Ontwikkelingen vanaf2000 in vogelvlucht Nieuwe koers raadhuis na verkiezingen 2002 7 Kost kanjerproject echt geen extra belasting? II Kosten nieuw- en verbouw TEXELSE COURANT Eisenprogramma Onderzoek ruimte Toekomst Groeneplaats Enkele argumenten /BIJDAG 14 MEI 2004 foor veel Texelaars leek het de af kopen weken nagenoeg een ver assing te zijn dat de gemeente- aad vorig jaar op 28 oktober heeft lesloten dat er een nieuw raadhuis noet worden gebouwd. Dat besluit ormde destijds echter het voorlo og slot van een al jaren slepende liscussie, waarbij de politieke oorkeuren geregeld wisselden ussen nieuwbouw en verbouw en aarbij meerdere keren op beslis- ende momenten geen knopen ierden doorgehakt. Een beknopt verzicht uit de Texelse Courant an de ontwikkelingen sinds 2000. I februari 2000 )e gemeente geeft adviesbureau mst&Young opdracht uit te zoeken il het huidige raadhuis op de iroeneplaats kan worden gehand- jaafd of dat er naar een nieuwe joatie moet worden uitgekeken. Uit et onderzoek komt naar voren dat Ie gemeente op korte termijn wat loet doen aan haar ruimtegebrek J1 juli 2000 lurgemeester en wethouders spre- en hun voorkeur uit voor handhaving an het raadhuis op de Groeneplaats. ;en voorstel van de Stichting Dorps- erstel om het raadhuis te verplaat- en wordt afgewezen. Ook een meer- lerheid van de gemeenteraad vindt ial het raadhuis op de huidige plaats ïoet blijven. De raad is bereid 3743.000,- (ƒ8.25 miljoen) uit te •ekken voor aanpassing en uitbrei- ing van het huidige raadhuis. 20 oktober 2000 3e Stichting Dorpsherstel onder- herrit een nieuwe poging voor ieuwbouw. Voorgesteld wordt huis- esling op de locatie Elemert/ mmalaan te onderzoeken. Volgens stichting zijn lang niet alle raads- acties gelukkig met het college- oornemen om het huidige raadhuis oor €3.743.000 euro uit te breiden, stichting stelt voor de Muziek- en ansschool en andere welzi|nsin- ellingen naar het raadhuis te ver- laatsen. Ze is ook voorstander van bouw van nieuwe woningen in het ntrum. B november 2000 et college trekt €19.500,- (ƒ43.000) it voor de bouw van extra kamers in et raadhuis. De gemeente heeft ze el nodig vanwege de arbo-eisen, behoefte aan spreekkamers en.de lename van het aantal medewer- ers. januari 2001 let college maakt bekend dat bouw an een nieuw raadhuis €16.3 miljoen '36 miljoen) gaat kosten. Uitbreiden an het raadhuis aan de Groene- aatskost€8,1 miljoen (ƒ18 miljoen), oor uitbreiding zal de onroerend- aakbelasting met 42 procent om oog moeten en voor nieuwbouw iet 37 procent (voornemens die la- ïrniet worden uitgevoerd). Het col- tge gaat voor uitbreiding. Het is te- Een sober en doelmatig ge bouw dat in de buurt van Den Burg ligt, een moderne uitstra ling heeft maar niet dominant aanwezig is. Dat zijn een paar voorwaarden waaraan het toe komstige gemeentehuis moet voldoen volgens de project commissie Huisvesting, die in 2003 onderzoek doet naar het nieuwe raadhuis. De commissie, die bestaat uit burgemeester Joke Geldorp, (toenmalig) gemeentesecretaris Piet Zoon, Henk Pennings, Jim Ie Roux, een extern projectleider en de zes fractievoorzitters, presen teert in juni 2003 een programma van eisen. Daarin staat ook dat het nieuwe raadhuis een repre sentatief bestuurscentrum moet worden, een ruime beursvloer moet hebben waar een flexibele indeling mogelijk is en waar tra ditionele kantoren in moeten ko men. Ideeen om met zogeheten "exp/eWren te werken krijgen weinig steun. Ook wordt gesteld dat er voldoende parkeerruimte hij het toekomstige raadhuis moet zijn en dat er ruimte moet Zlln om in de toekomst nog ver der te kunnen uitbreiden. Da projectcommissie spreekt haar voorkeur uit voor nieuw bouw, omdat dat slechts een half miljoen euro meer kost dan ver bouw. Nieuwbouw wordt ge raamd op 13 miljoen euro en ver bouw op 12,5 miljoen euro. De Projectcommissie vindt nieuw bouw ook nodig, omdat dat ten goede komt aan het functioneren van zowel het ambtelijk als het bestuurlijk apparaat. Het nieuwe raadhuis moet uit twee bouw- la9en komen te bestaan. De commissie baseert zich tijdens aar onderzoek op een rapport van Ernsts Young, dat stelt dat de gemeente op korte termijn iets moet doen aan haar ruimtetekort. gen sloop van het raadhuis, vindt dat er al genoeg winkels in het centrum zijn en wijst woningbouw op de Groeneplaats van de hand. Volgens het college kleven daar teveel haken en ogen aan. De bekendmaking van de plannen vormt de aanloop naar een inspraakbijeenkomst, die op 11 januari wordt gehouden. 9 januari 2001 Jook Nauta, ontwerper van het plan Het Hart Hersteld, kondigt aan niet naar de hoorzitting van de gemeente te gaan. Hij vindt dat het college ten dentieuze argumenten tegen ver plaatsing van het raadhuis gebruikt. In Het Hart Hersteld pleit Nauta on der meer voor de bouw van nieuwe woningen in het centrum. Het raad huis moet volgens de plannen wor den opgenomen in de nieuwbouw, zodat het uit zicht raakt in het cen trum. 12 januari 2001 Tijdens de hoorzitting worden de re sultaten van een onderzoek van de Grontmij gepresenteerd. De ontwik kelingsmaatschappij oppert vier op ties voor het toekomstige gemeente huis. Uitbreiden aan de achterzijde van het huidige raadhuis, uitbreiden aan de achterzijde én op de Groene plaats, uitbreiden richting de Rabo bank of verplaatsen. Locaties voor een eventuele verplaatsing worden niet genoemd. Burgemeester Gel dorp laat weten dat Nauta te hoog zit met zijn inschatting dat de grond onder het raadhuis €5,4 miljoen (ƒ12 miljoen) kan opleveren. De Stichting Dorpsherstel zegt dat de noodzaak om een centrale publieksbalie, ge pland bij het raadhuis, te realiseren niet de reden mag zijn om een beslis sing over het raadhuis te forceren. 16 januari 2001 De raadscommissie Bestuur en Or ganisatie wil nog geen besluit nemen over verbouw of nieuwbouw. De commissie vindt dat de bevolking meer gelegenheid moet krijgen mee te praten over het toekomstige ge meentehuis Er heerst veel verbazing over de hoge kosten voor nieuw bouw. Dries Veltkamp rekent uit dat ook mogelijk moet zijn voor €9 mil joen (ƒ20 miljoen) in plaats van €16.3 miljoen. Hij baseert zich op diverse gegevens van andere nieuw gebouwde gemeentehuizen. 2 maart 2001 Het college presenteert voorstellen om het raadhuis tijdelijk uit te breiden met een semi-permanent gebouw dat maximaal vijf jaar blijft staan. De bodewoning moet worden gesloopt, zodat het semi-permanente gebouw achter het raadhuis kan staan. Het twee verdiepingen tellende bedrijfs verzamelgebouw krijgt een opper vlakte van 775 vierkante meter en moet plaats bieden aan de nieuwe centrale publieksbalie, het nieuwe Centrum voor Werk en Inkomen (het voormalig arbeidsbureau) en uitzend bureau Start. In de maximaal vijf jaar dat het blijft staan, kan definitief wor den bepaald of het raadhuis wordt verbouwd of verplaatst. 16 maart 2001 De gemeenteraad kiest in meerder heid voor de komst van het nieuwe semi-permanente gebouw. Dat gaat €726 000,- 1,6 miljoen) kosten Met de realisatie van de centrale publieks balie in de aanbouw is €239 500 (ƒ528.000) gemoeid. Texels Belang is tegen vanwege de kosten. Architec tenbureau ADP uit Deventer maakt een ontwerp voor het nieuwe ge deelte 22 januari 2002 De bouw van het semi-permanente gebouw gaat van tafel. Een meerder- dat een meerderheid van de raad te gen nieuwbouw is. 3 maart 2002 Er worden gemeenteraadsverkie zingen gehouden De raad verandert grotendeels van personele bezetting en er wordt een nieuw college van burgemeester en wethouders sa mengesteld met Texels Belang, CDA en nieuwkomer WD, dat de plaats inneemt van GroenLinks. 19 maart 2002 Het college presenteert een aange past plan voor het bedrijfsverzamel- 16 april 2002 Het nieuwe college presenteert het programma met de plannen voor de komende vier jaar. Wat het toekom stig raadhuis betreft, gaat er een meuyve wind waaien. Het nieuwe col lege is voorstander van nieuwbouw, mits haalbaar en betaalbaar. Burge meester en wethouders baseren zich daarvoor op de verkiezingsprogram ma's van coalitiepartijen Texels Be lang, CDA en WD, Het college stelt ook voor de discussies over het raad huis en over de invulling van het cen trum van elkaar te scheiden. Op die manier moet de discussie over het heid van de politieke partij zet een streep door de plannen nadat bekend is geworden dat de kosten bijna ver dubbelen. Volgens nieuwe bereke ning gaat het bedrijfsverzamel gebouw €1,2 miljoen kosten in plaats van €726.000,-. De overschrijding is te wijten aan een misrekening De investeringen in de te verhuren ge deelten in het gebouw waren met meegerekend Alleen GroenLinks wil nog doorgaan met de aanbouw, om dat er geen alternatieven zijn en om- gebouw De centrale publieksbalie. het CWI en Start worden gevestigd op de begane grond van het raad huis. De werkplekken die daar zijn, worden verplaatst naar de bode woning (9 stuks) en naar containers (16 werkplekken) die tijdelijk achter het raadhuis komen te staan. Met dat alternatief blijft het college binnen het beschikbare budget van €727.272,-. De politieke partijen loven het college voor het alternatief. gemeentehuis met te veel worden 'belast' met de discussie over de Groeneplaats. Pas als een besluit over het raadhuis is genomen, kan de discussie over de invulling van het centrum beginnen. 20 september 2002 Het college presenteert vijf mogelijke locaties in Den Burg, waar een nieuw gemeentehuis kan worden gebouwd. Het zijn: het voormalige A-veld van SV Texel aan de Emmalaan, het par- Deze foto, genomen tijdens de opening in 1970, illustreert de ontevredenheid over de bouw van het huidige raadhuis. IFoto archiet Teielse Coumnt) Omdat een gedetailleerd ruimtelijk, functioneel en technisch programma van eisen op het moment van raming nog met beschikbaar was, zijn de bedragen deels gebaseerd op aanna mes op basis van kengetallen en ervaringscijfers van gerealiseerde vergelijkbare projecten. Dit houdt in dat de cijfers een zekere mate van onnauwkeurigheid in zich hebben van of - 10%. Het prijspeil van de opgestelde investeringsramingen is van 1 mei 2003. Rekening wordt ge houden met een prijsstijging van 4% per jaar (circa €500.000,-) In deze berekening wordt ervan uitgegaan dat bij nieuwbouw de herinrichting van de Groeneplaats budgetneutraal verloopt. Dit is door de gemeente overigens met onderzocht. Mocht de gemeente hier geld op moeten toe leggen, dan moet dit bedrag dus is in feite bij de kosten van nieuwbouw worden opgeteld. Maar als de ge meente er geld aan overhoudt, dan mag het ervan worden afgetrokken. In het rapport van Ernst&Young wordt uitgegaan van 160 werkplekken (nu 120). Omgerekend per werkplek komt dat neer op een investering van circa €81.250.-. Het gebouw krijgt een oppervlakte van 5600 vierkante Investeringsoverzicht Uitbreiding en Nieuwbouw renovatie (euro) (euro) Grondkosten t/m bouwrijp maken PM PM Bouw- en installtiekosten, terreinafwerking 6.247.310 6 766.200 Inrichting 869.900 869 900 Honorartia, kunst, directe kosten 1.434.576 1.609.881 Tijdelijke voorzieningen 291.080 0 Reserve onvoorzien, prijsstijgingen 1.721.926 1.738 245 Totaal excl. BTW 10.564.792 10984.226 BTW 19% 2.007.310 2.087.002 Totaal incl. BTW 12.572.102 13.071.228 meter (nu 4600), per vierkante meter is dat circa €2321,-. Bij de groei van het aantal werkplekken baseert de gemeente zich op de gemiddelde groei bij gemeenten (0.75 procent per jaar). Volgens Leen Immerzeel uit Utrecht, adviseur vastgoed die regelmatig werkt met grote projecten, zijn de door de gemeente begrote bouw kosten (€13 miljoen) voor het nieuwe gemeentehuis op z'n zachtst gezegd aan de hoge kant. 'Bouw- en instal- latiekosten zou ik begroten op ruim €6 miljoen. Honoraria, enzovoorts op circa €700.000,-, en voor reserves en onvoorziene prijsstijgingen moet je uitgaan van 10 procent, dus €600 000,-Met die bedragen kost het nieuwe raadhuis, inclusief BTW .tussen de €10 en €11 miljoen. 'Het kost u geen extra belasting centen', zei burgemeester Joke Geldorp op vrijdag 23 ppril in haar column over de kanjerprojecten, waarvan het nieuwe gemeentehuis er een is. Is dat werkelijk zo? Een overzicht van de begrote kosten en de verwachte financiering. In totaal bedragen de gezamenlijke jaarlasten van de kanjerprojecten (op basis van de begroting 2003) globaal €1,4 miljoen, maar in de begroting wordt er jaarlijks €1,8 miljoen voor vrijgemaakt, ook in verband met eventuele andere kosten (bijvoor beeld herinrichting Groeneplaats) of mogelijke tegenvallers, zoals extra kosten voor de bouw OSG en hulpverleningspost Deze €1,8 miljoen is als volgt opge bouwd: In de begroting is vanaf 2002 jaarlijks €1.005.000,- opgenomen voor de kanjerprojecten, onder meer nadat de raad heeft besloten de OZB voor dat jaar met twee procent extra te verho Jaarlasten kanjerprojecten - Nieuwbouw OSG €445 292,- - Centrale hulppost €214.000,- - Nieuw raadhuis €642.387,- - Maquettegebouw 79.754,- - Muziek en Dansschool Texel 35 202,- - Overig 400.000.- Totaal circa €1,8 miljoen Dekking: Begroot 2002 €1 005.000,- Inkrimping formatie €100.000,- Rente fonds kanjerprojecten €299.077,- Aandelen bouwfonds €80.000.- Hogere toeristen belasting €200.000,- OZB-verhoging €177.000,- Totaal circa €1,8 miljoen gen De toeristenbelasting stijgt in 2004 van 0,68 naar 0,70 cent en, als de raad ermee akkoord gaat, in 2005 van 0,70 naar 0,77 cent. Dat betekent in 2005 een extra verhoging van 5 cent. Die extra verhoging moet jaar lijks €200.000,- euro gaan opleveren. Het college stelde voor om de Onroe rend Zaak Belasting vier jaar lang met 2 procent (samen 8 procent) extra te verhogen. B en w ramen de opbreng sten op €177.000,-. Alleen stuitte dit op verzet van de raad, die akkoord ging met een extra verhoging van 1 procent in 2004. Verder moet inkrimping van het aan tal formatieplaatsen in het gemeen tehuis €100.000 opleveren (nog niet gerealiseerd). De rente van de aande len Bouwfonds moet €80.000 euro gaan opleveren. En dan is er nog de begrote rente van het fonds Kanjer projecten (in 2006 naar verwachting €4.500.000, een bedrag dat dan nog met is geïnvesteerd.) Dit moet jaarlijks €300.000 opleveren. Resteert het antwoord op de vraag of de burgemeester gelijk heeft met haar opmerking dat de kanjer projecten de Texelaars geen extra belastingcenten kosten. Die is op z'n minst discutabel. De raad heeft in de begroting weliswaar geld vrijgemaakt voor de kanjerprojecten, dit bedrag moet wel worden opgebracht De keerterrein bij het voormalige A-veld, de ijsbaan, de hoek Elemert/ Emmalaan of deels over de vijver bij de Elemert. De vijf plekken komen in aanmerking vanwege de goede bereikbaarheid en omdat er vol doende parkeermogelijkheden zijn. Volgens het college moet binnen een jaar een keuze worden gemaakt. Fi nanciering en architectuur van het toekomstige nieuwe raadhuis worden bewust nog buiten de discussie ge houden. 18 oktober 2002 De gemeente begint met het plaatsen van de units voor de tijdelijke extra werkruimten achter het raadhuis. De units mogen maximaal vijfjaar blijven staan. 25 oktober 2002 De raadscommissie Grondgebied wil nog geen voorkeur uitspreken voor één van de vijf locaties. De partijen zien liever eerst welke kosten zijn gemoeid met een eventuele huisves ting op de vijf locaties. Wethouder Nel Eelman laat weten dat wanneer dat moet gebeuren, de hele procedure weer terug op hetzelfde punt is als tweeëneenhalf jaar geleden D66 spreekt haar voorkeur uit voor ver bouw, waarna de WD laat weten dat 'vijf jaar geleden onder toenmalig burgemeester Gutker al was gecon cludeerd dat verbouw bizar duur zou worden'. Uiteindelijk wordt besloten een projectcommissie in het leven te roepen, die gaat onderzoeken hoe veel het kost om een nieuw raadhuis aan de Emmalaan te bouwen. 12 juni 2003 De projectcommissie Huisvesting presenteert haar onderzoek, waarin een programma van eisen voor het toekomstige raadhuis is opgenomen De voorkeur gaat uit naar nieuwbouw boven verbouw. Nieuwbouw kost naar verwachting 13 miljoen euro en verbouw 12,5 miljoen. De project commissie onderschrijft het eerder ingenomen standpunt van b en w (collegeprogramma) dat de discus sies over verplaatsing van het raad huis en de invulling van de Groene plaats van elkaar gescheiden moeten blijven. 4 juli 2002 Een inspraakavond over de plannen van de projectcommissie Huisvesting in de Burgemeester De Koninghal wordt matig bezocht. Onder de on geveer vijftig aanwezigen bevinden zich zo'n dertig Texelaars die er met namens de gemeente (en dus niet beroepshalve) zijn. Een deel van de bezoekers is meer geïnteresseerd in de invulling van de Groeneplaats dan in de bouw van een nieuw raadhuis Geldorp legt uit dat er bewust voor is gekozen de beide discussies van el kaar te scheiden, omdat het anders te onoverzichtelijk wordt. Er is niet veel weerstand tegen de nieuwbouw. 19 september 2003 Het college presenteert een dek kingsplan om alle kanjerprojecten, waaronder ook de bouw van een nieuw raadhuis, de komende jaren te kunnen betalen. In totaal wil het col lege jaarlijks €1,8 miljoen vrijmaken om de jaarlasten van de kanjer projecten te betalen. Voor het nieuwe raadhuis wordt rekening gehouden met een jaarlast €642.387,- bij een investering van €13 miljoen. 21 oktober 2003 Insprekers zijn teleurgesteld over een vergadering van de raadscommissie Grondgebied waar gesproken wordt over de locatie van het nieuwe raad huis. Zij hadden een vervolg verwacht op de bijeenkomst die in juli werd gehouden en vinden het jammer dat de meeste partijen voor zichzelf al een locatiekeuze hebben gemaakt. Een meerderheid van de raad neigt naar nieuwbouw op het voormalige A-veld van Texel, terwijl de meeste insprekers voor de ijsbaan gaan. Wethouder Eelman laat weten dat de sloop van het huidige raadhuis moet worden betaald met het geld dat de verkoop van de onderliggende grond op de Groeneplaats opbrengt 31 oktober 2003 De kogel gaat door de kerk. De ge meenteraad kiest op 28 oktober met grote meerderheid voor de bouw van een nieuw raadhuis. Alleen D66 (Frans Visman) en CDA'er Gerard Weijers zijn tegen Om aan de bevol king tegemoet te komen, nemen de partijen nog geen beslissing over de locatie. 'Ik wil het met veertig jaar lang nagedragen krijgen dat we dit er heb ben doorgedrukt', zegt Arthur Oosterbaan. Besloten wordt dat de bevolking haar mening over een locatie kan uitspreken tijdens een zogeheten meningspeilmg. Die wordt volgende maand - op donderdag 10 juni - gehouden, tegelijk met de ver kiezingen voor het Europees Parle ment. Er kan een keuze worden ge maakt uit het voormalig A-veld van Texel en de ijsbaan. De politiek is vooralsnog verdeeld. Texels Belang, PvdA en GroenLinks gaan voor het Texelveld, CDA en WD voor de ijs baan en D66 en Weijers voor ver bouw. 4 mei 2004 Onder de bevolking begint weerstand tegen de nieuwbouw te rijzen. Frans Visman van D66 dient tijdens de commissievergadering Grondgebied een motie in waarin hij de andere partijen vraagt alsnog voor verbouw van het huidige raadhuis te kiezen. Hij krijgt geen steun van de andere par tijen. Zij handhaven het raadsbesluit van 28 oktober. De gemeente moet in 2030 kunnen beschikken over een werkruimte van 5920 tot 6670 vierkante meter. Dat is een van de adviezen die adviesbureau Ernst&Young verstrekt, nadat het in opdracht van de ge meente onderzoek heeft ge daan. Het raadhuis aan de Groeneplaats, dat 4600 vier kante meter aan werkruimte heeft, wordt te klein. De ondernemingsraad roept bo vendien al een paar jaar dat er wat gedaan moet worden aan de arbeidsomstandigheden in het gebouw. Met ongeveer 120 formatieplaatsen is de gemeente één van de grootste werkgevers op het eiland. De afgelopen jaren wordt meermalen met werk plekken geschoven en worden containers in het park gezet om alles en iedereen binnenboord te hogden én om een centrale publieksbalie te kunnen realise ren. Volgens Ernst&Young heeft de gemeente voor een toekomstig raadhuis in totaal een opper vlakte van 5500 vierkante meter (ongeveer een voetbalveld) no dig, omdat er ook de nodige groen- en parkeervoorzieningen rondom een gemeentehuis moe ten kunnen worden aangelegd. De projectcommissie Huisves ting adviseert in 2003 om een raadhuis te bouwen met een op pervlakte van 3335 vierkante meter en twee bouwlagen, zodat aan het advies van Ernst&Young (5920 tot 6670) wordt voldaan. voorgenomen verhoging van de OZB met 4 keer 2 procent is weliswaar nog niet gerealiseerd, als dit gebeurt is dit wel degelijk een belastingverhoging. In 2002 is de OZB al met twee pro cent extra verhoogd, toen voor het nieuwe gebouw van gemeente werken, ook een kanjerproject. Ook de vakantieganger betaalt mee aan de kanjerprojecten. De raad heeft namelijk al besloten tot een extra belastingverhoging van 5 cent in 2005. Als het besluit over een nieuwe locatie voor het raadhuis is genomen, wordt de bevolking betrokken bij de invulling van de Groeneplaats. De meningen hierover verschillen sterk. De vastgelopen discussie was er in de negentiger jaren zelfs de reden van dat de plannen in de ijskast gin gen. Veel ondernemers uit Den Burg volgen de ontwikkelingen met argus ogen. Ze vrezen dat de komst van Voordelen nieuwbouw. 1Meer uitbreidingsmogelijkheden (gemeente en andere instellingen), parkeer voorzieningen en een efficiënte aanvoer en afvoer van goederen, die volgens b en w onvoldoende gerealiseerd kunnen worden op de bestaande locatie 2. Ruimte voor een aantrekkelijker en meer toeristische inrichting van het cen trum. 3. Weinig verschil in kosten tussen nieuw- en verbouw. 4. De bouw en inrichting wordt niet beperkt door structuren van het bestaande gebouw 5. Meer mogelijkheden voor inbouw moderne technieken en optimalisatie werk omstandigheden. 6. Ambtenaren zitten tijdens verbouwing niet in de rommel Voordelen verbouw 1. Centrale ligging in hart van Den Burg 2. Geen extra drukte aan de Emmalaan. 3. Langer rendement van investering Centrale Publieksbalie 4 Geen groot 'gat' in het centrum van Den Burg 5. Niet het risico van onvoorziene kosten als gevolg van herinrichting Groene plaats 6 Gefaseerde (ver)bouw mogelijk en spreiding van kosten 7. Groeneplaats niet jarenlang een bouwput extra winkelruimte en horeca ten koste van hun toch al onder druk staande nering zal gaan Maar voor standers wijzen erop dat het totale winkeloppervlak in Den Burg slechts toeneemt met vier procent, wat vol gens hen een nauwelijks merkbare in vloed kan hebben op de bestedingen elders in Den Burg. Bovendien ont staat een 'winkelrondje' Den Burg. Wonen aan de Groeneplaats wordt door sceptici niet als een optie ge zien. Ze verwijzen naar de problemen waar wonen in een uitgaansgebied in De Koog toe hebben geleid. Met de komst van sociale woningbouw kun nen de hoge grondkosten volgens hen niet worden gedekt. Als er geen winkels en woningen komen, valt er volgens critici voor een projectont wikkelaar weinig eer te behalen aan de ondergrond van het raadhuis en draait de gemeenschap op voor de herinrichting van het hart.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 7