Angst beheerst geïsoleerde
Gereformeerde Gemeente
Geloven op Texel
Machtsstreven splijtzwam
binnen geloofsgemeenschap
6
l
'Kerk begint langzamerhand op sekte te lijken
Geen naambordjes b
nieuwe buurtweggetjf
.TEXELSE
COURANT'
Frans Stark bego
Texelse gemeent
VRIJDAG 17 SEPTEMBER 2004
De Gereformeerde Gemeente op
Texel, niet te verwarren met de Ge
reformeerde kerk, is gevestigd in
Oosterend. Kenmerkend voor de
leer van deze zogeheten bevin
delijke gelovigen is de beklem
toning van de leer van de uitverkie
zing 'van vóór de grondlegging der
wereld' en een flinke mate van
wereldmijding uit angst voor de
zonde. Bioscoop-, toneel- en thea
terbezoek alsmede televisie wor
den afgewezen, terwijl ook de ra
dio geen gemeengoed is. Wél heeft
de computer zijn intrede in de ge
zinnen gedaan.
De leden van de Gereformeerde Ge
meente hebben een diep geloof in de
voorzienigheid van God, reden voor
velen om inentingen en het afsluiten
van verzekeringen af te wi|zen (hoe
wel geen enkele synodevergadering
hier een officiële uitspraak over heeft
gedaan). Zij benadrukken de nood
zaak van persoonlijke bekering, een
levensopvatting die een diep besef
van zonde en schuld met zich mee
brengt. De mens is enkel vlees en
verdorvenheid, een schuldige zon
daar zonder rechten. Na zijn val in het
Paradijs is hij wel religieus gebleven,
maar verkeerd, of wel op zichzelf ge-
ncht. Hij wil wel terugkeren naar God,
maar kan het met. Slechts door een
(geestelijke) wedergeboorte, die één
zijdig van God uit moet gaan. kan een
begin worden gevormd van een
voortdurende bekering, die levens
lang zal duren. In de uitwendige roe
ping die vanaf de kansels klinkt, wor
den de gemeenteleden steeds weer
opnieuw vermaand, gewaarschuwd,
hartelijk, ernstig en welmenend ge
roepen. Een ander kenmerk is de
strenge viering van de zondag Kin
deren van deze gemeente zullen zon
dags niet spelend op straat worden
aangetroffen.
Leden van de Gereformeerde Ge
meente worden in de volksmond ook
wel 'zwarte kousen' genoemd. Wie
echter 's zondags de kerkgangers in
Oosterend nader bekijkt, zal geen
zwarte kousen ontdekken. Wel kan
men constateren dat de kleding niet
uitbundig is en de kleuren ervan ge
dekt. De vrouwen en meisjes lopen
met gedekt hoofd, dat wil zeggen met
een hoed of mutsje. Soms nog in de
hand, om het bij het betreden van het
kerkgebouw direct op te zetten. De
kerkgang is een plechtige gebeurte
nis en de kerkgangers vormen een
waardige aanblik, die een zeker res
pect oproept.
Afscheiding
De geschiedenis van de Gerefor
meerde Gemeenten begon al in 1834
met de Afscheiding, toen verschil
lende groepen gereformeerd kerkvolk
zich tegen de heersende Verlichting
keerden, het in hun ogen toene
mende verval in de kerk van de Re
formatie. Zij wilden terug naar de leer
en de praktijk van de kerk van de
hervorming. In plaats van één kerk.
gereformeerd in belijdenis, eèn pre
diking. eredienst, kerkorde en hand
having van de tucht, ontstonden er
toch vele kerken, maar in 1907 wist
dominee G H Kersten - de oprichter
van de Staatkundig Gereformeerde
Partij - een kerkverband te smeden
uit de Gereformeerde Gemeenten en
de Gereformeerde Gemeenten onder
het kruis - zo genoemd om de ver
drukking die zij ondervonden. Gere
formeerde Gemeenten ontstonden
vooral in Holland en Zeeland en later
ook op de Veluwe. Het waren zelf
standige, meest kleine gemeenten,
waar leesdiensten in huiskamers re
gel waren. De preeklezers waren
ouderlingen met bevoegdheid om
oefening te houden en men sprak in
het algemeen over de weg die de
Heere gaat met Zijn volk en over de
weg die Hij met henzelf was gegaan.
Een theologische opleiding werd niet
belangrijk gevonden. Het ging om
wat iemand persoonlijk ervoer als de
Heere in het hart werkte. Later kwam
men hier op terug, omdat veel predi
king dreigde te verzanden in het ver
tellen van wat levenservaring, maar
het kostte veel strijd om de kerken
van de noodzaak van een goede op
leiding te doordringen Men was
bang dat verstandige kennis belang
rijker zou gaan worden dan genade
en roeping Bang voor preken mooi
van stijl, maar zonder voedsel voorde
ziel van Gods kinderen, bang voor
fabrieksdommees. Door een strenge
selectie bij toelating wilde men dit
gevaar ondervangen.
Tuchtmaatregelen
In 1925 kwam dan eindelijk toestem
ming tot het oprichten van een Theo
logische School, die in 1927 in Rot
terdam werd geopend. Een andere
belangrijke gebeurtenis in de ge
schiedenis van de Gereformeerde
Gemeenten was het weer in ere her
stellen van de Dordtse Kerkorde, een
document waarin de hoofdlijnen wor
den gegeven voor het besturen van
de kerk. Belangrijk punt was het her
stellen van de tuchtmaatregelen van
de kerk, die verworden waren tot een
straf, maar nu weer ingesteld werden
om de mensen tot inkeer te brengen,
zoals ook oorspronkelijk bedoeld.
Het blad De Saambinder werd opge
richt, ter bevordering van de kerke
lijke eenheid Er kwamen jongelings-
verenigingen, meisjesverenigingen,
alles onder toezicht van kerk
bestuurders, om te waken tegen
wereldgelijkvormigheid en ongeloof.
Tot de Tweede Wereldoorlog leefden
de gemeenten min of meer in een,
bewust gekozen, isolement. Na de
oorlog kwam een omslag, omdat
steeds meer gemeenteleden hoger
onderwijs gingen volgen en in het
moderne leven kwamen te staan. Wel
bleef het besef niet van de wereld te
zijn. De leer van de uitverkiezing is
een harde leer: Christus heeft Zijn
verzoeningsbloed niet voor alle men
sen vergoten, maaralleen voor dege
nen die de Vader Hem heeft gegeven.
Een conclusie die zij baseren op tek
sten uit de brief van de apostel
Paulus aan de gemeente te Efeze en
het evangelie van Johannes.
Gesloten
Wat opvalt bij het zoeken naar een
gesprekspartner over hun geloofs
beleving is de geslotenheid van de
gelovigen van de Gereformeerde
Gemeente. De één voor de ander is
huiverig zich bloot te geven. 'Ik ben
toch wat anders denkend dan de rest
van de gemeente hier, maar ik wil
daar niet mee in de krant. Het zou
maar moeilijkheden geven.' 'Wij pra
ten niet over ons geloof. Bovendien
zijn er zoveel moeilijkheden in onze
gemeente de laatste tijd. Daar komen
we liever niet mee naar buiten. Kun
je de gegevens over onze kerk
met ergens opzoeken en daar een
verhaal mee maken? Kun je ons niet
overslaan?' zijn enkele van de reac
ties Ook via de website www.kerk
pagina.nl is er weinig over de Gere
formeerde Gemeenten te vinden. Als
reden wordt opgegeven dat deze
gemeenten zó vaak wijzigingen op de
pagina willen (als ze al vermeld wil
len staan), dat de beheerder van de
pagina er vanaf heeft gezien deze
kerken zonder onkostenvergoeding
te vermelden.
Het is opmerkelijk dat de gelovigen
van de Gereformeerde Gemeente in
Hoe staat het met kerk en geloofsbeweging op Texel? Gelooft Texel nog
of geloven we het wel? Hoeveel kerkrichtingen zijn er op het eiland? De
Texelse Courant besteedt dit jaar aandacht aan de verschillende kerk
richtingen op het eiland en de ontwikkelingen daarin. Met algemene in
formatie over de kerk en een gesprek met voorganger en/of iemand uit
de organisatie. Vandaag de Gereformeerde Gemeente (in een volgende
aflevering ook aandacht voor de Reformatorische school en tien vra
gen aan een Texelaar over zijn of haar geloofsbeleving). Een bijdrage van
Corrie Timmer.
Oosterend zo ontzettend terughou
dend zijn om over hun geloof te pra
ten. Hebben zij dan geen goede
boodschap? Veelvuldig wordt als re
den voor hun zwijgen opgegeven dat
zij zich met vrij voelen openlijk hun
mening te verkondigen, bang voor de
gevolgen die dit zou kunnen hebben
voor met name hun woon- of werk
situatie, gebonden als zij zijn door of
aan 'een invloedrijke persoon' binnen
deze gemeente, ledereen verwijst
naar een ander 'die misschien wél
wat wil zeggen'. Of: 'vraag die en die
maar, want zij gaan toch binnenkort
verhuizen.' Maar ook zij komen na
een dag op de interviewafspraak te
rug. Als reden wordt opgegeven dat
ze 'niet willen natrappen' en boven
dien bang zijn dat anderen door hun
verhaal in de problemen zullen ko
men. Alweer met verwijzing naar de
man die in deze gemeente de lakens
schijnt uit te delen.
Dominee
Zelfs de scheidende predikant, domi
nee T. van Dijk, wimpelt het verzoek
om een inhoudelijk gesprek af. Van
Dijk kampt al anderhalf jaar met een
burn-out en geeft te kennen een ge
sprek niet aan te kunnen. 'Bovendien
ben ik hier nog maar zo kort en ga ik
binnenkort met emeritaat. Twee jaar
eerder dan gebruikelijk (70 jaar is bin
nen de Gereformeerde Gemeenten
de pensioengerechtigde leeftijd,
red maar ik heb wegens bijzondere
omstandigheden vervroegd eervol
ontslag gekregen van de synode.
Ploeg is de aangewezen persoon
voor alle informatie.' Echter ook W
Ploeg (sr.) weigert medewerking. 'Wij
praten niet over onszelf. Zakelijk noch
privé, noch over geloofszaken. Ga
maar naar de dominee of richt een
schriftelijk verzoek aan onze scriba.
Dan kunnen we in het team bespre
ken of we er op in willen gaan.' Na
enig aandringen verklaart hij zich
bereid zijn historische kennis over het
ontstaan van het kerkgenootschap
op Texel met de krant te delen, als
mede algemene informatie over de
geloofsbeleving van vandaag. Echter
op stnkte voorwaarde dat alleen hij of
een andere door de kerkenraad aan
gewezen persoon aan het woord
komt. Onder geen voorwaarde mo
gen andere gemeenteleden over hun
eigen visie in het artikel geciteerd
worden Wat heeft deze gemeente te
verbergen? Is het 'heil' dat ze verkon
digen dan slechts voorbehouden aan
deze kleine gemeenschap? 'Als men
sen iets over ons geloof willen weten,
staan de kerkdeuren iedere zondag
voor hen open', stelt Ploeg.
De verslaggever begaf zich onder het
gehoor van, hoe trof het, een preek-
lezende Ploeg. De reguliere voorgan
ger vervulde zijn plichten elders. Hoe
zit de kerkdienst in elkaar? Bij bin
nenkomst van de voorganger en een
ouderling gaat een aantal mannen
staan voor een stil gebed Hierna
wordt de Wet van de Tien Geboden
voorgelezen, gevolgd door het zingen
van Och of wij Uw geboón volbrach
ten, genê o Hoogste Majesteit, Gun
door 't geloof in Christus krachten,
om die te doen uit dankbaarheid.
Ploeg in zijn toespraak: 'De mens
ontzegt zich geen enkele moeite om
aards gewin te verkrijgen, in plaats
van dat hij zich verzoent met Chris
tus. Wie eigen zin en wil verkiest, zal
op zijn sterfbed in benauwdheid
zuchten had ik maar, maar dan is het
te laat. Onrust en benauwdheid
brengt de Heilige Geest om de zon
daar tot God te leiden. Zonder zuch
ten, tranen en benauwdheid geen
verlossing. De mens gaat niet verlo
ren, hij fs verloren. Alleen in Christus
ligt de verlossing voor allen die van
vóór hun geboorte reeds door God
zijn uitverkoren.' Ter illustratie vertelt
hij een verhaal over een welgestelde
familie, die een jongen van arme
komaf heeft geadopteerd. Zij geven
hem mooie kleren, eten en onderdak.
maar bewaren zijn armelijke kl<
om die op momenten dat hij wj
vertrouwen toont tevoorschim i
len. Om hem zich steeds beva
laten zijn van zijn nederige fe
Ploeg: 'En zo hoort het. Wij rit
steeds bij onze laagheid be;
worden om ons voor hoogmo
behoeden.'
Leden van de Gereformeerde Gemeente zijn wars van elke publiciteit en uiterst terughoudend over hun geloofsbeleving. De kerkgangers vormen bij het uitgaan van de kerk een
waardige en plechtige aanblik. (Foto come Timmer)
De grondlegger van de Gere
meerde Gemeente op Texel
Frans Stark, zoon van H.W
uit Oosterend. Als jochie van
gen |aar verhuisde hij met
ouderlijk gezin haar Rotted
en ontmoette daar Janrt
Geerts, een meisje van chrisli
gereformeerde signatuur. Viai
vriend kwamen beiden in coiï
met de Gereformeerde
meente. In 1940, drie maait
na het bombardement op
Maasstad, ging Frans met
jonge gezin terug naar
waar hij de beginselen van
bevindelijke geloof vastlt
Eerst aangesloten bij de
meente in Enkhuizen en lala
Den Helder, institueerde
1967 een zelfstandige gemes
op het eiland, op straat wel
Starkenkerk of kortweg de S
kies genoemd.
De jonge kerk had in het bi
zo'n vijfentwintig leden en k#
bij elkaar in het jeugdgebouw
de Oranjestraat in Oosten
toen nog Gebouw voor Chn.
lijke Belangen geheten. De ee
ambtsdragers waren scho
zoon Co Bostelaar als oudei
en C.G. van Es uit Den Buij
diaken. Door het ontbreken
een eigen voorganger wen
meestal preek gelezen. De pre
werden (en worden) bestek!
een christelijke boekencentra!
1970 kocht de jonge gemeenl
in 1865 gebouwde school aa
Schoolstraat aan en sindsd*
dit haar onderdak.
Bekend is een uitspraak va-
ouwe Fransie (Stark), die
neer hij bijvoorbeeld in een
kei kleding aanschafte voor
gezin, op het moment van
kenen zei: 'Als de Heere zorg
ik geld krijg, krijg jij het ook
op de één of andere mi
kwam het ook altijd wel g
volgens het verhaal.
Wanneer camping De Verra:
die Frans Stark in de vijftig
ren begon (met als doelgro j
den van gereformeerde ge
ten), in de zomer vol zit, ki
kleine kerkgebouw de sl
kerkgangers niet meer plaa
Al sinds jaren biedt de Maak
kerk hen dan een gastvrij o
dak. Op 4 februari 2000 kretfcj
kleine gemeente, die intiP
was uitgegroeid tot zo'n ze
tig leden, voor het eerst
gen predikant, de uit het No |e,
brabantse Veen afkomstige
Machiel van Dijk, die deze ra
met emeritaat (kerkelijk
sioen) is gegaan.
el
(ii|
Het rommelt al enige tijd in de Ge
reformeerde Gemeente in Ooster
end. De naar buiten immer zo ge
sloten gemeenschap begint bar
sten te vertonen. De gemeente is
,geen gemeente meer in de goede
zin van het woord. Wie anders
denkt of wil, ligt eruit. Het stilzwij
gen wordt enkelen te zwaar.
'Het liefst zouden we niets zeggen.
Het is heel erg om de vuile was van
ie eigen gemeente buiten te hangen.
Wij willen ook beslist met met onze
naam in de krant; dat zou zó veel
moeilijkheden opleveren. Negatieve
dingen zeggen over het functioneren
van je eigen kerkgenootschap is naar.
Het is de kerk waarin je bent opge
groeid, waarin je belijdenis hebt ge
daan, waarin je je tot voor een aantal
jaren thuis voelde. Ik heb er heel veel
integere mensen ontmoet en ik zou
niet graag zien dat deze beschadigd
werden Ze hebben al zo'n verdriet
over de gang van zaken.'
Aan de orde is de vermeende veren
ging in de plaatselijke bestuursvorm.
De kerk, van ouds 'de kerk van Stark'
genoemd, naar de oprichter ter
plaatse, Frans Stark H.W.zn, werd in
het verleden grotendeels door één
familie gedragen. Iets wat zover be
kend nooit veel moeilijkheden ople
verde. De laatste jaren is er echter
een negatieve ontwikkeling ontstaan.
De kerk is niet langer de 'kerk van
Stark'. maar de 'kerk van Ploeg' ge
worden. Wim Ploeg senior, schoon
zoon van de eerder genoemde Frans
Stark domineert volgens de verhalen
de plaatselijke kerk en de gemeente
leden Als belangrijke factor in deze
wordt zijn ongebreidelde hang naar
macht en financieel welbevinden ge
noemd. De man met de grootste por
temonnee, de man die de meeste
dingen financiert (school, verbouwing
van de kerk) en daarbij diverse kerk
gangers in zijn bedrijf werk verschaft,
heeft het voor het zeggen. 'Er wordt
wel gezegd dat onze kerk langzamer
hand op een sekte begint te lijken,
nou het is er met veel meer naast,'
zegt een gemeentelid. 'Het is alle
maal te eng geworden; één groot
familiegebeuren, waarin Ploeg de
dienst uit maakt Een open houding
ten opzichte van andere gemeenten
is met gewenst. Manipulatie is het
woord. Intimidatie. Er is moeilijk een
vinger op te leggen, maar je wéét wat
je wel en niet mag doen. Omgaan met
iemand die eruit ligt is moeilijk, om
dat je dan zelf ook genegeerd gaat
worden.'
Trieste boodschap
Een ander zegt: 'Als ik uit de kerk
kom, kan ik eigenlijk alleen nog maar
verdrietig zijn. Om de trieste bood
schap die er wordt verkondigd. De
boodschap hóeft met zo zwaar. De
Gereformeerde Gemeente predikt
landelijk meer de toepassing van het
heil. Er staat geschreven (met deze
uitdrukking wordt altijd verwezen
naar een bijbeltekst, red.): Wie gelooft
dat Christus de Zaligmaker is, zal
behouden worden. Hier in Oosterend
wordt de leer van de uitverkiezing, die
door Paulus (de apostel, red.) als
troost en bemoediging achteraf werd
gegeven, omgedraaid en misbruikt
als een oordeel. Ik treur om het feit
dat we onderling niet meer met elkaar
spreken. Maar wat valt er nog te pra
ten, er zijn alleen maar conflicten en
dan is dat nog zacht uitgedrukt. Zo
hóórt het niet in een gemeente van
Christus. Het is verschrikkelijk. En
hoe nu verder? We weten het met. We
hebben al van alles geprobeerd, zelfs
de classis (overkoepelend kerkbe
stuur, red.) is erbij geweest, maar de
macht van het geld verstoort alle ver
houdingen. Psalm 84, Hoe lieflijk, hoe
vol heilgenot, o Heer, der leger
scharen God, zijn mij uw huis en
tempelzangen! Hoe branden mijn
genegenheên om 's Heeren voorhof
in te treën, mijn ziel bezwijkt van sterk
verlangen, we zingen het nooit meer.'
De vraag komt op waarom zij dan nog
naar de diensten blijven gaan. Een
ingeprente gewoonte van trouw? 'Er
is op Texel geen goed alternatief
voorhanden en je verlaat met zómaar
je eigen kerkgenootschap. Maar als
zich een mogelijkheid voordoet om te
verhuizen naar een omgeving met
een gezonde kerk van onze signatuur
zullen we die hoogstwaarschijnlijk
wel aangrijpen, hoewel we dan met
pijn in het hart van het eiland zullen
vertrekken.'
Rampjaar
De datum van de komst van de eer
ste eigen predikant wordt door hen
'het rampjaar' genoemd, omdat met
zijn komst de kerk zeer 'verrechtst' is.
Deze dominee werd naar hun zeggen
'gekocht' en sprak aanvankelijk
Ploeg 'naar de mond'. Later kwam hij
daar op terug en een paar maal werd
tijdens preek en gebed door hem
vermeld dat hij sprak zonder aan-
ziens des persoons. Het gemeente-
lid vervolgt: 'De hele manier waarop
de school er gekomen is, is ook be
treurenswaardig. Dat had nooit zó
mogen gebeuren De kinderen wor
den teveel geïsoleerd en dat is niet
goed. Het is doorgedreven door de
gene die de grootste portemonnee
heeft Mensen die van hem afhanke
lijk zijn, hebben maar te gehoorza
men. We willen niet alleen kwaad van
hem spreken, hij heeft ook zijn goede
kanten en misschien bedoelt hij het
zelfs wel goed, maar hij is bezeten
van macht. Vanaf het moment dat hij
op Texel kwam. ledereen, ook in zijn
bedrijf, die aangeeft anders te willen
of te willen vertrekken wordt vanaf
dat moment volkomen door hem ge
negeerd en de sfeer is dan echt met
leuk meer. Het is vreselijk allemaal.
Hoe hij het voor elkaar krijgt mag
Joost weten, hij zal nooit direct zijn
eisen stellen, maar weet het wel zó te
brengen dat je absoluut niet onder
zijn wil uit kunt. Zijn wil is wet.' Ge
volg is dat de één na de ander weg
vlucht. Weg zelfs van het eiland.
Zuivere leer
Dominee Van Dijk ontkent des
gevraagd Ploeg naar de mond te
hebben gepraat. 'Ik verkondig de
zuivere leer en laat mij door niemand
iets gezeggen. Ook door Ploeg met.
Ik heb hem gezegd of je nu voor het
Woord bukken wilt of niet, je zult het
moeten aanvaarden. Je mag dan veel
geld verdienen met je software en dit
in de kerk en de school steken, maar
denk erom dat je het niet misbruikt
om de baas te spelen 'Job was ook
eens schatrijk, maar van de ene op de
andere dag straatarm.
Ploeg ontkent anderen zijn wil op te
leggen. Henk Stark van Reclamebu
reau Stark. die vorig jaar met zijn ge
zin naar Waddinxveen verhuisde, laat
echter een heel ander geluid horen.
'Het is wel degelijk Ploeg die de zaak
regeert. De man is dol op macht en
heeft zijn tentakels tot in het uiterste
hoekje van school, bedrijf en kerk
uitgestrekt. De organist, de koster,
iedereen moet voor hem buigen. Een
jaar of acht geleden hebben we een
soortgelijk machtsconflict gehad, zo
erg zelfs dat de kerkenraad opstapte
en Ploeg als enig kerkenraadslid over
bleef. Op advies van de classis heeft
hij toen vrijwillig ontslag genomen,
maar nu is hij weer terug.'
Volgens Ploeg is zijn terugkeer in het
ambt 'de weg van de Heere'. Maar
Stark vervolgt: 'In de functieom
schrijving van het ouderlingschap
staat dat de ouderling er is om de
gemeente te dienen. In Oosterend is
het precies andersom. De mensen
vertrekken, maar in zijn perso
neelsbeleid zorgt hij zelf weer voor
voldoende aanwas van kerkleden en
voorstemmers. De man is een mees
ter in manipuleren. Ook als hij de din
gen niet rechtstreeks zegt, weet hij
door een paar uitgekiende opmerkin
gen het zó te spelen dat mensen die
het spel nog niet doorhebben, vrijwil
lig zijn kant op werken. De sfeer is
door en door verziekt. Om die reden
zijn wij van het eiland gegaan. Het
geloof is iets wat een impact heeft op
alles wat je doet. Je leven is ervan
doordrongen en het behoort góed te
zijn. In Oosterend wordt de laatste
jaren een wel héél beperkte visie op
het evangelie verkondigd. In een taal
die niet meer van deze tijd is. Lande
lijk is dat toch wel anders. Als dan in
je kerk ook nog een afschuwelijke
sfeer hangt, een sfeer van macht, dan
ga je er weg. Je blijft thuis of kerkt
ergens anders; je zoekt een gemeen
schap om samen je geloof te bele
ven, om je thuis te voelen. Hier in
Waddinxveen gaan we weer met ple
zier naar de kerk. In de Bijbel staat:
zoekt het Koninkrijk van God. Er staat
niet: zoekt het koninkrijk van Ploeg.'
Volstrekte onzin
Gevraagd naar een reactie wil Ploeg
mets zeggen: 'Dit is volstrekte onzin.
Het is aan de mensen zélf en ik heb
geen behoefte hier iets op te zeggen'.
Waarna hij de hoorn op de haak
gooit.
Wat zegt de kerk zelf over het om-
gaan met elkaar? De brochu
kerk waarin ik jong ben, uitge i(
door de Jeugdbond van de G
meerde Gemeenten, roept op
gen kerk niet te overschatten e'
niet te zien als de énig ware
Roept op elkaar vast te houó to
eikaars mening binnen de gi
van Gods Woord te accep
Roept op tot hartelijke verbond 'e
vanuit ware liefde tot de Heet e'
zijn oproepen die tot nadenken
men.
Er komen geen naambordjes bij de
nieuwe buurtweggetjes die de ge
meente wil laten aanleggen in het
Hogeberggebied. Ook gaat het
nieuwe Galgenlandweggetje an
ders lopen en komt er een nieuwe
kolk langs het Hogebergwegje.
Dat zijn aanpassingen die de werk
groep van de gemeente, Staatsbos
beheer, Natuurmonumenten en De
Lieuw heeft aangebracht op de plan
nen voor vijf nieuwe weggetjes in het
Hogeberggebied. De werkgroep
heeft ook afgesproken voortaan over
buurtweggetjes in plaats van holle
wegget/es te praten. Tijdens een
informatieavond die vorige maand
werd gehouden, kaartten diverse
bewoners van het gebied aan dat de
onverharde paden ten onrechte holle
weggetjes worden genoemd. Die be
naming is meer van toepassing op
uitgesleten paden die in Limburg
voorkomen.
Tijdens de avond werd ook kritiek
geuit over het idee om 31 naambord
jes bij de weggetjes te plaatsen en er
waren zorgen over wateroverlast op
de paden vanwege de lemen onder
grond op sommige plekken. De werk
groep wil de wateroverlast tegengaan
door een nieuwe kolk aan te leggen
langs het Hogebergwegje. Ook is het
tracé van het nieuwe Galgen
landwegje tussen Panorama aan de
i-
Schansweg en het Hogeberg 50
iéts veranderd om waterovef
voorkomen. 'Het zou slingeren
het oriëntatiepunt gaan en n
het er recht op af', aldus woon
der Erik van der Spek van Statf
beheer.
De suggestie om een brug aan
gen over een bestaande kolkvt
nieuwe Henneboeswegje tuss
Haffelderweg en het Middelw
niet overgenomen. 'Dat zou
duizend euro gaan kosten en
genaar van de grond wilde nie
werken.' De bestaande kolk wc
een stukje opgeschoven. Een
stel van Texels Belang om eer
malig groen weggetje tussi
Schansweg en het Doolhof in
herstellen om parkeeroverlast
Doolhof te verminderen, hei
werkgroep evenmin overgem
Die heeft niet de indruk
parkeeroverlast vermindert
sen hun auto bij de Schanswei
den kunnen neerzetten om
gens via het groene weggen
het Doolhof te lopen. 'Mensen
er toch hun auto neer als er mï
halve vierkante meter ruimte
gemeente hoopt volgend jaarf
aanleg van de nieuwe
weggetjes te beginnen.
or
er
tie
Is
eli
f
ec
ec
is.
wi
va
Ier
n:
PS
nc
en
lijl
'i "I
hl
ev.
itrc
na!
'er
col
9t
va
ed
iel
itil
sr.
we