Verwijten rond bollenbedrijf Klif vliegen over en wee 'Ondernemertje treiteren en belangenverstrengeling' 8 Reactie van gemeente: 'Lap heeft problemen aan zichzelf te wijten TEXELSE COURANT' Buurt: 'Bedrijf te groot voor dorp' 'Ik laat niet 01 me heenlope VRIJDAG 9 JULI 2004 'Ondernemertje treiteren en ver strengeling van belangen.' Deze beschuldigingen aan het adres van de gemeente en de burgemeester uit bloembollenteler Arie Lap uit Den Hoorn. Hij ligt voortdurend overhoop met de gemeente, wat naar zijn gevoel deels wordt ver oorzaakt doordat hij burgemeester Geldorp als buurvrouw heeft. Maar volgens de gemeente heeft Lap de problemen aan zichzelf te wijten. Arie Lap en de gemeente zijn in een soort loopgravengevecht beland. Zo wel Lap als b en w beschikken over een dik dossier, dat met de dag in omvang toeneemt. Momenteel zou over een stuk of zeven a acht ver schillende zaken strijd bestaan, wat aangeeft dat de kwestie zowel de bollenteler als de gemeente heel veel tijd kost. Naar verluidt heeft gemid deld één ambtenaar er een dagtaak aan en heeft het aantal vergadenngen over zijn bedrijf de honderd al ver overschreden. De verhoudingen zijn dermate vertroebeld dat Lap zich tot de Texelse Courant heeft gewend. De 'scheut' die de emmer bij hem heeft doen overlopen is dat hij een groot deel van zijn. inmiddels verharde, erf achter de bollenschuur aan het Klif niet mag gebruiken voor zijn bedrijfs voering. Dit ondanks dat het gedeelte binnen het bouwblok ligt en oud wethouder Schilling hem mbndeling heeft toegezegd dat hij het wél mag gebruiken. Een stukje voorgeschiedenis: Lap bouwde in 1980 aan het Klif een bollenschuur, nadat de gemeente zijn suggestie voor een locatie verderop in De Naai, aan de andere kant van de Rommelpot, van de hand had ge wezen. Naast bollen heeft het bednjf nog circa vijftig schapen, welke door Lap sr. (90) jaar worden verzorgd. Voor schapen was niets in de voor malige hinderwetvergunning gere geld, zodat in 1998 een nieuwe milieuvergunning aangevraagd werd voor het bollen- en schapenbedrijf. Hierbij stelde de gemeente volgens Lap in eerste instantie zulke zware eisen dat het bedrijf niet zou kunnen worden uitgeoefend. 'Er mocht bij voorbeeld na 19.00 uur geen vracht auto meer het erf op en ik mocht nier meer dan twee kuubskisten op elkaar zetten.' Daarop stapte Lap naar de rechter. 'Hierna kreeg ik toch de ver gunning die ik oorspronkelijk had aangevraagd. Maar wel drie klappers vol correspondentie en veel teleurge stelde mensen later.' De gemeente in een reactie: 'De milieuvergunning van 2000 werd verleend na een beroeps procedure bij de Afdeling Bestuurs rechtspraak van de Raad van State. Een van de punten die door de Afde ling werden opgemerkt was dat in de oorspronkelijke vergunning die de gemeente had opgesteld onvol doende onderbouwing werd gegeven van de (ruime) geluidsvoorschriften. Door het beroep van Lap was de ge meente gedwongen dit te onderbou wen met een akoestisch rapport. Daaruit vloeiden voorschriften voort die de werkruimte van het bedrijf ern stig inperkten. Lap zoekt de schuld daarvoor bij de gemeente, maar zou de hand beter in eigen boezem kun nen steken.' 'Onzin', vindt Lap. 'Ook de rechter heeft aangegeven dat de eisen die de gemeente stelde onwerkbaar zijn. Het bureau dat het akoestisch onderzoek deed had nog nooit meegemaakt dat er zulke eisen aan een bedrijf werden gesteld.' Bedrijfsverplaatsing Bij het vaststellen van het nieuwe be stemmingsplan Buitengebied (door de raad in 1996 en de herziening in 1998) heeft Lap naar eigen zeggen aangegeven zijn bedrijf liever in de open ruimte van De Naai te willen voortzetten. 'De gemeente, maar ook enkele buren waren hierop tegen. De gemeente heeft daarop diverse ma len besloten dat het bedrijf in het dorp behoort te blijven. In het voorjaar van 2000 heb ik, op aanraden van wet houder Schilling, met de provincie een plan voor bedrijfsverplaatsing gemaakt. Een delegatie uit Haarlem is toen ter plekke geweest om de nieuwe locatie en de mogelijkheden voor woningbouw op de plek van mijn huidige bednjf te bekijken. De op het huidige terrein te bouwen wonin gen zouden niet ten koste gaan van het toenmalige woningcontingent. Na dat bezoek zijn mensen van de pro vincie naar de gemeente gegaan. De volgende dag belden ze al op dat we verder geen energie meer in deze zaak hoefden te steken. De ge meente was namelijk tegen deze plannen. Kort daarop nam het toen malige college opnieuw het besluit dat het bollenbedrijf in het dorp moest blijven, waarna ik er ook zelf definitief een punt achter heb gezet. Het college: 'De gemeente is hele maal niet tegen verplaatsing van het bedrijf, integendeel. Maar dat moet wel binnen de grenzen van wat door de geldende bestemmingsplannen mogelijk wordt gemaakt. De door de heer Lap zelf aangedragen locaties (onder meer naast het parkeerterrein aan de Rommelpot, red.) stuitten op ernstige landschappelijke bezwaren. De gemeente is en blijft echter zeer bereid om met de heer Lap mee te denken over alternatieven.' Deze uit spraak is op z'n minst twijfelachtig. In een verslag van een vergadering van b en w in mei 2000 staat namelijk het volgende:Het uitgangspunt van het college is en blijft dat het bedrijf in de kern Den Hoorn gehandhaafd be hoort te blijven. Lap: 'Er ontstond tussen de ge meente en mij meer spanning. Aller lei verzoeken die ik deed hield het college langere tijd aan, voor zaken waar geen vergunning voor nodig was moest ik er eentje aanvragen, die vervolgens werd geweigerd. Opge stapelde kuubskisten zouden een bouwwerk zijn en dus bouwvergun- ningplichtig, enzovoorts, enzo voorts.' Het college: 'Er is geen sprake van een ontmoedigings strategie. Wel dient de gemeente re kening te houden met de kritische houding van de omwonenden. Dit houdt in dat in veel gevallen strenge eisen moeten worden gesteld aan de juridische onderbouwing van de be sluiten die ten aanzien van het bedrijf van Lap worden genomen. Dat is ook in zijn eigen belang.' Het college han teert nu het beleid dat als iemand een klacht indient over Lap, hierop actie wordt ondernomen. Burgemeester Lap:Bijna vijf jaar geleden is het huis hiernaast - oorspronkelijk de bedrijfs woning van deze boerderij - verkocht aan de burgemeester. In feite een prima zaak. Achter de woning liepen op dat moment schapen, wat natuur lijk een idyllisch gezicht was.' Uit het feit dat zich op tien meter afstand van het huis van de burgemeester een agrarisch bouwblok (B-blok) bevindt - en waar in theorie dus mag worden gebouwd - leidt Lap af dat zijn buur vrouw voor het moment van aankoop het bestemmingsplan niet goed heeft bestudeerd. Verder had de burge meester er volgens Lap op gerekend dat er schapen op het achterliggende weiland zouden blijven lopen. In het pachtcontract tussen Lap en de eige naar van de grond (Piet Lap, tegen woordig woonachtig in Antwerpen, red.) zou daarover destijds een clau sule in het pachtcontract hebben gestaan. Maar die blijkt na een ver hoging van de pacht te zijn ge schrapt. Arie Lap: 'De grond wordt in wisselteelt gebruikt, de aanwezigheid van schapen toen gaf geen garantie voor de toekomst. De burgemeester voelde zich hierdoor een oor aan genaaid. Het heeft de verstandhou ding geen goed gedaan.' Volgens Piet Lap is het contract overigens niet aangepast. Grimmiger Arie Lap: 'Kort nadat de burgemees ter het huis had gekocht, kreeg ik bezoek van een ambtenaar van de gemeente dat er een klacht was dat we illegaal aan het bouwen waren. Het ging over een oud stookhok. Die Waar buurtbewoners aanvankelijk begrip hadden voor het bedrijf van Arie Lap, overheerst nu wantrou wen. 'Vroeger stonden de bollen twee hoog in zakken op het erf, nu stapelt Arie de kisten hoog op en zet ze in ons uitzicht. Het bedrijf is te groot geworden voor in zo'n dorp', aldus een buurtbewoonster die niet met haar naam in de krant wil. Een ander: 'Arie is slim, zoekt het randje van de wet op, en gaat er liefst drie stappen overheen. En als de gemeente hem dan terug fluit, dan doet hij alsof hij de on schuld zelf is en het allemaal niet wist. Jammer dat hij niet overlegt met zijn buren. Als je iets tegen hem zegt dat hem niet aanstaat, dan zet hij een stapel bollenkisten voor je raam. Hij voert intimidatie- politiek.' Lap: 'De stapels kisten komen mijn erf met af. Buren kun nen ze wel zien, maar ik zet ze zeker met in in hun uitzicht, en al helemaal met om hun te pesten. Ik heb steeds gezegd als er irritatie is, laat ze dat dan tegen mij zeg gen, dan kan ik er misschien wat aan doen. Maar helaas bellen ze, op advies van de burgemeester, met mij, maar de gemeente en dan krijg Ik de handhavers weer op mijn erf. Zo hoorde ik achteraf dat er, op initiatief van de burgemees ter, op 16 april 2003 buurtoverleg is geweest over mijn bedrijf. Bij dat overleg was de bollenteler met welkom. Lap: 'Dat ik geen overleg voer met de buurt is niet waar. Ik heb ze onder meer geïnformeerd over de milieuvergunning die ik aanvroeg en de bouw van een opslagschuur en op mijn initiatief is daarover een gesprek geweest. En dat ik buiten de wet om ga, klopt ook niet. Ik vraag alles aan bij de gemeente. De ene keer verle nen ze een vergunning, maar het probleem is dat ze die het andere moment weer intrekken.' was in elkaar gestort en een maand of drie later hebben we dat toen met gele steentjes herbouwd. Niks illegaal dus, gewoon herbouwen wat er had gestaan. De man heeft daar toen een opnamerapport van gemaakt en ik had foto's dat het er ook daadwerke lijk had gestaan en het stond zelfs in het bestemmingsplan. Kort daarna kregen we een brief van de gemeente dat we op straffe van zestigduizend gulden het illegale bouwsel moesten slopen. Daar ben ik tegen in het ge weer gegaan, met succes, maar de sfeer werd grimmiger.' Steeds problemen 'Zolang deze schuur er staat, kam peerden bollenpellers op een veldje achter de schuur. Al vanaf 1980. Vier ningen in. Voor midden in de zomer. Dat is met verplicht. Ook het minis terie van VROM heeft dat, zwart op wit, verklaard. Ik heb toen bezwaar gemaakt bij de Bezwaarschriften commissie, maar zonder succes. Vervolgens heb ik een bureau in de arm genomen, dat een energie- prestatieonderzoek heeft gedaan, en heb gelijk het verzoek gedaan dit met te hoeven uitvoeren. Dat hoefde toen ook niet. Onvoorstelbaar. Het kost me natuurlijk wel klauwen met geld Maar liever had ik de tenten mogen neerzetten, want soms heb ik zóveel personeel dat ze niet in de schuur passen. Dat moet je gewoon voor ieder reëel agrarisch bedrijf toestaan Terwijl kamperen bij de boer wel wordt toegestaan bij ex-boeren die ter onder meer het huis van de bur gemeester komen te liggen, groten deels over het bestaande bouwblok De gemeente heeft in het verleden diverse malen aangedrongen op deze mogelijkheid, maar toen ik een paar jaar geleden de eerste aanvraag deed, werd mij verteld dat deze aan vraag bij voorbaat zou worden afge wezen. Hierna volgde een eindeloze briefwisseling, met aanvragen, afwij zingen en bezwaren. De indruk wordt gewekt dat ik maar wat aanrommel, maar ik heb al vier keer een aanvraag ingediend, vergezeld van twee akoestische rapporten.' Dat de gemeente eerdere meldingen niet in behandeling heeft willen ne men, komt volgens het college door dat hiervoor de juridische basis ont- jaar geleden, dus kort nadat de bur gemeester hier was komen wonen, kreeg ik midden in het seizoen zo maar een aanschrijving dat het ille gaal was en dat ik de kampeer middelen onmiddellijk moest verwijderen. Het probleem is dat de schuur in het buitengebied staat, op een B-blok, en mijn huis op een A- blok in Den Hoorn. Daardoor krijg in geen ontheffing voor kamperen bij de boer. Maar andere bollenbedrijven in het buitengebied mogen - los van een ontheffing van kamperen bij de boer - wél seizoenpersoneel op het erf la ten kamperen. Dat is onrechtvaar- soms geen enkele agrarische activi teiten hebben, krijg ik het met voor elkaar.' B en w: 'Verwijzing naar soortgelijke gevallen zonder nadere gegevens daarover maakt het moei lijk om te beoordelen of het door Lap gedane beroep op het gelijkheids beginsel terecht is.' Lap: 'Dan zou ik naar andere Texelaars moeten wijzen en die in moeilijkheden kunnen bren gen. Daar pas ik voor.' Rommelpot Lap: 'Door de behoefte aan een rui mer erf om kisten en machines op te slaan en ter verbetering van de toe brak. 'Na - inderdaad - veel corres pondentie en procedures heeft de heer Lap nu eindelijk geaccepteerd dat een vergunning nodig is voor wat hij wil en heeft hij de aanvragen met de daarbij vereiste bijlagen, waaron der een akoestisch rapport, bij de gemeente ingediend.' Lap. 'Dat heb ik op 26 maart voor de vijfde keer gedaan. Toen ik geen ontvangst bevestiging kreeg, ben ik er maar weer achteraan gegaan. Uiteindelijk kreeg ik bericht dat de aanvraag op 17 mei was ontvangen. Na veel moeite heb ik nu bericht dat de aan vraag op 26 maart is ingediend. Hier- de aanvraag zoals die er nu uitziet leidt met op voorhand tot de conclu sie dat de nieuwe situatie een verbe tering zal zijn. De procedure zal dat moeten uitwijzen. Misschien hoopt hij - door thans de publiciteit te zoeken - extra druk te creëren om de ge meente te dwingen tot een positief besluit. De gemeente trekt zich daar uiteraard mets van aan en zal gewoon de daarvoor in de wet vastgelegde procedure volgen. Die houdt in dat ook de omwonenden in staat worden gesteld op de aanvraag te reageren.' Belangenverstrengeling De gebeurtenissen mondden volgens Lap vorig jaar uit in een confrontatie met de burgemeester."Op verzoek van een andere buur was ik op mijn land bezig om de kopeinden langs de bollenakker stuifvrij te maken. De burgemeester, die meende dat ik met iets onwettigs bezig was, stapte over de heining en dreigde direct met het oproepen van politie als ik niet met een weg zou gaan. Ook de gemeen telijk handhaver zou ze de volgende dag op me afsturen. Om verdere es calatie te voorkomen, ben ik van het land gegaan. De volgende dag heeft ze twee ambtenaren op me afge stuurd, die de hele dag op het bedrijf hebben rondgestruind. Zonder enige procedure werd ineens een dam in de sloot tussen de Rommelpot en de weg weggegraven. Ik wilde deze ge bruiken voor de nieuwe toegang.' Om de verslaggever ervan te overtuigen dat de dam er met clandestien lag, zoals wél wordt beweerd, toont hij een vergunning van het waterschap en een toestemmingsformulier dat door ambtenaren van de gemeente is ondertekend. Dat geldt ook voor een door hem, mét toestemming van de gemeente, geplaatste stuw verderop langs de Rommelpot. 'Een kwartier L I Het steekt Arie Lap dat hij, in afwachting van een milieuvergunning, een betonvloer pal achter zijn bollenkwekehj niet mag gebruiken van de gemeente. Dit ondanks toezeggingen van oud-wethouder Schilling. Links het huis van de burgemeester. iroio Gvrara Tiwmvmwi) dig.' Het college: 'In het bestem mingsplan Buitengebied zijn bewust de bedrijven aan de randen van dor pen en op de Hogeberg uitgezonderd voor kamperen bij de boer. Dit in ver band met eventuele overlast en land schappelijke kwaliteit. Om deze re den kan Arie Lap aan het Klif geen vergunning krijgen op grond van deze regeling. De regeling kamperen bij de boer is mede bedoeld voor het onder brengen van seizoens- of gelegen heidswerkers. Met andere woorden: het plaatsen van tenten of toer- caravans op agrarische bedrijven is alleen mogelijk op basis van een vrij stelling voor kamperen bij de boer.' Volgens Lap, die verwijst naar een verslag van een hoorzitting op 10 mei 2004, spreekt de gemeente zichzelf tegen. Wethouder Eelman zei toen: 'Het stolpenbeleid en de beleids regels voor het onderbrengen van seizoenwerkers staan los van de re geling kamperen bij de boer.' Volgens Lap is zijn bedrijf volgens de kaart van de gemeente niet uitgezonderd van het erfkamperen door seizoen werkers. Lap: 'Toen ik geen tenten meer mocht plaatsen, zei de gemeente dat ik de pellers dan maar in de stolp moest onderbrengen. Nou, ten eerste ge bruikt mijn vader die stolp en ten tweede is het er enorm brandgevaar lijk, ik denk er niet over. Uiteindelijk spraken we af dat ik de houten schuur ernaast zou verbouwen, om ze daarin te huisvesten. Heb ik die schuur van steen gemaakt en wat denk je: weer verboden. Toen moest ik een energieprestatieonderzoek la ten verrichten, terwijl de bouwregels dit niet voorschrijven. En er moesten vloerverwarming, dubbele ramen en andere energiebesparende voorzie- gang naar mijn bedrijf is een uitbrei ding (dus aanpassing) van de huidige milieuvergunning nodig. Mede door dat het bedrijf in de zomer vanaf Klif moeilijk bereikbaar is, wil ik een ont sluiting maken via de Rommelpot, dus achter het huis van de burge meester langs. De activiteiten van het bedrijf verplaatsen zich dan ook voor een groot deel van vóór de schuur (aan het Klif) naar de achterkant. De ontsluiting zou circa vijftig meter ach- uit blijkt dat de bereidheid om mij van dienst te zijn niet erg groot is.' Het college: 'Al eerder is aan Lap gezegd dat ontsluiting van zijn bedrijf via het Klif niet de beste oplossing was en dat de Rommelpot wellicht een goed alternatief zou zijn. Bij de behandeling van de thans ingediende aanvraag zal dit worden meegeno men. Daarbij moet echter wel de be perking van overlast voor omwonen den in het oog worden gehouden. En nadat deze was geplaatst, moest hij op last van de gemeente alweer wor den verwijderd. Zo makkelijk trekken ze vergunningen weer in. Ze waren kennelijk bang dat ik via die dam, van slechts drie meter breed, op mijn bedrijf zou kunnen komen.' Het col lege: 'Het is zeker niet zo geweest dat de burgemeester één of meer hand havers op pad heeft gestuurd. Dat is gebeurd naar aanleiding van klachten van omwonenden In een schriftelijke reactie op het verhaal van Arie Lap reageert het college van b en w als volgt: 'In de loop van de afgelopen jaren is het bloembollenbedrijf van de heer Lap aangelopen tegen de 'grenzen van de groei'. Het bedrijf is feitelijk te groot geworden voor de plaats waar het is gevestigd. De activitei ten in het hoogseizoen brengen veel overlast voor de omwonenden met zich mee.' 'De omwonenden hebben zich aan vankelijk tolerant opgesteld tegen over het bedrijf. Zo is er door hen geen beroep ingesteld tegen de milieuvergunning die in 2000 aan het bedrijf is verleend. Niettemin heeft het functioneren van het bedrijf met name de laatste jaren aanleiding ge geven tot ernstige klachten. De heer Lap zoekt de oorzaak van deze klachten niet bij zichzelf, maar be schuldigt de gemeente ervan dat zij een 'hetze' aan het voeren is tegen zijn bedrijf. Het college ontkent met nadruk dat het bezig is met - zoals de heer Lap dat uitdrukt - 'ondernemer tje treiteren'.' 'De heer Lap heeft veel van de ont stane problemen aan zichzelf te wij ten. Al geruime tijd weet Lap dat de gemeente voorstander is van ver plaatsing van zijn bedrijf naar een minder kwetsbare locatie. Hij blijft echter beweren dat het de schuld van de gemeente is dat hij nog steeds in de dorpskern zit. Naar het oordeel van het college zijn er voldoende mogelijkheden voor verplaatsing aanwezig en getuigt het van slecht ondernemerschap om desondanks toch te kiezen voor doorploeteren in de onmiddellijke nabijheid van kriti sche omwonenden Dat de burgemeester zichu de discussie onttrekt en stukken meer onderteka betrekking hebben op zijn b wil er bij Lap met in. 'Toen ik bij b en w op het matje komen, werd het woord gevoerd door de burgen* en mengden de wethouder nauwelijks in de discussie, rigens betrof dit het vorigj lege. Verder overlegt Lap brief van de gemeente, teerd 13 februari 2004, ov aanvraag voor een stuw dam, die wél door de b meester is ondertekend. 0( dere brieven zijn door haar kend. Lap: 'De burgert* vindt dat dit bedrijf hier m: moet en wenst geen spraak. Maar ik laat met ov heenlopen.' 'Door de heer Lap wordt herhaalde lijk het vermoeden geuit dat de bur gemeester de hand zou hebben in bepaalde besluiten en dat er geen objectieve behandeling van zijn ver zoeken en klachten zou plaatsvinden. Dit is pertinent onjuist. Als in de ver gaderingen van het college een on derwerp aan de orde komt dat de heer Lap betreft, onttrekt de burge meester zich aan de discussie daar over en onthoudt zij zich van stem ming, om iedere schijn van belangenvermenging te vermijden. Daarnaast worden brieven die op deze kwestie betrekking hebben sinds 2002 ondertekend door de loco-burgemeester Overigens da teert de vergunningverlening van 1998 (milieuvergunning) en dat is ruim voor de komst van burgemees ter Geldorp naar Texel (maart 1999) De onderhandelingen voor het hui dige college hebben in maart 2002 geleid tot het toevertrouwen van de portefeuille handhaving aan de voor zitter van de raad (de burgemeester).' 'Tot slot: de gemeente wil deze kwes tie niet op de spits drijven, mede in het belang van de familie Lap, die ook weer 'gewoon verder moet' in het dorp en de Texelse samenleving.' Lap: 'Toen ik de opnameraj van de handhavers op vroei mij verteld dat er alleen ee mailtje was gestuurd naar de meester. De burgemeester hi met de buren gesproken verzoek hun grieven betreffen bednjfsvoering kenbaar te ma zich hoeft dat niet verkeerd want ook aan mij zijn dingen beteren. Maar wat me erg s dat de burgemeester - én bui - hierbij het initiatief neemt voorzitter en aanspreekpunt omwonenden fungeert. Ik tv en de andere leden van het gezegd dat dit niet kan en onafhankelijke voorzitter dl sprekken hoort voor te zitli college: 'De burgemeester daad als (technisch) voorzit wezig geweest bij een bes met omwonenden. Die bes werd belegd op uitdrukkelijk van omwonenden en zekei initiatief van de burgermee burgemeester is portefeuille! Handhaving en daarom is vraagd om bij de bespreking zig te zijn. Op deze bijeenk april 2003 was ook we Eelman (milieu) alsmede an ondersteuning aanwezig. N Lap: 'Naar aanleiding van van handhavers moest ik 0[ 2003 bij de burgemeester ver voor een gesprek. Er was n: leiding van de grieven een mengesteld. Helaas was oo gesprek de voorzitter met ore lijk. Zo beklaagde de burge zich erover dat ze EUR45, betalen voor een vernieu» afscheiding, van een totale lei 40 meter. Door de bouw garage, tegen de bestaande1 moest deze voor enige tijdv grootste deel van de kosten e kwam overigens voor onze n Tijdens de bijeenkomst kom alle zaken naar ieders tevre: worden afgesproken. Een p& later kreeg ik de notulen opgi Die weken totaal af van hetgi besproken. Ik mocht bijvo geen kuubskisten meer op aan het Lagewegje meer nee Tegen deze wijze van notule ik bezwaar gemaakt, inmidde) keer of zes. Maar elke keer kn bericht dat de gemeente van is dat de notulen juist zijn e er niet over in discussie wille van heb ik geleerd bij dit soof komsten voortaan een getu te nemen.' Het college: 'In zijn laatsteb 21 mei 2004) vraagt Lap or klacht in behandeling te ne verband daarmee is intern schrift van die brief afgegeve afdeling die de voortgang klachtbehandeling bewaak verwachting zal de brief at over het feitelijke handelen college van b en w in bete worden genomen. Indien dei van het onderzoek de heer l bevalt, staat de weg naar deo telijkeombudsman/-vrouw« open.' Wat Lap wil bereiken klacht, is de gemeente oven? duidelijk. 'De notulen het* juridisch bindende strekking kan te allen tijde zijn eigen v; de inhoud van het gesprek digen en in een eventuele t of beroepsprocedure ova Goedkeuring van notulen zo. kunnen zijn indien daarin t' besluiten van een bestuur a gelegd Dat was hier niet Ifê' Lap: 'Om de zaak ten goede keren trek ik wel eens bij ge raadsleden aan de bel. Hoe. migen van goede wil zijn, lo? een later stadium vast. Bij de deling van mijn verzoeken verder op dat ambtelijke e vaak positief zijn, maar dal' lege ze desondanks toch vaak om de meest vreemden Tekst: Gerard Tim'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 8