reg naar groepsverblijf
ijf centimeter te smal...
\irk Kuip strijdt tegen 'Fekonsieskuur'
Komst hostel leidt niet
tot verkeersmaatregelen
IK HRD HET mTOCU IÈT£
RNDERS VOORGESTELD^' f
■TEXELSE J CouranT
Bollen-Boos!
Nieuwe onderbouwing verkeer
anjerprojecten
Holle weggetjes
Stayokay
Hostel
Mobieltjes voor
Dorcas en EcoMare
VRIJDAG 9 JULI 2004
■ft de gemeente terecht vergunning verleend voor de
reiding van het bij de Pelikaanweg gelegen groeps-
lijf 'Fekonsieskuur' van Harry de Graaf? Dirk Kuip uit
Koog vindt van niet en tekende bezwaar aan, maar dat
d op advies van de beroepschriftencommissie door b
ongegrond verklaard. Kuip nam daarmee geen genoe-
en ging in beroep, zodat hij en de gemeente maandag
enover elkaar stonden bij de bestuursrechter in Alkmaar,
doet binnen zes weken uitspraak.
vijftien jaar geleden gestichte
psverblijf bestond uit twee schu-
waarin regelmatig groepen ver-
en In het hoogseizoen zijn dat 25
30 mensen van de Texelse
Jmgsbrigade. Het hoofdgebouw
I plaats aan ongeveer 28 perso-
in het kleinere tweede gebouw
len 12 mensen terecht. De ge-
li ite verstrekte destijds voor het
il de benodigde bouwvergun-
kampeerexploitatievergunnmg
j( jebruiksvergunning. Kuip, die
t het terrein een opslagloods
Oi i en ook eigenaar is van een deel
Ie weg die zijn en De Graafs ter-
verbindt met de openbare
aanweg, kwam in het geweer
hij vernam dat de Fekonsieskuur
pend zou worden uitgebreid en
llfidemiseerd. De Graaf vond dat
g omdat de bestaande accom-
jtie zeer was verouderd en te
ig kwaliteit bood, vooral wat be-
capaciteit en kwaliteit van het
het parkeren op eigen terrein was
geregeld en de gemeente had daar
geen aanmerking op gemaakt. Dit
manco mocht De Graaf 'repareren'.
Hij kreeg gelegenheid alsnog een
parkeerplan in te dienen B en w na
men daarmee genoegen, maar Kuip
niet. Hij vond dat de parkeervakken
zoals die waren aangegeven op de
terremtekening onvoldoende in aan
tal en met of slecht bereikbaar zijn Hij
wilde dat geparkeerd zou worden in
de voortuin van de familie De Graaf,
aan de oostkant van het terrein, zo
dat de auto's niet meer over zijn weg
zouden rijden.
Te smal
Een voor Kuip belangrgk punt was
verder de bereikbaarheid van het ter
rein voorde brandweer Het verharde
gedeelte van de weg voldoet niet aan
de minimumbreedte die in de bouw
verordening is genoemd. Ook de an
dere bezwaren hield hij staande, zo-
zou de weg hebben gehad als hij
door zwaar verkeer met enigszins uit
elkaar was gereden. Hoe dan ook: de
weg is zeker vijf centimeter smaller
dan het in de bouwverordening ge
noemde minimum. Hulpverlenings-
verkeer kan er echter royaal over.
zonder met de wielen in de berm ter
weerszijden van de weg te komen..
Op weg naar de zitting had De Graaf
nog contact gehad met brandweer
commandant Dick Jongeneel, die
aangaf dat de Texelse brandweer
auto's 2,25 tot 2,50 meter breed zijn.
De wielbasis is nog smaller, zodat er
geen probleem is. Maar als de rech
ter toch strikte naleving van de voor
geschreven minimummaat zou ver
langen, heeft De Graaf een groot
probleem.
Het ziet ernaar uit dat het parkeerplan
wél moet worden veranderd. Vooral
nu de nieuwbouw klaar is, is duide
lijk dat een aantal van de geprojec
teerde parkeervakken niet vlot be
reikbaar is, terwijl andere te dicht bij
het hoofdgebouw zitten. Bestuurs
rechter mevrouw mr. A.J. Berkers
reageerde daarop kritisch richting de
gemeente, die op de zitting werd ver
tegenwoordigd door mr. Cees Witte.
De Graaf liet weten dat wijziging van
het parkeerplan geen probleem is.
Op het terrein is ruimte genoeg voor
andere oplossingen. Onenigheid
bleef er wel over het aantal geboden
GQfcS
BHTOOM
09 -o}- 2.00W
in gebruik genomen nieuwbouw van het omstreden groepsverblijf aan de bosrand bij de Pelikaanweg. Rechts het oude ge-
dat later wordt gerenoveerd. Links de straatklinkers, waarmee een aantal van de rond het verblijf geprojecteerde veertien par-
aatsen worden verhard.
lir. Het bouwplan voorzag in
oting van de bestaande schuur
en vleugel waarin een slaapzaal
twintig personen, vier toiletten,
ouches en twee urinoirs waren
ijecteerd. Kuip zei hinder van
iroepsverblijf te ondervinden,
s van gasten zouden de toe
tot zijn loods blokkeren en gas-
iuden zijn terrein betreden. Ver-
veronderstelde hij dat de
titeit van het verblijf zou verdub-
waaruit hij afleidde dat daar-
lok de hinder twee keer zo qroot
'orden.
Parkeren
iad hij bewaar tegen het parke-
«1 auto's van gasten in de berm
s toegangsweg omdat dit strij-
met het bestemmingsplan. Via
idvocaat mr. C. de Boer van
'erg Advocaten in Alkmaar
ehij nog tal van andere bezwa-
tn: het totale terrein zou te klein
por het groepsverblijf, voor het
ilzou een milieuvergunning no-
n, de capaciteit van het verblijf
loeten worden verminderd om-
i het terrein ook al een recrea-
pstal staat en het verblijf zou
bereikbaar zijn voor hulp-
«ngsverkeer zoals de brand-
Ben w verklaarden het bewaar
'deels ongegrond, omdat het
Plan volledig voldeed aan de
van het bestemmingsplan
°P één punt kreeg Kuip gelijk.
bouwaanvraag bleek niet hoe
als bleek toen hij in beroep ging bij de
Alkmaarse rechtbank
De Graaf had intussen de behande
ling van het beroep niet afgewacht.
Hij vond de vertraging die de rechts
gang beloofde op te leveren met ver
antwoord en gaf de aannemer op
dracht om tot bouwen over te gaan
- op eigen risico. Het gebouw is in
middels klaar en in gebruik genomen.
Het tweede gebouw is ontruimd. Alle
veertig slaapplaatsen zitten nu in het
hoofdgebouw. Alleen het terrein met
parkeerplaatsen moet nog worden
ingericht. Tot zolang staan auto's die
met op de reeds aangelegde parkeer
plaatsen terechtkunnen in de berm
van de daarvoor niet-bestemde
privéweg.
Nagemeten
Tijdens de zitting van maandag hield
mr. De Boer vol dat wel degelijk
sprake is van een capaciteits
uitbreiding van 28 naar 40 slaapplaat
sen, met een evenredige toename
van de hinder voor cliënt Kuip. Ook
aan de ontoereikende breedte van de
toegangsweg tilde hij zwaar. Het ver
harde gedeelte moet 3,25 meter zijn,
maar is in werkelijkheid 3,10 meter.
Over dat laatste ontstond later in de
zitting nog een geschil. De Graaf had
daags tevoren de weg op meerdere
punten gemeten en daarbij een
breedte van 3,20 meter vastgesteld,
inclusief de betonnen opsluitbanden.
Kuip had een verklaring voor dit ver
schil: de door hem vastgestelde maat
(Foto Harry do Graaf)
parkeerplaatsen. De gemeente en De
Graaf vinden veertien genoeg. Vol
gens Kuip zijn er veel meer nodig.
Witte verwees naar het Stay Okay-
plan in Den Burg, waar de
voorziemngenrechter voor 240 slaap
plaatsen 40 parkeerplaatsen vol
doende achtte. De Graaf zei dat in het
onderhavige geval de parkeer-
behoefte aan de hand van de prak
tijk nog duidelijker is vast te stellen
In de drukste tijd van het jaar (nu)
staan bij het groepsverblijf tien tot
twaalf auto's. Veertien parkeervakken
moeten dus toereikend zijn, al is
enige extra reserve gewenst in ver
band met eigen auto's en die van
andere bezoekers van het perceel. In
verband daarmee heeft De Graaf al
een deel van zijn boomsingel laten
kappen.
Bij het vragenspel aan het slot van de
zitting probeerde De Graaf nog dui
delijk te maken dat Kuip van de ge
bruikers van het groepsverblijf geen
enkele reële last ondervindt en dat de
thans doorgevoerde vernieuwing
daar geen verandering in zal brengen.
De aantallen bezoekers kunnen niet
toenemen, omdat het aantal bedden
veertig blijft en er ook geen verande
ring komt in de openingsperioden.
Door de hogere kwaliteit is het mo
gelijk om nog beter dan voorheen te
selecteren wat betreft het gehalte van
de bezoekers. 'Bij ons zijn alleen rus
tige groepen welkom', aldus De
Graaf
De komst van het nieuwe hostel
aan de Haffelderweg leidt niet tot
een dergelijke toename van het
verkeer dat er maatregelen moe
ten worden genomen. Pas als ook
het nieuwe raadhuis aan de Haf
felderweg zou komen, zijn er
verkeersmaatregelen nodig bij de
kruising Emmalaan/Haffelderweg
en op de Leemkuil en het zuidelijk
deel van de Haffelderweg.
Dat blijkt uit de nieuwe ruimtelijke
onderbouwing van de gemeente voor
het nieuwe groepsverblijf van Stay
okay. De.gemepnte paste de onder
bouwing aan op verzoek van de com
missie Bezwaarschriften, die vond
dat er te weinig naar de toekomstige
ontwikkelingen was gekeken. In de
nieuwe onderbouwing beschrijft de
gemeente een verkeerssituatie die
kan ontstaan als zowel het nieuwe
raadhuis als het nieuwe hostel aan de
Haffelderweg komt. De gemeente
benadrukt overigens zelf principieel
van mening te blijven dat beide ves
tigingen op hun eigen verkeerstech
nische consequenties moeten wor
den beoordeeld, met name omdat
het nog niet zeker is of het nieuwe
raadhuis op het voormalige A-veld
van SV Texel wordt gebouwd.
De komst van beide vestigingen
naast elkaar leidt volgens de ge
meente in het hoogseizoen op de
Haffelderweg tot een extra ver
keersdruk van ongeveer 580 motor
voertuigen en 625 fietsbewegingen
per etmaal. Dat is een toename van
100 procent ten opzichte van de hui
dige situatie. Met name het gedeelte
van de Haffelderweg binnen de be
bouwde kom zou intensiever worden
gebruikt. Daar worden in die situatie
520 voertuigen per etmaal verwacht.
Het gedeelte van de Haffelderweg
tussen het toekomstige hostel en de
Leemkuil zou kunnen rekenen op
zestig extra voertuigen per etmaal. In
die gevallen zou het volgens de ge
meente noodzakelijk worden om
eenrichtingsverkeer in te stellen op
de Leemkuil en het deel van de
Haffelderweg tussen de Leemkuil en
het hostel. De kruising van de
Haffelderweg met de Emmalaan zou
dan een rotonde moeten worden. Het
eenrichtingsverkeer op de Leemkuil
is al eens aan de orde geweest bij de
commissie Grondgebied, maar die
wil daar pas over praten als het raad
huis daadwerkelijk aan de Haffelder
weg komt.
De gemeente benadrukt dat van een
nieuw raadhuis meer verkeersdruk is
te verwachten dan van het nieuwe
groepsverblijf. Als alleen naar de
komst van de 240 bedden tellende
accommodatie wordt gekeken, ver
wacht de gemeente dat het aantal
bewegingen van gemotoriseerde
voertuigen in het hoogseizoen met
hooguit 240 per etmaal toeneemt.
Dat zijn 120 voertuigen. Het aantal
fietsbewegingen van gasten stijgt
met 300 (150 fietsen). Volgens de
gemeente is zowel de Haffelderweg
als de Emmalaan daar voldoende op
berekend De gemeente verwacht
dat leerlingen van de OSG en gasten
van het hostel elkaar met in de wie
len hoeven te rijden, omdat de school
tijdens het hoogseizoen dicht is. Ook
het sportpark wordt in het hoogsei
zoen minder intensief gebruikt.
Bezwaarmakers Hans Eshuys en Jan
Moens zeggen met te geloven in de
aangepaste onderbouwing. 'We zien
dagelijks de praktijk', aldus Moens.
De bezwaarmakers vrezen met name
een toename van verkeersoverlast op
de Haffelderweg tussen de Emma
laan en de Keesomlaan. Volgens
Moens gaat het daar al geregeld las
tig tussen automobilisten en fietsers.
'Neem bijvoorbeeld een auto die bij
dokter Vos de weg inslaat en die
meteen vier fietsers van de OSG voor
zich heeft. Dat leidt tot verwensingen
en dat gebeurt dagelijks.' De ge
meente meldt in de onderbouwing
dat er sinds 1995 geen ongevallen op
de kruising Emmalaan/Haffelderweg
zijn geregistreerd. Wel vertoont de
kruising een 'onrustig beeld' door
overstekende voetgangers en fiet
sers.
's elk jaar in totaal circa €1,4
*1 euro nodig. Ter financiering
°nder meer de OZB vier jaar
'elkaar met twee procent extra
"°P de trendmatige van 2,25
worden verhoogd Dit on-
sdet feit dat in de beleidsnota
e9emeente het uitgangspunt is
"omen dat 'de gemeentelijke
ll"9en tijdens deze college
rs regel niet meer dan trend-
worden verhoogd, teneinde
fe" prijsstijgingen te compen-
Hin: 'Er staat als regel, dat
fint niet dat we geen uitzonde
ring kunnen maken.' Of de OZB
daadwerkelijk omhoog gaat, moet
nog blijken. Vorig jaar sputterden
Texels Belang en het CDA flink tegen
en kon de OZB slechts met een
krappe politieke meerderheid één
procent extra worden verhoogd. Af
gesproken werd toen het per jaar te
bekijken. Tijdens de vorige begro
tingsvergadering heeft de raad wél
afgesproken voor de kanjerprojecten
de toeristenbelasting in 2005 met vijf
cent te verhogen. Er werd toen bij
gezegd dat er eerst nog met de
recreatiesector zou worden overlegd.
Zalmsnip
Naast een mogelijke verhoging van
de OZB krijgen de Texelse huishou
dens te maken met nóg een extra
kostenpost. Dit omdat de regering
heeft besloten de zogenoemde
Zalmsnip (€45,38 op jaarbasis) af te
schaffen. Bedoeling was dat het na
deel weg zou vallen door de afschaf
fing van het gebruikersdeel van de
OZB. Omdat de minister deze maat
regel een jaar heeft uitgesteld, bete
kent dit een lastenverzwaring. De
Zalmsnip werd op Texel verrekend
met de reinigingsrechten, zodat het
te betalen bedrag hoger zal uitvallen.
Het afschaffen van de Zalmsnip levert
de gemeente een nadeel van
€140 000,- op, één van de oorzaken
van hiervoor genoemde tegenvallers
VERVOLG VAN PAGINA 1
Hogebergwegje en het Doolhof dat
over land van Natuurmonumenten
loopt. De pachters H. Witte en P.
Bakker willen meewerken en krijgen
pachtreductie.
Een stuk van ruim 200 meter tussen
Doolhof en Brakesteinwegje. Eige
naar Van der Star houdt de grond in
bezit en krijgt een beheersver
goeding. Pachter H Witte krijgt
pachtvermindermg. Voorwaarde is
dat zo weinig mogelijk land wordt
verloren bij doorsnijding van ge
pachte percelen en dat maatregelen
worden genomen om gezamenlijke
beweiding mogelijk te maken. Dit pad
zal worden aangesloten op het pad
met natuurvriendelijke oevers dat
wordt aangelegd door de agrarische
natuurveremging De Lieuw.
De nog nader uit te werken tweede
fase van het project betreft de aan
leg van een verbinding van 460 me
ter tussen het Hoge Kruuskewegge-
tje en de Veense Langweg en een
verbinding tussen Veense Langweg
en de Marsweg.
De kosten van de eerste fase zijn in
middels begroot maar worden met
openbaar gemaakt in het belang van
een zo gunstig mogelijke afloop van
de aanbesteding.
Bordjes
De weggetjes zullen worden voorzien
van bescheiden bordjes, waarvan er
totaal 31 nodig zijn. Qua grootte en
materiaal zullen ze lijken op de bord
jes in de Dennen en laag op de grond
worden gezet om afbreuk aan het
landschap te vermijden Voor de
wegwijzers wordt gedacht aan hand
wijzers, paaltjes of wegwijzers op de
naambordjes. In elk geval worden
naambordjes en wegwijzers wense
lijk geacht, omdat op die manier de
toegankelijkheid van het gebied voor
de toerist wordt vergroot
Met het oog op dat laatste zullen aan
de randen van Oudeschild en Den
Burg die aan het wandelgebied gren
zen borden worden geplaatst met
informatie over de route en de
cultuurhistorie van het gebied. Even
tueel zou in plaats daarvan een bakje
met routebeschrijvingen kunnen wor
den geplaatst aan het begin van de
wandelroutes. Ook bordjes met re
gelgeving zijn hier en daar nodig,
zodat bijvoorbeeld duidelijk wordt of
VERVOLG VAN PAGINA 1
gestaan, maar dat een gesaneerd
bedrijf daarna een passende bestem
ming moet krijgen. Dat is dus wat
anders dan het voorheen was.' De
commissie stelt dat ze niet kan oor
delen of het achterblijven van de
twintig slaapplaatsen toelaatbaar is.
In de nota en het ter plekke geldige
bestemmingsplan zijn geen overwe
gingen gewijd aan het achterblijven
van bedden.
Op advies van de Bezwarencom-
missie heeft het college de ruimtelijke
onderbouwing voor vrijstellmgsver-
ordening uitgebreid en verduidelijkt.
Daarbij werd de hulp van een extern
jurist ingeroepen. Volgens de com
missie was het college niet vol
doende ingegaan op toekomstige
ontwikkelingen aan de Haffelderweg,
zoals de mogelijke komst van het
nieuwe raadhuis en de verbouwing
van de OSG. Ook was de toekom
stige verkeerssituatie onvoldoende
onderbouwd. De voorzieningenrech-
ter in Alkmaar, die begin dit jaar de
bouw van het hostel stilgelegde, had
in haar overweging ook de ruimtelijke
onderbouwing laten meespelen. De
wijze waarop de gemeente was om
gegaan met de verplaatsing naar
concentratiegebieden en het achter
blijven van de bedden speelde even
eens een rol.
Teleurgesteld
De bezwaarmakers zijn teleurgesteld
in het college. 'We krijgen het gevoel
dat de gemeente in dienst is van
Stayokay en met van de bevolking.'
De bezwaarmakers blijven het gevoel
houden dat de gemeente koste wat
koste de bouw van centrale hulp-
verleningspost op de locatie Eijer-
coogh aan de Pontweg door willen
laten gaan en dat daarom de bouw
van het hostel op het voormalige B-
veld aan de Haffelderweg per se door
moet gaan, zodat de locatie Eijer-
coogh vrijkomt. 'Terwijl hier in de
buurt ook mensen wonen', aldus
Eshuys.
De bezwaarmakers vertegenwoordi
gen een buurtcomité in oprichting,
dat eerder bij 95 huishoudens hand
tekeningen ophaalde. Eshuys: 'We
hebben de steun van de buurt en we
hebben van hen een vrij mandaat
gekregen om te handelen.' De gram
schap zit hem volgens de eigenaar
van Hotel Den Burg vooral in het feit
dat de gemeente wel luistert naar
de wandelaars hun hond aangelijnd
moeten houden.
Subsidie?
Hoeveel subsidie is voor dit project
beschikbaar uit de pot voor Gebieds
gericht Beleid? Dat staat nog niet
vast, maar gerekend wordt op
€78.471,-In augustus zal daarover
meer zekerheid komen. De project
groep kan mogelijk ook een bijdrage
krijgen uit het provinciale Fonds
Openluchtrecreatie. Die pot is nu
weliswaar leeg. maar als projecten
elders afvallen, zou wellicht toch geld
beschikbaar komen voor het Texelse
project. Daarom zal in elk geval een
aanvraag worden ingediend. Er moet
wel snel geld komen voor het maken
van tekeningen en bestek door het
externe bureau. Voorgesteld wordt
om dit bedrag van €7.735,-door de
projectgroepleden gezamenlijk te la
ten dragen. Als dat een probleem is,
kan een beroep worden gedaan op
het gemeentelijke Rol/Ral-fonds. dat
bedoeld is voor tuinwalprojecten en
dat nog ongeveer €70.000.- bevat.
Het college gaat er terecht
vanuit dat het nieuwe hostel
van Stayokay een groepsver
blijf wordt en geen hotel. Dat
stelt de commissie Bezwaar
schriften in haar uitspraak op
de bezwaren die Hans Eshuys,
Jan Moens en Cock Esch-
weiler hadden ingediend tegen
de bouwvergunning.
De bezwaarmakers vinden dat
de nieuwe accommodatie een
hotel wordt, Stayokay benadrukt
dat het om een groepsverblijf
gaat. 'Gelet op de inrichting, de
aard en gebruik en de doelgroe
pen waarop het is gericht, is er
een duidelijk herkenbaar onder
scheid tussen een hotel en een
groepsverblijf', aldus de commis
sie. 'Dat in de loop der tijd een
groepsverblijf meer kenmerken
van een hotelaccommodatie
heeft gekregen, maakt het nu te
bouwen groepsverblijf nog geen
hotel.' Gasten reserveren bij
Stayokay geen kamer, maar een
bed in een groepsruimte en in het
restaurant worden op vastge
stelde tijdstippen vastgestelde
maaltijden voorgeschoteld aan
de gasten. Het groepsverblijf
krijgt 2-, 4-, en 6-persoons-
kamers die zijn voorzien van
stapelbedden. Per gast is in de
slaapvertrekken een gemiddelde
oppervlakte van 2,5r meter bere
kend.
grote bedrijven, maar niet naar kleine
bedrijven en mensen. Terwijl het de
kleine bednjven zijn die Texel groot
hebben gemaakt. Toeristen keren te
rug naar het eiland omdat de kleine
bedrijven hen de aandacht kunnen
geven die grote bednjven niet kunnen
geven.' Ze zeggen zich te kunnen vin
den in de uitspraak dat een beetje
overlast erbij hoort in een toeristische
gemeente, maar ze zijn het er met
mee eens dat die bewust moet wor
den vergroot. Moens: 'De overlast die
we nu al hebben, wordt geaccep
teerd, maar waarom ga je dan meer
creeren? Dat is de druppel die de
emmer doet overlopen.'
De bezwaarmakers willen opnieuw
naar de rechter stappen. Volgende
week hebben ze overleg daarover.
Voor Stayokay betekent de onge-
grondverklaring dat de bouw weer in
zicht komt. De voorzieningenrechter
had bepaald dat de voorlopige voor
ziening tot zes weken na de uitspraak
van de bezwarencommissie van
kracht blijft.
De christelijke hulporganisatie Dor
cas, die vooral actief is in Oost-Eu
ropa, het Midden-Oosten en Afrika,
biedt de komende maanden de mo
gelijkheid oude mobiele telefoons in
te leveren voor het goede doel. De
vele oude mobiele telefoon die onge
bruikt in laden liggen, worden gere
pareerd en verkocht in ontwikkelings
landen. De recycling - waarmee ook
grondstoffen worden bespaard -
wordt uitgevoerd door GBS Recy
cling in Lelystad. Van de opbrengst
van de telefoons (ongeveer €3,50 per
stuk) gaat 55 procent naar Dorcas en
45 procent naar EcoMare
Wie een ongebruikte mobiele tele
foon heeft liggen, kan deze inleveren
bij Het Olijfblad, Weverstraat 60 in
Den Burg.