lanten dik tevreden over publieksbalie 5 HÊÈ Moeten!! 'Meer mogelijkheden aan binnenkant boet' 'Een écht huis, het was voor ons net een droom (jouden momenten CEH IN7RKE HET GEnEEtjTËHÜÏS ZOHEril .TEXELSE COURANT laar privacy laat e wensen over I l l lli'i k Raadhuis Rechter: bezwaar terecht geweigerd WO DEBUGGERS DU I Pt lor mrken, DAT WO DIE Dm GEN DOEN, Dl F WOLEOKi VINDEN. LRRTZE DAT DÜlPEUJtt70NIt Duidelijke communicatie! Nieuw schapenboetbeleid op komst Grondprijzen Groene routes weer open VRIJDAG 13 AUGUSTUS 2004 klanten zijn meer dan tevreden over de dienstverlening de centrale publieksbalie 'Het Raaksplein' in het raad- s. Uit een recentelijk gehouden klanttevredenheids- Ierzoek blijkt dat zij voor de kwaliteit van de service het portcijfer 8,23 toekennen, een score die nog iets beter lan bij tachtig andere gemeenten die gemiddeld het portcijfer 8 kregen. i lyrisch zijn de klanten over de ifdheid, deskundigheid, uiter- verzorging en de persoonlijke lacht van de baliemede- iers, maar er komen uit het on- oek ook punten aan het licht ioor verbetering vatbaar zijn, sde privacy waarover 35 pro van de klanten minder tevre- is. Verder zou de afhandeltijd dant korter kunnen en ook de ikbaarheid van het gebouw en ijze waarop is aangegeven bij e balie men moet zijn, is voor etering vatbaar. nderzoekers baseren hun oor- op een enquête waarbij 250 vra- jsten werden uitgereikt. Daarvan nen 214 Ingevuld terug. De on- lekers menen dat het cijfer 8,2 meer tijd. Hoewel bijna alle respon denten (98,6 procent) tevreden zijn over de afhandeltijd duren de contac ten toch langer dan bij andere ge meenten. Dat zou te maken kunnen hebben de lokale cultuur. Balie medewerkers en klanten kennen el kaar vaak en zijn geneigd een praatje te maken, maar de onderzoekers sluiten niet uit dat er misschien (ook) minder efficiënt wordt gewerkt. Doorverwijzingen Van de klanten wordt 87 procent di rect geholpen en hoeft dus met te worden doorverwezen, wat niet ver schilt van de situatie bij andere ge meenten. Hetzelfde geldt voor de te vredenheid over het doorverwijzen. Van degenen die werden door verwezen is 73 procent tevreden en 8 procent ontevreden. Beter dan an dere gemeenten scoort Texel wat betreft de wijze waarop de vraag werd afgehandeld: 84 procent van de aparte spreekkamer en men bij de entree van het gebouw al kan aange ven dat men op die manier geholpen wil worden, is het blijkbaar met vol doende. De onderzoekers denken dat de mindere score wat betreft pri vacy en de onduidelijkheid bij welke balie men precies moet zijn te wijten is aan de beperkte verbouw- en inrichtingsmogelijkheden van het huidige gebouw. De pilaren zijn dra gend en konden dus niet worden weggehaald. Bij het binnenlopen van de ruimte is met direct te zien waar welke balie is. Dat zie je pas als je erheen loopt en ervoor staat. Verder kon er door de bouwkundige beper kingen geen grote centrale wacht ruimte worden gemaakt, waardoor er nu per balie een wachtruimte is, wat voor de klanten niet altijd duidelijk is. Bij de inrichting van de publieksbalie in het nieuwe raadhuis zal daar uiter aard rekening mee worden gehou den. In elke geval komen daar meer spreekkamers en een centrale wacht ruimte. De Texelaars maken nog niet erg veel gebruik van de gemeentelijke web site. Slechts 3,4 procent is regelma tig bezoeker en driekwart van de res pondenten kijkt er nooit naar. Als de gemeente meer reclame maakt voor het raadplegen van de website en de trale publieksbalie van het raadhuis. Steunende pilaren verhinderden een duidelijker inrichting. iflatteerd is omdat ze aanne- |dat de mensen die de lijst niet len minder positief gestemd Overigens hebben 28 van de msen die het formulier met in- m op verzoek toch een alge- i rapportcijfer gegeven en dat gemiddeld ruim 7. Geen wachttijden Je deelnemers aan de enquête iondenten') werd 91 procent ai vijf minuten na aankomst ge in. De wachttijden zijn dan ook i probleem: gemiddeld drie mi lt Bij andere gemeenten is de ittijd wat langer De tijd die de medewerkers per klant beste sin 52,6 procent van de geval- mderdan vijf minuten. 95,7 pro van de contacten is binnen een tier achter de rug Het verschilt ler balie. Bij Burgerzaken duurt orter dan bij Grondgebied en bij ale Zaken vraagt het nog wat klanten kreeg waarvoor zij kwamen. Van de 25 personen die met kregen waarvoor ze kwamen komt dat in de meeste gevallen omdat een product dat ze vroegen pas later kon worden afgehaald of omdat iets moet worden uitgezocht. De bereikbaarheid van het raadhuis laat iets te wensen over. Zo'n 20 pro cent is daarover minder of ontevre den. Sommige bezoekers hebben na het betreden van het raadhuis moeite om te zien bij welke afdeling van de ba lie ze moeten zijn, maar 77 procent van de mensen is daarover tevreden of zeer tevreden. Privacy Hoewel 65 procent van de klanten geen klachten heeft over de privacy is de groep die daarop aanmerkingen heeft niet te verwaarlozen en groter dan in andere gemeenten. Hoewel de klanten kunnen verzoeken om een (Foto Harry do Graaf) mogelijkheden ervan uitbreidt kan dat anders worden. Het publiek moet ontdekken hoe eenvoudig het is om via de website aanvraagformulieren te downloaden, een taxatieverslag in te zien of een uittreksel uit het bevol kingsregister op te vragen en te be talen. Men hoeft daarvoor dus niet meer naar het raadhuis. Het klanttevredenheidsonderzoek is dus positief uitgevallen, maar de on derzoekers realiseren zich dat dit al leen betrekking heeft op de dienstver lening van de publieksbalie en dus niets zegt over de kwaliteit van het overige dienstbetoon van de ge meente, zoals de schriftelijke afhan deling van brieven en vergunnings aanvragen en de tijd die daarmee is gemoeid. De onderzoekers geven aan dat de kwaliteit daarvan ook aan dacht verdient. Het college is inmid dels akkoord gegaan met de conclu sies en de adviezen van het tevredenheidsonderzoek. |i VERVOLG VAN PAGINA 1 erbaan had de meer dan dertig tonden brieven in de Texelse Mover het raadhuis uitgeknipt Kstudeerd. Gebleken was dat Is een van de schrijvers, Cor aanwezig was geweest op de zitting in de Koninghal. Wat zuur i hij vast dat 'uit de brieven een ie afkeer spreekt van ambtena- Opmerkelijk was dat. ondanks ibliciteit die de Texelse Courant 'ag er aan had gegeven, dat er 's de discussie over het raadhuis open dinsdag slechts zeven ®n op de publieke tribune zaten, 'aadsleden, eén ambtenaar en geïnteresseerden.' 'Bij zo'n ge- 3 onderwerp zou je toch meer Agstelling verwachten', stelde ia fijntjes vast. Lijdensweg lsi de TC-enquéte en de ngpeiling de politici aanvankelijk iet twijfelen gebracht, dinsdag- b 'echtten zij de rug. Duidelijk bat de besluitvorming binnen icties wel was besproken, maar oiet tot verandering van stand- bad geleid. 'Verbouw van het l!vis zou een lijdensweg zijn ge- 'io', vertelde Oosterbaan. 'De oeplaats kent door de aanwe nd van archeologische waarden beperkingen, het raadhuis, dat 'teel te dominant is, mag niet 9'oter worden, de kosten van ""f zijn volstrekt onduidelijk en de verbouw bezorgt de ambtenaren veel overlast', somde hij op. Werk omstandigheden, arbowetgeving en ruimtegebrek waren andere argu menten die de revue passeerden 'We achten onszelf capabel genoeg om hier zelf over te beslissen Het is aan de kiezer om ons hier straks op af te rekenen', zei Oosterbaan. De feiten spraken voor zich, twijfelde Jan Kool hof (CDA) niet aan de kosten die het college had voorgerekend. Piet Standaart (Texels Belang): 'Als raad hebben we een weloverwogen be sluit genomen. Maar veel burgers willen kennelijk met geloven dat ver bouw net zo duur is. In de PR zijn we tekortgeschoten. De argumenten moeten alsnog onder de aandacht worden gebracht, zodat men kan zien dat we een goed onderbouwd besluit hebben genomen.' Om de Texelaars achter het besluit te krijgen, wilde Van der Spek zelfs de discussie aangaan met tegenstanders van de nieuw bouw. Dan moet ook duidelijk worden dat we niet zomaar geld weggooien.' Communicatie Met het oog op de discussie over de invulling van de Groeneplaats, wil de politiek niet nogmaals met een besluit worden geconfronteerd dat niet door de Texelaars wordt gedragen. Com municatie is daarbij het toverwoord, er komt zelfs een heus plan voor. Gepleit werd voor een interactiever gebruik van de website van de ge meente, zodat burgers zich per e- mail mengen. Dat de gemeente, in navolging van de Texelse Courant, een enquête gaat houden en dat de politiek de burger meer opzoekt, bij voorbeeld door dorpenrondes ('het gemeentehuis komt naar jullie toe') waren ideeën die werden geopperd. Ook werd gesproken over eigen raadsvoorlichter en verbetering van de gemeentepagina. Tijdens de dis cussie bleek dat het college enkele bureaus had geselecteerd die ge schikt worden geacht voor de voor bereidingen voor de planvorming rond de Groeneplaats. Ze moeten kennis hebben over hoeveel ruimte er nog is voor extra winkel- en horecaruimte, verstand hebben van stedenbouw en kennis hebben over communicatie. Omdat de raad met name communicatie van groot be lang acht, moet het college een nieuw plan van aanpak presenteren. Burge meester Geldorp benadrukte dat de invloed die toeristen op de plan vorming hebben, daarin van onder geschikt belang is. De rechtbank in Alkmaar heeft afwij zend gereageerd op een verzoek van Remier van Veen inzake een afgewe zen bouwvergunning voor vijf personeelsverblijven in De Koog. Het betreft woningen aan de Dorpsstraat. Van Veen ging in beroep tegen de weigering, maar omdat hij als moti vering alleen een beleidsnota op stuurde. weigerde de gemeente dit bezwaarschrift te behandelen. De rechter oordeelde woensdag dat dit op terechte gronden is gebeurd. GflTOON Goes© I1-0S-2O0V Eigenaren van schapenboeten moeten meer mogelijkheden krij gen om een boet nuttig in te rich ten als bijvoorbeeld atelier of plaats voor muziekbeoefening. Op die manier heeft de eigenaar meer aan een boet en wordt het voor hem meteen aantrekkelijker een boet goed te onderhouden. Dat voorstel presenteerde Arthur Oosterbaan (GroenLinks) tijdens de raadcommissie Grondgebied in een discussie over de schapenboeten op het eiland Eigenaren moeten volgens Oosterbaan binnen hun gang kunnen gaan, zolang daar aan de buitenkant niks van te merken is en de omgeving er evenmin last van heeft. De ge meente zou wel kaders moeten op stellen waarin wordt beschreven wat wel en niet wordt toegestaan. Burge meester Joke Geldorp daagde Oosterbaan uit voor dat laatste punt met concrete voorstellen te komen. Ze vond het wat te vrijblijvend van Oosterbaan om alleen de mogelijkhe den te verruimen. 'In het verleden hebben we een creatief gebruik van de boeten niet toegestaan om te voorkomen dat er ateliers in zouden komen of dat er particuliere bedden zouden worden geplaatst.' Het plan van Oosterbaan was een voorzet op een nieuw beleid voor schapenboeten waaraan de ge meente dit jaar wil werken. Het eiland telt er nog ruim vijftig. In het verleden waren dat er een stuk meer, maar menig boet raakt aan verval onderhe- VERVOLG VAN PAGINA 1 kante meter, de grond voor andere categorieën is goedkoper. Op 't Zouteland komen in totaal 19 wonin gen. De gemeente verwacht de ex ploitatie in 2014 te kunnen afsluiten met een saldo van €62.650,-. Kopers van een perceel op het nieuwe bedrijventerrein in Oude- schild moeten rekening houden met een prijs van €85,- per vierkante meter Dat is aan de hoge kant, erkent de gemeente, gelet op de markt waarde en het feit dat er geen dienst woning bij mag worden gebouwd. Eén van de oorzaken van de hoge kostprijs zijn de kosten van de aan leg van nutsvoorzieningen. Duidelijk- held over de inhoud van de overeen- komst met NUON en PWN bestaat nog met, maar de gemeente gaat er van uit dat met de aanleg van kabels en leidingen €240.000,- is gemoeid. Mocht deze investering met nodig zijn, dan gaat de gemeente uit van een kostprijs van €70,- per meter, wat meer een afspiegeling van de markt is. Tenslotte de invulling van het gebied in Den Burg tussen de Slingerweg en de Haffelderweg, waar de jeugdher berg, (waarschijnlijk) het nieuwe ge meentehuis en andere maatschappe lijke voorzieningen komen. In dit gebied verwacht de gemeente in 2009 een positief saldo van €1.343.5000,-. Het college merkt hierbij op dat zich nog geen gegadig den voor het bouwterrein aan de Slingerweg hebben gemeld. vig. Het nieuwe beleid moet geldstro men voor de restauratie van de ka rakteristieke agrarische bijgebouwen beter stroomlijnen. Ook moet voor eigenaars financieel veel aantrekke lijker worden een boet in oude luister te herstellen. Nu kunnen zij maximaal €20.500,- van de gemeente krijgen als tegemoetkoming in de kosten die volgens de Stichting Dorpsherstel Texel op gemiddeld €52.000,- per boet liggen. De andere helft komt voor rekening van de eigenaar. Het is de bedoeling dat eigenaren onder het nieuwe regime maximaal €5000,- meebetalen aan restauratie en dat de gemeente de rest voor haar rekening neemt. De raad heeft eerder in een motie al aangedrongen op een der gelijk systeem. Voorfinancieren Vooruitlopend op dat nieuwe beleid heeft de stichting Dorpsherstel de gemeente gevraagd de restauratie van twee schapenboeten aan Hoorn- derweg 15 en 21 alvast voor te finan cieren volgens het nieuwe beleid (al les minus die vijfduizend euro). De commissie Grondgebied ging daar maandagavond mee akkoord Op basis van de maximale bijdrage van €20.500,- was het volgens het col lege niet mogelijk de twee boeten aan te pakken, terwijl restauratie wel drin gend noodzakelijk is. Volgens het college zit er een toereikende dekking in het fonds schapenboeten en het jaarlijkse budget voor de bouwwer ken, maar is er geen geld meer over als beide boeten zijn gerestaureerd. Er is een kans dat de provincie als nog een deel van de kosten voor haar rekening neemt Op basis van de subsidieregeling Gebiedsgericht Be leid is vorig jaar een subsidie aanvraag voor beide boeten inge diend en de provincie heeft die aanvraag op een reservelijst gezet. Frans Visman (D66) pleitte ervoor om het in de toekomst ook eenvoudiger te maken boeten te verplaatsen als dat het behoud ten goede komt. Wat hem betreft, hoeven ze met afgelegen op het land te blijven staan, maar mogen ze langs de kant van de weg komen. Hij kreeg daarin bijval van Alfred Schaatsenberg (PvdA) en later ook Maria van der Spek (WD) die verplaatsen aanvankelijk afwees. Oosterbaan was eveneens voorstan der van verplaatsing. Van der Spek stelde voor een onderhouds verplichting op papier te zetten, zo dat eigenaars op manier gedwongen worden een boet in goede staat te houden. De gemeenteraad neemt tij dens de eerstvolgende vergadering op dinsdag 7 september een besluit over het onderwerp. Omdat vrijwel alle vogels klaar zijn met broeden, stelt Staatsbos beheer de groene routes in natio naal park Duinen van Texel vanaf morgen (zaterdag) weer open voor gebruik. Deze wandelpaden zijn gemarkeerd met palen met een met groene kop. Vanwege de aanwezigheid van jonge lepelaars in de kolonie van de Geul blijft de route die hier achterlangs loopt nog afgesloten. Dit pad gaat waarschijnlijk met ingang van 1 sep tember open. Het aantal broedende lepelaars in de Geul is groter dan gedacht. Op een inmiddels verlaten plek in een wilgenbosje bleken 64 nesten te zijn geweest in plaats van de 34 die op de foto waren geteld Het totaal komt hiermee voorlopig op 221 nesten. Samen met de 6 van de Muy en de 80 van De Schorren dus 307 paar lepelaars van de naar schat ting 1500 paar in Nederland. In 'Gouden momenten' be schrijft verslaggeefster Ingrid de Raad de meest indringende momenten uit het huwelijk van echtparen die meer dan 50 jaar zijn getrouwd. De serie is op gezet door de Texelse Courant, in samenwerking met de Stich ting Welzijn Ouderen Texel. In deze zesde aflevering het echt paar Adam Keizer (81) en Annie Keizer-Bruin (79) uit Den Burg. December 1950, Annie zit op het voe teneind van het bed. Met het gasstel binnen handbereik, wacht ze op het water dat bijna aan de kook is. On dertussen dwalen haar gedachten af naar Adam, die buiten in de gure kou aan het werk is. Dan is het hier, on danks de beperkte ruimte, behaaglij ker vertoeven. Sinds ze getrouwd zijn, nu twee jaar, bewonen ze twee piepkleine kamertjes aan de Kogerstraat in Den Burg, schuin te genover het Esperanto-monument. Met zijn tweeën is het krap, maar nu. met de geboorte van hun dochtertje, wordt de situatie nijpend. Annie schrikt op van het geluid van de bel. Haastig giet ze het kokende water in de theepot, waarop ze de deur opent voor de woningambte naar, Misprijzend kijkt deze in het rond, ziet achter de linnenkast het wiegje met de slapende baby staan en begrijpt met hoe ze op die manier kunnen leven. 'Moet dat hier zo?' Dankzij de hulp van deze ambtenaar en een artikel in de krant over 'het kindje waar geen plaats voor is' krij gen Adam en Annie de beschikking over de bovenverdieping van een vnj- gekomen woning aan de overkant van de straat. Adam pompt het water op vanuit de regenput. Nog even, dan is het grote houten vat op de vliering weer gevuld en kan Annie gebruik maken van de wasbak in de slaapkamer. In het dak kamertje, waar een provisonsch aan rechtje is gemaakt, zet Annie de melk op en rept zich naar de pasgeboren zoon die luidkeels ligt te brullen. Wat maakt dat kereltje een kabaal, sinds zijn geboorte doen ze geen oog meer dicht. Zelfs het gezin dat de beneden verdieping bewoont, wordt uit de slaap gehouden. Ten einde raad heb ben Adam en Annie het wiegje maar op het rommelkamertje gezet, totdat junior zijn huilactiviteiten enigszins terugbrengt. Goed dat er nog een vlie ring is, want ook hier blijft het behel pen met de ruimte. Bovendien moe ten de benedenburen om op de vliering te komen, gebruik maken van de trap die bij Adam en Annie in het keukentje staat. Keukentje? Annie ruikt een doordringende geur en hoort tegelijkertijd een luid geroep onder aan de trap. 'Buurvrouw je melk kookt over!' Te laat, de melk stroomt al langs de muur van de onderbuurvrouw. Wat een geluk dat ze het goed met elkaar kunnen vinden en dat er, ondanks dat ze op eikaars lip zitten, nooit één on vertogen woord valt. Vier jaar later krijgen Adam en Annie een woning toegewezen in de Ada van Hollandstraat. In de volksmond Adam Keizer en Annie Keizer-Bruin ondervonden de woningnood van vlak na de oorlog aan den lijve. (Foto Edo Kooiman) weldra 'de witteschortenbuurt' ge noemd, omdat er veel ambtenaren wonen. Als ze de woning bekijken, kunnen ze het nauwelijks geloven. Voor zes en een halve gulden in de week een héél huis met stromend water, een wc én een doucheruimte. Wat een heerlijke, ongekende luxe. 'Het was voor ons net een droom.' Bijna een halve eeuw hebben Adam en Annie met veel plezier in hun eer ste échte huis gewoond, dat zij on langs pas verruilden voor een benedenwoning in de Jan Reijstraat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5