Teso en Texel in 2003
een last van recessie
[nod doe er wh mrrD
!so-kandidaten op de weegschaal
5
Toonaangevende prijs
voor familie Den Ouden
(GÖËPE MORGEN, WflfZflt Me7zÜn1|
DOE HARR2 KILO EILEnDE]
EN EEN POND MI^RE(
K
(ëhTar... heb IE versletèn)
verder tNoiiersI)
"XHEumtlf
Dogger
Hoogendoom
.TEXELSE
COURANT"
pÖTÊkER.DtE Z'JN IN DE RECLON?
[iilililEIÜE
ftNTOON G0€1 Q 05 -08 - 2ÖOM
Zorgwinkels als hartewens
Mantelzorgsalon
SnelStart
gecertificeerd
1
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 2004
jaarverslag van Teso valt te
ideren dat de veerdienst en
voor wat betreft het aantal
Ct kers in het boekjaar 2003/
iog geen last hebben gehad
recessie. Het aantal perso-
to-equivalenten steeg met
rocent van 1.122.635 tot
738, waarbij wordt aangete-
jat de auto's met een Texels
ien toenamen met 3,2 pro-
n niet-Texelse auto's met 4,6
fit.
ital auto's met caravan of aan-
steeg met 2,5 procent tot
Dat de ongekend fraaie zo-
n2003 een positieve bijdrage
jeleverd, blijkt uit de stijging
>t aantal tweewielers met ge-
d 12,1 procent tot 161.568.
inaleert Teso dat zich bij dag
en een trend lijkt te ontwikke-
ook per auto naar Texel te
waardoor de druk op de veer-
verhoogt. Zo moest in 2003 op
ere doordeweekse dagen de
boot met spoed worden inge-
it vervoer van personen steeg
,3 procent tot 3.331.844 (in
224.368). De bezettingsgraad
ertuig nam verder af. Ten op-
van de vervoersprognose voor
je termijn ligt het voertuigen-
r boven de maximale verwach-
het personenvervoer iets bo-
it gemiddeld verwachte sce-
Wachttijden
den in het boekjaar 14.460 af-
;tK uitgevoerd, een stijging van
e oorzaak is het gestegen ver-
n een langere inzet van de
boot op zondagmiddagen om
ijden voor terugkerende week-
•risten te voorkomen. De be
sgraad van de boten (perso-
lo-equivalenten) was gemid-
,9 procent, een daling met 0,3
Tien afvaarten konden met
uitgevoerd, acht door te laag
en twee door een technische
86 afvaarten waren ver
met een gemiddelde vertra-
m zes minuten. Spoedeisend
(74 reizen) was in bijna de
an de gevallen de oorzaak,
sename van het autovervoer
het aantal voertuigen dat
wachten met veertig procent
J8.962. De wachttijden op de
dagen beperkten zich volgens
ver het algemeen 1,5 a 2 uur.
Op een enkele dag liep de wachttijd
op tot 3 uur. Door de ingebruikname
van de Dokter Wagemaker in 2005
neemt de capaciteit van de boot-
dienst toe met 120 voertuigen per
uur Volgens Wortel is dit voorlopig
voldoende om onaanvaardbare
wachttijden te voorkomen. 'Op lan
gere termijn zal Teso echter samen
met de ondernemers op het eiland
moeten zoeken naar mogelijkheden
tot verdere spreiding van het vervoer.'
Het effect van de tariefdifferentiatie
die in 2002 werd ingevoerd lijkt af te
nemen. Het vervoer van personen
auto's op dinsdag, woensdag en
donderdag daalde met 2,5 procent
en het vervoer op vrijdag steeg rela
tief snel met 6 procent. Wortel schrijft
dat op termijn moet worden overwo
gen het verschil tussen dal- en piek-
tarieven verder te vergroten. Het aan
tal voertuigen dat met voorrang werd
vervoerd steeg met 1,7 procent naar
223.185.
Dokter Wagemaker
Ondanks de weigering van het minis
terie van Verkeer en Waterstaat een
nieuwe voetgangersbrug te bouwen,
blijft Teso van mening dat de huidige
voorziening voor minder- en invaliden
via de fietsenbrug niet acceptabel is.
Het ministerie heeft de kwestie ter
beoordeling voorgelegd aan een 'lan
delijk bureau voor toegankelijkheid'.
Om te zorgen dat minder- en invali
den toch naar het salondek kunnen,
komen er in de in aanbouw zijnde
Dokter Wagemaker twee extra liften.
Hierdoor komt boven op de contract
prijs een extra kostenpost van
€500.000,-. Overigens is het overige
meerwerk volgens Wortel beperkt
gebleven en betreft het met name het
van de 540 banen. Vier nieuwe be
mande autoloketten en drie verkoop
automaten voor personenauto's die
in Den Helder worden gebouwd zul
len in het voorjaar van 2005 operatio
neel zijn.
Convenant
Gesprekken over de convenanten en
de toekomstige concessiewetgeving
met het ministerie van Verkeer en
Waterstaat verlopen volgens Wortel
overeenkomstig de verwachting. De
bijdragen en inzichten van de
Waddengemeenten in deze discussie
zorgen er volgens hem voor dat er
een regeling tot stand kan komen
waarbij de kwaliteit van de boot
verbinding op het huidige niveau kan
blijven en waarbij tevens de belangen
van de rederijen voldoende zijn ge
waarborgd. De verwachting is dat de
convenanten in het najaar van 2004
worden ondertekend. Het convenant
tussen Teso en Rijkswaterstaat heeft
een geldigheidsduur van vier jaar.
Daarna is het de bedoeling dat het
ministerie Teso een concessie ver
leent voor nog eens 15 jaar. Daarin
wordt onder meer vastgelegd dat de
kosten van de infrastructuur door de
overheid worden betaald, en dat Teso
deze dus niet hoeft door te bereke
nen in de tarieven, een vrees die in
het verleden wél bestond
Structuurvennootschap
Achter de schermen werkt Teso. dat
sinds boekjaar 2000/2001 aan de
normen voldoet voor een zogeheten
structuurvennootschap, aan nieuwe
statuten. De aanmelding is geschied,
maar nog niet door de Kamer van
Koophandel afgewikkeld. Bij aan
deelhouders bestond de vrees dat de
(It e
Q ê«Wv,
[3E,Wu
de aandeelhouders ten opzichte van
de Raad van Commissarissen (RvC)
aanzienlijk versterkt, meer overeen
komstig de huidige statuten van
Teso Bij het opstellen van de nieuwe
statuten van de veerdienst is volgens
Wortel geprobeerd de essentie van
Overzicht van de werkelijke ontwikkeling van het vervoer, ten opzichte van de verschillende prognoses. Lijn 1 is het maximum scenario,
lijn 2 het midden scenario en lijn 3 het minimum scenario. (Bron Teso)
verhogen van het elektrisch vermo
gen van het schip en diverse kwali
tatieve aanpassingen. Problemen
waarin de werf Damen Shiprepair
verkeert, hebben volgens Teso geen
gevolgen voor de bouw van de Dok
ter Wagemaker Het Rotterdamse
scheepsreparatiebedrijf schrapt 200
invloed van aandeelhouders in een
structuurvennootschap zal afnemen
Aandeelhouders kunnen hoop putten
uit de jongste politieke ontwikkelin
gen. De Eerste Kamer heeft momen
teel een nieuwe versie van het wet
telijk structuurregime in behandeling.
Volgens dit regime is de positie van
de huidige statuten zoveel mogelijk in
tact te laten
De RvC schrijft in het jaarverslag te
hebben kennisgenomen van de zo
geheten Corporate Governance
Code vastgesteld door de Commis
sie Tabaksblat, met daarin de begin
selen en uitgangspunten voor deug-
aandeelhoudersvergadering van Teso van vrijdag 24 sep-
ir moet een opvolger worden gekozen voor Bob Bakker
van de Raad van Commissarissen. De statuten van Teso
/en voor dat tenminste twee personen op de voordracht
m staan. In het verleden was het gebruikelijk dat directie
ad van Commissarissen met kandidaten kwamen waar-
in duidelijk de voorkeur had. De tweede kandidaat stond
rma op de voordracht, wist bij voorbaat dat hij niet zou
n gekozen en wilde dat ook meestal met. Toen daarte-
anuit de aandeelhoudersvergadering verzet kwam en werd
dat voortaan tenminste twee kandidaten zouden worden
adragen die ook werkelijk in staat en bereid waren de
ete aanvaarden werd, het anders. Bij elke vacature komt
ui met twee serieus gegadigden die als evenwaardig
Dogger (54) zag het levens-
Oudeschild. Als pril jonge-
ig hij een Teso-aandeel van
der Jacob Jan Dogger die bij
rdienst werkte als kaartjes-
er en af en toe ook als stuur-
)de 'Voorwaarts', de legen-
ie 'fietsenboot'. Meer dan
as Jan Dogger als scholier
Bojoord terwijl zijn vader
e, wat in niet geringe mate
'9 aan zijn affiniteit met het
Vader Dogger zou graag
stuurman bij Teso zijn ge-
maar was daarvoor vol-
e regels ongeschikt omdat
Jrenblind was.
an Dogger vier jaar was ver
met zijn familie van Oude
jaar Den Burg. Hij ging naar de
school aan de Nieuwstraat
gwal). Vervolgens ging hij naar
else RijksHBS, waarvan het
bouw toevallig stond op de
waar nu zijn notariskantoor is.
koos voor de B-opleiding,
en ging naar de HTS in
n- Dat laatste was volgens ei-
!9gen een kwestie van een
maandag omdat hij vooral
bad met de praktijk. Al na een
aanden hield hij het voor ge
accepteerde hij een baan bij
J'R van Wijland in Den Burg
Pvan de klerk' zoals dat toen
Gestimuleerd door de andere
nop het kantoor ging hij reeh
aren aan de Universiteit van
'dam, notariële richting. Dat
n uitstekend. Hij slaagde dan
cum laude maar wel 'met
)en' en werkte een jaar bij no-
n9ma in Den Helder en vervol
gens drie jaar bij het grote notaris- en
advocatenkantoor Stibbe in Amster
dam. In deze stadspraktijk voelde hij
zich echter niet thuis zodat hij geluk
kig was toen hij in 1979 op het
notariskantoor op Texel de plaats kon
innemen van de vertrokken kandi
daat-notaris H. Kooi als rechterhand
van notaris Hans Boswijk, die hij uit
eindelijk zou opvolgen.
Jan Dogger en zijn vrouw Rita Doets
(afkomstig uit Midden-Beemster)
hebben drie zonen: Maarten van 22
en de tweeling Wouter en Pieter van
19. Ze zijn allemaal aandeelhouder
van Teso. Dogger wil graag commis
saris worden omdat hij Teso een mooi
en interessant bedrijf vindt waar hij
zijn beroepskennis kan toepassen.
Het is met de eerste keer dat hij zich
beschikbaar stelt. Twee jaar geleden,
toen Dirk de Lugt werd herkozen, was
hij tegenkandidaat en kreeg 40 pro
cent van de stemmen
Belangrijkste hobby van Jan Dogger
is hardlopen. Daarnaast leest hij
graag
worden beschouwd en gepresenteerd. Probleem is echter dat
een kandidaat met veel capaciteiten, maar waarvan haast nooit
iemand heeft gehoord in het nadeel is, vooral als hij van het vas
teland komt. Onbekend maakt onbemind en het 'Texelgehalte'
laat zich gelden.
Omdat Teso niet zomaar een bedrijf is en in elk geval uitste
kende leiding verdient, werkt de Texelse Courant graag mee aan
een objectieve presentatie van kandidaten met de bedoeling
dat de kiezers zich alleen door zakelijke argumenten zullen la
ten leiden. Daarom - in alfabetische naamsvolgorde - hieron
der gegevens over de bekende notaris Jan Dogger uit Den Burg
en de minder bekende belastingadviseur en accountant Jaap
Hoogendoorn uit Bilthoven.
Mr. Drs. Jaap Hoogendoorn R.A.
(55) werd geboren in Amsterdam,
woont in Bilthoven maar heeft
Texelse wortels. Zijn moeder was
Truus Koorn, dochter van bakker
Dirk Koorn uit de Hogerstraat. Va
der Jan Hoogendoorn, kapper in
Mijdrecht, ontmoette zijn latere
echtgenote toen hij als zeemilicien
op de Mok zat. Mede door deze
achtergrond hebben Hoogen
doorn, zijn vrouw Christine en kin
deren Bas (31) en Marieke (28) tal
loze vakanties op Texel door
gebracht. Ze lezen de Texelse Cou
rant en kochten in 2001 een bun
galow op De Krim, waar ze fre
quent gebruik van maken. Driejaar
geleden kreeg Hoogendoorn van
zijn vader een Teso-aandeel en is
sindsdien trouw bezoeker van de
aandeelhoudersvergaderingen.
Nadat hij in zijn toenmalige woon
plaats Alkmaar zijn HBS-diploma (A)
had gehaald volgde Hoogendoorn de
NIVRA-opleiding voor register
accountants en voltooide hij aan de
Universiteit van Amsterdam een stu
die fiscaal recht en fiscale economie.
In Bilthoven heeft hij als belasting
adviseur en accountant een eigen
praktijk die hij 'Weljajet' heeft ge
noemd Ook is hij partner van RSW
Accountants en Belastingadviseurs
in Amstelveen. Hoogendoorn is ver
der voorzitter van de Nederlandse
vereniging voor Personal Finance die
een blad uitgeeft waarin verspilling
van overheidsgelden aan de kaak
wordt gesteld. Een andere neven
functie is penningmeester van een
school voor speciaal onderwijs. Als
hobby's noemt hij Nederlandse
delijk ondernemingsbestuur. De code
heeft uitsluitend betrekking op beurs-
genoteerde onderneming Teso is dat
niet en daarom wordt de code met
integraal toegepast. Wel neemt Teso
enige best practice bepalingen uit de
Code over. Daarbij wordt met name
gedacht aan verwerking van deze
richtlijnen in nieuwe statuten, het re
glement voor RvC en het jaarverslag
Parkeerproblemen
Zorgen bestaan er over de schaarse
parkeermogelijkheden in Den Helder.
Doordat de marine met zo lang gele
den een hek heeft geplaatst voor een
groenstrook waar automobilisten tot
voor kort hun vervoermiddel parkeer
den. is de toch al beperkte capaciteit
nog verder achteruit gegaan. 'Er lo
pen leidingen in dat stukje grond en
daarom heeft de marine het afgeslo
ten Daar hebben ze het recht toe',
vertelt Wortel. Alternatieve mogelijk
heden voor parkeren in de directe
nabijheid van de haven zijn er niet.
'Mensen kunnen hun auto wel op het
terrein bij het Molenplein neerzetten.
Het enige is dat ze dan een halve ki
lometer moeten lopen.' Dat laatste
zou voor mensen met veel bagage
een probleem kunnen zijn, waardoor
ze toch besluiten de auto maar mee
te nemen 'Een vervelend nevenef
fect'. erkent Wortel, 'maar we kunner
er mets aan doen.'
Het Steunpunt Mantelzorg houdt
dinsdag 21 september de eerste
Mantelzorgsalon van het nieuwe sei
zoen. Deze wordt van 13.30 tot 15.30
uur gehouden in het Wijksteunpunt
Centrum aan het Bernhardplein in
Den Helder. Gastspreker is Miranda
Bloem, die informatie geeft over
Corbis Plus, en de verschillende af
delingen. De Mantelzorgsalon is gra
tis te bezoeken, in verband met het
beschikbare aantal plaatsen dienen
deelnemers zich van tevoren aan te
melden. Dat kan bij de Gezondheids-
wijzer, tel 0223-650135, of via e-
mailadres gezondheidswijzer@corbis
plus.nl.
Op 19 oktober wordt een Mantelzorg
salon gehouden over de verschil
lende vormen van dementie, op 23
november is het thema de indicaties
telling van het RIO.
SnelStart Software in Oosterend is
onlangs door Microsoft gecertificeerd
en mag zich nu 'Microsoft certified
partner' noemen Dit als onderdeel
van een nieuw programma van
Microsoft, dat het ondernemingen als
SnelStart mogelijk moet maken be
ter op de hoogte te blijven van toe
komstige ontwikkelingen. Om als
partner te kunnen deelnemen, wor
den tests afgenomen en wordt bi|
bestaande klanten nagegaan of de
geboden oplossingen voldoen aan
de eisen. Door alle tests te doorstaan,
geeft SnelStart aan een goede ken
nis te hebben van de technologie van
Microsoft.
Naast dit partnership ontving Snel
Start via QualityMasters uit Woerden
het certificaat volgens de nieuwe ISO
9001:2000 norm Dit houdt in dat het
bedrijf voldoet aan de nieuwe eisen
voor het ontwikkelen, produceren,
verkopen en ondersteunen van admi
nistratieve software voor het midden-
en kleinbedrijf.
Kees en Henriëtte den Ouden van
Grand Hotel Opduin in De Koog
zijn door Koninklijke Horeca Ne
derland uitgeroepen tot Meest
Markante Horecaondernemers van
Noord-Holland 2004. Het echtpaar
kreeg de prijs woensdagavond uit
gereikt in restaurant De Proeftuin
in Enkhuizen.
De 'Markant' is een toonaangevende
prijs onder horecaondernemers. Het
is de enige prijs in de horeca waar
voor iedereen in de beroepssector in
aanmerking kan komen. Hij wordt
jaarlijks zowel regionaal als landelijk
uitgereikt aan ondernemers die zich
onderscheiden in hun vak. De uitrei
king staat los van de borstvoedings-
perikelen. Het echtpaar Den Ouden
werd begin dit jaar al voorgedragen
door collegae uit de horeca en in juli
werd het hotel bezocht door een jury
van acht mensen die zich kwamen
oriënteren. In Enkhuizen was het
echtpaar Den Ouden één van de dne
overgebleven genomineerden die in
aanmerking kwamen voor de prijs.
De anderen waren restauranthouders
uit Enkhuizen en Hoorn.
Volgens de jury onderscheidt de fa
milie Den Ouden zich door een tradi
tionele bedrijfsvoering met een mo
derne stijl Ze doen het op hun eigen
manier en een onafhankelijke wijze
die eilandbewoners eigen is, aldus de
jury. 'Ze houden van een persoonlijke
benadering en hebben normen,
waarden en het milieu als verant
woord ondernemers hoog in het
vaandel. De kwaliteitstrainmg van het
personeel draagt bij aan een hoge
mate van gastvrijheid en gastheer
schap De bedrijfsleiding doet daar
zelf ook aan mee door continu op de
werkvloer aanspreekbaar te zijn voor
haar gasten.' De zorg voor de gasten,
gecombineerd met de natuur en het
eilandgevoel, maakt een verblijf in
Opduin volgens de jury tot een 'uit
geruste ervaring.' Belangrijke criteria
voor de prijs waren ook een financieel
gezonde bedrijfsvoering, een goed
personeelsbeleid en een goede pre
sentatie van bedrijf en product.
Den Ouden reageerde gisteren met
gepaste trots op de prijs. 'Het is een
prettige pluim op de hoed. En het is
natuurlijk een prijs voor alle medewer
kers van het hotel.' Kees den Ouden
werkt sinds 1988 in Opduin. Bijna vijf
jaar geleden namen het echtpaar Den
Ouden de bedrijfsleiding over van
Harry Wuis. Tijdens de jaarvergade
ring die Horeca Nederland later dit
jaar in Leeuwarden houdt, wordt de
Meest Markante Horecaondernemer
van het land gekozen. De twaalf kan
didaten moeten daarvoor elk een pre
sentatie van twintig minuten verzor
gen.
litteratuur, jutten en vogels kijken.
Hoogendoorn wil graag commisaris
bij Teso worden want hij is zeer ge
charmeerd van de onderneming. Met
name het vasthoudende en eigenzin
nige beleid dat leidde tot de aanschaf
van dubbeldekkers en de manier
waarop een eind werd gemaakt aan
het verdwijnen van aandelen naar het
vasteland hebben hem aangespro
ken. Door zijn kennis en ervaring (on
der meer met de openbaar vervoer-
sector en het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat) en het inzicht dat hij
heeft in bestuurlijke, politieke en
commerciële processen denkt hij een
bijdrage te kunnen leveren aan het
behoud van Teso. Volgens hem moet
met te licht worden gedacht over de
kans dat het onderhouden van de
bootdienst bij aanbesteding in an
dere handen komt Met een sterke
financiële positie en bedrijfs
economische argumenten moet
daartegen worden gestreden, zo
meent hij
Juryvoorzitter Frans Baars van Horeca Nederland nep Kees en Henriëtte den Ouden woensdagavond in Enkhuizen uit tot Meest Mar
kante Horecaondernemers van Noord-Holland.