'Beelden in mijn hoofd en ik kijk met mijn vingers' 'Elke marinier begon zijn opleiding op dit vaartuig' Lands oudste landingsvaartuig weer in vaa Brand De Krim in kiem gesmoord CDA verbolgen over besteding geld jeugd Terecht handhaving tegen te grote carport Bolt na halve eeuw terug met expositie 'Haal jeugdwerk weg bij WST' TEXELSE C0URANT www.amnesty.nl postbank 454 000 Pijnpoli op laag pitje Telefoon VRIJDAG 13 AUGUSTUS 2004 De 70-jange oud-Texelaar Evert Bolt, samen met zijn vrouw Riet, is na vijftig jaar terug op zijn geboorte-eiland met een nieuwe exposi tie. (Foto Jeroen ran Hattum) Zijn laatste Texelse tentoonstelling beleefde hij vijftig jaar geleden tij dens de Kerstdagen van 1953. Sa men met Toon de Haas en wijlen Sijp Dros stond de 19-jarige Evert Bolt toen drie dagen in de voorma lige kleuterschool aan de School straat in Oosterend. Sinds gisteren heeft de nu 70-jarige oud-Texelaar een nieuwe Texelse expositie van schilderijen en sculpturen in Tusse de Banke in Den Burg. De expositie van Bolt is in meerdere opzichten opmerkelijk. Een groot deel van zijn werken heeft hij ge maakt nadat hij definitief blind was geworden. Bolt leidt aan een erfelijke oogziekte, waardoor hij geleidelijk zijn gezichtsvermogen verloor. Het weer hield hem er echter nooit van zich aan de kunst te wijden. 'Op de lagere school zat ik vroeger al met de bank vooraan tegen het bord en op de mulo lazen mijn klasgenoten voor wat er op het bord stond.' Bolt zat op de toenmalige School met de Bijbel aan de Peperstraat in Oosterend waarvan zijn vader H.P. Bolt tot in de jaren zestig hoofdonderwijzer was. Zijn moeder was mevrouw A.J. Bolt-Van Wijk. Nadat Bolt was gestopt met les geven, verhuisden zij naar Zeist. De jonge Bolt verliet het eiland in 1955 om een cursus pottenbakken te volgen aan het blindeninstituut in Huizen Later vond hij werk als telefonist bij een groothandel in elektrotechniek in de hoofdstad, waar hij zich ook vestigde 'Dat werk kon ik combineren met het maken van houtsnijwerken wat ik toen deed.' In 1965 verhuisde hij naar Monm- ckendam waar hij nog steeds woont met zijn vrouw Riet. Creatief bezig zijn, zat er bij hem al vroeg in. 'Ik vond het vroeger al prachtig om met kleu ren te werken. Ik mocht er zelfs een jaar eerder voor naar de kleuter school.' Toon de Haas spoorde hem destijds aan meer te gaan doen met zijn artistieke aanleg. Het leidde on der meer tot de tentoonstelling tij dens de kerstdagen die destijds zo'n vierhonderd belangstellenden trok Hoewel hij inmiddels al jaren mets meer ziet, kan Bolt het eiland in zijn hoofd nog steeds zien. De oude groene weggetjes rondom Ooster end, het gebied tussen het dorp en Oudeschild en de kwekerij die vroe ger op De Toes zat, kan hij nog steeds voor zich halen 'Als je op de fiets van Oosterend naar Oudeschild reed, deed je dat zigzaggend over al die weggetjes. Dat was 7,5 kilometer. Met de hoofdweg is het nu vier kilo meter. Daar is het eiland toch kleiner door geworden. Vanwege onze ogen mochten mijn broer en ik eigenlijk met fietsen toen we naar de mulo gingen, maar we leerden het stiekem toch.' Als Bolt, zijn vrouw en eventueel vrienden hun jaarlijkse bezoek aan het eiland maken, is hij ook nog steeds degene die de weg wijst. De overzichtstentoonstelling is vöor Bolt een duidelijke terugkeer naar zijn wortels. 'Ik wilde graag nog een keer laten zien wat ik heb gemaakt.' Na dat hij in de WAO terecht was geko men, legde Bolt zich volledig op de kunst toe. Hij exposeert gemiddeld twee tot drie keer per jaar in den lande Na zijn vertrek van het eiland waren de banden met Texel aanvan kelijk los en een aantal jaar zelfs ver dwenen, nadat zijn ouders en andere familieleden ook waren vertrokken. Sinds 1975 komt hij weer jaarlijks naar het eiland. Tot een nieuwe ten toonstelling op het eiland kwam het echter nooit. 'Ik weet ook met waarom Het is gewoon zo gekomen. Maar vorig jaar zaten we met Theo Timmer te praten over de mogelijk heid toch eens een expositie te hou den en die wees ons op Tusse de Banke als geschikte locatie. Daar zat toen Henk Noorlander die ons door verwees naar Elly Rutten van de ge meente en met een half uur was ei genlijk alles geregeld.' Bolt exposeert in de gemeentelijke expositieruimte 17 schilderijen die hij begin jaren vijftig maakte en 34 beel den van zowel hout, keramiek, steen en brons. Op een paar schilderijen zijn afbeeldingen te zien van het land schap rond Oosterend, een koren schoof en bomen van de kwekerij van De Toes. Bij het maken van de beel den werkte Bolt voornamelijk op de tast. 'In mijn hoofd zie ik de beelden en ik kijk met mijn vingers. Omdat ik vroeger heb kunnen zien, kan ik het visualiseren in mijn hoofd. Doordat ik vroeger ook heel veel heb getekend, heb ik ook nog een goed gevoel voor verhoudingen.' Acht werken van Bolt zijn te koop, de rest is alleen opge hangen voor expositie. 'Dat wil ik zelf bewaren. Als ik dood ben, gaan mijn werken naar Kubes. Die hebben veel goede dingen gedaan.' Kubes is een organisatie die zich bezighoudt met kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden. De overzichtstentoonstelling, die gis teren werd geopend, duurt tot en met woensdag 18 augustus. Tusse de Banke is daarvoor elke dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Over belang stelling heeft Bolt tot nu toe niet te klagen gehad. 'Diverse mensen heb ben al interesse getoond. Ik ben be nieuwd wie er allemaal komen. Het zou wel leuk zijn als er ook mensen tussen zitten die vroeger bijvoorbeeld nog naast je op school hebben geze ten.' Twaalf jaar lang leidde ze een roemloos bestaan op de wal bij de Joost Dourleinkazerne. Mariniers gebruikten de in belabberde staat verkerende L13 uit 1963 als appa raat waarop ze 'droog' konden oefenen, voordat ze het water op zouden gaan. Totdat een groep oud-mariniers van de Mok een paar jaar geleden vond dat Neder landse eerste landingsvaartuig een betere toekomst verdiende en een restauratieplan opstelde. Zaterdagochtend werd voor het eerst een lange proefvaart gemaakt met de grotendeels gerenoveerde L13. Zon der problemen werd met het veertig jaar oude landingsvaartuig een tocht gemaakt van de haven van de Mok naar de haven van Oudeschild en terug. Voor de oud-mariniers, vere nigd in de stichting Keep them Lan ding die speciaal voor de renovatie werd opgericht, was het een voorlo pig hoogtepunt in de werkzaamhe den die eind 2001 begonnen, nadat Defensie het vaartuig aan de stichting had geschonken. In juni hadden ze ook al eens gevaren met de L13, maar toen waren ze nog niet verdei dan de veerhaven gegaan. 'Elke ma rinier is zijn opleiding aan boord van dit vaartuig begonnen', vertelt Berry Gertsen van de stichting trots tijdens de proefvaart De L13 is één van de tien landings vaartuigen van het type Mark 1 die in de jaren zestig op de Mok lagen. Het waren destijds de eerste vaartuigen die Nederland had aangeschaft voor het Korps Mariniers. Ze boden plaats aan ongeveer dertig mariniers. Eerder werd geoefend en gewerkt met landingsvaartuigen van andere lan den. Van de tien zijn er voor zover bekend nog een paar in gebruik Een daarvan, die eveneens is gereno veerd, ligt bij het Marinemuseum in Den Helder. 'Er is er ook nog een in gebruik bij de marinebrandweer, bij de genietroepen in Wezep, in Medemblik voor rondvaarten en er is er ooit een gezonken op het Hollands Diep na een aanvaring met een binnenvaartschip', vertelt majoor Aad van Gils van de Joost Dourleinkazerne die vroeger nog ge varen heeft op het type Mark 1 Zaterdagochtend stond hij opnieuw aan het roer in de stuurkuip. De L13 werd grotendeels op Texel opgeknapt, nadat bij marinevlieg kamp Valkenburg de ernstig aange taste polyester romp was hersteld. 'Dat is gedaan door mensen die een taakstraf hadden', vertelt Jan van den De brandweer voerde dinsdagavond inspecties uit bij De Krim, nadat medewerkers de beginnende brand hadden bestreden. (Foto Jeroen von Hattum) Met kordaat ingrijpen heeft perso neel van vakantiecentrum De Krim bij De Cocksdorp dinsdagavond een beginnende brand in restau rant De Waddentuin in de kiem gesmoord. De dakbedekking en onderliggende isolatieplaten had den vlam gevat, nadat er kortslui ting was ontstaan in de gevel verlichting tegen de daklijst. De brand werd tegen half elf ontdekt door voorbijgangers die rook om hoog zagen kringelen uit het dak en het personeel waarschuwden. In het restaurant ging ondertussen vrijwel gelijktijdig de automatische brand melder af. Het restaurant en het naastgelegen nieuwe snackrestau rant De Cocksboot werden ontruimd en medewerkers gingen met brandblussers het dak op om het vuur met brandblussers te bestrijden. 'Het waren nog geen uitslaande vlammen, maar ze waren al wel zicht baar door kieren in het dak', aldus parkbeheerder André van der Vliet. De brandweer, die snel aanwezig was met twee tankautospuiten en de ladderwagen, hield zich bezig met inspectie en zorgde ervoor dat er niks bleef nasmeulen. Daarvoor werden De Schulpengat passeert de L13 tijdens de proefvaart. Berg van Keep them Landing. 'Dat is geregeld via de reclassering. Zij heb ben met een föhn de hele boot afge stoken.' Daarna moest de stichting zich toeleggen op de herinrichting van het vaartuig. Van den Berg: 'Hij was helemaal kaal toen we hem kre gen. Er zat niks meer in.' Vrijwilligers van het Marinemuseum zorgden er voor dat er een originele Rollse Royce-motor in het vaartuig kon wor den geplaatst Ook zorgden zij voor een originele shottle waarmee de vaartuigen in 360 graden om de ei gen as kunnen varen. De 8-cylinder lijnmotor met een vermogen van 200 PK vertoonde tijdens de proefvaart nauwelijks mankementen. 'Er waren alleen wat pakkingen die nog lekte', aldus Gertsen, 'maar verder liep de motor boven verwachting.' Ook de shottle deed het goed. Om eventuele problemen op te vangen, voer een schip van de Marinebewakingsdienst mee tijdens de proefvaart. De L13 wist met de stroom mee een snelheid van twintig kilometer per uur te halen. De hoogst genoteerde snelheid in de logboeken bedroeg 19,8 kilometer per uur. De L13 was tot 1989 in gebruik bij het Korps Mariniers. De Mok was al die tijd de thuishaven. 'Ze is nooit mee geweest op vredesmissies, maar wel gebruikt voor wmteroefeninij Noorwegen en voor oefening Engeland', vertelt Van Gils vaiïi het roer. Met behulp van slecht kompas werden destijds de tochten naar Engeland gen Radar, echoloden en andere vo ningen waren met aan boord i genlijk ook niet nodig om de tocht te maken, aldus Van 'Tijdens de oefeningen in Noor» sliepen we in de machmekame de motor aan, zodat je het no beetje warm had als het buiten tig graden vroorIn opgeknapte verschilt de L13 niet veel van vri Elektronica bevindt zich nog s niet aan boord, alles gaat m nisch. 'We hebben alleen eenn gashendel aangebracht. Vroegj je een soort stang die je eers hoog moest trekken en daarnar je op dezelfde manier gas gew bij een brommer.' De stichting Keep them Landii de gerenoveerde L13 gaan getx om mee te doen aan evenera als open dagen van de marin Vlootdagen of Vlaggetjesdag Schevenmgen. De stichting ver dat het vaartuig in het voorjaa 2005 volledig is gerenoveerd, t mende tijd wordt het vaartuig a buitenkant in oude luister he Ook wordt originele communi apparatuur van vroeger geinstal Van Gils: 'Daarna kan ze de par Sail in Amsterdam worden, nieuwe thuishaven van de L13 op termijn waarschijnlijk oo hoofdstad. Volgens de stichting praktischer dan de boot op heti te laten liggen. De stichting he middels haar oog laten valient dere Marks van het Korps Ma die volgens planning over eer jaar uit de vaart gaan. Ze wil zo vaartuigen behouden als ma erfgoed. Nederlands oudste landingsvaartuig van het Korps Mariniers maakte zaterdag een geslaagde proefvaart van de Mok naar Out. ircea onder meer enkele dakplaten verwij derd. Met afzuigapparatuur werd de rookontwikkelingen die zich binnen had voorgedaan verwijderd. De schade bleef volgens Van der Vliet beperkt. Woensdagochtend begon de reparatie van het dak en 's avonds waren beide restaurants weer in ge bruik. Het voorval werd bekeken door enkele tientallen toeristen Het CDA overweegt de gemeente lijke subsidie aan de Welzijns- stichting voor het Jeugd en Jonge renwerk stop te zetten om te voorkomen dat het geld aan an dere zaken dan jeugd- en jonge renwerk kan worden besteed. Met dat dreigement kwam raadslid Marian Merkelbach tijdens de raadscommissie Welzijn. De ge meente stelt jaarlijks ongeveer €100.000,- beschikbaar voor het Jeugd- en Jongerenwerk. Merkelbach had weinig goede woor den voor de wijze waarop de ge meentelijke subsidie bij de Welzijns- stichting (WST) momenteel wordt besteed. Die organisatie ontvangt van de gemeente de subsidie die voor het Jeugd- en Jongerenwerk, onderdeel van de WST, is bestemd. Uit onderzoek van de lokale rekenka mer, dat woensdagavond werd be sproken, bleek dat zo'n 45 procent van de personeelskosten aan overhead wordt uitgegeven. De ver houding directie/administratie versus het overige personeel wordt door re kenkamer zeer fors genoemd. Het nuttig effect van de overhead op het jeugd- en jongerenwerk is ondertus sen 'gering', omdat de werkzaamhe den vooral verslaglegging en registra tie betroffen en niet aansturend waren Merkelbach noemde de verhouding tussen overhead en uitvoering scheef. 'Voor de tweede jongeren werker was vanaf 1 april geen geld meer, maar de overheadkosten kun nen gewoon blijven doorlopen tot september. Dat vind ik schandalig.' Ze schermde met de mogelijkheid om tijdens de begrotmgsraad van 26 oktober een motie in te dienen om de subsidie niet meer aan de WST be schikbaar te stellen. 'Het is onbe hoorlijk. Het is gemeenschapsgeld, dat mag je niet zomaar weggooien. Dat is onrechtmatig.' Frans Visman (D66) merkte meteen op voorzichtig te zijn met dergelijke voorstellen, omdat de gemeente met zomaar de subsidie aan een organisatie kan stopzetten. Hij vroeg het college eerst eens op een rij te zetten wat de mo gelijkheden zijn. Dat de een mogelijk onrechtmatig optreedt, betekent vol gens Visman met dat de ander dat ook kan zijn. Samen met Henny Festen (Groen- Links) pleitte Merkelbach er krachtig voor om het Jeugd en Jongerenwerk weg te halen bij de Welzijnsstichting en onder te brengen bij een andere organisatie. Merkelbach: 'We praten nu over een Jeugd- en Jongerenwerk dat we graag willen hebben, maar dat is ondergebracht bij een stichting waar we met blij mee zijn.' Als voor beeld werd een nieuwe brede welzijnsorganisatie genoemd die zich toelegt op zorg, welzijn en wonen, waarvoor met name Merkelbach al eerder had gepleit. Een dergelijke organisatie is ook nodig als per 1 ja nuari 2006 de nieuwe Wet Maat schappelijke Ondersteuning van kracht wordt. Volgens die wet wordt de gemeente verantwoordelijk voor grote delen van zorg die nu nog in handen van de rijksoverheid zijn. Visman deed nog geen concrete uit spraken over het elders onderbren gen van het Jeugd- en Jongeren werk. Hij pleitte er voor eerst alle wettelijke mogelijkheden nog eens Dirk Kuip had wel een bouwver gunning moet aanvragen voor de omstreden veertig vierkante meter grote carport bij zijn recreatie huisjes aan de Maaikeduinweg in De Koog. Het college treedt daarom terecht handhavend op tegen Kuip. Dat is het oordeel van Bezwaren- commissie die eind juni bezwaren van Kuip behandelde. De Koger had protest aangetekend tegen een be sluit van het college dat hij vóór 15 juni de omstreden carport afgebro ken had moeten hebben. Die bezwa ren zijn ongegrond verklaard. De Bezwarencommissie verwerpt het argument van Kuip dat de carport weliswaar één geheel is, maar als twee afzonderlijke carports van elk twintig vierkante meter bij de twee recreatieve opstallen moeten worden gezien. Tot twintig vierkante meter mag volgens de Woningwet vergun- ningvrij worden gebouwd. Volgens de commissie is er gewoon sprake van eén carport en kan zij op basis van het uiterlijk en de construc tie ook niet tot een andere conclusie komen. Had ze dat wel gedaan, dan was Kuip alsnog vergunningsplichtig geweest, omdat beide carports af zonderlijk ook boven de twintig vier kante meter zouden komen. Volgens de commissie wordt er terecht ge handhaafd, omdat er geen concreet zicht is op legalisatie van het bouw werk en er evenmin bijzondere om standigheden zijn. De carport is in strijd met het bestemmingsplan Buitengebied en de commissie ziet geen aanknopingspunten waarmee de carport in aanmerking zou kunnen komen voor vrijstelling op basis van de Wet Ruimtelijke Ordening. 'De commissie komt tot de conclusie dat er geen bouwvergunning kan worden verleend en dat legalisatie niet aan de orde is.' Tijdens de zitting had een vertegen woordiger van het college Kuip nog het aanbod gedaan om vergunning aan te vragen voor twee afzonderlijke carports. Voorwaarde was wel dat er minimaal een halve meter tussen beide carports zou komen. In de tus sentijd zou de handhaving op een laag pitje worden gezet en de verbeurdverklaring van de dwang sommen worden opgeschort. Over leg over dat aanbod leverde echter geen resultaat op. goed te bekijken. Volgens wefi Annie Hin wordt er op het ge tehuis 'gebrainstormd' over In gelijk elders plaatsen van hetJ en Jongerenwerk. Dat wordli menhang met de naderend Maatschappelijke Onderslf bekeken. 'We zitten midden proces.' Hm deed haar uitsp nadat Festen en Merkelbadi hadden aangedrongen wel iels van de visie van de wethouda len horen. De inzet van jongerenwerksta Schrama werd geprezen du commissieleden 'Zij staat r discussie', aldus Festen. Zij# eens met de conclusie van dei kamer dat Schrama nooit vee sturing en regie heeft gehad va' WST. De rekenkamer condi* ook dat de WST en het Jeui Jongerenwerk jarenlang te kt hebben gehad met het onbreki een goede gemeentelijke jeug' De gemeente presenteerde een concept-nota die in hel verder wordt besproken. Patiënten van de pijnpoli vs Gemini Ziekenhuis kregen des bericht dat de kliniek enige ti.< der actief zal zijn. Nieuwe pa' worden (in overleg met de I* op een wachtlijst geplaatst oft naar een ander ziekenhuis ven Dit is het gevolg van de pens» van een van de bij de poliklini trokken anesthesisten. Hel huis is al enige tijd op zoek na vulling van het team en de' hoopt dan ook te zijner tijd volle sterkte te kunnen draai» i De politie is op zoek naar de»! van een draadloze huistelefoon een tas met drie damesondert' zat. De tas is gevonden in Den Volgens de politie lijkt de telefr een GSM, maar is het een telefoon van het merk Sierne1 politie vermoedt dat hij van uit Den Burg is. Het telefoor» van de politie is 0900-8844

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 4