Bestuur Ronde om Texel wil gezelligheid teru
'Hele uitdaging om he
allemaal te bedwinger
6
'ledereen moet zich er
weer thuis bij voelen
'Rijke uitstraling, maar
ieder dubbeltje omkeren
Hans Huisman: 'Leukste plek tijdens Ronde'
Ria Bosken: Ruim vijfduizend broodjes'
Thomas Stiehl: 'Geen ongevaarlijk baantje
TEXELSE
COURANT
Idol Boris
Verkeer tijdens
Ronde om Texel
VRIJDAG 28 Mgl
Te grootschalig, te commercieel, on-Texels en teveel bobo's.
De kritiek van Texelaars op het grootste evenement van ons ei
land, de Ronde om Texel, was in de afgelopen jaren niet mals.
Velen vonden de zeilrace onder sponsor Cisco Systems vooral
een evenement dat toevallig op Texel plaatsvond, maar net zo
goed op een andere locatie gehouden had kunnen worden.
Vorig jaar was een duidelijke verandering merkbaar, mede on
der invloed van de nieuwe sponsor ZwitserlevenDit jaar heeft
de organisatie alles uit de kast gehaald om het Rondje, dat op
zaterdag 5 juni wordt gevaren, weer terug bij de Texelaars te
brengen. 'We hebben verschillende veranderingen doorgevoerd
en hopen dat iedereen zich dit jaar weer thuis voelt bij de
Ronde', aldus voorzitter Sidney van Zon.
Ook Van Zon kent de kritiek en wist
dat er dingen zouden moesten veran
deren om Texelaars én zeilers en
thousiast te houden voor de Ronde
en zodoende de broodnodige draag
kracht te garanderen. Niettemin rela
tiveert hij de kritiek nuchter. 'Je doet
het nooit goed. Er is altijd wel wat aan
te merken. De mensen willen wel een
leuk programma in de tent, maar het
mag niks kosten. Aan de overkant
vragen ze voor zulke evenementen
twintig euro entree, maar op Texel
vinden ze vijf euro al teveel. Toch
moet je daar rekening mee houden,
want Texelaars vormen een wezenlijk
onderdeel van de Ronde.'
Volgens Van Zon was Cisco, dat het
evenement een aantal jaar spons
orde, een goede sponsor. 'Het is een
bedrijf met veel uitstraling, dat com
mercieel gezien flink uitpakte Dat
heeft de Ronde wel op de kaart ge
zet en naar een hoger niveau ge
bracht Daardoor is er meer mogelijk
geworden met sponsoring.' De kritiek
die er was, wijt de voorzitter aan de
manier waarop Cisco naar buiten
trad 'Ze wilden prijzengeld invoeren.
Dat hebben we toen gedaan, maar
achteraf hadden we daar spijt van Er
kwam veel weerstand tegen, omdat
het als te commercieel werd gezien.
En op de Ronde-dag liet Cisco drie
bussen aanrijden om de VIP's te ver
voeren. Daardoor stond het overige
verkeer een kwartier vast. Dat wekt
wrevel en geeft de Ronde een bobo
uitstraling. We merkten ook dat er
bedrijven afhaakten die ons anders
wel steunden.' Opvallend is volgens
Van Zon het gegeven dat de Ronde
een rijke uitstraling heeft. 'Veel men
sen denken dat het niet op kan. Ze
zien luxe units, auto's, een grote
feesttent, noem maar op Maar de
realiteit is dat we ieder dubbeltje
moeten omkeren en dat we vaak een
tekort hebben op de begroting.' Hoe
wel de Ronde om Texel samen met
de motorrace TT in Assen en de
wielerronde Amstel Gold Race tot de
drie grootste sportevenementen van
Nederland behoort, bedraagt het
sponsorbudget slechts enkele ton
nen. Vergeleken met die andere eve
nementen is dat volgens de voorzif
ter een mager budget.
Relaxte sfeer
Vorig jaar was de invloed van de
nieuwe sponsor Zwitserleven al
merkbaar. 'De sfeer was heel anders
Alles ging heel relaxt en de samen
werking met de sponsors was per-
Zwitserleven staat daar volledig bui
ten. Wij vinden de poster goed pas
sen bij het evenement, er ademt een
relaxte sfeer uit. We dragen al vijftien
jaar massaliteit en actie uit Het was
nu tijd voor wat anders.'
Gezelligheid
Gezelligheid lijkt een sleutelwoord
geworden bij de Ronde om Texel.
Hoewel het draait om die ene wed
strijd, lijken steeds meer Texelaars en
toeristen het strand in de dagen voor
afgaand aan de race veelvuldig te
bezoeken. Daarom is het aantal acti
viteiten op en bij het strand uitge
breid. 'We hebben op het strand een
pitsstraat ingericht, waar de toppers
en hun sponsors zich kunnen presen
teren. Mensen willen graag de
kanshebbers van dichtbij zien en een
praatje maken. Dat kan nu. Er worden
ook clinics gegeven en de sponsors
kunnen zich profileren.' Naast de zeil
tocht naar de Hors en de Texel Dutch
Open, een zeilwedstrijd over drie
dagen, worden op donderdag en vrij
dag verschillende funraces gehou
den, vlak onder de kust. 'Veel zeilers
zijn hier de hele week en klaagden dat
er weinig te doen was op het strand.
Sidney van Zon: 'Er is altijd wel wat aan te merken. Je doet het nooit goed.
fect. ledereen zat op hetzelfde spoor.
In het verleden moesten we Cisco
nog wel eens afremmen, omdat het
te commercieel dreigde te worden,
maar met Zwitserleven staat het zei
len centraal De kritiek dat Zwitser
leven niettemin een grote stempel
drukt op het evenement, doordat
voor de poster en het boekje de
promotiefoto van de pensioen
verzekeraar is gebruikt, wijst Van Zon
resoluut van de hand. 'Ha, wordt dat
gedacht? Nou, dat is met zo. Het
bestuur heeft daarover beslist.
Met de funraces kunnen ze zich
prima vermaken en voor het publiek
is het ook hartstikke leuk om dat van
dichtbij te kunnen zien.' Verschillende
veranderingen zijn voortgekomen uit
een enquête die de Ronde vorig jaar
onder de zeilers hield 'Daaruit bleek
dat ze meer activiteiten op het strand
wilden en het avondprogramma heel
belangrijk vonden.' Ook dit jaar ne
men de activiteiten in de tent een
prominente plaats in tijdens de
Ronde-week. Vanaf woensdagavond
verzorgt TROS-radio live-uitzendin-
Vrijwilliger Hans Huisman, hij 'werkt'
al drieëntwintig jaar als Ronde-
vrijwilliger. Volgens velen heeft hij
daar het meest beroerde baantje:
Huisman regelt het verkeer aan het
begin van het strandslag en contro
leert wie er mogen doorrijden naar
het parkeerterrein en wie niet. Zelf
ziet hij dat anders. 'Dit is de leukste
plek om te werken tijdens de Ronde.
Je wordt de hemel in geprezen en de
hel ingetrapt.' Met zijn zoon Barry be
waakt Huisman de toegang nauwge
zet: geen parkeerkaart, dan geen toe
gang. Dat wekt regelmatig de woede
van automobilisten die toch het slag
op willen rijden. 'Als je alle smoesjes
hier hoort, het is onvoorstelbaar Dat
maakt het leuk. En altijd blijven la
chen en je niks aantrekken van alle
shit die je over je heen krijgt.' Want
hoewel vader en zoon Huisman niet
gauw van hun stuk zijn gebracht, is
de agressie tegen hen de afgelopen
jaren fors toegenomen. 'We hebben
nu ook geëist dat er twee dagen po
litie bij komt. In voorgaande jaren was
dat alleen op zaterdag, maar dat kan
niet meer. Ze moeten er ook op vrij
dag bij zijn.' Die extra politie-inzet
vloeit voort uit een incident dat vorig
jaar plaatsvond, toen een Texelse on
dernemer zonder parkeerkaart zich
zelf zo belangrijk vond dat hij wei
gerde terug te gaan. De Koger
horecabaas gaf gas waardoor Barry
Huisman op de motorkap van de
wagen belandde. 'Barry kreeg nog
een grote bek toe, omdat hij vingers
had gemaakt op de voorruit', vertelt
vader Hans verontwaardigd. Deson
danks blijven ze zich voor de Ronde
inzetten. 'Of ik zelf iets met zeilen
heb? Nul komma nul! Ik ben één keer
mee geweest en toen was ik meer
onderwater dan bovenwater, dus laat
mij maar lekker bij boerderij Uit en
Thuis staan. Weg van alle hectiek op
het strand.'
Barry en Hans Huisman: 'Je wordt de hemel
In geprezen en de hel in gescholden.
Ria Bosken runt de keuken waar de vrij
willigers hun maaltijden nuttigen.
(Foto's RoT/Olivter Schilhng)
Een bekende plek voor alle vrijwilli
gers is ongetwijfeld De Doos. de
restaurantcontainer waar dagelijks
wordt gegeten door de vrijwilligers
die op het strand bezig zijn in de
Rondeweek. De foerageafdeling
wordt gerund door Ria Bosken die
nu voor het tweede jaar de keuken
bestiert. 'Eigenlijk is onze keet het
centrale punt. Bijna alle vrijwilligers
komen 's morgens eerst hier een
broodje en koffie halen voordat ze
naar het strand gaan Gezellig hoor,
dan komen ze even bijkletsen.' Vier
vrijwilligers zijn actief bij de foerage.
Vorig jaar gingen er ruim vijfduizend
broodjes door, achthonderdvijftig
maaltijden, honderdzeventig liter
soep en ontelbare liters koffie en
thee. 'Het eten wordt kant-en-klaar
aangeleverd en vervolgens
warmd in de keuken van De Doos.
'Laat die naam maar weg hoor, want
die gaan we veranderen. Ik vind het
zo'n stomme naam, daar komt wat
anders voor', laat zij nog even we
ten. Bosken is zelf verantwoordelijk
voor de inkoop en de sponsoring.
'We hebben een beperkt budget
voor het eten, dus ik probeer via
sponsoring m'n spullen te krijgen.
'Ik heb het al voor elkaar dat we
vijfenvijftighonderd broodjes
gesponsord krijgen', vertelt zij trots.
Hoewel het eten bij een bekende
Texelse slagerij vandaan komt, is
met iedereen er over te spreken.
'Ach, je hebt altijd van die zeur
kousen die nooit iets lekker vinden.
Ja, de macaroni was vorig |aar mis
lukt, maar dat kan natuurlijk altijd
gebeuren. We hebben dit jaar wel
twee dagen wat anders in het pro
gramma. Maar veel keus heb je niet,
MHtlMMMUinr 9»»<e boeveelhS'
den verwarmen fn een kWne
ruimte.'
Tijdens het dagprogramma in de
tent op zaterdag treedt ook Bons
op, de winnaar van Idols 2004.
De populaire zanger, wiens eer
ste single op nummer éen in de
Top 40 binnenkwam, treedt op in
het live-programma van Tros
3FM.
gen vanuit de tent. De toegang is gra
tis.
Een grote verandering is ook de in
voering van startnummers, in plaats
van zeilnummers. De eerste vijftig
finishers van vorig jaar krijgen de
startnummers één tot en met vijftig.
Daardoor wordt het mogelijk om ac
tuele tussenstanden door te geven,
waarin de handicap van de verschil
lende boten al is verrekend. In de
Ronde om Texel wordt gewerkt met
de zogeheten Texel Rating, waarbij
iedere boot een handicap krijgt toe
gewezen op basis van een aantal
gegevens, zoals lengte, gewicht en
zeiloppervlak van de boot. Daardoor
maakt iedere deelnemer evenveel
kans op de eindoverwinning. 'De
wedstrijd wordt met negen camera's
in beeld gebracht en die beelden
worden live uitgezonden op een
metersgroot scherm bij paal 17. Hoe
ven de mensen met meer het hele
eiland rond om de race te volgen',
licht Van Zon toe. De livebeelden zijn
tevens direct te zien op de website
van de Ronde
Vrijwilligers
Hoewel de organisatie inmiddels zo
groot is geworden, dat naast het vrij
willige bestuur één betaalde kracht is
aangetrokken, rondecoördinator
Edwin Lodder, wordt het evenement
gedragen door de ruim vierhonderd
vrijwilligers die zich een of meerdere
dagen in de week van de Ronde be
langeloos inzetten. De meeste van
hen zijn Texelaars, die vaak al vele
jaren actief zijn. Ondanks het grote
aantal vrijwilligers is het volgens Van
Zon niet meer mogelijk om het zon
der een betaalde coördinator te doen.
'Het evenement is te groot geworden
om het alleen nog met vrijwilligers te
doen. Het werk dat Edwin Lodder
doet, kan ik er met bijhebben en de
andere bestuursleden ook niet. Hij
besteedt per jaar honderd dagen aan
de Ronde. We zien geen andere op
lossing. De belangen zijn te groot.'
Op de vraag of een vergoeding voor
de bestuursleden dan ook niet ge
past zou zijn, antwoordt Van Zon:
'Het is wel eens moeilijk te bepalen
waar de grens ligt, maar we probe
ren het zo lang mogelijk te vermijden.
Zo lang je zonder vergoedingen kunt,
moet je dat doen, maar er komt na
tuurlijk een moment dat het knakt.' In
ieder geval wordt er momenteel be
keken hoe het bestuur er in de toe
komst moet uitzien. 'Het is belangrijk
dat er een daadkrachtig bestuur komt
dat beleid kan maken. We hebben nu
teveel uitvoerders en te weinig echte
bestuurders. Dat zou anders moe
ten.' Verder wil het bestuur het draag
vlak van de Ronde vergroten, door
diverse belangenorganisaties te be
trekken bij de Raad van Advies, het
orgaan dat het dagelijks bestuur van
de Ronde om Texel adviseert en con
troleert. 'Daarin zouden mensen uit
TVO, de VW en andere organisaties
moeten zitten. Mensen die beleid
kunnen maken en hun sporen al heb
ben verdiend als bestuurder.' Mo
menteel bestaat de Raad van Advies
slechts uit Rom van Schaik, die is
aangetrokken na het vertrek van Jook
Nauta en Martin Warnaar, die beiden
hun bestuurlijke activiteiten hebben
Om de verkeersdrukte tijdens de
Ronde om Texel in goede banen te
leiden, worden enkele tijdelijke
maatregelen genomen bij paal 17
en bij de vuurtoren. Deze maatre
gelen worden ter plekke met bor
den aangekondigd, de duur ervan
zal zo kort mogelijk worden gehou
den.
Van vrijdagochtend 4 juni tot zondag
ochtend 6 juni geldt er eenrichtings
verkeer op Californiëweg, Ruyslaan,
Pelikaanweg en Randweg. De toe
gangsweg tot paal 17 is uitsluitend
toegankelijk voor automobilisten in
bezit van een parkeerkaart.
Op de dag van de Ronde zelf geldt
er eenrichtingsverkeer op Vuurtoren-
weg, Stengweg en Volharding.
De organisatie wijst er nadrukkelijk op
dat de parkeermogelijkheden be
perkt zijn en adviseert bezoekers op
de fiets te komen. Als de doorstro
ming naar het parkeerterrein stokt,
betekent dat met dat het terrein vol
is. Auto's mogen slechts na aanwij
zingen van de dienstdoende politie-
ÖwhT worden gepar-
'WW.'TWH! fnlèt alleen tijdens de
Ronde om Texel) nadrukkelijk verbo
den met auto's op het strand te ko
men.
iFoto arch.il T«nj,
Een groep Texelaars die vorig jaar meedeed aan de 26ste editie van de Ronde om Texel.
Tussen alle professionele wed
strijdzeilers, internationale gasten
en aankomende deelnemers van
de Olympische Spelen door doen
ook elk jaar diverse Texelaars mee
aan de grootste catamaranrace ter
wereld. De één puur voor het ple
zier, de ander om een zo snel mo
gelijke tijd neer te zetten. De
Texelaars hebben het met elkaar
gemeen dat ze geen onverdienste
lijke prestaties leveren in het inter
nationale deelnemersveld. Een
voorbeschouwing van enkele
Texelse deelnemers.
Bart Boon vaart samen met Andreas
Monen. 'Wij zijn de afgelopen weken
aan het knutselen geweest aan onze
Superneefie 23 om hem wat groter te
maken. Hij is nu zeven meter tien lang
en de mast is dertien meter hoog. De
gemiddelde lengte van een mast is
ongeveer tien meter, dus we steken
wel iets boven het veld uit op het
water. We voeren een zeil van veer
tig vierkante meter en willen probe
ren een zo snel mogelijke tijd neer te
gaan zetten. Het gaat ons met om het
winnen, we weten ook dat we die
professionele jongens met kunnen
bijhouden, maar we willen wel voor
onszelf een snelle tijd neerzetten. We
afgebouwd. Zelf blijft Van Zon aan als
voorzitter. 'Ik zou eigenlijk vorig jaar
stoppen, maar de sponsor en het
bestuur wilden graag dat ik bleef, dus
dat heb ik gedaan. Voor mij is de
Ronde ieder |aar een hoogtepunt. Als
ik de start zie, vind ik dat een grote
kick. Maar als de drive weg is, stop
ik, want dan wordt het niks meer'
De start van de 27ste Ronde om
Texel is zaterdag 5 juni tussen 9.30 en
10.00 uur bij paal 17. Het week-
programma staat vermeld in de
Vakantiekrant die vrijdag bij deze
krant wordt bezorgd en het
programmaboekje van de Ronde dat
dinsdag werd verspreid. Het meest
actuele feestprogramma staat op de
website www.roundtexel.com..
Tekst Jeroen van Hattum
en Louise van der Sluis
varen mee in de open klasse. Het
water zijn we nog niet op geweest
met het schip, daar hebben we de
afgelopen weken nog geen tijd voor
gehad. Dit weekend moet het gebeu
ren.'
Rogier Krüger: 'De race is bijzonder
om mee te maken, omdat je onder
weg alle omstandigheden krijgt die je
je maar kunt bedenken. Je vaart met
de stroming mee, je vaart tegen de
stroming in en je zeilt alle windrakken
die maar mogelijk zijn. Dat maakt het
speciaal en het is ook leuk omdat het
de grootste catamaranrace is die er
is. En hij wordt bij Texel gehouden. Ik
heb er nog niet voor getraind, dat ga
ik komend weekend doen. Ik had dat
wel eerder willen doen, maar ik was
er nog niet aan toegekomen. Ik doe
weer mee met mijn Hobie 17. Een
bepaalde plaats heb ik niet voor
ogen. De boel heel houden, de
Ronde heelhuids uitvaren en plezier
hebben, daar gaat het me om.'
Willem Houwing, vaart samen met
Texelganger Eduard Zanen, omdat
zijn vaste kompaan Kees Dros door
een achillespeesblessure 't Rondje
een keer moet overslaan. 'Eduard en
ik hebben in het verleden al wel va
ker met elkaar gezeild. Hij is ook lid
van de kustzeilvereniging in De
Cocksdorp. Wij willen proberen het
rondje zo snel mogelijk te zeilen. We
varen met een Tornado en dat is een
snelle boot. We hebben inmiddels
twee keer op het water gezeten om
te oefenen en komend weekend gaan
we ook nog. Het voordeel is dat we
de tocht kennen. We varen hem ge
middeld een paar keer per jaar en niet
alleen voor 't Rondje.'
Martin Maat, vaart samen met zijn
vader Arie Maat. 'Het mooie aan 't
Rondje is dat er zoveel elementen
inzitten. Je kunt hem in vijf, zes de
len opdelen. Het stuk Noordzee tus
sen paal 17 en de vuurtoren is heel
anders dan het laatste gedeelte tot
paal 17, het eerste stuk op de Wad
denzee van de vuurtoren tot de VC-
boei is weer heel anders dan het stuk
van de VC-boei tot aan Oudeschild
en naar het 't Horntje is het ooi
anders. Je gaat met de sta
mee, je gaat tegen de kenterirj
het tij in en je krijgt ook stroro
gen. Het is een hele uitdaging»
allemaal te bedwingen. Het s
onzeker of we meedoen. We
wel geregistreerd, maar we hs
nog niet kunnen oefenen. Bedr
is wel, als we meedoen, om na
plek bij de eerste honderd te ko
Ik ben met mijn zus een kea
geweest in het overallklassens
derde in mijn klasse en datsm
naar meer.'
Andrew Albers. vaart same
Fetze de Haan. 'Het begint d
wel vroeg (de start is om 9.3
red.), maar het voordeel daai
dat je ook weer op tijd terug be
rondje is mooi om te doen v
de prestatie die je levert. Je be
een groot veld aan zeilers en
probeer je op een goede plek
digen. Vorig jaar eindigden we
de middenmoot. Geoefend h
we nog niet, maar we hebti
Pinksteren nog en het voordes:
we de wateren kennen.'
Dennis Eelman, vaart samtr
René Jager. 'Het leuke aan 'tR
vind ik de sfeer die erom heen!
het wedstrijdelement en demi»
heid die je hebt om andere Ier»
de kustzeilvereniging eens af6
ven. Met René heb ik net een«
tweedehands boot geregelds
overkant. Ik had een Prindle 19
hebben een snellere Hobie Ti®
kocht. We waren eigenlijk naa
andere boot aan het kijken, ma
was al jarenlang een wens or»
Hobie Tiger te kopen, we zag
een liggen en toen hebben wt
die gekocht. Er zit een spmnafe
maar daar gaan we tijdens 't B;
nog niet mee zeilen. Het oefen
volgende week moeten gete
René en ik hebben allebei eer
bestaan en hij heeft het kd
weekend ook druk met zijn str
ent (paviljoen Paal 9, red Ma
hopen straks sneller te
voorgaande jaren en verder gas
er gewoon van genieten.'
Auto's die onverhoopt toch illegaal
door de confrole komen, worden
opgevangen door Thomas Stiehl en
Joop Kramer. Die duo is al jaren het
vaste gezicht bij het parkeerterrein
aan het strandslag. Dit jaar moet
Stiehl het echter zonder zijn vaste
maat Kramer doen, die op vakantie
is. Net als vele anderen, maakte ook
Stiehl een hele 'carrière' door als
Rondevrijwilliger. Via de afdelingen
communicatie en transport kwam
hij uiteindelijk bij parkeerbeheer te
recht. 'Daar ging het niet goed. le-
Joop Kramer en Thomas Stiehl al jaren het gezicht van het parkeerterrein.
dereen deed maar wat-ie wou t
toen ben ik daar ingestapt.' Sar
met Kramer, Jaap van Lenten
Cees Eelman is hij verantwoordi
voor het reilen en zeilen op hetp
keerterrein. Ook dit is geen o
vaarlijk baantje. Een bumper»
knieën, hangend aan een m
spiegel en boven op de motort
Stiehl maakte het allemaal n
Toch laat hij zich niet ontmoet
en bemant bijna de hele week1
's morgens vroeg tot 's avondsl
zijn post. Ook hij geniet van
smoesjes die automobilisten'
hangen. 'Je kent het wel. Ik beri
vriendje van die en die, of
even dit of dat Ik ken ze allen
Er zijn er ook die denken dal
de naam Lodder (Ronder'
dinator, red.) laten vallen dat ze'
alles kunnen doen. Niet dus.
mooiste smoes dacht hij vongP
te horen, toen een automobilist'
al deurwaarder voorstelde. Ik®
nog, dat is een originele sifi>
maar het bleek een echte deun*
der te zijn. Die kwam beslagleï
op een auto en een catarrh"
Naast alle vervelende incidents
er volgens Stiehl ook veel leu®
beleven. 'Er komen hier veelb
sen langs voor een praatje e"n
z'n vieren hebben we het he
zellig.'