Bezwaar tegen uitbreiding
'Driehoek' deels gegrond
M
r! Texelse scouts bij onthulling Londen Marius Roeper dijkgraaf in belangrijke periode |\yal zeggen
Namen graf krijgen
inhoud en dat raakt je'
.TEXELSE
5
COURANT"
In Memoriam
Veerboot aangekomen in Vlissingen
Indrukwekkend. Zo kan volgens
Marcel Bakker van Scouting Texel
de reis die acht Texelse scouts af
gelopen weekend naar Londen
maakten het beste worden om
schreven. De scouts woonden
zondag in de wijk Mortlake de ont
hulling bij van een plaquette ter
nagedachtenis aan de tien Engelse
zeeverkenners die in 1950 op Het
Kanaal om het leven kwamen en
waarvan Scouting Texel sindsdien
het gezamenlijke graf in Den Burg
verzorgt.
geeft dat het gevoel dat de zee
verkenners weer terug naar Mortlake
zijn gebracht.'
Na de dienst spraken de Texelse
scouts met de nabestaanden, beke
ken ze fotoalbums en hadden ze een
gezamenlijke lunch. De gesprekken
verliepen soms emotioneel. Bakker:
'We hebben ook veel nabestaanden
die we nog met kenden gesproken en
de adressenlijst uitgebreid. Er werd
ons ook nieuw archiefmateriaal over
de omgekomen zeeverkenners toe
gezegd.' De tien kwamen op 19 au-
staanden twee foto's van het clubhuis
aan de Bernhardlaan en het graf om
bij de plaquette te hangen. 'We ho
pen dat dat lukt. want dat mag eigen
lijk niet in de kerk. Maar de nabe
staanden gaan proberen de foto's
daar alsnog een plek te geven.' Tij
dens de dienst werden de Texelaars
door de sprekers diverse malen ge
noemd en hun aanwezigheid werd
zeer op prijs gesteld
De Texelse scouts, Nick Slijderink
senior en junior. Wouter Bakker. Peter
van der Voort. Truus Maas, Rodi Bak
ker. Ilona Wortel en Marcel Bakker,
vertrokken vrijdag naar Londen. Op
uitnodiging van het district waar ze
waarbij scouts de geboortedag vie
ren van Sir Robert Baden-Powell die
in 1907 de scouting oprichtte. 'We
De Texelse scouts, gezamenlijk met Engelse scouts, nabestaanden en de burgemeester vi
ketting en ambtsgewaad) bij de onthulde plaquette in de St. Mary the Virginkerk.
I
Als je voor onderhoud bij het graf
bent, kijk je naar hun namen, maar
namen op zich zeggen niks. In Lon
den spraken we met mensen die een
broer, een zus, een zoon of een doch
ter van de omgekomen scouts waren
en dan krijgen die namen op het graf
inhoud en raakt het je', vertelt Bak-
De Texelse scouts waren op uit
nodiging van de nabestaanden zon
dagaanwezig bij de onthulling van de
plaquette in de St. Mary the
Virginkerk. Die kerk staat in de wijk
waar de tien omgekomen zee
verkenners vandaan kwamen. Het
plakaat hing eerder in het clubhuis
van de zeeverkenners, maar moest
een nieuwe plek krijgen nadat het
clubhuis in 2000 was gesloten.
Ilona Wortel las tijdens de dienst een
gedicht voor en de scouts overhan
digden de familieleden een weckfles
met een voor hen bijzondere en emo
tionele lading. Bakker: 'We hadden in
die fles zand gestopt van de plek op
het strand waar Rein Smit destijds de
spiegel van het vergane schip van de
[zeeverkenners vond. Dat was ten
zuiden van De Koog. We hadden er
ook wat grond van het graf in gedaan,
naalden en dennenappels van de
boom die al sinds 1950 naast het graf
staat, een stukje boomschors en een
stekje van de skimmia die we in 1995
het graf hebben geplant. Die pot
wordt in de omgeving van de kerk
herbegraven. Voorde nabestaanden
gustus 1950 om het leven toen hun
zeilboot Wangle III op de terugweg
van Frankrijk naar Engeland door
onbekende oorzaak verging. Zes li
chamen spoelden aan op Texel. Ter
schelling en in de Duitse bocht. Op
verzoek van de nabestaanden wer
den de overleden zeeverkenners op
15 november dat jaar op de alge
mene begraafplaats in Den Burg ge
zamenlijk herbegraven. Op initiatief
van de nu 82-jarige Nick Slijderink
verbleven, woonden ze zaterdag in
Westminster Abbey de zogeheten
Baden-Powell Founders Day bij.
senior namen de Texelse scouts
daarna.de zorg over het graf op zich.
De scouts overhandigden de nabe-
VERVOLG VAN PAGINA 1
I
Hondenpoep
voor publieke kinderspeelplaatsen,
speelweides of zandbakken. De
groenstroken of randen langs het
Achterom horen echter veelal bij de
aangrenzende woningen en zijn dus
particulier eigendom. 'Dan geldt dit
artikel niet en is er geen sprake van
een strafbaar feit. De woningeigenaar
kan het natuurlijk wel verbieden.' Dat
gaat Come Witte niet ver genoeg. 'Je
moet het dan maar net zien. En
meestal is dat natuurlijk niet zo.' On
danks het feit dat er volgens de ge
meente regelmatig 'hartgrondig'
wordt geklaagd over poepoverlast. is
er nog steeds geen goede oplossing.
Witte zou het wel weten: 'Een
opruimplicht en een vette bekeuring
voor zulke hondenliefhebbers.'
Het college heeft het bezwaar dat
door de familie Roeper van Limiet-
weg 16 is gemaakt tegen uitbrei
ding van camping De Driehoek op
enkele punten gegrond verklaard.
Het betreft de door de camping nu
al veroorzaakte parkeeroverlast
langs de openbare weg en de mo
gelijke waardevermindering van de
woning, omdat deze straks tussen
het oude en het nieuwe camping
gedeelte staat. Verder moet de fa
milie Middelbos van De Driehoek
een inrichtingsplan maken voor
zowel het oude als het nieuwe
deel, waarbij onder andere op een
goede afschermende beplanting
wordt gelet. Mede aan de hand
daarvan wordt bepaald of de pro
cedure die de uitbreiding mogelijk
maakt, wordt voortgezet.
Reden van de uitbreiding is dat op het
huidige terrein niet meer kan worden
voldaan aan kwaliteitsnormen en de
brandveiligheidsvoorschriften. Om
aan alle eisen te voldoen, zouden
kampeerplaatsen moeten verdwij
nen, wat ten koste zou gaan van ren
tabiliteit en werkgelegenheid. De fa
milie Middelbos wil de camping
daarom uitbreiden met een terrein
van een hectare aan de andere kant
van de weg. Daarop moeten 25 cha
lets komen. Dat heeft tot gevolg dat
de tegenover De Driehoek staande
woning van de familie Roeper straks
viezig straatje, maar de
opt het
i Come Witte:Hef Achterom was altijd al
spuigaten uit.'
tussen de terremdelen staat en daar
door wellicht een stuk minder waard
wordt. Roeper zou daarom liever zien
dat nieuwe kampeerplaatsen op het
bestaande terrein worden gecreëerd,
wat mogelijk zou zijn door een met
meer in gebruik zijnd douche- en
toiletgebouw te slopen.
De familie Roeper had nog meer be
zwaren aangevoerd. Zo werd het
vreemd gevonden dat de gemeente
op Texel zoveel mogelijk grasland wil
behouden, maar in dit geval toch
meewerkt aan het veranderen van
grasland in een camping. Verder zegt
Roeper ervan op de hoogte te zijn
gebracht dat op het nieuwe deel 12
chalets komen, terwijl uit de nu ter
tafel liggende tekening blijkt dat het
er 25 worden, wat neerkomt op 100
slaapplaatsen. Dat het nieuwe deel
wordt geaccepteerd, hoewel het niet
aanluit op het oude. werd niet con
sequent gevonden. 'Bij camping De
Koorn-aar werd het ook met toege
staan'. Verder werd gevreesd voor
toenemende geluidsoverlast, de al
genoemde parkeeroverlast en het
verlies van vrij uitzicht op grasland en
duinen.
De meeste van deze bezwaren zijn
dus met gegrond geacht. Het be
zwaar tegen het parkeren in de berm
van de gemeentelijke weg werd ech
ter onderschreven, maar hieraan
wordt tegemoet gekomen. De fami
lie Middelbos moet ervoor zorgen dat
de auto's op eigen terrein worden
gezet.
Roeper kan de waardevermindering
van zijn woning mogelijk compense
ren door bij de gemeente een plan
schadeclaim in te dienen op grond
van artikel 49 van de Wet op de Ruim
telijke Ordening. In dat geval laat het
college zich adviseren door een ge
specialiseerd bureau.
Spreeuwenplaag
't Horntje kampt met een spreeuwen-
plaag. Volgens bewoonster Nelly
Broersma is het nog nooit zo erg ge
weest in die veertig jaar dat zij op 't
Horntje woont. 'Ze strijken 's avonds
massaal in de bomen neer en 's mor
gens rond een uur of acht vertrekken
ze weer. We hebben geen idee waar
ze vandaan komen, maar het zijn er
duizenden. En alles zit onder de
poep. We moeten dagelijks de ramen
wassen.'
Gedreven, nuchter en recht door
zee zijn eigenschappen die van
toepassing zijn op de vorige week
overleden oud-dijkgraaf Marius
Roeper. Hij stond bekend als een
Texelaar met visie, die partijen tot
elkaar wist te brengen.
Visie toonde Roeper, landbouwer op
hoeve Ora et Labora, al in zijn penode
als bestuurder bij de onafhankelijke
boerenorganisatie de Hollandse
Maatschappij voor Landbouw. Deze
bestond toen nog uit twee afdelin
gen, eentje voor Eierland en een voor
de rest van Texel, waarvan Roeper
voorzitter was. Hij voorzag dat door
het samengaan een krachtiger orga
nisatie zou ontstaan en bracht de
vertegenwoordigers van de verschil
lende afdelingen bij elkaar, om tot een
fusie te komen. Toen dat uiteindelijk
gebeurde, was hij net afgetreden. Zijn
bestuurlijke kwaliteiten gaven de
doorslag om Roeper in 1970 te be
noemen tot dijkgraaf van het in dat
jaar opgerichte Waterschap Texel,
dat was ontstaan uit een fusie van De
Dertig Polders, Eierland, de PH-pol-
der. Hoornder Nieuwland en De Kuil
en Waalenburg. Hij zou dijkgraaf blij
ven tot Jacques Dijt hem in 1985
opvolgde. Het bleek een belangrijke
DINSDAG 22 FEBRUARI 2005
periode voor het waterschap, omdat
in die tijd bijvoorbeeld het overgrote
deel van de Texelse dijken op Delta
hoogte werd gebracht, een klus
waarin Roeper veel te maken had met
de eveneens gedreven Bert Weijdt.
Roeper vond dat hij als dijkgraaf de
taak had om de mensen binnen het
waterschap te dienen. Hij keek ver
der dan het Marsdiep en als be
stuurslid van de Unie van Water
schappen leerde hij veel mensen uit
de waterschapswereld kennen. Die
kennis hield hij niet voor zichzelf, hij
nam ook medebestuurders mee naar
de overkant om ervaringen en ideeën
uit te wisselen. 'Een heel leerzame
periode', herinnert Dijt zich.
Na zijn aftreden als dijkgraaf bleef hij
actief binnen de Texelse samenle
ving. Toen pogingen om te komen tot
een nieuwe opzet van de WV, om zo
tot een krachtiger organisatie komen,
dreigden te mislukken, wist hij de
partijen tot elkaar te brengen, met als
resultaat een breed gedragen
promotieorganisatie, waarvan de
Texelse samenleving anno 2005 nog
steeds de vruchten plukt.
De gedrevenheid hield hij tot op hoge
leeftijd, evenals de interesse voor al
lerlei zaken. Na een kort ziekbed
overleed hij vorige week woensdag
op 85-jarige leeftijd.
de Londense wijk Mortlake (met ambts-
zaten daar met duizenden scouts uit
de hele wereld, waarvan de meesten
in uniform. We hoorden later dat het
uniek was dat we de Founders Day
in Westminster Abbey konden mee
maken. Er hangt daar een plaquette
waar Baden-Powell waar tijdens de
dienst kransen werden gelegd.'
Zaterdagmiddag trokken de
Texelaars Londen in om als toerist de
stad te verkennen. Ook daarbij was
de gedachte aan de zeeverkenners
soms aanwezig. 'We hebben een
vaartooht op de Thames gemaakt en
dan besef je je dat de zeeverkenners
daar in 1950 ook hebben gevaren
toen ze met hun tocht naar Frankrijk
begonnen.'
Politie vraagt
medewerking
bij onderzoek
De politie doet deze week telefo
nisch onderzoek naar criminaliteit
en onveiligheid onder de inwoners
van Noord-Holland Noord. Het be
treft een onderdeel van een lande
lijk onderzoek, dat tot doel heeft
inzicht te krijgen in welke delen
van de bevolking slachtoffer zijn
geworden van inbraak, fietsen
diefstal en andere vormen van cri
minaliteit.
Bankgarantie voor
nieuwe dental car
De Stichting Jeugdtandverzorging
Texel heeft een instelling gevonden
die garant wil staan voor een lening
voor de aanschaf van de nieuwe
dental car. De stichting kan daar
door bij de bank tegen een gunsti
ger rentetarief een lening afsluiten.
De garantstelling geeft de stichting
financieel gezien vrije lucht voor de
investering van €150.000,- en de
wetenschap daUJe exploitatielasten
lager kunnen uitvallen, omdat er min
der rente hoeft te worden betaald.
Welke instelling garant wil staan,
maakt penningmeester Harry Ran
niet bekend. 'Dat gebeurt misschien
later, als de instelling dat zelf aan
geeft. We hadden haar eigenlijk voor
een bijdrage aangeschreven, maar
die konden ze niet geven. Een garant
stelling hoorde wel tot de mogelijkhe
den.' De stichting vroeger eerder te
vergeefs bij de gemeente een
bankgarantie aan.
Volgens Ran is het het streven van de
stichting om ongeveer de helft van de
€150.000,- via een lening te verknj-
gen en de andere helft via eigen mid
delen en sponsoren bijeen te bren
gen. Voor dat laatste staat de teller
inmiddels op bijna zestigduizend
euro. De gemeente heeft de stichting
€12.000,- subsidie toegezegd en de
terugbetaling van een oud werk
kapitaal van €3933,- kwijtgeschol
den. Teso heeft €7500,- gedoneerd
en de Stichting tot steun van Groene
Kruis €10.000,-. Ook aan de
Rabotoncommissie en de Lions heeft
een stichting een bijdrage voor de
nieuwe jeugdtandartswagen ge
vraagd. Daarnaast beschikt de stich
ting over een eigen kapitaal van
€30.000,-.
De wagen wordt momenteel bij een
bedrijf in Westerbork tot tandarts
wagen omgebouwd. Een bedrijf uit
Groningen levert de tandarts-
apparatuur. Volgens Ran wordt nage
noeg alles nieuw. Vorig jaar, toen een
bankgarantie een onhaalbare kaart
leek te worden, zinspeelde de stich
ting even met de gedachte een deel
van de apparatuur uit de huidige bus
naar de nieuwe wagen over te heve
len om de kosten te drukken. Be
stuurslid Dick van Barneveld ver
wacht dat de wagen aan het begin
van het nieuwe schooljaar in gebruik
kan worden genomen. Het wordt de
vervanger van de huidige dental car
die uit 1975 dateert en verouderd is.
Registratie rampen
Het Rode Kruis is op zoek naar
Texelaars die een opleiding voor ad
ministratie tijdens rampen en groot
schalige incidenten willen volgen. Tij
dens calamiteiten roept het Rode
Kruis een zogeheten Centraal Regis
tratie- en Inlichtingen Bureau (CRIB)
bij elkaar dat telefonisch gegevens
van slachtoffers verzamelt en ver
wanten van informatie voorziet. De
organisatie gebruikt daarvoor een
snel en efficiënt internetsysteem.
Texelaars die interesse hebben, kun
nen tot 6 maart contact opnemen
met Marion Jensch, tel. 0229-
210245. Het Rode Kruis zoekt men
sen die computerervaring en admini
stratieve vaardigheden hebben.
Verder worden er vragen gesteld over
buurtproblemen, gevoelens van on
veiligheid, het functioneren van de
politie en preventie. Het onderzoek
wordt uitgevoerd in opdracht van de
ministeries van Justitie en Binnen
landse Zaken en van het politiekorps
Noord-Holland Noord. In heel Neder
land worden ruim 60.000 personen
van 15 jaar en ouder telefonisch on
dervraagd. In Noord-Holland Noord
zijn dat er 1250. Doordat het onder
zoek ieder jaar wordt uitgevoerd, is
het volgens de politie mogelijk trends
waar te nemen en te beoordelen of
problemen groter of kleiner zijn ge
worden en of het aantal slachtoffers
is gedaald of gestegen De politie
vraagt de medewerking van de be
volking. Politie, bestuur en openbaar
ministerie hechten veel waarde aan
het onderzoek, dat wordt uitgevoerd
door Intomart en de B&A Groep en
waarvan de resultaten naar verwach
ting in juli zullen worden gepresen
teerd.
1-1-2 DAAR RED JE LEVENS MEE
Paracentrum
Naar aanleiding van eerdere be
richtgeving maken wij van de gele
genheid gebruik om middels deze
ingezonden mededeling onze positie
uiteen te zetten. Deze positie is ook
het bestuur van de NV Luchthaven
Texel, de gemeente Texel, de heer
Alexander Beetz en een aantal ove
rige betrokkenen al enige tijd bekend.
Omdat wij in de afgelopen weken via
de daartoe gebruikelijke kanalen
geen inzicht konden verwerven in de
gegoedheid van de heer Beetz of zijn
operaties, hebben wij - bij gebrek aan
verdere informatie - om een gegoed
heidverklaring in de orde van grootte
van een bij een eventuele integrale
overname benodigd minimum eigen
vermogen gevraagd.
In ons laatste overleg met de heer
Beetz van afgelopen vrijdag hebben
wij dan ook - na het overhandigen
van de daartoe relevante informatie
- nogmaals verzocht om de bedoelde
gegoedheid verklanng.
Gezien de ontstane situatie staan wij
voor concrete beslissingen inzake het
aangaan van arbeidsverhoudingen
met derden en de zorgvuldigheid
daarin noopte ons de heer Beetz een
deadline te geven tot dinsdag (van
daag, red.) 14.00 uur.
Middels een schnjven aan onze
raadsman, mr. Duijn, heeft de heer
Beetz ons deze morgen een fax doen
toekomen waaruit niet viel op te ma
ken dat een gegoedheidsverklaring
als door ons bedoeld in het vooruit
zicht lag. De heer Beetz heeft het
overleg afgebroken, een vrijheid die
wij hem niet kunnen ontnemen en
waarvan wij dan nu zelf ook gebruik
maken.
Paracentrum Texel,
Jan Boyen Rienks.
De nieuwe Dokter Wagemaker is
gearriveerd bij Scheepswerf
Damen in Vlissingen. Na een reis
van 31 dagen meerde de Italiaanse
zeesleper Braveheart de nieuwe
veerboot afgelopen donderdag af
bij de Vlissingse scheepswerf,
waar hij verder wordt afgebouwd.
De Dokter Wagemaker heeft geen rus
tige reis achter de rug. Zowel op de
Middellandse Zee als in de Golf van
Biskaje werd het schip onderwerpen
aan windsnelheden tot windkracht
tien en golven van zes tot zeven me
ter hoog. Volgens directeur Rob Wor
tel sneuvelde onderweg het raam van
een deur in de stuurhut en kwam er
wat water binnen in de voorste voort
stuwingskamer. Voor de rest hebben
inspecties volgens Wortel geen an
dere schade van de 6700 kilometer
lange reis aan het licht gebracht. 'Dit
heeft hij dus alvast doorstaan
In Vlissingen wordt de komende
maanden verder gewerkt aan onder
meer de innchting van de salon en de
voorstuwing. Het projectteam van
Rint de Vries, Enk Ie Roux en Marcel
Vaillant dat in Roemenië de bouw be
geleidde, is in Vlissingen met Marco
Witte, Dirk Kooiman en Ronald Kui
per uitgebreid. Teso houdt vast aan
de opleveringsdatum van 1 juni.
'Maar het zal door de vertragingen
krap worden.'
De boot vertrok op dinsdag 18 januari
in Galatz, twee weken later dan ge
pland omdat de Braveheart voor een
spoedklus naar Salomki moest uitwij
ken. Op zaterdag 22 januan pas
seerde de nieuwe Dokter Wagemaker
de Bosporus bij Istanboel. nadat er
51 uur was gewacht op het klaren van
de mist. Een paar dagen later ont
stond opnieuw vertraging door het
slechte weer, waarna de Braveheart
beschutting zocht bij het eiland Nisos
Kithara. Op dinsdag 8 februari pas
seerde de nieuwe veerboot de Straat
van Gibraltar en volgde de vuurdoop
in de Golf van Biskaje.
De Dokter Wagemaker wordt door de Braveheart over de Westerschelde naar Vlissingen gevaren.
PROVINCIE
Noord -/Tïolland
PRAAT MEE OVER 395 MILJOEN VOOR
WEGEN EN OPENBAAR VERVOER
Provinciale Staten van Noord-Holland hebben in 2004 395 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in openbaar
vervoer en wegen in Noord-Holland. Met dit geld gaat de provincie zich richten op het opheffen van dringende knelpunten
die snel uitgevoerd kunnen worden en die grote investeringen vereisen. De projecten moeten bovendien passen in het
provinciaal beleid en uitgevoerd worden in samenwerking met andere parti|en. Ongeveer de helft van het geld gaat naar
voorzieningen voor het openbaar vervoer, de andere helft is voor wegen.
Er zijn 16 projecten geselecteerd. Omdat het budget hiervoor niet toereikend is, is een voorlopige prioriteitsvolgorde
aangegeven. De Provinciale Statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer organiseert hoorbi|eenkomsten om van de
bevolking te horen wat men van de pro|ectenlijst en de pnoriteitsvolgorde vindt
U bent van harte welkom:
dinsdag I maart 2005 in Hotel Haarlem-Zuid. Toekanweg 2 te Haarlem en
woensdag 2 maart 2005 in Hotel De Zandhorst, Gildestraat 2 te Heerhugowaard
Aanvang 19.45 uur Van 19 00 tot 19 45 uur gelegenheid voor vragen
Indien u het woord wilt voeren wordt u verzocht dat minimaal 24 u
Meer informatie:
www.noordholland.nl/themaJnieuws/actueel/in
n tevoren te laten weten
Voor informatie over de bijeenkomst, toezending proiectenlijst en aanmelding als spreker:
Marjo Spoor, provincie Noord-Holland tel: 023 5I4 53 08. e-mail spoorm@noord-holland.nl