Zelfvertrouwen weer
terug bij Vrije School
ivf
I
m
Nieuwe impulsen na crisis in herfstvakantie
Slaagt Texel Cum Laude?
=9
(omgaan het niet-westerse]
ZM1
/TEXELSE*
#-
J COURANT/
Persoon afranseling weer te boven
WELKOM B'J DE TFXB-RCflDEFIlE
l/OOR DE CURSUS 2
iWELKOM BE TEXElKRD£t1IE)r-?a_
VOOR DE CURSUS
VISSEN ACHTER HETHElT
JTAÏA r r? ut uuksus 1-v
fWPÊIÏ DflT HET GAUW BETER I
t&L L l WORDT
IWQRDTj
WELKOM B'J DE TEXELflCRDEMJ
VOOR DE CURSUS
STOPPEN MET ROKEN
WELKOM B'J DE TEXELRCADEfllE)
VOOR DE CURSUS
STOPPEN MET HET DUÜRZRME L,
ZEUREN ,Z6lKEN EN ZAGEN.]
l( WELKOM B'J DE TEXELRCAD£fU6)
VOOR DE CURSUS c
r DE TÊXBLHCflDEMlë) J
W> ,—DVOOR de cursus
/TEXELRAHS j
IN HUREN ADVIESBUREAU S [WELKOM B'J DE TEXEL RLODEMIE/
WP )CjJ )VOOR PE CURSUGC
NEGEREN VAN ADVIESBUREAU6
BETREFFENDE RFSLUmNG DENNEN) J
WELKOM B'J DE TEXELRLADEMtÊ
VOOR DE CURSUS
DENKEN VROEGER WRS
OLIES BETER1
"(WELKOM B'J D6 TEXELflCRDEMIE
VOOR DE CURSUS
DUALISME VOOR RAADSLEDEN
1 ONDERLING f
^WELKOM B'J DE TEXELRCRDEMlÊ
I VOOR DE CURSUS CT
MOMPELEN IN OPêNBAREJ
VERGRDERINGEW
(WELKOM B'J DE TEXELACPDEMIE]
VOOR DE CURSUS(_
DUALISME VOOR RfiflDSLO
1RIC HTINC COLLE G Ef
;<l [WELKOM BJ DË TEXElflCODÊMIEjmKo
kVS VOORDE CORSIJ A (WELKOM B'J DE TEXELRCRDEMIe)
(Af "K WIET KWEKEN VOOR,
[BEGINNENDE ONDERNEMERS]
IVOOR DE CORSUSC
WELKOM ïüDETEXRRCGoeri/Ê
53VOOR Dt CURSUS
ILUILAKKEN ZONDER BOTERT^//
[MET OUWE SUNDERKIRR6 OP STRRflT
(SPEULENVODRDONGE VOLWASSENEN
TvÉLKÖM B!> DE
VOOR DE CURSUS
NORMEN EN WAARDEN nS
i ESN AVOND STAPPENr
WELKOM B'J DETEXEL9CAD£M^%^ -={W61K0M B'J DË TEXELRCAD6MIB[
Wd rj VOOR DE CURSUS CZ
^«TtülSTEREN NAAR ARGUMENTEN Vüör\
CKÜN5TMINNEN0E?) WETHOUDERS/C
VOOR DE CURSUS
STIEKEM ROKEN OP,
DE WERKPLEK j
WELKOM BDDEItXELRCflDE IÏÏ£
3 VOOR DE CÜRSOS
SLAP OUWE-HOEREN VOOR
^GEVORDERDEN p
flmoow Gofcs Q 0.3-aj
DINSDAG 30 DECEMBER 2003
Kort voor de herfstvakantie kwam
de Vrije School in Den Burg promi
nent in het nieuws. Een conflict
tussen bestuur, ouders en docen
ten leidde er toe dat het hele
onderwijsteam opstapte. Kinderen
werden vervroegd met vakantie
gestuurd, het zag er tamelijk wan
hopig uit voor de school. Want
waar moest zo snel een nieuw
team vandaan worden gehaald?
Toch lukte dat. Een week of tien
verder blaakt de school weer van
zelfvertrouwen.
Het liep al een tijdje niet lekker bin
nen de Vrije School, waar het oude
team les gaf volgens een experimen
tele manier van onderwijs. 'Vorig
schooljaar waren er al veel dingen
waar wij als schoolbestuur onze
vraagtekens bij zetten. Toen hebben
we een organisatiedeskundige in de
arm genomen. Die kwam met het ad
vies om een interim-directie aan te
stellen. We hebben eerst geprobeerd
met het team tot een oplossing te ko
men, wat niet lukte. Uiteindelijk
stapte het hele team op', vertelt
Wieneke Boon-van de Kieboom. Ze
zat toen ongeveer een jaar in het be
stuur waarin ze als enige was over
gebleven, met als bijkomende factor
dat ze begin september van een baby
was bevallen. Boon zette deson
danks de schouders eronder en om
haar bestuurstaak te kunnen uitoefe
nen, stond er voor de net geboren
Hendrik zelfs een bedje in de school.
'Alleen ging het natuurlijk met en toen
heb ik Nettie van de Brake gevraagd
om het bestuur te versterken. Ze
heeft veel bestuurservaring, is een
nuchter type en had gelukkig tijd.
Precies wat we nodig hadden. Het
was een moeilijk moment. Er heerste
verwarring en ouders maakten zich
zorgen.' Jacco Dros, die zich als va
der betrokken voelt bij de school, is
één van de Texelaars die in een later
stadium toetrad tot het bestuur. 'Een
heel lerarenteam dat opstapt geeft
een enorm probleem. De school had
als een nachtkaarsje uit kunnen gaan,
maar er ontstond juist een positieve
Stemming. Ouders wilden de Vrije
School behouden en ervoor vechten
Sm de school overeind te houden.
Daar gaan we ons sterk voor maken.
was de sfeer op dat moment.' Boon:
'Ook andere basisscholen, die de
pluriformiteit in het onderwijs op het
eiland wilden behouden, hebben met
ons meegedacht.'
De interim-directie, bestaande uit
Wouter Drewes en Willem Molenman
die deskundig zijn op het gebied van
Vrije Schoolonderwijs, hebben vol
gens beiden 'ontzettend veel werk
verzet'Dros: 'Ze deden dat omdat ze
hier zo'n positieve groep troffen. Ter
wijl de situatie er kort voor de herfst
vakantie tamelijk wanhopig uitzag.
Waar vind je op zo'n korte termijn een
nieuwe lerarenteam?, was de vraag.
Wouter beschikte gelukkig over een
groot netwerk en vyat ook heeft ge
holpen is de landelijke publiciteit.
Wat gebeurt er met die kinderen?,
wilden ze allemaal weten, ledereen
was bezorgd. Kleuterleidster Femke
Kegel: 'Een collega uit Groningen
hoorde het verhaal op de radio en
ondernam een hele zoektocht om
ons te vinden. Voordat we een adver
tentie hadden gezet, kregen we al
brieven en reacties. Zelf wilde ik mijn
kind voor de peuterspeelgroep 't
Sterrekind inschrijven, toen ik door
die lége school liep. Dit kan niet.
dacht ik. Toen heb ik aangeboden om
zelf les te geven', vertelt Kegel, die na
jaren in het onderwijs haar werk na de
herfstvakantie weer oppakte in de
kleuterklas van de Vrije School.
Ook voor de hogere groepen slaagde
de interim-directie er in om razend
snel een nieuw, tijdelijk lerarenteam
te formeren, zodat de school meteen
na de herfstvakantie weer open kon.
Dros: 'Tot de kerst waren we gered.
Dat gaf ons de lucht om te zoeken
naar een definitief onderwijsteam.
Een deel van de huidige docenten
maakt het schooljaar af, anderen
beginnen na de kerst. Wat betreft het
lerarenteam zijn we dus rond.'
Ander probleem dat moest worden
opgelost, was de eis van de onder
wijsinspectie dat er zaken schriftelijk
moesten worden vastgelegd Kegel:
'Het nieuwe team heeft alles op pa
pier gezet, waarvoor we het landelijke
systeem gebruiken om leerlingen te
volgen. Dat zullen we ook blijven ge
bruiken. Daarin zijn ijkpunten opge
nomen en worden allerlei waarnemin
gen en observaties vastgelegd.'
Dros: 'Dat is ook nodig, want als de
leerlingen deze school verlaten, moe
ten ze wel kunnen meekomen in het
voortgezet onderwijs. We hebben
een plan van aanpak gemaakt voor
de komende vijf jaar, waarmee de
inspectie akkoord is. Dat betekent
met dat we nu achterover kunnen leu
nen, we gaan ermee aan de slag om
dat in te vullen. Bestuur en interim
directie zitten er bovenop om te zor
gen dat dit goed zal worden uitge
voerd.'
Nieuw is ook de samenstelling van
het bestuur, dat nu uit zeven mensen
bestaat. Dros: 'Dat bestuur moet er
het komende half jaar voor zorgen dat
er een structuur ontstaat waarmee de
school de toekomst in kan. Er zitten
ouders in, zoals Wieneke en ik, maar
ook mensen die verstand hebben van
organisaties, van communicatie en
financiën.' De interim-directie regelt
de dagelijkse gang van zaken, helpt
het bestuur aan en zorgt bijvoorbeeld
dat het lerarenteam het leerplan
volgt.
Echt een nieuwe start dus. Kegel: 'We
moeten op alle fronten alles opnieuw
bekijken, nieuwe wegen zoeken en
regels maken. Bijvoorbeeld de regels
voor op het schoolplein. Wat tolere
ren we en wat niet? Beginnen bij riul
dus.' Dros: 'Als bestaande school lijkt
dat misschien raar, maar het voordeel
is dat we er, ieder vanuit z'n eigen
gezichtspunt, fris tegenaan kijken.
Belangrijk is vooral de invulling van
het onderwijs. Vanuit de ouders
kwam heel duidelijk het verzoek om
een echte vrije school, geen experi
menteel onderwijs. Een nieuw expe
riment gaan we niet meer aan, maar
we werken volgens een gedegen
basis, met als uitgangspunt een be
proefd concept. Dat is de eerste ne
gen weken goed gelukt. De kinderen
hebben een hele fijne en goede tijd
gehad. Het team bestond uit hele
Ipnge krachten, die zicht er met hart
en ziel in hebben gestort.' Als voor
beeld wordt meester Fernand (Crijns,
red.) genoemd. 'Hij deed net alsof hij
een Duitse tweelingbroer had. Günter
kwam dan één keer in de week zo
genaamd Duitse les geven. Hij deed
dat hartstikke goed, de kinderen ge
loofden het echt en genoten ervan.
Fernand was een van de tijdelijke
krachten, die vorige week afscheid
nam. Toen kwam ook zijn 'broer' nog
even opdraven. Prachtig. Toen bleek
dat hij, maar ook de andere leraren,
in korte tijd hebben een hechte band
met de kinderen hadden opge
bouwd. Er werd echt gehuild. Ook ik
zat er met een brok in mijn keel.'
Het zal je maar gebeuren: je stapt in
een taxi na een leuk feestje en voor
dat je doorhebt wat er aan de hand
is, word je genadeloos afgetuigd door
een dronken, agressieve feestganger.
Dat gebeurde Pierre Persoon uit Den
Burg in augustus van dit jaar. Samen
met zijn zoon wilde hij na een schuur-
feest bi) Avanti aan de Schorrenweg
in een taxi stappen. Beleefd vroegen
ze de passagier die er al in zat even
op te schuiven. -Die flipte volledig en
bezorgde Persoon enkele gekneusde
en gebroken rib'ben, blauwe plekken
en bulten over zijn hele lichaam. Zijn
zoon Edwin liep een buikwond op en
blauwe plekken in het gezicht. Hoe
gaat het nu7 'Goed!', antwoordt de
sporthalbeheerder opgewekt. 'Inmid
dels zijn mijn ribben weer hersteld en
ben ik lichamelijk weer in orde. Dat
heeft wel even geduurd hoor. Ik kon
een maand nauwelijks ademen van
wege die ribben, dus kon ik ook niet
werken. Verder heb ik contact gehad
met Slachtofferhulp om dit zinloze
geweld te verwerken.' Want aanvan
kelijk was Persoon vooral beduusd
over de mishandeling. 'Ik heb het niet
eens zien gebeuren. Plotseling ging
het licht uit en was ik bont en blauw.
Dat is zo onwaarschijnlijk. Dat kun |e
eerst niet bevatten.' De dader belde
Persoon een dag later op om zijn
excuses aan te bieden 'Die heb ik
niet aanvaard. Zeker omdat hij nog
meer op zijn kerfstok heeft. Lekker
makkelijk. Eerst iemand verrot slaan
en dan sorry zeggen. Zo werkt het
niet.' Hoewel hij lichamelijk weer her
steld is, heeft de mishandeling er
psychisch flink ingehakt. 'Zeker de
eerste tijd was ik erg bang. Nu is dat
minder geworden. Wel ben ik alerter
in grote gezelschappen of op plekken
waar veel gedronken wordt.' Hoewel
er inmiddels vijf maanden zijn verstre
ken, is de zaak nog niet afgerond. 'Hij
moet nog voorkomen. Er wordt hem
zware mishandeling ten laste gelegd,
dus nu is het aan de rechter om te
beslissen.' Volgens het slachtoffer
was de politie blij dat hij aangifte
wilde doen. 'Het schijnt dat er een
paar mensen zijn geweest die bang
voor hem waren en daarom geen
aangifte tegen hem wilde doen na
een mishandeling. Nou, dan heeft hij
aan mij een verkeerde. Dit moet stop
pen.' Ondanks dit voorval kijkt Per
soon terug op een leuk jaar en ver
heugt hij zich op het komende jaar.
'De vakantiegidsen liggen alweer op
tafel, want we willen een verre reis
maken. Dan moet ik natuurlijk wel in
goede conditie zijn.'
Dros en de anderen hebben er alle
vertrouwen in dat de Vrije School ook
na de kerstvakantie een goede toe
komst tegemoet gaat. 'We hebben
niet alleen een nieuw lerarenteam,
bestuurlijk staat de school goed op
de rit, er is een ouderraad die betrok
ken is en activiteiten ontplooit en er
is een interim-bestuur met twee
adviseurs die goed zijn ingevoerd in
het Vrije Schoolonderwijs We gaan
het komend half jaar best een zware
tijd tegemoet. Er moet goed worden
nagedacht over welke structuur we
voor de toekomst gaan opzetten. En
we moeten ervoor zorgen dat er een
visie komt voor de komende jaren.
Daarnaast moet de school gewoon
draaien Het lerarenteam moet zich
dus niet al teveel met zaken over
structuur, doelstellingen en formele
zaken bezig te hoeven houden, maar
de aandacht op de kinderen kunnen
richten. Doel is dat na de zomerva
kantie alles staat, zodat de school
lekker kan doorgaan met het geven
van onderwijs en dat de kinderen er
blij naar toe komen en naar huis gaan
en intussen nog wat kennis oppikken
ook. De school moet met alleen voor
ouders, maar ook voor andere
belangstellenden gaan leven. Er moet
zicht komen op wat er binnen de
school gebeurt. Openheid is heel
belangrijk. Laten zien wat we hier
doen en waar we voor staan. De
school telt momenteel 45 leerlingen.
Ik weet met of dat aantal voor de toe
komst voldoende is. Maar de peuter-
groep, waarvoor een wachtlijst be
staat, vormt een goede basis voor de
toekomst. Want deze kinderen stro
men weer door naar de Vrije School.'
Tekst en foto Gerard Timmerman
-U. ilti
T7
Leerlingen van de Vrije School luisteren aandachtig naar Femand Crijns, die als invaller vanaf de herfstvakantie les gal.
.„ii/fi/miiillS*, JlllÉÉUl,.