ocumentaire Texelaar op festival New York WD wil ruimere bouwvoorschriften op vakantieparken Komst hulpverleningspost over nieuwe hobbel heen 9 TEXELSE COURANT {Jit de school geklapt Gaat de Waddenzee verdwijnen? 'Voor betere kwaliteit huisjes' College doet toezeggingen aan gemeenteraad Zestig jaar terug in de tijd met Theo Witte lef filmster Robert de Niro op de foto VRIJDAG 13 MEI 2005 Een keer in de maand is een deel van de krant ingericht voor de jeugdige krantenlezers. Om beurten gaan de hoogste groepen van de Texelse basisscholen op pad en schrijven zij over dingen die hen bezighouden. Deze keer is Uit de school geklapt ingevuld door de journa listen van de Lubertischool uit De Koog. aan gedaan worden. Wij doen er met z'n allen veel te weinig aan om Texel schoon te houden, soms gooien we wel eens iets op de grond, maar meestal in de container. Ook hebben we onze honden geleerd om netjes langs de kant of in de bosjes te poe pen. Wij willen hierbij iedereen vra gen om Texel mooi en schoon te houden, want het begint bij ons zelf! Sarah, Lianne en Ellenoor Reageren Wil je reageren op een artikel dat je in deze rubriek hebt gelezen? Stuur dan een mailtje naar de redactie: redactie@texelse courant.nl. Je kunt natuurlijk ook langskomen op het kantoor van de redactie in de Warmoes straat. Zal er ooit een brug naar Texel komen? Wat zouden Texelaars er van vin den als er een brug over Het Mars diep zou komen en hoe vinden ze eigenlijk de naam van de nieuwe Teso-boot? Lisanne, Roy, Eva en Lars van de Lubertischool gingen op onderzoek uit. Zij maakten een vragenlijst en die werd aan diverse mensen uitgereikt. Waar we eigenlijk nieuwsgierig naar waren, was wat de mensen er van zouden vinden als er een brug zou komen over Het Marsdiep en wat ze van de naam van de nieuwe boot vinden. Hieronder volgt een korte sa menvatting van de uitslag: 'Nee, dan is het eilandgevoel weg', schreef een mevrouw op. Iemand anders schreef: 'Nee, er komen dan meer mensen op Texel en op andere tijden, dat is onhandig, vooral 's nachts.' Ook was er een vraag wat de voor- en nadelen van de nieuwe Tesoboot zijn: 'Makkelijker, is meer ruimte, dus minder wachttijd en een lift voor invaliden.' De meningen over de nadelen zijn verdeeld: 'De hele haven is verbouwd en heeft veel geld gekost.' En: 'De kaartjes zullen wel duurder worden en dat hopen we natuurlijk niet!' We hebben ook gevraagd wat de mensen van de naam Dokter Wagemaker voor de nieuwe boot vinden: 'Ja, het is wel een mooie naam, maar niet echt een boot- naam', was een van de antwoorden. 'Niet bijzonder, een beetje raar voor een boot.' Andere reacties: 'Goed, maar ik hecht me niet echt aan een naam.' Tot slot: 'Je moet er even aan wennen met uitspreken.' We hebben ook de vraag gesteld, vindt u dat er een nieuwe boot no dig is? Ook deze meningen waren verschillend. Bijvoorbeeld: 'Ja, het is economischer, er zal waarschijnlijk minder dubbel gevaren moeten wor- Wij zijn gevraagd om een stuk voor de krant te schrijven. Dus we dachten, we doen het over de be scherming van de Waddenzee. Om meer te weten te komen, heb ben we een e-mail naar EcoMare gestuurd met vragen over de be scherming van de Waddenzee. Van de antwoorden hebben we een stuk gemaakt, die hier onder te lezen is. Als er 10 jaar lang geen regels op de Waddenzee zijn, kan iedereen zijn eigen gang gaan, bijvoorbeeld de kokkelvisserij. De bodem van de zee wordt voor een groot gedeelte omgegooid voor de kokkels, met gevolg dat het bodemleven ver dwijnt. Zonder vangstquota, (dat is een regel voor de hoeveelheid die een boot mag opvissen) zouden de zeeën overbevist worden Het eten voor de dieren neemt af. Er kan ook naar gas worden geboord en alle vormen van recreatie kunnen beoe fend worden. Overal komen toeris ten. De kleine zeehonden raken snel ler hun moeder kwijt en het herstellen van de Waddenzee duurt dan jaren en sommige plekken komen nooit meer terug in zijn oude staat. EcoMare wil de Waddenzee schoon, veilig en leefbaar houden en daarom geeft EcoMare voorlichting over de Waddenzee en excursies. Ze probe ren mensen te motiveren om de Waddenzee te beschermen. Ze stu ren hiervoor regelmatig persberich ten naar kranten, tv en radio, als er iets bijzonders is. Op die manier vra gen ze aandacht voor verschillende dingen. EcoMare is geen actiegroep en ze hebben geen invloed op de bescherming van dieren en planten. Wel verzamelen ze informatie over de Waddenzee en de Wadden en kunnen zo aan de mensen vertellen wat er gaande is. Gelukkig wordt de Waddenzee be schermd. maar we moeten ons wel zorgen blijven maken. Want samen moeten we er voor zor gen dat de Waddenzee blijft en dat de dieren daar goed kunnen blijven leven. Dus. we mogen de Wadden zee niet vergeten! Bryon Kaczor, Maarten van der Valk en Roy de Bloois den.' En: 'Ja, de oude boot is nu wel heel erg oud.' Een ander zei: 'Nee, ik vind de boot al duur genoeg en dan ook nog de kaartjes duurder, nee, dank je.' Conclusie Tot slot onze conclusie. We zullen moeten merken wat de verschillen zijn als de nieuwe boot vaart, posi tief en negatief. Wij denken dat in de nieuwe boot veel verbetering voorkomt en wij denken ook dat er minder wachttij den komen, omdat de nieuwe Tesoboot groter is. Maar als er een brug komt, zou die er uit kunnen zien als de foto bij dit artikel van de Zeelandbrug, tenmin- De Zeelandbrug ste, volgens de meeste mensen die wij gevraagd hebben. Maar maakt u zich maar geen zor gen, wij denken dat er waarschijnlijk toch geen brug zal komen. De bouwvoorschriften voor bunga lows op vakantiecentrum De Krim, maar ook op andere vakantiepar ken moeten op hoofdlijnen worden aangepast. Eigenaars krijgen zo de mogelijkheid om de noodzakelijke kwaliteitsverbetering door te voe ren. Dat voorstel doet Maria van der Spek (WD), op wiens initiatief de raadscommissie Grondgebied zich er maandag 23 over zal bui gen. Aanleiding tot Van der Speks voorstel is de handhavingsactie van de ge meente, waarbij is geconstateerd dat verschillende verbouwingen in het park illegaal zijn. Ambtenaren rappor teerden onder meer over clandes tiene dakkapellen, aanbouwen en pergola's. In een aantal gevallen kon de situatie alsnog worden gelegali seerd, maar er werden ook aanschrij vingen verstuurd. 'Soms schrijnende gevallen', noemt Krimidirecteur Iwan Groothuis als voorbeeld een man die in 1989 een pergola heeft gebouwd en onlangs een brief van het college kreeg dat hij die af moet afbreken. Er zijn ook voorbeelden van te grote dakkapellen en huisjes met een aan bouw die dichter dan vijf meter bij de perceelsgrens staat, wat strijdig is met het bestemmingsplan. Bijzonder Voertuigen verwijderd Een blauwe Opel Vectra met een Duits kenteken die al enige maanden aan de De Ruyterstraat in Oudeschild stond gestald, werd vorige week door de gemeente verwijderd en naar het ge meentelijk opslagterrein gebracht. De eigenaar van de wagen was een maand geleden door middel van een sticker op zijn auto op de hoogte ge bracht van deze te nemen maatregel. Een bouwvakkerswagen die in Oude schild op openbaar groen stond, leek hetzelfde lot te ondergaan, met werd op het laatste moment door de eige naar zelf verwijderd. Hiermee heeft de gemeente een be gin gemaakt met het verwijderen van voertuigen (auto's, aanhangwagens, campers) en andere objecten die ge durende langere tijd onrechtmatig worden gestald. Daarbij wordt uitge gaan van de veronderstelling dat de openbare ruimte wordt gebruikt waar voor deze is bedoeld en dat parkeer plaatsen worden gebruikt voor tijde lijk - en niet permanent - parkeren. Voertuigen en andere objecten die gedurende langere tijd in de openbare ruimte worden gestald, worden door de parkeerwachters van een waarschuwingssticker voorzien. Als hierop niet wordt gereageerd, laat de gemeente het voertuig wegslepen. is dat er volgens Groothuis zelfs huis jes zijn waarbij de muur op één of twee meter afstand van de perceelsgrens staat. 'Daar zou het hele huis dus weg moeten.' De oor zaak schuilt volgens Groothuis in de geschiedenis van het park. 'De Krim had ooit een eigen bestemmingsplan, waarbij de buitengrens van het park maatgevend was. De perceelgren zen van de individuele huisjes zijn destijds heel willekeurig bepaald, wat verklaart waarom de kavelgrens soms zo dicht langs de huisjes ligt.' De problemen ontstonden vanaf 1996, toen De Krim onder het regime van het bestemmingsplan buiten gebied viel en er andere voorschot ten van toepassing werden. Zo kon het gebeuren dat een eigenaar die vóór 1996 een aanvraag voor een Met pijn en moeite hebben burge meester en wethouders dinsdag avond van de raad toestemming gekregen €3.474.050,- aan de bouw van het nieuwe gezamenlijke hulpverleningsgebouw aan de Pontweg te besteden. De coalitie partijen wilden het geld pas be schikbaar stellen, nadat het col lege toezeggingen had gedaan. De realisatie van de centrale hulppost verloopt al jaren via de nodige hobbels en struikenblokken en de kredietverstrekking vormde daarop geen uitzondering. Een van de groot ste discussiepunten voor met name Texels Belang en de WD was het af wijkende rentepercentage dat het college wil hanteren. Burgemeester en wethouders willen het geld lenen tegen 'de op dat moment geldende rente' in plaats van een gebruikelijk tarief van 6 procent. De rente die op dit moment geldt, is 4,25 procent. Het verschil zit hem enn dat de gemeente door een lager rentetarief meer geld kan lenen, zonder over de door de raad vastgestelde maximale kapi- taalslast van €169.000,- per jaar voor het brandweergedeelte te gaan. Op aandringen van Texels Belang liet burgemeester Joke Geldorp tijdens de raadsvergadering in het raadsbe sluit aantekenen dat het college het geld tegen een niet hogere rente dan 4,49 procent mag lenen. Bij een ho ger rentepercentage komt het college boven de maximale jaarlast van €169.000.- uit, waardoor ze de lening aanbouw dichter dan vijf meter bij de perceelsgrens indiende wél een ver gunning kreeg, maar iemand die la ter een soortgelijke vergunning aan vroeg geen toestemming kreeg. Verstikkend Groothuis betreurt deze beperking. 'De huisjes op De Krim zijn 15 tot 20 jaar geleden gebouwd. Bijna allemaal zespersoonshuisjes met éen badka mer. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Veel gebruikers willen een tweede badkamer. Omdat de ruimte daarvoor in het huisje niet aanwezig is. is een uitbreiding nodig, waarvoor het bestemmingsplan nu geen ruimte biedt.' Van der Spek: 'Als raad heb ben we gezegd dat de vakantie huizen naar 70 vierkante meter mo gen. Maar door de strakke regels op De Krim, maar ook op andere parken zoals Gortersmient en aan de Bos- randweg, kan de noodzakelijke kwaliteitsverbetering niet worden gerealiseerd. Daarom moeten we. vooruitlopend op het nieuwe bestem mingsplan buitengebied, die al te ver stikkende regeltjes op deze parken loslaten en een hoofdlijn accepteren die de eigenaars in staat stelt de ge wenste kwaliteitsverbetering door te voeren.' Die hoofdlijn moet wat be treft Van der Spek gaan gelden voor de grootte van de dakkapellen, de niet meer zou kunnen aflossen zon der elders extra geld vandaan te ha len. De dekking van de kapitaalslast, die een looptijd van veertig jaar krijgt, vindt plaats uit het fonds Kanjer projecten waarin de gemeente jaar lijks geld voor de kanjerprojecten re serveert. Geldorp liet eveneens als extra voor waarde in het raadsbesluit opnemen dat de gemeente, de politie en de Stichting Wonen Texel met elkaar contracten over de bouw hebben af gesloten, vóórdat het project wordt aanbesteed. De tegenstribbelende partijen willen op die manier meer zekerheid hebben dat alledrie de par tijen aan het project blijven meedoen. Bij het ambulancegedeelte wordt re kening gehouden met de nieuwe Wet Ambulancevervoer die over een tijdje bepaalt wie in welk gebied het ambu lancevervoer mag verzorgen. Omdat alles op de helling gaat, is het geen zekerheid dat de Regionale Ambu lancedienst (RAD), waaronder Texel valt, over een paar jaar nog steeds het ambulancevervoer in het Gewest Kop van Noord-Holland in handen heeft. Als voorwaarde bij de krediet verstrekking wordt opgenomen dat een eventuele opvolger van de RAD automatisch de nieuwe huurder van het ambulancegedeelte wordt. 'Die nieuwe wet is ook één van de rede nen voor de ambulancedienst ge weest om niet zelf eigenaar van dat gedeelte in het gebouw te worden', aldus Geldorp. Bedoeling is dat de RAD het gedeelte tegen een kosten- hoogte en de afstand tot de perceelsgrens. 'Vooruitlopend op het vaststellen van deze hoofdlijnen, moet de gemeente op deze parken stoppen met handhaven en alleen ingrijpen als het om extreme overtre dingen van de voorschriften gaat.' Groothuis hennnert eraan dat archi tect Jan Visser ooit een rapport heeft geschreven, waarin de mogelijkhe den voor de huisjes zijn vastgelegd. 'De toenmalige wethouder heeft er niets mee gedaan. Met een beetje goede wil moet de politiek nu tot een praktische oplossing kunnen komen.' Nordic walking Sportwandelschool West-Friesland uit Hoorn start met een zesdelige cursus nordic walking in Den Burg. De sportwandelschool hield vorige week clinics in Den Burg en De Cocksdorp. In Den Burg was vol doende animo om ermee door te gaan De cursus wordt op vrijdag ochtenden vanaf 9.15 uur gegeven. De verzamelplaats is het parkeerter rein aan de Emmalaan. Mensen die nog willen meedoen, kunnen zich opgeven via 0229-239447 of 06- 55937535. Nordic walking is lopen met stokken, waardoor diverse spie ren worden belast. De nieuwe sport kent een toenemende belangstelling dekkende prijs van de gemeente gaat huren. Het krediet van in totaal €3.474 050.- is opgedeeld in €3.224.050,- voor het brandweer gedeelte en €250.000.- voor het ambulancegedeelte. Informatieavond De omwonenden van het toekom stige gebouw worden tijdens een informatieavond op dinsdag 24 mei nader over het project geïnformeerd. Tijdens die avond kunnen ze met de gemeente praten over verkeers maatregelen in de buurt. Martin Trap (WD) kaartte aan dat er nog steeds geen verkeerscirculatieplan is en dat buurtbewoners zich zorgen maken. Een deel van hen zat dinsdagavond op de publieke tribune om het debat bij te wonen. Bedoeling is dat het fietspad naast de Pontweg de status van ventweg krijgt, zodat hulpverle ners via die weg naar de kazerne kunnen rijden. Bedoeling is ook dat met een paaltje een afzetting tussen de Vaargeul en het gebouw komt, zodat hulpverle ners met door de achterliggende woonwijk rijden. Geldorp beloofde de raad dat het college hen om de drie maanden informeert over de voort gang van het project, zodat zij de vin ger aan de pols kunnen houden. De partijen stemden unaniem in met de kredietverstrekking. De oppositiepar tijen GroenLinks, PvdA en D66 gaven hun goedkeuring al voordat het col lege met de aanvullende toezeggin gen kwam. Hoe schoon is Texel Wij vinden dat de mensen hier te weinig bewust zijn van het vuil op Texel. Daarom hebben wij beslo ten om hier wat meer aandacht aan te besteden. We hebben een aantal mensen een vragenlijst ge geven over de vervuiling op Texel. De helft van de mensen vond Texel schoon tot redelijk schoon en de overige helft vindt dat het beter kan of vindt het helemaal niet schoon. Het valt ons op dat veel mensen zich storen aan zwervende blikjes. En veel mensen weten niet dat het on geveer 80 jaar duurt, voordat een blikje verteerd is. Hondenpoep vin den ze ook erg. het ligt echt overal en je krijgt het niet makkelijk van je schoen af, je moet dus echt kijken waar je loopt, in plaats van dat je kunt genieten van de omgeving om je heen. Niet veel mensen doen er wat aan om Texel schoon te houden. Soms ruimen ze wel iets op van de grond, maar dat helpt weinig. Maar beter iets dan niets. De mensen die een hond hebben, hebben hun hond geleerd waar ze wel en niet mochten poepen. Dat is waar de mensen niet lopen of waar kinderen spelen, want zelfs ons school- speelterrein wordt wel eens als uitlaatveld gebruikt. Kunt u zich het voorstellen, als wij een lekker potje aan het voetballen zijn!!!!! Ge lukkig hebben sommige mensen een poepzakje bij zich, maar heel veel mensen helaas niet. Tot slot. onze mening over milieuver vuiling op Texel: 'Wij vinden Texel wel redelijk schoon, maar er kan meer Het was een interessant uitstapje, dat de moeite waard is. Wij vinden het goed, dat we meer te weten ko men over deze periode en hopen, dat we het niet zelf hoeven mee te maken. Er is al oorlog genoeg! Groep 7/8 van de Lubertischool is naar het Luchtvaartmuseum ge weest in Eierland. We hebben eerst een indrukwekkend verhaal gehoord van de 75-jarige meneer Theo Witte. Hij is al een aantal jaren vrijwilliger bij het Luchtvaartmuseum. Hij vertelde ons over zijn jeugd in de Tweede We reldoorlog, hij was toen 13 jaar oud. We konden het aan de heer Wittes enthousiasme merken, dat hij zijn verhaal graag wilde vertellen. 'Het is belangrijk, dat jullie weten, hoe het er toen aan toeging. Het was ver schrikkelijk. Gelukkig zijn al onze jon gens teruggekomen, die moesten werken voor de Duitsers. We dach ten dat we er goed vanaf waren ge komen. Maar tijdens de opstand van de Georgiërs, moesten we heel erg oppassen, we konden niet over straat, want je werd zo neergescho ten.' Theo Witte vertelde ons hoe het toen was. 'Het was een hele verschrikke lijke en angstige tijd. die nooit verge ten mag worden en ook niet weer moet terugkomen. De generatie van nu, moet weten hoe die tijd is ge weest, het is de geschiedenis van ons Texel.' Na het verhaal hebben we rondgeke ken in het museum. Het was erg in teressant. Er waren twee grote ma quettes, het vliegveld van nu en toen. We hebben van alles gezien, veel fo to's, vliegtuigen en een film. Buiten zagen we parachutespringers uit het vliegtuig springen en weer landen. We hebben ook modellen van vliegtuigen gezien en een machinegeweer en bommen, dat waren allemaal wapens van de Duitsers. Ook waren er een aantal doe-opdrachten, zoals een apparaat dat een strandbal door twee luchtstromen in de lucht hield en een hele oude fiets, waar je, door er op te fietsen, een lamp mee kon laten bran den. legefWfwm Bruggen en collega's Roos Boer en Eefje Blankevoort worden geïnterviewd tijdens het Tribeca Film Festival in New York. ie 19 "wij! een vriend zijn fotocamera hield, stelde Arnold van ■usgen zich met een rood hoofd "eencocktail in de hand op ach- de legendarische acteur en re- l^eur Robert de Niro. Het was w vroeg hoogtepunt in de nog rt|e carrière van de 26-jarige ci- eas',die zijn jeugd op Texel door bent. 'Ik ben van maar weinig ^"sen fan, maar De Niro vind ik !®Jer9 goed. Ik heb bijna al zijn 1,118 gezien. Bovendien heeft hij ïnmooi hoofd.' overkwam Van Bruggen op de uitende receptie van het Tribeca /"Festival in New York, waar hij W vorige maand te gast was als pvan de makers van Amsterdam - "Ovo. De documentaire, die vorig °0de Nederlandse televisie werd ^ooden door de iKON, gaat over .Nederlandse studenten die een legerambulance naar Kosovo voertui9 moet de oplos- brengen voor het gebrekkige Eervoer in het plaatsje Mali- "3- Hun reis naar en het verblijf in voormalige oorlogsgebied bren- öestudenten zelf in beeld. Gaan- "®9 de film rijst de vraag: komt het nog goed? Het antwoord pro nte vinden door te praten met Kosovaren uit verschillende JJngsgroepen. Bruggen en zijn drie collega's bwÜr) de documentaire op naar waaronder het Tri beca Film Festival, dat in het voorjaar van 2002 voor het eerst werd geor ganiseerd om de door de aanslag op de Twin Towers zwaar geteisterde buurt weer eens positief in het nieuws te brengen. Mede dankzij de promi nente initiatiefnemers, onder wie Robert de Niro en Martin Scorsese (de regisseur van de film Aviator), en grote sponsors werd het evenement direct een enorm succes, met dit jaar zelfs zo'n 400.000 bezoekers. Van Bruggen: 'We hebben onze do cumentaire opgestuurd omdat elke kans om naar New York te gaan mee genomen is. Maar we gaven onszelf weinig kans. Fictie en documentaire vormen de hoofdmoot van het festi val, onze film was eigenlijk te veel een reportage.' Desondanks werd Am sterdam - Kosovo samen met 94 an dere films gekozen uit 1700 inzendin gen. Tijdens het festival ontdekte Van Bruggen al snel dat de film inderdaad 'een vreemde eend in de bijt' was. 'De meeste inzendingen waren echt van Hollywood-kwaliteit, met aftite lingen die net zo lang waren als de film zelf, om maar alle medewerkers te kunnen noemen. Wij zijn eigenlijk maar amateurs. Maar we hebben leuke reacties gehad. Onze film is drie keer vertoond, steeds voor zo'n 400 mensen, en na afloop werden ge sprekken met de zaal gevoerd. Het ging er wel erg Amerikaans aan toe. Ze wilden allemaal heel onschuldige dingen weten. Op andere festivals wordt het filmmakers vaak een stuk moeilijker gemaakt.' Inmiddels is Van Bruggen met zijn collega's een bednjfje begonnen, met de bedoeling zowel in opdracht (voor bedrijven en overheden) als eigen films te maken. Hun eerste project is een documentaire over de Geor gische opstand op Texel, een onder werp dat hem als kind al intrigeerde. 'Toen dacht ik nog dat die Georgiërs helden waren, later heb ik ontdekt dat ze eigenlijk rampspoed over het ei land hebben gebracht en dat ze door veel Texelaars heel anders worden bekeken. Toch zijn er ook die ze heb ben geholpen en die altijd veel sym pathie voor ze hebben gehad. De film gaat niet alleen over de strijd zelf, maar vooral over de nasleep ervan. Daar wil ik binnenkort met veel Texelaars over praten.' Van Bruggen en de zijnen hebben het idee voor de documentaire ingediend bij het International Documentary Filmfestival Amsterdam, in de hoop subsidie en professionele hulp te kunnen krijgen bij het schrijven van het scenario en de productie. 'We horen bij de laatste acht en maken een aardige kans, denk ik. Behalve de documentaire van Van Reeuwijk in de jaren zeventig en een paar jaar gele den een Duitse film, is er op dit ge bied weinig gemaakt over de op stand. Als we worden uitgekozen, krijgen we €125.000,-. Maar er zijn ook nog andere manieren om de film te financieren. Hij komt er sowieso, dat staat vast

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 9