ocumentaire Texelaar
op festival New York
WD wil ruimere
bouwvoorschriften
op vakantieparken
Komst hulpverleningspost
over nieuwe hobbel heen
9
TEXELSE
COURANT
{Jit de school geklapt
Gaat de Waddenzee verdwijnen?
'Voor betere kwaliteit huisjes'
College doet toezeggingen aan gemeenteraad
Zestig jaar terug in de
tijd met Theo Witte
lef filmster Robert de Niro op de foto
VRIJDAG 13 MEI 2005
Een keer in de maand is een deel van de krant ingericht
voor de jeugdige krantenlezers. Om beurten gaan de
hoogste groepen van de Texelse basisscholen op pad
en schrijven zij over dingen die hen bezighouden. Deze
keer is Uit de school geklapt ingevuld door de journa
listen van de Lubertischool uit De Koog.
aan gedaan worden. Wij doen er met
z'n allen veel te weinig aan om Texel
schoon te houden, soms gooien we
wel eens iets op de grond, maar
meestal in de container. Ook hebben
we onze honden geleerd om netjes
langs de kant of in de bosjes te poe
pen. Wij willen hierbij iedereen vra
gen om Texel mooi en schoon te
houden, want het begint bij ons zelf!
Sarah, Lianne en Ellenoor
Reageren
Wil je reageren op een artikel dat
je in deze rubriek hebt gelezen?
Stuur dan een mailtje naar de
redactie: redactie@texelse
courant.nl. Je kunt natuurlijk ook
langskomen op het kantoor van
de redactie in de Warmoes
straat.
Zal er ooit een brug naar Texel komen?
Wat zouden Texelaars er van vin
den als er een brug over Het Mars
diep zou komen en hoe vinden ze
eigenlijk de naam van de nieuwe
Teso-boot? Lisanne, Roy, Eva en
Lars van de Lubertischool gingen
op onderzoek uit. Zij maakten een
vragenlijst en die werd aan diverse
mensen uitgereikt.
Waar we eigenlijk nieuwsgierig naar
waren, was wat de mensen er van
zouden vinden als er een brug zou
komen over Het Marsdiep en wat ze
van de naam van de nieuwe boot
vinden. Hieronder volgt een korte sa
menvatting van de uitslag:
'Nee, dan is het eilandgevoel weg',
schreef een mevrouw op. Iemand
anders schreef: 'Nee, er komen dan
meer mensen op Texel en op andere
tijden, dat is onhandig, vooral 's
nachts.' Ook was er een vraag wat
de voor- en nadelen van de nieuwe
Tesoboot zijn: 'Makkelijker, is meer
ruimte, dus minder wachttijd en een
lift voor invaliden.' De meningen over
de nadelen zijn verdeeld: 'De hele
haven is verbouwd en heeft veel geld
gekost.' En: 'De kaartjes zullen wel
duurder worden en dat hopen we
natuurlijk niet!'
We hebben ook gevraagd wat de
mensen van de naam Dokter
Wagemaker voor de nieuwe boot
vinden: 'Ja, het is wel een mooie
naam, maar niet echt een boot-
naam', was een van de antwoorden.
'Niet bijzonder, een beetje raar voor
een boot.' Andere reacties: 'Goed,
maar ik hecht me niet echt aan een
naam.' Tot slot: 'Je moet er even aan
wennen met uitspreken.'
We hebben ook de vraag gesteld,
vindt u dat er een nieuwe boot no
dig is? Ook deze meningen waren
verschillend. Bijvoorbeeld: 'Ja, het is
economischer, er zal waarschijnlijk
minder dubbel gevaren moeten wor-
Wij zijn gevraagd om een stuk
voor de krant te schrijven. Dus we
dachten, we doen het over de be
scherming van de Waddenzee.
Om meer te weten te komen, heb
ben we een e-mail naar EcoMare
gestuurd met vragen over de be
scherming van de Waddenzee.
Van de antwoorden hebben we
een stuk gemaakt, die hier onder
te lezen is.
Als er 10 jaar lang geen regels op de
Waddenzee zijn, kan iedereen zijn
eigen gang gaan, bijvoorbeeld de
kokkelvisserij. De bodem van de zee
wordt voor een groot gedeelte
omgegooid voor de kokkels, met
gevolg dat het bodemleven ver
dwijnt. Zonder vangstquota, (dat is
een regel voor de hoeveelheid die
een boot mag opvissen) zouden de
zeeën overbevist worden Het eten
voor de dieren neemt af. Er kan ook
naar gas worden geboord en alle
vormen van recreatie kunnen beoe
fend worden. Overal komen toeris
ten. De kleine zeehonden raken snel
ler hun moeder kwijt en het herstellen
van de Waddenzee duurt dan jaren
en sommige plekken komen nooit
meer terug in zijn oude staat.
EcoMare wil de Waddenzee schoon,
veilig en leefbaar houden en daarom
geeft EcoMare voorlichting over de
Waddenzee en excursies. Ze probe
ren mensen te motiveren om de
Waddenzee te beschermen. Ze stu
ren hiervoor regelmatig persberich
ten naar kranten, tv en radio, als er
iets bijzonders is. Op die manier vra
gen ze aandacht voor verschillende
dingen. EcoMare is geen actiegroep
en ze hebben geen invloed op de
bescherming van dieren en planten.
Wel verzamelen ze informatie over
de Waddenzee en de Wadden en
kunnen zo aan de mensen vertellen
wat er gaande is.
Gelukkig wordt de Waddenzee be
schermd. maar we moeten ons wel
zorgen blijven maken.
Want samen moeten we er voor zor
gen dat de Waddenzee blijft en dat
de dieren daar goed kunnen blijven
leven. Dus. we mogen de Wadden
zee niet vergeten!
Bryon Kaczor,
Maarten van der Valk
en Roy de Bloois
den.' En: 'Ja, de oude boot is nu wel
heel erg oud.' Een ander zei: 'Nee,
ik vind de boot al duur genoeg en
dan ook nog de kaartjes duurder,
nee, dank je.'
Conclusie
Tot slot onze conclusie. We zullen
moeten merken wat de verschillen
zijn als de nieuwe boot vaart, posi
tief en negatief.
Wij denken dat in de nieuwe boot
veel verbetering voorkomt en wij
denken ook dat er minder wachttij
den komen, omdat de nieuwe
Tesoboot groter is.
Maar als er een brug komt, zou die
er uit kunnen zien als de foto bij dit
artikel van de Zeelandbrug, tenmin-
De Zeelandbrug
ste, volgens de meeste mensen die
wij gevraagd hebben.
Maar maakt u zich maar geen zor
gen, wij denken dat er waarschijnlijk
toch geen brug zal komen.
De bouwvoorschriften voor bunga
lows op vakantiecentrum De Krim,
maar ook op andere vakantiepar
ken moeten op hoofdlijnen worden
aangepast. Eigenaars krijgen zo de
mogelijkheid om de noodzakelijke
kwaliteitsverbetering door te voe
ren. Dat voorstel doet Maria van
der Spek (WD), op wiens initiatief
de raadscommissie Grondgebied
zich er maandag 23 over zal bui
gen.
Aanleiding tot Van der Speks voorstel
is de handhavingsactie van de ge
meente, waarbij is geconstateerd dat
verschillende verbouwingen in het
park illegaal zijn. Ambtenaren rappor
teerden onder meer over clandes
tiene dakkapellen, aanbouwen en
pergola's. In een aantal gevallen kon
de situatie alsnog worden gelegali
seerd, maar er werden ook aanschrij
vingen verstuurd. 'Soms schrijnende
gevallen', noemt Krimidirecteur Iwan
Groothuis als voorbeeld een man die
in 1989 een pergola heeft gebouwd
en onlangs een brief van het college
kreeg dat hij die af moet afbreken. Er
zijn ook voorbeelden van te grote
dakkapellen en huisjes met een aan
bouw die dichter dan vijf meter bij de
perceelsgrens staat, wat strijdig is
met het bestemmingsplan. Bijzonder
Voertuigen
verwijderd
Een blauwe Opel Vectra met een Duits
kenteken die al enige maanden aan de
De Ruyterstraat in Oudeschild stond
gestald, werd vorige week door de
gemeente verwijderd en naar het ge
meentelijk opslagterrein gebracht. De
eigenaar van de wagen was een
maand geleden door middel van een
sticker op zijn auto op de hoogte ge
bracht van deze te nemen maatregel.
Een bouwvakkerswagen die in Oude
schild op openbaar groen stond, leek
hetzelfde lot te ondergaan, met werd
op het laatste moment door de eige
naar zelf verwijderd.
Hiermee heeft de gemeente een be
gin gemaakt met het verwijderen van
voertuigen (auto's, aanhangwagens,
campers) en andere objecten die ge
durende langere tijd onrechtmatig
worden gestald. Daarbij wordt uitge
gaan van de veronderstelling dat de
openbare ruimte wordt gebruikt waar
voor deze is bedoeld en dat parkeer
plaatsen worden gebruikt voor tijde
lijk - en niet permanent - parkeren.
Voertuigen en andere objecten die
gedurende langere tijd in de openbare
ruimte worden gestald, worden door
de parkeerwachters van een
waarschuwingssticker voorzien. Als
hierop niet wordt gereageerd, laat de
gemeente het voertuig wegslepen.
is dat er volgens Groothuis zelfs huis
jes zijn waarbij de muur op één of
twee meter afstand van de
perceelsgrens staat. 'Daar zou het
hele huis dus weg moeten.' De oor
zaak schuilt volgens Groothuis in de
geschiedenis van het park. 'De Krim
had ooit een eigen bestemmingsplan,
waarbij de buitengrens van het park
maatgevend was. De perceelgren
zen van de individuele huisjes zijn
destijds heel willekeurig bepaald, wat
verklaart waarom de kavelgrens
soms zo dicht langs de huisjes ligt.'
De problemen ontstonden vanaf
1996, toen De Krim onder het regime
van het bestemmingsplan buiten
gebied viel en er andere voorschot
ten van toepassing werden. Zo kon
het gebeuren dat een eigenaar die
vóór 1996 een aanvraag voor een
Met pijn en moeite hebben burge
meester en wethouders dinsdag
avond van de raad toestemming
gekregen €3.474.050,- aan de
bouw van het nieuwe gezamenlijke
hulpverleningsgebouw aan de
Pontweg te besteden. De coalitie
partijen wilden het geld pas be
schikbaar stellen, nadat het col
lege toezeggingen had gedaan.
De realisatie van de centrale hulppost
verloopt al jaren via de nodige
hobbels en struikenblokken en de
kredietverstrekking vormde daarop
geen uitzondering. Een van de groot
ste discussiepunten voor met name
Texels Belang en de WD was het af
wijkende rentepercentage dat het
college wil hanteren. Burgemeester
en wethouders willen het geld lenen
tegen 'de op dat moment geldende
rente' in plaats van een gebruikelijk
tarief van 6 procent. De rente die op
dit moment geldt, is 4,25 procent. Het
verschil zit hem enn dat de gemeente
door een lager rentetarief meer geld
kan lenen, zonder over de door de
raad vastgestelde maximale kapi-
taalslast van €169.000,- per jaar voor
het brandweergedeelte te gaan.
Op aandringen van Texels Belang liet
burgemeester Joke Geldorp tijdens
de raadsvergadering in het raadsbe
sluit aantekenen dat het college het
geld tegen een niet hogere rente dan
4,49 procent mag lenen. Bij een ho
ger rentepercentage komt het college
boven de maximale jaarlast van
€169.000.- uit, waardoor ze de lening
aanbouw dichter dan vijf meter bij de
perceelsgrens indiende wél een ver
gunning kreeg, maar iemand die la
ter een soortgelijke vergunning aan
vroeg geen toestemming kreeg.
Verstikkend
Groothuis betreurt deze beperking.
'De huisjes op De Krim zijn 15 tot 20
jaar geleden gebouwd. Bijna allemaal
zespersoonshuisjes met éen badka
mer. Dat is eigenlijk niet meer van
deze tijd. Veel gebruikers willen een
tweede badkamer. Omdat de ruimte
daarvoor in het huisje niet aanwezig
is. is een uitbreiding nodig, waarvoor
het bestemmingsplan nu geen ruimte
biedt.' Van der Spek: 'Als raad heb
ben we gezegd dat de vakantie
huizen naar 70 vierkante meter mo
gen. Maar door de strakke regels op
De Krim, maar ook op andere parken
zoals Gortersmient en aan de Bos-
randweg, kan de noodzakelijke
kwaliteitsverbetering niet worden
gerealiseerd. Daarom moeten we.
vooruitlopend op het nieuwe bestem
mingsplan buitengebied, die al te ver
stikkende regeltjes op deze parken
loslaten en een hoofdlijn accepteren
die de eigenaars in staat stelt de ge
wenste kwaliteitsverbetering door te
voeren.' Die hoofdlijn moet wat be
treft Van der Spek gaan gelden voor
de grootte van de dakkapellen, de
niet meer zou kunnen aflossen zon
der elders extra geld vandaan te ha
len. De dekking van de kapitaalslast,
die een looptijd van veertig jaar krijgt,
vindt plaats uit het fonds Kanjer
projecten waarin de gemeente jaar
lijks geld voor de kanjerprojecten re
serveert.
Geldorp liet eveneens als extra voor
waarde in het raadsbesluit opnemen
dat de gemeente, de politie en de
Stichting Wonen Texel met elkaar
contracten over de bouw hebben af
gesloten, vóórdat het project wordt
aanbesteed. De tegenstribbelende
partijen willen op die manier meer
zekerheid hebben dat alledrie de par
tijen aan het project blijven meedoen.
Bij het ambulancegedeelte wordt re
kening gehouden met de nieuwe Wet
Ambulancevervoer die over een tijdje
bepaalt wie in welk gebied het ambu
lancevervoer mag verzorgen. Omdat
alles op de helling gaat, is het geen
zekerheid dat de Regionale Ambu
lancedienst (RAD), waaronder Texel
valt, over een paar jaar nog steeds
het ambulancevervoer in het Gewest
Kop van Noord-Holland in handen
heeft. Als voorwaarde bij de krediet
verstrekking wordt opgenomen dat
een eventuele opvolger van de RAD
automatisch de nieuwe huurder van
het ambulancegedeelte wordt. 'Die
nieuwe wet is ook één van de rede
nen voor de ambulancedienst ge
weest om niet zelf eigenaar van dat
gedeelte in het gebouw te worden',
aldus Geldorp. Bedoeling is dat de
RAD het gedeelte tegen een kosten-
hoogte en de afstand tot de
perceelsgrens. 'Vooruitlopend op het
vaststellen van deze hoofdlijnen,
moet de gemeente op deze parken
stoppen met handhaven en alleen
ingrijpen als het om extreme overtre
dingen van de voorschriften gaat.'
Groothuis hennnert eraan dat archi
tect Jan Visser ooit een rapport heeft
geschreven, waarin de mogelijkhe
den voor de huisjes zijn vastgelegd.
'De toenmalige wethouder heeft er
niets mee gedaan. Met een beetje
goede wil moet de politiek nu tot een
praktische oplossing kunnen komen.'
Nordic walking
Sportwandelschool West-Friesland
uit Hoorn start met een zesdelige
cursus nordic walking in Den Burg.
De sportwandelschool hield vorige
week clinics in Den Burg en De
Cocksdorp. In Den Burg was vol
doende animo om ermee door te
gaan De cursus wordt op vrijdag
ochtenden vanaf 9.15 uur gegeven.
De verzamelplaats is het parkeerter
rein aan de Emmalaan. Mensen die
nog willen meedoen, kunnen zich
opgeven via 0229-239447 of 06-
55937535. Nordic walking is lopen
met stokken, waardoor diverse spie
ren worden belast. De nieuwe sport
kent een toenemende belangstelling
dekkende prijs van de gemeente gaat
huren. Het krediet van in totaal
€3.474 050.- is opgedeeld in
€3.224.050,- voor het brandweer
gedeelte en €250.000.- voor het
ambulancegedeelte.
Informatieavond
De omwonenden van het toekom
stige gebouw worden tijdens een
informatieavond op dinsdag 24 mei
nader over het project geïnformeerd.
Tijdens die avond kunnen ze met de
gemeente praten over verkeers
maatregelen in de buurt. Martin Trap
(WD) kaartte aan dat er nog steeds
geen verkeerscirculatieplan is en dat
buurtbewoners zich zorgen maken.
Een deel van hen zat dinsdagavond
op de publieke tribune om het debat
bij te wonen. Bedoeling is dat het
fietspad naast de Pontweg de status
van ventweg krijgt, zodat hulpverle
ners via die weg naar de kazerne
kunnen rijden.
Bedoeling is ook dat met een paaltje
een afzetting tussen de Vaargeul en
het gebouw komt, zodat hulpverle
ners met door de achterliggende
woonwijk rijden. Geldorp beloofde de
raad dat het college hen om de drie
maanden informeert over de voort
gang van het project, zodat zij de vin
ger aan de pols kunnen houden. De
partijen stemden unaniem in met de
kredietverstrekking. De oppositiepar
tijen GroenLinks, PvdA en D66 gaven
hun goedkeuring al voordat het col
lege met de aanvullende toezeggin
gen kwam.
Hoe schoon is Texel
Wij vinden dat de mensen hier te
weinig bewust zijn van het vuil op
Texel. Daarom hebben wij beslo
ten om hier wat meer aandacht
aan te besteden. We hebben een
aantal mensen een vragenlijst ge
geven over de vervuiling op Texel.
De helft van de mensen vond Texel
schoon tot redelijk schoon en de
overige helft vindt dat het beter kan
of vindt het helemaal niet schoon.
Het valt ons op dat veel mensen zich
storen aan zwervende blikjes. En
veel mensen weten niet dat het on
geveer 80 jaar duurt, voordat een
blikje verteerd is. Hondenpoep vin
den ze ook erg. het ligt echt overal
en je krijgt het niet makkelijk van je
schoen af, je moet dus echt kijken
waar je loopt, in plaats van dat je
kunt genieten van de omgeving om
je heen.
Niet veel mensen doen er wat aan
om Texel schoon te houden. Soms
ruimen ze wel iets op van de grond,
maar dat helpt weinig. Maar beter
iets dan niets.
De mensen die een hond hebben,
hebben hun hond geleerd waar ze
wel en niet mochten poepen. Dat is
waar de mensen niet lopen of waar
kinderen spelen, want zelfs ons
school- speelterrein wordt wel eens
als uitlaatveld gebruikt. Kunt u zich
het voorstellen, als wij een lekker
potje aan het voetballen zijn!!!!! Ge
lukkig hebben sommige mensen een
poepzakje bij zich, maar heel veel
mensen helaas niet.
Tot slot. onze mening over milieuver
vuiling op Texel: 'Wij vinden Texel wel
redelijk schoon, maar er kan meer
Het was een interessant uitstapje,
dat de moeite waard is. Wij vinden
het goed, dat we meer te weten ko
men over deze periode en hopen,
dat we het niet zelf hoeven mee te
maken. Er is al oorlog genoeg!
Groep 7/8 van de Lubertischool is
naar het Luchtvaartmuseum ge
weest in Eierland. We hebben eerst
een indrukwekkend verhaal gehoord
van de 75-jarige meneer Theo Witte.
Hij is al een aantal jaren vrijwilliger bij
het Luchtvaartmuseum. Hij vertelde
ons over zijn jeugd in de Tweede We
reldoorlog, hij was toen 13 jaar oud.
We konden het aan de heer Wittes
enthousiasme merken, dat hij zijn
verhaal graag wilde vertellen. 'Het is
belangrijk, dat jullie weten, hoe het
er toen aan toeging. Het was ver
schrikkelijk. Gelukkig zijn al onze jon
gens teruggekomen, die moesten
werken voor de Duitsers. We dach
ten dat we er goed vanaf waren ge
komen. Maar tijdens de opstand van
de Georgiërs, moesten we heel erg
oppassen, we konden niet over
straat, want je werd zo neergescho
ten.'
Theo Witte vertelde ons hoe het toen
was. 'Het was een hele verschrikke
lijke en angstige tijd. die nooit verge
ten mag worden en ook niet weer
moet terugkomen. De generatie van
nu, moet weten hoe die tijd is ge
weest, het is de geschiedenis van
ons Texel.'
Na het verhaal hebben we rondgeke
ken in het museum. Het was erg in
teressant. Er waren twee grote ma
quettes, het vliegveld van nu en toen.
We hebben van alles gezien, veel fo
to's, vliegtuigen en een film. Buiten
zagen we parachutespringers uit het
vliegtuig springen en weer landen. We
hebben ook modellen van vliegtuigen
gezien en een machinegeweer en
bommen, dat waren allemaal wapens
van de Duitsers. Ook waren er een
aantal doe-opdrachten, zoals een
apparaat dat een strandbal door twee
luchtstromen in de lucht hield en een
hele oude fiets, waar je, door er op te
fietsen, een lamp mee kon laten bran
den.
legefWfwm Bruggen en collega's Roos Boer en Eefje Blankevoort worden geïnterviewd tijdens het Tribeca Film Festival in New York.
ie 19 "wij! een vriend zijn fotocamera
hield, stelde Arnold van
■usgen zich met een rood hoofd
"eencocktail in de hand op ach-
de legendarische acteur en re-
l^eur Robert de Niro. Het was
w vroeg hoogtepunt in de nog
rt|e carrière van de 26-jarige ci-
eas',die zijn jeugd op Texel door
bent. 'Ik ben van maar weinig
^"sen fan, maar De Niro vind ik
!®Jer9 goed. Ik heb bijna al zijn
1,118 gezien. Bovendien heeft hij
ïnmooi hoofd.'
overkwam Van Bruggen op de
uitende receptie van het Tribeca
/"Festival in New York, waar hij
W vorige maand te gast was als
pvan de makers van Amsterdam -
"Ovo. De documentaire, die vorig
°0de Nederlandse televisie werd
^ooden door de iKON, gaat over
.Nederlandse studenten die een
legerambulance naar Kosovo
voertui9 moet de oplos-
brengen voor het gebrekkige
Eervoer in het plaatsje Mali-
"3- Hun reis naar en het verblijf in
voormalige oorlogsgebied bren-
öestudenten zelf in beeld. Gaan-
"®9 de film rijst de vraag: komt het
nog goed? Het antwoord pro
nte vinden door te praten met
Kosovaren uit verschillende
JJngsgroepen.
Bruggen en zijn drie collega's
bwÜr) de documentaire op naar
waaronder het Tri
beca Film Festival, dat in het voorjaar
van 2002 voor het eerst werd geor
ganiseerd om de door de aanslag op
de Twin Towers zwaar geteisterde
buurt weer eens positief in het nieuws
te brengen. Mede dankzij de promi
nente initiatiefnemers, onder wie
Robert de Niro en Martin Scorsese
(de regisseur van de film Aviator), en
grote sponsors werd het evenement
direct een enorm succes, met dit jaar
zelfs zo'n 400.000 bezoekers.
Van Bruggen: 'We hebben onze do
cumentaire opgestuurd omdat elke
kans om naar New York te gaan mee
genomen is. Maar we gaven onszelf
weinig kans. Fictie en documentaire
vormen de hoofdmoot van het festi
val, onze film was eigenlijk te veel een
reportage.' Desondanks werd Am
sterdam - Kosovo samen met 94 an
dere films gekozen uit 1700 inzendin
gen. Tijdens het festival ontdekte Van
Bruggen al snel dat de film inderdaad
'een vreemde eend in de bijt' was.
'De meeste inzendingen waren echt
van Hollywood-kwaliteit, met aftite
lingen die net zo lang waren als de
film zelf, om maar alle medewerkers
te kunnen noemen. Wij zijn eigenlijk
maar amateurs. Maar we hebben
leuke reacties gehad. Onze film is drie
keer vertoond, steeds voor zo'n 400
mensen, en na afloop werden ge
sprekken met de zaal gevoerd. Het
ging er wel erg Amerikaans aan toe.
Ze wilden allemaal heel onschuldige
dingen weten. Op andere festivals
wordt het filmmakers vaak een stuk
moeilijker gemaakt.'
Inmiddels is Van Bruggen met zijn
collega's een bednjfje begonnen, met
de bedoeling zowel in opdracht (voor
bedrijven en overheden) als eigen
films te maken. Hun eerste project is
een documentaire over de Geor
gische opstand op Texel, een onder
werp dat hem als kind al intrigeerde.
'Toen dacht ik nog dat die Georgiërs
helden waren, later heb ik ontdekt dat
ze eigenlijk rampspoed over het ei
land hebben gebracht en dat ze door
veel Texelaars heel anders worden
bekeken. Toch zijn er ook die ze heb
ben geholpen en die altijd veel sym
pathie voor ze hebben gehad. De film
gaat niet alleen over de strijd zelf,
maar vooral over de nasleep ervan.
Daar wil ik binnenkort met veel
Texelaars over praten.'
Van Bruggen en de zijnen hebben het
idee voor de documentaire ingediend
bij het International Documentary
Filmfestival Amsterdam, in de hoop
subsidie en professionele hulp te
kunnen krijgen bij het schrijven van
het scenario en de productie. 'We
horen bij de laatste acht en maken
een aardige kans, denk ik. Behalve de
documentaire van Van Reeuwijk in de
jaren zeventig en een paar jaar gele
den een Duitse film, is er op dit ge
bied weinig gemaakt over de op
stand. Als we worden uitgekozen,
krijgen we €125.000,-. Maar er zijn
ook nog andere manieren om de film
te financieren. Hij komt er sowieso,
dat staat vast