1 ft
Waar gaan die miljoenen
allemaal naartoe?
Wie niet durft te dromen...
Fast Flying Ferry
verwacht u voor
gratis try out!
Gezocht: goede ideeën voor het openbaar vervoer
Jonge debaters
gezocht!
Provinciale Staten
oord- olland
December 2004
www.noord-holland.nl
Noord-Holland Digitaal
Statenvergaderingen
live op internet!
Noord-HoIIand NU
PROVINCIE
Les in verstandig
energieverbruik
Zonnepanelen vormen een goed alternatief voor fossiele brandstoffen
Nog steeds wordt de meeste energie uit fossiele
brandstoffen zoals gas, olie en kolen gehaald. Toch
is het zo, dat deze bronnen uitgeput raken.
Bovendien dragen ze bij aan het broeikaseffect.
Gelukkig zijn er alternatieven. Windenergie bijvoor
beeld en zonnepanelen. Voorlichting, vooral in
onderwijskringen, is het aangewezen middel om
het belang van deze alternatieven helder te maken.
De provincie Noord-Holland voert een actief milieu
beleid. Een van haar strategieën is gericht op het aan
boren en bevorderen van duurzame energiebronnen
als wind en zon. Onder het motto "jong geleerd is oud
gedaan" heeft zij zeshonderdduizend euro uitgetrokken
om scholieren voorlichting te geven en in haar opzet te
betrekken. Driehonderd scholen in het basis- en voort
gezet onderwijs krijgen een lespakket duurzame energie.
Bovendien gaat de provincie meebetalen aan profes
sioneel onderzoek naar het energieverbruik van deze
instellingen en naar hun mogeli|kheid om energie te
besparen. En net als bij het geslaagde project Check it
Out, waaraan eerder dit jaar zo'n vijfentwintig scholen
meededen, krijgen alle deelnemende onderwijsinstel-
lingen kosteloos een zonnepaneel. Zo'n zonnepaneel
is in feite een simpel ding. Het bestaat uit zonnecellen.
Door zon- en daglicht ontstaat er in de cellen een energie-
genererend spanningsverschil. Een omvormer ver
andert de vri|gekomen energie in elektriciteit die via
een normale stekker in het elektriciteitsnet van het
betreffende gebouw terecht komt. Gelukkig is er
zonlicht genoeg in Nederland, ook al zou je dat niet
altijd denken, maar zelfs bij een bewolkte hemel hebben
zonnepanelen nog altijd een behoorlijk rendement.
Zonne-energie is een prima voorbeeld van de duur
zame en schone energie die de provincie voor ogen
staat en waaraan zij graag bekendheid geeft.
Misschien dat dit scholenproject een mentaliteits
verandering op gang kan brengen. Immers, de uitstoot
van CO2 móet omlaag!
Met de begroting van de provincie Noord-Holland
zijn jaarlijks honderden miljoenen euro's gemoeid.
Een hele touwtrekkerij, zou je denken. Maar nee. Na
twee dagen praten, op 12 en 15 november, waren de
Staten er al uit. De begroting voor 2005 werd vast
gesteld. Plus dat voor wegen, openbaar vervoer,
zorg en economie voor de komende jaren nog eens
500 miljoen extra werd uitgetrokken!
Aan de uitvoering van haar taken is de provincie
komend jaar een bedrag van 543 miljoen euro kwijt.
Een fors deel hiervan, ruim 108 miljoen, gaat naar de
sector wegen, verkeer en mobiliteit. Eenmalige
posten zijn het verbeteren van de bereikbaarheid
van de kust, met name in Bloemendaal en Zandvoort
en een grondige opknapbeurt van bushaltes in
Noord-Holland Noord. Maar er zijn ook jaarlijks
terugkerende posten als bijvoorbeeld gladheid
bestrijding en het normale onderhoud aan provinciale
wegen en vaarwegen. Voor het openbaar vervoer is
54 miljoen gereserveerd, onder andere als dekking
voor de vele subsidies in deze sector. Nog steeds is
het zo dat op elk buskaartje en op elk kaartje voor
bijvoorbeeld de ferry tussen Amsterdam en llmuiden
moet worden toegelegd. De sector milieu krijgt 27
miljoen, onder andere voor het baggeren van vaar
wegen en het saneren van terreinen. Dertien procent
van het budget gaat naar welzijn en (jeugd)zorg. De
extra investeringsimpuls van 500 miljoen is ruwweg
verdeeld over de sectoren mobiliteit en openbaar
vervoer (197,5 miljoen), mobiliteit en wegen (197,5
miljoen), zorg (95 miljoen) en de economie in Noord-
Holland Noord (10 miljoen). Dit extra bedrag is
afkomstig uit de UNA-gelden die beschikbaar kwamen
door privatisering en verkoop van nutsbedrijven
en door de verhoging van de opcenten op de motor
rijtuigenbelasting. Zo gaat het dus met al die miljoenen,
zo zijn ze verdeeld!
In november zochten wij jonge deelnemers voor een
speurtocht naar de Commissaris van de Koningin, op
28 december aanstaande, gevolgd door een officieel
feestmaal. Meedoen mocht, als je de naam van de
Commissaris kon noemen. En natuurlijk, die naam
luidt: Harry Borghouts. Ditmaal vragen wij aandacht
voor de flitsende, helgroene draagvleugelboot van
Connexxion tussen Amsterdam Centrum (steiger
vier, achter het Centraal Station) en Velsen-Zuid
(Pontplein). Wie ons kan vertellen in hoeveel minuten
deze boot - volgens de dienstregeling - het traject
aflegt, dingt mee naar tien keer twee kaartjes voor
een opwindend tochtje, heen en terug, over het
Noordzeekanaal. De kaartjes worden aangeboden
door Connexxion Water. Stuur uw antwoord naar:
redactie Noord-Holland NU, Postbus 3007, 2001 DA
Haarlem. Of e-mail naar nhnu@noord-holland.nl.
Openbaar vervoer is een van de vele belangrijke
verantwoordelijkheden van het provinciaal bestuur.
Routes, tarieven, frequentie, doorstroming, veilig
heid en reizigersinformatie zijn dan ook telkens
terugkerende agendapunten. Bij de provincie is op
dit gebied een grote deskundigheid opgebouwd.
Maar de reizigers zijn natuurlijk de ervarings
deskundigen. Wat vinden zij eigenlijk?
In januari start de provincie een grote campagne in
de regio Noord-Holland Noord. Doel is, aan de
gebruikerskant een brainstorm over openbaar
vervoer in het algemeen en busvervoer in het
bijzonder te ontketenen. Goed openbaar vervoer is
immers in ieders belang! Alle ideeen zijn welkom,
ook als ze niet onmiddellijk uitvoerbaar lijken. Ie
weet toch maar nooit hoe een koe een haas vangt?
Zelf werkt de provincie, samen met de betrokken
vervoersmaatschappij, hard aan het bedenken en
invoeren van vernieuwingen. Zo is sinds kort in
een aantal Noord-Hollandse gemeenten
(Den Helder, Alkmaar, Hoorn en Enkhuizen) bij
wijze van proef het i-euro-buskaartje, een variant
op het vroegere enkeltje, geïntroduceerd. Tegen
het gereduceerde tarief van 1,-- (normaal 1,60)
kun je er in het weekend en op doordeweekse
dagen vanaf negen uur een busrit maken. Je koopt
je kaartje bij de chauffeur. Strippenkaarten en
abonnementen zijn weliswaar voordeliger, maar
daar staat tegenover dat je toch betrekkelijk
goedkoop en zonder voorbereiding de bus in kunt.
Als de opzet slaagt, dat wil zeggen, als deze proef
meer reizigers de bus in lokt, zullen wellicht ook
andere Noord-Hollandse gemeenten volgen.
Kortom, er valt altijd weer iets nieuws te bedenken.
Dus, reizigers, opgelet! De provincie is op zoek
naar flitsende ideeën voor beter busvervoer.
Verzin iets goeds en wacht op het sein, begin
volgend jaar, om uw vindingrijkheid kenbaar te
maken!
Gezocht: originele oplossingen!
Colofon
De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland en verschijnt acht keer per jaar in een groot
aantal huis-aan-huisverspreide nieuwsbladen in de provincie.
Redactie en administratie: afdeling Communicatie, provincie Noord-Holland, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem.
Eindredactie: Arne Padt, tel. (023) 514 39 04, fax (023) 514 41 55, e-mail: nhnu@noord-holland.nl
Op vrijdag 11 februari 2005 vindt in het provincie
huis van Noord-Holland de provinciale voorronde
van het Nationaal leugddebat plaats. Scholieren en
politici kruisen op die dag de degens!
Dus heb je altijd al eens willen discussiëren met
echte politici? Dan krijg je op 11 februari eindelijk je
kans! Kom die dag ook naar het provinciehuis aan de
Dreef in Haarlem! De onderwerpen worden door
beide partijen aangedragen, waarna de debatten
beginnen. De winnaars van de provinciale voorrondes
debatteren in het najaar in de Tweede Kamer in
Den Haag met ministers, staatssecretarissen en
kamerleden. Schrijf je snel in!
Kijk voor meer informatie op www.jeugddebat.nl
Vraagt u zich ook wel eens af waar ze het allemaal
over hebben bij de provincie? Het geluid van de
vergaderingen van Provinciale Staten is vanaf nu
rechtstreeks via de website www.noord-holland.nl te
volgen. Alle vergaderstukken zijn bovendien makke
lijker dan voorheen beschikbaar en te downloaden.
Aanwijzingen over de bereikbaarheid en de
geluidsknop staan op de homepage van
www.noord-holland.nl. In het voorjaar van 2005
zal deze nieuwe internetdienstverlening geëvalueerd
worden. Mede aan de hand van gebleken behoeften
zal gekeken worden of deze geluidsdoorgave nog kan
worden uitgebreid met bijvoorbeeld begeleidende
tekstinformatie.
"Wie niet durft te dromen, is geen realist", zegt
stedenbouwkundige Ashok Bhalotra, supervisor van
een van de grootste ontwikkelingen in Zaanstad-
Noord: Randzone Saendelft. En geef hem eens
ongelijk. Een plan van achttienhonderd woningen,
een recreatiegebied, waterberging, sportvoorzieningen
en een verbinding tussen de A8 en A9, dat is een
gedurfde droom die ook nog eens van werkelijk
heidszin getuigt.
Randzone Saendelft omvat het gebied in Zaanstad
tussen de Kil, de Communicatieweg, de Nauernasche
Vaart en de Vinex-locatie Saendelft. Over slechts
enkele jaren zal dit gebied, 430 hectare groot en nu
nog een polderlandschap met verspreide bebouwing,
aan velen huisvesting, geborgenheid en ontspanning
bieden. In het kader van het verstedelijkingsbeleid
2005-2010 voor de regio Amsterdam komen er
huizen, recreatiemogelijkheden en sportvoorzieningen.
Bhalotra's opdracht was het schetsen van 'lijnen
voor de toekomst, gebaseerd op fundamenten van
het verleden'. In deze geest liet hij zich inspireren
door de Stelling van Amsterdam. Hij schetste een
soort Stelling van Zaanstad, begrensd door woon
torens in de vorm van donjons. Onderling op afstand
geplaatst als torens van een middeleeuwse burcht,
moeten deze donjons de overgang tussen stad en
landschap accentueren. Tezamen met het geplande
recreatiegebied en de verbinding tussen de A8 en A9
vormen ze een belangrijk element in het gemeente
lijke structuurplan dat op 18 november is vastgesteld.
Nu op 14 december ook de provinciale streekplan
uitwerking is vastgesteld, is het pad geëffend. Aan
de lijnen voor de toekomst kan nu concrete invulling
worden gegeven in de vorm van eerst een master- en
dan een bestemmingsplan. Samen zullen de
gemeente Zaanstad en de provincie Noord-Holland
de ontwikkeling van Randzone Saendelft vormgeven.
Maar ook omwonenden en andere betrokkenen
kunnen hun stem doen gelden.
Informatie over de Randzone Saendelft en deelname
aan een klankbordgroep vindt u op de websites
www.zaanstad.nl en www.noord-holland.nl.
De 83 leden van Provinciale Staten zijn de gekozen volksvertegenwoordigers van de provincie
Noord-Holland. Op deze pagina elke keer een tweegesprek tussen twee Statenleden over een
ander onderwerp. Deze keer Harmen Binnema (GroenLinks) en Sascha van den Brakel-
Baggerman (PvdA) over het Wieringerrandmeer.
Het Wieringerrandmeer is een omvangrijk project in Noord-Holland dat invloed kan hebben op de
hele noordelijke regio. Als het uiteindelijk doorgaat, wordt Wieringen net als vroeger weer een
eiland. In oktober 2004 legden de publieke partijen en het private consortium Lago Wirense de
afspraken aangaande risico's, financiële haalbaarheid, aanbestedingsregels en grondverwerving
vast in een zogenaamde intentieovereenkomst. In de samenwerkingsovereenkomst, die volgens de
planning eind 2005 klaar is, worden de afspraken vervolgens verder uitgewerkt. Volgens Binnema
is de intentieovereenkomst echter nog veel te vaag om mee verder te gaan. Binnema: "De financiële
onzekerheid blijft voortbestaan en dat is onwenselijk. Je wilt als provincie immers niet opdraaien
voor eventuele gaten in de begroting." Van den Brakel-Baggerman relativeert dit. "Die intentie
overeenkomst is vooral bedoeld om randvoorwaarden te scheppen. Als er eind volgend jaar een
samenwerkingsovereenkomst ligt, valt er pas meer te zeggen over de definitieve invulling. Ik blijf
ervan overtuigd dat de hele regio gebaat is met de komst van het randmeer. Het betekent een enorme
impuls voor de recreatieve sector in de Kop van Noord-Holland." En dat is nou net weer een aspect
dat Binnema minder aanspreekt. "De nadruk is in mijn ogen veel te veel van water en natuur naar
economie en toerisme verschoven. En dat terwijl we helemaal niet weten of er straks wel voldoende
belangstelling is voor woningen in het gebied." Van den Brakel-Baggerman- "Met het plan zoals het
er nu ligt kan de projectgroep weer verder aan de slag. En natuurlijk zullen we als Provinciale Staten
kritisch blijven kijken naar de ontwikkelingen. Maar nogmaals, laten we dus eerst de samen
werkingsovereenkomst afwachten."
Meer informatie over het Wieringerrandmeer
www.wieringerrandmeer.nl en
www.noord-holland.nl
Harmen Binnema (GroenLinks), Griselde-
straat 15 - III, 1055 AR Amsterdam, tel.
(020) 486 43 64, e-mail: ha.binnema@mdw.vu.nl
Sascha van den Brakel-Baggerman (PvdA),
Keesomlaan 44,1791 DC Den Burg (Texel), tel.
(0222) 321 366, e-mail: sbaggerman@texel.nl
Van den Brakel Baggerman en Binnema (r)
tegenover elkaar in de Statenzaal