Ontwikkelingen vanaf2000 in vogelvlucht
Nieuwe koers raadhuis
na verkiezingen 2002
7
Kost kanjerproject echt
geen extra belasting?
II
Kosten nieuw- en verbouw
TEXELSE
COURANT
Eisenprogramma
Onderzoek ruimte
Toekomst
Groeneplaats
Enkele argumenten
/BIJDAG 14 MEI 2004
foor veel Texelaars leek het de af
kopen weken nagenoeg een ver
assing te zijn dat de gemeente-
aad vorig jaar op 28 oktober heeft
lesloten dat er een nieuw raadhuis
noet worden gebouwd. Dat besluit
ormde destijds echter het voorlo
og slot van een al jaren slepende
liscussie, waarbij de politieke
oorkeuren geregeld wisselden
ussen nieuwbouw en verbouw en
aarbij meerdere keren op beslis-
ende momenten geen knopen
ierden doorgehakt. Een beknopt
verzicht uit de Texelse Courant
an de ontwikkelingen sinds 2000.
I februari 2000
)e gemeente geeft adviesbureau
mst&Young opdracht uit te zoeken
il het huidige raadhuis op de
iroeneplaats kan worden gehand-
jaafd of dat er naar een nieuwe
joatie moet worden uitgekeken. Uit
et onderzoek komt naar voren dat
Ie gemeente op korte termijn wat
loet doen aan haar ruimtegebrek
J1 juli 2000
lurgemeester en wethouders spre-
en hun voorkeur uit voor handhaving
an het raadhuis op de Groeneplaats.
;en voorstel van de Stichting Dorps-
erstel om het raadhuis te verplaat-
en wordt afgewezen. Ook een meer-
lerheid van de gemeenteraad vindt
ial het raadhuis op de huidige plaats
ïoet blijven. De raad is bereid
3743.000,- (ƒ8.25 miljoen) uit te
•ekken voor aanpassing en uitbrei-
ing van het huidige raadhuis.
20 oktober 2000
3e Stichting Dorpsherstel onder-
herrit een nieuwe poging voor
ieuwbouw. Voorgesteld wordt huis-
esling op de locatie Elemert/
mmalaan te onderzoeken. Volgens
stichting zijn lang niet alle raads-
acties gelukkig met het college-
oornemen om het huidige raadhuis
oor €3.743.000 euro uit te breiden,
stichting stelt voor de Muziek- en
ansschool en andere welzi|nsin-
ellingen naar het raadhuis te ver-
laatsen. Ze is ook voorstander van
bouw van nieuwe woningen in het
ntrum.
B november 2000
et college trekt €19.500,- (ƒ43.000)
it voor de bouw van extra kamers in
et raadhuis. De gemeente heeft ze
el nodig vanwege de arbo-eisen,
behoefte aan spreekkamers en.de
lename van het aantal medewer-
ers.
januari 2001
let college maakt bekend dat bouw
an een nieuw raadhuis €16.3 miljoen
'36 miljoen) gaat kosten. Uitbreiden
an het raadhuis aan de Groene-
aatskost€8,1 miljoen (ƒ18 miljoen),
oor uitbreiding zal de onroerend-
aakbelasting met 42 procent om
oog moeten en voor nieuwbouw
iet 37 procent (voornemens die la-
ïrniet worden uitgevoerd). Het col-
tge gaat voor uitbreiding. Het is te-
Een sober en doelmatig ge
bouw dat in de buurt van Den
Burg ligt, een moderne uitstra
ling heeft maar niet dominant
aanwezig is. Dat zijn een paar
voorwaarden waaraan het toe
komstige gemeentehuis moet
voldoen volgens de project
commissie Huisvesting, die in
2003 onderzoek doet naar het
nieuwe raadhuis.
De commissie, die bestaat uit
burgemeester Joke Geldorp,
(toenmalig) gemeentesecretaris
Piet Zoon, Henk Pennings, Jim Ie
Roux, een extern projectleider en
de zes fractievoorzitters, presen
teert in juni 2003 een programma
van eisen. Daarin staat ook dat
het nieuwe raadhuis een repre
sentatief bestuurscentrum moet
worden, een ruime beursvloer
moet hebben waar een flexibele
indeling mogelijk is en waar tra
ditionele kantoren in moeten ko
men. Ideeen om met zogeheten
"exp/eWren te werken krijgen
weinig steun. Ook wordt gesteld
dat er voldoende parkeerruimte
hij het toekomstige raadhuis
moet zijn en dat er ruimte moet
Zlln om in de toekomst nog ver
der te kunnen uitbreiden.
Da projectcommissie spreekt
haar voorkeur uit voor nieuw
bouw, omdat dat slechts een half
miljoen euro meer kost dan ver
bouw. Nieuwbouw wordt ge
raamd op 13 miljoen euro en ver
bouw op 12,5 miljoen euro. De
Projectcommissie vindt nieuw
bouw ook nodig, omdat dat ten
goede komt aan het functioneren
van zowel het ambtelijk als het
bestuurlijk apparaat. Het nieuwe
raadhuis moet uit twee bouw-
la9en komen te bestaan. De
commissie baseert zich tijdens
aar onderzoek op een rapport
van Ernsts Young, dat stelt dat de
gemeente op korte termijn iets
moet doen aan haar ruimtetekort.
gen sloop van het raadhuis, vindt dat
er al genoeg winkels in het centrum
zijn en wijst woningbouw op de
Groeneplaats van de hand. Volgens
het college kleven daar teveel haken
en ogen aan. De bekendmaking van
de plannen vormt de aanloop naar
een inspraakbijeenkomst, die op 11
januari wordt gehouden.
9 januari 2001
Jook Nauta, ontwerper van het plan
Het Hart Hersteld, kondigt aan niet
naar de hoorzitting van de gemeente
te gaan. Hij vindt dat het college ten
dentieuze argumenten tegen ver
plaatsing van het raadhuis gebruikt.
In Het Hart Hersteld pleit Nauta on
der meer voor de bouw van nieuwe
woningen in het centrum. Het raad
huis moet volgens de plannen wor
den opgenomen in de nieuwbouw,
zodat het uit zicht raakt in het cen
trum.
12 januari 2001
Tijdens de hoorzitting worden de re
sultaten van een onderzoek van de
Grontmij gepresenteerd. De ontwik
kelingsmaatschappij oppert vier op
ties voor het toekomstige gemeente
huis. Uitbreiden aan de achterzijde
van het huidige raadhuis, uitbreiden
aan de achterzijde én op de Groene
plaats, uitbreiden richting de Rabo
bank of verplaatsen. Locaties voor
een eventuele verplaatsing worden
niet genoemd. Burgemeester Gel
dorp laat weten dat Nauta te hoog zit
met zijn inschatting dat de grond
onder het raadhuis €5,4 miljoen (ƒ12
miljoen) kan opleveren. De Stichting
Dorpsherstel zegt dat de noodzaak
om een centrale publieksbalie, ge
pland bij het raadhuis, te realiseren
niet de reden mag zijn om een beslis
sing over het raadhuis te forceren.
16 januari 2001
De raadscommissie Bestuur en Or
ganisatie wil nog geen besluit nemen
over verbouw of nieuwbouw. De
commissie vindt dat de bevolking
meer gelegenheid moet krijgen mee
te praten over het toekomstige ge
meentehuis Er heerst veel verbazing
over de hoge kosten voor nieuw
bouw. Dries Veltkamp rekent uit dat
ook mogelijk moet zijn voor €9 mil
joen (ƒ20 miljoen) in plaats van €16.3
miljoen. Hij baseert zich op diverse
gegevens van andere nieuw
gebouwde gemeentehuizen.
2 maart 2001
Het college presenteert voorstellen
om het raadhuis tijdelijk uit te breiden
met een semi-permanent gebouw
dat maximaal vijf jaar blijft staan. De
bodewoning moet worden gesloopt,
zodat het semi-permanente gebouw
achter het raadhuis kan staan. Het
twee verdiepingen tellende bedrijfs
verzamelgebouw krijgt een opper
vlakte van 775 vierkante meter en
moet plaats bieden aan de nieuwe
centrale publieksbalie, het nieuwe
Centrum voor Werk en Inkomen (het
voormalig arbeidsbureau) en uitzend
bureau Start. In de maximaal vijf jaar
dat het blijft staan, kan definitief wor
den bepaald of het raadhuis wordt
verbouwd of verplaatst.
16 maart 2001
De gemeenteraad kiest in meerder
heid voor de komst van het nieuwe
semi-permanente gebouw. Dat gaat
€726 000,- 1,6 miljoen) kosten Met
de realisatie van de centrale publieks
balie in de aanbouw is €239 500
(ƒ528.000) gemoeid. Texels Belang is
tegen vanwege de kosten. Architec
tenbureau ADP uit Deventer maakt
een ontwerp voor het nieuwe ge
deelte
22 januari 2002
De bouw van het semi-permanente
gebouw gaat van tafel. Een meerder-
dat een meerderheid van de raad te
gen nieuwbouw is.
3 maart 2002
Er worden gemeenteraadsverkie
zingen gehouden De raad verandert
grotendeels van personele bezetting
en er wordt een nieuw college van
burgemeester en wethouders sa
mengesteld met Texels Belang, CDA
en nieuwkomer WD, dat de plaats
inneemt van GroenLinks.
19 maart 2002
Het college presenteert een aange
past plan voor het bedrijfsverzamel-
16 april 2002
Het nieuwe college presenteert het
programma met de plannen voor de
komende vier jaar. Wat het toekom
stig raadhuis betreft, gaat er een
meuyve wind waaien. Het nieuwe col
lege is voorstander van nieuwbouw,
mits haalbaar en betaalbaar. Burge
meester en wethouders baseren zich
daarvoor op de verkiezingsprogram
ma's van coalitiepartijen Texels Be
lang, CDA en WD, Het college stelt
ook voor de discussies over het raad
huis en over de invulling van het cen
trum van elkaar te scheiden. Op die
manier moet de discussie over het
heid van de politieke partij zet een
streep door de plannen nadat bekend
is geworden dat de kosten bijna ver
dubbelen. Volgens nieuwe bereke
ning gaat het bedrijfsverzamel
gebouw €1,2 miljoen kosten in plaats
van €726.000,-. De overschrijding is
te wijten aan een misrekening De
investeringen in de te verhuren ge
deelten in het gebouw waren met
meegerekend Alleen GroenLinks wil
nog doorgaan met de aanbouw, om
dat er geen alternatieven zijn en om-
gebouw De centrale publieksbalie.
het CWI en Start worden gevestigd
op de begane grond van het raad
huis. De werkplekken die daar zijn,
worden verplaatst naar de bode
woning (9 stuks) en naar containers
(16 werkplekken) die tijdelijk achter
het raadhuis komen te staan. Met dat
alternatief blijft het college binnen het
beschikbare budget van €727.272,-.
De politieke partijen loven het college
voor het alternatief.
gemeentehuis met te veel worden
'belast' met de discussie over de
Groeneplaats. Pas als een besluit
over het raadhuis is genomen, kan de
discussie over de invulling van het
centrum beginnen.
20 september 2002
Het college presenteert vijf mogelijke
locaties in Den Burg, waar een nieuw
gemeentehuis kan worden gebouwd.
Het zijn: het voormalige A-veld van
SV Texel aan de Emmalaan, het par-
Deze foto, genomen tijdens de opening in 1970, illustreert de ontevredenheid over de bouw van het huidige raadhuis.
IFoto archiet Teielse Coumnt)
Omdat een gedetailleerd ruimtelijk,
functioneel en technisch programma
van eisen op het moment van raming
nog met beschikbaar was, zijn de
bedragen deels gebaseerd op aanna
mes op basis van kengetallen en
ervaringscijfers van gerealiseerde
vergelijkbare projecten. Dit houdt in
dat de cijfers een zekere mate van
onnauwkeurigheid in zich hebben
van of - 10%. Het prijspeil van de
opgestelde investeringsramingen is
van 1 mei 2003. Rekening wordt ge
houden met een prijsstijging van 4%
per jaar (circa €500.000,-) In deze
berekening wordt ervan uitgegaan
dat bij nieuwbouw de herinrichting
van de Groeneplaats budgetneutraal
verloopt. Dit is door de gemeente
overigens met onderzocht. Mocht de
gemeente hier geld op moeten toe
leggen, dan moet dit bedrag dus is in
feite bij de kosten van nieuwbouw
worden opgeteld. Maar als de ge
meente er geld aan overhoudt, dan
mag het ervan worden afgetrokken.
In het rapport van Ernst&Young wordt
uitgegaan van 160 werkplekken (nu
120). Omgerekend per werkplek
komt dat neer op een investering van
circa €81.250.-. Het gebouw krijgt
een oppervlakte van 5600 vierkante
Investeringsoverzicht
Uitbreiding en
Nieuwbouw
renovatie (euro)
(euro)
Grondkosten t/m bouwrijp maken
PM
PM
Bouw- en installtiekosten, terreinafwerking
6.247.310
6 766.200
Inrichting
869.900
869 900
Honorartia, kunst, directe kosten
1.434.576
1.609.881
Tijdelijke voorzieningen
291.080
0
Reserve onvoorzien, prijsstijgingen
1.721.926
1.738 245
Totaal excl. BTW
10.564.792
10984.226
BTW 19%
2.007.310
2.087.002
Totaal incl. BTW
12.572.102
13.071.228
meter (nu 4600), per vierkante meter
is dat circa €2321,-. Bij de groei van
het aantal werkplekken baseert de
gemeente zich op de gemiddelde
groei bij gemeenten (0.75 procent per
jaar).
Volgens Leen Immerzeel uit Utrecht,
adviseur vastgoed die regelmatig
werkt met grote projecten, zijn de
door de gemeente begrote bouw
kosten (€13 miljoen) voor het nieuwe
gemeentehuis op z'n zachtst gezegd
aan de hoge kant. 'Bouw- en instal-
latiekosten zou ik begroten op ruim €6
miljoen. Honoraria, enzovoorts op
circa €700.000,-, en voor reserves en
onvoorziene prijsstijgingen moet je
uitgaan van 10 procent, dus
€600 000,-Met die bedragen kost
het nieuwe raadhuis, inclusief
BTW .tussen de €10 en €11 miljoen.
'Het kost u geen extra belasting
centen', zei burgemeester Joke
Geldorp op vrijdag 23 ppril in haar
column over de kanjerprojecten,
waarvan het nieuwe gemeentehuis
er een is. Is dat werkelijk zo? Een
overzicht van de begrote kosten en
de verwachte financiering.
In totaal bedragen de gezamenlijke
jaarlasten van de kanjerprojecten (op
basis van de begroting 2003) globaal
€1,4 miljoen, maar in de begroting
wordt er jaarlijks €1,8 miljoen voor
vrijgemaakt, ook in verband met
eventuele andere kosten (bijvoor
beeld herinrichting Groeneplaats) of
mogelijke tegenvallers, zoals extra
kosten voor de bouw OSG en
hulpverleningspost
Deze €1,8 miljoen is als volgt opge
bouwd:
In de begroting is vanaf 2002 jaarlijks
€1.005.000,- opgenomen voor de
kanjerprojecten, onder meer nadat de
raad heeft besloten de OZB voor dat
jaar met twee procent extra te verho
Jaarlasten kanjerprojecten
- Nieuwbouw OSG
€445 292,-
- Centrale hulppost
€214.000,-
- Nieuw raadhuis
€642.387,-
- Maquettegebouw
79.754,-
- Muziek en
Dansschool Texel
35 202,-
- Overig
400.000.-
Totaal circa
€1,8 miljoen
Dekking:
Begroot 2002
€1 005.000,-
Inkrimping formatie
€100.000,-
Rente fonds
kanjerprojecten
€299.077,-
Aandelen bouwfonds
€80.000.-
Hogere toeristen
belasting
€200.000,-
OZB-verhoging
€177.000,-
Totaal circa
€1,8 miljoen
gen De toeristenbelasting stijgt in
2004 van 0,68 naar 0,70 cent en, als
de raad ermee akkoord gaat, in 2005
van 0,70 naar 0,77 cent. Dat betekent
in 2005 een extra verhoging van 5
cent. Die extra verhoging moet jaar
lijks €200.000,- euro gaan opleveren.
Het college stelde voor om de Onroe
rend Zaak Belasting vier jaar lang met
2 procent (samen 8 procent) extra te
verhogen. B en w ramen de opbreng
sten op €177.000,-. Alleen stuitte dit
op verzet van de raad, die akkoord
ging met een extra verhoging van 1
procent in 2004.
Verder moet inkrimping van het aan
tal formatieplaatsen in het gemeen
tehuis €100.000 opleveren (nog niet
gerealiseerd). De rente van de aande
len Bouwfonds moet €80.000 euro
gaan opleveren. En dan is er nog de
begrote rente van het fonds Kanjer
projecten (in 2006 naar verwachting
€4.500.000, een bedrag dat dan nog
met is geïnvesteerd.) Dit moet jaarlijks
€300.000 opleveren.
Resteert het antwoord op de vraag of
de burgemeester gelijk heeft met
haar opmerking dat de kanjer
projecten de Texelaars geen extra
belastingcenten kosten. Die is op z'n
minst discutabel. De raad heeft in de
begroting weliswaar geld vrijgemaakt
voor de kanjerprojecten, dit bedrag
moet wel worden opgebracht De
keerterrein bij het voormalige A-veld,
de ijsbaan, de hoek Elemert/
Emmalaan of deels over de vijver bij
de Elemert. De vijf plekken komen in
aanmerking vanwege de goede
bereikbaarheid en omdat er vol
doende parkeermogelijkheden zijn.
Volgens het college moet binnen een
jaar een keuze worden gemaakt. Fi
nanciering en architectuur van het
toekomstige nieuwe raadhuis worden
bewust nog buiten de discussie ge
houden.
18 oktober 2002
De gemeente begint met het plaatsen
van de units voor de tijdelijke extra
werkruimten achter het raadhuis. De
units mogen maximaal vijfjaar blijven
staan.
25 oktober 2002
De raadscommissie Grondgebied wil
nog geen voorkeur uitspreken voor
één van de vijf locaties. De partijen
zien liever eerst welke kosten zijn
gemoeid met een eventuele huisves
ting op de vijf locaties. Wethouder Nel
Eelman laat weten dat wanneer dat
moet gebeuren, de hele procedure
weer terug op hetzelfde punt is als
tweeëneenhalf jaar geleden D66
spreekt haar voorkeur uit voor ver
bouw, waarna de WD laat weten dat
'vijf jaar geleden onder toenmalig
burgemeester Gutker al was gecon
cludeerd dat verbouw bizar duur zou
worden'. Uiteindelijk wordt besloten
een projectcommissie in het leven te
roepen, die gaat onderzoeken hoe
veel het kost om een nieuw raadhuis
aan de Emmalaan te bouwen.
12 juni 2003
De projectcommissie Huisvesting
presenteert haar onderzoek, waarin
een programma van eisen voor het
toekomstige raadhuis is opgenomen
De voorkeur gaat uit naar nieuwbouw
boven verbouw. Nieuwbouw kost
naar verwachting 13 miljoen euro en
verbouw 12,5 miljoen. De project
commissie onderschrijft het eerder
ingenomen standpunt van b en w
(collegeprogramma) dat de discus
sies over verplaatsing van het raad
huis en de invulling van de Groene
plaats van elkaar gescheiden moeten
blijven.
4 juli 2002
Een inspraakavond over de plannen
van de projectcommissie Huisvesting
in de Burgemeester De Koninghal
wordt matig bezocht. Onder de on
geveer vijftig aanwezigen bevinden
zich zo'n dertig Texelaars die er met
namens de gemeente (en dus niet
beroepshalve) zijn. Een deel van de
bezoekers is meer geïnteresseerd in
de invulling van de Groeneplaats dan
in de bouw van een nieuw raadhuis
Geldorp legt uit dat er bewust voor is
gekozen de beide discussies van el
kaar te scheiden, omdat het anders
te onoverzichtelijk wordt. Er is niet
veel weerstand tegen de nieuwbouw.
19 september 2003
Het college presenteert een dek
kingsplan om alle kanjerprojecten,
waaronder ook de bouw van een
nieuw raadhuis, de komende jaren te
kunnen betalen. In totaal wil het col
lege jaarlijks €1,8 miljoen vrijmaken
om de jaarlasten van de kanjer
projecten te betalen. Voor het nieuwe
raadhuis wordt rekening gehouden
met een jaarlast €642.387,- bij een
investering van €13 miljoen.
21 oktober 2003
Insprekers zijn teleurgesteld over een
vergadering van de raadscommissie
Grondgebied waar gesproken wordt
over de locatie van het nieuwe raad
huis. Zij hadden een vervolg verwacht
op de bijeenkomst die in juli werd
gehouden en vinden het jammer dat
de meeste partijen voor zichzelf al
een locatiekeuze hebben gemaakt.
Een meerderheid van de raad neigt
naar nieuwbouw op het voormalige
A-veld van Texel, terwijl de meeste
insprekers voor de ijsbaan gaan.
Wethouder Eelman laat weten dat de
sloop van het huidige raadhuis moet
worden betaald met het geld dat de
verkoop van de onderliggende grond
op de Groeneplaats opbrengt
31 oktober 2003
De kogel gaat door de kerk. De ge
meenteraad kiest op 28 oktober met
grote meerderheid voor de bouw van
een nieuw raadhuis. Alleen D66
(Frans Visman) en CDA'er Gerard
Weijers zijn tegen Om aan de bevol
king tegemoet te komen, nemen de
partijen nog geen beslissing over de
locatie. 'Ik wil het met veertig jaar lang
nagedragen krijgen dat we dit er heb
ben doorgedrukt', zegt Arthur
Oosterbaan. Besloten wordt dat de
bevolking haar mening over een
locatie kan uitspreken tijdens een
zogeheten meningspeilmg. Die wordt
volgende maand - op donderdag 10
juni - gehouden, tegelijk met de ver
kiezingen voor het Europees Parle
ment. Er kan een keuze worden ge
maakt uit het voormalig A-veld van
Texel en de ijsbaan. De politiek is
vooralsnog verdeeld. Texels Belang,
PvdA en GroenLinks gaan voor het
Texelveld, CDA en WD voor de ijs
baan en D66 en Weijers voor ver
bouw.
4 mei 2004
Onder de bevolking begint weerstand
tegen de nieuwbouw te rijzen. Frans
Visman van D66 dient tijdens de
commissievergadering Grondgebied
een motie in waarin hij de andere
partijen vraagt alsnog voor verbouw
van het huidige raadhuis te kiezen. Hij
krijgt geen steun van de andere par
tijen. Zij handhaven het raadsbesluit
van 28 oktober.
De gemeente moet in 2030
kunnen beschikken over een
werkruimte van 5920 tot 6670
vierkante meter. Dat is een van
de adviezen die adviesbureau
Ernst&Young verstrekt, nadat
het in opdracht van de ge
meente onderzoek heeft ge
daan. Het raadhuis aan de
Groeneplaats, dat 4600 vier
kante meter aan werkruimte
heeft, wordt te klein.
De ondernemingsraad roept bo
vendien al een paar jaar dat er
wat gedaan moet worden aan de
arbeidsomstandigheden in het
gebouw. Met ongeveer 120
formatieplaatsen is de gemeente
één van de grootste werkgevers
op het eiland. De afgelopen jaren
wordt meermalen met werk
plekken geschoven en worden
containers in het park gezet om
alles en iedereen binnenboord te
hogden én om een centrale
publieksbalie te kunnen realise
ren.
Volgens Ernst&Young heeft de
gemeente voor een toekomstig
raadhuis in totaal een opper
vlakte van 5500 vierkante meter
(ongeveer een voetbalveld) no
dig, omdat er ook de nodige
groen- en parkeervoorzieningen
rondom een gemeentehuis moe
ten kunnen worden aangelegd.
De projectcommissie Huisves
ting adviseert in 2003 om een
raadhuis te bouwen met een op
pervlakte van 3335 vierkante
meter en twee bouwlagen, zodat
aan het advies van Ernst&Young
(5920 tot 6670) wordt voldaan.
voorgenomen verhoging van de OZB
met 4 keer 2 procent is weliswaar nog
niet gerealiseerd, als dit gebeurt is dit
wel degelijk een belastingverhoging.
In 2002 is de OZB al met twee pro
cent extra verhoogd, toen voor het
nieuwe gebouw van gemeente
werken, ook een kanjerproject. Ook
de vakantieganger betaalt mee aan
de kanjerprojecten. De raad heeft
namelijk al besloten tot een extra
belastingverhoging van 5 cent in
2005.
Als het besluit over een nieuwe
locatie voor het raadhuis is genomen,
wordt de bevolking betrokken bij de
invulling van de Groeneplaats. De
meningen hierover verschillen sterk.
De vastgelopen discussie was er in
de negentiger jaren zelfs de reden
van dat de plannen in de ijskast gin
gen. Veel ondernemers uit Den Burg
volgen de ontwikkelingen met argus
ogen. Ze vrezen dat de komst van
Voordelen nieuwbouw.
1Meer uitbreidingsmogelijkheden (gemeente en andere instellingen), parkeer
voorzieningen en een efficiënte aanvoer en afvoer van goederen, die volgens
b en w onvoldoende gerealiseerd kunnen worden op de bestaande locatie
2. Ruimte voor een aantrekkelijker en meer toeristische inrichting van het cen
trum.
3. Weinig verschil in kosten tussen nieuw- en verbouw.
4. De bouw en inrichting wordt niet beperkt door structuren van het bestaande
gebouw
5. Meer mogelijkheden voor inbouw moderne technieken en optimalisatie werk
omstandigheden.
6. Ambtenaren zitten tijdens verbouwing niet in de rommel
Voordelen verbouw
1. Centrale ligging in hart van Den Burg
2. Geen extra drukte aan de Emmalaan.
3. Langer rendement van investering Centrale Publieksbalie
4 Geen groot 'gat' in het centrum van Den Burg
5. Niet het risico van onvoorziene kosten als gevolg van herinrichting Groene
plaats
6 Gefaseerde (ver)bouw mogelijk en spreiding van kosten
7. Groeneplaats niet jarenlang een bouwput
extra winkelruimte en horeca ten
koste van hun toch al onder druk
staande nering zal gaan Maar voor
standers wijzen erop dat het totale
winkeloppervlak in Den Burg slechts
toeneemt met vier procent, wat vol
gens hen een nauwelijks merkbare in
vloed kan hebben op de bestedingen
elders in Den Burg. Bovendien ont
staat een 'winkelrondje' Den Burg.
Wonen aan de Groeneplaats wordt
door sceptici niet als een optie ge
zien. Ze verwijzen naar de problemen
waar wonen in een uitgaansgebied in
De Koog toe hebben geleid. Met de
komst van sociale woningbouw kun
nen de hoge grondkosten volgens
hen niet worden gedekt. Als er geen
winkels en woningen komen, valt er
volgens critici voor een projectont
wikkelaar weinig eer te behalen aan
de ondergrond van het raadhuis en
draait de gemeenschap op voor de
herinrichting van het hart.