'We schrijven over onzin, maar het is geen onzin Matthijs Albers laveert tussen roddel en gerucht 'We zijn bezig van Nederland Derde Wereld-land te maken' bij weekblad StorjEi "Jexelaars HE^ werk Schoenmaker Cees van Osch ondanks magere tijden nog vol overgave bezig met COURANT" .TEXELSE g( DINSDAG 12 APRIL 2005 I Ui Y 1-4 I V l-i I, 'Ik ben er in de afgelopen jaren nog mooi doorheen geko men. Nu is er veel veranderd. Er is geen droog brood meer te verdienen in de schoenmakerij. Het aanbod is fors terug gelopen. Veel schoenen zijn het eigenlijk niet eens waard om te kopen. Als je die dingen moet repareren, kost dat meer dan een nieuw paar. Kwaliteitsschoenen worden zeld zaam. Alles komt uit het buitenland. Wat hier gemaakt zou kunnen worden, besteden ze ook nog uit. We zijn hard op weg om van Nederland een Derde Wereldland te maken.' Ondanks zijn zorgen voor de toekomst, is schoenmaker Cees van Osch (67) nog niet van plan het bijltje erbij neer te gooien. Een nadere kennismaking met een ambachts man die geen blad voor de mond neemt. Hoewel het pand waarin hij werkt enkele jaren geleden opnieuw werd opgetrokken, is zijn werkwijze nage noeg onveranderd gebleven. Als am bachtelijk vakman repareert Cees van Osch kapotte schoenen nog steeds op de ouderwetse, degelijke wijze, i.'et een minimum aan apparatuur en vooral veel handwerk. In de voor hem karakteristieke houding timmert.hij voorovergebogen dnftig een spijker in een nieuwe hak, geflankeerd doorzijn werkbank enerzijds en een uitpuilend rek vol schoenen anderzijds. Vanaf zijn tiende is de geboren Brabander al bezig met schoenen. 'Mijn vader had een schoenfabriekje en als jochie moest ik al hakken bekleden en - inenvoeringen plakken', vertelt hij. \3f ivankelijk had Van Osch bepaald niet het plan om zijn vader op te vol gen of überhaupt iets te gaan doen met schoenen. 'Ik zou de HBS doen en daarna naar de zeevaartschool, maar daar kwam niks van in. Dat za gen ze absoluut niet zitten.' Toen op de HBS bleek dat de jonge Cees niet zoveel op had met zijn studie, lieten ziin ouders hem een opleiding tot schoenmaker volgen. Bij diverse be- ijven ging hij aan de slag als schoenontwerper, waarbij een be paald ontwerp door hem geschikt werd gemaakt voor productie. 'Ik heb in die tijd van alles gedaan. Tassen en schoenen van slangenleer gemaakt. Was je een hele ochtend bezig om stukken leer met hetzelfde patroon passend te snijden.' Opruier Zijn loopbaan als schoenontwerper eindigt als de hele schoenenfabri- cage in ons land op z'n kont gaat door de moordende concurrentie met de lage lonenlanden. 'Ik zag aanko men dat ik een van de eersten zou zijn die er zou uitvliegen, want ik was nogal een lastige jongen. Vond dat ik meer moest verdienen dan ik kreeg en hield m'n mond niet. Ik werd ge zien als een opruier.' In de avondu ren verdiept hij zich in schoenrepa ratie. 'Ik kon wel nieuwe schoenen maken, maar het repareren van ka potte schoenen is heel wat anders. Daar moest ik handig in worden.' Hij huurt een schoenmakerij in Sant poort. Daar bleek echter geen bloei ende toekomst voor zijn eenmans zaak weggelegd. 'Ik woonde in bij een voormalige SS-officier en de ver huurder van mijn bedrijfspand had ook een oorlogsverleden. Dat wordt er al snel gedacht dat jij er ook zo één bent en dat kost klanten.' Via een vertegenwoordiger hoort hij dat op Texel schoenmaker Hans Post er mee wil stoppen. Dus waagt hij met echtgenote Mieke en hun zoons Hans en Marcel de oversteek naar Texel. 'Dat voelde als thuiskomen. De mensen op Texel zijn van een heel ander soort dan in Santpoort en om geving. Daar hebben ze geen geld voor nieuwe schoenen, maar rijden ze wel in grote auto's. Toneelspelers zijn het. Daar werd me precies ge zegd wat ik aan een schoen moest doen en dan moest het meteen klaar zijn. Hier kun je zelf bepalen wat no dig is en dan komen de mensen de volgende week wel weer eens kijken of het klaar is.' Sociale dienst Toen hij op Texel begon, was ook de schoenmakerij van Hoogerheide nog actief. 'Toen konden we nog met z'n tweeën een boterham verdienen. Te genwoordig is er voor één schoen maker niet eens een normaal inko men uit te halen.' Toch was het geen verrassing voor Van Osch dat hij nooit rijk zou worden van een schoen makerij op het eiland. 'Ik wist al dat voor mijn tijd de omzet per hoofd van de bevolking op Texel zo'n dertig pro cent lager lag dan aan de vaste wal, maar Mieke en ik waren tevreden als we in ieder geval de studie voor onze kinderen zouden kunnen betalen. Spijt heb ik dan ook nooit gehad.' Moeilijke tijden zijn er wél geweest. Het aanbod nam drastisch af. 'De schoenmakerij moest het vooral heb ben van de meiden tussen de 15 en 25 jaar. Die hebben veel schoenen en regelmatig moest daar wat aan gere pareerd worden. Tegenwoordig ko pen ze van die goedkope dingen bij de Bristol en zo. Dan is repareren vaak duurder dan nieuw kopen.' Een zwarte periode vindt hij de tijd dat Adri Mantje een tweede schoen makerij in Den Burg op poten zette. 'Ik heb nog steeds het vermoeden dat hij die hakkenbar in de Hoger- straat is begonnen om mij een hak te zetten. Een half jaar daarvoor hadden we een akkefietje omdat hij bij mij de prijzen wou bepalen. Dat pikte ik na tuurlijk niet. Prompt begon hij met die hakkenbar.'Bijna vier jaar lang had Texel wederom twee schoenmake rijen en kostte dat Van Osch zakelijk bijna de kop. 'Als er een deur open gaat, dan gaan er mensen binnen. Dat was daar ook zo. Mijn omzet liep flink terug.' Via de sociale dienst, die bepaalde dat het bedrijf van Van Osch het meeste bestaansrecht had, kreeg hij een financiële aanvulling om rond te kunnen komen.' Uiteindelijk stopte de hakkenbar en kreeg de Brabantse schoenmaker weer wat lucht. Verzorgingsstaat De 67-jarige schoenmaker, die twee jaar geleden al met pensioen had gekund, ziet zijn werk nog steeds als een uitdaging en een hobby. 'Er zijn geen dingen waar ik tegen op zie. Natuurlijk is met alles even leuk. maar ik zit graag lekker te prutsen, zo noe men ze dat in de schoenmakerij als je een precisiewerkje moet doen. En het is afwisselend. Dan weer eens een rits inzetten en dan een paar zo len. Bovendien krijg ik ook regelma tig vraag naar niergordels, hoezen en foedralen.' Het werk zelf is volgens Van Osch niet erg veranderd. De mentaliteit van de mensen wel. 'Men sen zijn kritischer op wat er gedaan wordt. En dat is terecht. Ze moeten ook een hoop geld betalen.' Daar naast in het aanbod veranderd. 'Die schoenen van tegenwoordig zijn het niet waard om te kopen. De kwaliteit is slecht. Er is geen eer aan te beha len en bovendien is de kostprijs van een reparatie net zo hoog als de nieuwpnjs van die schoenen.' Hij vreest voor de toekomst van ons land. 'Alles moet tegenwoordig uit het buitenland komen. Nederland wordt een verzorgingsstaat in plaats van een productieland. Gelukkig ben ik er nog goed doorheen gekomen.' Biertje Van Osch, die een praatje niet schuwt, kijkt met genoegen terug op de zijn Texelse jaren. 'Een jaar of tien geleden dronken we nog wel eens een biertje 's middags. Toen kwamen er mannen van de vaste wal om hier te werken en dan dronken we met een groepje van een man of vijf een pilsje. Dat was hartstikke leuk.' Dat raakte af toen bij de schoenmaker suikerziekte werd geconstateerd en ook zijn gehoor slechter werd. 'Toen moest ik meer op m'n werk letten en ging dat niet meer samen', vertelt hij kettmgrokend vanaf de bank in zijn Amicaal zwaait hij in taveerne De Twaalf Balcken naar een kennis. 'Hé lieverd, hoe is het?' Met schwung steekt hij een Marlboro light op en nipt hij van zijn droge witte wijn. Trendy jasje en vlot kap sel. Oud-Texelaar Matthijs Albers (27) is freelance-journalist bij weekblad Story, een van de groot ste roddelbladen die ons land rijk is. Met hetzelfde gemak als waar mee hij zich in een Texelse kroeg beweegt, loopt hij"rond op feestjes van bekende Nederlanders. Steekt hij zijn voelsprieten uit, op zoek naar een smeuïg nieuwtje. Albers praat zoals hij beweegt en leeft. Druk, druk, druk. Een stortvloed aan woorden komt over de verslag gever heen. Vol verve vertelt hij over zijn werk en de irritatie over de min achting waarmee collega-journalis ten en 'gewone' mensen op de bou levardpers neerkijken. 'Een domme raag die me vaak gesteld wordt, is spreek /e ze ook echt? Natuurlijk spreek ik de mensen waar ik over schrijf echt! Ja, ik kan Maxima niet beilen, maar in andere gevallen ga je tips wel checken. Als er een citaat in de Story staat van iemand en dat klopt met. dan hang je. De tijd dat er bewust dingen worden verzonnen, is voorbij. De boetes en straffen zijn flink omhoog gegaan. Maar je mag dingen best aandikken. Als het maar enigs zins klopt.' Hij geeft toe dat zinnen wél uit hun verband worden gerukt en zorgen voor de smeuïge covers in de winkel 'Als roddelblad moetje blijven boeien. Scheidingen, trouwerijen en z wangerschappen zijn voor ons heel belangrijk. Het is met mij zelfs al zo erg, dat ik aan de buik van iemand kan zien, hoeveel maanden ze zwan ger is...' Party Na het afronden van de middelbare school op Texel vertrekt Albers op 18- jarige leeftijd naar Amsterdam waar f een opleiding tekstschrijven volgt w: de Hogeschool Inholland. Als stagiair voor die opleiding komt bij terecht bij Bild Zeitung. de populair ste boulevardkrant in Duitsland. Daar houdt hij zich bezig met de berichtgeving rond het Europees etbalkampioenschap in 2000. dat in Nederland en België werd gehou den. Omdat die stage van drie maan de i te kort is voor zijn opleiding, komt hij bij het roddelblad Party terecht. 'De redactie daarvan zat naast mijn school, dus ik ben daar eens gaan pi aten en kon daar toen terecht.' Na zijn schooltijd krijgt hij een jqpr- vangen', vertelt Albers. Regelmatig hijst hij zich in smoking om gewa pend met voicerecorder feestjes en premières te bezoeken.'Dat is hart stikke leuk. Die feestjes zijn heel ge zellig. Mensen denken vaak dat de sterren een hekel aan ons hebben. Dat is echt niet zo. Ze hebben ons ook nodig. Met de meeste BN'ers is het contact goed.' Hij signaleert een duidelijk verschil tussen de grote ster ren en de beginnende artiesten. 'Je hebt de echt grote, zoals Borsato. Die weten hoe het werkt. En je hebt de beginnelingen zoals Dries Roelvink. Die willen heel graag meewerken. Dan zijn er de beginnende actrices. Die komen soms met voorstellen... Dan moet je voorzichtig zijn, zorgen dat je er met in trapt.' Niettemin heeft hij een zwak voor de grote groep ac teurs en actrices die het hoopt te gaan maken. 'De roddelbladen parasiteren op de mensen die er al zijn, dan vind ik dat je de nieuwe moet een ander persoon. Ben ik zaken aan het doen.' Zijn belangrijkste wapen is zijn voicerecorder. 'Ik neem alles op, want ik onthoud het niet en ik word ook wel eens dronken. Dan weet ik de volgende dag echt niet meer wat er is gebeurd', grinnikt hij. Toch is Albers bij Story, waar hij nu zo'n drieënhalf jaar werkt, wel eens nat gegaan. Vanwege de berichtge ving over presentatrice Diana Sno in 2002 werd hij ter verantwoording geroepen voor de Raad voor de Jour nalistiek. Sno, presentatrice van het RTL5-programma 5 in 'tLand, diende een klacht in tegen Albers nadat die onder de kop Broertje Diana Sno doodgereden een verhaal plaatste over de vermeende dood van haar jongste broer. Het bleek te gaan om een andere Diana Sno. 'Volgens mij oordeelde de Raad voor de Journa listiek toen dat we het niet verkeerd hadden gedaan, maar dat we niet hadden mogen publiceren', herinnert het verhaal. 'Dat heb ik ook aange geven bij de hoofdredactie. En mis schien hadden we een week kunnen wachten met plaatsen.' Story moest uiteindelijk diep door het stof: de rech ter veroordeelde het blad tot een rectificatie over de volle breedte van de voorpagina en op pagina drie. Ver der werd een schadevergoeding aan Tensen toegekend van €25.000,-. Zenuwen Hoewel hij inmiddels behoorlijk door de wol is geverfd, zijn er enkele be roemdheden die hem zenuwachtig maken. 'Maxima. Johan Cruijff en Marco van Basten. Waarom? Omdat dat kansen zijn voor open doel. Je krijgt maar één gelegenheid om wat te vragen en dan moet het meteen goed zijn.' Prinses Maxima heeft een overweldigende indruk op hem ach tergelaten. 'Ik was de eerste roddel journalist die haar sprak. Dat was toen ze net in Nederland was. We stonden al uren te wachten bij haar auto, toen ze aankwam lopen. Han den vol grote boodschappentassen. Ik sprak haar aan met mevrouw Maxima en vertelde dat ik van een bevriend weekblad was, zo stel ik me in zulke gelegenheden voor, en maakte een praatje. Ze vertelde heel open dat ze had gewinkeld en dat morgen haar vader zou komen. Dat was net wat ik nodig had, want de komst van Jorge Zorreguieta lag toen heel gevoelig.' Met sommige BN'ers heeft Albers een vriendschap opge bouwd. 'Emile Ratelband is een goede vriend geworden. We ruilen wel eens van auto. Ik in zijn Chevrolet en hij in mijn Daewoo Matiz.' Waarheid Volgens Albers gaat het in veel geval len niet om de waarheid, maar om wat je mag publiceren. 'Ik ben ervan overtuigd dat over een paar jaar de roddelbladen niet meer in deze vorm bestaan. De wetgeving wordt dusda nig aangepast dat er bijna niks meer mag. Volgens de Europese wetge ving mag een foto pas worden ge plaatst als die van belang is voor het publieke debat. Dan kun je dus niks meer.' Daarnaast neemt hij een ver andering waar bij de serieuze bladen en kranten. 'De commercie heeft toe geslagen in de journalistiek. Kranten Albers aan het werk op een 'celebrityfeestje' waar hij Wendy van Dijk interviewt woonkamer. Niettemin krijgt Van Osch nog steeds veel aanloop. 'Ik krijg hier veel mensen uit De Goliards. Komen ze vandaag met de ene schoen en dan drie dagen later met de andere. Dat praatje erbij is min stens zo belangrijk als het repareren van die schoenen.' Lukt het ouderen niet om hun te repareren schoeisel te brengen, dan haalt Van Osch het thuis op. 'Dat doe ik tegenwoordig 's avonds, want het kostte me teveel tijd. Moet ik bij twee adressen langs, dan ben ik zo een paar uur zoet.' Lastige klanten In het kleine knusse pand aan Wever straat waarin zijn schoenmakerij is gevestigd, ligt nog een behoorlijke voorraad schoenen op de eigenaar te wachten. 'Het valt mee hoor. De meeste schoenen worden na een week opgehaald, maar sommige lig gen hier wel een jaar. Als het me echt te lang duurt, dan gaan ze in de Zak van Max. Het gebeurt ook dat men sen niet meer weten dat ze hier hun schoenen hebben gebracht. Komen ze langs Cees, ik heb overal gezocht, maar ik kan m'n schoenen niet vin den. Liggen die soms hier? Ik ga er niet achteraan, want dan krijg je op Texel snel dat de mensen denken dat ik ze wel breng. Hoewel de meeste klanten zich volgens Van Osch net jes gedragen, zijn er uitzonderingen. 'Ik heb hier een klant gehad, die al tijd commentaar had. Kwam hij schoenen halen waaronder ik nieuwe zolen en hakken had gezet. Dat is dan betrekking bij het boulevardblad van uitgeverij Wegener. Naar eigen zeg gen leert hij daar de fijne kneepjes van het vak. 'Nergens leer je beter schrijven dan daar. Je krijgt een foto op je bureau en verzin er maar een verhaal bij. Zo ging dat daar.' Hoewel de werksfeer uitstekend is en hij er als beginnend journalist veel leert, spreekt de cultuur binnen Party hem met aan. 'Party is teveel een roddel blad. Het gaat heel ver hoe ze daar werken. Bij Story wordt veel degelij ker journalistiek werk verricht.' Zijn eerste klus bij Party is het verwer ken van een uitgetypt televisie-inter view met weerman Piet Paulusma. Hij zei daarin iets naars over Helga van Leur (ween/rouw bij een andere televisiezender, red.) en dat pik je er uit. Je rukt de zinnen uit zijn verband.' Na het bureauwerk volgen de inter views met aanstormend talent dat op het punt staat door te breken. En daarna uiteindelijk de feestjes, waarop de BN'ers (Bekende Neder landers) m groten getale aanwezig zijn. 'Of de roddelbladen daar wel kom zijn? Absoluut. We worden zelfs uitgenodigd en met alle égards ont- helpen. In tachtig procent van de gevallen lukt het niet, maar als het kan is het leuk. Verder zie je sterren kapotgaan. Want die verhalen over feestjes met drugs en drank zijn echt waar. Als journalist moet je ook zor gen dat je de verleiding kunt weer staan. Ik heb mazzel gehad dat ik geen 18 meer was toen ik in dit vak begon, want ik ben vatbaar. Beslist. Gelukkig ben ik zeker in die eerste tijd veel begeleid door Joop van Tellingen (bekende boulevardfotograaf, red.)' Scheiding Hoewel hij dus regelmatig vertoeft tussen de rich and famous heeft Albers niet de pretentie erbij te horen. 'Veel beginners denken dat wel, maar het is gewoon echt niet zo. Ook dat is een van de valkuilen.' De Texelaar, die naast zijn middelbare schoolop leiding zes jaar in theater Klif 12 werkte, stelt dat hij ook in zijn huidige job een rol speelt. Ik speel dat ik roddeljournalist ben. Het interesseert me geen reet wat er allemaal gebeurt, maar zodra ik mijn smoking aandoe, gaat er een knop om. Vrienden willen wel eens mee naar zo'n feestje, maar dat wil ik niet. Als ik daar ben, ben ik krijgen het moeilijk en beginnen ook met roddelpagina's. Die noemen ze dan mediapagina, maar het gaat om dezelfde nieuwtjes die de bladen brengen.' Wij zitten in het verdom hoekje en dat stoort me niet, maar soms erger ik me er wel aan. Zoals die affaire van Mabel (Wisse Smidt. red.) Onze concurrent Weekend schreef daar al twee weken eerder over, voordat de kranten het brach ten en toen hoorde je er niemand over.' Toekomst Voorlopig wil Albers nog wel bij Story blijven. 'Soms rol je ergens in en zie je geen goede reden om er uit te stappen. Dat is mij gebeurd. Mijn werk wordt ook steeds makk heb een goed netwerk, kom lijk binnen en verdien sim geld. Maar met een paar jaar! wel wat anders. Ik wil graag vr bladen maken. Werken bij Vid Dat lijkt me wel wat. En ik eens een maand hoofdreda de Texelse Courant willen dorp zou de eerste zijn die gaat. Die vrouw heeft heel gen gedaan. Dat heeft ze vaste wal al gedaan. Haarmadi bruikt. Dat zou ik aanpakken.li zou ik meer menselijk nieuwsj sen en een interview met veld over drie pagina's.' Louise van Cees van Osch, bezig met het inplakken van een nieuwe rits in een laars:Veel schoenen kocht te worden. Albers zich. De klacht werd echter gegrond verklaard en de Raad oor deelde dat Albers en de hoofd redactie 'grenzen hebben overschre den van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijk heid, maatschappelijk aanvaardbaar is'. 37,50, zei ik tegen hem. Waai antwoordde: in geen 37,5 jaai heb ik de schoenen teruggep de zolen en hakken er weer haald. Dat was natuurlijk niet" doeling. Sindsdien heb ik nooi last met hem gehad.' Hoe lang hij nog met de st makerij doorgaat, weet Van met. 'Ik heb nog een huurö met Nauta (eigenaar van hel red.) tot 2006. Misschien prol daar nog wel een jaar aan te Ifl Verkopen doet hij zijn bed rijt n* is geen haalbare kaart, wantj er geen inkomen uit halen, met meer. Misschien als iema erbij gaat doen, dat het oplevert. De Bolder misschien! schoenenwinkel.' Meest geruchtmakende zaak die waarbij Albers de laatste jaren be trokken was, is ongetwijfeld de zaak Caroline Tensen. 'Verliefde Caroline maakt huwelijk kapot', kopte Story in oktober vorig jaar. Albers schreef dat Tensen een affaire had met een ge trouwde man en dat diens huwelijk daardoor op de klippen was gelopen. Tensen was woedend en stapte naar de rechter. Albers reageert fel: 'In die rechtszaak is het er geen moment over gegaan of het waar was. Wij hadden haar moeten bellen en dat is niet gebeurd. Daar zijn we voor ver oordeeld.' Volgens Albers was het verhaal afkomstig van de vrouw van dat echtpaar. 'Haar man was heel boos, omdat wat wij schreven met helemaal klopte, maar wat Tensen beweerde, was absoluut niet waar.' Hij geeft aan dat hij twijfels had over Matthijs Albers checkt in de boekhandel wat de concurrentie schrijft. Zijn 'eigen' Story bleek al uitverkocht. ifoio Maren

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 8