Bestuur Ronde om Texel wil gezelligheid teru 'Hele uitdaging om he allemaal te bedwinger 6 'ledereen moet zich er weer thuis bij voelen 'Rijke uitstraling, maar ieder dubbeltje omkeren Hans Huisman: 'Leukste plek tijdens Ronde' Ria Bosken: Ruim vijfduizend broodjes' Thomas Stiehl: 'Geen ongevaarlijk baantje TEXELSE COURANT Idol Boris Verkeer tijdens Ronde om Texel VRIJDAG 28 Mgl Te grootschalig, te commercieel, on-Texels en teveel bobo's. De kritiek van Texelaars op het grootste evenement van ons ei land, de Ronde om Texel, was in de afgelopen jaren niet mals. Velen vonden de zeilrace onder sponsor Cisco Systems vooral een evenement dat toevallig op Texel plaatsvond, maar net zo goed op een andere locatie gehouden had kunnen worden. Vorig jaar was een duidelijke verandering merkbaar, mede on der invloed van de nieuwe sponsor ZwitserlevenDit jaar heeft de organisatie alles uit de kast gehaald om het Rondje, dat op zaterdag 5 juni wordt gevaren, weer terug bij de Texelaars te brengen. 'We hebben verschillende veranderingen doorgevoerd en hopen dat iedereen zich dit jaar weer thuis voelt bij de Ronde', aldus voorzitter Sidney van Zon. Ook Van Zon kent de kritiek en wist dat er dingen zouden moesten veran deren om Texelaars én zeilers en thousiast te houden voor de Ronde en zodoende de broodnodige draag kracht te garanderen. Niettemin rela tiveert hij de kritiek nuchter. 'Je doet het nooit goed. Er is altijd wel wat aan te merken. De mensen willen wel een leuk programma in de tent, maar het mag niks kosten. Aan de overkant vragen ze voor zulke evenementen twintig euro entree, maar op Texel vinden ze vijf euro al teveel. Toch moet je daar rekening mee houden, want Texelaars vormen een wezenlijk onderdeel van de Ronde.' Volgens Van Zon was Cisco, dat het evenement een aantal jaar spons orde, een goede sponsor. 'Het is een bedrijf met veel uitstraling, dat com mercieel gezien flink uitpakte Dat heeft de Ronde wel op de kaart ge zet en naar een hoger niveau ge bracht Daardoor is er meer mogelijk geworden met sponsoring.' De kritiek die er was, wijt de voorzitter aan de manier waarop Cisco naar buiten trad 'Ze wilden prijzengeld invoeren. Dat hebben we toen gedaan, maar achteraf hadden we daar spijt van Er kwam veel weerstand tegen, omdat het als te commercieel werd gezien. En op de Ronde-dag liet Cisco drie bussen aanrijden om de VIP's te ver voeren. Daardoor stond het overige verkeer een kwartier vast. Dat wekt wrevel en geeft de Ronde een bobo uitstraling. We merkten ook dat er bedrijven afhaakten die ons anders wel steunden.' Opvallend is volgens Van Zon het gegeven dat de Ronde een rijke uitstraling heeft. 'Veel men sen denken dat het niet op kan. Ze zien luxe units, auto's, een grote feesttent, noem maar op Maar de realiteit is dat we ieder dubbeltje moeten omkeren en dat we vaak een tekort hebben op de begroting.' Hoe wel de Ronde om Texel samen met de motorrace TT in Assen en de wielerronde Amstel Gold Race tot de drie grootste sportevenementen van Nederland behoort, bedraagt het sponsorbudget slechts enkele ton nen. Vergeleken met die andere eve nementen is dat volgens de voorzif ter een mager budget. Relaxte sfeer Vorig jaar was de invloed van de nieuwe sponsor Zwitserleven al merkbaar. 'De sfeer was heel anders Alles ging heel relaxt en de samen werking met de sponsors was per- Zwitserleven staat daar volledig bui ten. Wij vinden de poster goed pas sen bij het evenement, er ademt een relaxte sfeer uit. We dragen al vijftien jaar massaliteit en actie uit Het was nu tijd voor wat anders.' Gezelligheid Gezelligheid lijkt een sleutelwoord geworden bij de Ronde om Texel. Hoewel het draait om die ene wed strijd, lijken steeds meer Texelaars en toeristen het strand in de dagen voor afgaand aan de race veelvuldig te bezoeken. Daarom is het aantal acti viteiten op en bij het strand uitge breid. 'We hebben op het strand een pitsstraat ingericht, waar de toppers en hun sponsors zich kunnen presen teren. Mensen willen graag de kanshebbers van dichtbij zien en een praatje maken. Dat kan nu. Er worden ook clinics gegeven en de sponsors kunnen zich profileren.' Naast de zeil tocht naar de Hors en de Texel Dutch Open, een zeilwedstrijd over drie dagen, worden op donderdag en vrij dag verschillende funraces gehou den, vlak onder de kust. 'Veel zeilers zijn hier de hele week en klaagden dat er weinig te doen was op het strand. Sidney van Zon: 'Er is altijd wel wat aan te merken. Je doet het nooit goed. fect. ledereen zat op hetzelfde spoor. In het verleden moesten we Cisco nog wel eens afremmen, omdat het te commercieel dreigde te worden, maar met Zwitserleven staat het zei len centraal De kritiek dat Zwitser leven niettemin een grote stempel drukt op het evenement, doordat voor de poster en het boekje de promotiefoto van de pensioen verzekeraar is gebruikt, wijst Van Zon resoluut van de hand. 'Ha, wordt dat gedacht? Nou, dat is met zo. Het bestuur heeft daarover beslist. Met de funraces kunnen ze zich prima vermaken en voor het publiek is het ook hartstikke leuk om dat van dichtbij te kunnen zien.' Verschillende veranderingen zijn voortgekomen uit een enquête die de Ronde vorig jaar onder de zeilers hield 'Daaruit bleek dat ze meer activiteiten op het strand wilden en het avondprogramma heel belangrijk vonden.' Ook dit jaar ne men de activiteiten in de tent een prominente plaats in tijdens de Ronde-week. Vanaf woensdagavond verzorgt TROS-radio live-uitzendin- Vrijwilliger Hans Huisman, hij 'werkt' al drieëntwintig jaar als Ronde- vrijwilliger. Volgens velen heeft hij daar het meest beroerde baantje: Huisman regelt het verkeer aan het begin van het strandslag en contro leert wie er mogen doorrijden naar het parkeerterrein en wie niet. Zelf ziet hij dat anders. 'Dit is de leukste plek om te werken tijdens de Ronde. Je wordt de hemel in geprezen en de hel ingetrapt.' Met zijn zoon Barry be waakt Huisman de toegang nauwge zet: geen parkeerkaart, dan geen toe gang. Dat wekt regelmatig de woede van automobilisten die toch het slag op willen rijden. 'Als je alle smoesjes hier hoort, het is onvoorstelbaar Dat maakt het leuk. En altijd blijven la chen en je niks aantrekken van alle shit die je over je heen krijgt.' Want hoewel vader en zoon Huisman niet gauw van hun stuk zijn gebracht, is de agressie tegen hen de afgelopen jaren fors toegenomen. 'We hebben nu ook geëist dat er twee dagen po litie bij komt. In voorgaande jaren was dat alleen op zaterdag, maar dat kan niet meer. Ze moeten er ook op vrij dag bij zijn.' Die extra politie-inzet vloeit voort uit een incident dat vorig jaar plaatsvond, toen een Texelse on dernemer zonder parkeerkaart zich zelf zo belangrijk vond dat hij wei gerde terug te gaan. De Koger horecabaas gaf gas waardoor Barry Huisman op de motorkap van de wagen belandde. 'Barry kreeg nog een grote bek toe, omdat hij vingers had gemaakt op de voorruit', vertelt vader Hans verontwaardigd. Deson danks blijven ze zich voor de Ronde inzetten. 'Of ik zelf iets met zeilen heb? Nul komma nul! Ik ben één keer mee geweest en toen was ik meer onderwater dan bovenwater, dus laat mij maar lekker bij boerderij Uit en Thuis staan. Weg van alle hectiek op het strand.' Barry en Hans Huisman: 'Je wordt de hemel In geprezen en de hel in gescholden. Ria Bosken runt de keuken waar de vrij willigers hun maaltijden nuttigen. (Foto's RoT/Olivter Schilhng) Een bekende plek voor alle vrijwilli gers is ongetwijfeld De Doos. de restaurantcontainer waar dagelijks wordt gegeten door de vrijwilligers die op het strand bezig zijn in de Rondeweek. De foerageafdeling wordt gerund door Ria Bosken die nu voor het tweede jaar de keuken bestiert. 'Eigenlijk is onze keet het centrale punt. Bijna alle vrijwilligers komen 's morgens eerst hier een broodje en koffie halen voordat ze naar het strand gaan Gezellig hoor, dan komen ze even bijkletsen.' Vier vrijwilligers zijn actief bij de foerage. Vorig jaar gingen er ruim vijfduizend broodjes door, achthonderdvijftig maaltijden, honderdzeventig liter soep en ontelbare liters koffie en thee. 'Het eten wordt kant-en-klaar aangeleverd en vervolgens warmd in de keuken van De Doos. 'Laat die naam maar weg hoor, want die gaan we veranderen. Ik vind het zo'n stomme naam, daar komt wat anders voor', laat zij nog even we ten. Bosken is zelf verantwoordelijk voor de inkoop en de sponsoring. 'We hebben een beperkt budget voor het eten, dus ik probeer via sponsoring m'n spullen te krijgen. 'Ik heb het al voor elkaar dat we vijfenvijftighonderd broodjes gesponsord krijgen', vertelt zij trots. Hoewel het eten bij een bekende Texelse slagerij vandaan komt, is met iedereen er over te spreken. 'Ach, je hebt altijd van die zeur kousen die nooit iets lekker vinden. Ja, de macaroni was vorig |aar mis lukt, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren. We hebben dit jaar wel twee dagen wat anders in het pro gramma. Maar veel keus heb je niet, MHtlMMMUinr 9»»<e boeveelhS' den verwarmen fn een kWne ruimte.' Tijdens het dagprogramma in de tent op zaterdag treedt ook Bons op, de winnaar van Idols 2004. De populaire zanger, wiens eer ste single op nummer éen in de Top 40 binnenkwam, treedt op in het live-programma van Tros 3FM. gen vanuit de tent. De toegang is gra tis. Een grote verandering is ook de in voering van startnummers, in plaats van zeilnummers. De eerste vijftig finishers van vorig jaar krijgen de startnummers één tot en met vijftig. Daardoor wordt het mogelijk om ac tuele tussenstanden door te geven, waarin de handicap van de verschil lende boten al is verrekend. In de Ronde om Texel wordt gewerkt met de zogeheten Texel Rating, waarbij iedere boot een handicap krijgt toe gewezen op basis van een aantal gegevens, zoals lengte, gewicht en zeiloppervlak van de boot. Daardoor maakt iedere deelnemer evenveel kans op de eindoverwinning. 'De wedstrijd wordt met negen camera's in beeld gebracht en die beelden worden live uitgezonden op een metersgroot scherm bij paal 17. Hoe ven de mensen met meer het hele eiland rond om de race te volgen', licht Van Zon toe. De livebeelden zijn tevens direct te zien op de website van de Ronde Vrijwilligers Hoewel de organisatie inmiddels zo groot is geworden, dat naast het vrij willige bestuur één betaalde kracht is aangetrokken, rondecoördinator Edwin Lodder, wordt het evenement gedragen door de ruim vierhonderd vrijwilligers die zich een of meerdere dagen in de week van de Ronde be langeloos inzetten. De meeste van hen zijn Texelaars, die vaak al vele jaren actief zijn. Ondanks het grote aantal vrijwilligers is het volgens Van Zon niet meer mogelijk om het zon der een betaalde coördinator te doen. 'Het evenement is te groot geworden om het alleen nog met vrijwilligers te doen. Het werk dat Edwin Lodder doet, kan ik er met bijhebben en de andere bestuursleden ook niet. Hij besteedt per jaar honderd dagen aan de Ronde. We zien geen andere op lossing. De belangen zijn te groot.' Op de vraag of een vergoeding voor de bestuursleden dan ook niet ge past zou zijn, antwoordt Van Zon: 'Het is wel eens moeilijk te bepalen waar de grens ligt, maar we probe ren het zo lang mogelijk te vermijden. Zo lang je zonder vergoedingen kunt, moet je dat doen, maar er komt na tuurlijk een moment dat het knakt.' In ieder geval wordt er momenteel be keken hoe het bestuur er in de toe komst moet uitzien. 'Het is belangrijk dat er een daadkrachtig bestuur komt dat beleid kan maken. We hebben nu teveel uitvoerders en te weinig echte bestuurders. Dat zou anders moe ten.' Verder wil het bestuur het draag vlak van de Ronde vergroten, door diverse belangenorganisaties te be trekken bij de Raad van Advies, het orgaan dat het dagelijks bestuur van de Ronde om Texel adviseert en con troleert. 'Daarin zouden mensen uit TVO, de VW en andere organisaties moeten zitten. Mensen die beleid kunnen maken en hun sporen al heb ben verdiend als bestuurder.' Mo menteel bestaat de Raad van Advies slechts uit Rom van Schaik, die is aangetrokken na het vertrek van Jook Nauta en Martin Warnaar, die beiden hun bestuurlijke activiteiten hebben Om de verkeersdrukte tijdens de Ronde om Texel in goede banen te leiden, worden enkele tijdelijke maatregelen genomen bij paal 17 en bij de vuurtoren. Deze maatre gelen worden ter plekke met bor den aangekondigd, de duur ervan zal zo kort mogelijk worden gehou den. Van vrijdagochtend 4 juni tot zondag ochtend 6 juni geldt er eenrichtings verkeer op Californiëweg, Ruyslaan, Pelikaanweg en Randweg. De toe gangsweg tot paal 17 is uitsluitend toegankelijk voor automobilisten in bezit van een parkeerkaart. Op de dag van de Ronde zelf geldt er eenrichtingsverkeer op Vuurtoren- weg, Stengweg en Volharding. De organisatie wijst er nadrukkelijk op dat de parkeermogelijkheden be perkt zijn en adviseert bezoekers op de fiets te komen. Als de doorstro ming naar het parkeerterrein stokt, betekent dat met dat het terrein vol is. Auto's mogen slechts na aanwij zingen van de dienstdoende politie- ÖwhT worden gepar- 'WW.'TWH! fnlèt alleen tijdens de Ronde om Texel) nadrukkelijk verbo den met auto's op het strand te ko men. iFoto arch.il T«nj, Een groep Texelaars die vorig jaar meedeed aan de 26ste editie van de Ronde om Texel. Tussen alle professionele wed strijdzeilers, internationale gasten en aankomende deelnemers van de Olympische Spelen door doen ook elk jaar diverse Texelaars mee aan de grootste catamaranrace ter wereld. De één puur voor het ple zier, de ander om een zo snel mo gelijke tijd neer te zetten. De Texelaars hebben het met elkaar gemeen dat ze geen onverdienste lijke prestaties leveren in het inter nationale deelnemersveld. Een voorbeschouwing van enkele Texelse deelnemers. Bart Boon vaart samen met Andreas Monen. 'Wij zijn de afgelopen weken aan het knutselen geweest aan onze Superneefie 23 om hem wat groter te maken. Hij is nu zeven meter tien lang en de mast is dertien meter hoog. De gemiddelde lengte van een mast is ongeveer tien meter, dus we steken wel iets boven het veld uit op het water. We voeren een zeil van veer tig vierkante meter en willen probe ren een zo snel mogelijke tijd neer te gaan zetten. Het gaat ons met om het winnen, we weten ook dat we die professionele jongens met kunnen bijhouden, maar we willen wel voor onszelf een snelle tijd neerzetten. We afgebouwd. Zelf blijft Van Zon aan als voorzitter. 'Ik zou eigenlijk vorig jaar stoppen, maar de sponsor en het bestuur wilden graag dat ik bleef, dus dat heb ik gedaan. Voor mij is de Ronde ieder |aar een hoogtepunt. Als ik de start zie, vind ik dat een grote kick. Maar als de drive weg is, stop ik, want dan wordt het niks meer' De start van de 27ste Ronde om Texel is zaterdag 5 juni tussen 9.30 en 10.00 uur bij paal 17. Het week- programma staat vermeld in de Vakantiekrant die vrijdag bij deze krant wordt bezorgd en het programmaboekje van de Ronde dat dinsdag werd verspreid. Het meest actuele feestprogramma staat op de website www.roundtexel.com.. Tekst Jeroen van Hattum en Louise van der Sluis varen mee in de open klasse. Het water zijn we nog niet op geweest met het schip, daar hebben we de afgelopen weken nog geen tijd voor gehad. Dit weekend moet het gebeu ren.' Rogier Krüger: 'De race is bijzonder om mee te maken, omdat je onder weg alle omstandigheden krijgt die je je maar kunt bedenken. Je vaart met de stroming mee, je vaart tegen de stroming in en je zeilt alle windrakken die maar mogelijk zijn. Dat maakt het speciaal en het is ook leuk omdat het de grootste catamaranrace is die er is. En hij wordt bij Texel gehouden. Ik heb er nog niet voor getraind, dat ga ik komend weekend doen. Ik had dat wel eerder willen doen, maar ik was er nog niet aan toegekomen. Ik doe weer mee met mijn Hobie 17. Een bepaalde plaats heb ik niet voor ogen. De boel heel houden, de Ronde heelhuids uitvaren en plezier hebben, daar gaat het me om.' Willem Houwing, vaart samen met Texelganger Eduard Zanen, omdat zijn vaste kompaan Kees Dros door een achillespeesblessure 't Rondje een keer moet overslaan. 'Eduard en ik hebben in het verleden al wel va ker met elkaar gezeild. Hij is ook lid van de kustzeilvereniging in De Cocksdorp. Wij willen proberen het rondje zo snel mogelijk te zeilen. We varen met een Tornado en dat is een snelle boot. We hebben inmiddels twee keer op het water gezeten om te oefenen en komend weekend gaan we ook nog. Het voordeel is dat we de tocht kennen. We varen hem ge middeld een paar keer per jaar en niet alleen voor 't Rondje.' Martin Maat, vaart samen met zijn vader Arie Maat. 'Het mooie aan 't Rondje is dat er zoveel elementen inzitten. Je kunt hem in vijf, zes de len opdelen. Het stuk Noordzee tus sen paal 17 en de vuurtoren is heel anders dan het laatste gedeelte tot paal 17, het eerste stuk op de Wad denzee van de vuurtoren tot de VC- boei is weer heel anders dan het stuk van de VC-boei tot aan Oudeschild en naar het 't Horntje is het ooi anders. Je gaat met de sta mee, je gaat tegen de kenterirj het tij in en je krijgt ook stroro gen. Het is een hele uitdaging» allemaal te bedwingen. Het s onzeker of we meedoen. We wel geregistreerd, maar we hs nog niet kunnen oefenen. Bedr is wel, als we meedoen, om na plek bij de eerste honderd te ko Ik ben met mijn zus een kea geweest in het overallklassens derde in mijn klasse en datsm naar meer.' Andrew Albers. vaart same Fetze de Haan. 'Het begint d wel vroeg (de start is om 9.3 red.), maar het voordeel daai dat je ook weer op tijd terug be rondje is mooi om te doen v de prestatie die je levert. Je be een groot veld aan zeilers en probeer je op een goede plek digen. Vorig jaar eindigden we de middenmoot. Geoefend h we nog niet, maar we hebti Pinksteren nog en het voordes: we de wateren kennen.' Dennis Eelman, vaart samtr René Jager. 'Het leuke aan 'tR vind ik de sfeer die erom heen! het wedstrijdelement en demi» heid die je hebt om andere Ier» de kustzeilvereniging eens af6 ven. Met René heb ik net een« tweedehands boot geregelds overkant. Ik had een Prindle 19 hebben een snellere Hobie Ti® kocht. We waren eigenlijk naa andere boot aan het kijken, ma was al jarenlang een wens or» Hobie Tiger te kopen, we zag een liggen en toen hebben wt die gekocht. Er zit een spmnafe maar daar gaan we tijdens 't B; nog niet mee zeilen. Het oefen volgende week moeten gete René en ik hebben allebei eer bestaan en hij heeft het kd weekend ook druk met zijn str ent (paviljoen Paal 9, red Ma hopen straks sneller te voorgaande jaren en verder gas er gewoon van genieten.' Auto's die onverhoopt toch illegaal door de confrole komen, worden opgevangen door Thomas Stiehl en Joop Kramer. Die duo is al jaren het vaste gezicht bij het parkeerterrein aan het strandslag. Dit jaar moet Stiehl het echter zonder zijn vaste maat Kramer doen, die op vakantie is. Net als vele anderen, maakte ook Stiehl een hele 'carrière' door als Rondevrijwilliger. Via de afdelingen communicatie en transport kwam hij uiteindelijk bij parkeerbeheer te recht. 'Daar ging het niet goed. le- Joop Kramer en Thomas Stiehl al jaren het gezicht van het parkeerterrein. dereen deed maar wat-ie wou t toen ben ik daar ingestapt.' Sar met Kramer, Jaap van Lenten Cees Eelman is hij verantwoordi voor het reilen en zeilen op hetp keerterrein. Ook dit is geen o vaarlijk baantje. Een bumper» knieën, hangend aan een m spiegel en boven op de motort Stiehl maakte het allemaal n Toch laat hij zich niet ontmoet en bemant bijna de hele week1 's morgens vroeg tot 's avondsl zijn post. Ook hij geniet van smoesjes die automobilisten' hangen. 'Je kent het wel. Ik beri vriendje van die en die, of even dit of dat Ik ken ze allen Er zijn er ook die denken dal de naam Lodder (Ronder' dinator, red.) laten vallen dat ze' alles kunnen doen. Niet dus. mooiste smoes dacht hij vongP te horen, toen een automobilist' al deurwaarder voorstelde. Ik® nog, dat is een originele sifi> maar het bleek een echte deun* der te zijn. Die kwam beslagleï op een auto en een catarrh" Naast alle vervelende incidents er volgens Stiehl ook veel leu® beleven. 'Er komen hier veelb sen langs voor een praatje e"n z'n vieren hebben we het he zellig.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 6