Angst beheerst geïsoleerde Gereformeerde Gemeente Geloven op Texel Machtsstreven splijtzwam binnen geloofsgemeenschap 6 l 'Kerk begint langzamerhand op sekte te lijken Geen naambordjes b nieuwe buurtweggetjf .TEXELSE COURANT' Frans Stark bego Texelse gemeent VRIJDAG 17 SEPTEMBER 2004 De Gereformeerde Gemeente op Texel, niet te verwarren met de Ge reformeerde kerk, is gevestigd in Oosterend. Kenmerkend voor de leer van deze zogeheten bevin delijke gelovigen is de beklem toning van de leer van de uitverkie zing 'van vóór de grondlegging der wereld' en een flinke mate van wereldmijding uit angst voor de zonde. Bioscoop-, toneel- en thea terbezoek alsmede televisie wor den afgewezen, terwijl ook de ra dio geen gemeengoed is. Wél heeft de computer zijn intrede in de ge zinnen gedaan. De leden van de Gereformeerde Ge meente hebben een diep geloof in de voorzienigheid van God, reden voor velen om inentingen en het afsluiten van verzekeringen af te wi|zen (hoe wel geen enkele synodevergadering hier een officiële uitspraak over heeft gedaan). Zij benadrukken de nood zaak van persoonlijke bekering, een levensopvatting die een diep besef van zonde en schuld met zich mee brengt. De mens is enkel vlees en verdorvenheid, een schuldige zon daar zonder rechten. Na zijn val in het Paradijs is hij wel religieus gebleven, maar verkeerd, of wel op zichzelf ge- ncht. Hij wil wel terugkeren naar God, maar kan het met. Slechts door een (geestelijke) wedergeboorte, die één zijdig van God uit moet gaan. kan een begin worden gevormd van een voortdurende bekering, die levens lang zal duren. In de uitwendige roe ping die vanaf de kansels klinkt, wor den de gemeenteleden steeds weer opnieuw vermaand, gewaarschuwd, hartelijk, ernstig en welmenend ge roepen. Een ander kenmerk is de strenge viering van de zondag Kin deren van deze gemeente zullen zon dags niet spelend op straat worden aangetroffen. Leden van de Gereformeerde Ge meente worden in de volksmond ook wel 'zwarte kousen' genoemd. Wie echter 's zondags de kerkgangers in Oosterend nader bekijkt, zal geen zwarte kousen ontdekken. Wel kan men constateren dat de kleding niet uitbundig is en de kleuren ervan ge dekt. De vrouwen en meisjes lopen met gedekt hoofd, dat wil zeggen met een hoed of mutsje. Soms nog in de hand, om het bij het betreden van het kerkgebouw direct op te zetten. De kerkgang is een plechtige gebeurte nis en de kerkgangers vormen een waardige aanblik, die een zeker res pect oproept. Afscheiding De geschiedenis van de Gerefor meerde Gemeenten begon al in 1834 met de Afscheiding, toen verschil lende groepen gereformeerd kerkvolk zich tegen de heersende Verlichting keerden, het in hun ogen toene mende verval in de kerk van de Re formatie. Zij wilden terug naar de leer en de praktijk van de kerk van de hervorming. In plaats van één kerk. gereformeerd in belijdenis, eèn pre diking. eredienst, kerkorde en hand having van de tucht, ontstonden er toch vele kerken, maar in 1907 wist dominee G H Kersten - de oprichter van de Staatkundig Gereformeerde Partij - een kerkverband te smeden uit de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten onder het kruis - zo genoemd om de ver drukking die zij ondervonden. Gere formeerde Gemeenten ontstonden vooral in Holland en Zeeland en later ook op de Veluwe. Het waren zelf standige, meest kleine gemeenten, waar leesdiensten in huiskamers re gel waren. De preeklezers waren ouderlingen met bevoegdheid om oefening te houden en men sprak in het algemeen over de weg die de Heere gaat met Zijn volk en over de weg die Hij met henzelf was gegaan. Een theologische opleiding werd niet belangrijk gevonden. Het ging om wat iemand persoonlijk ervoer als de Heere in het hart werkte. Later kwam men hier op terug, omdat veel predi king dreigde te verzanden in het ver tellen van wat levenservaring, maar het kostte veel strijd om de kerken van de noodzaak van een goede op leiding te doordringen Men was bang dat verstandige kennis belang rijker zou gaan worden dan genade en roeping Bang voor preken mooi van stijl, maar zonder voedsel voorde ziel van Gods kinderen, bang voor fabrieksdommees. Door een strenge selectie bij toelating wilde men dit gevaar ondervangen. Tuchtmaatregelen In 1925 kwam dan eindelijk toestem ming tot het oprichten van een Theo logische School, die in 1927 in Rot terdam werd geopend. Een andere belangrijke gebeurtenis in de ge schiedenis van de Gereformeerde Gemeenten was het weer in ere her stellen van de Dordtse Kerkorde, een document waarin de hoofdlijnen wor den gegeven voor het besturen van de kerk. Belangrijk punt was het her stellen van de tuchtmaatregelen van de kerk, die verworden waren tot een straf, maar nu weer ingesteld werden om de mensen tot inkeer te brengen, zoals ook oorspronkelijk bedoeld. Het blad De Saambinder werd opge richt, ter bevordering van de kerke lijke eenheid Er kwamen jongelings- verenigingen, meisjesverenigingen, alles onder toezicht van kerk bestuurders, om te waken tegen wereldgelijkvormigheid en ongeloof. Tot de Tweede Wereldoorlog leefden de gemeenten min of meer in een, bewust gekozen, isolement. Na de oorlog kwam een omslag, omdat steeds meer gemeenteleden hoger onderwijs gingen volgen en in het moderne leven kwamen te staan. Wel bleef het besef niet van de wereld te zijn. De leer van de uitverkiezing is een harde leer: Christus heeft Zijn verzoeningsbloed niet voor alle men sen vergoten, maaralleen voor dege nen die de Vader Hem heeft gegeven. Een conclusie die zij baseren op tek sten uit de brief van de apostel Paulus aan de gemeente te Efeze en het evangelie van Johannes. Gesloten Wat opvalt bij het zoeken naar een gesprekspartner over hun geloofs beleving is de geslotenheid van de gelovigen van de Gereformeerde Gemeente. De één voor de ander is huiverig zich bloot te geven. 'Ik ben toch wat anders denkend dan de rest van de gemeente hier, maar ik wil daar niet mee in de krant. Het zou maar moeilijkheden geven.' 'Wij pra ten niet over ons geloof. Bovendien zijn er zoveel moeilijkheden in onze gemeente de laatste tijd. Daar komen we liever niet mee naar buiten. Kun je de gegevens over onze kerk met ergens opzoeken en daar een verhaal mee maken? Kun je ons niet overslaan?' zijn enkele van de reac ties Ook via de website www.kerk pagina.nl is er weinig over de Gere formeerde Gemeenten te vinden. Als reden wordt opgegeven dat deze gemeenten zó vaak wijzigingen op de pagina willen (als ze al vermeld wil len staan), dat de beheerder van de pagina er vanaf heeft gezien deze kerken zonder onkostenvergoeding te vermelden. Het is opmerkelijk dat de gelovigen van de Gereformeerde Gemeente in Hoe staat het met kerk en geloofsbeweging op Texel? Gelooft Texel nog of geloven we het wel? Hoeveel kerkrichtingen zijn er op het eiland? De Texelse Courant besteedt dit jaar aandacht aan de verschillende kerk richtingen op het eiland en de ontwikkelingen daarin. Met algemene in formatie over de kerk en een gesprek met voorganger en/of iemand uit de organisatie. Vandaag de Gereformeerde Gemeente (in een volgende aflevering ook aandacht voor de Reformatorische school en tien vra gen aan een Texelaar over zijn of haar geloofsbeleving). Een bijdrage van Corrie Timmer. Oosterend zo ontzettend terughou dend zijn om over hun geloof te pra ten. Hebben zij dan geen goede boodschap? Veelvuldig wordt als re den voor hun zwijgen opgegeven dat zij zich met vrij voelen openlijk hun mening te verkondigen, bang voor de gevolgen die dit zou kunnen hebben voor met name hun woon- of werk situatie, gebonden als zij zijn door of aan 'een invloedrijke persoon' binnen deze gemeente, ledereen verwijst naar een ander 'die misschien wél wat wil zeggen'. Of: 'vraag die en die maar, want zij gaan toch binnenkort verhuizen.' Maar ook zij komen na een dag op de interviewafspraak te rug. Als reden wordt opgegeven dat ze 'niet willen natrappen' en boven dien bang zijn dat anderen door hun verhaal in de problemen zullen ko men. Alweer met verwijzing naar de man die in deze gemeente de lakens schijnt uit te delen. Dominee Zelfs de scheidende predikant, domi nee T. van Dijk, wimpelt het verzoek om een inhoudelijk gesprek af. Van Dijk kampt al anderhalf jaar met een burn-out en geeft te kennen een ge sprek niet aan te kunnen. 'Bovendien ben ik hier nog maar zo kort en ga ik binnenkort met emeritaat. Twee jaar eerder dan gebruikelijk (70 jaar is bin nen de Gereformeerde Gemeenten de pensioengerechtigde leeftijd, red maar ik heb wegens bijzondere omstandigheden vervroegd eervol ontslag gekregen van de synode. Ploeg is de aangewezen persoon voor alle informatie.' Echter ook W Ploeg (sr.) weigert medewerking. 'Wij praten niet over onszelf. Zakelijk noch privé, noch over geloofszaken. Ga maar naar de dominee of richt een schriftelijk verzoek aan onze scriba. Dan kunnen we in het team bespre ken of we er op in willen gaan.' Na enig aandringen verklaart hij zich bereid zijn historische kennis over het ontstaan van het kerkgenootschap op Texel met de krant te delen, als mede algemene informatie over de geloofsbeleving van vandaag. Echter op stnkte voorwaarde dat alleen hij of een andere door de kerkenraad aan gewezen persoon aan het woord komt. Onder geen voorwaarde mo gen andere gemeenteleden over hun eigen visie in het artikel geciteerd worden Wat heeft deze gemeente te verbergen? Is het 'heil' dat ze verkon digen dan slechts voorbehouden aan deze kleine gemeenschap? 'Als men sen iets over ons geloof willen weten, staan de kerkdeuren iedere zondag voor hen open', stelt Ploeg. De verslaggever begaf zich onder het gehoor van, hoe trof het, een preek- lezende Ploeg. De reguliere voorgan ger vervulde zijn plichten elders. Hoe zit de kerkdienst in elkaar? Bij bin nenkomst van de voorganger en een ouderling gaat een aantal mannen staan voor een stil gebed Hierna wordt de Wet van de Tien Geboden voorgelezen, gevolgd door het zingen van Och of wij Uw geboón volbrach ten, genê o Hoogste Majesteit, Gun door 't geloof in Christus krachten, om die te doen uit dankbaarheid. Ploeg in zijn toespraak: 'De mens ontzegt zich geen enkele moeite om aards gewin te verkrijgen, in plaats van dat hij zich verzoent met Chris tus. Wie eigen zin en wil verkiest, zal op zijn sterfbed in benauwdheid zuchten had ik maar, maar dan is het te laat. Onrust en benauwdheid brengt de Heilige Geest om de zon daar tot God te leiden. Zonder zuch ten, tranen en benauwdheid geen verlossing. De mens gaat niet verlo ren, hij fs verloren. Alleen in Christus ligt de verlossing voor allen die van vóór hun geboorte reeds door God zijn uitverkoren.' Ter illustratie vertelt hij een verhaal over een welgestelde familie, die een jongen van arme komaf heeft geadopteerd. Zij geven hem mooie kleren, eten en onderdak. maar bewaren zijn armelijke kl< om die op momenten dat hij wj vertrouwen toont tevoorschim i len. Om hem zich steeds beva laten zijn van zijn nederige fe Ploeg: 'En zo hoort het. Wij rit steeds bij onze laagheid be; worden om ons voor hoogmo behoeden.' Leden van de Gereformeerde Gemeente zijn wars van elke publiciteit en uiterst terughoudend over hun geloofsbeleving. De kerkgangers vormen bij het uitgaan van de kerk een waardige en plechtige aanblik. (Foto come Timmer) De grondlegger van de Gere meerde Gemeente op Texel Frans Stark, zoon van H.W uit Oosterend. Als jochie van gen |aar verhuisde hij met ouderlijk gezin haar Rotted en ontmoette daar Janrt Geerts, een meisje van chrisli gereformeerde signatuur. Viai vriend kwamen beiden in coiï met de Gereformeerde meente. In 1940, drie maait na het bombardement op Maasstad, ging Frans met jonge gezin terug naar waar hij de beginselen van bevindelijke geloof vastlt Eerst aangesloten bij de meente in Enkhuizen en lala Den Helder, institueerde 1967 een zelfstandige gemes op het eiland, op straat wel Starkenkerk of kortweg de S kies genoemd. De jonge kerk had in het bi zo'n vijfentwintig leden en k# bij elkaar in het jeugdgebouw de Oranjestraat in Oosten toen nog Gebouw voor Chn. lijke Belangen geheten. De ee ambtsdragers waren scho zoon Co Bostelaar als oudei en C.G. van Es uit Den Buij diaken. Door het ontbreken een eigen voorganger wen meestal preek gelezen. De pre werden (en worden) bestek! een christelijke boekencentra! 1970 kocht de jonge gemeenl in 1865 gebouwde school aa Schoolstraat aan en sindsd* dit haar onderdak. Bekend is een uitspraak va- ouwe Fransie (Stark), die neer hij bijvoorbeeld in een kei kleding aanschafte voor gezin, op het moment van kenen zei: 'Als de Heere zorg ik geld krijg, krijg jij het ook op de één of andere mi kwam het ook altijd wel g volgens het verhaal. Wanneer camping De Verra: die Frans Stark in de vijftig ren begon (met als doelgro j den van gereformeerde ge ten), in de zomer vol zit, ki kleine kerkgebouw de sl kerkgangers niet meer plaa Al sinds jaren biedt de Maak kerk hen dan een gastvrij o dak. Op 4 februari 2000 kretfcj kleine gemeente, die intiP was uitgegroeid tot zo'n ze tig leden, voor het eerst gen predikant, de uit het No |e, brabantse Veen afkomstige Machiel van Dijk, die deze ra met emeritaat (kerkelijk sioen) is gegaan. el (ii| Het rommelt al enige tijd in de Ge reformeerde Gemeente in Ooster end. De naar buiten immer zo ge sloten gemeenschap begint bar sten te vertonen. De gemeente is ,geen gemeente meer in de goede zin van het woord. Wie anders denkt of wil, ligt eruit. Het stilzwij gen wordt enkelen te zwaar. 'Het liefst zouden we niets zeggen. Het is heel erg om de vuile was van ie eigen gemeente buiten te hangen. Wij willen ook beslist met met onze naam in de krant; dat zou zó veel moeilijkheden opleveren. Negatieve dingen zeggen over het functioneren van je eigen kerkgenootschap is naar. Het is de kerk waarin je bent opge groeid, waarin je belijdenis hebt ge daan, waarin je je tot voor een aantal jaren thuis voelde. Ik heb er heel veel integere mensen ontmoet en ik zou niet graag zien dat deze beschadigd werden Ze hebben al zo'n verdriet over de gang van zaken.' Aan de orde is de vermeende veren ging in de plaatselijke bestuursvorm. De kerk, van ouds 'de kerk van Stark' genoemd, naar de oprichter ter plaatse, Frans Stark H.W.zn, werd in het verleden grotendeels door één familie gedragen. Iets wat zover be kend nooit veel moeilijkheden ople verde. De laatste jaren is er echter een negatieve ontwikkeling ontstaan. De kerk is niet langer de 'kerk van Stark'. maar de 'kerk van Ploeg' ge worden. Wim Ploeg senior, schoon zoon van de eerder genoemde Frans Stark domineert volgens de verhalen de plaatselijke kerk en de gemeente leden Als belangrijke factor in deze wordt zijn ongebreidelde hang naar macht en financieel welbevinden ge noemd. De man met de grootste por temonnee, de man die de meeste dingen financiert (school, verbouwing van de kerk) en daarbij diverse kerk gangers in zijn bedrijf werk verschaft, heeft het voor het zeggen. 'Er wordt wel gezegd dat onze kerk langzamer hand op een sekte begint te lijken, nou het is er met veel meer naast,' zegt een gemeentelid. 'Het is alle maal te eng geworden; één groot familiegebeuren, waarin Ploeg de dienst uit maakt Een open houding ten opzichte van andere gemeenten is met gewenst. Manipulatie is het woord. Intimidatie. Er is moeilijk een vinger op te leggen, maar je wéét wat je wel en niet mag doen. Omgaan met iemand die eruit ligt is moeilijk, om dat je dan zelf ook genegeerd gaat worden.' Trieste boodschap Een ander zegt: 'Als ik uit de kerk kom, kan ik eigenlijk alleen nog maar verdrietig zijn. Om de trieste bood schap die er wordt verkondigd. De boodschap hóeft met zo zwaar. De Gereformeerde Gemeente predikt landelijk meer de toepassing van het heil. Er staat geschreven (met deze uitdrukking wordt altijd verwezen naar een bijbeltekst, red.): Wie gelooft dat Christus de Zaligmaker is, zal behouden worden. Hier in Oosterend wordt de leer van de uitverkiezing, die door Paulus (de apostel, red.) als troost en bemoediging achteraf werd gegeven, omgedraaid en misbruikt als een oordeel. Ik treur om het feit dat we onderling niet meer met elkaar spreken. Maar wat valt er nog te pra ten, er zijn alleen maar conflicten en dan is dat nog zacht uitgedrukt. Zo hóórt het niet in een gemeente van Christus. Het is verschrikkelijk. En hoe nu verder? We weten het met. We hebben al van alles geprobeerd, zelfs de classis (overkoepelend kerkbe stuur, red.) is erbij geweest, maar de macht van het geld verstoort alle ver houdingen. Psalm 84, Hoe lieflijk, hoe vol heilgenot, o Heer, der leger scharen God, zijn mij uw huis en tempelzangen! Hoe branden mijn genegenheên om 's Heeren voorhof in te treën, mijn ziel bezwijkt van sterk verlangen, we zingen het nooit meer.' De vraag komt op waarom zij dan nog naar de diensten blijven gaan. Een ingeprente gewoonte van trouw? 'Er is op Texel geen goed alternatief voorhanden en je verlaat met zómaar je eigen kerkgenootschap. Maar als zich een mogelijkheid voordoet om te verhuizen naar een omgeving met een gezonde kerk van onze signatuur zullen we die hoogstwaarschijnlijk wel aangrijpen, hoewel we dan met pijn in het hart van het eiland zullen vertrekken.' Rampjaar De datum van de komst van de eer ste eigen predikant wordt door hen 'het rampjaar' genoemd, omdat met zijn komst de kerk zeer 'verrechtst' is. Deze dominee werd naar hun zeggen 'gekocht' en sprak aanvankelijk Ploeg 'naar de mond'. Later kwam hij daar op terug en een paar maal werd tijdens preek en gebed door hem vermeld dat hij sprak zonder aan- ziens des persoons. Het gemeente- lid vervolgt: 'De hele manier waarop de school er gekomen is, is ook be treurenswaardig. Dat had nooit zó mogen gebeuren De kinderen wor den teveel geïsoleerd en dat is niet goed. Het is doorgedreven door de gene die de grootste portemonnee heeft Mensen die van hem afhanke lijk zijn, hebben maar te gehoorza men. We willen niet alleen kwaad van hem spreken, hij heeft ook zijn goede kanten en misschien bedoelt hij het zelfs wel goed, maar hij is bezeten van macht. Vanaf het moment dat hij op Texel kwam. ledereen, ook in zijn bedrijf, die aangeeft anders te willen of te willen vertrekken wordt vanaf dat moment volkomen door hem ge negeerd en de sfeer is dan echt met leuk meer. Het is vreselijk allemaal. Hoe hij het voor elkaar krijgt mag Joost weten, hij zal nooit direct zijn eisen stellen, maar weet het wel zó te brengen dat je absoluut niet onder zijn wil uit kunt. Zijn wil is wet.' Ge volg is dat de één na de ander weg vlucht. Weg zelfs van het eiland. Zuivere leer Dominee Van Dijk ontkent des gevraagd Ploeg naar de mond te hebben gepraat. 'Ik verkondig de zuivere leer en laat mij door niemand iets gezeggen. Ook door Ploeg met. Ik heb hem gezegd of je nu voor het Woord bukken wilt of niet, je zult het moeten aanvaarden. Je mag dan veel geld verdienen met je software en dit in de kerk en de school steken, maar denk erom dat je het niet misbruikt om de baas te spelen 'Job was ook eens schatrijk, maar van de ene op de andere dag straatarm. Ploeg ontkent anderen zijn wil op te leggen. Henk Stark van Reclamebu reau Stark. die vorig jaar met zijn ge zin naar Waddinxveen verhuisde, laat echter een heel ander geluid horen. 'Het is wel degelijk Ploeg die de zaak regeert. De man is dol op macht en heeft zijn tentakels tot in het uiterste hoekje van school, bedrijf en kerk uitgestrekt. De organist, de koster, iedereen moet voor hem buigen. Een jaar of acht geleden hebben we een soortgelijk machtsconflict gehad, zo erg zelfs dat de kerkenraad opstapte en Ploeg als enig kerkenraadslid over bleef. Op advies van de classis heeft hij toen vrijwillig ontslag genomen, maar nu is hij weer terug.' Volgens Ploeg is zijn terugkeer in het ambt 'de weg van de Heere'. Maar Stark vervolgt: 'In de functieom schrijving van het ouderlingschap staat dat de ouderling er is om de gemeente te dienen. In Oosterend is het precies andersom. De mensen vertrekken, maar in zijn perso neelsbeleid zorgt hij zelf weer voor voldoende aanwas van kerkleden en voorstemmers. De man is een mees ter in manipuleren. Ook als hij de din gen niet rechtstreeks zegt, weet hij door een paar uitgekiende opmerkin gen het zó te spelen dat mensen die het spel nog niet doorhebben, vrijwil lig zijn kant op werken. De sfeer is door en door verziekt. Om die reden zijn wij van het eiland gegaan. Het geloof is iets wat een impact heeft op alles wat je doet. Je leven is ervan doordrongen en het behoort góed te zijn. In Oosterend wordt de laatste jaren een wel héél beperkte visie op het evangelie verkondigd. In een taal die niet meer van deze tijd is. Lande lijk is dat toch wel anders. Als dan in je kerk ook nog een afschuwelijke sfeer hangt, een sfeer van macht, dan ga je er weg. Je blijft thuis of kerkt ergens anders; je zoekt een gemeen schap om samen je geloof te bele ven, om je thuis te voelen. Hier in Waddinxveen gaan we weer met ple zier naar de kerk. In de Bijbel staat: zoekt het Koninkrijk van God. Er staat niet: zoekt het koninkrijk van Ploeg.' Volstrekte onzin Gevraagd naar een reactie wil Ploeg mets zeggen: 'Dit is volstrekte onzin. Het is aan de mensen zélf en ik heb geen behoefte hier iets op te zeggen'. Waarna hij de hoorn op de haak gooit. Wat zegt de kerk zelf over het om- gaan met elkaar? De brochu kerk waarin ik jong ben, uitge i( door de Jeugdbond van de G meerde Gemeenten, roept op gen kerk niet te overschatten e' niet te zien als de énig ware Roept op elkaar vast te houó to eikaars mening binnen de gi van Gods Woord te accep Roept op tot hartelijke verbond 'e vanuit ware liefde tot de Heet e' zijn oproepen die tot nadenken men. Er komen geen naambordjes bij de nieuwe buurtweggetjes die de ge meente wil laten aanleggen in het Hogeberggebied. Ook gaat het nieuwe Galgenlandweggetje an ders lopen en komt er een nieuwe kolk langs het Hogebergwegje. Dat zijn aanpassingen die de werk groep van de gemeente, Staatsbos beheer, Natuurmonumenten en De Lieuw heeft aangebracht op de plan nen voor vijf nieuwe weggetjes in het Hogeberggebied. De werkgroep heeft ook afgesproken voortaan over buurtweggetjes in plaats van holle wegget/es te praten. Tijdens een informatieavond die vorige maand werd gehouden, kaartten diverse bewoners van het gebied aan dat de onverharde paden ten onrechte holle weggetjes worden genoemd. Die be naming is meer van toepassing op uitgesleten paden die in Limburg voorkomen. Tijdens de avond werd ook kritiek geuit over het idee om 31 naambord jes bij de weggetjes te plaatsen en er waren zorgen over wateroverlast op de paden vanwege de lemen onder grond op sommige plekken. De werk groep wil de wateroverlast tegengaan door een nieuwe kolk aan te leggen langs het Hogebergwegje. Ook is het tracé van het nieuwe Galgen landwegje tussen Panorama aan de i- Schansweg en het Hogeberg 50 iéts veranderd om waterovef voorkomen. 'Het zou slingeren het oriëntatiepunt gaan en n het er recht op af', aldus woon der Erik van der Spek van Statf beheer. De suggestie om een brug aan gen over een bestaande kolkvt nieuwe Henneboeswegje tuss Haffelderweg en het Middelw niet overgenomen. 'Dat zou duizend euro gaan kosten en genaar van de grond wilde nie werken.' De bestaande kolk wc een stukje opgeschoven. Een stel van Texels Belang om eer malig groen weggetje tussi Schansweg en het Doolhof in herstellen om parkeeroverlast Doolhof te verminderen, hei werkgroep evenmin overgem Die heeft niet de indruk parkeeroverlast vermindert sen hun auto bij de Schanswei den kunnen neerzetten om gens via het groene weggen het Doolhof te lopen. 'Mensen er toch hun auto neer als er mï halve vierkante meter ruimte gemeente hoopt volgend jaarf aanleg van de nieuwe weggetjes te beginnen. or er tie Is eli f ec ec is. wi va Ier n: PS nc en lijl 'i "I hl ev. itrc na! 'er col 9t va ed iel itil sr. we

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 6