Bezwaar tegen uitbreiding 'Driehoek' deels gegrond M r! Texelse scouts bij onthulling Londen Marius Roeper dijkgraaf in belangrijke periode |\yal zeggen Namen graf krijgen inhoud en dat raakt je' .TEXELSE 5 COURANT" In Memoriam Veerboot aangekomen in Vlissingen Indrukwekkend. Zo kan volgens Marcel Bakker van Scouting Texel de reis die acht Texelse scouts af gelopen weekend naar Londen maakten het beste worden om schreven. De scouts woonden zondag in de wijk Mortlake de ont hulling bij van een plaquette ter nagedachtenis aan de tien Engelse zeeverkenners die in 1950 op Het Kanaal om het leven kwamen en waarvan Scouting Texel sindsdien het gezamenlijke graf in Den Burg verzorgt. geeft dat het gevoel dat de zee verkenners weer terug naar Mortlake zijn gebracht.' Na de dienst spraken de Texelse scouts met de nabestaanden, beke ken ze fotoalbums en hadden ze een gezamenlijke lunch. De gesprekken verliepen soms emotioneel. Bakker: 'We hebben ook veel nabestaanden die we nog met kenden gesproken en de adressenlijst uitgebreid. Er werd ons ook nieuw archiefmateriaal over de omgekomen zeeverkenners toe gezegd.' De tien kwamen op 19 au- staanden twee foto's van het clubhuis aan de Bernhardlaan en het graf om bij de plaquette te hangen. 'We ho pen dat dat lukt. want dat mag eigen lijk niet in de kerk. Maar de nabe staanden gaan proberen de foto's daar alsnog een plek te geven.' Tij dens de dienst werden de Texelaars door de sprekers diverse malen ge noemd en hun aanwezigheid werd zeer op prijs gesteld De Texelse scouts, Nick Slijderink senior en junior. Wouter Bakker. Peter van der Voort. Truus Maas, Rodi Bak ker. Ilona Wortel en Marcel Bakker, vertrokken vrijdag naar Londen. Op uitnodiging van het district waar ze waarbij scouts de geboortedag vie ren van Sir Robert Baden-Powell die in 1907 de scouting oprichtte. 'We De Texelse scouts, gezamenlijk met Engelse scouts, nabestaanden en de burgemeester vi ketting en ambtsgewaad) bij de onthulde plaquette in de St. Mary the Virginkerk. I Als je voor onderhoud bij het graf bent, kijk je naar hun namen, maar namen op zich zeggen niks. In Lon den spraken we met mensen die een broer, een zus, een zoon of een doch ter van de omgekomen scouts waren en dan krijgen die namen op het graf inhoud en raakt het je', vertelt Bak- De Texelse scouts waren op uit nodiging van de nabestaanden zon dagaanwezig bij de onthulling van de plaquette in de St. Mary the Virginkerk. Die kerk staat in de wijk waar de tien omgekomen zee verkenners vandaan kwamen. Het plakaat hing eerder in het clubhuis van de zeeverkenners, maar moest een nieuwe plek krijgen nadat het clubhuis in 2000 was gesloten. Ilona Wortel las tijdens de dienst een gedicht voor en de scouts overhan digden de familieleden een weckfles met een voor hen bijzondere en emo tionele lading. Bakker: 'We hadden in die fles zand gestopt van de plek op het strand waar Rein Smit destijds de spiegel van het vergane schip van de [zeeverkenners vond. Dat was ten zuiden van De Koog. We hadden er ook wat grond van het graf in gedaan, naalden en dennenappels van de boom die al sinds 1950 naast het graf staat, een stukje boomschors en een stekje van de skimmia die we in 1995 het graf hebben geplant. Die pot wordt in de omgeving van de kerk herbegraven. Voorde nabestaanden gustus 1950 om het leven toen hun zeilboot Wangle III op de terugweg van Frankrijk naar Engeland door onbekende oorzaak verging. Zes li chamen spoelden aan op Texel. Ter schelling en in de Duitse bocht. Op verzoek van de nabestaanden wer den de overleden zeeverkenners op 15 november dat jaar op de alge mene begraafplaats in Den Burg ge zamenlijk herbegraven. Op initiatief van de nu 82-jarige Nick Slijderink verbleven, woonden ze zaterdag in Westminster Abbey de zogeheten Baden-Powell Founders Day bij. senior namen de Texelse scouts daarna.de zorg over het graf op zich. De scouts overhandigden de nabe- VERVOLG VAN PAGINA 1 I Hondenpoep voor publieke kinderspeelplaatsen, speelweides of zandbakken. De groenstroken of randen langs het Achterom horen echter veelal bij de aangrenzende woningen en zijn dus particulier eigendom. 'Dan geldt dit artikel niet en is er geen sprake van een strafbaar feit. De woningeigenaar kan het natuurlijk wel verbieden.' Dat gaat Come Witte niet ver genoeg. 'Je moet het dan maar net zien. En meestal is dat natuurlijk niet zo.' On danks het feit dat er volgens de ge meente regelmatig 'hartgrondig' wordt geklaagd over poepoverlast. is er nog steeds geen goede oplossing. Witte zou het wel weten: 'Een opruimplicht en een vette bekeuring voor zulke hondenliefhebbers.' Het college heeft het bezwaar dat door de familie Roeper van Limiet- weg 16 is gemaakt tegen uitbrei ding van camping De Driehoek op enkele punten gegrond verklaard. Het betreft de door de camping nu al veroorzaakte parkeeroverlast langs de openbare weg en de mo gelijke waardevermindering van de woning, omdat deze straks tussen het oude en het nieuwe camping gedeelte staat. Verder moet de fa milie Middelbos van De Driehoek een inrichtingsplan maken voor zowel het oude als het nieuwe deel, waarbij onder andere op een goede afschermende beplanting wordt gelet. Mede aan de hand daarvan wordt bepaald of de pro cedure die de uitbreiding mogelijk maakt, wordt voortgezet. Reden van de uitbreiding is dat op het huidige terrein niet meer kan worden voldaan aan kwaliteitsnormen en de brandveiligheidsvoorschriften. Om aan alle eisen te voldoen, zouden kampeerplaatsen moeten verdwij nen, wat ten koste zou gaan van ren tabiliteit en werkgelegenheid. De fa milie Middelbos wil de camping daarom uitbreiden met een terrein van een hectare aan de andere kant van de weg. Daarop moeten 25 cha lets komen. Dat heeft tot gevolg dat de tegenover De Driehoek staande woning van de familie Roeper straks viezig straatje, maar de opt het i Come Witte:Hef Achterom was altijd al spuigaten uit.' tussen de terremdelen staat en daar door wellicht een stuk minder waard wordt. Roeper zou daarom liever zien dat nieuwe kampeerplaatsen op het bestaande terrein worden gecreëerd, wat mogelijk zou zijn door een met meer in gebruik zijnd douche- en toiletgebouw te slopen. De familie Roeper had nog meer be zwaren aangevoerd. Zo werd het vreemd gevonden dat de gemeente op Texel zoveel mogelijk grasland wil behouden, maar in dit geval toch meewerkt aan het veranderen van grasland in een camping. Verder zegt Roeper ervan op de hoogte te zijn gebracht dat op het nieuwe deel 12 chalets komen, terwijl uit de nu ter tafel liggende tekening blijkt dat het er 25 worden, wat neerkomt op 100 slaapplaatsen. Dat het nieuwe deel wordt geaccepteerd, hoewel het niet aanluit op het oude. werd niet con sequent gevonden. 'Bij camping De Koorn-aar werd het ook met toege staan'. Verder werd gevreesd voor toenemende geluidsoverlast, de al genoemde parkeeroverlast en het verlies van vrij uitzicht op grasland en duinen. De meeste van deze bezwaren zijn dus met gegrond geacht. Het be zwaar tegen het parkeren in de berm van de gemeentelijke weg werd ech ter onderschreven, maar hieraan wordt tegemoet gekomen. De fami lie Middelbos moet ervoor zorgen dat de auto's op eigen terrein worden gezet. Roeper kan de waardevermindering van zijn woning mogelijk compense ren door bij de gemeente een plan schadeclaim in te dienen op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruim telijke Ordening. In dat geval laat het college zich adviseren door een ge specialiseerd bureau. Spreeuwenplaag 't Horntje kampt met een spreeuwen- plaag. Volgens bewoonster Nelly Broersma is het nog nooit zo erg ge weest in die veertig jaar dat zij op 't Horntje woont. 'Ze strijken 's avonds massaal in de bomen neer en 's mor gens rond een uur of acht vertrekken ze weer. We hebben geen idee waar ze vandaan komen, maar het zijn er duizenden. En alles zit onder de poep. We moeten dagelijks de ramen wassen.' Gedreven, nuchter en recht door zee zijn eigenschappen die van toepassing zijn op de vorige week overleden oud-dijkgraaf Marius Roeper. Hij stond bekend als een Texelaar met visie, die partijen tot elkaar wist te brengen. Visie toonde Roeper, landbouwer op hoeve Ora et Labora, al in zijn penode als bestuurder bij de onafhankelijke boerenorganisatie de Hollandse Maatschappij voor Landbouw. Deze bestond toen nog uit twee afdelin gen, eentje voor Eierland en een voor de rest van Texel, waarvan Roeper voorzitter was. Hij voorzag dat door het samengaan een krachtiger orga nisatie zou ontstaan en bracht de vertegenwoordigers van de verschil lende afdelingen bij elkaar, om tot een fusie te komen. Toen dat uiteindelijk gebeurde, was hij net afgetreden. Zijn bestuurlijke kwaliteiten gaven de doorslag om Roeper in 1970 te be noemen tot dijkgraaf van het in dat jaar opgerichte Waterschap Texel, dat was ontstaan uit een fusie van De Dertig Polders, Eierland, de PH-pol- der. Hoornder Nieuwland en De Kuil en Waalenburg. Hij zou dijkgraaf blij ven tot Jacques Dijt hem in 1985 opvolgde. Het bleek een belangrijke DINSDAG 22 FEBRUARI 2005 periode voor het waterschap, omdat in die tijd bijvoorbeeld het overgrote deel van de Texelse dijken op Delta hoogte werd gebracht, een klus waarin Roeper veel te maken had met de eveneens gedreven Bert Weijdt. Roeper vond dat hij als dijkgraaf de taak had om de mensen binnen het waterschap te dienen. Hij keek ver der dan het Marsdiep en als be stuurslid van de Unie van Water schappen leerde hij veel mensen uit de waterschapswereld kennen. Die kennis hield hij niet voor zichzelf, hij nam ook medebestuurders mee naar de overkant om ervaringen en ideeën uit te wisselen. 'Een heel leerzame periode', herinnert Dijt zich. Na zijn aftreden als dijkgraaf bleef hij actief binnen de Texelse samenle ving. Toen pogingen om te komen tot een nieuwe opzet van de WV, om zo tot een krachtiger organisatie komen, dreigden te mislukken, wist hij de partijen tot elkaar te brengen, met als resultaat een breed gedragen promotieorganisatie, waarvan de Texelse samenleving anno 2005 nog steeds de vruchten plukt. De gedrevenheid hield hij tot op hoge leeftijd, evenals de interesse voor al lerlei zaken. Na een kort ziekbed overleed hij vorige week woensdag op 85-jarige leeftijd. de Londense wijk Mortlake (met ambts- zaten daar met duizenden scouts uit de hele wereld, waarvan de meesten in uniform. We hoorden later dat het uniek was dat we de Founders Day in Westminster Abbey konden mee maken. Er hangt daar een plaquette waar Baden-Powell waar tijdens de dienst kransen werden gelegd.' Zaterdagmiddag trokken de Texelaars Londen in om als toerist de stad te verkennen. Ook daarbij was de gedachte aan de zeeverkenners soms aanwezig. 'We hebben een vaartooht op de Thames gemaakt en dan besef je je dat de zeeverkenners daar in 1950 ook hebben gevaren toen ze met hun tocht naar Frankrijk begonnen.' Politie vraagt medewerking bij onderzoek De politie doet deze week telefo nisch onderzoek naar criminaliteit en onveiligheid onder de inwoners van Noord-Holland Noord. Het be treft een onderdeel van een lande lijk onderzoek, dat tot doel heeft inzicht te krijgen in welke delen van de bevolking slachtoffer zijn geworden van inbraak, fietsen diefstal en andere vormen van cri minaliteit. Bankgarantie voor nieuwe dental car De Stichting Jeugdtandverzorging Texel heeft een instelling gevonden die garant wil staan voor een lening voor de aanschaf van de nieuwe dental car. De stichting kan daar door bij de bank tegen een gunsti ger rentetarief een lening afsluiten. De garantstelling geeft de stichting financieel gezien vrije lucht voor de investering van €150.000,- en de wetenschap daUJe exploitatielasten lager kunnen uitvallen, omdat er min der rente hoeft te worden betaald. Welke instelling garant wil staan, maakt penningmeester Harry Ran niet bekend. 'Dat gebeurt misschien later, als de instelling dat zelf aan geeft. We hadden haar eigenlijk voor een bijdrage aangeschreven, maar die konden ze niet geven. Een garant stelling hoorde wel tot de mogelijkhe den.' De stichting vroeger eerder te vergeefs bij de gemeente een bankgarantie aan. Volgens Ran is het het streven van de stichting om ongeveer de helft van de €150.000,- via een lening te verknj- gen en de andere helft via eigen mid delen en sponsoren bijeen te bren gen. Voor dat laatste staat de teller inmiddels op bijna zestigduizend euro. De gemeente heeft de stichting €12.000,- subsidie toegezegd en de terugbetaling van een oud werk kapitaal van €3933,- kwijtgeschol den. Teso heeft €7500,- gedoneerd en de Stichting tot steun van Groene Kruis €10.000,-. Ook aan de Rabotoncommissie en de Lions heeft een stichting een bijdrage voor de nieuwe jeugdtandartswagen ge vraagd. Daarnaast beschikt de stich ting over een eigen kapitaal van €30.000,-. De wagen wordt momenteel bij een bedrijf in Westerbork tot tandarts wagen omgebouwd. Een bedrijf uit Groningen levert de tandarts- apparatuur. Volgens Ran wordt nage noeg alles nieuw. Vorig jaar, toen een bankgarantie een onhaalbare kaart leek te worden, zinspeelde de stich ting even met de gedachte een deel van de apparatuur uit de huidige bus naar de nieuwe wagen over te heve len om de kosten te drukken. Be stuurslid Dick van Barneveld ver wacht dat de wagen aan het begin van het nieuwe schooljaar in gebruik kan worden genomen. Het wordt de vervanger van de huidige dental car die uit 1975 dateert en verouderd is. Registratie rampen Het Rode Kruis is op zoek naar Texelaars die een opleiding voor ad ministratie tijdens rampen en groot schalige incidenten willen volgen. Tij dens calamiteiten roept het Rode Kruis een zogeheten Centraal Regis tratie- en Inlichtingen Bureau (CRIB) bij elkaar dat telefonisch gegevens van slachtoffers verzamelt en ver wanten van informatie voorziet. De organisatie gebruikt daarvoor een snel en efficiënt internetsysteem. Texelaars die interesse hebben, kun nen tot 6 maart contact opnemen met Marion Jensch, tel. 0229- 210245. Het Rode Kruis zoekt men sen die computerervaring en admini stratieve vaardigheden hebben. Verder worden er vragen gesteld over buurtproblemen, gevoelens van on veiligheid, het functioneren van de politie en preventie. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Justitie en Binnen landse Zaken en van het politiekorps Noord-Holland Noord. In heel Neder land worden ruim 60.000 personen van 15 jaar en ouder telefonisch on dervraagd. In Noord-Holland Noord zijn dat er 1250. Doordat het onder zoek ieder jaar wordt uitgevoerd, is het volgens de politie mogelijk trends waar te nemen en te beoordelen of problemen groter of kleiner zijn ge worden en of het aantal slachtoffers is gedaald of gestegen De politie vraagt de medewerking van de be volking. Politie, bestuur en openbaar ministerie hechten veel waarde aan het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door Intomart en de B&A Groep en waarvan de resultaten naar verwach ting in juli zullen worden gepresen teerd. 1-1-2 DAAR RED JE LEVENS MEE Paracentrum Naar aanleiding van eerdere be richtgeving maken wij van de gele genheid gebruik om middels deze ingezonden mededeling onze positie uiteen te zetten. Deze positie is ook het bestuur van de NV Luchthaven Texel, de gemeente Texel, de heer Alexander Beetz en een aantal ove rige betrokkenen al enige tijd bekend. Omdat wij in de afgelopen weken via de daartoe gebruikelijke kanalen geen inzicht konden verwerven in de gegoedheid van de heer Beetz of zijn operaties, hebben wij - bij gebrek aan verdere informatie - om een gegoed heidverklaring in de orde van grootte van een bij een eventuele integrale overname benodigd minimum eigen vermogen gevraagd. In ons laatste overleg met de heer Beetz van afgelopen vrijdag hebben wij dan ook - na het overhandigen van de daartoe relevante informatie - nogmaals verzocht om de bedoelde gegoedheid verklanng. Gezien de ontstane situatie staan wij voor concrete beslissingen inzake het aangaan van arbeidsverhoudingen met derden en de zorgvuldigheid daarin noopte ons de heer Beetz een deadline te geven tot dinsdag (van daag, red.) 14.00 uur. Middels een schnjven aan onze raadsman, mr. Duijn, heeft de heer Beetz ons deze morgen een fax doen toekomen waaruit niet viel op te ma ken dat een gegoedheidsverklaring als door ons bedoeld in het vooruit zicht lag. De heer Beetz heeft het overleg afgebroken, een vrijheid die wij hem niet kunnen ontnemen en waarvan wij dan nu zelf ook gebruik maken. Paracentrum Texel, Jan Boyen Rienks. De nieuwe Dokter Wagemaker is gearriveerd bij Scheepswerf Damen in Vlissingen. Na een reis van 31 dagen meerde de Italiaanse zeesleper Braveheart de nieuwe veerboot afgelopen donderdag af bij de Vlissingse scheepswerf, waar hij verder wordt afgebouwd. De Dokter Wagemaker heeft geen rus tige reis achter de rug. Zowel op de Middellandse Zee als in de Golf van Biskaje werd het schip onderwerpen aan windsnelheden tot windkracht tien en golven van zes tot zeven me ter hoog. Volgens directeur Rob Wor tel sneuvelde onderweg het raam van een deur in de stuurhut en kwam er wat water binnen in de voorste voort stuwingskamer. Voor de rest hebben inspecties volgens Wortel geen an dere schade van de 6700 kilometer lange reis aan het licht gebracht. 'Dit heeft hij dus alvast doorstaan In Vlissingen wordt de komende maanden verder gewerkt aan onder meer de innchting van de salon en de voorstuwing. Het projectteam van Rint de Vries, Enk Ie Roux en Marcel Vaillant dat in Roemenië de bouw be geleidde, is in Vlissingen met Marco Witte, Dirk Kooiman en Ronald Kui per uitgebreid. Teso houdt vast aan de opleveringsdatum van 1 juni. 'Maar het zal door de vertragingen krap worden.' De boot vertrok op dinsdag 18 januari in Galatz, twee weken later dan ge pland omdat de Braveheart voor een spoedklus naar Salomki moest uitwij ken. Op zaterdag 22 januan pas seerde de nieuwe Dokter Wagemaker de Bosporus bij Istanboel. nadat er 51 uur was gewacht op het klaren van de mist. Een paar dagen later ont stond opnieuw vertraging door het slechte weer, waarna de Braveheart beschutting zocht bij het eiland Nisos Kithara. Op dinsdag 8 februari pas seerde de nieuwe veerboot de Straat van Gibraltar en volgde de vuurdoop in de Golf van Biskaje. De Dokter Wagemaker wordt door de Braveheart over de Westerschelde naar Vlissingen gevaren. PROVINCIE Noord -/Tïolland PRAAT MEE OVER 395 MILJOEN VOOR WEGEN EN OPENBAAR VERVOER Provinciale Staten van Noord-Holland hebben in 2004 395 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in openbaar vervoer en wegen in Noord-Holland. Met dit geld gaat de provincie zich richten op het opheffen van dringende knelpunten die snel uitgevoerd kunnen worden en die grote investeringen vereisen. De projecten moeten bovendien passen in het provinciaal beleid en uitgevoerd worden in samenwerking met andere parti|en. Ongeveer de helft van het geld gaat naar voorzieningen voor het openbaar vervoer, de andere helft is voor wegen. Er zijn 16 projecten geselecteerd. Omdat het budget hiervoor niet toereikend is, is een voorlopige prioriteitsvolgorde aangegeven. De Provinciale Statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer organiseert hoorbi|eenkomsten om van de bevolking te horen wat men van de pro|ectenlijst en de pnoriteitsvolgorde vindt U bent van harte welkom: dinsdag I maart 2005 in Hotel Haarlem-Zuid. Toekanweg 2 te Haarlem en woensdag 2 maart 2005 in Hotel De Zandhorst, Gildestraat 2 te Heerhugowaard Aanvang 19.45 uur Van 19 00 tot 19 45 uur gelegenheid voor vragen Indien u het woord wilt voeren wordt u verzocht dat minimaal 24 u Meer informatie: www.noordholland.nl/themaJnieuws/actueel/in n tevoren te laten weten Voor informatie over de bijeenkomst, toezending proiectenlijst en aanmelding als spreker: Marjo Spoor, provincie Noord-Holland tel: 023 5I4 53 08. e-mail spoorm@noord-holland.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 5