Ijsbaan in beeld
als parkeerterrein
Gemeente houdt rekening
met verandering Vaargeul
Ouderen maken ritje met huifkar
2004 een goed jaar voor Krim
Cjroen ^warL-Jexels 'tn het hart
texelseScourant
Zorgen buurtbewoners niet verdwenen
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11981
VRIJDAG 27 MEI 2005
TEXELSE™COURANT
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
De kans is groot dat de ijsbaan in
Den Burg 's zomers parkeerplaats
wordt. Dat is af te leiden uit een
zitting die de raadscommissie
Grondgebied dinsdagavond hield
over het parkeerbeleid. Instem
ming was er ook met het plan om
in woonstraten in de zogeheten
binnenring vergunningparkeren in
te voeren en om de verwijzing naar
parkeerplaatsen buiten de ring te
verbeteren.
Een politieke meerderheid ziet wel
wat in de suggestie van onderne
mend Texel om de ijsbaan met gras
keien te plaveien. Mede door deze
extra parkeervoorziening wordt ver
wacht dat de parkeerdruk in de
woonbuurten zal afnemen. De onder
nemers hadden al prijsopgaaf ge
vraagd bij een aannemer, waaruit
bleek dat met de aanleg van gras
keien op de helft van de ijsbaan, die
plaatsbiedt aan circa 200 auto's, een
bedrag van €135.000.- is gemoeid.
Toch is het laatste woord nog met ge
zegd over de ijsbaan als parkeer
plaats. GroenLinks sputterde tegen,
omdat deze partij vindt dat er buiten
de ring op loopafstand voldoende
parkeerplaatsen zijn. In afwachting
van onderzoek naar een financiële
analyse, het gebruik van het grasveld
door scholen en onderzoek van de
ondergrond, wilde het CDA nog geen
uitspraak doen. Namens de ouder
commissie van de Thijsseschool gaf
Anne van der Velde aan de omzetting
van de ijsbaan in parkeerterrein te
betreuren. Van apnl tot oktober ma
ken leerlingen (met uitzondering van
de schoolvakantie) dagelijks gebruik
van het grasveld. Kees-Jaap van der
Kooi, die sprak namens TVO, TVL,
Ondernemers Vereniging Den Burg
en De Koog Badplaats en die een
diepgaande analyse van de parkeer
problemen had gemaakt en ter op
lossing meerdere suggesties deed,
gaf aan dat de verderop gelegen
sportterreinen een goed alternatief
zijn. Maar volgens Van der Velde kun
je vooral van de jongste leerlingen
niet verwachten dat ze de drukke
Emmalaan oversteken. De opmer
king van Maria van der Spek (WD),
dat ook graskeien een goede onder
grond zijn voor sportieve activiteiten,
werd dobr menig aanwezige met ver
bazing aangehoord. Waar iedereen
het wel over eens is dat het terrein
aan Emmalaan in de winter beschik
baar moet blijven als ijsbaan en dat
er alleen in het hoogseizoen en op
andere drukke dagen auto's worden
geparkeerd.
Onder de aanwezigen veel bewoners
van woonstraten binnen de cirkel
Bernhardlaan. Beatnxlaan en Emma
laan, die al jaren met parkeeroverlast
kampen. Die doet zich vooral in het
seizoen voor, als gasten die in Den
Burg willen winkelen of een markt
bezoeken een plekje voor hun auto
zoeken. Met als gevolg veel verkeer
door de straten en bewoners die hun
auto met kwijt kunnen. Vergunning-
parkeren, waarbij alleen bewoners
hun auto mogen neerzetten, had de
voorkeur boven de invoenng van een
blauwe zone. waarbij kosteloos een
bepaalde periode mag worden ge
parkeerd. D& vergunningen worden
verleend op kenteken, wat het nadeel
heeft dat vrienden en kennissen er
niet mogen parkeren. Als mogelijk
heid werd geopperd één kant van de
straat te reserveren voor vergunning-
parkeren en de andere zijde vrij te
geven Algemeen werd gesteld dat
veel problemen zijn te voorkomen als
er een betere verwijzing komt naar de
grote (gratis) parkeerterreinen.
Frits Langeveld opperde het idee om
bij de hennrichting van de Groene-
plaats serieus na te denken over een
parkeerkelder. Ter plaatse bood hij
zich aan om een dergelijk project te
ontwikkelen. Maar volgens wethou
der Corry Heijne zaten ook andere
ontwikkelaars op het vinkentouw.
Arthur Oosterbaan (GL) vond zo'n
parkeergarage een slecht idee, ge
zien de grote verkeersstroom van en
naar het centrum. Wel vond hij dat er
onder het nieuwe gemeentehuis een
parkeergarage moet komen.
(Advertentie)
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse Courant
folders van:
I Dierenartsenpraktijk
I Texel
I
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Maartenhuis
'Statistisch gezien moeten er nog een
aantal verstandelijk gehandicapte
mensen op het eiland zijn die in aan
merking kunnen komen', zegt direc
teur Peer Elstgeest van leefgemeen
schap het Maartenhuis. Pagina 2
m Buitengebied
Francine Kroesen
opnieuw in actie
Reddingboot Francine Kroesen van
station De Koog is gistermiddag tus
sen 15.00 en 15.30 uur uitgevaren om
assistentie te verlenen aan twee zeil
jachten. Onderweg naar Oudeschild
was de Yes met vijf personen aan
boord vanuit Makkum onderweg
vastgelopen. Nadat de KNRM het
scheepje had losgetrokken, kon het
de toch naar Oudeschild op eigen
gelegenheid vervolgen. Een ander
zeilschip, de Retemeteng uit Duits
land die van Medemblik onderweg
was naar Texel, kreeg voor de haven
van Oudeschild motorstoring. De
reddingboot heeft het jacht, met twee
volwassenen en twee kinderen aan
boord, naar binnen gesleept.
Texels Belang
Als onderdeel van de dorpentocht
houdt Texels Belang dinsdag 31 mei
vanaf 20.00 uur zitting in De Wiele
waal. Wie een afspraak wil maken,
kan contact opnemen met fractie
voorzitter Piet Standaart, tel. 314761
De gemeente gaat rekening hou
den met het veranderend karakter
in de Vaargeul in Den Burg door
komst van het gezamenlijke
leningsgebouw op het ach-
liggende terrein van de Eijer-
aan de Pontweg. Die toe-
iging deed burgemeester Joke
Idorp tijdens een bijeenkomst
de gemeente en de brandweer
iet een omwonenden van het toe-
lomstige gebouw.
|dens de bijeenkomst kregen de
'oners te zien dat er in de huidige
inen rekening wordt gehouden
dne doorgangen van de Vaargeul
het achterliggende gebouw. De
langen zijn bestemd voor men-
die naar het medische gedeelte
huisartsen) gaan en één moet er
Bschikt zijn om in noodgevallen
Ipverleningsvoertuigen door te la-
enals erin de achterliggende de wijk
ilfeen calamiteit is. Bedoeling is dat
verder geen gemotoriseerd vervoer
de doorgangen komt. De voor
Üpverleningsvoertuigen geschikte
jegang wordt vermoedelijk met een
ealtje afgesloten.
illigers van de brandweer mo-
sn, als ze zijn gealarmeerd, straks
ttmetde auto via de woonwijk naar
kazerne rijden. Brandweerlieden
op de fiets of op de brommer
nen, mogen dat wel. Die medede-
I zorgde dinsdagmiddag voor
ae ophef, omdat de bewoners niet
fcr wisten dan dat er helemaal
ai brandweerverkeer door de
derrijke woonwijk zou plaatsvin-
li. Brandweercommandant Dick
figeneel zegde toe na te gaan hoe-
el van zijn manschappen op de
tsof met de brommer komen. Een
sdewerker van de gemeente be
lde dat er ook nog naar de door
togen wordt gekeken.
Een voorstel uit de zaal om voor
brandweerwagens per definitie geen
doorgang tussen de post en de Vaar
geul mogelijk te maken ('als er brand
is in Den Hoorn moeten ze toch ook
even wachten voor de brandweer er
is') werd door Geldorp en brandweer
commandant Jongeneel resoluut van
de hand gewezen. Geldorp: 'Ik zou
een slechte burgemeester zijn als ik
die optie serieus zou nemen.' Op
basis van het postcodegebied wordt
straks bepaald of een brandweer
wagen binnendoor rijdt of buitenom
via bijvoorbeeld de Gasthuisstraat of
de Kogerstraat naar een brand gaat.
Een punt van zorg dat tijdens de bij
eenkomst opdoemde, was dat men
sen die naar de huisarts gaan straks
hun auto in de Vaargeul parkeren en
via de doorgangen naar het medisch
gedeelte lopen. Geldorp kon zich die
zorg voorstellen. Ze vond dat moet
worden bekeken hoe het aantrekke
lijk kan worden gemaakt dat mensen
de auto meteen op het geplande par
keerterrein achter de hulppost neer
zetten en niet naar de Vaargeul rijden.
'We moeten sluipverkeer voorko
men.' Het parkeerterrein, dat bereik
baar wordt via de Pontweg, mondt uit
op de stoep van de nieuwe
huisartsenpraktijken.
Onrust
De bijeenkomst was niet toereikend
om de onrust weg te nemen. Groot
ste punt van zorg voor bewoners van
de Vaargeul, de Schoorwal en de
Golfslag blijft het gegeven dat de
hulppost aan de Pontweg is gepland.
Ze zien hem liever elders verrijzen.
Geldorp liet weten dat bouw van het
project aan de Georgiëweg tegen
over de Sligro echter niet mogelijk is,
omdat de provincie bouwen in het
landschap niet toestaat. Als alterna
tief opperde Jos de Wolf, woordvoer-
te' vergde wat gesleep met de in-
tedel. maar de eerste bewoner van
et nieuwe wooncomplex aan de
sluisstraat heeft zich deze week
*ei swaar wat schichtig en stiekem
Kn toch geïnstalleerd. De Stichting
wen Texel stelt zich coulant op en
Eerste bewoner complex Gasthuisstraat
maakt er vooralsnog geen probleem
van dat deze huurder niet op de
wachtlijst staat, niet tot de doelgroep
(senioren) behoort, geen huur betaalt
en zelfs plannen heeft voor gezins
uitbreiding. tf&o socftftng Wonen Te,*)
Korte parkeertijd
erlengd naar uur
'ziet er naar uit dat het winke-
!nd publiek dat de auto heeft ge
beerd minder gehaast hoeft te
"nkelen. Teneur van de bijeen-
?mst over het parkeerbeleid van
jjsdag was om de parkeertijd te
"gen. Voor gratis parkeren is
Politieke meerderheid.
irritatie bestaat er over de maxi-
parkeertijd van een half uur bij
^'-supermarkt in De Koog. 'De
herders zijn te goeder trouw,
"net lukt meestal met om binnen
"iinuten boodschappen te doen',
/dateerde Kees-Jaap van der
namens de Texelse onderne-
ondernemer constateerde
de korte parkeertijd in de
'•jenring van Den Burg onrust ver-
a- onder het winkelend pu-
- wat de sfeer en daardoor de
/"J^e negatief beïnvloedt. Zijn
e' om de parkeertijd in De
l evenals in het centrum van
aJ|rg te verlengen naar een uur,
door de meeste aanwezigen
met instemming ontvangen. Maar
aan zijn verzoek om dat dan maar
meteen te regelen, kon wethouder
Heijne niet a la minute gehoor geven.
Ze beloofde wel er snel mee aan de
slag te gaan.
Een andere wens van de onderne
mers, om het parkeren gratis te ma
ken. stuitte op weerstand. De inkom
sten van parkeren, uit automaten,
parkeerbonnen en vergunningen,
bedroeg in 2004 circa €547.000,-,
waaraan de gemeente netto
€212.000,- overhoudt. 'Het maken
van winst is niet de doelstelling, wel
het reguleren van het verkeer', aldus
Van der Kooi, wiens pleidooi voor het
gratis parkeren alleen steun kreeg
van Texels Belang. Een meerderheid
vond dat, ook gezien de kosten die
moeten worden gemaakt voor bij
voorbeeld het geschikt maken van de
ijsbaan voor parkeren, de gebruikers
de kosten moeten betalen.
Ander probleem dat Van der Kooi
aanstipte waren de touringcars,
waarvoor in de dorpen geen speciale
voorzieningen bestaan. Dat geldt ook
voor campers, die in de kernen slecht
Uit de voeten kunnen, wat voor de Er wordt druk gebouwd in vakantiepark De Krim, waar de centrale voorzieningen een volledig nieuwe uitstraling krijgen.
nodige ergernis zorgt. F<mc,
De bouw van een nieuwe woning in
het buitengebied als compensatie
voor de sloop van minimaal duizend
vierkante meter aan voormalige agra-
nsche bebouwing blijft vooralsnog
een discussiepunt. Pagina 5
m Zeespiegelstijging
Wil Texel de huidige kustlijn ook in de
verre toekomst in stand houden, dan
blijft aanvoer van zand gezien de ver
wachte zeespiegelstijging hard no
dig. De Prins Hendrikpolder, Het
Noorden en Eierland (in mindere
mate) krijgen te maken met toene
mende verzilting. Pagina 6
Het was een ideetje van één van de
bewoners van De Gollards. Het zou
leuk zijn voor de andere bewoners als
zij nog eens een ritje in een huifkar
zouden kunnen maken. Zo gezegd,
zo gedaan. Dinsdagmiddag stonden
Piet Daalder en kleinzoon Florian met
een huifkar op de stoep van het zorg
centrum in Den Burg om een groep
bewoners meer te nemen. De man
die het had aangekaart, kon er zelf
niet bij zijn, maar negen andere be
woners van De Gollards namen wel
deel. Met een kleed op schoot om
warm te blijven en onder begeleiding
van een aantal zorgverleners maak-
ten de ouderen een ritje door het
Hogeberggebied. wo mHanum
Kledinginzameling
Jan en Paula Brouwer reizen binnen
kort af naar Israël en dat betekent dat
er vanaf heden tot 20 juni geen ge
bruikte kleren kunnen worden inge
leverd aan de Haffelderweg. Daarna
is de kleding als vanouds welkom,
met daarbij het verzoek om vuile en
kapotte kleding bij het afval te doen.
'Dat maakt het sorteren voor ons wel
zo prettig.'
der van de buurt, ter plekke ook eens
naar de Akenbuurt als mogelijke
locatie te kijken. Jongeneel liet weten
dat De Waal eigenlijk nog de beste
plek zou zijn. 'Maar dan zou wel de
onroerend zaakbelasting dertig keer
omhoog moeten.' De locatie
Eijercoogh is volgens Jongeneel ook
een goede plek. omdat de meeste
brandmeldingen uit De Koog of Den
Burg komen. De Eijercoogh kwam in
2002 in beeld als locatie toen de ge
meente met Stayokay de deal sloot
om de grond aan de Pontweg en het
voormalige voetbalveld van SV Texel
aan de Haffelderweg met elkaar te
ruilen. De komst van de post past
binnen de maatschappelijke bestem
ming die al op het terrein rustte.
Jongeneel gaf de bewoners inzicht in
hoe vaak de brandweer uitrukt (in
2004 218 keer) en wanneer ze wel of
niet met zwaailicht en sirenes rijden.
Formeel moet de brandweer bij mel
dingen met de hoogste prioriteit de
sirene en het zwaailicht aanzetten,
maar Jongeneel kon zich goed voor
stellen dat de brandweermensen
daarbij wel rekening houden met de
omwonenden. Over het uitrukken van
de ambulance of de politie werd in de
marge gesproken. Het ambulance
gedeelte is straks 24 uur per dag
bemand, waardoor ambulance
personeel niet eerst naar de post
hoeft te rijden en de politie is volgens
Geldorp al vaak elders op het eiland
aan het surveilleren als ze worden
opgeroepen. Hoe vaak dat gemid
deld bij de politie gebeurt, was dins
dag niet bekend. De ambulance gaat
zo'n 750 keer per jaar op pad. Gel
dorp zegde de bewoners dat er in het
najaar opnieuw een informatie
bijeenkomst wordt gehouden, als het
definitieve ontwerp voor de hulppost
klaar is.
Ondanks dat 2004 economisch een
moeizaam verliep, heeft vakantie
park De Krim een goed jaar achter
de rug. De omzet steeg met 4 pro
cent tot €7.826.986,- en het be
drijfsresultaat (voor belasting)
groeide met 29,1 procent tot
€435.679,- in 2004. De golfbaan
heeft het goed gedaan en ook de
verhuur van de 40 nieuwe chalets
hadden een positieve invloed op
het resultaat. De Krim investeerde
vorig jaar €3 miljoen in hét park.
Dat De Krim volop in ontwikkeling is,
blijkt al bij aankomst. Er wordt volop
gebouwd aan de voorgevels van de
centrale voorzieningen, die een com
pleet andere uitstraling krijgen. De
receptie is veranderd, het restaurant
- waarvan de omzet in de mei
vakantie is verdubbeld ten opzichte
van 2003 - is compleet op z'n kop
gezet, evenals de snackbar. Voor de
supermarkt wordt een galerij ge
bouwd en in de galerij voor de recep
tie komt een winkel met een wat luxer
assortiment. Ook de binnenplaats is
al gedeeltelijk onder handen geno
men en zal na het seizoen volledig
veranderen. Nieuw zijn ook 20 cha
lets, waarmee het totaal op 60 komt.
Voorzien van onder meer een sauna
en andere luxe zijn ze volgens direc
teur Iwan Groothuis vooral geliefd bij
tweetallen, die een chalet verkiezen
boven een hotelkamer. Ingrijpend zijn
ook de aanpassingen op het terrein
waar De Krim 230 seizoenplaatsen
verhuurt aan caravanhouders. Om de
privacy te verhogen en het aange
zicht te verfraaien, zijn rond alle
standplaatsen bosschages aange
plant. En elke plek is aangesloten op
riolering, elektriciteit, water, gas en
kabeltelevisie. Daar zal het wat be
treft Groothuis niet bij blijven. Om de
uitstraling van dit deel van de cam
ping te verbeteren, wil hij - in overleg
met de standplaatshouders - kijken
of er meer uniformiteit kan worden
aangebracht. En hij zou graag zien
dat de gemeente nog eens kritisch
kijkt naar hoe moet worden omge
gaan met het fenomeen seizoen
plaatsen. omdat de praktijk is dat de
caravans ook in de winter blijven
staan.
'Dan kun je maar beter je beleid daar
op afstemmen.' Vernieuwd is ook het
kinderspeelparadijs in de voormalige
tennishal, waar de populariteit van de
nieuwe glijbaan en ander speel
materiaal grote vormen heeft aange
nomen.
Teleurgesteld is Groothuis in de vol
gens hem 'agressieve wijze' van de
raad in de handhavingskwestie in het
park. 'Het betreft hier echt schrij
nende gevallen, waarvoor het toch
echt tijd is voor een goed gesprek
met elkaar. Mensen die zich van geen
kwaad bewust zijn, moeten de boel
nu slopen. Zij hebben hun huis te
koop staan. Doordat er nü wordt ge
handhaafd, worden ze niets wijzer
van het aanbod van de burgemees
ter om - vooruitlopend op het nieuwe
bestemmingsplan buitengebied -
met voorstellen te komen waarmee
hun aanbouw alsnog kan worden
gelegaliseerd Want daar heb je niets
aan als het is gesloopt.'