Wraak en jaloezie zet verhouding op scherp Groot en klein genieten van sprookje over tijd De nieuwe Texeltoerist SVC voert verrassend goed stuk op 2 COURANT Wat ik zeggen wou... Oosterend Agenda E 5 3nv2 Z teso texelseScouran Spanning en vermaak in Vanaf nu verkrijgbaar DINSDAG 12 APRIL 2005 TEXELSE Alles kan misgaan, ledereen kan alles verliezen. Het zijn gedachten die opeens opkomen aan het begin van het laatste bedrijf van het stuk Jaloezieën dat SVC zaterdagavond in het Eierlandsche Huis opvoerde. Wraak, jaloezie en de gekrenkte trots van één van de speelsters dreigen de verhoudingen tus sen vier personen ernstig te verstoren. Tegen het einde van het stuk draait alles om de wraak en jaloezie van de succesvolle actrice Rosa Ouds hoorn (gespeeld door Ivonne Boom). Zij zet de onderlinge verhoudingen op scherp door tegen haar moeder (Karin Gaasbeek) en haar man Cha- rel (Chris de Lussanet) te vertellen dat zij naar bed is geweest met een recensent (Rob Bodegraven). De kwestie is pijnlijk, omdat de recen sent en haar moeder een band aan het opbouwen zijn en haar man is ook niet echt blij met de medede ling. De toeschouwer weet door het ver nuftig opgebouwd spel dat Rosa bewust aan het liegen is, maar haar moeder en recensent Alfred de Baan ontberen die kennis en vooral de goedbedoelende Alfred lijkt daar het slachtoffer van te worden. Voor komedies te spelen, maar had onder leiding van regisseur Roel de Waard de tanden in een pittig stuk van Haye van der Heyden gezet. Het verhaal hoeft met eerst op gang te komen, heeft diepgang en prikkelt voortdurend de vraag hoe de ver houdingen tussen de vier persona ges zich ontwikkelen. Hoofdthema is het plan van de moeder om bij Rosa en Charel in te trekken. Na de dood van haar man wil ze niet meer alleen wonen. Rosa ziet het abso luut niet zitten om haar moeder in huis te nemen. Goed Jaloezieën is een stuk dat het in zich heeft om goed te worden gespeeld en SVC doet dat. De vier spelen elk met overtuiging. De knapste prestatie is in handen van de debu- de egocentrische Rosa telt echter terende De Lussanet. Hij nam pas alleen haar wraak. De gevoelens van anderen zijn ondergeschikt. Met Alfred heeft ze een appeltje te schil- vijf weken geleden de rol van Cha rel over, omdat de oorspronkelijke speler wegens familieomstandighe- len vanwege zijn recensies en haar den had afgehaakt. Ondanks de moeder en haar man wil ze terug- korte voorbereidingstijd doet hij niet pakken omdat zij met elkaar naar onder voor de anderen.Met verve bed zijn geweest. Het publiek weet dan inmiddels dat de twee min of meer onbedoeld door Rosa's alleen heerschappij in eikaars armen zijn gedreven, waardoor hun slippertje enigszins is te vergoeilijken is. Rosa ziet alleen dat zij is benadeeld en dat kan ze niet laten zitten. Vernuftig en knap is niet alleen de opbouw van het stuk, maar ook het verhaal zelf en het spel van Boom, Gaasbeek, De Lussanet en Bode graven. SVC brak zaterdagavond met de gewoonte om voorspelbare zet De Lussanet een ogenschijn lijke cynische, weinig voorstellende, teveel drinkende en weinig sympa thie oogstende man neer. Naarmate het stuk vordert, wordt duidelijk dat hij wel degelijk iets voorstelt, maar dat dat in het met valt bij alle aan dacht die Rosa voor zichzelf opeist. Het leidt tot een groeiende sympa thie voor Charel en een toenemende antipathie tegen Rosa. Boom weet goed raad met de rol van de veeleisende actrice. Ver- ongelijktheid en boosheid wisselen elkaar af, ze haalt ongemeen fel uit als haar de niet altijd rooskleurige waarheid wordt verteld en ontpopt zich steeds meer als een ronduit onaangenaam karakter. Sterk punt van Boom is dat zij niet overdrijft en haar personage ook niet als een typetje neerzet. Het onaangename verdwijnt als Charel zijn koffers pakt en daadwerkelijk een tijdje het huis uitgaat. Rosa blijkt toch ongerust te kunnen zijn als hij weg is en opeens neemt ze het voor haar man op als haar moeder opmerkingen over hem maakt. Bodegraven speelt een bijzondere rol. Zijn personage verschijnt in het begin alleen tussen de bednjven door op het toneel als de gordijnen dicht zijn en staat letterlijk en figuur lijk buiten het spel. In eerste instan tie is het onduidelijk wie die man is die vertelt over een vrouw die hij op een toneelavond heeft ontmoet. Gaandeweg wordt duidelijk dat hij de door Rosa zo gehate recensent Alfred is en dat de moeder van Rosa die bijzondere vrouw is die hij heeft leren kennen. Na de pauze wordt Alfred onderdeel van het spel en doet hij mee met de anderen. Tussen de bedrijven door blijft hij echter solo verschijnen en vertelt hij al min of meer over een gebeurtenis die later in het gezelschap van de anderen nog eens aan bod komt. Door zijn eerdere verschijningen en manier van vertellen, is Alfred een geloofwaardig persoon geworden en weet het publiek dat Rosa liegt als zij v.ertelt met hem te hebben geslapen; Een paar minuten eerder heeft Alfred net verteld dat Rosa de hele nacht bij hem heeft zitten praten. Herkenbaar De moeder krijgt eveneens diep gang en herkenbare trekken doordat Gaasbeek haar zowel schuldbewust, verdrietig of boos laat zijn. De och tend nadat ze met haar schoonzoon heeft geslapen loopt ze geslagen en schuldbewust over het podium, verdriet toont ze als ze praat over de eenzaamheid sinds het overlij den van haar man en boos is ze als aan het eind blijkt dat haar dochter haar een loer heeft willen draai en. Nadat Rosa haar leugen heeft bekend en triomfantelijk '1-1' roept, dreigt even een weinig verrassend slot waarbij alles en iedereen elkaar in de armen valt. Die vlieger gaat echter niet. De moeder jaagt haar dochter en schoonzoon de deur uit en ook Alfred kan vertrekken. In al haar woede trekt ze een compleet stel gordijnen van de muur, waarna een diepe stilte op het toneel en in de zaal valt. Het is de stilte waar de moeder zo bang voor was en waarom ze bij haar dochter wilde intrekken. Zacht roept ze naar de anderen of ze nog aanwezig zijn. Voor de toeschouwers was het even wennen dat SVC het na jaren over een andere boeg gooide, maar de spelers toonden dat ze het in zich hadden om het veel tekst bevat tende stuk te spelen. Voor de bege leiding hadden ze ook niet de min sten in huis. De Waard werkte in het verleden aan de overkant met semi-professionele gezelschap pen en Wilma Laan souffleerde het gezelschap. Het was jammer voor SVC ze dat de zaal niet helemaal was uitverkocht, want dat had de uitvoering zeker verdiend. Tekst en foto Jeroen van Hattum Hutje op de hei In de Texelse Courant van 5 april geeft Christja Mees-Henny van 'het hutje op de hei' haar mening over de recente ingreep in De Ploege- landen. De toon van het hele stuk kwam op mij nogal uit de hoogte over. Eerst geeft ze een sneer naar andere ontwikkelingen op Texel, waar het volgens haar vooral om de negotie (of in gewoon Nederlands: de handel) gaat. Daarna geeft zij aan dat het huisje aan renovatie toe was. Zo kon het gebeuren dat het hutje volledig plat ging (renovatie?) en er uit het niets ter plekke een organisch bouwsel verscheen. Een ontwerp dat geïnspireerd zou zijn door de oorspronkelijke situatie ter plaatse, namelijk een heideveldje. Dit laatste zal wel kloppen, maar het is natuurlijk wel duidelijk dat hier toen geen vakantiehuisje stond dat ook nog goed -verhuurd werd. Vervolgens wordt de opmerking gemaakt dat de ingreep meer naar de toekomst dan naar het verle- Els Whyte, zelf aan het bedenken. Er werd een verhaallijn uitgezet, karakters bedacht, geïmproviseerd, bandopnames gemaakt, teksten uitgewerkt en grappen geschreven. Een langdurig en intensief proces, waarbij er zelfs kort voor de uitvoe ring nog wijzigingen in het stuk wer den aangebracht. Doordat vrijwel iedereen binnen de toneelgroep er bij werd betrokken en ideeën lever de, groeiden de acteurs in hun spel en was geen souffleur nodig. Knap was dat het stuk spannend en leuk was voor kinderen, maar dat het - onder meer door de grapjes - ook vermaak bood voor volwassenen. Voor het goede begrip van de klein tjes keerden sommige uitspraken vaker terug. Meester in het herhalen van belangrijke passages was Ger de Jong, die als Zandloper bleef benadrukken dat de sprookjesklok niet stil mocht komen te staan. Hij etaleerde een staaltje sterke acteer- kunst, net als Cees-Aris Trap als Stopwatch, wiens drukke en luid ruchtige gedrag een fraai contrast vormde. Lovenswaardig was ook de invulling die Meta Maas aan de heks gaf, met de snerpende stem een karakter waar de slechtigheid vanaf droop. Gedegen acteerwerk werd ook geleverd door de drie kleintjes, gespeeld door Charissa van Andel, Karin Nauta en Yvon Bonne. Ze legden allen veel overtuiging in hun rollen en speelden zonder schroom, vlot en natuurlijk. Dezelfde compli menten zijn van toepassing op Jos Grisnigt, Bettie Boks en José Ellen, die de kabouters Stroffel, Struner en Slisser speelden. Een pluim is er ook voor Anke van Harten, Lisette Daalder en Ria Betsema, die in de huid waren gekropen van bosgees ten Eust, Njord en Suud, en Roelie Zandee. Margrethe Blom en Mari anne van Alpen, die vorm gaven aan de trollen Knurft, Brok en Narg. Allemaal figuren die bijdroegen aan het vermaak. Het al eerder geprezen decor werd gebouwd door Cees- Aris Trap, Ger de Jong, Willem Hart, Biem Vlaming en Ina Schrama. Voor de sprookjesachtige lichteffecten zorgde Aad Zegers, het geluid werd verzorgd door Jeroen Nauta. Gerard Timmerman den wijst. Deze opmerking over de toekomst is denk ik terecht, want nu brengt het huisje goed geld op. In het stukje lijkt het trouwens bijna een gunst dat het beschikbaar wordt gesteld voor de verhuur. Het is zo ongeveer het duurste vierper- soons huisje dat Kobeko verhuurt. En brengt het huisje nu ook niet zoveel op door het natuurproject dat Staatsbosbeheer hier uitgevoerd en betaald heeft? Kortom, het blijft een vreemd geval, waar voor mij altijd een luchtje aan zal blijven zitten. Henk Hilstra, De Koog. Boerenbouwkunst Wilma Eelman spreekt donder dagavond in de openbare biblio theek aan de Drijverstraat in Den Burg over '450 jaar boerderijbouw op het oude land en in de polder'. De lezing begint om 20.00 uur, de toegang bedraagt €2,- Ter sprake komen Texelse, Noord- Hollandse, Groninger, Zeeuwse en Zuid-Hollandse boerderijen op Texel. Ter illustratie neemt Eelman fotoboeken van de stolpeninventa- risatie uit 2002 mee en een repro ductie van een landmeterskaart uit 1596 van (een gedeelte van) Texel. Deze fotoboeken zijn onderdeel van een presentatie die de bibliotheek in samenwerking met het Agrarisch en Wagenmuseum in De Waal van 12 tot en met 29 april houdt en waarbij ook 'Koeienkunst' te zien zal zijn, gemaakt door Door Dogger uit Oudeschild. Kumpulan bij SWOT In samenwerking met twee Indi sche Texelaars wil de Stichting Welzijn Ouderen Texel een kum pulan (samenkomst) houden voor Texelaars die binding met voormalig Nederlands-lndië hebben. Op een dergelijke bijeenkomst worden ver halen en ervaringen uitgewisseld, maar ook recepten en muziek. Deel name is niet aan leeftijd gebonden. Geïnteresseerden kunnen zich mel den bij de SWOT, tel. 312696. Lezing voor reumavereniging Op uitnodiging van de Texelse reu mavereniging geeft orthopedisch schoenmaker Warmerdam uit Den Helder woensdag een lezing in Odysseus aan de Emmalaan in Den Burg. Hij spreekt over de verschil lende mogelijkheden van aange past schoeisel. De lezing begint om 14.30 uur en is toegankelijke voor leden en introducés. Dinsdag 12 april Irene Maas vertelt leden van de FNV Vrouwenbond in restaurant Catharinahoeve aan de Rozen- dijk over haar opgravingen op de Bleekerij. Aanvang 14.00 uur. Bezoekers van schapenboerderij De Noordkroon aan de Nieuwlan- derweg nabij Den Burg, kunnen vanaf 14.30 uur zien hoe een schaap wordt geschoren. De toe gang bedraagt €3,50. Medewerkers van de Brijderstich- ting geven van 19.00 tot 21.00 uur speciaal voor jongeren een Instructie Verantwoord Alcoholge bruik in Time Out aan de Wilhel- minalaan in Den Burg. In Cinema Texel draaien Miss Con geniality II (aanvang 20.15 uur) én Un long dimanche (20.30 uur). Woensdag 13 april Van 11.00 tot 12.00 uur wordt op de Texelse golfbaan op De Krim nabij De Cocksdorp een introduc tieles golf gegeven. De afdeling Den Burg van de ANBO vergadert in de Buureton. Aanvang 14.00 uur. Na de pauze verzorgen Sytske en Adriaan Dijk- sen een diavoorstelling. Op uitnodiging van de Texelse reumavereniging geeft orthope disch schoenmaker Warmerdam uit Den Helder een lezing in Odys seus aan de Emmalaan in Den Burg. Aanvang 14.30 uur. Louisa Eelman houdt vanaf 19.30 uur aan de Weverstraat 6 in Den Burg een workshop paralel- bloemschikken. Deelname kost €25,- (inclusief materiaal). In Cinema Texel draaien Streep wil racen (aanvang 13.45 uur), de Nederlands gesproken versie van Robots (14.00 en 16.15 uur), Hitch (16.00 uur), Miss Congeniality II (20.15 uur) en Un long dimanche (20.30 uur). In bioscoop De Kiekendief op vakantiecentrum De Krim draaien de Duits gesproken versie van Spongebob Squarepants (aan vang 13.30 uur), de Nederlands gesproken versie van Sponge bob Squarepants (16.00 uur), de Nederlands ondertitelde versie van The Ring II (aanvang 19.30 oud Papier Donderdagavond haalt Scou ting Texel oud papier op in Den Burg. Men wordt verzocht dit vóór 19.00 uur aan de straat te zetten, in niet te grote bundels of een kartonnen doos (geen plastic zak). Gelieve er op toe te zien dat het papier niet gedurende lange tijd in de regen staat. De papier wagen komt in de volgende stra ten: 3. Emmalaan, Pieter van Cuijkstraat, Elemert, Haffelder- weg, Schilderend in de richting van Oudeschild vanaf de roton de, Ada van Hollandstraat. Hoogwater te Oudeschild Di. 12 11.20 en 23.44 u. Wo. 13 11.40 en 23.55 u. Do. 14 12.15 en - u. Vr. 15 00.20 en 12.40 u. Za. 16 00.50 en 13.20 u. Zo. 17 01.34 en 14.05 u. Ma. 18 02.46 en 15.30 u. Di. 19 03.45 en 16.50 u. Aan het strand is net ongeveer een uur eerder hoogwater. De zon komt zondag 17 februari op om 06.37 uur en gaat onder om 20.43 uur; zaterdag 16 apnl eerste kwartier maan dag 18 april doodtij uur) en de Duits gesproken ven van The Ring II (22.00 uur). Donderdag 14 april De Nederlandse Vereniging vq Slechthorenden (NWS) houd:T 14.15 tot 15.30 uur een r Were eder over middag in De Buureton aan Beatrixlaan in Den Burg. Wie in de gelegenheid is het spreekt ^h' te bezoeken, kan telefonisch--^ 2 Jtei en ir tdi: tact opnemen via tel. 312696 In het gemeentehuis begint 19.00 uur een gecombinee (openbare) vergadering van raadscommissies Welzijn en mF".' delen. ipe In de openbare bibliotheek aanfck Drijverstraat in Den Burg beg om 20.00 uur een lezing van Wilr Eelman over haar onderzoek tonvt de boerderijen op Texel. De to gang bedraagt €2,-. leWf Maarten van Roozendaal en Kracht treden in theater Klif 12 Den Hoorn op met het progra ïjc ma Verzamelt werk 2. Aam 20.30 uur. In Cinema Texel draaien Hit (aanvang 19.00 uur). Miss Cc mality II (19.15 uur), Million i baby (21.30 uur) en The Ring (22.00 uur). |r.g> Vrijdag 15 april In het Eierlandsche Huis in Cocksdorp begint om 20.00 een muziekfestival met (zovi mogelijk) plaatselijke bands. feat; le bi In Cinema Texel draaien Hit; (aanvang 19.00 uur), Miss Cong niality II (19.15 uur), Million doll baby (21.30 uur) en The F (22.00 uur). et ft TESO zet in en rond het end geregeld twee boten verzorgt dan ieder half uur£ afvaart, zowel van Texel Den Helder. Dit gebeurt vrija tot en met maandag van 9.30: 16.00 uur. Desondanks moa automobilisten vanaf Den Heb vrijdag rekening houden mete wachttijd van een uur. Naós informatie kan worden verkreg via tel. 0222-369600 of e-" info@teso.nl. Meer informatie ook te vinden op website teso.nl. Verschijnt op dinsdag en vrijdag Warmoesstraat 45 1791 CN Den Bur; Postbus 11 1790 AA Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 20 Telefax 0222 - 32 30 00 E-mail redactie@texelsecourant.ri Gerard Timmerman (hoofdredacteur) Joop Rommets Jeroen van Hattum Harry de Graaf Louise van der Sluis Buiten werktijd: Harry de Graaf Telefoon 31 72 66 of 06 - 53 73 338! Advertenties en abonnementen: Spinbaan 6 1791 MC Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 00 Telefax 0222-31 41 11 E-mall info@lenr.nl an toepassing do Rogeion Abonnementsprijzen 2005: Per half jaar 34,65 33.051 Per jaar 67,50 65.35 («utwdi Bij verzending naar het buitenland zfp portokosten verschuldigd. Beëindiging abonnement Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voer afloop van de abonnementsperiode. Na< uit Oosterend zich fraai in het pak gestoken. Voor het toneelstuk 'O jé, niet goed geluisterd', hadden de Een valse heks, bange kabouters, trollen, bosgeesten en klokken- wachters waren sprookjesachtige personages in het stuk 'O jé, niet goed geluisterd' dat toneelgroep Oosterend zaterdag opvoerde. Prachtige decors en kostuums brachten het publiek in de juiste sfeer tijdens de voorstelling die voor klein en groot veel vermaak bood. Dat het stuk niet in een achternamid dag in elkaar was gezet, bleek met een nadat het doek werd geopend en de klokkentoren en de waterput zichtbaar werden. Stuk voor stuk fraai gevormde en mooi geschilderd decorstukken. Een lust voor het oog waren ook de kostuums waarin de vele acteurs hun opwachting maak te. De drie kleintjes - Gurkie de klei ne trol, Buukie het kabouterkind en Hoosie de kleine bosgeest - in hun fraaie pakjes, maar ook de outfit van Ger de Jong en Cees-Aris Trap, die als Zandloper en Stopwatch moes ten zorgen dat de Klok van Alle Tijd bleef draaien. De Jong, met grote baard, stapte rond in een indruk wekkend zwartwit geblokt pak met hoge hoed, terwijl Trap als nar ver kleed ging. Herkenbaar was ook de heks Konkula, gespeeld door Meta Maas, in een zeer fraaie uitdossing haar bijdrage aan het stuk leverde. Kabouters draafden rond in kleurige pakjes, bosgeesten in witte gewa den met geschminkte gezichten en de trollen hadden eveneens volop aandacht gehad van de Strender kledingafdeling, bestaande uit Jan- nie Drijver, Cora van der Vis, Gerda Bloem en Ina Schrama. Centraal in het stuk staat de sprook jesklok, De Klok van Alle Tijd, die er voor zorgt dat alle klokken in alle landen blijven tikken. Vadertje Tijd had twee tijdbewaarders aan gesteld. Stopwatch en Zandloper. Naast goed hoort er in een sprookje ook kwaad, dat zich manifesteerde in de hoedanigheid van de heks Konkela. Zij haat de klok en bedenkt een gemeen plan om deze stil te zetten en de macht te grijpen. Ze krijgt de onnozele en bange kabou ters zover dat ze gewichten en de sleutel van de klokken stelen en in de put gooien. Wanhoop maakt zich meester van de tijdbewaarders, omdat de klok niet stil mag komen te staan. Maar uiteindelijk zegeviert het goede en verdwijnt de heks in de put. Achterliggende boodschap was dat als je maar naar elkaar luistert en samenwerkt het wel goed komt. Toneelvereniging Oosterend had gezocht naar een bestaand toneel sprookje, maartoen dat niet beschik baar was, sloeg de groep, onder lei ding van regisseurs Ina Schrama en Zeg nooit nee, is de bedrijfs filosofie van Corrie de Jager en Rob Teisman van Hotel Molenbos in De Cocksdorp. In de nieuwe Texeltoerist komen ze uitgebreid aan het woord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 2