reg naar groepsverblijf ijf centimeter te smal... \irk Kuip strijdt tegen 'Fekonsieskuur' Komst hostel leidt niet tot verkeersmaatregelen IK HRD HET mTOCU IÈT£ RNDERS VOORGESTELD^' f ■TEXELSE J CouranT Bollen-Boos! Nieuwe onderbouwing verkeer anjerprojecten Holle weggetjes Stayokay Hostel Mobieltjes voor Dorcas en EcoMare VRIJDAG 9 JULI 2004 ■ft de gemeente terecht vergunning verleend voor de reiding van het bij de Pelikaanweg gelegen groeps- lijf 'Fekonsieskuur' van Harry de Graaf? Dirk Kuip uit Koog vindt van niet en tekende bezwaar aan, maar dat d op advies van de beroepschriftencommissie door b ongegrond verklaard. Kuip nam daarmee geen genoe- en ging in beroep, zodat hij en de gemeente maandag enover elkaar stonden bij de bestuursrechter in Alkmaar, doet binnen zes weken uitspraak. vijftien jaar geleden gestichte psverblijf bestond uit twee schu- waarin regelmatig groepen ver- en In het hoogseizoen zijn dat 25 30 mensen van de Texelse Jmgsbrigade. Het hoofdgebouw I plaats aan ongeveer 28 perso- in het kleinere tweede gebouw len 12 mensen terecht. De ge- li ite verstrekte destijds voor het il de benodigde bouwvergun- kampeerexploitatievergunnmg j( jebruiksvergunning. Kuip, die t het terrein een opslagloods Oi i en ook eigenaar is van een deel Ie weg die zijn en De Graafs ter- verbindt met de openbare aanweg, kwam in het geweer hij vernam dat de Fekonsieskuur pend zou worden uitgebreid en llfidemiseerd. De Graaf vond dat g omdat de bestaande accom- jtie zeer was verouderd en te ig kwaliteit bood, vooral wat be- capaciteit en kwaliteit van het het parkeren op eigen terrein was geregeld en de gemeente had daar geen aanmerking op gemaakt. Dit manco mocht De Graaf 'repareren'. Hij kreeg gelegenheid alsnog een parkeerplan in te dienen B en w na men daarmee genoegen, maar Kuip niet. Hij vond dat de parkeervakken zoals die waren aangegeven op de terremtekening onvoldoende in aan tal en met of slecht bereikbaar zijn Hij wilde dat geparkeerd zou worden in de voortuin van de familie De Graaf, aan de oostkant van het terrein, zo dat de auto's niet meer over zijn weg zouden rijden. Te smal Een voor Kuip belangrgk punt was verder de bereikbaarheid van het ter rein voorde brandweer Het verharde gedeelte van de weg voldoet niet aan de minimumbreedte die in de bouw verordening is genoemd. Ook de an dere bezwaren hield hij staande, zo- zou de weg hebben gehad als hij door zwaar verkeer met enigszins uit elkaar was gereden. Hoe dan ook: de weg is zeker vijf centimeter smaller dan het in de bouwverordening ge noemde minimum. Hulpverlenings- verkeer kan er echter royaal over. zonder met de wielen in de berm ter weerszijden van de weg te komen.. Op weg naar de zitting had De Graaf nog contact gehad met brandweer commandant Dick Jongeneel, die aangaf dat de Texelse brandweer auto's 2,25 tot 2,50 meter breed zijn. De wielbasis is nog smaller, zodat er geen probleem is. Maar als de rech ter toch strikte naleving van de voor geschreven minimummaat zou ver langen, heeft De Graaf een groot probleem. Het ziet ernaar uit dat het parkeerplan wél moet worden veranderd. Vooral nu de nieuwbouw klaar is, is duide lijk dat een aantal van de geprojec teerde parkeervakken niet vlot be reikbaar is, terwijl andere te dicht bij het hoofdgebouw zitten. Bestuurs rechter mevrouw mr. A.J. Berkers reageerde daarop kritisch richting de gemeente, die op de zitting werd ver tegenwoordigd door mr. Cees Witte. De Graaf liet weten dat wijziging van het parkeerplan geen probleem is. Op het terrein is ruimte genoeg voor andere oplossingen. Onenigheid bleef er wel over het aantal geboden GQfcS BHTOOM 09 -o}- 2.00W in gebruik genomen nieuwbouw van het omstreden groepsverblijf aan de bosrand bij de Pelikaanweg. Rechts het oude ge- dat later wordt gerenoveerd. Links de straatklinkers, waarmee een aantal van de rond het verblijf geprojecteerde veertien par- aatsen worden verhard. lir. Het bouwplan voorzag in oting van de bestaande schuur en vleugel waarin een slaapzaal twintig personen, vier toiletten, ouches en twee urinoirs waren ijecteerd. Kuip zei hinder van iroepsverblijf te ondervinden, s van gasten zouden de toe tot zijn loods blokkeren en gas- iuden zijn terrein betreden. Ver- veronderstelde hij dat de titeit van het verblijf zou verdub- waaruit hij afleidde dat daar- lok de hinder twee keer zo qroot 'orden. Parkeren iad hij bewaar tegen het parke- «1 auto's van gasten in de berm s toegangsweg omdat dit strij- met het bestemmingsplan. Via idvocaat mr. C. de Boer van 'erg Advocaten in Alkmaar ehij nog tal van andere bezwa- tn: het totale terrein zou te klein por het groepsverblijf, voor het ilzou een milieuvergunning no- n, de capaciteit van het verblijf loeten worden verminderd om- i het terrein ook al een recrea- pstal staat en het verblijf zou bereikbaar zijn voor hulp- «ngsverkeer zoals de brand- Ben w verklaarden het bewaar 'deels ongegrond, omdat het Plan volledig voldeed aan de van het bestemmingsplan °P één punt kreeg Kuip gelijk. bouwaanvraag bleek niet hoe als bleek toen hij in beroep ging bij de Alkmaarse rechtbank De Graaf had intussen de behande ling van het beroep niet afgewacht. Hij vond de vertraging die de rechts gang beloofde op te leveren met ver antwoord en gaf de aannemer op dracht om tot bouwen over te gaan - op eigen risico. Het gebouw is in middels klaar en in gebruik genomen. Het tweede gebouw is ontruimd. Alle veertig slaapplaatsen zitten nu in het hoofdgebouw. Alleen het terrein met parkeerplaatsen moet nog worden ingericht. Tot zolang staan auto's die met op de reeds aangelegde parkeer plaatsen terechtkunnen in de berm van de daarvoor niet-bestemde privéweg. Nagemeten Tijdens de zitting van maandag hield mr. De Boer vol dat wel degelijk sprake is van een capaciteits uitbreiding van 28 naar 40 slaapplaat sen, met een evenredige toename van de hinder voor cliënt Kuip. Ook aan de ontoereikende breedte van de toegangsweg tilde hij zwaar. Het ver harde gedeelte moet 3,25 meter zijn, maar is in werkelijkheid 3,10 meter. Over dat laatste ontstond later in de zitting nog een geschil. De Graaf had daags tevoren de weg op meerdere punten gemeten en daarbij een breedte van 3,20 meter vastgesteld, inclusief de betonnen opsluitbanden. Kuip had een verklaring voor dit ver schil: de door hem vastgestelde maat (Foto Harry do Graaf) parkeerplaatsen. De gemeente en De Graaf vinden veertien genoeg. Vol gens Kuip zijn er veel meer nodig. Witte verwees naar het Stay Okay- plan in Den Burg, waar de voorziemngenrechter voor 240 slaap plaatsen 40 parkeerplaatsen vol doende achtte. De Graaf zei dat in het onderhavige geval de parkeer- behoefte aan de hand van de prak tijk nog duidelijker is vast te stellen In de drukste tijd van het jaar (nu) staan bij het groepsverblijf tien tot twaalf auto's. Veertien parkeervakken moeten dus toereikend zijn, al is enige extra reserve gewenst in ver band met eigen auto's en die van andere bezoekers van het perceel. In verband daarmee heeft De Graaf al een deel van zijn boomsingel laten kappen. Bij het vragenspel aan het slot van de zitting probeerde De Graaf nog dui delijk te maken dat Kuip van de ge bruikers van het groepsverblijf geen enkele reële last ondervindt en dat de thans doorgevoerde vernieuwing daar geen verandering in zal brengen. De aantallen bezoekers kunnen niet toenemen, omdat het aantal bedden veertig blijft en er ook geen verande ring komt in de openingsperioden. Door de hogere kwaliteit is het mo gelijk om nog beter dan voorheen te selecteren wat betreft het gehalte van de bezoekers. 'Bij ons zijn alleen rus tige groepen welkom', aldus De Graaf De komst van het nieuwe hostel aan de Haffelderweg leidt niet tot een dergelijke toename van het verkeer dat er maatregelen moe ten worden genomen. Pas als ook het nieuwe raadhuis aan de Haf felderweg zou komen, zijn er verkeersmaatregelen nodig bij de kruising Emmalaan/Haffelderweg en op de Leemkuil en het zuidelijk deel van de Haffelderweg. Dat blijkt uit de nieuwe ruimtelijke onderbouwing van de gemeente voor het nieuwe groepsverblijf van Stay okay. De.gemepnte paste de onder bouwing aan op verzoek van de com missie Bezwaarschriften, die vond dat er te weinig naar de toekomstige ontwikkelingen was gekeken. In de nieuwe onderbouwing beschrijft de gemeente een verkeerssituatie die kan ontstaan als zowel het nieuwe raadhuis als het nieuwe hostel aan de Haffelderweg komt. De gemeente benadrukt overigens zelf principieel van mening te blijven dat beide ves tigingen op hun eigen verkeerstech nische consequenties moeten wor den beoordeeld, met name omdat het nog niet zeker is of het nieuwe raadhuis op het voormalige A-veld van SV Texel wordt gebouwd. De komst van beide vestigingen naast elkaar leidt volgens de ge meente in het hoogseizoen op de Haffelderweg tot een extra ver keersdruk van ongeveer 580 motor voertuigen en 625 fietsbewegingen per etmaal. Dat is een toename van 100 procent ten opzichte van de hui dige situatie. Met name het gedeelte van de Haffelderweg binnen de be bouwde kom zou intensiever worden gebruikt. Daar worden in die situatie 520 voertuigen per etmaal verwacht. Het gedeelte van de Haffelderweg tussen het toekomstige hostel en de Leemkuil zou kunnen rekenen op zestig extra voertuigen per etmaal. In die gevallen zou het volgens de ge meente noodzakelijk worden om eenrichtingsverkeer in te stellen op de Leemkuil en het deel van de Haffelderweg tussen de Leemkuil en het hostel. De kruising van de Haffelderweg met de Emmalaan zou dan een rotonde moeten worden. Het eenrichtingsverkeer op de Leemkuil is al eens aan de orde geweest bij de commissie Grondgebied, maar die wil daar pas over praten als het raad huis daadwerkelijk aan de Haffelder weg komt. De gemeente benadrukt dat van een nieuw raadhuis meer verkeersdruk is te verwachten dan van het nieuwe groepsverblijf. Als alleen naar de komst van de 240 bedden tellende accommodatie wordt gekeken, ver wacht de gemeente dat het aantal bewegingen van gemotoriseerde voertuigen in het hoogseizoen met hooguit 240 per etmaal toeneemt. Dat zijn 120 voertuigen. Het aantal fietsbewegingen van gasten stijgt met 300 (150 fietsen). Volgens de gemeente is zowel de Haffelderweg als de Emmalaan daar voldoende op berekend De gemeente verwacht dat leerlingen van de OSG en gasten van het hostel elkaar met in de wie len hoeven te rijden, omdat de school tijdens het hoogseizoen dicht is. Ook het sportpark wordt in het hoogsei zoen minder intensief gebruikt. Bezwaarmakers Hans Eshuys en Jan Moens zeggen met te geloven in de aangepaste onderbouwing. 'We zien dagelijks de praktijk', aldus Moens. De bezwaarmakers vrezen met name een toename van verkeersoverlast op de Haffelderweg tussen de Emma laan en de Keesomlaan. Volgens Moens gaat het daar al geregeld las tig tussen automobilisten en fietsers. 'Neem bijvoorbeeld een auto die bij dokter Vos de weg inslaat en die meteen vier fietsers van de OSG voor zich heeft. Dat leidt tot verwensingen en dat gebeurt dagelijks.' De ge meente meldt in de onderbouwing dat er sinds 1995 geen ongevallen op de kruising Emmalaan/Haffelderweg zijn geregistreerd. Wel vertoont de kruising een 'onrustig beeld' door overstekende voetgangers en fiet sers. 's elk jaar in totaal circa €1,4 *1 euro nodig. Ter financiering °nder meer de OZB vier jaar 'elkaar met twee procent extra "°P de trendmatige van 2,25 worden verhoogd Dit on- sdet feit dat in de beleidsnota e9emeente het uitgangspunt is "omen dat 'de gemeentelijke ll"9en tijdens deze college rs regel niet meer dan trend- worden verhoogd, teneinde fe" prijsstijgingen te compen- Hin: 'Er staat als regel, dat fint niet dat we geen uitzonde ring kunnen maken.' Of de OZB daadwerkelijk omhoog gaat, moet nog blijken. Vorig jaar sputterden Texels Belang en het CDA flink tegen en kon de OZB slechts met een krappe politieke meerderheid één procent extra worden verhoogd. Af gesproken werd toen het per jaar te bekijken. Tijdens de vorige begro tingsvergadering heeft de raad wél afgesproken voor de kanjerprojecten de toeristenbelasting in 2005 met vijf cent te verhogen. Er werd toen bij gezegd dat er eerst nog met de recreatiesector zou worden overlegd. Zalmsnip Naast een mogelijke verhoging van de OZB krijgen de Texelse huishou dens te maken met nóg een extra kostenpost. Dit omdat de regering heeft besloten de zogenoemde Zalmsnip (€45,38 op jaarbasis) af te schaffen. Bedoeling was dat het na deel weg zou vallen door de afschaf fing van het gebruikersdeel van de OZB. Omdat de minister deze maat regel een jaar heeft uitgesteld, bete kent dit een lastenverzwaring. De Zalmsnip werd op Texel verrekend met de reinigingsrechten, zodat het te betalen bedrag hoger zal uitvallen. Het afschaffen van de Zalmsnip levert de gemeente een nadeel van €140 000,- op, één van de oorzaken van hiervoor genoemde tegenvallers VERVOLG VAN PAGINA 1 Hogebergwegje en het Doolhof dat over land van Natuurmonumenten loopt. De pachters H. Witte en P. Bakker willen meewerken en krijgen pachtreductie. Een stuk van ruim 200 meter tussen Doolhof en Brakesteinwegje. Eige naar Van der Star houdt de grond in bezit en krijgt een beheersver goeding. Pachter H Witte krijgt pachtvermindermg. Voorwaarde is dat zo weinig mogelijk land wordt verloren bij doorsnijding van ge pachte percelen en dat maatregelen worden genomen om gezamenlijke beweiding mogelijk te maken. Dit pad zal worden aangesloten op het pad met natuurvriendelijke oevers dat wordt aangelegd door de agrarische natuurveremging De Lieuw. De nog nader uit te werken tweede fase van het project betreft de aan leg van een verbinding van 460 me ter tussen het Hoge Kruuskewegge- tje en de Veense Langweg en een verbinding tussen Veense Langweg en de Marsweg. De kosten van de eerste fase zijn in middels begroot maar worden met openbaar gemaakt in het belang van een zo gunstig mogelijke afloop van de aanbesteding. Bordjes De weggetjes zullen worden voorzien van bescheiden bordjes, waarvan er totaal 31 nodig zijn. Qua grootte en materiaal zullen ze lijken op de bord jes in de Dennen en laag op de grond worden gezet om afbreuk aan het landschap te vermijden Voor de wegwijzers wordt gedacht aan hand wijzers, paaltjes of wegwijzers op de naambordjes. In elk geval worden naambordjes en wegwijzers wense lijk geacht, omdat op die manier de toegankelijkheid van het gebied voor de toerist wordt vergroot Met het oog op dat laatste zullen aan de randen van Oudeschild en Den Burg die aan het wandelgebied gren zen borden worden geplaatst met informatie over de route en de cultuurhistorie van het gebied. Even tueel zou in plaats daarvan een bakje met routebeschrijvingen kunnen wor den geplaatst aan het begin van de wandelroutes. Ook bordjes met re gelgeving zijn hier en daar nodig, zodat bijvoorbeeld duidelijk wordt of VERVOLG VAN PAGINA 1 gestaan, maar dat een gesaneerd bedrijf daarna een passende bestem ming moet krijgen. Dat is dus wat anders dan het voorheen was.' De commissie stelt dat ze niet kan oor delen of het achterblijven van de twintig slaapplaatsen toelaatbaar is. In de nota en het ter plekke geldige bestemmingsplan zijn geen overwe gingen gewijd aan het achterblijven van bedden. Op advies van de Bezwarencom- missie heeft het college de ruimtelijke onderbouwing voor vrijstellmgsver- ordening uitgebreid en verduidelijkt. Daarbij werd de hulp van een extern jurist ingeroepen. Volgens de com missie was het college niet vol doende ingegaan op toekomstige ontwikkelingen aan de Haffelderweg, zoals de mogelijke komst van het nieuwe raadhuis en de verbouwing van de OSG. Ook was de toekom stige verkeerssituatie onvoldoende onderbouwd. De voorzieningenrech- ter in Alkmaar, die begin dit jaar de bouw van het hostel stilgelegde, had in haar overweging ook de ruimtelijke onderbouwing laten meespelen. De wijze waarop de gemeente was om gegaan met de verplaatsing naar concentratiegebieden en het achter blijven van de bedden speelde even eens een rol. Teleurgesteld De bezwaarmakers zijn teleurgesteld in het college. 'We krijgen het gevoel dat de gemeente in dienst is van Stayokay en met van de bevolking.' De bezwaarmakers blijven het gevoel houden dat de gemeente koste wat koste de bouw van centrale hulp- verleningspost op de locatie Eijer- coogh aan de Pontweg door willen laten gaan en dat daarom de bouw van het hostel op het voormalige B- veld aan de Haffelderweg per se door moet gaan, zodat de locatie Eijer- coogh vrijkomt. 'Terwijl hier in de buurt ook mensen wonen', aldus Eshuys. De bezwaarmakers vertegenwoordi gen een buurtcomité in oprichting, dat eerder bij 95 huishoudens hand tekeningen ophaalde. Eshuys: 'We hebben de steun van de buurt en we hebben van hen een vrij mandaat gekregen om te handelen.' De gram schap zit hem volgens de eigenaar van Hotel Den Burg vooral in het feit dat de gemeente wel luistert naar de wandelaars hun hond aangelijnd moeten houden. Subsidie? Hoeveel subsidie is voor dit project beschikbaar uit de pot voor Gebieds gericht Beleid? Dat staat nog niet vast, maar gerekend wordt op €78.471,-In augustus zal daarover meer zekerheid komen. De project groep kan mogelijk ook een bijdrage krijgen uit het provinciale Fonds Openluchtrecreatie. Die pot is nu weliswaar leeg. maar als projecten elders afvallen, zou wellicht toch geld beschikbaar komen voor het Texelse project. Daarom zal in elk geval een aanvraag worden ingediend. Er moet wel snel geld komen voor het maken van tekeningen en bestek door het externe bureau. Voorgesteld wordt om dit bedrag van €7.735,-door de projectgroepleden gezamenlijk te la ten dragen. Als dat een probleem is, kan een beroep worden gedaan op het gemeentelijke Rol/Ral-fonds. dat bedoeld is voor tuinwalprojecten en dat nog ongeveer €70.000.- bevat. Het college gaat er terecht vanuit dat het nieuwe hostel van Stayokay een groepsver blijf wordt en geen hotel. Dat stelt de commissie Bezwaar schriften in haar uitspraak op de bezwaren die Hans Eshuys, Jan Moens en Cock Esch- weiler hadden ingediend tegen de bouwvergunning. De bezwaarmakers vinden dat de nieuwe accommodatie een hotel wordt, Stayokay benadrukt dat het om een groepsverblijf gaat. 'Gelet op de inrichting, de aard en gebruik en de doelgroe pen waarop het is gericht, is er een duidelijk herkenbaar onder scheid tussen een hotel en een groepsverblijf', aldus de commis sie. 'Dat in de loop der tijd een groepsverblijf meer kenmerken van een hotelaccommodatie heeft gekregen, maakt het nu te bouwen groepsverblijf nog geen hotel.' Gasten reserveren bij Stayokay geen kamer, maar een bed in een groepsruimte en in het restaurant worden op vastge stelde tijdstippen vastgestelde maaltijden voorgeschoteld aan de gasten. Het groepsverblijf krijgt 2-, 4-, en 6-persoons- kamers die zijn voorzien van stapelbedden. Per gast is in de slaapvertrekken een gemiddelde oppervlakte van 2,5r meter bere kend. grote bedrijven, maar niet naar kleine bedrijven en mensen. Terwijl het de kleine bednjven zijn die Texel groot hebben gemaakt. Toeristen keren te rug naar het eiland omdat de kleine bedrijven hen de aandacht kunnen geven die grote bednjven niet kunnen geven.' Ze zeggen zich te kunnen vin den in de uitspraak dat een beetje overlast erbij hoort in een toeristische gemeente, maar ze zijn het er met mee eens dat die bewust moet wor den vergroot. Moens: 'De overlast die we nu al hebben, wordt geaccep teerd, maar waarom ga je dan meer creeren? Dat is de druppel die de emmer doet overlopen.' De bezwaarmakers willen opnieuw naar de rechter stappen. Volgende week hebben ze overleg daarover. Voor Stayokay betekent de onge- grondverklaring dat de bouw weer in zicht komt. De voorzieningenrechter had bepaald dat de voorlopige voor ziening tot zes weken na de uitspraak van de bezwarencommissie van kracht blijft. De christelijke hulporganisatie Dor cas, die vooral actief is in Oost-Eu ropa, het Midden-Oosten en Afrika, biedt de komende maanden de mo gelijkheid oude mobiele telefoons in te leveren voor het goede doel. De vele oude mobiele telefoon die onge bruikt in laden liggen, worden gere pareerd en verkocht in ontwikkelings landen. De recycling - waarmee ook grondstoffen worden bespaard - wordt uitgevoerd door GBS Recy cling in Lelystad. Van de opbrengst van de telefoons (ongeveer €3,50 per stuk) gaat 55 procent naar Dorcas en 45 procent naar EcoMare Wie een ongebruikte mobiele tele foon heeft liggen, kan deze inleveren bij Het Olijfblad, Weverstraat 60 in Den Burg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5