Teso en Texel in 2003 een last van recessie [nod doe er wh mrrD !so-kandidaten op de weegschaal 5 Toonaangevende prijs voor familie Den Ouden (GÖËPE MORGEN, WflfZflt Me7zÜn1| DOE HARR2 KILO EILEnDE] EN EEN POND MI^RE( K (ëhTar... heb IE versletèn) verder tNoiiersI) "XHEumtlf Dogger Hoogendoom .TEXELSE COURANT" pÖTÊkER.DtE Z'JN IN DE RECLON? [iilililEIÜE ftNTOON G0€1 Q 05 -08 - 2ÖOM Zorgwinkels als hartewens Mantelzorgsalon SnelStart gecertificeerd 1 VRIJDAG 3 SEPTEMBER 2004 jaarverslag van Teso valt te ideren dat de veerdienst en voor wat betreft het aantal Ct kers in het boekjaar 2003/ iog geen last hebben gehad recessie. Het aantal perso- to-equivalenten steeg met rocent van 1.122.635 tot 738, waarbij wordt aangete- jat de auto's met een Texels ien toenamen met 3,2 pro- n niet-Texelse auto's met 4,6 fit. ital auto's met caravan of aan- steeg met 2,5 procent tot Dat de ongekend fraaie zo- n2003 een positieve bijdrage jeleverd, blijkt uit de stijging >t aantal tweewielers met ge- d 12,1 procent tot 161.568. inaleert Teso dat zich bij dag en een trend lijkt te ontwikke- ook per auto naar Texel te waardoor de druk op de veer- verhoogt. Zo moest in 2003 op ere doordeweekse dagen de boot met spoed worden inge- it vervoer van personen steeg ,3 procent tot 3.331.844 (in 224.368). De bezettingsgraad ertuig nam verder af. Ten op- van de vervoersprognose voor je termijn ligt het voertuigen- r boven de maximale verwach- het personenvervoer iets bo- it gemiddeld verwachte sce- Wachttijden den in het boekjaar 14.460 af- ;tK uitgevoerd, een stijging van e oorzaak is het gestegen ver- n een langere inzet van de boot op zondagmiddagen om ijden voor terugkerende week- •risten te voorkomen. De be sgraad van de boten (perso- lo-equivalenten) was gemid- ,9 procent, een daling met 0,3 Tien afvaarten konden met uitgevoerd, acht door te laag en twee door een technische 86 afvaarten waren ver met een gemiddelde vertra- m zes minuten. Spoedeisend (74 reizen) was in bijna de an de gevallen de oorzaak, sename van het autovervoer het aantal voertuigen dat wachten met veertig procent J8.962. De wachttijden op de dagen beperkten zich volgens ver het algemeen 1,5 a 2 uur. Op een enkele dag liep de wachttijd op tot 3 uur. Door de ingebruikname van de Dokter Wagemaker in 2005 neemt de capaciteit van de boot- dienst toe met 120 voertuigen per uur Volgens Wortel is dit voorlopig voldoende om onaanvaardbare wachttijden te voorkomen. 'Op lan gere termijn zal Teso echter samen met de ondernemers op het eiland moeten zoeken naar mogelijkheden tot verdere spreiding van het vervoer.' Het effect van de tariefdifferentiatie die in 2002 werd ingevoerd lijkt af te nemen. Het vervoer van personen auto's op dinsdag, woensdag en donderdag daalde met 2,5 procent en het vervoer op vrijdag steeg rela tief snel met 6 procent. Wortel schrijft dat op termijn moet worden overwo gen het verschil tussen dal- en piek- tarieven verder te vergroten. Het aan tal voertuigen dat met voorrang werd vervoerd steeg met 1,7 procent naar 223.185. Dokter Wagemaker Ondanks de weigering van het minis terie van Verkeer en Waterstaat een nieuwe voetgangersbrug te bouwen, blijft Teso van mening dat de huidige voorziening voor minder- en invaliden via de fietsenbrug niet acceptabel is. Het ministerie heeft de kwestie ter beoordeling voorgelegd aan een 'lan delijk bureau voor toegankelijkheid'. Om te zorgen dat minder- en invali den toch naar het salondek kunnen, komen er in de in aanbouw zijnde Dokter Wagemaker twee extra liften. Hierdoor komt boven op de contract prijs een extra kostenpost van €500.000,-. Overigens is het overige meerwerk volgens Wortel beperkt gebleven en betreft het met name het van de 540 banen. Vier nieuwe be mande autoloketten en drie verkoop automaten voor personenauto's die in Den Helder worden gebouwd zul len in het voorjaar van 2005 operatio neel zijn. Convenant Gesprekken over de convenanten en de toekomstige concessiewetgeving met het ministerie van Verkeer en Waterstaat verlopen volgens Wortel overeenkomstig de verwachting. De bijdragen en inzichten van de Waddengemeenten in deze discussie zorgen er volgens hem voor dat er een regeling tot stand kan komen waarbij de kwaliteit van de boot verbinding op het huidige niveau kan blijven en waarbij tevens de belangen van de rederijen voldoende zijn ge waarborgd. De verwachting is dat de convenanten in het najaar van 2004 worden ondertekend. Het convenant tussen Teso en Rijkswaterstaat heeft een geldigheidsduur van vier jaar. Daarna is het de bedoeling dat het ministerie Teso een concessie ver leent voor nog eens 15 jaar. Daarin wordt onder meer vastgelegd dat de kosten van de infrastructuur door de overheid worden betaald, en dat Teso deze dus niet hoeft door te bereke nen in de tarieven, een vrees die in het verleden wél bestond Structuurvennootschap Achter de schermen werkt Teso. dat sinds boekjaar 2000/2001 aan de normen voldoet voor een zogeheten structuurvennootschap, aan nieuwe statuten. De aanmelding is geschied, maar nog niet door de Kamer van Koophandel afgewikkeld. Bij aan deelhouders bestond de vrees dat de (It e Q ê«Wv, [3E,Wu de aandeelhouders ten opzichte van de Raad van Commissarissen (RvC) aanzienlijk versterkt, meer overeen komstig de huidige statuten van Teso Bij het opstellen van de nieuwe statuten van de veerdienst is volgens Wortel geprobeerd de essentie van Overzicht van de werkelijke ontwikkeling van het vervoer, ten opzichte van de verschillende prognoses. Lijn 1 is het maximum scenario, lijn 2 het midden scenario en lijn 3 het minimum scenario. (Bron Teso) verhogen van het elektrisch vermo gen van het schip en diverse kwali tatieve aanpassingen. Problemen waarin de werf Damen Shiprepair verkeert, hebben volgens Teso geen gevolgen voor de bouw van de Dok ter Wagemaker Het Rotterdamse scheepsreparatiebedrijf schrapt 200 invloed van aandeelhouders in een structuurvennootschap zal afnemen Aandeelhouders kunnen hoop putten uit de jongste politieke ontwikkelin gen. De Eerste Kamer heeft momen teel een nieuwe versie van het wet telijk structuurregime in behandeling. Volgens dit regime is de positie van de huidige statuten zoveel mogelijk in tact te laten De RvC schrijft in het jaarverslag te hebben kennisgenomen van de zo geheten Corporate Governance Code vastgesteld door de Commis sie Tabaksblat, met daarin de begin selen en uitgangspunten voor deug- aandeelhoudersvergadering van Teso van vrijdag 24 sep- ir moet een opvolger worden gekozen voor Bob Bakker van de Raad van Commissarissen. De statuten van Teso /en voor dat tenminste twee personen op de voordracht m staan. In het verleden was het gebruikelijk dat directie ad van Commissarissen met kandidaten kwamen waar- in duidelijk de voorkeur had. De tweede kandidaat stond rma op de voordracht, wist bij voorbaat dat hij niet zou n gekozen en wilde dat ook meestal met. Toen daarte- anuit de aandeelhoudersvergadering verzet kwam en werd dat voortaan tenminste twee kandidaten zouden worden adragen die ook werkelijk in staat en bereid waren de ete aanvaarden werd, het anders. Bij elke vacature komt ui met twee serieus gegadigden die als evenwaardig Dogger (54) zag het levens- Oudeschild. Als pril jonge- ig hij een Teso-aandeel van der Jacob Jan Dogger die bij rdienst werkte als kaartjes- er en af en toe ook als stuur- )de 'Voorwaarts', de legen- ie 'fietsenboot'. Meer dan as Jan Dogger als scholier Bojoord terwijl zijn vader e, wat in niet geringe mate '9 aan zijn affiniteit met het Vader Dogger zou graag stuurman bij Teso zijn ge- maar was daarvoor vol- e regels ongeschikt omdat Jrenblind was. an Dogger vier jaar was ver met zijn familie van Oude jaar Den Burg. Hij ging naar de school aan de Nieuwstraat gwal). Vervolgens ging hij naar else RijksHBS, waarvan het bouw toevallig stond op de waar nu zijn notariskantoor is. koos voor de B-opleiding, en ging naar de HTS in n- Dat laatste was volgens ei- !9gen een kwestie van een maandag omdat hij vooral bad met de praktijk. Al na een aanden hield hij het voor ge accepteerde hij een baan bij J'R van Wijland in Den Burg Pvan de klerk' zoals dat toen Gestimuleerd door de andere nop het kantoor ging hij reeh aren aan de Universiteit van 'dam, notariële richting. Dat n uitstekend. Hij slaagde dan cum laude maar wel 'met )en' en werkte een jaar bij no- n9ma in Den Helder en vervol gens drie jaar bij het grote notaris- en advocatenkantoor Stibbe in Amster dam. In deze stadspraktijk voelde hij zich echter niet thuis zodat hij geluk kig was toen hij in 1979 op het notariskantoor op Texel de plaats kon innemen van de vertrokken kandi daat-notaris H. Kooi als rechterhand van notaris Hans Boswijk, die hij uit eindelijk zou opvolgen. Jan Dogger en zijn vrouw Rita Doets (afkomstig uit Midden-Beemster) hebben drie zonen: Maarten van 22 en de tweeling Wouter en Pieter van 19. Ze zijn allemaal aandeelhouder van Teso. Dogger wil graag commis saris worden omdat hij Teso een mooi en interessant bedrijf vindt waar hij zijn beroepskennis kan toepassen. Het is met de eerste keer dat hij zich beschikbaar stelt. Twee jaar geleden, toen Dirk de Lugt werd herkozen, was hij tegenkandidaat en kreeg 40 pro cent van de stemmen Belangrijkste hobby van Jan Dogger is hardlopen. Daarnaast leest hij graag worden beschouwd en gepresenteerd. Probleem is echter dat een kandidaat met veel capaciteiten, maar waarvan haast nooit iemand heeft gehoord in het nadeel is, vooral als hij van het vas teland komt. Onbekend maakt onbemind en het 'Texelgehalte' laat zich gelden. Omdat Teso niet zomaar een bedrijf is en in elk geval uitste kende leiding verdient, werkt de Texelse Courant graag mee aan een objectieve presentatie van kandidaten met de bedoeling dat de kiezers zich alleen door zakelijke argumenten zullen la ten leiden. Daarom - in alfabetische naamsvolgorde - hieron der gegevens over de bekende notaris Jan Dogger uit Den Burg en de minder bekende belastingadviseur en accountant Jaap Hoogendoorn uit Bilthoven. Mr. Drs. Jaap Hoogendoorn R.A. (55) werd geboren in Amsterdam, woont in Bilthoven maar heeft Texelse wortels. Zijn moeder was Truus Koorn, dochter van bakker Dirk Koorn uit de Hogerstraat. Va der Jan Hoogendoorn, kapper in Mijdrecht, ontmoette zijn latere echtgenote toen hij als zeemilicien op de Mok zat. Mede door deze achtergrond hebben Hoogen doorn, zijn vrouw Christine en kin deren Bas (31) en Marieke (28) tal loze vakanties op Texel door gebracht. Ze lezen de Texelse Cou rant en kochten in 2001 een bun galow op De Krim, waar ze fre quent gebruik van maken. Driejaar geleden kreeg Hoogendoorn van zijn vader een Teso-aandeel en is sindsdien trouw bezoeker van de aandeelhoudersvergaderingen. Nadat hij in zijn toenmalige woon plaats Alkmaar zijn HBS-diploma (A) had gehaald volgde Hoogendoorn de NIVRA-opleiding voor register accountants en voltooide hij aan de Universiteit van Amsterdam een stu die fiscaal recht en fiscale economie. In Bilthoven heeft hij als belasting adviseur en accountant een eigen praktijk die hij 'Weljajet' heeft ge noemd Ook is hij partner van RSW Accountants en Belastingadviseurs in Amstelveen. Hoogendoorn is ver der voorzitter van de Nederlandse vereniging voor Personal Finance die een blad uitgeeft waarin verspilling van overheidsgelden aan de kaak wordt gesteld. Een andere neven functie is penningmeester van een school voor speciaal onderwijs. Als hobby's noemt hij Nederlandse delijk ondernemingsbestuur. De code heeft uitsluitend betrekking op beurs- genoteerde onderneming Teso is dat niet en daarom wordt de code met integraal toegepast. Wel neemt Teso enige best practice bepalingen uit de Code over. Daarbij wordt met name gedacht aan verwerking van deze richtlijnen in nieuwe statuten, het re glement voor RvC en het jaarverslag Parkeerproblemen Zorgen bestaan er over de schaarse parkeermogelijkheden in Den Helder. Doordat de marine met zo lang gele den een hek heeft geplaatst voor een groenstrook waar automobilisten tot voor kort hun vervoermiddel parkeer den. is de toch al beperkte capaciteit nog verder achteruit gegaan. 'Er lo pen leidingen in dat stukje grond en daarom heeft de marine het afgeslo ten Daar hebben ze het recht toe', vertelt Wortel. Alternatieve mogelijk heden voor parkeren in de directe nabijheid van de haven zijn er niet. 'Mensen kunnen hun auto wel op het terrein bij het Molenplein neerzetten. Het enige is dat ze dan een halve ki lometer moeten lopen.' Dat laatste zou voor mensen met veel bagage een probleem kunnen zijn, waardoor ze toch besluiten de auto maar mee te nemen 'Een vervelend nevenef fect'. erkent Wortel, 'maar we kunner er mets aan doen.' Het Steunpunt Mantelzorg houdt dinsdag 21 september de eerste Mantelzorgsalon van het nieuwe sei zoen. Deze wordt van 13.30 tot 15.30 uur gehouden in het Wijksteunpunt Centrum aan het Bernhardplein in Den Helder. Gastspreker is Miranda Bloem, die informatie geeft over Corbis Plus, en de verschillende af delingen. De Mantelzorgsalon is gra tis te bezoeken, in verband met het beschikbare aantal plaatsen dienen deelnemers zich van tevoren aan te melden. Dat kan bij de Gezondheids- wijzer, tel 0223-650135, of via e- mailadres gezondheidswijzer@corbis plus.nl. Op 19 oktober wordt een Mantelzorg salon gehouden over de verschil lende vormen van dementie, op 23 november is het thema de indicaties telling van het RIO. SnelStart Software in Oosterend is onlangs door Microsoft gecertificeerd en mag zich nu 'Microsoft certified partner' noemen Dit als onderdeel van een nieuw programma van Microsoft, dat het ondernemingen als SnelStart mogelijk moet maken be ter op de hoogte te blijven van toe komstige ontwikkelingen. Om als partner te kunnen deelnemen, wor den tests afgenomen en wordt bi| bestaande klanten nagegaan of de geboden oplossingen voldoen aan de eisen. Door alle tests te doorstaan, geeft SnelStart aan een goede ken nis te hebben van de technologie van Microsoft. Naast dit partnership ontving Snel Start via QualityMasters uit Woerden het certificaat volgens de nieuwe ISO 9001:2000 norm Dit houdt in dat het bedrijf voldoet aan de nieuwe eisen voor het ontwikkelen, produceren, verkopen en ondersteunen van admi nistratieve software voor het midden- en kleinbedrijf. Kees en Henriëtte den Ouden van Grand Hotel Opduin in De Koog zijn door Koninklijke Horeca Ne derland uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemers van Noord-Holland 2004. Het echtpaar kreeg de prijs woensdagavond uit gereikt in restaurant De Proeftuin in Enkhuizen. De 'Markant' is een toonaangevende prijs onder horecaondernemers. Het is de enige prijs in de horeca waar voor iedereen in de beroepssector in aanmerking kan komen. Hij wordt jaarlijks zowel regionaal als landelijk uitgereikt aan ondernemers die zich onderscheiden in hun vak. De uitrei king staat los van de borstvoedings- perikelen. Het echtpaar Den Ouden werd begin dit jaar al voorgedragen door collegae uit de horeca en in juli werd het hotel bezocht door een jury van acht mensen die zich kwamen oriënteren. In Enkhuizen was het echtpaar Den Ouden één van de dne overgebleven genomineerden die in aanmerking kwamen voor de prijs. De anderen waren restauranthouders uit Enkhuizen en Hoorn. Volgens de jury onderscheidt de fa milie Den Ouden zich door een tradi tionele bedrijfsvoering met een mo derne stijl Ze doen het op hun eigen manier en een onafhankelijke wijze die eilandbewoners eigen is, aldus de jury. 'Ze houden van een persoonlijke benadering en hebben normen, waarden en het milieu als verant woord ondernemers hoog in het vaandel. De kwaliteitstrainmg van het personeel draagt bij aan een hoge mate van gastvrijheid en gastheer schap De bedrijfsleiding doet daar zelf ook aan mee door continu op de werkvloer aanspreekbaar te zijn voor haar gasten.' De zorg voor de gasten, gecombineerd met de natuur en het eilandgevoel, maakt een verblijf in Opduin volgens de jury tot een 'uit geruste ervaring.' Belangrijke criteria voor de prijs waren ook een financieel gezonde bedrijfsvoering, een goed personeelsbeleid en een goede pre sentatie van bedrijf en product. Den Ouden reageerde gisteren met gepaste trots op de prijs. 'Het is een prettige pluim op de hoed. En het is natuurlijk een prijs voor alle medewer kers van het hotel.' Kees den Ouden werkt sinds 1988 in Opduin. Bijna vijf jaar geleden namen het echtpaar Den Ouden de bedrijfsleiding over van Harry Wuis. Tijdens de jaarvergade ring die Horeca Nederland later dit jaar in Leeuwarden houdt, wordt de Meest Markante Horecaondernemer van het land gekozen. De twaalf kan didaten moeten daarvoor elk een pre sentatie van twintig minuten verzor gen. litteratuur, jutten en vogels kijken. Hoogendoorn wil graag commisaris bij Teso worden want hij is zeer ge charmeerd van de onderneming. Met name het vasthoudende en eigenzin nige beleid dat leidde tot de aanschaf van dubbeldekkers en de manier waarop een eind werd gemaakt aan het verdwijnen van aandelen naar het vasteland hebben hem aangespro ken. Door zijn kennis en ervaring (on der meer met de openbaar vervoer- sector en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) en het inzicht dat hij heeft in bestuurlijke, politieke en commerciële processen denkt hij een bijdrage te kunnen leveren aan het behoud van Teso. Volgens hem moet met te licht worden gedacht over de kans dat het onderhouden van de bootdienst bij aanbesteding in an dere handen komt Met een sterke financiële positie en bedrijfs economische argumenten moet daartegen worden gestreden, zo meent hij Juryvoorzitter Frans Baars van Horeca Nederland nep Kees en Henriëtte den Ouden woensdagavond in Enkhuizen uit tot Meest Mar kante Horecaondernemers van Noord-Holland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5