1 ft Waar gaan die miljoenen allemaal naartoe? Wie niet durft te dromen... Fast Flying Ferry verwacht u voor gratis try out! Gezocht: goede ideeën voor het openbaar vervoer Jonge debaters gezocht! Provinciale Staten oord- olland December 2004 www.noord-holland.nl Noord-Holland Digitaal Statenvergaderingen live op internet! Noord-HoIIand NU PROVINCIE Les in verstandig energieverbruik Zonnepanelen vormen een goed alternatief voor fossiele brandstoffen Nog steeds wordt de meeste energie uit fossiele brandstoffen zoals gas, olie en kolen gehaald. Toch is het zo, dat deze bronnen uitgeput raken. Bovendien dragen ze bij aan het broeikaseffect. Gelukkig zijn er alternatieven. Windenergie bijvoor beeld en zonnepanelen. Voorlichting, vooral in onderwijskringen, is het aangewezen middel om het belang van deze alternatieven helder te maken. De provincie Noord-Holland voert een actief milieu beleid. Een van haar strategieën is gericht op het aan boren en bevorderen van duurzame energiebronnen als wind en zon. Onder het motto "jong geleerd is oud gedaan" heeft zij zeshonderdduizend euro uitgetrokken om scholieren voorlichting te geven en in haar opzet te betrekken. Driehonderd scholen in het basis- en voort gezet onderwijs krijgen een lespakket duurzame energie. Bovendien gaat de provincie meebetalen aan profes sioneel onderzoek naar het energieverbruik van deze instellingen en naar hun mogeli|kheid om energie te besparen. En net als bij het geslaagde project Check it Out, waaraan eerder dit jaar zo'n vijfentwintig scholen meededen, krijgen alle deelnemende onderwijsinstel- lingen kosteloos een zonnepaneel. Zo'n zonnepaneel is in feite een simpel ding. Het bestaat uit zonnecellen. Door zon- en daglicht ontstaat er in de cellen een energie- genererend spanningsverschil. Een omvormer ver andert de vri|gekomen energie in elektriciteit die via een normale stekker in het elektriciteitsnet van het betreffende gebouw terecht komt. Gelukkig is er zonlicht genoeg in Nederland, ook al zou je dat niet altijd denken, maar zelfs bij een bewolkte hemel hebben zonnepanelen nog altijd een behoorlijk rendement. Zonne-energie is een prima voorbeeld van de duur zame en schone energie die de provincie voor ogen staat en waaraan zij graag bekendheid geeft. Misschien dat dit scholenproject een mentaliteits verandering op gang kan brengen. Immers, de uitstoot van CO2 móet omlaag! Met de begroting van de provincie Noord-Holland zijn jaarlijks honderden miljoenen euro's gemoeid. Een hele touwtrekkerij, zou je denken. Maar nee. Na twee dagen praten, op 12 en 15 november, waren de Staten er al uit. De begroting voor 2005 werd vast gesteld. Plus dat voor wegen, openbaar vervoer, zorg en economie voor de komende jaren nog eens 500 miljoen extra werd uitgetrokken! Aan de uitvoering van haar taken is de provincie komend jaar een bedrag van 543 miljoen euro kwijt. Een fors deel hiervan, ruim 108 miljoen, gaat naar de sector wegen, verkeer en mobiliteit. Eenmalige posten zijn het verbeteren van de bereikbaarheid van de kust, met name in Bloemendaal en Zandvoort en een grondige opknapbeurt van bushaltes in Noord-Holland Noord. Maar er zijn ook jaarlijks terugkerende posten als bijvoorbeeld gladheid bestrijding en het normale onderhoud aan provinciale wegen en vaarwegen. Voor het openbaar vervoer is 54 miljoen gereserveerd, onder andere als dekking voor de vele subsidies in deze sector. Nog steeds is het zo dat op elk buskaartje en op elk kaartje voor bijvoorbeeld de ferry tussen Amsterdam en llmuiden moet worden toegelegd. De sector milieu krijgt 27 miljoen, onder andere voor het baggeren van vaar wegen en het saneren van terreinen. Dertien procent van het budget gaat naar welzijn en (jeugd)zorg. De extra investeringsimpuls van 500 miljoen is ruwweg verdeeld over de sectoren mobiliteit en openbaar vervoer (197,5 miljoen), mobiliteit en wegen (197,5 miljoen), zorg (95 miljoen) en de economie in Noord- Holland Noord (10 miljoen). Dit extra bedrag is afkomstig uit de UNA-gelden die beschikbaar kwamen door privatisering en verkoop van nutsbedrijven en door de verhoging van de opcenten op de motor rijtuigenbelasting. Zo gaat het dus met al die miljoenen, zo zijn ze verdeeld! In november zochten wij jonge deelnemers voor een speurtocht naar de Commissaris van de Koningin, op 28 december aanstaande, gevolgd door een officieel feestmaal. Meedoen mocht, als je de naam van de Commissaris kon noemen. En natuurlijk, die naam luidt: Harry Borghouts. Ditmaal vragen wij aandacht voor de flitsende, helgroene draagvleugelboot van Connexxion tussen Amsterdam Centrum (steiger vier, achter het Centraal Station) en Velsen-Zuid (Pontplein). Wie ons kan vertellen in hoeveel minuten deze boot - volgens de dienstregeling - het traject aflegt, dingt mee naar tien keer twee kaartjes voor een opwindend tochtje, heen en terug, over het Noordzeekanaal. De kaartjes worden aangeboden door Connexxion Water. Stuur uw antwoord naar: redactie Noord-Holland NU, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Of e-mail naar nhnu@noord-holland.nl. Openbaar vervoer is een van de vele belangrijke verantwoordelijkheden van het provinciaal bestuur. Routes, tarieven, frequentie, doorstroming, veilig heid en reizigersinformatie zijn dan ook telkens terugkerende agendapunten. Bij de provincie is op dit gebied een grote deskundigheid opgebouwd. Maar de reizigers zijn natuurlijk de ervarings deskundigen. Wat vinden zij eigenlijk? In januari start de provincie een grote campagne in de regio Noord-Holland Noord. Doel is, aan de gebruikerskant een brainstorm over openbaar vervoer in het algemeen en busvervoer in het bijzonder te ontketenen. Goed openbaar vervoer is immers in ieders belang! Alle ideeen zijn welkom, ook als ze niet onmiddellijk uitvoerbaar lijken. Ie weet toch maar nooit hoe een koe een haas vangt? Zelf werkt de provincie, samen met de betrokken vervoersmaatschappij, hard aan het bedenken en invoeren van vernieuwingen. Zo is sinds kort in een aantal Noord-Hollandse gemeenten (Den Helder, Alkmaar, Hoorn en Enkhuizen) bij wijze van proef het i-euro-buskaartje, een variant op het vroegere enkeltje, geïntroduceerd. Tegen het gereduceerde tarief van 1,-- (normaal 1,60) kun je er in het weekend en op doordeweekse dagen vanaf negen uur een busrit maken. Je koopt je kaartje bij de chauffeur. Strippenkaarten en abonnementen zijn weliswaar voordeliger, maar daar staat tegenover dat je toch betrekkelijk goedkoop en zonder voorbereiding de bus in kunt. Als de opzet slaagt, dat wil zeggen, als deze proef meer reizigers de bus in lokt, zullen wellicht ook andere Noord-Hollandse gemeenten volgen. Kortom, er valt altijd weer iets nieuws te bedenken. Dus, reizigers, opgelet! De provincie is op zoek naar flitsende ideeën voor beter busvervoer. Verzin iets goeds en wacht op het sein, begin volgend jaar, om uw vindingrijkheid kenbaar te maken! Gezocht: originele oplossingen! Colofon De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland en verschijnt acht keer per jaar in een groot aantal huis-aan-huisverspreide nieuwsbladen in de provincie. Redactie en administratie: afdeling Communicatie, provincie Noord-Holland, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Eindredactie: Arne Padt, tel. (023) 514 39 04, fax (023) 514 41 55, e-mail: nhnu@noord-holland.nl Op vrijdag 11 februari 2005 vindt in het provincie huis van Noord-Holland de provinciale voorronde van het Nationaal leugddebat plaats. Scholieren en politici kruisen op die dag de degens! Dus heb je altijd al eens willen discussiëren met echte politici? Dan krijg je op 11 februari eindelijk je kans! Kom die dag ook naar het provinciehuis aan de Dreef in Haarlem! De onderwerpen worden door beide partijen aangedragen, waarna de debatten beginnen. De winnaars van de provinciale voorrondes debatteren in het najaar in de Tweede Kamer in Den Haag met ministers, staatssecretarissen en kamerleden. Schrijf je snel in! Kijk voor meer informatie op www.jeugddebat.nl Vraagt u zich ook wel eens af waar ze het allemaal over hebben bij de provincie? Het geluid van de vergaderingen van Provinciale Staten is vanaf nu rechtstreeks via de website www.noord-holland.nl te volgen. Alle vergaderstukken zijn bovendien makke lijker dan voorheen beschikbaar en te downloaden. Aanwijzingen over de bereikbaarheid en de geluidsknop staan op de homepage van www.noord-holland.nl. In het voorjaar van 2005 zal deze nieuwe internetdienstverlening geëvalueerd worden. Mede aan de hand van gebleken behoeften zal gekeken worden of deze geluidsdoorgave nog kan worden uitgebreid met bijvoorbeeld begeleidende tekstinformatie. "Wie niet durft te dromen, is geen realist", zegt stedenbouwkundige Ashok Bhalotra, supervisor van een van de grootste ontwikkelingen in Zaanstad- Noord: Randzone Saendelft. En geef hem eens ongelijk. Een plan van achttienhonderd woningen, een recreatiegebied, waterberging, sportvoorzieningen en een verbinding tussen de A8 en A9, dat is een gedurfde droom die ook nog eens van werkelijk heidszin getuigt. Randzone Saendelft omvat het gebied in Zaanstad tussen de Kil, de Communicatieweg, de Nauernasche Vaart en de Vinex-locatie Saendelft. Over slechts enkele jaren zal dit gebied, 430 hectare groot en nu nog een polderlandschap met verspreide bebouwing, aan velen huisvesting, geborgenheid en ontspanning bieden. In het kader van het verstedelijkingsbeleid 2005-2010 voor de regio Amsterdam komen er huizen, recreatiemogelijkheden en sportvoorzieningen. Bhalotra's opdracht was het schetsen van 'lijnen voor de toekomst, gebaseerd op fundamenten van het verleden'. In deze geest liet hij zich inspireren door de Stelling van Amsterdam. Hij schetste een soort Stelling van Zaanstad, begrensd door woon torens in de vorm van donjons. Onderling op afstand geplaatst als torens van een middeleeuwse burcht, moeten deze donjons de overgang tussen stad en landschap accentueren. Tezamen met het geplande recreatiegebied en de verbinding tussen de A8 en A9 vormen ze een belangrijk element in het gemeente lijke structuurplan dat op 18 november is vastgesteld. Nu op 14 december ook de provinciale streekplan uitwerking is vastgesteld, is het pad geëffend. Aan de lijnen voor de toekomst kan nu concrete invulling worden gegeven in de vorm van eerst een master- en dan een bestemmingsplan. Samen zullen de gemeente Zaanstad en de provincie Noord-Holland de ontwikkeling van Randzone Saendelft vormgeven. Maar ook omwonenden en andere betrokkenen kunnen hun stem doen gelden. Informatie over de Randzone Saendelft en deelname aan een klankbordgroep vindt u op de websites www.zaanstad.nl en www.noord-holland.nl. De 83 leden van Provinciale Staten zijn de gekozen volksvertegenwoordigers van de provincie Noord-Holland. Op deze pagina elke keer een tweegesprek tussen twee Statenleden over een ander onderwerp. Deze keer Harmen Binnema (GroenLinks) en Sascha van den Brakel- Baggerman (PvdA) over het Wieringerrandmeer. Het Wieringerrandmeer is een omvangrijk project in Noord-Holland dat invloed kan hebben op de hele noordelijke regio. Als het uiteindelijk doorgaat, wordt Wieringen net als vroeger weer een eiland. In oktober 2004 legden de publieke partijen en het private consortium Lago Wirense de afspraken aangaande risico's, financiële haalbaarheid, aanbestedingsregels en grondverwerving vast in een zogenaamde intentieovereenkomst. In de samenwerkingsovereenkomst, die volgens de planning eind 2005 klaar is, worden de afspraken vervolgens verder uitgewerkt. Volgens Binnema is de intentieovereenkomst echter nog veel te vaag om mee verder te gaan. Binnema: "De financiële onzekerheid blijft voortbestaan en dat is onwenselijk. Je wilt als provincie immers niet opdraaien voor eventuele gaten in de begroting." Van den Brakel-Baggerman relativeert dit. "Die intentie overeenkomst is vooral bedoeld om randvoorwaarden te scheppen. Als er eind volgend jaar een samenwerkingsovereenkomst ligt, valt er pas meer te zeggen over de definitieve invulling. Ik blijf ervan overtuigd dat de hele regio gebaat is met de komst van het randmeer. Het betekent een enorme impuls voor de recreatieve sector in de Kop van Noord-Holland." En dat is nou net weer een aspect dat Binnema minder aanspreekt. "De nadruk is in mijn ogen veel te veel van water en natuur naar economie en toerisme verschoven. En dat terwijl we helemaal niet weten of er straks wel voldoende belangstelling is voor woningen in het gebied." Van den Brakel-Baggerman- "Met het plan zoals het er nu ligt kan de projectgroep weer verder aan de slag. En natuurlijk zullen we als Provinciale Staten kritisch blijven kijken naar de ontwikkelingen. Maar nogmaals, laten we dus eerst de samen werkingsovereenkomst afwachten." Meer informatie over het Wieringerrandmeer www.wieringerrandmeer.nl en www.noord-holland.nl Harmen Binnema (GroenLinks), Griselde- straat 15 - III, 1055 AR Amsterdam, tel. (020) 486 43 64, e-mail: ha.binnema@mdw.vu.nl Sascha van den Brakel-Baggerman (PvdA), Keesomlaan 44,1791 DC Den Burg (Texel), tel. (0222) 321 366, e-mail: sbaggerman@texel.nl Van den Brakel Baggerman en Binnema (r) tegenover elkaar in de Statenzaal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 12