Rol in zorg weggelegd voor gemeenschapsraad ieuwd, uitgebreid en een extra ster Hotel Prins Hendrik mikt op rustzoekers I - -"-±§ r* RTTENTie-nTfENrie DE VOLGENDE HUflMERS KUNNEN NFfftR BUNNEN VRNRF 136 t/m 200 HOPELUK.TEHEN 2E MO lHONO NIErMEEilr- ■TEXELSE a COURANT 5 RftrcüN GOtS I0-ofc^oor Sporen bewoning maken graafwerk onmogelijk jjedrijvig/ïeiV/ f Dorsmachine omstreeks 1948 1 Tubantia £j L ïGerrit^isnöo?< y:'0€' s:;.- Strooppot <arli HgbaaT^^X UE WinKf-i VON KiNKel VRIJDAG 10 JUNI 2005 I De gemeenschapsraad van Texel Vitaal is bij de gemeente in beeld als toekomstige cliëntenraad voor overleg over de nieuwe Wet Maat schappelijke Ondersteuning. De nieuwe wet, die wijzigingen in de lokale zorg teweeg brengt, ver plicht gemeenten inwoners en belangenorganisaties bij de plan nen te betrekken. Volgens een woordvoerster van de gemeente is de gemeenschapsraad, of een deel daarvan, een geschikt ad viesorgaan, omdat diverse belangen organisaties op het eiland erin zijn vertegenwoordigd. De gemeen schapsraad bestaat uit 25 vertegen woordigers van onder meer ouderen- organisaties, de dorpscommissies, bet onderwijs en het verenigingsle ven. Ze werd vorig jaar in het leven geroepen door Texel Vitaal en heeft als doel het behoud van de leefbaar heid op het eiland in de gaten te hou den Dinsdag gaat de gemeente pra- jten met de gemeenschapsraad over de invoering van de nieuwe wet die. de plannen er nu blij liggen, waarschijnlijk in juli 2006 landelijk wordt ingevoerd. Donderdag wordt degemeenteraad bijgepraat en geïn formeerd over de consequenties. De nieuwe wet, die de huidige Wet Voorziening Gehandicapten en de Welzijnswet vervangt en een deel van de Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten (AWBZ) overhevelt van het rijk naar de gemeente, brengt met name op het gebied van zorg veranderin genmet zich mee. Gemeenten bepa len straks het beleid van een deel van de AWBZ en ook de kosten van de zorg komen dan voor rekening van de gemeente in plaats van het rijk. Texel knjgt naar verwachting jaarlijks in to taal vijf miljoen euro van het rijk als de ieuwe wet van kracht wordt. Onder de zorgtaken die het rijk van de AWBZ naar de gemeente overhevelt vallen onder meer de thuiszorg, acti verende ondersteuning en begelei ding, het verstrekken van persoons gebonden budgetten, dagopvang van gehandicapten en ouderen en sn aantal subsidieregelingen die nu ■og door het zorgkantoor (Texel valt Ier het zorgkantoor Noord-Hol- Noord) worden uitgevoerd. Dan gaat het om diensten bij 'wonen met zorg' en mantelzorgondersteuning. Alleen de 'langdurige verpleging en verzorging van mensen met ernstige en langdurige beperkingen' blijft in de nieuwe situatie nog onder de oude AWBZ vallen. De uitvoering daarvan blijft in handen van het zorgkantoor. De Wet Voorziening Gehandicapten Welzijnswet en de Welzijnswet waren al verantwoordelijkheden van de ge meente. De gesprekken die volgende week met de gemeenschapsraad en de gemeenteraad worden gevoerd, moeten leiden tot een kadernota waarin voorstellen voor de uitvoering van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) op Texel wor den gedaan. De gemeente bepaalt straks op welke manier persoonsge bonden budgetten worden verstrekt en op welke manier zorgvoorzie ningen als rollators worden vergoed. Bedoeling is dat de gemeenteraad op basis van de voorstellen in de kader nota eind dit jaar besluiten neemt. Vooruitlopend op die kadernota heeft de gemeente de afgelopen maanden ook al gesprekken gevoerd met on der meer het Zorgcentrum, stichting De Waerden, de thuiszorg (Corbis Plus) en de Stichting Wonen Texel over de rol die zij voor zichzelf in de nieuwe Wet Maatschappelijke Onder steuning zien weggelegd. Ook zijn de huidige regels van de Wet Voorzie ning Gehandicapten en de Welzijns wet in beeld gebracht. Het moet al lemaal leiden tot een vierjarenplan, waarin wordt beschreven waar Texelaars op het gebied van de zorg straks aan toe zijn. De gemeente is verplicht een cliëntenraad en inwo ners bij dat vierjarenplan te betrekken en burgemeester en wethouders moeten jaarlijks verantwoording af leggen over de uitvoering van het beleid. Streven van de gemeente is dat de overheveling van de zorgtaken en de huidige voorziening voorzienin gen uit de Wet Voorziening Gehandi capten en de Welzijnswet haar niet meer dan de verwachtte vijf miljoen euro gaat kosten. De gemeente heeft tijdelijk voor twee a drie dagen in de week een medewerker van een ex tern adviesbureau in de arm geno men om de overgang van de oude naar de nieuwe situatie te begeleiden. De kosten daarvan plus kosten voor communicatie bedragen in totaal €50.000,-. Dat bedrag wordt groten deels door het ministerie van Volks gezondheid betaalt. Zorgloket Als de wet volgend jaar juli van kracht wordt, wil de gemeente in ieder ge val van start gaan met één centraal zorgloket op het gemeentehuis waar mensen terecht kunnen met aanvra gen voor zorgvoorzieningen of vra gen op het gebied van zorg, wonen en welzijn. Een werkgroep op het gemeentehuis is momenteel aan het uitzoeken hoe dat loket het beste in de gemeentelijke organisatie kan worden ingepast. Een andere werk groep is bezig een programma van eisen voor de inkoop van zorg voorzieningen op te stellen. De ver wachting is dat thuiszorg-activiteiten als hulp in de huishouding als eersten van het rijk naar de gemeente gaan. De nieuwe brede welzijnsstichtmg Pharos is met in beeld voor de uitvoe- nng van de overgehevelde zorgtaken. Volgens de woordvoerster is Pharos er voor de uitvoenng van het welzijns- gedeelte van de nieuwe wet. De stichting heeft momenteel de peuter speelzalen, het jeugd- en jongeren werk en het project de Vitale Kerk (experiment dorpssteunpunt) in Oos terend onder haar hoede. De ge meente is zelf in gesprek gegaan met zorgaanbieders over de uitvoering van zorgtaken. 'Als iemand straks een beroep doet op de thuiszorg, zou die zich formeel eerst bij het zorgloket op het gemeentehuis moeten mel den. Met de thuiszorg wordt gespro ken over de mogelijkheid dat mensen die thuiszorg inkopen gewoon met de thuiszorg bellen en dat die ervoor zorgt dat die informatie bij de ge meente terecht komt. Het moet wel gemakkelijker worden.' Het rijk heeft de nieuwe WMO in het leven geroepen om de zorg in de toe komst met de toenemende vergrij zing betaalbaar te houden. De nieu we wet moet ook meer samenhang tussen zorgtaken op het gebied van wonen, zorg en welzijn teweeg bren gen. Is de klant koning? Hieuwe voorzitter 10 voor Texel §Menno Stam is de nieuwe voorzitter n 10 voor Texel. Andrew Albers «dankte in verband met drukke zaamheden per 1 mei voor deze •die, waarna Stam door zijn mede- ituursleden als opvolger naar vo- «werd geschoven. Stam was tot can penningmeester van de vereni- ®>g. Tot penningmeester is be roemd de 58-jarige Din Alderlieste uit Mantelzorgers op excursie De afdeling Kop van Noord-Holland en West-Friesland van hét Neder landse Rode Kruis houdt dinsdag 16 augustus een wadexcursie voor mantelzorgers. Zo'n 150 mantelzor gers zullen met de vier schepen van het Wadvissersgilde uit Den Oever een tocht over de Waddenzee ma ken. Omdat de zorg steeds meer onder druk komt te staan en het be- roepop mantelzorgers daardoor steeds groter, lijkt dit het Rode Kruis een goede manier om hen enkele uurtjes ontspanning te bieden. Bo vendien is het een manier om te la ten zien hoe hun inzet wordt gewaar deerd. Mensen kunnen zichzelf of anderen opgeven via het districts kantoor in Hoorn, tel. 0229-277884 of via e-mailadres westfriesland® redcross.nl. Het terrein langs de Pontweg ter hoogte van de kruispunten Rozen- dijk en Gerritslanderdijkje was al in de late Ijzertijd en de vroeg Ro meinse tijd bewoond, zo blijkt uit sporen die op diverse percelen zijn aangetroffen. De eigenaars en ge bruikers hebben geen reden blij te zijn met deze archeologische waarde, want het levert complica ties op als er graafwerk moet wor den verricht. De aan de Rozendijk wonende Hans Bakker weet daar van mee te praten. Van zijn plan om een sloot langs de Pontweg te ver breden, heeft hij tot zijn ongenoe gen moeten afzien. Bij het verbreden van de thans zeer smalle waterloop over een lengte van vijftig meter had de eigenaar zelf geen belang, maar het was nodig om een dienst te kunnen bewijzen aan de gebroeders Bakker van Rozendijk 18, die het afgelopen jaar een stuk grond op de hoek Gerritslanderdijkje-Pont- weg hebben aangekocht, grenzend aan het land dat zij al in bezit hadden. Op de grens ligt een brede tocht. Om te voorkomen dat het vee steeds via k 'ami/ie Kingma voor het gerenoveerde en vernieuwde Prins Hendrik Hotel. Rechts de nieuwe vleugel. °'el Prins Hendrik in polder Het oorden kent een opmerkelijke 9eschiedenis. Gebouwd in 1911 Floris Dekker, zou het zijn zocht door de even beroemde s beruchte prins-gemaal. De te verbouwing dateert alweer ""de jaren zeventig. Na de reno- een uitbreiding die in het voor- daar geen enkel probleem van 'Hier maken we ons met druk', reageert Frank Kingma, samen met echtge note Betty sinds vorig jaar uitbater van het PH-hotel. Desondanks zijn de ontwikkelingen in en rond het hotel p| Sfsprs half jaar zijn gerealiseerd, is aan de dijk van polder Het Noorden - van twee naar drie sterren tamelijk stormachtig gegaan. De ^gewaardeerde hotel vooral het camping is omgezet in een park met ein van rustzoekers. 42 luxe vakantiebungalows en het hotel, nog maar kort geleden het do- neverslaggeverwattelaatopde mein van parachutespringers die ^arriveert, maakt de gastheer voor een zacht prijsje kost en inwo ning hadden, is omgebouwd en uit gebreid tot een even geriefelijk als luxe hotel dat vooral mikt op rust zoekers. 'Mensen die aan de oost kant van het eiland willen verblijven, houden vooral van natuur en ruimte.' Dat geldt ook voor de uit Zaanstad af komstige Kmgma's, die na de aan koop van een huisje in het jonge vakantiepark regelmatig op het eiland neerstreken. Na verloop van tijd na men ze het beheer van het bungalow park en het hotel annex restaurant over. Ze hadden een duidelijke visie op de toekomst van het hotel. 'Het kan alleen als er hier het nodige ver andert. De parachutisten eruit, want die verstoren de rust waarvoor de meeste mensen hier komen.' De vijf oudste van de dertien bestaande kamers werden buiten gebruik ge steld en eind vorig jaar begon aanne mer Ooms, die ook de bungalows had gerealiseerd, aan de bouw van een nieuwe, door architectenbureau Louis Uriot ontworpen vleugel aan het hotel. Beeldbepalend is de cen trale puntgevel, waarin de vorm van het oorspronkelijke hotel is te herken nen. Een gebouw van drie verdiepin gen hoog, met op de begane grond en de eerste verdiepingen elk zes kamers, variërend in grootte en voor zien van alle comfort en luxe die een gast zich maar wensen kan. 'Onze ervaring is dat gasten die overdag lekker buiten zijn, 's avonds graag op hun kamer vertoeven Voor een op timale sfeer is een binnenhuisarchi tect in de arm genomen, die de ka mers warme tinten heeft gegeven. De zolderverdieping staat nog leeg, over de invulling wordt nog nagedacht. Eén van de kamers is aangepast voor rolstoelgebruikers en op de begane grond is een speciaal invalidentoilet, dat ook vanuit het restaurant bereik baar is. Het bestaande deel van het hotel is gerenoveerd, wat onder meer te zien is in het restaurant en de ontbijtzaal. Naar een menukaart zal de gast vergeefs zoeken, alle gerech ten zijn genoteerd op een school bord. De 'kaart' verandert per seizoen en zelfs per dagdeel, al naar gelang wat de koks in hun hoofd hebben. De prijs van een kopje koffie is volgens Kingma overdreven gesteld net zo historisch als de oude foto's aan de muur. In het vakantiepark wordt de laatste hand gelegd aan vijf nieuwe luxe bun galows. Het ontwerp doet, vooral door het houten voorschot, denken aan vissershuisjes op Oost. Ze bie den plaats aan zes personen, zijn voorzien van twee badkamers en veel andere luxe. De boekingen verlopen, net als de hotelkamers, via Hotel Prins Hendrik. De Kingma's combine ren het beheer van het park en het hotel, zodat het bijvoorbeeld kan ge beuren dat Frank Kingma 's morgens in alle vroegte het brood rondbrengt, de afwas doet. mensen incheckt, bestellingen verricht of andere klus jes^ verricht. 'Veelzijdig werk. maar dat maakt het juist zo leuk.' de Pontweg van en naar het nieuwe land moest worden gebracht, wilde men in die tocht een dam aanleggen. Het Hoogheemraadschap ging daar mee akkoord, maar stelde de gebrui kelijke voorwaarde: als compensatie voor het gedeeltelijk dempen van de tocht moest binnen hetzelfde peilvlak een nieuwe waterloop worden gegra ven of een bestaande waterloop wor den verbreed. Gekozen werd voor het laatste, mede omdat de sloot die nu weinig meer is dan een greppel en wordt ingesloten door afrastering en begroeiing na de verbreding veel beter bereikbaar zou worden voor onderhoudswerk. Bo vendien zou door de verbreding de afvoer van water uit de greppels die bij de aanleg van de nieuwe rotonde Rozendijk-Pontweg zijn gegraven, verbeteren. Het kwam ook mooi uit dat de grond die bij het verbreden van de sloot beschikbaar zou komen, kon worden gebruikt voor de aanleg van de dam. Een en ander was een routineklus voor kraanmachinist Ronald Uitgeest. Een prachtig voorbeeld van een op lossing waarbij iedereen baat heeft, zo leek het. Maar die vlieger ging niet op, want toen Bakker de gemeente vroeg om aanlegvergunning voor de slootverbreding bleek het betreffende perceel T 1960 hoge archeologische waarde te hebben, zodat de vergun ning pas kon worden verstrekt na een archeologisch onderzoek dat moest worden uitgevoerd door een van provinciewege erkend bureau. De aanzienlijke kosten daarvan zouden voor rekening komen van de verzoe ker. Bakker. Die voelde daar niets voor, zag van de slootverbreding af en heeft het probleem inmiddels op een andere manier opgelost. Bakker heeft aan de poging toch een onaangenaam gevoel overgehouden. Hij heeft er nog wel begrip voor dat rekening wordt gehouden met de ar cheologische waarde van een terrein, maar omdat dit een algemeen belang betreft, zouden de financiële conse quenties daarvan niet voor rekening moeten komen van de particulier die de pech heeft dat op zijn grond bewoningssporen zijn gevonden. In dit geval is het bovendien vreemd dat rond het thans in het geding zijnde terrein nog diverse andere losse per celen liggen die op de Cultuurhisto- nsche Waardenkaart van de provin cie de aanduiding 'hoge waarde' hebben gekregen. Want op elk van die terreinen zijn ooit bewonings sporen gevonden. Aangrenzende ter reinen hebben die aanduiding met gehad, omdat er niets is gevonden of omdat er niet is gezocht, terwijl het toch aannemelijk is dat die terreinen dezelfde waarde hebben omdat ze deel uitmaakten van een aaneenge sloten gebied waar mensen woon den. Op het ene perceel mag je dus geen sloten maken of ander graaf werk uitvoeren dat dieper gaat dan 30 centimeter, terwijl op een perceel er naast 'alles' mag. De familie Bakker vindt dat in deze situatie een element van willekeur zit en heeft daarvoor de aandacht gevraagd van de onlangs geïnstalleerde commissie die zich bezig houdt met het terugdnngen van overbodige regelgeving. Of die er wat mee kan. is echter de vraag, omdat hier om provinciale regelgeving gaat waaraan de gemeente waarschijnlijk is gebonden bij het verlenen van aanlegvergunningen. Op de donkere percelen zijn ooit bewoningssporen gevonden. Aan maatregelen asbestpuin ging spoedberaad vooraf Naar aanleiding van het artikel 'Eige naar woedend over optreden ge meente'. over de maatregelen naar aanleiding van het instorten van een schuur en de aanwezigheid van asbestpuin aan de Hoofdweg in de krant van afgelopen dinsdag, heeft de gemeente gisteren bijstaande reactie naar buiten gebracht 'Vrijdagmiddag 3 juni heeft loco-bur gemeester N. Eelman-van 't Veer, nadat de milieupolitie een proces verbaal had opgemaakt en de ge meente het erf met linten had afge zet. een spoedberaad gehouden om de ernst van de situatie te kunnen beoordelen. Dit mede gelet op het feit dat zich op het naastgelegen perceel een logiesbedrijf bevindt en aan de wegzijde een woning voor toeris tische verhuur. Uit de verkregen informatie werd ge concludeerd dat het gevaar voor de volksgezondheid in voldoende mate aanwezig was om de genomen maat regelen te rechtvaardigen. Mede op basis van extern advies, werd het besproeien c.q. benevelen van het terrein als meest geschikte oplossing voorgedragen. In het artikel van dinsdag jl. staat dat wij opdracht hebben gegeven om te benevelen, terwijl op dat moment de regen met bakken uit de lucht viel. Natuurlijk was dat op dat moment niet nodig. Wel moesten we er reke ning mee houden dat het ook weer zou opklaren en het asbestpuin door de harde wind snel zou opdrogen. De volgende ochtend is tijdens nader overleg ter plaatse met de eigenaar overeengekomen dat hij, via een reeds door hem ingeschakeld sane- ringsbedrijf. de asbest diezelfde dag nog geheel zou worden afgedekt. Bij controle later op de dag is gebleken dat dit keung was gebeurd. De eigenaar heeft vervolgens enkele dagen de tijd gekregen om te zorgen dat de asbestresten worden opge ruimd. Wij gaan er vanuit dat dit naar behoren is uitgevoerd c.q. zai worden uitgevoerd.' Enige tijd geleden publiceerden wij deze foto uit het archief van Klaas Uit geest, vermoedelijk genomen in 1948 van de toenmalige medewerkers van de dorsmachine van Jan Renses. De machine stond toen op Marthahoeve van A. Garritsen. Inmiddels is van de meeste mensen de naam bekend. Het betreft (van rechts naar links) staand. Cor de Waard, Kees Mechielse, onbekend, Pietje Wiersma, Jo Barhorst, onbekend, Marien van Boven en Koos van Sijp. Op de voorgrond rechts Anton van Beek en links Hannes Zuidema. De foto is gemaakt door Jildert Zuidema, die eveneens bij de dorsmachine werkte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 5