Drijverschool: kwasten voor nieuw schoolplein 'Ik wilde weer wat om handen hebben Ondersteuner huisarts houdt diabeet in gaten KTasse(n.)werL/ Model historisch vliegtuig voor museum Hutjes terug in de rondvaa Contract met Univé getekend Avondvierdaagse in 1961 2 Geknip%<£ .TEXELSE COURANT' Bedrijyig/jdd Belangstelling Malediven voor duurzaam Texel Sport verleden Paint horse fv i VRIJDAG 11 JUNI 2004 Het Nederlandse dubbeldeks vliegtuigje Scheldemuschéén van de publiekstrekkers bij de opening van het Texelse vliegveld Vlijt in 1937, is sinds deze week als schaalmodel te bewonderen in het Luchtvaartmuseum. Het is een ca deau van Jürgen Wolf, een bevlo gen modelbouwer uit het Duitse Bochum. Wolf was veertig jaar geleden voor het eerst met zijn ouders op Texel en keert sindsdien geregeld terug. Tij dens die vakanties brengt hij steevast een bezoekje aan zijn vrienden van Modelvliegclub Texel, die op zomer avonden hun vliegtuigjes laten snor ren boven het terrein aan de Wester- weg. Twee jaar geleden bezocht hij het Luchtvaartmuseum in Eierland, nadat hij op het bestaan was gewe zen door bevriende modelbouwers. Hij werd er direct getroffen door fo to's van de opening van Vlijt, waarop de Scheldemusch te zien is, en be sloot het historische vliegtuigje na te bouwen. Bepaald geen alledaags besluit voor een Duitse model bouwer, aangezien de Scheldemusch een bijna vergeten Nederlands vlieg tuigje is. dat alleen bij de echte ken ners nog een belletje doet rinkelen. De originele Scheldemusch kwam in 1935 in Vlissingen gereed bij scheepswerf Schelde, naar een ont werp van constructeur T. Slot. Het sportvliegtuigje had een spanwijdte van zes meter, een motor met twee cilinders en een maximumsnelheid van circa 125 kilometer per uur. Waar schijnlijk omdat het aan met meer mensen dan alleen de piloot plaats bood, werd het geen commercieel succes, in een wereld die werd ge teisterd door een zware economische crisis. 'Precies weet ik het met, maar er zijn er nog geen tien gebouwd', weet Willem Beerling, vliegtuigkenner en secretaris van de Texelse model club. Het vliegtuigje is alleen nog op foto's te zien. 'Er zijn er verongelukt en op een andere manier teloor ge gaan Er is niks meer van over.' Wolf bouwde het origineel na met be hulp van de foto in het Luchtvaart museum en enkele maatschetsen, weinig gedetailleerde bouwteke ningen, die hij kreeg van oud-Texelaar Bob Dros. Het schaalmodel is vijf keer zo klein als de echte Scheldemusch. Wolf voorzag het toe stel van een elektromotor en demon streerde de Texelse modelbouwers dat het ook daadwerkelijk kan vlie gen. Vanzelfsprekend is dat met, vol gens de kenners. 'Je kunt niet straf feloos elk origineel eindeloos verkleinen. Voor hetzelfde geld komt zo'n toestel meteen weer naar bene den Ook Wolf zelf, die al meer dan twintig schaalmodellen bouwde, was de eerste keer verrast, bekende hij. 'Ik stond Br zelf van te kijken De demonstratie die hij woensdag avond gaf, werd bijgewoond door Theo Witte, voorzitter van het Luchtvaartmuseum, die het toestel direct herkende en zich zeer onder de indruk toonde van Wolfs vakman schap Witte was door zijn collega bestuursleden onwetend gelaten over het cadeau en reageerde bijna als door de bliksem getroffen toen Wolf het hem aanbood. Eerst kon de man die als spraakwaterval bekend staat mets anders doen dan zijn dui men in de lucht steken en een paar keer 'toppie!' roepen. Nadat hij van de eerste schrik was bekomen, was hij weer in staat Wolf te bedanken. 'Wat een verrijking van ons museum. Dit is echt nostalgie, geweldig!', prees hij de bouwer, die als dank een fotocollage kreeg met onder meer de foto die hij in het museum zag. Omdat het Luchtvaartmuseum toch geen vliegdemonstraties verzorgt, besloot Wolf overigens de kostbare motor uit het vliegtuig te verwijderen. Het model werd donderdag toege voegd aan de collectie. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zeker op de haven in Oude- schild, waar rondvaartondernemer Adri Hutjes ruim een jaar nadat hij is gestopt met een nieuw, veel klei ner schip weer rondvaarten gaat verzorgen. 'Voor mijn brood hoef ik het niet te doen, ik wil gewoon weer wat om handen hebben.' Na de brand op de Witte Zeehond en het jarenlang met grote groepen over de Waddenzee varen, had Hutjes het éven gehad met de rondvaart. 'Ik heb nu een wintertje in de schuur netten zitten boeten, maar dat is het ook niet. Ik wil gewoon varen. Niet met zo'n groot schip, met personeel en andere verplichtingen, maar gewoon met een kleine boot, in mijn eentje.' Zijn oog viel op een advertentie van een garnalenkotter uit Lauwersoog, die een lengte heeft van 23,30 meter, een breedte van 4,26 meter en een diepgang van één meter. 'De TX44 Waddenzee. Dat nummer had ik nog van mijn opa. die veertig jaar geleden begon met de rondvaart. Precies ik zocht. Daarmee kan ik lekkeri bij de zandbanken komen. War mensen willen nu eenmaal zeelio jes zien. Ik doe onderweg natu, ook een trekkie, want dit schiph een volledige visvergunning, winter ga ik er misschien nog eens mee op botjes.' De twaalf passagiers die Hutjesn maal mag meenemen, is heel anders dan de honderden waas hij voorheen voer. Dat de 'nieui mer' in de rondvaart scherp n gaten wordt gehouden, bleek toe bij zijn eerste vaart de waterpo aan boord kreeg. 'Ze zeiden dj drie passagiers teveel aan k had.' Voor zijn gasten staat ke een rijtje tuinstoelen aan dek, ra dorst te lessen staat er een pon fie en zit er in de koelkast eent bier. Maker Jürgen Wolf en voorzitter Theo Witte van het Luchtvaartmuseum poseren bij het schaalmodel. Foto Joop Rommets) De Scheldemusch was één van de publiekstrekkers bij de opening van vliegveld Vlijt in 1937. IFoto orchid Luchtvaartmuseum Te/el) Vertegenwoordigers van de Male diven en een groep leren bekijken volgende week op Texel op welke manier zij in eigen land duurzame maatregelen kunnen nemen en duurzaam kunnen bouwen. De delegatie van de Malediven be zoekt het nieuwe duurzame gebouw van Gemeentewerken aan de Reijer Keijserstraat, camping De Bremakker en maakt een tocht over het eiland. De Malediven zijn geïnteresseerd in duurzaam bouwen en duurzaam on dernemen in de toeristische sector. De eilandengroep, die laag boven het zeeniveau ligt. is beleid aan het op zetten om de uitstoot van broeikas gassen te verminderen en het gebruik van duurzame energie te bevorderen De eilanden, die als eerste land ter wereld het Kyoto-verdrag ratifi ceerden, willen een bijdrage leveren aan het tegengaan van de zee spiegelstijging. De leren, die uit de Blackwater-regio komen, bezoeken eveneens de nieuwbouw van Gemeentewerken, de Texelse Wol Onderneming, camping De Shelter en EcoMare. De leren komen kennis opdoen van duurzaam bouwen. De interesse ging uit naar Texel, omdat een groot deel van de bouwsector betrokken is bij het doorvoeren van duurzaam bouwen. Texelaars met diabetes worden voortaan bij huisartsen op het ei land in de gaten gehouden door praktijkondersteuners. Recent hebben drie artsenpraktijken een contract getekend met zorg verzekeraar Univé waarin de sa menwerking tussen de praktijk ondersteuners en de huisartsen officieel is vastgelegd. De praktijk- ondersteuners zijn al sinds begin dit jaar actief. De ondersteuners - verpleegkundi gen Marieke Kooiman en Judith Diephuis van Corbis Plus - werken drie dagen per week bij de praktijken van huisartsen Robbert van der Bent en Frank Haasdijk, Rik van Hattem en Ad Waverijn en Jacqueline Dros en Jan Hoekstra. Zij verzorgen voor hen de controle en behandeling van pa tiënten met suikerziekte. Op die ma nier kan meer tijd en persoonlijke aandacht aan de diabetici worden besteed. 'Bij een dokter heb je maar tien minuten voor een consult, terwijl een praktijkondersteuner een half uur per persoon kan uittrekken', aldus Fia Joustra van het Samenwerkingsver band Praktijkondersteuning Texel. Dat werd vorig jaar speciaal opge richt met hulp vanuit de Districts Huisartsen Vereniging Holland Noord om de komst en vestiging van de twee praktijkondersteuners mogelijk te maken. De drie huisartsen praktijken hebben gezamenlijk zo'n 350 Texelaars met diabetes onder behandeling, die gemiddeld vier keer per jaar moeten worden gecontro leerd op verschillende bloedwaarden, waaronder het suikergehalte. Ook bespreken de praktijkondersteuners tijdens de afspraken de voedings- en leefwijzen van de mensen met diabe tes. Tot vorig jaar werd dat nog alle maal door de huisartsen gedaan. Joustra: 'Vanuit het rijk is geld be schikbaar gesteld voor praktijk ondersteuning, zodat huisartsen kun nen worden ontlast. Dat geld wordt verdeeld door de grootste zorg verzekeraars in de regio en hier is dat Univé.' Het contract tussen de zorg verzekeraar en de Texelse huisartsen had aanvankelijk al begin dit jaar ge tekend moeten zijn, maar Univé wilde meer tijd hebben om het nader te bekijken. Texel kent een bijzondere constructie, omdat de praktijkonder- steuners met in dienst zijn van de huisartsen, maar bij hen gedeta cheerd zijn vanuit Corbis Plus (de voormalige Thuiszorg). Volgens Joustra is bewust voor die construc tie gekozen, zodat de continuïteit van de praktijkondersteuning is gewaar- Op 21 januari 1954 werd de Texelse Sportraad opgericht, het over koepelend orgaan van de sportverenigingen op het eiland. Promo tie was één van de hoofdtaken van de Sportraad, die ter gelegen heid van haar vijftigste verjaardag een reeks aan bijzondere evenementen organiseert. De Texelse Courant grijpt het jubileum aan om een duik in de geschiedenis te nemen en onder het kopje Sportverleden wekelijks terug te blikken op een sportevenement uit de voorbije vijftig jaar. In de krant van vandaag: de Avondvierdaagse in 1961. Wandelen is van alle tijden, zo leert een blik in de Texelse Courant van 5 juli 1961. 'Gisteravond was het een geroezemoes in de Wezentuin en vertrokken reeds om half zeven de eerste tippelaars. Vol goede moed had men de startkaart afgehaald aan de kassa en deze laten aftekenen bij de startcommissie.' Op de eerste avond gingen liefst 749 wandelaars van start, onder wie enkele buitenlan ders. De vele wandelaars toonden zich volgens de verslaggever tevre den over de uitgestippelde routes. 'Deze waren ook bijzonder mooi.' De eerste avond door oud-Texel, Wester geest en omgeving, de tweede avond via Driehuizen, de derde tocht ging langs De Waal en de vierde en tevens laatste avond door Gerritsland. Enke len slaagden er de eerste avond in de tien kilometer in vijf kwartier af te leg gen, maar de tweede avond werd iets rustiger gelopen. 'Het gaat er niet om wie het eerst aan de finish verschijnt, maar of men de tocht kan volbren gen.' Trots verhaalt de krant hoe zelfs de Koninklijke Luchtmacht zich voor de tocht heeft ingeschreven. Maar de militairen hadden de eerste avond pech. De boot vertrok te laat uit Den Helder, waardoor ze op de eerste avond, toen nog op dinsdag, verstek moesten laten gaan. 'De tweede avond verschenen zij echter wel en werd een afstand van 15 kilometer getippeld. Ook de derde avond werd deze afstand gemaakt, zodat men toch in totaal 40 kilometer heeft ge tippeld.' Uitvallers waren er ook. De eerste avond eentje en op de tweede avond verschenen er vijf niet aan de start. De derde dat liet niemand ver stek gaan. De bezemwagen hoefde op de eerste drie avonden geen dienst te doen borgd. Corbis Plus zorgt ervoor dat er altijd praktijkondersteuners be schikbaar zijn. Diephuis en Kooiman zijn beiden ge specialiseerd in diabetes. Kooiman volgde begin dit jaar wijkverpleeg kundige Els Zoon op, nadat die haar man, oud-gemeentesecretaris Piet Zoon, achterna was gereisd naar Hattem. Kooiman werkt eveneens bij het MDCC, waar diabetici eenmaal per jaar een algehele screening on dergaan, waarbij ook de voeten en de ogen worden onderzocht en een hartfilmpje wordt gemaakt. Joustra: 'Mensen met diabetes komen haar dus overal tegen en dat is wel zo pret tig.' De twee praktijkondersteuners houden zich dit jaar alleen bezig met diabetespatiënten. Bedoeling is dat zij volgend jaar ook mensen met COPD (chronische ademhalings aandoeningen) onder controle krij gen. Joustra onderzoekt samen met de huisartsen in hoeverre dat moge lijk is. De praktijkondersteuners heb ben dagelijks een nabespreking met de huisarts over de gecontroleerde diabetici. De eerste ervaringen zijn volgens haar goed. 'Patiënten zijn erg tevreden en er wordt veel gebruik gemaakt van de praktijkonder steuners. Als het nodig is, gaan zij ook op huisbezoek bij mensen die zelf niet in staat zijn om op het spreekuur te komen.' Op de DPHC Pamtshow in manege Kalverhoek in Wijdewormer werd Kelly Geus met de driejarige ruin Eagles Dirty Warrior zondag eerste op het onderdeel halter in de klasse breedingstock voor alle leeftijden. Warrior, gefokt door de Eagles Ranch, moest het in deze klasse op nemen tegen vijf- en zevenjarige rui nen. Als éénjarige ruin eindigde hij al eerder als eerste in deze klasse. J'-: .I 'PT X S? Adri Hutjes op de voorsteven van zijn nieuwe rondvaartschip, de TX44 WaddenzetM (Foto Gerard fiaL In de rubriek Klasse(n)werk schrijven de Texelse basisscholen beurtelings een redactioneel stukje over iets dat hun bezighoudt. Deze week groep acht vat de Jan Drijverschool in Den Hoorn, die het schoolplein onder handen neemt. „Onze veerbootondeme- ming is als coöperatie zonder winstoogmerk verplicht om alle winst te besteden aan verbetering van de dienstver lening of verlaging van de ta rieven", licht TESO-direc- teur Rob Wortel de opmerke lijke stap toe. „Doordat het De Avondvierdaagse werd in 1961 onder meer gelopen door voetballers uit Den Hoom, die hier bij de controlepost pauzeren. (Foto arcn-of To.oiso courant) Bijstaand bericht stond in de Reis krant van De Telegraaf, naar aanlei ding van de tariefverlaging van Teso. 'Hebben wij iets gemist', vroeg de redactie aan Teso-directeur Rob INbfM, die Mngtfeft verkeerd te zijn geciteerd. 'De verslaggever heeft kennelijk de klok ergens horen luiden. Maar Teso is gewoon een naamloze vennootschap.' We schrijven een stukje over het schoolplein, omdat we dat zelf aan het opknappen zijn en daar ook zelf geld voor verdiend hebben. We zijn er al heel lang bezig, zoals je hieronder kunt lezen. Aan het eind van het schooljaar is het speelhuisje weggehaald, om dat het verrot en gammel was. Er was een meisje uit groep vijf van afgevallen. Dat was net goed afgelopen.Vanaf dat moment had den we geen speeltoestel meer op het schoolplein, In september gin gen we langs de deuren om loten te verkopen.De ene helft van de opbrengst ging naar Jantje Beton en de andere helft was voor school. We wilden graag het schoolplein opknappen van het geld. Het ging om ongeveer €350,-. In oktober hebben we met de ouders het schoolplein opgeknapt. Er is ge snoeid, een hek gezet, bankjes ge plaatst, stenen rechtgelegd. de doelen zijn verstevigd en de net ten gerepareerd. Op het houten klimrek zijn balken vervangen en hij is lager geworden. Binnen is ook van alles gebeurd. In de gang hebben we een lijn opgehangen waaraan je allemaal dingen kan ophangen en er is een plantenbak leeggehaald om het buiten- speelgoed in te kunnen doen. Het was de bedoeling om ook het trap- schot te schilderen en tegels te be schilderen, om daar de spellen mens-erger-je-niet en twister van te maken. Dat ging niet door om dat het die dag regende. Vorige week vrijdag hebben de jongens van groep zeven en acht de tegels buiten gelegd. De meiden hebben sjablonen gemaakt. Die sjablonen hadden we gemaakt om mooie rondjes op de tegels te maken. Per tafel groepje kregen we een potje verf, kwasten en sjablonen. We hadden de kleuren rood, groen, geel en blauw. We moeste! per se oude kleren aan, omdat betonverf met uit je kleren Het begon heel rommelig, wak degene die wel een kwast haddei hadden geen sjablonen om eer rondje te tekenen. En degenen* wel een rondje hadden getekend moesten wachten op een kwast We hebben ook alle knikkerpotjs een andere kleur gegeven. Toer alles was geschilderd, brachter we de tegels naar binnen, omdal het begon te regenen. Nu moeten we nog 36 tegels wit schilderen Volgende week leggen we de te gels erin. Dan hebben we eindelij* een mens-erger-je-niet en eer twisterspel op het plein. Kommsa eens kijken of meespelen als 1» klaar is. Groep acht van de Jan Drijf®1' school. «d io na

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 6