Zelfvertrouwen weer terug bij Vrije School ivf I m Nieuwe impulsen na crisis in herfstvakantie Slaagt Texel Cum Laude? =9 (omgaan het niet-westerse] ZM1 /TEXELSE* #- J COURANT/ Persoon afranseling weer te boven WELKOM B'J DE TFXB-RCflDEFIlE l/OOR DE CURSUS 2 iWELKOM BE TEXElKRD£t1IE)r-?a_ VOOR DE CURSUS VISSEN ACHTER HETHElT JTAÏA r r? ut uuksus 1-v fWPÊIÏ DflT HET GAUW BETER I t&L L l WORDT IWQRDTj WELKOM B'J DE TEXELflCRDEMJ VOOR DE CURSUS STOPPEN MET ROKEN WELKOM B'J DE TEXELRCADEfllE) VOOR DE CURSUS STOPPEN MET HET DUÜRZRME L, ZEUREN ,Z6lKEN EN ZAGEN.] l( WELKOM B'J DE TEXELRCAD£fU6) VOOR DE CURSUS c r DE TÊXBLHCflDEMlë) J W> ,—DVOOR de cursus /TEXELRAHS j IN HUREN ADVIESBUREAU S [WELKOM B'J DE TEXEL RLODEMIE/ WP )CjJ )VOOR PE CURSUGC NEGEREN VAN ADVIESBUREAU6 BETREFFENDE RFSLUmNG DENNEN) J WELKOM B'J DE TEXELRLADEMtÊ VOOR DE CURSUS DENKEN VROEGER WRS OLIES BETER1 "(WELKOM B'J D6 TEXELflCRDEMIE VOOR DE CURSUS DUALISME VOOR RAADSLEDEN 1 ONDERLING f ^WELKOM B'J DE TEXELRCRDEMlÊ I VOOR DE CURSUS CT MOMPELEN IN OPêNBAREJ VERGRDERINGEW (WELKOM B'J DE TEXELACPDEMIE] VOOR DE CURSUS(_ DUALISME VOOR RfiflDSLO 1RIC HTINC COLLE G Ef ;<l [WELKOM BJ DË TEXElflCODÊMIEjmKo kVS VOORDE CORSIJ A (WELKOM B'J DE TEXELRCRDEMIe) (Af "K WIET KWEKEN VOOR, [BEGINNENDE ONDERNEMERS] IVOOR DE CORSUSC WELKOM ïüDETEXRRCGoeri/Ê 53VOOR Dt CURSUS ILUILAKKEN ZONDER BOTERT^// [MET OUWE SUNDERKIRR6 OP STRRflT (SPEULENVODRDONGE VOLWASSENEN TvÉLKÖM B!> DE VOOR DE CURSUS NORMEN EN WAARDEN nS i ESN AVOND STAPPENr WELKOM B'J DETEXEL9CAD£M^%^ -={W61K0M B'J DË TEXELRCAD6MIB[ Wd rj VOOR DE CURSUS CZ ^«TtülSTEREN NAAR ARGUMENTEN Vüör\ CKÜN5TMINNEN0E?) WETHOUDERS/C VOOR DE CURSUS STIEKEM ROKEN OP, DE WERKPLEK j WELKOM BDDEItXELRCflDE IÏÏ£ 3 VOOR DE CÜRSOS SLAP OUWE-HOEREN VOOR ^GEVORDERDEN p flmoow Gofcs Q 0.3-aj DINSDAG 30 DECEMBER 2003 Kort voor de herfstvakantie kwam de Vrije School in Den Burg promi nent in het nieuws. Een conflict tussen bestuur, ouders en docen ten leidde er toe dat het hele onderwijsteam opstapte. Kinderen werden vervroegd met vakantie gestuurd, het zag er tamelijk wan hopig uit voor de school. Want waar moest zo snel een nieuw team vandaan worden gehaald? Toch lukte dat. Een week of tien verder blaakt de school weer van zelfvertrouwen. Het liep al een tijdje niet lekker bin nen de Vrije School, waar het oude team les gaf volgens een experimen tele manier van onderwijs. 'Vorig schooljaar waren er al veel dingen waar wij als schoolbestuur onze vraagtekens bij zetten. Toen hebben we een organisatiedeskundige in de arm genomen. Die kwam met het ad vies om een interim-directie aan te stellen. We hebben eerst geprobeerd met het team tot een oplossing te ko men, wat niet lukte. Uiteindelijk stapte het hele team op', vertelt Wieneke Boon-van de Kieboom. Ze zat toen ongeveer een jaar in het be stuur waarin ze als enige was over gebleven, met als bijkomende factor dat ze begin september van een baby was bevallen. Boon zette deson danks de schouders eronder en om haar bestuurstaak te kunnen uitoefe nen, stond er voor de net geboren Hendrik zelfs een bedje in de school. 'Alleen ging het natuurlijk met en toen heb ik Nettie van de Brake gevraagd om het bestuur te versterken. Ze heeft veel bestuurservaring, is een nuchter type en had gelukkig tijd. Precies wat we nodig hadden. Het was een moeilijk moment. Er heerste verwarring en ouders maakten zich zorgen.' Jacco Dros, die zich als va der betrokken voelt bij de school, is één van de Texelaars die in een later stadium toetrad tot het bestuur. 'Een heel lerarenteam dat opstapt geeft een enorm probleem. De school had als een nachtkaarsje uit kunnen gaan, maar er ontstond juist een positieve Stemming. Ouders wilden de Vrije School behouden en ervoor vechten Sm de school overeind te houden. Daar gaan we ons sterk voor maken. was de sfeer op dat moment.' Boon: 'Ook andere basisscholen, die de pluriformiteit in het onderwijs op het eiland wilden behouden, hebben met ons meegedacht.' De interim-directie, bestaande uit Wouter Drewes en Willem Molenman die deskundig zijn op het gebied van Vrije Schoolonderwijs, hebben vol gens beiden 'ontzettend veel werk verzet'Dros: 'Ze deden dat omdat ze hier zo'n positieve groep troffen. Ter wijl de situatie er kort voor de herfst vakantie tamelijk wanhopig uitzag. Waar vind je op zo'n korte termijn een nieuwe lerarenteam?, was de vraag. Wouter beschikte gelukkig over een groot netwerk en vyat ook heeft ge holpen is de landelijke publiciteit. Wat gebeurt er met die kinderen?, wilden ze allemaal weten, ledereen was bezorgd. Kleuterleidster Femke Kegel: 'Een collega uit Groningen hoorde het verhaal op de radio en ondernam een hele zoektocht om ons te vinden. Voordat we een adver tentie hadden gezet, kregen we al brieven en reacties. Zelf wilde ik mijn kind voor de peuterspeelgroep 't Sterrekind inschrijven, toen ik door die lége school liep. Dit kan niet. dacht ik. Toen heb ik aangeboden om zelf les te geven', vertelt Kegel, die na jaren in het onderwijs haar werk na de herfstvakantie weer oppakte in de kleuterklas van de Vrije School. Ook voor de hogere groepen slaagde de interim-directie er in om razend snel een nieuw, tijdelijk lerarenteam te formeren, zodat de school meteen na de herfstvakantie weer open kon. Dros: 'Tot de kerst waren we gered. Dat gaf ons de lucht om te zoeken naar een definitief onderwijsteam. Een deel van de huidige docenten maakt het schooljaar af, anderen beginnen na de kerst. Wat betreft het lerarenteam zijn we dus rond.' Ander probleem dat moest worden opgelost, was de eis van de onder wijsinspectie dat er zaken schriftelijk moesten worden vastgelegd Kegel: 'Het nieuwe team heeft alles op pa pier gezet, waarvoor we het landelijke systeem gebruiken om leerlingen te volgen. Dat zullen we ook blijven ge bruiken. Daarin zijn ijkpunten opge nomen en worden allerlei waarnemin gen en observaties vastgelegd.' Dros: 'Dat is ook nodig, want als de leerlingen deze school verlaten, moe ten ze wel kunnen meekomen in het voortgezet onderwijs. We hebben een plan van aanpak gemaakt voor de komende vijf jaar, waarmee de inspectie akkoord is. Dat betekent met dat we nu achterover kunnen leu nen, we gaan ermee aan de slag om dat in te vullen. Bestuur en interim directie zitten er bovenop om te zor gen dat dit goed zal worden uitge voerd.' Nieuw is ook de samenstelling van het bestuur, dat nu uit zeven mensen bestaat. Dros: 'Dat bestuur moet er het komende half jaar voor zorgen dat er een structuur ontstaat waarmee de school de toekomst in kan. Er zitten ouders in, zoals Wieneke en ik, maar ook mensen die verstand hebben van organisaties, van communicatie en financiën.' De interim-directie regelt de dagelijkse gang van zaken, helpt het bestuur aan en zorgt bijvoorbeeld dat het lerarenteam het leerplan volgt. Echt een nieuwe start dus. Kegel: 'We moeten op alle fronten alles opnieuw bekijken, nieuwe wegen zoeken en regels maken. Bijvoorbeeld de regels voor op het schoolplein. Wat tolere ren we en wat niet? Beginnen bij riul dus.' Dros: 'Als bestaande school lijkt dat misschien raar, maar het voordeel is dat we er, ieder vanuit z'n eigen gezichtspunt, fris tegenaan kijken. Belangrijk is vooral de invulling van het onderwijs. Vanuit de ouders kwam heel duidelijk het verzoek om een echte vrije school, geen experi menteel onderwijs. Een nieuw expe riment gaan we niet meer aan, maar we werken volgens een gedegen basis, met als uitgangspunt een be proefd concept. Dat is de eerste ne gen weken goed gelukt. De kinderen hebben een hele fijne en goede tijd gehad. Het team bestond uit hele Ipnge krachten, die zicht er met hart en ziel in hebben gestort.' Als voor beeld wordt meester Fernand (Crijns, red.) genoemd. 'Hij deed net alsof hij een Duitse tweelingbroer had. Günter kwam dan één keer in de week zo genaamd Duitse les geven. Hij deed dat hartstikke goed, de kinderen ge loofden het echt en genoten ervan. Fernand was een van de tijdelijke krachten, die vorige week afscheid nam. Toen kwam ook zijn 'broer' nog even opdraven. Prachtig. Toen bleek dat hij, maar ook de andere leraren, in korte tijd hebben een hechte band met de kinderen hadden opge bouwd. Er werd echt gehuild. Ook ik zat er met een brok in mijn keel.' Het zal je maar gebeuren: je stapt in een taxi na een leuk feestje en voor dat je doorhebt wat er aan de hand is, word je genadeloos afgetuigd door een dronken, agressieve feestganger. Dat gebeurde Pierre Persoon uit Den Burg in augustus van dit jaar. Samen met zijn zoon wilde hij na een schuur- feest bi) Avanti aan de Schorrenweg in een taxi stappen. Beleefd vroegen ze de passagier die er al in zat even op te schuiven. -Die flipte volledig en bezorgde Persoon enkele gekneusde en gebroken rib'ben, blauwe plekken en bulten over zijn hele lichaam. Zijn zoon Edwin liep een buikwond op en blauwe plekken in het gezicht. Hoe gaat het nu7 'Goed!', antwoordt de sporthalbeheerder opgewekt. 'Inmid dels zijn mijn ribben weer hersteld en ben ik lichamelijk weer in orde. Dat heeft wel even geduurd hoor. Ik kon een maand nauwelijks ademen van wege die ribben, dus kon ik ook niet werken. Verder heb ik contact gehad met Slachtofferhulp om dit zinloze geweld te verwerken.' Want aanvan kelijk was Persoon vooral beduusd over de mishandeling. 'Ik heb het niet eens zien gebeuren. Plotseling ging het licht uit en was ik bont en blauw. Dat is zo onwaarschijnlijk. Dat kun |e eerst niet bevatten.' De dader belde Persoon een dag later op om zijn excuses aan te bieden 'Die heb ik niet aanvaard. Zeker omdat hij nog meer op zijn kerfstok heeft. Lekker makkelijk. Eerst iemand verrot slaan en dan sorry zeggen. Zo werkt het niet.' Hoewel hij lichamelijk weer her steld is, heeft de mishandeling er psychisch flink ingehakt. 'Zeker de eerste tijd was ik erg bang. Nu is dat minder geworden. Wel ben ik alerter in grote gezelschappen of op plekken waar veel gedronken wordt.' Hoewel er inmiddels vijf maanden zijn verstre ken, is de zaak nog niet afgerond. 'Hij moet nog voorkomen. Er wordt hem zware mishandeling ten laste gelegd, dus nu is het aan de rechter om te beslissen.' Volgens het slachtoffer was de politie blij dat hij aangifte wilde doen. 'Het schijnt dat er een paar mensen zijn geweest die bang voor hem waren en daarom geen aangifte tegen hem wilde doen na een mishandeling. Nou, dan heeft hij aan mij een verkeerde. Dit moet stop pen.' Ondanks dit voorval kijkt Per soon terug op een leuk jaar en ver heugt hij zich op het komende jaar. 'De vakantiegidsen liggen alweer op tafel, want we willen een verre reis maken. Dan moet ik natuurlijk wel in goede conditie zijn.' Dros en de anderen hebben er alle vertrouwen in dat de Vrije School ook na de kerstvakantie een goede toe komst tegemoet gaat. 'We hebben niet alleen een nieuw lerarenteam, bestuurlijk staat de school goed op de rit, er is een ouderraad die betrok ken is en activiteiten ontplooit en er is een interim-bestuur met twee adviseurs die goed zijn ingevoerd in het Vrije Schoolonderwijs We gaan het komend half jaar best een zware tijd tegemoet. Er moet goed worden nagedacht over welke structuur we voor de toekomst gaan opzetten. En we moeten ervoor zorgen dat er een visie komt voor de komende jaren. Daarnaast moet de school gewoon draaien Het lerarenteam moet zich dus niet al teveel met zaken over structuur, doelstellingen en formele zaken bezig te hoeven houden, maar de aandacht op de kinderen kunnen richten. Doel is dat na de zomerva kantie alles staat, zodat de school lekker kan doorgaan met het geven van onderwijs en dat de kinderen er blij naar toe komen en naar huis gaan en intussen nog wat kennis oppikken ook. De school moet met alleen voor ouders, maar ook voor andere belangstellenden gaan leven. Er moet zicht komen op wat er binnen de school gebeurt. Openheid is heel belangrijk. Laten zien wat we hier doen en waar we voor staan. De school telt momenteel 45 leerlingen. Ik weet met of dat aantal voor de toe komst voldoende is. Maar de peuter- groep, waarvoor een wachtlijst be staat, vormt een goede basis voor de toekomst. Want deze kinderen stro men weer door naar de Vrije School.' Tekst en foto Gerard Timmerman -U. ilti T7 Leerlingen van de Vrije School luisteren aandachtig naar Femand Crijns, die als invaller vanaf de herfstvakantie les gal. .„ii/fi/miiillS*, JlllÉÉUl,.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5