Iedere artiest, iedere bezoeker een eigen verhaal
Broadway opnieuw
bijzonder festival
Tessel Air investeert in stiller para-vliegtuig
Dwangsom dreigt vc
De Nieuwe Toekom
TEXELSE ^C0URANT
Boete voor
blote billen
Texelse foto
in Vondelpark
Vrijwilligers
DONDERDAG 3 JUNI 2004 Trvc. pc n
Een 19-jarige man uit De Cocksdorp
liet in de nacht van maandag op zon
dag rond 3.45 uur in de Dorpsstraat
in De Koog tot twee maal toe zijn
broek zakken om zijn blote billen te
laten zien aan voorbijrijdende politie
mensen. Zijn vrienden hadden de
grootste lol, maar de agenten konden
er minder om lachen, hielden de man
aan en maakten proces-verbaal te
gen hem op. De arrestant verklaarde
niet te weten waarom hij tot zijn daad
was gekomen. 'Mogelijk had de hoe
veelheid bacardi-cola hier iets mee te
maken', voegde de politiewoordvoer
der aan zijn bekendmaking toe.
Op de openluchttentoonstelling
Oase. die tot en met 27 juni wordt ge
houden in het Vondelpark in Amster
dam, is ook een foto te zien van de
Texelse Wieneke Boon. De tentoon
stelling wordt, dit jaar voor de tweede
keer, georganiseerd door het Foam
Fotografiemuseum, dat afgestu
deerde fotografen vroeg hun visie op
het thema 'oase' in beeld te brengen.
Boon stuurde een foto in van zoon
Maarten in de eigen achtertuin. 'Door
al dat felle groen ziet mijn eigen tuin
eruit als een oase.'.
Ondoenlijk
Een volledige beschrijving van het
festival bieden is ondoenlijk, zelfs
voor een verslaggever die zijn func
tie combineert met die van suppoost
en op die manier heel makkelijk een
brede indruk krijgt. Want waar moet
je over schrijven? Over de Texelse
toeschouwers die bij elk theater eerst
naar het naambordje bij de deur ke
ken om te zien welke eilandgenoot
hier woont? Of over de artiesten die
stomverbaasd concludeerden dat de,
bewoner van het huis voor de eerste
voorstelling was vertrokken, de hele
avond niet was teruggekomen en
zich kennelijk geen enkele zorgen
maakte over zijn bezittingen? Over
bollenteler Arie Lap. die drie schuren
GF-05-11, de toneelgroep van Klif 12, speelde in de grote schuur van Arie Lap in een soort arena. Het publiek volgde de voorstelling alS theater beschikbaar had gesteld.
vanaf een op kuubskisten ingerichte tribune. volgens kwade tongen Omdat hij op Sommige toeschouwers zaten bijna bij cabaretier Johan Hoogeboom op schoot.
Ontboezeming. De tv's - neergezet in
een ruit, met het scherm naar het
publiek toe - worden al vroeg aange
zet, waarna de spanning gestaag
oploopt. Immers, hun moeder
(Charlotte Lorier) heeft aangekondigd
er een belangrijke bekentenis in te
zullen doen. Na het reclameblok,
waarin de omroeper (Joop
Groeskamp) 'even boodschappen
doet' en bij de supermarkt van
Goënga belandt, begint het pro
gramma, dat wordt gepresenteerd
door een nogal drukke persoonlijk
heid (Bas ten Have). Het publiek in de
televisiestudio wordt gevormd door
een flink aantal figuranten uit Den
Hoorn én een oudere, snoep uitde-
Bob Rienks en zoon Jan Boven van Tessel Air toosten op de aankoop van het nieuwe toestel, een Cessna Caravan, ifoio Gerant rmnemon)
Hotel De Nieuwe Toekomst moet
onmiddellijk stoppen met het als
hotelkamers exploiteren van ka
mers die voor seizoenpersoneel zijn
bestemd. Het college heeft beslo
ten de naleving van dit bevel te be
werkstelligen met een dwang
som.
Bij de procedure die werd gevoerd
voor de bouw werd bepaald dat in het
complex maximaal 27 hotelkamers
mogen worden geëxploiteerd. De
overige ruimten mochten alleen wor
den gebruikt voor tijdelijke huisves
ting van seizoenpersoneel. De exploi
tant heeft zich hier niet aan ge
houden, zo bleek uit diverse controle
bezoeken naar aanleiding van een
klacht van iemand uit De Koog. Aan
vankelijk werd alleen geconstateerd
dat hotelkamers werden gebruikt
voor personeel en personeelskamers
als hotelkamers. Volgens de exploi
tant had deze 'uitruil' te maken met
café Het Biervat op de begane grond.
Dat geeft 's avonds geluidsoverlast
voor de hotelgasten, zodat men de
kamers waar dit geluid het meest
hoorbaar is voor het personeel had
bestemd. De gemeente vond dat
geen probleem, zolang er maar niet
meer dan 27 kamers aan hotelgasten
werden verhuurd. Op 22 mei werd
echter vastgesteld dat maar lie'
kamers werden verhuurd aan ft
gasten, wat reden was om tot ft
having over te gaan. De explo
deed overigens weinig moeiteo'
overtreding geheim te houden.I
site, visitekaartjes en de Vakante
gids maakten melding van 52ft
kamers. Op de website is dit f>
dels weer veranderd in 27.
De exploitant zou tegen de dW
som in beroep kunnen gaan ft'
rechtbank in Alkmaar, maar heh
lege is in dat geval niet bered
werking van de dwangsombesc
king hangende de behandeling»
schorten. De nog te bepalend#»
som moet dus direct worden
als na afloop van een korte W
stigingstermijn geen eind is gek"
aan het strijdig gebruik van d(
mers.
EcoMare zoekt nog een paarl*
leiders voor haar zomerkamp^
het eiland. GeïnteresseerdenM
zich melden bij Pierre Bonne-
317741 of pierreb@ecomare/j5
kampen worden gehouden van
en met 23 juli en van 26 tot efl
30 juli. Komend weekend wor#
begeleiders geïnstrueerd.
Tessel Air/Paracentrum Texel heeft
sinds maandag de beschikking
over een tweede eigen toestel. De
nieuwste aanwinst is een Cessna
Caravan constructie 101), die is
uitgerust met een zogeheten
composit-propellor, die mede door
z'n kleine draaicirkel vijfentwintig
procent minder herrie maakt dan
de toestellen die het Paracentrum
tot dusver gebruikte.
De Cessna is afkomstig uit Saint
Louis in Amerika en werd door para
centrum directeur Bob Rienks en
chef-vlieger Robert van Essen in een
vlucht van 27 uur, via Groenland over
gevlogen naar Texel. Het toestel, dat
tot voor kort in gebruik was bij een
groot Amerikaans helikopterbedrijf, is
17 jaar oud, maar beschikt over een
nieuwe motor en is uitgerust met
hypermoderne instrumenten en ap
paratuur. De vleugels zijn bijvoor
beeld voorzien van een ontdooi-
systeem. In combinatie met de goede
navigatieapparatuur kan met dit toe
stel ook onder slechte weersomstan
digheden worden gevolgen. Rienks:
'Dat geeft bijvoorbeeld mogelijkhe
den voor het vliegen van groepen in
de winter.' Maar eerst gaan de
passagiersstoelen er uit, om ruimte te
bieden aan de parachutisten waar
voor het toestel is aangekocht. Met
de economie gaat het weliswaar niet
zo goed, als Paracentrum doen we
het heel goed. We hebben een dip
gehad, maar nu stijgt het aantal
sprongen weer en neemt de verhuur
toe. We werken er hard aan en er is
bijvoorbeeld iemand aangetrokken
die zich speciaal met PR en marke
ting bezighoudt. In tijden waarin het
economisch niet zo goed gaat, is het
goed om te investeren in de toe
komst. Als het dan weer opleeft, heb
ben we met zo'n toestel een voor
sprong op de rest.'
De aankoop van dit stillere toestel
maakt het gebruik van gehuurde toe
stellen uit het voormalige Oostblok
volgens Rienks overbodig. 'We ho
pen daarmee toch ergernis weg te
nemen bij Texelaars die zich storen
aan het geluid van de vliegtuigen.' De
aankoop van het toestel werd onder
meer begeleid door Rienks' zoon Jan
Boyen, ook werkzaam bij Tessel Air,
evenals onderhoudsman Michael
Kortenhoeven.
Elianne van Donselaar, van het duo Luider Van Donselaar, was de worsten en gg
die ze tijdens de voorstelling moest eten al snel zat.
boer. Via een advertentie regek
avontuurtjes met een politiea
een kunstenaar en een arts, zot
talenten van haar kroost wat i
variatie zouden bevatten.
Opschudt
De boodschap veroorzaakt
scherwijs nogal wat opschi*
onder de zoons en hun families,
net wanneer ze hun eigen cond
hebben getrokken en hun pfe
voor de toekomst hebben gen
verschijnt ook de verloren gewa
vader (Joop Rommets senior) i
programma. Hij vertelt steedste
ben gereageerd op de adverts
van zijn vrouw. Doordat hunt
tuurtjes zich stëeds in het duist
speelden, had zij nooit iets in 4
ten, maar zeker is dus wel dat ft
de vader is van al zijn zoons. 6
alleen van hen, want hij had d;
zó de smaak te pakken gekreget
hij in de loop van de erop volj
jaren misschien wel duizenden ij
ren op die manier had verwekt
verrassende mededeling, diet;
door de Texelse toeschou
steeds met gelach werd onto
GF-05-11 sloot Broadway ins
want toen de spelers na afloop
de laatste voorstelling omhoogk
om het publiek te bedanken, ont
ten ze tussen het publiek
Rommets senior, die wel had m
werkt aan de televisieopnamen,i
verder niet bij de uitvoering bete
was geweest. Als uit één keelr.
de spelers: 'Vader!!', vu
Rommets vanaf de tribune q
emotioneel 'Jongens!!' terug gal
Het leverde de groep een lang
applaus op.
Tekst en foto's Joop Rommets
Zoveel artiesten, zoveel verhalen. Misschien gold voor Broad
way 2004 zelfs wel dat het aantal verhalen gelijk stond aan het
aantal voorstellingen. Zeker is in ieder geval dat iedere bezoe
ker het vierde huiskamerfestival in Den Hoorn daardoor op een
eigen manier beleefde. Wat overheerste, waren de enthousiaste
geluiden en de complimenten aan het adres van Klif 12-eige-
naar Cor van Heerwaarden en zijn medewerkers, die er opnieuw
in geslaagd zijn een evenement van bijzondere allure te orga
niseren. Met louter uitverkochte avonden kregen zij een mooie
beloning voor hun vele werk.
die manier zijn hele gezin van vrij-
kaartjes kon voorzien?
In ieder geval mogen de Texelse bij
dragen met onvermeld blijven. Het
waren er ditmaal vier. Zangeressen
Anneke Brons, Irisabella Bakker en
Ruthie Vazana, die samen het trio
Anyway vormden, zongen net als
twee jaar geleden driestemmig en a
capella en deden dat vol overtuiging.
Bijzonder was eveneens het optre
den van Charles Janko, die er ook
twee jaar geleden al bij was en net als
toen stomme films op de piano be
geleidde. Hij kreeg ditmaal steun van
de Texelse Danielle de Lussanet, die
prachtig zong. Een oude bekende is
Villa Zeezicht, met oud-eilandgenote
Claudia Reij als zangeres. Het trio
bracht als vanouds sfeervolle eigen
liedjes.
Kuubskisten
Misschien wel de meest bijzondere
voorstelling werd verzorgd door GF-
05-11de eenakter- en sketchgroep
van Klif 12. Het gezelschap trad op
in de grote bollenschuur van Ane Lap,
in een gedeelte dat was afgeschermd
door op elkaar gestapelde
kuubskisten De toeschouwers zaten
er bovenop, om de acteurs heen. die
beneden in de piste hun werk deden.
Het door Cor van Heerwaarden be
dachte en geregisseerde stuk gaat
over vier broers (gespeeld door
Herman Erbè en zijn band vermaakten zondagmiddag een zaal vol kinderen en betrokken
het jeugdige publiek geregeld bij hun optreden. Ze werden daarbij geassisteerd door 'gast'
Hakim.
Marco Bakker, Hans Oosterhaven,
Koos Pels-Rycken en Rob Jongejan),
die elk in hun eigen huiskamer, al dan
niet in gezelschap van gezinsleden
(Karin Nauta, Lia Coutinho en Aliëtte
Fonds), zitten te wachten op het be
gin van het televisieprogramma De
lende dame. in wie de goede kijker
Joke Geldorp herkent. Moeder heeft
inderdaad nogal wat te vertellen,
want ze onthult dat ze na de geboorte
van haar oudste had besloten dat ze
niet alleen maar kinderen wilde heb
ben van haar man, een eenvoudige
'Wat heb jij gezien?' en 'Hoe was
het?'. Het waren de meest gestelde
vragen tijdens Broadway 2004, dat
vrijdag, zaterdag en zondag voor de
vierde maal in Den Hoorn werd ge
houden. Na iedere voorstelling
stroomden de huiskamers, schuren
en garages (20 op vrijdag, 29 op za
terdag en 30 op zondag) binnen en
kele minuten leeg, richting de gezel
ligheid en de eet- en drinkstands bij
theater Klif 12, waardoor over een
afstand van enkele tientallen meters
gemiddeld duizend bezoekers bij el
kaar dromden, nog afgezien van de
suppoosten (twee per theater),
cateraars en andere medewerkers
van het festival. En dan klonken de
verhalen. Enthousiaste verhalen,
hoofdzakelijk. Natuurlijk, met altijd
waren de verwachtingen volledig uit
gekomen. De één zag het liefst een
cabaretier met snelle en harde grap
pen en was geconfronteerd met een
zanger en vrolijke liedjes. Een ander
had een voorkeur voor kolderieke
humor en had serieus toneel te zien
gekregen. Maar dan was er altijd wel
het besef dat het volgende optreden
misschien wel dé verrassing van de
avond zou worden. Aan de kwaliteit
lag het in ieder geval maar zelden,
want die was over het algemeen weer
van een hoog niveau. Grootheden als
Youp van 't Hek en Hans Teeuwen zijn
voor Broadway een maatje te groot,
maar de nationale subtop was op
nieuw massaal aanwezig, tevreden
met niet meer dan een reis-
vergoeding, een bed en een maaltijd
en de aanwezigheid van bijna hon
derd collega's, met wie ze ervaringen
konden uitwisselen en een biertje
drinken en van wie ze op hun vrije
avond de voorstelling konden zien
Onder hen Jan Rot, Richard
Groenendijk, Hetty Heyting, Hakim,
Johan Hoogeboom, Rob van de
Meeberg (winnaar van één van de
John Kraaijkamp Musical Awards
2004) en anderen die zelfs bij men
sen die niet thuis zijn in de kleinkunst
bekendheid genieten.
Verhalen
Zoals iedere bezoeker een ander ver-
haal vertelde, zo had ook iedere ar
tiest iets anders te melden. Nicky,
José en Sigurd, bijvoorbeeld, waren
pas sinds twee maanden samen, al
hadden ze eerder wel samengewerkt
in andere verbanden (Duet Siglette en
Schoon aan de Haak). Bij aanvang
van Broadway hadden ze nog met
eens een naam voor hun trio. Toch
maakten ze indruk met hun pianospel
en samenzang, vrolijke uitstraling en
komische liedjes. Actrice Adje Kloos
wil binnenkort optreden met het to
neelstuk Amana the widowmaker
van Walter van den Broeck. Ze ge
bruikte Broadway om het uit te pro
beren. al moest ze er daarvoor flink
in schrappen, omdat ze in Den Hoorn
maar een half uur had, terwijl het ei
genlijke stuk ongeveer twee keer zo
lang duurt. Het was met te merken,
want het publiek toonde zich zeer
onder de indruk van het beklem-
Het duo Max Maria, dat vooral smartlappen speelde, was wel muzikaal, maar volgens
veel bezoekers van Broadway niet erg origineel.
gebakje had moeten verorberen, had
ze moeite om niet te kokhalzen en
snauwde ze haar collega toe dat ze
het goed zat was. Na afloop in de
feesttent liet ze weten dat haar afkeer
'echt' was en dat ze zich niet goed
hadden gerealiseerd dat ze er maar
liefst vier keer aan moest geloven.
Muzikanten
De muzikanten onder de artiesten
beleefden waarschijnlijk de meest
gevarieerde voorstellingen. 'Ik heb
nog geen idee wat ik ga spelen', ver-
Uiteindeli|k kon zijn vrouw anderhalf
uur later ook over. waardoor de Vla
ming nog net op tijd ook over zijn
accordeon, theremin en geluidsin
stallatie kon beschikken.
Liedjesschrijver Johan Hoogeboom,
die een enorm repertoire heeft opge
bouwd, valt altijd weer op door zijn
losse benadering, die je bijna doet
geloven dat hij alles improviseert
Nadat de publiekslieveling via een
suppoost de klacht had door
gekregen dat zijn eerste voorstelling
door een bezoeker 'te zwaar' was
mende verhaal van de Zuid-Ameri
kaanse vrouw die ook na 25 jaar hu
welijk nog steeds bij de man blijft die
ze zelf typeert als 'charmeur, hoeren
loper en bloedjaloerse echtgenoot'.
Cabaretier Marcel Verreck had een
sabbatical year opgenomen om na
tien voorstellingen en zestien jaar toe
ren inspiratie op te doen voor 'nieuwe
mooie dingen'. Toch was hij in Den
Hoorn, want voor Broadway 'maakte
hij graag een uitzondering'. Luider
Van Donselaar kwamen er halver
wege de eerste avond achter dat ze
een ongelukkige keuze hadden ge
maakt bij het selecteren van de
sketches uit hun programma. Want
nadat Elianne van Donselaar voor de
tweede keer een rookworst en een
telde de Vlaamse dichter-zanger-mu-
zikant Geert Hautekiet vooraf en
waarschijnlijk overdreef hij niet, want
zijn voorbereiding was verre van ide
aal. Halverwege de vrijdagmiddag
liep hij nog buiten Den Helder vast in
de file auto's die allemaal naar Texel
moesten. En toen hij om vijf uur ein
delijk het opstelterrein was genaderd,
kreeg hij van een medewerker van
Teso te horen dat het nog wel twee
uur kon duren voordat hij zou worden
overgezet. De al wat zenuwachtig
wordende Hautekiet - zijn eerste
voorstelling begon om half acht -
haalde daarop de fiets van het
imperiaal en reed met zijn gitaar op
zijn rug alvast de boot op en vervol
gens van 't Horntje naar Den Hoorn.
gevonden, leverde hij een tweede af
met bijna alleen vrolijke liedjes. De
fotograaf van de Texelse Courant
nam hij te pakken met een tekst over
de hinderlijke activiteiten van een
paparazzo.
Jan Rot was al enkele malen eerder
op Texel te bewonderen. Meestal
speelde hij luchtige liedjes en varia
ties op beroemde popsongs, die ook
wel eens wat treurig waren, maar die
steevast een breed publiek aanspra
ken. Dat was ditmaal veel minder.
Samen met pianiste Sandra Mirabal
en klarinettist Jakob Klaasse vormde
hij het trio Brelvis, dat inderdaad een
ludiek spel speéldé met Imagine van
John Lennon, maar dat zich vooral
richtte op het klassieke werk, van
onder anderen Schubert en
Mendelssohn, waarop Rot eigen
Nederlandstalige teksten had ge
maakt. De reacties waren wisselend.
Voor sommige toeschouwers had het
programma nog uren mogen duren,
anderen hongerden naar een vrolij
kere volgende voorstelling.