De lokale betrokkenheid van een 100-jarig coöperatie 'Geen last van \andeelhouders' s 'Het gevoel dat de bank verantwoordelijkheid neemt' Bank maakte eind aan torenhoge woekerrente Hoe Texels is de Rabobank? TEXELSE /couraNT - VRIJDAG 27 FEBRUARI 2004 Eert bank die zeer betrokken is. Een bank waar iedereen op het eiland wel op een of andere manier mee verbonden i, is. Een coöperatieve bank, gericht op samenwerken »p Aldus een passage uit het openingswoord van directeur Leo Timmers in het boekje dat ter gelegenheid van het 100-ja- jj rig bestaan van Rabobank Texel over het hele eiland werd verspreid. Mooie woorden die een grote betrokkenheid van de Rabobank bij de lokale samenleving suggereren. Ster ker nog, de bank is er zelf rotsvast van overtuigd dat zij V midden in de Texelse samenleving staat Maar is dat wel zo? Waarin onderscheidt de Rabobank zich dan van andere banken op het eiland en hoe uit die betrokkenheid zich? Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Rabobank ging de Texelse Courant op zoek naar de rol van deze bank in de Texelse samenleving. ft hoeverre de bank haar gepreten deerde maatschappelijke betrokken heid waarmaakt, zou kunnen blijken uit hetgeen zij voor de Texelse sa menleving doet. De feiten op een rij: ieder jaar pompt de bank €50.000,- in een fonds voor maatschappelijke doeleinden, de Raboton. Organisa ties die maatschappelijk zijn geënga- ierd op Texel kunnen een aanvraag ien vooreen bijdrage uit dat fonds. Een speciale commissie, waarin vier labo-leden zitten, beoordeelt de nvragen en opereert los van de di ctie Naast de Raboton besteedt de ixelse Rabobank per jaar nog onge- er €75.000,- aan sponsoring op ixel, middels (kleine) bijdragen aan clubs en verenigingen, de sponsoring n evenementen en het plaatsen n. van advertenties in clubbladen. Zo el hier als bij de Raboton is het met odzakelijk dat de aanvragers klant zijn van de bank. Leden |t Als coöperatieve bank heeft de ■abobank leden. Die leden kunnen direct invloed uitoefenen op het be- iid via het Bestuur. Die bestaat uit Ine gekozen leden en een benoemd lid. de bankdirecteur. Het bestuur Wordt direct betrokken bij het beleid en moet voorstellen daaromtrent die orden gedaan door de bank- [irecteur goedkeuren. Daarnaast iept de Rabobank regelmatig jlankbordgroepen in het leven, 'aarin leden die daarvoor voelen met ledewerkers van de bank en een [estuurslid van gedachte wisselen iver onderwerpen die binnen de tank spelen, bijvoorbeeld het sluiten jan bijkantoren of het aangaan van in fusie. De meningen van de be- 'okken leden worden meegewogen in de uiteindelijke beslissing. In totaal heeft de bank zo'n zevenduizend re laties, waarvan er drieëntwintig honderd lid zijn. Dat lidmaatschap was vroeger verplicht. Tegenwoordig is dat de vrije keuze van de klant. De afgelopen jaren heeft de bank inten sief actie gevoerd om klanten van het ielang van het lidmaatschap te over igen. Jongerenraad Een negental jonge Rabo-leden werd in 2001 benaderd om zitting te nemen in Jongerenraad Texel. Doelstelling is het 'organiseren van interessante ini tiatieven die bijdragen aan het welzijn van Texelse jongeren tussen de 12 en 25 jaar'. Hoewel de raad zijn oor- Iprong vindt in het klantenbestand fan de Rabo, is het de bedoeling dat jet initiatief breder wordt gedragen. website, www.jongerenraad- ixel.nl, moet een soort virtuele [ntmoetingsplek worden voor de ixelse jeugd. lankdirecteur Leo Timmers is maat- ihappelijk behoorlijk actief en be- kleedt diverse bestuursfuncties in organisaties die zich op Texel inzet- -dfen voor een groter belang. Zo is Timmers lid van de Texelse Rotary, is hij penningmeester van het •sselhuus en maakt hij deel uit van jet VW-bestuur. Verder heeft hij zit ing in het bestuur van de Stichting ezoekerscentrum Nationaal Park 'uinen van Texel en is hij bestuurslid Jan de Texel Academie. Recent is de directeur benaderd voor de organisa tie Vrienden van het Vliegveld, die zich zal bezighouden met de over dracht van de aandelen van Vliegveld ixel. Van de Texelse Golfclub is immers penningmeester en hij is loorzitter van de Raad van Commis- farissen van RAB. Feestje De viering van het honderdjarig be gaan is geen onderling feestje ge- 'orden. De bank heeft er bewust i-iy!00r 9ekozen alle Texelaars te laten 'Meegenieten van het jubileumfeest, 'aartoe is onder meer een ijsbaan op de Groeneplaats ingericht. Alle scho len mogen daarvan beurtelings ge bruik maken. In de overgebleven uren kan voor een bijna symbolisch be drag worden geschaatst. In alle dor pen is/wordt een gezamenlijk maal tijd georganiseerd voor 65-plussers 8n iedere dorpscommissie heeft een budget gekregen dat naar eigen in- voor gekozen de coöperatie te be houden. ook voor de komende tien tallen jaren. Maar er moest wel een revitalisering plaatsvinden, op Texel met zo extreem, maar we hebben hier ook een nieuwe invulling gegeven aan het begrip coöperatie. Bijvoor beeld met de klankbordgroepen en het organiseren van specifieke din gen voor onze leden. Of dat nodig was voor Texel? Het is in elk geval wel De Texelse Courant neemt dit jaar met enige regelmaat een persoon of organisatie kritisch onder de loep. Daarbij wordt aan de hand van eigen onderzoek en door interviews met betrokkenen het functioneren van die betreffende persoon of instantie nader belicht. Deze keer de Rabobank. Hoe Texels is de 100-jarige bank? zicht kon worden besteed. Verder is een boekje verspreid met de Texelse Courant over de geschiedenis van de bank. In totaal heeft de viering hon derdduizend euro gekost. Dat bedrag staat los van de sponsorbedragen die de Rabo dit jaar beschikbaar stelt. Glad ijs Zelf vindt Timmers de betrokkenheid groot. 'Wij zijn een dienstverlenende instelling die helpt mensen hun finan ciële ambities waar te maken. Natuur lijk zijn er meer banken die dat doen, maar het gaat erom vanuit welke be trokkenheid met het werkgebied je dat doet. Doe je dat vanuit een hoofd kantoor in Utrecht of Amsterdam met bijkantoren die centraal gestuurd zijn of, zoals wij, met een eigen kantoor. De Texelse Rabo is hartstikke zelf standig. Andere banken zouden ook betrokkenheid kunnen tonen, die doen dat niet. Wij hebben klankbord groepen en betrekken de leden heel bewust bij onze plannen. Wat vinden jullie belangrijk, vragen we ze. Wat kan en wat niet. Bij andere bank instellingen kun |e je niet voorstellen dat dat gebeurt.' Volgens Timmers gaat de invloed van de leden soms zover, dat deze de rationaliteit van een beslissing overstijgt. 'Dat is bij voorbeeld gebeurd met de bankbus in 1998. Bedrijfseconomisch gezien hadden we die nooit moeten laten bouwen, want het kon met uit. Het kostte gewoon geld. Maar toen we de bijkantoren wilden sluiten, stuitten we op veel verzet van de leden. In de klankbordgroepen kwam heel duide lijk naar voren dat de stap naar niks in één keer te groot zou zijn, maar de kantoren aanhouden zou onverant woord zijn. Daarom hebben we toch die bus laten bouwen.' Hoewel de bankbus aanvankelijk voor een pe riode van zeven jaar in gebruik zou worden genomen, werd deze al na twee jaar overbodig. Er werd nauwe lijks gebruik van gemaakt. Kosten: ruim ƒ350.000,-. Daarnaast wijst Timmers op het belang van het be stuur. 'Dat stelt het beleid vast en is heel belangrijk voorde betrokkenheid bij het werkgebied. Kom je daar te ver van af te staan, dan begeef je jezelf op glad ijs en ga je teveel op je col lega-concurrenten lijken. En dat is wat we eigenlijk niet willen. Daar moet je voor oppassen.' De bank- organisatie stelt de bestuursleden voor en de ledenvergadering kiest. Hoewel dat niet statutair is vastge legd, probeert de bank in het bestuur een zo breed mogelijke vertegen woordiging te kriigen, van landbouw, toerisme en visserij. Nieuw elan Sinds vijf jaar, na een grootschalige discussie over de bedrijfsvorm, is er met nieuw elan gewerkt aan de uit straling van de coöperatie. 'Er is toen heel belangrijk. Je weet niet of het nieuwe klanten oplevert, maar het is net even meer ten opzichte van de andere banken. We merken in elk geval dat er behoorlijk veel klanten en leden zijn bijgekomen. Je kunt het nooit éen op één zetten en bekijken of het werkt, maar het gaat wel goed met de bank. We hebben in het afge lopen jaar een stijging van zestien procent doorgemaakt. Het is natuur lijk makkelijk om te zeggen dat het daardoor komt, maar dat is niet hard te maken. Uitsluiten doe ik het ech ter beslist niet.' Andere bankiers Jacob van Heerwaarden, vestigings manager van ABN/AMRO op Texel, ken toch eerst naar hun eigen porte monnee.' Eigenbelang eerst ING-directeur Hans de Leeuw wil geen antwoord geven op de vraag hoe Texels hij de Rabobank vindt. 'Ik vind het not done om een oordeel uit te spreken over een collega.' De vraag hoe Texels de ING is, beant woordt hij als volgt: 'Een bank heeft geen betrokkenheid, dat zit 'm in de mensen die bij de bank werken. Dan praat je heel anders.' Hij zet vraagte kens bij het weggeven van geld als basis voor lokale betrokkenheid. Ook de vraag wat de ING aan sponsoring op het eiland doet, laat hij onbeant woord 'Dat is een interne bank- ven tegenwoordig geen financiële ri sico's meer. Hoewel de Rabo bi| monde van Timmers de beoorde lingscriteria helder aangeeft, zijn de andere bankiers iets minder nadruk kelijk. Beiden laten weten dat het vooral een mix is van factoren die bij de beoordeling een rol spelen, waar bij de ABN/AMRO aangeeft dat de aanvrager zelf is gerangschikt onder de 'subcriteria'. Klanten De Leeuw en Van Heerwaarden ver moeden dat de lokale betrokkenheid van de Rabobank geen directe aan leiding vormt om er klant te worden. Maar volgens anderen speelt dit wel degelijk mee. Voor onderneemster Renske van den Tempel van schapenboerderij De Noordkroon was het een van de redenen waarom zij verkaste naar de Rabo 'Twee |aar geleden ben ik geswitcht. Ik ban kierde bij de ABN/AMRO, maar vond het heel onplezierig dat de zakelijke dienstverlening naar Den Helder ver huisde. Financieel gezien maakt het met uit. De voorwaarden bij beide ziet de positie van de Rabobank in de Texelse samenleving op dezelfde manier zoals hij zijn eigen bank ziet. 'Laagdrempelig. Je moet zorgen dat je de mensen kan bereiken die hier wonen. Dat streeft de Rabo na en dat doen wij ook. Het plaatselijke karak ter is er absoluut, maar de tendens is centralisatie. Straks hebben zij ook geen invloed meer op de beslissin gen die worden genomen. Of de Rabo Texelser is dan de ABN/ AMRO? Ze hebben meer middelen om het Texelse karakter te stimule- gelegenheid en daarbij komt de vraag: wat is sponsoring? Wat doe ik en wat krijg ik ervoor terug9' Volgens de Texelse ING-directeur, die al bijna twintig jaar aan het hoofd van de Texelse vestiging staat, is de zelfstan digheid van de Rabo slechts relatief. 'De Rabobank heeft een lokaal be stuur, wij hebben dat met. Maar ook de Rabo heeft te maken met een hoofdkantoor dat beleid maakt.' Ook De Leeuw is van mening dat er bancair gezien weinig verschillen zijn tussen de Rabo en de overige ban- banken waren goed en beiden ge loofden er in. Maar het gevoel dat ik bij de ABN niet zomaar even kon bin nenstappen om iets te bespreken vond ik heel onplezierig. Verder wilde ik graag gebruik maken van het Rabo-netwerk. Die hebben een net werk voor vrouwelijke ondernemers opgezet onder hun leden. Daar heb ik heel veel aan. Bovendien vind ik het fijn dat het contact niet alleen van mij af komt, maar ook vanuit de bank zelf. Het doet me goed dat je Leo Timmers ook in andere functies te- :V.<<ss'nv; De ijsbaan is een doorslaand succes. Op het hele eiland is het initiatief met open armen ontvangen. (Foto Gerard Timmerman) ren Ze hebben de Raboton en nu die ijsbaan, dat hebben wij niet. Ons sponsorbeleid is meer landelijk ge richt. Wij willen niet de discussie waarom de plaatselijke vogelclub wel subsidie krijgt en de breiclub niet. Ons beleid is erop gericht de plaat selijke sponsoring tot een minimum te beperken.' Het bedrag dat de ABN/AMRO op Texel uitgeeft aan sponsoring wil Van Heerwaarden niet prijsgeven. 'De lokale uitstraling van de Rabo is door die Raboton groot, maar bancair is er weinig verschil. Ik ken hun fiatstructuur met, dus kan ik ook niet beoordelen of zij krediet aanvragen anders beoordelen. Dat kun je alleen vaststellen aan de hand van een concreet voorbeeld.' Volgens de vestigingsmanager is het mogelijk dat de ABN/AMRO wat afstandelijker kijkt naar financieringen. 'We moeten ons best gaan doen om het een Texels gevoel te geven. Maar vergis je niet. Het eigen belang van de klant gaat altijd voor. De betrokkenheid van de Rabo is gerust niet doorslagge vend bij de bankkeuze. Mensen kij- Onderneemster Gea Ott stapte vanwege de klantvriendelijke benadering over naar de Rabobank. ken Bij kredietaanvragen is van be lang wie de aanvraag indient. 'Wij zijn van mening dat het een combinatie van factoren is. Het is heel belangrijk wie de aanvraag doet Dan kan het niet zo zijn dat andere factoren veel zwaarder wegen dan de ondernemer die er achter staat.' Net als Van Heer waarden is ook De Leeuw van me ning dat de maatschappelijke betrok kenheid van de Rabobank geen factor is die meespeelt bij de bank keuze 'Het eigenbelang komt eerst.' Beoordeling Hoewel dat nogal eens anders wordt ingeschat, werd er volgens Timmers in de beginjaren bij de Boerenleen bank meer gekeken naar zekerheden dan tegenwoordig. 'Mensen vergeten nog wel eens dat je in die jaren alleen geld kreeg als daar een borg tegen over stond. Vaak stonden wel twee of drie personen borg, die dan met hun hele vermogen aansprakelijk waren. Bovendien besliste het bestuur over de aanvragen. Dat is al lang met meer zo Het is een misverstand dat de dossiers nog steeds worden ingezien en beoordeeld door het bestuur Dat was vijftien jaar geleden al niet meer zo. Ik ben er principieel op tegen. De betrokkenheid van het bestuur is groot, maar je moet oppassen dat je sterke punt met je zwakke punt wordt. Het is in deze tijd gewoon met meer verantwoord dat het bestuur kredietaanvragen zou beoordelen. Daar zijn specialisten binnen de bank voor.' Volgens Timmers kijkt de Rabo in volgorde van belangrijkheid naar de kwaliteiten van de ondernemer, de rentabiliteit van het bedrijf en komt het zekerheidsaspect op de derde plaats. 'Natuurlijk is zekerheid be langrijk, want het is geld van spaarders dat is uitgezet. Het speelt zeker een rol, maar ik noem het met voor de grap pas als derde.' De tijd dat de leden ook zelf geheel of ge deeltelijk aansprakelijk waren voor de schulden en verplichtingen van de bank, is al lang voorbij. Daaraan kle- genkomt. Ik heb echt het gevoel dat deze bank zijn verantwoordelijkheid neemt en dat ze goed bezig zijn. Dat is ook de reden dat ik lid ben gewor den.' Verder vindt zij de bedrijfs structuur van de Rabobank helder. 'Bij de ABN/AMRO was dat een stuk ondoorzichtiger. Alleen die trap voor de deur werkte al drempel- verhogend.' De ijsbaan die de bank heeft laten plaatsen noemt Van den Tempel 'geweldig'. 'Het vormt de be vestiging dat ik goed heb gekozen.' Haar mening wordt gedeeld door onderneemster Gea Ott van Vis- Morgen is het precies honderd jaar geleden dat de Coöperatieve Boerenleenbank op Texel werd opgericht. De achttien oprichters tekenden op 28 februari 1904 on der het toezien oog van notaris Dikkers de oprichtingsakte. Zij stelden zich ten doel het spaargeld van de eigen inwoners tegen een redelijke rentevergoeding uit te le nen aan andere Texelaars, zodat die hun bedrijf in stand konden houden. Zo sneed het mes aan twee kanten, geld dat anders vaak in een oude sok werd bewaard le verde rente op, terwijl krediet aanvragers niet langer gebukt hoefden te gaan onder torenhoge woekerrentes van de toenmalige geldschieters. In maart van dat jaar startte de bank met twee openingsuren in de opkamer van Cees Graaf aan de Gravenstraat. Zijn broer Piet, medeoprichter van de Texelse Boerenleenbank, stond de klanten te woord. De bank keerde drie procent rente uit aan de spaarders en vroeg een rente van zo'n vier tot viereneenhalf pro cent op uitgeleende gelden. De kredietaanvragen werden beoor deeld door de bestuursleden. Die keken vooral naar de geboden ze kerheden van de aanvragers Zo werd immer een borg gevraagd en was de borggever met zijn hele vermogen aansprakelijk. Daar naast speelde een belangrijke rol uit welk 'nest' de aanvrager kwam. Verder moest een ieder die geld wilde lenen lid worden van de bank, zodat sprake was van een grote betrokkenheid bij het reilen en zeilen van de Texelse Boeren leenbank. werd er regelmatig geïnteresseerd gevraagd naar de toestand van mijn vader en de op handen zijn de over name van de zaak. Bij de ABN/AMRO niet. Ook zakelijk ben ik nooit bena derd of ik daar wilde bankieren. Com mercieel gezien een slechte zaak Sinds twee jaar is Ott lid. 'Dat ging eigenlijk toevallig toen ik een krediet afsloot, maar nu vind ik het leuk Sinds kort ben ik betrokken bij een klankbordgroep die zich bezighoudt met de samenwerking met Den Hel der en ik moet zeggen dat mijn inte resse nu echt gewekt is.' Ook onder particuliere klanten heerst tevredenheid. Harry Ran is bij zijn terugkeer naar Texel gaan bankieren bij de Rabo. 'Ze kennen je hier. Dat is plezierig', aldus de 60-jarig pensio naris. 'Ik ben voorzitter van de Stich ting Kerk en Minima en die kon ook rekenen op een bijdrage van de Rabo Zulke dingen spelen toch mee bij de bankkeuze.' Boeren Hoewel er niet alleen boeren waren betrokken bij de oprichting van de Texelse Boerenleenbank, liggen de wortels van de bank beslist in de agrarische sector. Volgens agrariër Frits Bakker is dat nog wel enigszins te merken. Hij bankiert zijn hele leven al bij de Rabobank. 'Ik heb wel eens rondgekeken en offertes gevraagd, maar ik ben tevreden met de Rabo. Ik vind het grappig dat de Rabo ledenbinding probeert te krijgen door zo lokaal mogelijk te opereren. En ze hebben een flinke autonomie. Andere banken hebben aandeelhouders die eisen stellen, daar heeft de Rabo geen last van. Dat is toch anders.' Volgens Bakker bestaat binnen de landbouw in elk geval nog steeds de indruk dat de bank er voor de boe ren is. 'Ik denk wel dat ze het hier anders beoordelen. Dat ze agrariërs langer door laten gaan, zodat die net door een moeilijke periode heen kun nen komen. Ze weten daar ook wel dat boeren weinig privé-uitgaven doen om het hoofd boven water te houden. Zeker in de intensieve vee houderij is dat belangrijk. Soms kan het heel slecht gaan. Andere banken, zekerde handelsbanken, kijken meer naar de harde cijfers op de korte ter mijn.' Hij is van mening dat de con currentiepositie van de Texelse Rabo makkelijker is dan die van de andere banken. 'De Rabo hoeft niet aan de aandeelhouders te denken, dat scheelt Toch is de afstand van de boeren tot de Rabo groter geworden. Het coöperatiegevoel raakt er wat af bij de boeren Vooral de jongere boe ren bekijken het allemaal een stuk za kelijker.' Bakker, sinds twee jaar lid Directeur Leo Timmers: "We zullen er samen voor moeten zorgen dat het Texelse tintje niet verdwijnt na de fusie. center Waddenzee. Zij stapte in 1995 over naar de Rabobank. 'Ik behar tigde toen de zaken van mijn vader die ernstig ziek was en werd daar uit stekend geholpen. Toen ik de zaak overnam besloot ik bij de Rabo te gaan bankieren.' Saillant detail Ott werkte daarvoor tien jaar bij de ABN. 'Na die fusie met de AMRO bank werd het zo'n conglomeraat dat ik me er met meer thuis voelde. Ook op het Texelse kantoor niet. Bij de Rabo van de Rabotoncommissie. vindt dat fonds een goed initiatief. 'Ik weet met of ze er punten mee scoren, maar ze hebben het geld en ik vind dat ze erg hun best doen. Natuurlijk moet |e als bank tegenwoordig zakelijk hande len, maar ze zijn niet zo afstandelijk als de andere banken.' Bezuinigingen Ondanks het zelfstandige karakter ontkwam ook de Rabo niet aan een bezuinigingsoperatie Tot ergernis van veel klanten werd overgescha keld op een telefoonbeantwoord- dienst, een zogeheten call center. Daarmee ontkomt ook de Rabo niet aan de ombuigingen die eerder de andere banken op Texel al door maakten. Volgens Timmers heeft ook de Rabo die slag moeten maken, omdat de concurrentiepositie ten opzichte van organisaties als Roparco te slecht zou worden. 'Die bedrijven maakten gebruik van de infrastructuur van het bank/giro systeem en pikten de krenten uit de pap Eigenlijk is de dienstverlening nu verbeterd. Tachtig procent van de binnenkomende telefoontjes wordt binnen vijftien seconden beant woord. Dat zouden wij zelf nooit ha len. Het is alleen een verslechtering dat er iemand aan de telefoon zit die met even rond kan kijken of die Timmers op zijn kantoor zit en be schikbaar is en iemand die de stem van de klant herkent. Maar de men sen aan de telefoon kunnen net zo veel als de mensen hier op kantoor.' Volgens de directeur is de bank tekort geschoten in de communicatie naar de klanten. 'Want ze kunnen nog steeds direct bellen met de afdelin gen hier. Dan moeten ze een recht streeks nummer draaien van bijvoor beeld de afdeling verzekeringen Daar hebben we nu een campagne voor opgestart om dat te promoten Hij stelt dat de Rabobank zich niet temin ook op dit vlak onderscheidt van de andere banken. 'Daar moet je eerst langs een computergestuurd menu. Wij hebben specifieke keuzes gemaakt. Je kunt de Rabofoon bel len of het nummer van de lokale bank, dan krijg je altijd een mens aan de telefoon. Bij andere banken is er een centraal 0900-nummer zonder doorschakelingsmogelijkheden.' Toekomst Hoewel de Rabobank op Texel nu autonoom is, zal er in de nabije toe komst veel veranderen. Zo wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de tekst van een mtentie- verklanng over de samenwerking tus sen Rabobank Texel en Rabobank Kop van Noord-Holland, waaronder Den Helder, Julianadorp, Anna Paulowna en Breezand vallen. Timmers beaamt dat de Texelse bank een onzekere tijd tegemoet gaat. 'Er is nog geen helderheid over de invul ling. Het is in elk geval wel bittere noodzaak. Uitgaande van de Visie 2005, een soort beleidsplan voor de toekomst, is al duidelijk geworden dat je na een fusie met Den Helder in de buurt komt van de benodigde grootte. Verder wordt de regelgeving steeds complexer. De Nederlandse Bank werkt aan een soort certificeringsysteem. Als je dan als bank niet groot genoeg bent, moet je gedwongen fuseren Dat willen we voor zijn.' Volgens Timmers is nog met duidelijk hoe de organisatie vorm zal krijgen en hoe er wordt omgegaan met de leden. Er komt in elk geval één algemeen directeur voor de nieuwe bank. Dat betekent dat de positie van Timmers verdwijnt. 'We zullen in elk geval wel moeten zorgen voor een herkenbaar aanspreekpunt, dat is ook een randvoorwaarde die uit de klankbordgroepen naar voren is ge komen. Anders wordt het net als bij diverse andere banken dat je geen idee hebt wie het aanspreekpunt is. Dat willen wij beslist niet.' Bang voor verlies van de lokale betrokkenheid door een fusie is Timmers met. 'Zo groot wordt het niet, maar het is in derdaad wel de overkant. We streven naar een zo goed mogelijke invulling. En ik kan wel zeggen dat klanten er vertrouwen in moeten hebben dat het wel goed komt, maar zo werkt het niet. We zullen eerst moeten laten zien dat we het goed doen. Ik ben er niet bang voor. Het is ook niet in het belang van de nieuwe bank om kwijt te raken wat wij in de afgelopen vijf jaar hebben opgebouwd.' Vreest hij geen verlies van het Texelse tintje? 'We moeten zorgen dat dat Lees verder op pagina 9

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 7