Iedere artiest, iedere bezoeker een eigen verhaal Broadway opnieuw bijzonder festival Tessel Air investeert in stiller para-vliegtuig Dwangsom dreigt vc De Nieuwe Toekom TEXELSE ^C0URANT Boete voor blote billen Texelse foto in Vondelpark Vrijwilligers DONDERDAG 3 JUNI 2004 Trvc. pc n Een 19-jarige man uit De Cocksdorp liet in de nacht van maandag op zon dag rond 3.45 uur in de Dorpsstraat in De Koog tot twee maal toe zijn broek zakken om zijn blote billen te laten zien aan voorbijrijdende politie mensen. Zijn vrienden hadden de grootste lol, maar de agenten konden er minder om lachen, hielden de man aan en maakten proces-verbaal te gen hem op. De arrestant verklaarde niet te weten waarom hij tot zijn daad was gekomen. 'Mogelijk had de hoe veelheid bacardi-cola hier iets mee te maken', voegde de politiewoordvoer der aan zijn bekendmaking toe. Op de openluchttentoonstelling Oase. die tot en met 27 juni wordt ge houden in het Vondelpark in Amster dam, is ook een foto te zien van de Texelse Wieneke Boon. De tentoon stelling wordt, dit jaar voor de tweede keer, georganiseerd door het Foam Fotografiemuseum, dat afgestu deerde fotografen vroeg hun visie op het thema 'oase' in beeld te brengen. Boon stuurde een foto in van zoon Maarten in de eigen achtertuin. 'Door al dat felle groen ziet mijn eigen tuin eruit als een oase.'. Ondoenlijk Een volledige beschrijving van het festival bieden is ondoenlijk, zelfs voor een verslaggever die zijn func tie combineert met die van suppoost en op die manier heel makkelijk een brede indruk krijgt. Want waar moet je over schrijven? Over de Texelse toeschouwers die bij elk theater eerst naar het naambordje bij de deur ke ken om te zien welke eilandgenoot hier woont? Of over de artiesten die stomverbaasd concludeerden dat de, bewoner van het huis voor de eerste voorstelling was vertrokken, de hele avond niet was teruggekomen en zich kennelijk geen enkele zorgen maakte over zijn bezittingen? Over bollenteler Arie Lap. die drie schuren GF-05-11, de toneelgroep van Klif 12, speelde in de grote schuur van Arie Lap in een soort arena. Het publiek volgde de voorstelling alS theater beschikbaar had gesteld. vanaf een op kuubskisten ingerichte tribune. volgens kwade tongen Omdat hij op Sommige toeschouwers zaten bijna bij cabaretier Johan Hoogeboom op schoot. Ontboezeming. De tv's - neergezet in een ruit, met het scherm naar het publiek toe - worden al vroeg aange zet, waarna de spanning gestaag oploopt. Immers, hun moeder (Charlotte Lorier) heeft aangekondigd er een belangrijke bekentenis in te zullen doen. Na het reclameblok, waarin de omroeper (Joop Groeskamp) 'even boodschappen doet' en bij de supermarkt van Goënga belandt, begint het pro gramma, dat wordt gepresenteerd door een nogal drukke persoonlijk heid (Bas ten Have). Het publiek in de televisiestudio wordt gevormd door een flink aantal figuranten uit Den Hoorn én een oudere, snoep uitde- Bob Rienks en zoon Jan Boven van Tessel Air toosten op de aankoop van het nieuwe toestel, een Cessna Caravan, ifoio Gerant rmnemon) Hotel De Nieuwe Toekomst moet onmiddellijk stoppen met het als hotelkamers exploiteren van ka mers die voor seizoenpersoneel zijn bestemd. Het college heeft beslo ten de naleving van dit bevel te be werkstelligen met een dwang som. Bij de procedure die werd gevoerd voor de bouw werd bepaald dat in het complex maximaal 27 hotelkamers mogen worden geëxploiteerd. De overige ruimten mochten alleen wor den gebruikt voor tijdelijke huisves ting van seizoenpersoneel. De exploi tant heeft zich hier niet aan ge houden, zo bleek uit diverse controle bezoeken naar aanleiding van een klacht van iemand uit De Koog. Aan vankelijk werd alleen geconstateerd dat hotelkamers werden gebruikt voor personeel en personeelskamers als hotelkamers. Volgens de exploi tant had deze 'uitruil' te maken met café Het Biervat op de begane grond. Dat geeft 's avonds geluidsoverlast voor de hotelgasten, zodat men de kamers waar dit geluid het meest hoorbaar is voor het personeel had bestemd. De gemeente vond dat geen probleem, zolang er maar niet meer dan 27 kamers aan hotelgasten werden verhuurd. Op 22 mei werd echter vastgesteld dat maar lie' kamers werden verhuurd aan ft gasten, wat reden was om tot ft having over te gaan. De explo deed overigens weinig moeiteo' overtreding geheim te houden.I site, visitekaartjes en de Vakante gids maakten melding van 52ft kamers. Op de website is dit f> dels weer veranderd in 27. De exploitant zou tegen de dW som in beroep kunnen gaan ft' rechtbank in Alkmaar, maar heh lege is in dat geval niet bered werking van de dwangsombesc king hangende de behandeling» schorten. De nog te bepalend#» som moet dus direct worden als na afloop van een korte W stigingstermijn geen eind is gek" aan het strijdig gebruik van d( mers. EcoMare zoekt nog een paarl* leiders voor haar zomerkamp^ het eiland. GeïnteresseerdenM zich melden bij Pierre Bonne- 317741 of pierreb@ecomare/j5 kampen worden gehouden van en met 23 juli en van 26 tot efl 30 juli. Komend weekend wor# begeleiders geïnstrueerd. Tessel Air/Paracentrum Texel heeft sinds maandag de beschikking over een tweede eigen toestel. De nieuwste aanwinst is een Cessna Caravan constructie 101), die is uitgerust met een zogeheten composit-propellor, die mede door z'n kleine draaicirkel vijfentwintig procent minder herrie maakt dan de toestellen die het Paracentrum tot dusver gebruikte. De Cessna is afkomstig uit Saint Louis in Amerika en werd door para centrum directeur Bob Rienks en chef-vlieger Robert van Essen in een vlucht van 27 uur, via Groenland over gevlogen naar Texel. Het toestel, dat tot voor kort in gebruik was bij een groot Amerikaans helikopterbedrijf, is 17 jaar oud, maar beschikt over een nieuwe motor en is uitgerust met hypermoderne instrumenten en ap paratuur. De vleugels zijn bijvoor beeld voorzien van een ontdooi- systeem. In combinatie met de goede navigatieapparatuur kan met dit toe stel ook onder slechte weersomstan digheden worden gevolgen. Rienks: 'Dat geeft bijvoorbeeld mogelijkhe den voor het vliegen van groepen in de winter.' Maar eerst gaan de passagiersstoelen er uit, om ruimte te bieden aan de parachutisten waar voor het toestel is aangekocht. Met de economie gaat het weliswaar niet zo goed, als Paracentrum doen we het heel goed. We hebben een dip gehad, maar nu stijgt het aantal sprongen weer en neemt de verhuur toe. We werken er hard aan en er is bijvoorbeeld iemand aangetrokken die zich speciaal met PR en marke ting bezighoudt. In tijden waarin het economisch niet zo goed gaat, is het goed om te investeren in de toe komst. Als het dan weer opleeft, heb ben we met zo'n toestel een voor sprong op de rest.' De aankoop van dit stillere toestel maakt het gebruik van gehuurde toe stellen uit het voormalige Oostblok volgens Rienks overbodig. 'We ho pen daarmee toch ergernis weg te nemen bij Texelaars die zich storen aan het geluid van de vliegtuigen.' De aankoop van het toestel werd onder meer begeleid door Rienks' zoon Jan Boyen, ook werkzaam bij Tessel Air, evenals onderhoudsman Michael Kortenhoeven. Elianne van Donselaar, van het duo Luider Van Donselaar, was de worsten en gg die ze tijdens de voorstelling moest eten al snel zat. boer. Via een advertentie regek avontuurtjes met een politiea een kunstenaar en een arts, zot talenten van haar kroost wat i variatie zouden bevatten. Opschudt De boodschap veroorzaakt scherwijs nogal wat opschi* onder de zoons en hun families, net wanneer ze hun eigen cond hebben getrokken en hun pfe voor de toekomst hebben gen verschijnt ook de verloren gewa vader (Joop Rommets senior) i programma. Hij vertelt steedste ben gereageerd op de adverts van zijn vrouw. Doordat hunt tuurtjes zich stëeds in het duist speelden, had zij nooit iets in 4 ten, maar zeker is dus wel dat ft de vader is van al zijn zoons. 6 alleen van hen, want hij had d; zó de smaak te pakken gekreget hij in de loop van de erop volj jaren misschien wel duizenden ij ren op die manier had verwekt verrassende mededeling, diet; door de Texelse toeschou steeds met gelach werd onto GF-05-11 sloot Broadway ins want toen de spelers na afloop de laatste voorstelling omhoogk om het publiek te bedanken, ont ten ze tussen het publiek Rommets senior, die wel had m werkt aan de televisieopnamen,i verder niet bij de uitvoering bete was geweest. Als uit één keelr. de spelers: 'Vader!!', vu Rommets vanaf de tribune q emotioneel 'Jongens!!' terug gal Het leverde de groep een lang applaus op. Tekst en foto's Joop Rommets Zoveel artiesten, zoveel verhalen. Misschien gold voor Broad way 2004 zelfs wel dat het aantal verhalen gelijk stond aan het aantal voorstellingen. Zeker is in ieder geval dat iedere bezoe ker het vierde huiskamerfestival in Den Hoorn daardoor op een eigen manier beleefde. Wat overheerste, waren de enthousiaste geluiden en de complimenten aan het adres van Klif 12-eige- naar Cor van Heerwaarden en zijn medewerkers, die er opnieuw in geslaagd zijn een evenement van bijzondere allure te orga niseren. Met louter uitverkochte avonden kregen zij een mooie beloning voor hun vele werk. die manier zijn hele gezin van vrij- kaartjes kon voorzien? In ieder geval mogen de Texelse bij dragen met onvermeld blijven. Het waren er ditmaal vier. Zangeressen Anneke Brons, Irisabella Bakker en Ruthie Vazana, die samen het trio Anyway vormden, zongen net als twee jaar geleden driestemmig en a capella en deden dat vol overtuiging. Bijzonder was eveneens het optre den van Charles Janko, die er ook twee jaar geleden al bij was en net als toen stomme films op de piano be geleidde. Hij kreeg ditmaal steun van de Texelse Danielle de Lussanet, die prachtig zong. Een oude bekende is Villa Zeezicht, met oud-eilandgenote Claudia Reij als zangeres. Het trio bracht als vanouds sfeervolle eigen liedjes. Kuubskisten Misschien wel de meest bijzondere voorstelling werd verzorgd door GF- 05-11de eenakter- en sketchgroep van Klif 12. Het gezelschap trad op in de grote bollenschuur van Ane Lap, in een gedeelte dat was afgeschermd door op elkaar gestapelde kuubskisten De toeschouwers zaten er bovenop, om de acteurs heen. die beneden in de piste hun werk deden. Het door Cor van Heerwaarden be dachte en geregisseerde stuk gaat over vier broers (gespeeld door Herman Erbè en zijn band vermaakten zondagmiddag een zaal vol kinderen en betrokken het jeugdige publiek geregeld bij hun optreden. Ze werden daarbij geassisteerd door 'gast' Hakim. Marco Bakker, Hans Oosterhaven, Koos Pels-Rycken en Rob Jongejan), die elk in hun eigen huiskamer, al dan niet in gezelschap van gezinsleden (Karin Nauta, Lia Coutinho en Aliëtte Fonds), zitten te wachten op het be gin van het televisieprogramma De lende dame. in wie de goede kijker Joke Geldorp herkent. Moeder heeft inderdaad nogal wat te vertellen, want ze onthult dat ze na de geboorte van haar oudste had besloten dat ze niet alleen maar kinderen wilde heb ben van haar man, een eenvoudige 'Wat heb jij gezien?' en 'Hoe was het?'. Het waren de meest gestelde vragen tijdens Broadway 2004, dat vrijdag, zaterdag en zondag voor de vierde maal in Den Hoorn werd ge houden. Na iedere voorstelling stroomden de huiskamers, schuren en garages (20 op vrijdag, 29 op za terdag en 30 op zondag) binnen en kele minuten leeg, richting de gezel ligheid en de eet- en drinkstands bij theater Klif 12, waardoor over een afstand van enkele tientallen meters gemiddeld duizend bezoekers bij el kaar dromden, nog afgezien van de suppoosten (twee per theater), cateraars en andere medewerkers van het festival. En dan klonken de verhalen. Enthousiaste verhalen, hoofdzakelijk. Natuurlijk, met altijd waren de verwachtingen volledig uit gekomen. De één zag het liefst een cabaretier met snelle en harde grap pen en was geconfronteerd met een zanger en vrolijke liedjes. Een ander had een voorkeur voor kolderieke humor en had serieus toneel te zien gekregen. Maar dan was er altijd wel het besef dat het volgende optreden misschien wel dé verrassing van de avond zou worden. Aan de kwaliteit lag het in ieder geval maar zelden, want die was over het algemeen weer van een hoog niveau. Grootheden als Youp van 't Hek en Hans Teeuwen zijn voor Broadway een maatje te groot, maar de nationale subtop was op nieuw massaal aanwezig, tevreden met niet meer dan een reis- vergoeding, een bed en een maaltijd en de aanwezigheid van bijna hon derd collega's, met wie ze ervaringen konden uitwisselen en een biertje drinken en van wie ze op hun vrije avond de voorstelling konden zien Onder hen Jan Rot, Richard Groenendijk, Hetty Heyting, Hakim, Johan Hoogeboom, Rob van de Meeberg (winnaar van één van de John Kraaijkamp Musical Awards 2004) en anderen die zelfs bij men sen die niet thuis zijn in de kleinkunst bekendheid genieten. Verhalen Zoals iedere bezoeker een ander ver- haal vertelde, zo had ook iedere ar tiest iets anders te melden. Nicky, José en Sigurd, bijvoorbeeld, waren pas sinds twee maanden samen, al hadden ze eerder wel samengewerkt in andere verbanden (Duet Siglette en Schoon aan de Haak). Bij aanvang van Broadway hadden ze nog met eens een naam voor hun trio. Toch maakten ze indruk met hun pianospel en samenzang, vrolijke uitstraling en komische liedjes. Actrice Adje Kloos wil binnenkort optreden met het to neelstuk Amana the widowmaker van Walter van den Broeck. Ze ge bruikte Broadway om het uit te pro beren. al moest ze er daarvoor flink in schrappen, omdat ze in Den Hoorn maar een half uur had, terwijl het ei genlijke stuk ongeveer twee keer zo lang duurt. Het was met te merken, want het publiek toonde zich zeer onder de indruk van het beklem- Het duo Max Maria, dat vooral smartlappen speelde, was wel muzikaal, maar volgens veel bezoekers van Broadway niet erg origineel. gebakje had moeten verorberen, had ze moeite om niet te kokhalzen en snauwde ze haar collega toe dat ze het goed zat was. Na afloop in de feesttent liet ze weten dat haar afkeer 'echt' was en dat ze zich niet goed hadden gerealiseerd dat ze er maar liefst vier keer aan moest geloven. Muzikanten De muzikanten onder de artiesten beleefden waarschijnlijk de meest gevarieerde voorstellingen. 'Ik heb nog geen idee wat ik ga spelen', ver- Uiteindeli|k kon zijn vrouw anderhalf uur later ook over. waardoor de Vla ming nog net op tijd ook over zijn accordeon, theremin en geluidsin stallatie kon beschikken. Liedjesschrijver Johan Hoogeboom, die een enorm repertoire heeft opge bouwd, valt altijd weer op door zijn losse benadering, die je bijna doet geloven dat hij alles improviseert Nadat de publiekslieveling via een suppoost de klacht had door gekregen dat zijn eerste voorstelling door een bezoeker 'te zwaar' was mende verhaal van de Zuid-Ameri kaanse vrouw die ook na 25 jaar hu welijk nog steeds bij de man blijft die ze zelf typeert als 'charmeur, hoeren loper en bloedjaloerse echtgenoot'. Cabaretier Marcel Verreck had een sabbatical year opgenomen om na tien voorstellingen en zestien jaar toe ren inspiratie op te doen voor 'nieuwe mooie dingen'. Toch was hij in Den Hoorn, want voor Broadway 'maakte hij graag een uitzondering'. Luider Van Donselaar kwamen er halver wege de eerste avond achter dat ze een ongelukkige keuze hadden ge maakt bij het selecteren van de sketches uit hun programma. Want nadat Elianne van Donselaar voor de tweede keer een rookworst en een telde de Vlaamse dichter-zanger-mu- zikant Geert Hautekiet vooraf en waarschijnlijk overdreef hij niet, want zijn voorbereiding was verre van ide aal. Halverwege de vrijdagmiddag liep hij nog buiten Den Helder vast in de file auto's die allemaal naar Texel moesten. En toen hij om vijf uur ein delijk het opstelterrein was genaderd, kreeg hij van een medewerker van Teso te horen dat het nog wel twee uur kon duren voordat hij zou worden overgezet. De al wat zenuwachtig wordende Hautekiet - zijn eerste voorstelling begon om half acht - haalde daarop de fiets van het imperiaal en reed met zijn gitaar op zijn rug alvast de boot op en vervol gens van 't Horntje naar Den Hoorn. gevonden, leverde hij een tweede af met bijna alleen vrolijke liedjes. De fotograaf van de Texelse Courant nam hij te pakken met een tekst over de hinderlijke activiteiten van een paparazzo. Jan Rot was al enkele malen eerder op Texel te bewonderen. Meestal speelde hij luchtige liedjes en varia ties op beroemde popsongs, die ook wel eens wat treurig waren, maar die steevast een breed publiek aanspra ken. Dat was ditmaal veel minder. Samen met pianiste Sandra Mirabal en klarinettist Jakob Klaasse vormde hij het trio Brelvis, dat inderdaad een ludiek spel speéldé met Imagine van John Lennon, maar dat zich vooral richtte op het klassieke werk, van onder anderen Schubert en Mendelssohn, waarop Rot eigen Nederlandstalige teksten had ge maakt. De reacties waren wisselend. Voor sommige toeschouwers had het programma nog uren mogen duren, anderen hongerden naar een vrolij kere volgende voorstelling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 8