-45, Paal 28/De Krim-TESO 76-40; Kobeko-CVI 54-45; Texelse Autocentrale- Twaalf Balcken 43-52; Sportshop Texel 2- Ecotiem 66-39; Maarco Bouw-OSG 62-48; Cocky's Kapsalon-Tevoko jeugd 58-53, Lange- veld de Rooy-NIOZ 3 63-36. Albert Heijn- Zandbank 36-23; De Wit Installatietechmek- Kevermuseum de Bocksbetg 53-50; NIOZ 2-Swier groenten en fruit 47-41 Langeveld de Rooy-Albert Heijn 32-49, Slagerij Beverdam- Wessels Ontwerpt' 43-46; Rabobank-De Wit Installatietechniek 47-62, Eierlandsche Huis- Remco Oostra de schilder 66-48; Slagerij Beverdam 2-Otto's Tweewielershop 59-38 Natuurwinkel-Smash'68 47-46. Klif 12- Smash 68 Piet Kooger 37-58. De Krim-Salon Martine/De Oorzaak 42-56; Slagenj lepe de Boer-B&B v/d Vis en Den Boer 40-38, Eierlandsche Huis-Slagerij Beverdam 2 40-50; Durper Drup-Natuurwinkel 55-34; Smash'68 Piet Kooger-Salon Martine/De Oorzaak 68-53. Het Muziekschool Kamerkoor geeft zondag 4 januari een nieuwjaars concert, waarbij uitsluitend muziek van Engelse componisten ten gehore wordt gebracht. Op het programma staan bewerkingen van diverse be kende en minder bekende carols en Magnificat and Nunc Dimittis van de zeventiende-eeuwse componist Orlando Gibbons. Het koor staat on der leiding van Dyo Wassink. Mede werking wordt daarnaast verleend door een koperkwartet, bestaand uit Mathieu Vulto en Adriaan de Boer (trompet) en Anita van der Gracht en Michiel Drijver (trombone). Dit kwar tet verzorgt de instrumentale inter mezzi en zal daarnaast twee stukken samen met het koor spelen. Het con cert vindt plaats in de hervormde kerk van Den Burgen begint om 16.00 uur. De toegang is gratis. Na afloop wordt gecollecteerd als bijdrage in de kos ten. De Groeneplaats in Den Burg is zon dag het toneel van een grote kerst markt. Onder auspiciën van de Stich ting Folkore worden veertig markt kramen bemand. Van lieden die oude ambachten demonstreren tot liefheb bers die hun hobby etaleren. In één kraam wordt een loterij gehouden. De sfeer wordt opgeluisterd door het accordeonorkest van Bert Kemper en het Friese gezelschap Playing apart together, dat ook afgelopen zomer optrad. Gezongen wordt door het koor van Gerrit Gerrits en dat van het Maartenhuis. Voor warmte en sfeer zorgen vuurkorven, die op verschil lende plekken in het centrum bran den. Ook worden kastanjes gepoft. Kinderen kunnen sjoelen en ballen- gooien. Als beloning mogen ze in een ton met prijzen grabbelen. Voor vol wassenen wordt gratis glühwein ge schonken en de kerstman wordt rondgereden op de arrenslee van Piet Daalder, waarmee ook gratis manda rijnen worden aangevoerd. De kerst markt duurt van 13.00 tot 17 00 uur. Karin Witte-Polman (47) uit Den Burg slaagde bij de Stichting Vakop leiding Drogisten in Maarssen voor het vakdiploma Drogist. Zij is nu be voegd tot het zelfstandig leiden van een drogisterij. Bij hetzelfde instituut slaagde Marijo Bakker-Kok (49) uit Den Burg voor het diploma assistent drogist. Zij mag nu bij afwezigheid de drogist vervangen en is bevoegd tot het geven van advies op het gebied van zelfzorggeneesmiddelen. Zij ver volgt in januari haar studie voor het vakdiploma Drogist. Beiden zijn werkzaam bij drogisterijparfumerie Etos in Den Burg. De secundaire vaarroutes op de Waddenzee blijven volgend jaar in tact. Dat heeft minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) de Tweede Kamer beloofd. Volgens de minis ter verdwijnt er geen betonning van de zee. Ze reageerde op uitgelekte plannen van Rijkswaterstaat om volgend jaar mogelijk het onderhoud aan de se cundaire betonning te staken. Daar door zou zo'n veertig procent van de vaarroutes vervallen, waaronder het vaarwater over de Bollen en het vaar water naar De Cocksdorp. Rijkswa terstaat zou op die manier een paar miljoen euro kunnen bezuinigen. Vol gens Peijs worden de boeien niet weggehaald, maar verandert wel het onderhoudsschema. waardoor de betonning in de toekomst wat minder vaak onderhouden wordt. Voor de vaarwegmarkeringsdienst op Ter schelling is in elk geval volgend jaar nog geld beschikbaar. Of dat in 2005 ook nog het geval is, is onduidelijk. De uitgelekte plannen van Rijkswater staat leidden eerder dit tot ongerust heid bij onder meer de Raad voor de Wadden, de Waddenvereniging en de stichting Jachthavens Wadden eilanden. Ook de BBZ, de belangen vereniging van de beroepscharter- vaart, was bezorgd. Volgens haar bestond het nsico dat de bruine vloot minder snel de havens op de Waddeneilanden meer zou aandoen als inderdaad de helft van de vaar routes wordt opgeheven. Dat de Eierlandse vuurtoren in de toekomst onbemand blijft, lijkt steeds duidelijker te worden. Tijdens het overleg met de Kamer noemde Peijs alleen de vuurtorens van Terschelling en Schiermonnikoog als locaties waarop mogelijk een wachter blijft. Eerder had Rijkswaterstaat laten we ten dat formeel pas volgend jaar een besluit wordt genomen, als de hui dige proef met het onbemand zijn van de vuurtoren is geevalueerd. IVN verzorgt zondag 4 januari een winterwandeling voor leden. Deze staat onder leiding van Edwin van Egmond, De start is om 14.00 uur bij hoeve Plassendaal aan de Zaandammerdijk nabij De Waal Na afloop wacht de deelnemers een ver rassing.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 9