Drijverschool: kwasten
voor nieuw schoolplein
'Ik wilde weer wat
om handen hebben
Ondersteuner huisarts
houdt diabeet in gaten
KTasse(n.)werL/
Model historisch vliegtuig voor museum
Hutjes terug in de rondvaa
Contract met Univé getekend
Avondvierdaagse in 1961
2
Geknip%<£
.TEXELSE COURANT'
Bedrijyig/jdd
Belangstelling
Malediven voor
duurzaam Texel
Sport verleden
Paint horse
fv
i
VRIJDAG 11 JUNI 2004
Het Nederlandse dubbeldeks
vliegtuigje Scheldemuschéén van
de publiekstrekkers bij de opening
van het Texelse vliegveld Vlijt in
1937, is sinds deze week als
schaalmodel te bewonderen in het
Luchtvaartmuseum. Het is een ca
deau van Jürgen Wolf, een bevlo
gen modelbouwer uit het Duitse
Bochum.
Wolf was veertig jaar geleden voor
het eerst met zijn ouders op Texel en
keert sindsdien geregeld terug. Tij
dens die vakanties brengt hij steevast
een bezoekje aan zijn vrienden van
Modelvliegclub Texel, die op zomer
avonden hun vliegtuigjes laten snor
ren boven het terrein aan de Wester-
weg. Twee jaar geleden bezocht hij
het Luchtvaartmuseum in Eierland,
nadat hij op het bestaan was gewe
zen door bevriende modelbouwers.
Hij werd er direct getroffen door fo
to's van de opening van Vlijt, waarop
de Scheldemusch te zien is, en be
sloot het historische vliegtuigje na te
bouwen. Bepaald geen alledaags
besluit voor een Duitse model
bouwer, aangezien de Scheldemusch
een bijna vergeten Nederlands vlieg
tuigje is. dat alleen bij de echte ken
ners nog een belletje doet rinkelen.
De originele Scheldemusch kwam in
1935 in Vlissingen gereed bij
scheepswerf Schelde, naar een ont
werp van constructeur T. Slot. Het
sportvliegtuigje had een spanwijdte
van zes meter, een motor met twee
cilinders en een maximumsnelheid
van circa 125 kilometer per uur. Waar
schijnlijk omdat het aan met meer
mensen dan alleen de piloot plaats
bood, werd het geen commercieel
succes, in een wereld die werd ge
teisterd door een zware economische
crisis. 'Precies weet ik het met, maar
er zijn er nog geen tien gebouwd',
weet Willem Beerling, vliegtuigkenner
en secretaris van de Texelse model
club. Het vliegtuigje is alleen nog op
foto's te zien. 'Er zijn er verongelukt
en op een andere manier teloor ge
gaan Er is niks meer van over.'
Wolf bouwde het origineel na met be
hulp van de foto in het Luchtvaart
museum en enkele maatschetsen,
weinig gedetailleerde bouwteke
ningen, die hij kreeg van oud-Texelaar
Bob Dros. Het schaalmodel is vijf
keer zo klein als de echte
Scheldemusch. Wolf voorzag het toe
stel van een elektromotor en demon
streerde de Texelse modelbouwers
dat het ook daadwerkelijk kan vlie
gen. Vanzelfsprekend is dat met, vol
gens de kenners. 'Je kunt niet straf
feloos elk origineel eindeloos
verkleinen. Voor hetzelfde geld komt
zo'n toestel meteen weer naar bene
den Ook Wolf zelf, die al meer dan
twintig schaalmodellen bouwde, was
de eerste keer verrast, bekende hij.
'Ik stond Br zelf van te kijken
De demonstratie die hij woensdag
avond gaf, werd bijgewoond door
Theo Witte, voorzitter van het
Luchtvaartmuseum, die het toestel
direct herkende en zich zeer onder de
indruk toonde van Wolfs vakman
schap Witte was door zijn collega
bestuursleden onwetend gelaten
over het cadeau en reageerde bijna
als door de bliksem getroffen toen
Wolf het hem aanbood. Eerst kon de
man die als spraakwaterval bekend
staat mets anders doen dan zijn dui
men in de lucht steken en een paar
keer 'toppie!' roepen. Nadat hij van
de eerste schrik was bekomen, was
hij weer in staat Wolf te bedanken.
'Wat een verrijking van ons museum.
Dit is echt nostalgie, geweldig!',
prees hij de bouwer, die als dank een
fotocollage kreeg met onder meer de
foto die hij in het museum zag.
Omdat het Luchtvaartmuseum toch
geen vliegdemonstraties verzorgt,
besloot Wolf overigens de kostbare
motor uit het vliegtuig te verwijderen.
Het model werd donderdag toege
voegd aan de collectie.
Het bloed kruipt waar het niet gaan
kan. Zeker op de haven in Oude-
schild, waar rondvaartondernemer
Adri Hutjes ruim een jaar nadat hij
is gestopt met een nieuw, veel klei
ner schip weer rondvaarten gaat
verzorgen. 'Voor mijn brood hoef ik
het niet te doen, ik wil gewoon
weer wat om handen hebben.'
Na de brand op de Witte Zeehond en
het jarenlang met grote groepen over
de Waddenzee varen, had Hutjes het
éven gehad met de rondvaart. 'Ik heb
nu een wintertje in de schuur netten
zitten boeten, maar dat is het ook
niet. Ik wil gewoon varen. Niet met
zo'n groot schip, met personeel en
andere verplichtingen, maar gewoon
met een kleine boot, in mijn eentje.'
Zijn oog viel op een advertentie van
een garnalenkotter uit Lauwersoog,
die een lengte heeft van 23,30 meter,
een breedte van 4,26 meter en een
diepgang van één meter. 'De TX44
Waddenzee. Dat nummer had ik nog
van mijn opa. die veertig jaar geleden
begon met de rondvaart. Precies
ik zocht. Daarmee kan ik lekkeri
bij de zandbanken komen. War
mensen willen nu eenmaal zeelio
jes zien. Ik doe onderweg natu,
ook een trekkie, want dit schiph
een volledige visvergunning,
winter ga ik er misschien nog
eens mee op botjes.'
De twaalf passagiers die Hutjesn
maal mag meenemen, is heel
anders dan de honderden waas
hij voorheen voer. Dat de 'nieui
mer' in de rondvaart scherp n
gaten wordt gehouden, bleek toe
bij zijn eerste vaart de waterpo
aan boord kreeg. 'Ze zeiden dj
drie passagiers teveel aan k
had.' Voor zijn gasten staat ke
een rijtje tuinstoelen aan dek, ra
dorst te lessen staat er een pon
fie en zit er in de koelkast eent
bier.
Maker Jürgen Wolf en voorzitter Theo Witte van het Luchtvaartmuseum poseren bij het
schaalmodel. Foto Joop Rommets)
De Scheldemusch was één van de publiekstrekkers bij de opening van vliegveld Vlijt in 1937.
IFoto orchid Luchtvaartmuseum Te/el)
Vertegenwoordigers van de Male
diven en een groep leren bekijken
volgende week op Texel op welke
manier zij in eigen land duurzame
maatregelen kunnen nemen en
duurzaam kunnen bouwen.
De delegatie van de Malediven be
zoekt het nieuwe duurzame gebouw
van Gemeentewerken aan de Reijer
Keijserstraat, camping De Bremakker
en maakt een tocht over het eiland.
De Malediven zijn geïnteresseerd in
duurzaam bouwen en duurzaam on
dernemen in de toeristische sector.
De eilandengroep, die laag boven het
zeeniveau ligt. is beleid aan het op
zetten om de uitstoot van broeikas
gassen te verminderen en het gebruik
van duurzame energie te bevorderen
De eilanden, die als eerste land ter
wereld het Kyoto-verdrag ratifi
ceerden, willen een bijdrage leveren
aan het tegengaan van de zee
spiegelstijging. De leren, die uit de
Blackwater-regio komen, bezoeken
eveneens de nieuwbouw van
Gemeentewerken, de Texelse Wol
Onderneming, camping De Shelter
en EcoMare. De leren komen kennis
opdoen van duurzaam bouwen. De
interesse ging uit naar Texel, omdat
een groot deel van de bouwsector
betrokken is bij het doorvoeren van
duurzaam bouwen.
Texelaars met diabetes worden
voortaan bij huisartsen op het ei
land in de gaten gehouden door
praktijkondersteuners. Recent
hebben drie artsenpraktijken een
contract getekend met zorg
verzekeraar Univé waarin de sa
menwerking tussen de praktijk
ondersteuners en de huisartsen
officieel is vastgelegd. De praktijk-
ondersteuners zijn al sinds begin
dit jaar actief.
De ondersteuners - verpleegkundi
gen Marieke Kooiman en Judith
Diephuis van Corbis Plus - werken
drie dagen per week bij de praktijken
van huisartsen Robbert van der Bent
en Frank Haasdijk, Rik van Hattem en
Ad Waverijn en Jacqueline Dros en
Jan Hoekstra. Zij verzorgen voor hen
de controle en behandeling van pa
tiënten met suikerziekte. Op die ma
nier kan meer tijd en persoonlijke
aandacht aan de diabetici worden
besteed. 'Bij een dokter heb je maar
tien minuten voor een consult, terwijl
een praktijkondersteuner een half uur
per persoon kan uittrekken', aldus Fia
Joustra van het Samenwerkingsver
band Praktijkondersteuning Texel.
Dat werd vorig jaar speciaal opge
richt met hulp vanuit de Districts
Huisartsen Vereniging Holland Noord
om de komst en vestiging van de
twee praktijkondersteuners mogelijk
te maken. De drie huisartsen
praktijken hebben gezamenlijk zo'n
350 Texelaars met diabetes onder
behandeling, die gemiddeld vier keer
per jaar moeten worden gecontro
leerd op verschillende bloedwaarden,
waaronder het suikergehalte. Ook
bespreken de praktijkondersteuners
tijdens de afspraken de voedings- en
leefwijzen van de mensen met diabe
tes. Tot vorig jaar werd dat nog alle
maal door de huisartsen gedaan.
Joustra: 'Vanuit het rijk is geld be
schikbaar gesteld voor praktijk
ondersteuning, zodat huisartsen kun
nen worden ontlast. Dat geld wordt
verdeeld door de grootste zorg
verzekeraars in de regio en hier is dat
Univé.' Het contract tussen de zorg
verzekeraar en de Texelse huisartsen
had aanvankelijk al begin dit jaar ge
tekend moeten zijn, maar Univé wilde
meer tijd hebben om het nader te
bekijken. Texel kent een bijzondere
constructie, omdat de praktijkonder-
steuners met in dienst zijn van de
huisartsen, maar bij hen gedeta
cheerd zijn vanuit Corbis Plus (de
voormalige Thuiszorg). Volgens
Joustra is bewust voor die construc
tie gekozen, zodat de continuïteit van
de praktijkondersteuning is gewaar-
Op 21 januari 1954 werd de Texelse Sportraad opgericht, het over
koepelend orgaan van de sportverenigingen op het eiland. Promo
tie was één van de hoofdtaken van de Sportraad, die ter gelegen
heid van haar vijftigste verjaardag een reeks aan bijzondere
evenementen organiseert. De Texelse Courant grijpt het jubileum
aan om een duik in de geschiedenis te nemen en onder het kopje
Sportverleden wekelijks terug te blikken op een sportevenement uit
de voorbije vijftig jaar. In de krant van vandaag: de Avondvierdaagse
in 1961.
Wandelen is van alle tijden, zo leert
een blik in de Texelse Courant van 5
juli 1961. 'Gisteravond was het een
geroezemoes in de Wezentuin en
vertrokken reeds om half zeven de
eerste tippelaars. Vol goede moed
had men de startkaart afgehaald aan
de kassa en deze laten aftekenen bij
de startcommissie.' Op de eerste
avond gingen liefst 749 wandelaars
van start, onder wie enkele buitenlan
ders. De vele wandelaars toonden
zich volgens de verslaggever tevre
den over de uitgestippelde routes.
'Deze waren ook bijzonder mooi.' De
eerste avond door oud-Texel, Wester
geest en omgeving, de tweede avond
via Driehuizen, de derde tocht ging
langs De Waal en de vierde en tevens
laatste avond door Gerritsland. Enke
len slaagden er de eerste avond in de
tien kilometer in vijf kwartier af te leg
gen, maar de tweede avond werd iets
rustiger gelopen. 'Het gaat er niet om
wie het eerst aan de finish verschijnt,
maar of men de tocht kan volbren
gen.'
Trots verhaalt de krant hoe zelfs de
Koninklijke Luchtmacht zich voor de
tocht heeft ingeschreven. Maar de
militairen hadden de eerste avond
pech. De boot vertrok te laat uit Den
Helder, waardoor ze op de eerste
avond, toen nog op dinsdag, verstek
moesten laten gaan. 'De tweede
avond verschenen zij echter wel en
werd een afstand van 15 kilometer
getippeld. Ook de derde avond werd
deze afstand gemaakt, zodat men
toch in totaal 40 kilometer heeft ge
tippeld.' Uitvallers waren er ook. De
eerste avond eentje en op de tweede
avond verschenen er vijf niet aan de
start. De derde dat liet niemand ver
stek gaan. De bezemwagen hoefde
op de eerste drie avonden geen
dienst te doen
borgd. Corbis Plus zorgt ervoor dat
er altijd praktijkondersteuners be
schikbaar zijn.
Diephuis en Kooiman zijn beiden ge
specialiseerd in diabetes. Kooiman
volgde begin dit jaar wijkverpleeg
kundige Els Zoon op, nadat die haar
man, oud-gemeentesecretaris Piet
Zoon, achterna was gereisd naar
Hattem. Kooiman werkt eveneens bij
het MDCC, waar diabetici eenmaal
per jaar een algehele screening on
dergaan, waarbij ook de voeten en de
ogen worden onderzocht en een
hartfilmpje wordt gemaakt. Joustra:
'Mensen met diabetes komen haar
dus overal tegen en dat is wel zo pret
tig.' De twee praktijkondersteuners
houden zich dit jaar alleen bezig met
diabetespatiënten. Bedoeling is dat
zij volgend jaar ook mensen met
COPD (chronische ademhalings
aandoeningen) onder controle krij
gen. Joustra onderzoekt samen met
de huisartsen in hoeverre dat moge
lijk is. De praktijkondersteuners heb
ben dagelijks een nabespreking met
de huisarts over de gecontroleerde
diabetici. De eerste ervaringen zijn
volgens haar goed. 'Patiënten zijn erg
tevreden en er wordt veel gebruik
gemaakt van de praktijkonder
steuners. Als het nodig is, gaan zij
ook op huisbezoek bij mensen die
zelf niet in staat zijn om op het
spreekuur te komen.'
Op de DPHC Pamtshow in manege
Kalverhoek in Wijdewormer werd
Kelly Geus met de driejarige ruin
Eagles Dirty Warrior zondag eerste
op het onderdeel halter in de klasse
breedingstock voor alle leeftijden.
Warrior, gefokt door de Eagles
Ranch, moest het in deze klasse op
nemen tegen vijf- en zevenjarige rui
nen. Als éénjarige ruin eindigde hij al
eerder als eerste in deze klasse.
J'-: .I 'PT
X S?
Adri Hutjes op de voorsteven van zijn nieuwe rondvaartschip, de TX44 WaddenzetM
(Foto Gerard fiaL
In de rubriek Klasse(n)werk schrijven de Texelse basisscholen beurtelings
een redactioneel stukje over iets dat hun bezighoudt. Deze week groep acht vat
de Jan Drijverschool in Den Hoorn, die het schoolplein onder handen neemt.
„Onze veerbootondeme-
ming is als coöperatie zonder
winstoogmerk verplicht om
alle winst te besteden aan
verbetering van de dienstver
lening of verlaging van de ta
rieven", licht TESO-direc-
teur Rob Wortel de opmerke
lijke stap toe. „Doordat het
De Avondvierdaagse werd in 1961 onder meer gelopen door voetballers uit Den Hoom,
die hier bij de controlepost pauzeren. (Foto arcn-of To.oiso courant)
Bijstaand bericht stond in de Reis
krant van De Telegraaf, naar aanlei
ding van de tariefverlaging van Teso.
'Hebben wij iets gemist', vroeg de
redactie aan Teso-directeur Rob
INbfM, die Mngtfeft verkeerd te zijn
geciteerd. 'De verslaggever heeft
kennelijk de klok ergens horen luiden.
Maar Teso is gewoon een naamloze
vennootschap.'
We schrijven een stukje over het
schoolplein, omdat we dat zelf aan
het opknappen zijn en daar ook
zelf geld voor verdiend hebben.
We zijn er al heel lang bezig, zoals
je hieronder kunt lezen.
Aan het eind van het schooljaar is
het speelhuisje weggehaald, om
dat het verrot en gammel was. Er
was een meisje uit groep vijf van
afgevallen. Dat was net goed
afgelopen.Vanaf dat moment had
den we geen speeltoestel meer op
het schoolplein, In september gin
gen we langs de deuren om loten
te verkopen.De ene helft van de
opbrengst ging naar Jantje Beton
en de andere helft was voor school.
We wilden graag het schoolplein
opknappen van het geld. Het ging
om ongeveer €350,-. In oktober
hebben we met de ouders het
schoolplein opgeknapt. Er is ge
snoeid, een hek gezet, bankjes ge
plaatst, stenen rechtgelegd. de
doelen zijn verstevigd en de net
ten gerepareerd. Op het houten
klimrek zijn balken vervangen en
hij is lager geworden. Binnen is
ook van alles gebeurd. In de gang
hebben we een lijn opgehangen
waaraan je allemaal dingen kan
ophangen en er is een plantenbak
leeggehaald om het buiten-
speelgoed in te kunnen doen. Het
was de bedoeling om ook het trap-
schot te schilderen en tegels te be
schilderen, om daar de spellen
mens-erger-je-niet en twister van
te maken. Dat ging niet door om
dat het die dag regende. Vorige
week vrijdag hebben de jongens
van groep zeven en acht de tegels
buiten gelegd. De meiden hebben
sjablonen gemaakt. Die sjablonen
hadden we gemaakt om mooie
rondjes op de tegels te maken.
Per tafel groepje kregen we een
potje verf, kwasten en sjablonen.
We hadden de kleuren rood,
groen, geel en blauw. We moeste!
per se oude kleren aan, omdat
betonverf met uit je kleren
Het begon heel rommelig, wak
degene die wel een kwast haddei
hadden geen sjablonen om eer
rondje te tekenen. En degenen*
wel een rondje hadden getekend
moesten wachten op een kwast
We hebben ook alle knikkerpotjs
een andere kleur gegeven. Toer
alles was geschilderd, brachter
we de tegels naar binnen, omdal
het begon te regenen. Nu moeten
we nog 36 tegels wit schilderen
Volgende week leggen we de te
gels erin. Dan hebben we eindelij*
een mens-erger-je-niet en eer
twisterspel op het plein. Kommsa
eens kijken of meespelen als 1»
klaar is.
Groep acht van de Jan Drijf®1'
school.
«d
io
na