Postbode denkt met weemoed aan goeie ouwe tijd Nooit gezien wat er in m'n loonzakkie zat' I Texelaars Verzet parkeerplaats Wagemakerstraat OSG-lopers Knippenberg Memorial te snel TEXELSE J2 COURANT' Vrouw mag in bunker wonen Prijs Lingo Historische film Geslaagd j Informatiemarkt 'Luchtverkenner' Wasmachine oververhit Meierblisrommel voortijdig in de fik Statenfractie PvdA op werkbezoek DONDERDAG 15 APRIL 2004 De mensen in zijn wijk horen hem al van verre aankomen. Voordat hij in beeld komt, klinken de vrolijke noten van zijn gefluit hem al vooruit. Een vriendelijke groet voor een ie der die langskomt en even naar binnen zwaaien als er ie mand thuis is. Henk Martens, ook wel bekend als de flui tende postbode, heeft na drieëndertig jaar nog steeds plezier in zijn werk. Toch kan hij zich er ook vreselijk over opwinden. Over de strakkere regels en de uitgeknepen begroting die tot fikse bezuinigingen binnen het postbedrijf leiden. 'Ze willen je echt de volledige tijd aan de gang heb ben. Er zit geen minuut ruimte meer in. Een praatje met de mensen is er niet meer bij.' Een gesprek over de goeie ouwe tijd, nieuwsgierige postbodes en discrete pakketjes. Zittend op de bank in zijn woonka mer, met de kaarsjes gezellig aan, wacht Henk Martens de eerste vraag van de verslaggever af. Hoewel in huize Martens geen vrouw aanwezig is, is op dit huishouden weinig aan te merken. Een keung opgeruimde huis kamer, waarin alles een eigen plek heeft en de poes een eigen stoel. 'Nou ik moest er nog wel even tegen aan hoor, want m'n zoontje was hier gisteren en als het ventje geweest is dan lijkt het wel of hier een bom is ontploft', grinnikt Martens. De 60-ja- rige postbode, die twee volwassen dochters heeft uit zijn eerste huwe lijk, werd bijna twee jaar geleden ver rast met de geboorte van zoon Yan, voortgekomen uit de relatie met zijn toenmalige vriendin. 'Ja, de omstan digheden rond zijn geboorte zijn bij zonder en hij draagt ook mijn naam met, maar ik ben groots met het ventje. We hebben gelukkig een goede bezoekregeling kunnen af spreken.' Als jochie van vijf verhuist Martens, geboren in De Haukes, naar Texel waar zijn vader een aanstelling krijgt als stratenmaker bij de gemeente. Zijn eerste kennismaking met Texel staat hem nog helder voor de geest. 'Ik mocht een keer op zaterdag met vader mee op de motor naar De Koog, waar hij toen werkte op de oude Brink. Hij raakte bij een kennis verzeild en ik ging naar het strand. Ik verdwaalde prompt en liep huilend over de Ruyslaan. Een passant heeft me weer naar m'n vader gebracht. Toen heb ik gezegd: ik ga nooit meer naar Texel. En nu roep ik dat ik nooit meer van Texel ga.' Na de basisschool bezoekt Martens de ambachtsschool in Den Helder. Na anderhalf jaar houdt hij het er voor gezien. 'Het ging met zo goed Ik kan met zo goed leren en onthouden. Ik moet het echt met m'n handen doen. Bovendien moest ik meehelpen om de kost te verdienen.' Via zijn vader komt hij terecht bij Joop Schoo. Daar maakt hij als 15-jarige kachels schoon en spit hij tanks in. 'Daar heb ik leren drinken', grinnikt hij. 'In die tijd werd er heel anders gewerkt. Het was toen heel normaal dat overal waar je kwam je een paar borreltjes dronk.' Anderhalfjaar later maakt hij de over stap naar het bouwbedrijf van Kees Drijver, waar hij opklimt tot meester metselaar en daarnaast ook grond en timmerwerk vemcht. 'Dat was leuk werk. Ik had graag de restauratie in gewild, maar dat zat er niet in. Er moest geld verdiend worden. Ik heb trouwens nooit gezien wat er in m'n loonzakkie zat. Af en toe kreeg je geld voor een ijsje of de bioscoop en dat was het.' Sociaal werker Als het in de bouw minder wordt, volgt hij het advies op van Adriaan Huisman, een maat van zijn vader, en solliciteert hij na twaalf jaar bij de PTT. 'Ik moest eerst een brief schrijven. Nou, dat heb ik de broer van mijn ex- vrouw maar laten doen, want zelf zag ik dat met zitten.' Martens wordt uit genodigd voor een sollicitatiegesprek in Den Helder. 'Dat was wat. Buiten een enkele keer vakantie om, was ik nog nooit van Texel geweest. En dan moest ik nu helemaal met de boot en nog solliciteren ook.' De test die hij moet maken, legt hij met goed gevolg af en samen met nog twee Texelaars wordt Martens aangenomen. Hij wordt ingewerkt door Bert Buijsman en gaat 's ochtends en 's avonds op pad met de post. De overgang van de steiger naar de straat is groot. 'In het begin voelde ik me net zo'n sociaal werker. Je wist alles van iedereen en iedereen vertelde je alles. Er was ook tijd voor een praatje. In die tijd waren er in bijna alle dorpen nog kleine postkantoortjes. Daar sorteerde je de post, waarna je op pad ging. Het ge beurde wel eens dat je werd gebeld met de vraag: Henk. kun je even een brood meenemen? En dat ging dan ook gewoon in de fietstas, bij de post.' In de jaren zeventig gebeurt het ook regelmatig dat postbodes met loonzakjes en AOW rondlopen. 'De lonen van de BAM, een bouwbedrijf dat bij het NIOZ bezig was, had ik in een dikke bruine envelop in de fietstas. Die fiets zette je zo langs de weg, terwijl je zelf aan de koffie ging.' Goede herinneringen bewaart Martens ook aan de uitbetaling van de AOW. 'Wij kregen op het kantoor de AOW mee voor de mensen die daar in onze wijk recht op hadden. Dan tekende je voor ontvangst en betaalde je dat aan de keukentafel uit. Je kreeg altijd een fooitje. De losse centen waren voor ons.' Rouwkaarten Het contact met de inwoners werd volgens Martens aanzienlijk minder door de komst van de groene post bussen bij de huizen. 'Er werden toen strengere eisen gesteld ledereen die meer dan vijftien meter van de weg woonde, moest zo'n postbus. Dat is voor ons de dooddoener geweest. Toen kreeg je veel minder contact met de mensen.' Niettemin zorgden de postbodes er wel voor dat zij op de hoogte bleven van alle nieuwtjes. 'Het gebeurde in die tijd regelmatig dat kaarten die open waren, werden gelezen. Vooral rouwkaarten, want je wilde toch weten wie er dood was.' Ook ansichtkaarten en felicitatie- kaarten werden gezien door de post bodes. 'Dat was toen gewoon zo. Dan kwam je aan de deur en riep je gefeliciteerd hood Waarmee, vroegen ze dan. Nou, met je dochter, die is toch jarig? Dat had je dus al gelezen en dat vond niemand erg.' Door de jaren heen is het contact met de mensen nog minder geworden. Ook de 'nieuwe generatie' postbodes zelf is volgens Martens afstandelijker. 'Ik ben natuurlijk nog een beetje van de oude stempel en sta gerust nog wel eens te praten, maar dat is in mijn eigen tijd, want meestal kom je daar door te laat binnen.' Zijn gezicht be trekt als hij over de veranderingen Hoewel hij er eerst niks ven wilde weten, vindt Henk Martens de bakfiets inmiddels een zeer geschikt vervoersmiddel om de post mee rond te brengen. binnen het bedrijf begint. 'Het is har der en commerciëler geworden. Het draait allemaal om geld. Geld. geld, geld. Vroeger kon je, als je wijk weg was, naar het strand, dat is over. Natuurlijk moest er wel wat verande ren, want zoals het vroeger ging, kan het nu niet meer Toen gebeurde het regelmatig dat je in een week niet meer dan dertig uur werkte, terwijl je er gewoon veertig kreeg uitbetaald. Maar het gaat nu onnoemelijk hard Op papier zou het allemaal goed moeten zijn met de bezorging, maar als je af en toe kijkt hoe het gaat, dan heb ik daar mijn twijfels over.' Door dat TPG Post te kampen heeft met een flinke terugloop in het aantal te bezorgen poststukken, gaat het mes in de organisatie. 'Er zijn veel minder mensen nodig. Het wordt straks zo dat wij de post klaarmaken en dat anderen, bijvoorbeeld huisvrouwen, het dan weg kunnen brengen. Alles wordt flink uitgeknepen.' Discrete pakketjes Hoewel de veranderingen in het be drijf hem bepaald met zinnen, is de onderlinge sfeer tussen de postbo des volgens Martens goed. Zo heeft hij goede herinneringen aan de kerst vieringen op het postkantoor en wordt er iedere dinsdagavond een biljartje gelegd door de postbezor gers. Ook tijdens het werk is er on derling schik. Bijvoorbeeld over de zogeheten discrete pakketjes. Grinni kend: 'Er zijn een aantal adressen waar veel van die pakjes naar toe gaan. We weten natuurlijk precies wat er in zit, dat kan je aan de doos zien, makkelijk zat.' Rode oortjes bij de bezorging van pikante pakketjes heeft Martens nog niet gehad. 'Nee, ik ben vrij nuchter Bovendien is dat verder een zaak van de mensen zelf. We hebben het vroeger wel een keer gehad, dat je met z'n allen een doos openmaakte en dat er twaalf seks- banden in zaten. Toen moesten we wel even lachen.' Hoewel een belangrijk deel van zijn werk tegenwoordig binnen is, bijvoor beeld het sorteren van de post, is Martens pas buiten in zijn element. 'Ik vind er op kantoor gewoon niks aan. Ik ben een op en top buitenmens en dan kan het me met schelen hoeveel post er is, als ik maar van kantoor weg ben Hij is dan ook blij dat hij de op handen zijnde veranderingen, zo als de invoering van een postlees- machine, niet meer hoeft mee te maken. 'Ik ben de laatste die nog kan profiteren van een prepensioen regeling. Daardoor kan ik er per 1 au gustus uit en dat vind ik prima.' Terugkijkend op zijn loopbaan vindt hij het contact met de mensen het leukste onderdeel van zijn werk. 'Je maakte mooie en grappige dingen mee. Zeker toen we vroeger met O-, A- en K-nummers werkten in plaats van het huidige nummeringsysteem. Er zijn mensen die nog steeds post krijgen op dat oude nummer. Daarom werken we af en toe nog wel eens op naam en probeer je uit te zoeken voor wie een brief bestemd is. Die Lappen en Kikkerts en zo, dat was een ver schrikkelijk iets. Als je vroeger in Den Hoorn liep, was je blij dat je iemand uit Den Hoorn bij je had om al die Lappen uit elkaar te houden!' Hoewel hij de meeste dagen nog steeds flui tend de post rondbrengt, kijkt Martens uit naar zijn vervroegde uit treding. 'Ik heb een moestuin van driehonderd vierkante meter, ga af en toe te vissen en ben vrijwilliger bij De Zonnebloem. Bovendien wil ik veel tijd besteden aan het ventje. Nee, vervelen zal ik me beslist niet.' Tekst en foto Louise van der Sluis Een vrouw in Eierland krijgt van d( gemeente tot half september toe stemming om tijdelijk in een bunke te wonen. De bunker heeft als be- stemming biigebouw, maarwordttj. delijk als woning gebruikt. De vroirj had aanvankelijk toestemming omta uiterlijk half mei de bunker als vervan gende woonruimte te gebruiken, maar heeft om persoonlijke reden va het college langer respijt gekrega om nieuwe woonruimte te vinden ft vrouw staat ingeschreven bij dj Stichting Wonen Texel, maar da- heeft nog niet tot een woning geleid De zaak kwam bij de gemeente on. der de aandacht, nadat er een kladt was binnengekomen over oneigen» gebruik van de bunker. Als de vroui er na half september nog woont, gaal de gemeente handhavend optreden Het televisiespelletje Lingo heet meerdere bewoners van di Achtertune, met de postcode 1791 BM, samen een prijs van duizent euro of een veelvoud daarvan opge leverd. De trekking werd gisteren bekendgemaakt. Er bestaat flink wat belangstellin; voor Texelaars van toen, ea compilatie van de films die wijlen Siem de Waal in de jaren vijftig a erna op zijn geboorte-eiland maaki en die Cor de Wit uit Den Burg o) DVD wil uitbrengen. Aan het I van deze week waren er ongeveer Ti bestellingen geplaatst. De film word volgende maand in productie genu men door Jaap Eelman. Wie nog n« heeft gereageerd, heeft daar nog li 1 mei de tijd voor. De DVD gaat tus sen de 15 en 20 euro kosten, afhan kelijk van het aantal kopers. Beste len is mogelijk bij Eelman, Sluijscooj 36, Den Burg, tel. 310092. Laura Sipsma (22) uit Den Burg si Maarssen geslaagd voor het dipli Assistent Drogist en is nu bevoe}| zelfstandig advies te geven, volgde haar opleiding via de Sticht Vakonderwijs Drogisten. Sipsma als verkoopster en schoonheidssi cialiste werkzaam bij Etos in Burg. Onder de noemer 'Luchtverken- ner'houdt de afdeling Kop van Noord-Holland van het Astmafonds zaterdag 24 april van 10.00 tot 16.00 uur een informatiemarkt in het Gemini ziekenhuis in Den Helder. Op deze markt wordt op uiteenlopende ma nieren aandacht gegeven aan aan doeningen van de luchtwegen. Voor het ziekenhuis staat de 'luchtbus', waar kinderen een informatietocht door de luchtwegen kunnen maken. In de centrale hal staan tal van kra men van onder meer de Astmafonds- advieslijn en het Astmacentrum Davos, de Vrijwilligerscentrale, de Thuiszorg, apotheken, Sportservice Noord-Holland en diverse farmaceu tische firma's. Buiten staan invaliden voertuigen tentoongesteld. De be zoeker kan zijn longfunctie laten meten en meedoen aan Mensen dieck ontspanningsoefeningen. In de Blauwe Zaal worden presentaties gegeven door in- en externe deskun digen en zorgverleners. De 'Jutter Expres' zorgt voor gratis vervoer van en naar het NS-station Den Helder en de haven van TESO. Programma: 11.00 u. M. Schrijver, longarts 11.45 u. Cynthia Nieuwenhuizen, Astma en COPD consulente 12,15 u. Els van Os, Ned. Astma centrum Davos 13.00 u. D.J. Duys, kinderarts 13.40 u. Steffen v.d. Pol, sport service Noord-Holland 14.15 u. Jannette de Kort, kinder- longverpleegkundige 14.45 u. Heieen Jonker, longrevali- datie 15.15 u. Thuiszorg Een defecte condensator in een was machine in een woning aan de Emmalaan veroorzaakte dinsdag rond middernacht hevige rook ontwikkeling. Politie en brandweer waren snel ter plekke om het brandje in de kiem te smoren. De eigenaar stelde tevreden vast dat de garantie termijn van de wasmachine nog niet was verlopen. De voorbereiders van de zesde Jan Knippenberg Memorial (JKM) die zaterdag werd gehouden had het als volgt bedacht: als de groep om 20.00 uur in Hoek van Holland zou starten en al lopend over het strand alle hindernissen in Sche- veningen, Katwijk en IJmuiden goed zou doorkomen, dan zouden de lopers rond 9.30 uur aankomen in Den Helder, waar op dat moment de JKM-Loop voor de Ultralopers zou starten. Maar de OSG-ploeg, bestaande uit tien leerlingen en vier volwassen, lopers liep zó hard dat het van tevoren bedachte sce nario volledig opzij moest worden gezet. Voor de zesde achtereenvolgende keer nam een estafetteteam van OSG De Hogeberg deel aan de JKM, oor spronkelijk een ultraloop van Den Helder naar Hoek van Holland. Maar omdat de organisatie de route ingrij pend had gewijzigd, besloot ook rec tor Henk de Vries het roer drastisch om te gooien. De OSG-ploeg heeft wel de oorspronkelijke JKM-route en afstand afgelegd, alleen andersom, dus vanuit Hoek van Holland, waar vrijdagavond om 21.50 werd gestart. Het Texelse team bestond uit bege leiders, leerlingen, de rector, een ouder, een leraar en een mental coach. Op het strand werden de lo pers gevolgd door een terreinwagen, bestuurd door André van der Vliet. In die wagen zaten ook coach Piet Postma en een ploeg verse lopers. Door gedisciplineerd te wisselen wist de coach de snelheid er aardig in te houden. Behalve de auto op het strand beschikte het team over een tweetal busjes die de rest van het team vervoerden. Op diverse strand- slagen werden vanuit deze busjes frisse lopers bij de strandwagen 'af- Het OSG-team in willekeurige volgorde: Jolanda van Strien, Hans van Franeker, Nicole van Beek, Jelle Lubach, Hanneke Lemstra, Lies Lemstra, Miko Honingh, Eldin Honlngh, Sjoerd Groeskamp, Jozef P. Buisman, Rudi Serie. Henk de Vries, Albert Hoven en Mariska Koenders. De ploeg werd begeleid door Marcel Verbeek, Piet Postma en André van der Vliet. geleverd'. De vermoeide lopers kon den dan plaats nemen in de gereed staande busjes om zich comfortabel naar de start van hun volgende etappe te laten brengen. In Scheveningen moest het begelei dende team de loper even loslaten, door een onverwachte versperring. Hier had Postma een ervaren 'Scheveningenganger' ingezet, in de persoon van Albert Hoven. De men tal coach had hier al eerder gelopen en hij liet zich niet van de wijs bren gen door het verkeer, dat in tegen stelling tot andere jaren, opeens de andere kant uit reed. De lopers volgden afgaand tij, dus het strand was over het algemeen rede lijk te belopen. Toen de lopers in IJmuiden van het strand moesten, verloor de volgwagen door een on verwachte barrière het contact met de loper. Het betrof Sjoerd Groeskamp, die goed instructies had gekregen over de looprichting: Den Helder. De estafettetrein liep stevig door en de sluizen bij IJmuiden werden met gemak genomen. Van daar was het nog maar een klein stukje via Castricum naar de Hondsbossche Zeewering. Op deze dijk zette de coach rector Henk de Vries in. Op de dijk was nameli|k een witte lijn ge schilderd, zodat hij niet zoals in de vorige editie van de JKM, de ver keerde kant op zou lopen. Twaalf uur na de start was het team in Den Hel der bij Fort Kijkduin. Om 8.10 uur bereikten de OSG'ers de finish: Ho tel Lands End, voor even gean nexeerd als een stukje Texel, ruim op tijd om de lopers van de JKM-loop uit te zwaaien bij de finish! Brandweerlieden ontfermen zich over de defecte wasmachine. (Foio Gmvnj rmmormani Het creëren van parkeervoorzie ningen voor de negen nieuwbouw woningen aan de Witte Kruislaan blijft op verzet stuiten. Waren het eerst bewoners van de Witte Kruis laan die met succes protest aante kenden tegen de aanleg van extra parkeervakken in hun straat, dit maal is het Jan Haag van de Schoonoordsingel die bezwaar maakt tegen de nieuwste variant. Dat er in de omgeving extra voorzie ningen moeten komen, staat vast. Want geen nieuw parkeerbeleid be tekent dat er ook geen nieuwbouw komt, zo heeft de rechter besloten. Nadat bleek dat er in de Witte Kruis laan geen draagvlak was voor extra parkeervakken, besloot de gemeente als alternatief dat er op de kopse kant van het nieuwe complex aan de Schoonoordsingel plaats was voor drie auto's en dat het plantsoen op de hoek Wagemakerstraat-Schoon- oordsingel goed zou kunnen zijn voor vijf auto's. Daarmee is volgens de gemeente het probleem opgelost. 'Opgelost? Het probleem is juist ver schoven', vertelt Jan Haag, die tij dens een hoorzitting over het plan zijn ongenoegen liet blijken. Haag woont op de hoek Schoonoordsingel- Wagemakersstraat. 'De koplichten van die auto's schijnen straks bij mij door de voordeur naar binnen. Een inbreuk op mijn privacy. Bovendien komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Er komen hier vijf verschil lende wegen en straten bij elkaar, dus het is hier een aardig verkeers knooppunt. Met ook veel ouders met kinderen, die bij het kantoor van de Thuiszorg moeten zijn. Auto's die achteruit de weg oprijden, dat komt de veiligheid in deze buurt met ten goede.' Geri Prins van het naaiatelier in het voormalige fanfaregebouw noemt nóg een argument. 'Hier aan het begin van de Wagemakerstraat, tegenover de uitrit van de geplande parkeerplaats, staan vaak auto's. Hoe moeten die mensen straks die parkeerplaats in en uit? Dat lukt al leen als die auto's hier niet me mogen staan. Maar dat betekenis je er netto dus maar een paar auto! op vooruitgaat.' In een gesprek heeft Haag zijn te zwaren inmiddels kenbaar gemat? aan het college van b en w. Volgen hem kunnen bestaande parkee plaatsen efficiénter worden bene Het verwijderen van de vier verkeer drempels in de Wagemakerstrs heeft volgens Haag alleen al ad extra parkeerplaatsen opgeleverd' feite is het parkeerprobleem dus opgelost.' Een woordvoerder van4 gemeente: 'Tijdens de hoorzitting zf zeker zinnige opmerkingen gemaat Maar die moeten nog worden ve werkt. We hebben daarom nog gee afweging kunnen maken.' fip Het aanleggen van vijf parkeerplaatsen in het plantsoen op de hoek Schoonoordsinf Wagemakerstraat stuit op verzet van ondermeer buurtbewoner Jan Haag. Foto Comrd Turft Kinderen kijken toe hoe de brand weer een eind maakt aan een voor tijdig fikkie bij de meierblis van Den Burg. Onbekenden hadden het ma teriaal in de sloot geworpen en in de brand gestoken. De gemeente zorgde er later voor dat de troep uit de sloot werd verwijderd. (Foto Gerard Timmerman) De statenfractie van de PvdA zal vrij dag 16 april tijdens een werkbezoek aandacht bestemd aan de gas winning in het Waddengebied, het ontwikkelingsbeeld Noord-Holland en het toerisme. Behalve leden van Provinciale Staten en Texelse raads leden zal ook europarlementariër Dorette Corbey aanwezig zijn. Het werkbezoek begint om 10.30 uur. Op de boot van Den Helder naar Texel wordt gesproken met een ver tegenwoordiger van de directie tf] de veerdienst. Na aankomst op eiland verzorgt Han Lindeboom Alterra een korte presentatie oveij gevolgen van de gaswinning inr Waddenzee. Na de lunch wordt? het gemeentebestuur gesprok over de gevolgen voor het eiland* het Ontwikkelingsbeeld Noord-H' land Noord. Na een busrit langs® kele woningbouwlocaties wordt? werkbezoek afgesloten in Stoombootkoffiehuis in Oudesc waar wordt gesproken met verteg? woordigers van WLTO, TLV en' Stichting Duurzaam Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 12