Wraak en jaloezie zet
verhouding op scherp
Groot en klein genieten
van sprookje over tijd
De nieuwe
Texeltoerist
SVC voert verrassend goed stuk op
2 COURANT
Wat ik zeggen wou...
Oosterend
Agenda E
5
3nv2
Z
teso
texelseScouran
Spanning en vermaak in
Vanaf nu
verkrijgbaar
DINSDAG 12 APRIL 2005
TEXELSE
Alles kan misgaan, ledereen kan alles verliezen. Het zijn
gedachten die opeens opkomen aan het begin van het laatste
bedrijf van het stuk Jaloezieën dat SVC zaterdagavond in het
Eierlandsche Huis opvoerde. Wraak, jaloezie en de gekrenkte
trots van één van de speelsters dreigen de verhoudingen tus
sen vier personen ernstig te verstoren.
Tegen het einde van het stuk draait
alles om de wraak en jaloezie van
de succesvolle actrice Rosa Ouds
hoorn (gespeeld door Ivonne Boom).
Zij zet de onderlinge verhoudingen
op scherp door tegen haar moeder
(Karin Gaasbeek) en haar man Cha-
rel (Chris de Lussanet) te vertellen
dat zij naar bed is geweest met een
recensent (Rob Bodegraven). De
kwestie is pijnlijk, omdat de recen
sent en haar moeder een band aan
het opbouwen zijn en haar man is
ook niet echt blij met de medede
ling.
De toeschouwer weet door het ver
nuftig opgebouwd spel dat Rosa
bewust aan het liegen is, maar haar
moeder en recensent Alfred de
Baan ontberen die kennis en vooral
de goedbedoelende Alfred lijkt daar
het slachtoffer van te worden. Voor
komedies te spelen, maar had onder
leiding van regisseur Roel de Waard
de tanden in een pittig stuk van
Haye van der Heyden gezet. Het
verhaal hoeft met eerst op gang te
komen, heeft diepgang en prikkelt
voortdurend de vraag hoe de ver
houdingen tussen de vier persona
ges zich ontwikkelen. Hoofdthema
is het plan van de moeder om bij
Rosa en Charel in te trekken. Na de
dood van haar man wil ze niet meer
alleen wonen. Rosa ziet het abso
luut niet zitten om haar moeder in
huis te nemen.
Goed
Jaloezieën is een stuk dat het in zich
heeft om goed te worden gespeeld
en SVC doet dat. De vier spelen
elk met overtuiging. De knapste
prestatie is in handen van de debu-
de egocentrische Rosa telt echter terende De Lussanet. Hij nam pas
alleen haar wraak. De gevoelens
van anderen zijn ondergeschikt. Met
Alfred heeft ze een appeltje te schil-
vijf weken geleden de rol van Cha
rel over, omdat de oorspronkelijke
speler wegens familieomstandighe-
len vanwege zijn recensies en haar den had afgehaakt. Ondanks de
moeder en haar man wil ze terug- korte voorbereidingstijd doet hij niet
pakken omdat zij met elkaar naar onder voor de anderen.Met verve
bed zijn geweest. Het publiek weet
dan inmiddels dat de twee min of
meer onbedoeld door Rosa's alleen
heerschappij in eikaars armen zijn
gedreven, waardoor hun slippertje
enigszins is te vergoeilijken is. Rosa
ziet alleen dat zij is benadeeld en
dat kan ze niet laten zitten.
Vernuftig en knap is niet alleen de
opbouw van het stuk, maar ook het
verhaal zelf en het spel van Boom,
Gaasbeek, De Lussanet en Bode
graven. SVC brak zaterdagavond
met de gewoonte om voorspelbare
zet De Lussanet een ogenschijn
lijke cynische, weinig voorstellende,
teveel drinkende en weinig sympa
thie oogstende man neer. Naarmate
het stuk vordert, wordt duidelijk dat
hij wel degelijk iets voorstelt, maar
dat dat in het met valt bij alle aan
dacht die Rosa voor zichzelf opeist.
Het leidt tot een groeiende sympa
thie voor Charel en een toenemende
antipathie tegen Rosa.
Boom weet goed raad met de rol
van de veeleisende actrice. Ver-
ongelijktheid en boosheid wisselen
elkaar af, ze haalt ongemeen fel uit
als haar de niet altijd rooskleurige
waarheid wordt verteld en ontpopt
zich steeds meer als een ronduit
onaangenaam karakter. Sterk punt
van Boom is dat zij niet overdrijft
en haar personage ook niet als een
typetje neerzet. Het onaangename
verdwijnt als Charel zijn koffers pakt
en daadwerkelijk een tijdje het huis
uitgaat. Rosa blijkt toch ongerust te
kunnen zijn als hij weg is en opeens
neemt ze het voor haar man op
als haar moeder opmerkingen over
hem maakt.
Bodegraven speelt een bijzondere
rol. Zijn personage verschijnt in het
begin alleen tussen de bednjven
door op het toneel als de gordijnen
dicht zijn en staat letterlijk en figuur
lijk buiten het spel. In eerste instan
tie is het onduidelijk wie die man
is die vertelt over een vrouw die hij
op een toneelavond heeft ontmoet.
Gaandeweg wordt duidelijk dat hij
de door Rosa zo gehate recensent
Alfred is en dat de moeder van
Rosa die bijzondere vrouw is die
hij heeft leren kennen. Na de pauze
wordt Alfred onderdeel van het spel
en doet hij mee met de anderen.
Tussen de bedrijven door blijft hij
echter solo verschijnen en vertelt hij
al min of meer over een gebeurtenis
die later in het gezelschap van de
anderen nog eens aan bod komt.
Door zijn eerdere verschijningen en
manier van vertellen, is Alfred een
geloofwaardig persoon geworden
en weet het publiek dat Rosa liegt
als zij v.ertelt met hem te hebben
geslapen; Een paar minuten eerder
heeft Alfred net verteld dat Rosa
de hele nacht bij hem heeft zitten
praten.
Herkenbaar
De moeder krijgt eveneens diep
gang en herkenbare trekken doordat
Gaasbeek haar zowel schuldbewust,
verdrietig of boos laat zijn. De och
tend nadat ze met haar schoonzoon
heeft geslapen loopt ze geslagen
en schuldbewust over het podium,
verdriet toont ze als ze praat over
de eenzaamheid sinds het overlij
den van haar man en boos is ze als
aan het eind blijkt dat haar dochter
haar een loer heeft willen draai
en. Nadat Rosa haar leugen heeft
bekend en triomfantelijk '1-1' roept,
dreigt even een weinig verrassend
slot waarbij alles en iedereen elkaar
in de armen valt. Die vlieger gaat
echter niet. De moeder jaagt haar
dochter en schoonzoon de deur uit
en ook Alfred kan vertrekken. In al
haar woede trekt ze een compleet
stel gordijnen van de muur, waarna
een diepe stilte op het toneel en in
de zaal valt. Het is de stilte waar
de moeder zo bang voor was en
waarom ze bij haar dochter wilde
intrekken. Zacht roept ze naar de
anderen of ze nog aanwezig zijn.
Voor de toeschouwers was het even
wennen dat SVC het na jaren over
een andere boeg gooide, maar de
spelers toonden dat ze het in zich
hadden om het veel tekst bevat
tende stuk te spelen. Voor de bege
leiding hadden ze ook niet de min
sten in huis. De Waard werkte in
het verleden aan de overkant met
semi-professionele gezelschap
pen en Wilma Laan souffleerde het
gezelschap. Het was jammer voor
SVC ze dat de zaal niet helemaal
was uitverkocht, want dat had de
uitvoering zeker verdiend.
Tekst en foto Jeroen van Hattum
Hutje op de hei
In de Texelse Courant van 5 april
geeft Christja Mees-Henny van 'het
hutje op de hei' haar mening over
de recente ingreep in De Ploege-
landen. De toon van het hele stuk
kwam op mij nogal uit de hoogte
over. Eerst geeft ze een sneer naar
andere ontwikkelingen op Texel,
waar het volgens haar vooral om de
negotie (of in gewoon Nederlands:
de handel) gaat. Daarna geeft zij
aan dat het huisje aan renovatie toe
was. Zo kon het gebeuren dat het
hutje volledig plat ging (renovatie?)
en er uit het niets ter plekke een
organisch bouwsel verscheen. Een
ontwerp dat geïnspireerd zou zijn
door de oorspronkelijke situatie ter
plaatse, namelijk een heideveldje.
Dit laatste zal wel kloppen, maar
het is natuurlijk wel duidelijk dat
hier toen geen vakantiehuisje stond
dat ook nog goed -verhuurd werd.
Vervolgens wordt de opmerking
gemaakt dat de ingreep meer naar
de toekomst dan naar het verle-
Els Whyte, zelf aan het bedenken.
Er werd een verhaallijn uitgezet,
karakters bedacht, geïmproviseerd,
bandopnames gemaakt, teksten
uitgewerkt en grappen geschreven.
Een langdurig en intensief proces,
waarbij er zelfs kort voor de uitvoe
ring nog wijzigingen in het stuk wer
den aangebracht. Doordat vrijwel
iedereen binnen de toneelgroep er
bij werd betrokken en ideeën lever
de, groeiden de acteurs in hun spel
en was geen souffleur nodig. Knap
was dat het stuk spannend en leuk
was voor kinderen, maar dat het
- onder meer door de grapjes - ook
vermaak bood voor volwassenen.
Voor het goede begrip van de klein
tjes keerden sommige uitspraken
vaker terug. Meester in het herhalen
van belangrijke passages was Ger
de Jong, die als Zandloper bleef
benadrukken dat de sprookjesklok
niet stil mocht komen te staan. Hij
etaleerde een staaltje sterke acteer-
kunst, net als Cees-Aris Trap als
Stopwatch, wiens drukke en luid
ruchtige gedrag een fraai contrast
vormde. Lovenswaardig was ook de
invulling die Meta Maas aan de heks
gaf, met de snerpende stem een
karakter waar de slechtigheid vanaf
droop. Gedegen acteerwerk werd
ook geleverd door de drie kleintjes,
gespeeld door Charissa van Andel,
Karin Nauta en Yvon Bonne. Ze
legden allen veel overtuiging in hun
rollen en speelden zonder schroom,
vlot en natuurlijk. Dezelfde compli
menten zijn van toepassing op Jos
Grisnigt, Bettie Boks en José Ellen,
die de kabouters Stroffel, Struner
en Slisser speelden. Een pluim is er
ook voor Anke van Harten, Lisette
Daalder en Ria Betsema, die in de
huid waren gekropen van bosgees
ten Eust, Njord en Suud, en Roelie
Zandee. Margrethe Blom en Mari
anne van Alpen, die vorm gaven
aan de trollen Knurft, Brok en Narg.
Allemaal figuren die bijdroegen aan
het vermaak. Het al eerder geprezen
decor werd gebouwd door Cees-
Aris Trap, Ger de Jong, Willem Hart,
Biem Vlaming en Ina Schrama. Voor
de sprookjesachtige lichteffecten
zorgde Aad Zegers, het geluid werd
verzorgd door Jeroen Nauta.
Gerard Timmerman
den wijst. Deze opmerking over
de toekomst is denk ik terecht,
want nu brengt het huisje goed geld
op. In het stukje lijkt het trouwens
bijna een gunst dat het beschikbaar
wordt gesteld voor de verhuur. Het
is zo ongeveer het duurste vierper-
soons huisje dat Kobeko verhuurt.
En brengt het huisje nu ook niet
zoveel op door het natuurproject dat
Staatsbosbeheer hier uitgevoerd en
betaald heeft? Kortom, het blijft een
vreemd geval, waar voor mij altijd
een luchtje aan zal blijven zitten.
Henk Hilstra,
De Koog.
Boerenbouwkunst
Wilma Eelman spreekt donder
dagavond in de openbare biblio
theek aan de Drijverstraat in Den
Burg over '450 jaar boerderijbouw
op het oude land en in de polder'.
De lezing begint om 20.00 uur, de
toegang bedraagt €2,-
Ter sprake komen Texelse, Noord-
Hollandse, Groninger, Zeeuwse
en Zuid-Hollandse boerderijen op
Texel. Ter illustratie neemt Eelman
fotoboeken van de stolpeninventa-
risatie uit 2002 mee en een repro
ductie van een landmeterskaart uit
1596 van (een gedeelte van) Texel.
Deze fotoboeken zijn onderdeel van
een presentatie die de bibliotheek
in samenwerking met het Agrarisch
en Wagenmuseum in De Waal van
12 tot en met 29 april houdt en
waarbij ook 'Koeienkunst' te zien
zal zijn, gemaakt door Door Dogger
uit Oudeschild.
Kumpulan
bij SWOT
In samenwerking met twee Indi
sche Texelaars wil de Stichting
Welzijn Ouderen Texel een kum
pulan (samenkomst) houden voor
Texelaars die binding met voormalig
Nederlands-lndië hebben. Op een
dergelijke bijeenkomst worden ver
halen en ervaringen uitgewisseld,
maar ook recepten en muziek. Deel
name is niet aan leeftijd gebonden.
Geïnteresseerden kunnen zich mel
den bij de SWOT, tel. 312696.
Lezing voor
reumavereniging
Op uitnodiging van de Texelse reu
mavereniging geeft orthopedisch
schoenmaker Warmerdam uit Den
Helder woensdag een lezing in
Odysseus aan de Emmalaan in Den
Burg. Hij spreekt over de verschil
lende mogelijkheden van aange
past schoeisel. De lezing begint om
14.30 uur en is toegankelijke voor
leden en introducés.
Dinsdag 12 april
Irene Maas vertelt leden van de
FNV Vrouwenbond in restaurant
Catharinahoeve aan de Rozen-
dijk over haar opgravingen op de
Bleekerij. Aanvang 14.00 uur.
Bezoekers van schapenboerderij
De Noordkroon aan de Nieuwlan-
derweg nabij Den Burg, kunnen
vanaf 14.30 uur zien hoe een
schaap wordt geschoren. De toe
gang bedraagt €3,50.
Medewerkers van de Brijderstich-
ting geven van 19.00 tot 21.00
uur speciaal voor jongeren een
Instructie Verantwoord Alcoholge
bruik in Time Out aan de Wilhel-
minalaan in Den Burg.
In Cinema Texel draaien Miss Con
geniality II (aanvang 20.15 uur) én
Un long dimanche (20.30 uur).
Woensdag 13 april
Van 11.00 tot 12.00 uur wordt op
de Texelse golfbaan op De Krim
nabij De Cocksdorp een introduc
tieles golf gegeven.
De afdeling Den Burg van de
ANBO vergadert in de Buureton.
Aanvang 14.00 uur. Na de pauze
verzorgen Sytske en Adriaan Dijk-
sen een diavoorstelling.
Op uitnodiging van de Texelse
reumavereniging geeft orthope
disch schoenmaker Warmerdam
uit Den Helder een lezing in Odys
seus aan de Emmalaan in Den
Burg. Aanvang 14.30 uur.
Louisa Eelman houdt vanaf 19.30
uur aan de Weverstraat 6 in Den
Burg een workshop paralel-
bloemschikken. Deelname kost
€25,- (inclusief materiaal).
In Cinema Texel draaien Streep
wil racen (aanvang 13.45 uur), de
Nederlands gesproken versie van
Robots (14.00 en 16.15 uur), Hitch
(16.00 uur), Miss Congeniality II
(20.15 uur) en Un long dimanche
(20.30 uur).
In bioscoop De Kiekendief op
vakantiecentrum De Krim draaien
de Duits gesproken versie van
Spongebob Squarepants (aan
vang 13.30 uur), de Nederlands
gesproken versie van Sponge
bob Squarepants (16.00 uur), de
Nederlands ondertitelde versie
van The Ring II (aanvang 19.30
oud Papier
Donderdagavond haalt Scou
ting Texel oud papier op in Den
Burg. Men wordt verzocht dit
vóór 19.00 uur aan de straat te
zetten, in niet te grote bundels of
een kartonnen doos (geen plastic
zak). Gelieve er op toe te zien dat
het papier niet gedurende lange
tijd in de regen staat. De papier
wagen komt in de volgende stra
ten: 3. Emmalaan, Pieter van
Cuijkstraat, Elemert, Haffelder-
weg, Schilderend in de richting
van Oudeschild vanaf de roton
de, Ada van Hollandstraat.
Hoogwater
te Oudeschild
Di.
12
11.20
en
23.44 u.
Wo.
13
11.40
en
23.55 u.
Do.
14
12.15
en
- u.
Vr.
15
00.20
en
12.40 u.
Za.
16
00.50
en
13.20 u.
Zo.
17
01.34
en
14.05 u.
Ma.
18
02.46
en
15.30 u.
Di.
19
03.45
en
16.50 u.
Aan het strand is net ongeveer een uur eerder
hoogwater. De zon komt zondag 17 februari
op om 06.37 uur en gaat onder om 20.43
uur; zaterdag 16 apnl eerste kwartier maan
dag 18 april doodtij
uur) en de Duits gesproken ven
van The Ring II (22.00 uur).
Donderdag 14 april
De Nederlandse Vereniging vq
Slechthorenden (NWS) houd:T
14.15 tot 15.30 uur een r
Were
eder
over
middag in De Buureton aan
Beatrixlaan in Den Burg. Wie
in de gelegenheid is het spreekt ^h'
te bezoeken, kan telefonisch--^
2 Jtei
en ir
tdi:
tact opnemen via tel. 312696
In het gemeentehuis begint
19.00 uur een gecombinee
(openbare) vergadering van
raadscommissies Welzijn en mF".'
delen.
ipe
In de openbare bibliotheek aanfck
Drijverstraat in Den Burg beg
om 20.00 uur een lezing van Wilr
Eelman over haar onderzoek
tonvt
de boerderijen op Texel. De to
gang bedraagt €2,-.
leWf
Maarten van Roozendaal en
Kracht treden in theater Klif 12
Den Hoorn op met het progra ïjc
ma Verzamelt werk 2. Aam
20.30 uur.
In Cinema Texel draaien Hit
(aanvang 19.00 uur). Miss Cc
mality II (19.15 uur), Million i
baby (21.30 uur) en The Ring
(22.00 uur).
|r.g>
Vrijdag 15 april
In het Eierlandsche Huis in
Cocksdorp begint om 20.00
een muziekfestival met (zovi
mogelijk) plaatselijke bands.
feat;
le bi
In Cinema Texel draaien Hit;
(aanvang 19.00 uur), Miss Cong
niality II (19.15 uur), Million doll
baby (21.30 uur) en The F
(22.00 uur).
et ft
TESO zet in en rond het
end geregeld twee boten
verzorgt dan ieder half uur£
afvaart, zowel van Texel
Den Helder. Dit gebeurt vrija
tot en met maandag van 9.30:
16.00 uur. Desondanks moa
automobilisten vanaf Den Heb
vrijdag rekening houden mete
wachttijd van een uur. Naós
informatie kan worden verkreg
via tel. 0222-369600 of e-"
info@teso.nl. Meer informatie
ook te vinden op website
teso.nl.
Verschijnt op dinsdag en vrijdag
Warmoesstraat 45 1791 CN Den Bur;
Postbus 11 1790 AA Den Burg
Telefoon 0222 - 36 26 20
Telefax 0222 - 32 30 00
E-mail redactie@texelsecourant.ri
Gerard Timmerman (hoofdredacteur)
Joop Rommets
Jeroen van Hattum
Harry de Graaf
Louise van der Sluis
Buiten werktijd:
Harry de Graaf
Telefoon 31 72 66 of 06 - 53 73 338!
Advertenties en abonnementen:
Spinbaan 6 1791 MC Den Burg
Telefoon 0222 - 36 26 00
Telefax 0222-31 41 11
E-mall info@lenr.nl
an toepassing do Rogeion
Abonnementsprijzen 2005:
Per half jaar 34,65 33.051
Per jaar 67,50 65.35 («utwdi
Bij verzending naar het buitenland zfp
portokosten verschuldigd.
Beëindiging abonnement
Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voer
afloop van de abonnementsperiode.
Na<
uit Oosterend zich fraai in het pak gestoken.
Voor het toneelstuk 'O jé, niet goed geluisterd', hadden de
Een valse heks, bange kabouters,
trollen, bosgeesten en klokken-
wachters waren sprookjesachtige
personages in het stuk 'O jé, niet
goed geluisterd' dat toneelgroep
Oosterend zaterdag opvoerde.
Prachtige decors en kostuums
brachten het publiek in de juiste
sfeer tijdens de voorstelling die
voor klein en groot veel vermaak
bood.
Dat het stuk niet in een achternamid
dag in elkaar was gezet, bleek met
een nadat het doek werd geopend
en de klokkentoren en de waterput
zichtbaar werden. Stuk voor stuk
fraai gevormde en mooi geschilderd
decorstukken. Een lust voor het oog
waren ook de kostuums waarin de
vele acteurs hun opwachting maak
te. De drie kleintjes - Gurkie de klei
ne trol, Buukie het kabouterkind en
Hoosie de kleine bosgeest - in hun
fraaie pakjes, maar ook de outfit van
Ger de Jong en Cees-Aris Trap, die
als Zandloper en Stopwatch moes
ten zorgen dat de Klok van Alle Tijd
bleef draaien. De Jong, met grote
baard, stapte rond in een indruk
wekkend zwartwit geblokt pak met
hoge hoed, terwijl Trap als nar ver
kleed ging. Herkenbaar was ook de
heks Konkula, gespeeld door Meta
Maas, in een zeer fraaie uitdossing
haar bijdrage aan het stuk leverde.
Kabouters draafden rond in kleurige
pakjes, bosgeesten in witte gewa
den met geschminkte gezichten en
de trollen hadden eveneens volop
aandacht gehad van de Strender
kledingafdeling, bestaande uit Jan-
nie Drijver, Cora van der Vis, Gerda
Bloem en Ina Schrama.
Centraal in het stuk staat de sprook
jesklok, De Klok van Alle Tijd, die
er voor zorgt dat alle klokken in
alle landen blijven tikken. Vadertje
Tijd had twee tijdbewaarders aan
gesteld. Stopwatch en Zandloper.
Naast goed hoort er in een sprookje
ook kwaad, dat zich manifesteerde
in de hoedanigheid van de heks
Konkela. Zij haat de klok en bedenkt
een gemeen plan om deze stil te
zetten en de macht te grijpen. Ze
krijgt de onnozele en bange kabou
ters zover dat ze gewichten en de
sleutel van de klokken stelen en
in de put gooien. Wanhoop maakt
zich meester van de tijdbewaarders,
omdat de klok niet stil mag komen
te staan. Maar uiteindelijk zegeviert
het goede en verdwijnt de heks in
de put. Achterliggende boodschap
was dat als je maar naar elkaar
luistert en samenwerkt het wel goed
komt.
Toneelvereniging Oosterend had
gezocht naar een bestaand toneel
sprookje, maartoen dat niet beschik
baar was, sloeg de groep, onder lei
ding van regisseurs Ina Schrama en
Zeg nooit nee, is de bedrijfs
filosofie van Corrie de Jager
en Rob Teisman van Hotel
Molenbos in De Cocksdorp.
In de nieuwe Texeltoerist
komen ze uitgebreid aan
het woord.