Gedreven Cocksdorper keek over de Texelse dijk heen 'Tegen zulke piekdrukte geen schepen te bouwen' Handel zit bij Jan Boon in het bloed .TEXELSE COURANT" Van auto-opsteller Teso tot verkeersleider eenmansschildef Li 'Sommigen hadden nog nooit gesport' Spinhoogwerker uitkomst voor VRIJDAG 10 JUNI 2005 'In feite ben ik een soort jutter. Als ik een kans zie, dan pak ik hem.' Aan het woord is Jan Boon, de aardappelhandelaar die zich veertig jaar lang heeft ingezet voor de Texelse aardappelen teelt. Het is mede aan deze Cocksdorper te danken dat akker bouwers voldoende en de juiste rassen poters kunnen telen, de kurk waarop vele bedrijven drijven. Maar het ging niet van zelf. 'Het is de kunst om een goede band te hebben met men sen elders, want die bepalen wat hier gebeurt.' De handel zit bij Jan Boon in het bloed. Zijn opa, ook Jan Boon. han delde al in kippen, konijnen en dode lammeren. Hij ging naarOudeschild, waar hij bokking of andere vis kocht en ventte die uit in de polder. Zijn vader Arie Boon begon na de Tweede Wereldoorlog met de handel in consumptieaardappelen. "Dat was toen hét artikel op Texel. Hij ging op de fiets het hele eiland over. Voor consumptie heb je ook pootgoed nodig en zo is dat hier ontstaan. Als handelaar leverden we pootgoed aan de boeren. En we kochten de oogst, die wij weer aan exporteurs verkoch ten. Het was de tijd dat er in Neder land honderden exporteurs waren en er veel handel was. Best spannend. Want je verkocht vooraf tonnen, die je dan bij de oogst wel moest kunnen leveren. Het kon tegenzitten, als ge volg van droogte of rot en dan moes ten we bijkopen Als handelaars za ten we altijd langs de weg. Toen ik twintig jaar was, stuurde mijn vader me bij de boeren langs, om bijvoor beeld aardappels van het ras Patrones te kopen. Die werden des tijds naar Afrika geëxporteerd. Dan bood je geld en dan deden ze het of niet. Het was een heel leuke bussiness. Er zat avontuur in en je sprak veel mensen. In de handel draait het om contacten. Aardappels groeien overal, maar je moet ze wel zien kwijt te raken. We gingen elke vrijdag naar de aardappelbeurs in Leeuwarden. Daar kwam de handel samen, overal vandaan. Maandag gingen we naar Rotterdam. In die twee dagen moesten we zien te ver kopen wat we op Texel inkochten.' Steeds meer telers stapten van con sumptie over op de teelt van poot goed. omdat de Texelse grond zich daar beter voor leent. Lange tijd teelde men hier vrije rassen, maar nu vrijwel uitsluitend licentierassen. Op dergelijke rassen rust kwekersrecht, waarbij het handelshuis bepaalt wie dat ras mag telen. 'Wie een succes vol monopolieras heeft, is spekkoper. Wij deden zaken met meerdere han delshuizen, vooral met de firma Hettema uit Friesland. Dit bedrijf be zat de licentie van het ras Spunta. Dat was hét ras was voor de landen rond de Middellandse Zee, waar twee keer per jaar kon worden geoogst, leder een wilde het telen. Ook nu na dertig jaar de licentie is verlopen, is het nog het grootste ras.' Mede dankzij de inzet van Boon mochten ook akker bouwers op Texel Spunta's telen, wat hen geen windeieren heeft gelegd. 'De telers hebben er veel revenuen uit kunnen halen en mede daardoor hun bedrijven kunnen aanpassen aan de eisen van de tijd.' Maar niet voor iedereen is de poter teelt op het eiland vanzelfsprekend. Boon: 'Logistiek ligt Texel, vooral door het Marsdiep, met gunstig. Ten eerste door de bootkosten. En in een tijd waarin steeds minder mensen hetzelfde werk moeten doen, is ook de extra reistijd een kostenpost. Dus stak ik er veel tijd in om de mensen die de licenties uitgeven zover te krij gen, dat ze bereid zijn dat hier te doen. Voorheen ging dat makkelijker. Pakweg 25 jaar geleden stonden er nog niet zoveel poters en was men op zoek naar telers. Maar nu groeien er in Nederland 39.000 hectare poters, eigenlijk teveel. Er moet worden inge krompen. Maar liever niet op Texel. Dus moet je met argumenten komen en moet je de belofte waarmaken. Daarom hebben we bijvoorbeeld ge zegd: bij de certificering voor Eurocap, waarbij de hele keten van het planten tot het afleveren onder controle staat, moeten we voorop lopen. Daarmee laat je zien dat je mee wilt in de ontwikkelingen. Bij dat soort zaken is het van belang dat de telers als groep opereren, dat er saamhorigheid is, net als in een voetbalteam. Want je moet het met elkaar doen.' Binnen de HZPC, het handelshuis dat Boon vertegenwoor digde, was Texel de eerste telersgroep die voldeed aan de nor men van Eurocap. 'Vanuit mijn posi- Het liefst zou hij alle reizigers ter wille zijn, maar dat kan nu eenmaal niet. 'Vroeger kon ik iemand die ei genlijk te laat was, nog wel eens matsen. Met die kleinere boten was er bij het laden en lossen meer speelruimte. Als je tegenwoordig te laat bij de boot komt, dan ben je ook echt te laat.' Aan het woord is Benno Eilers, verkeersleider bij Teso die na 37 jaar afscheid neemt van de veerdienst. Vanuit zijn verkeerstoren heeft hij uit zicht op het opstelterrein en de wijde omgeving. 'Maar die zie je op het laatst met meer, of er moet een wel héél bijzonder schip voorbijkomen.' Als verkeersleider zorgt hij onder meer dat de brug op tijd zakt en wordt opgehaald, dat alle poortjes op tijd open en dicht gaan en de lichten op rood en groen springen. Ook het reilen en zeilen op het opstelterrein is zijn verantwoordelijkheid. Een soort eigen koninkrijkje, waarin hij zich vol ledig in zijn element voelt. 'Ik hou van zelfstandig werken. Liefst met veel drukte, want dan moet er van alles worden geregeld. Vaak in korte tijd. In amper tien minuten tijd moeten er 250 auto's worden gelost en geladen. Als ik de boot voor een laatkomer te lang ophoudt, dan begint de kapitein meteen te loeien Er is geen speel ruimte meer. De bus moet op tijd ver trekken. anders missen de passa giers de trein.' Eilers (60) heeft in zijn loopbaan bij Teso het nodige zien veranderen. Zijn carriere bij de veerdienst begon in 1968, toen hij vanuit Duitsland naar het eiland kwam. 'Ik had verkering met een Texelse', verklaart hij. De toenmalige hoofdmachinist zorgde dat hij als auto-opsteller aan de slag kon bij Teso. 'Een tijdelijk baantje, tenminste dat was de bedoeling. Daarna zou ik als olieman aan boord gaan werken.' Wat als tijdelijk was bedoeld, werd permanent. Vanuit de machinekamer belandde hij aan dek, om later controleur in Den Helder te worden, waarbij hij ook wel inviel als brugman, de man die destijds het reilen en zeilen op het opstelterrein regelde. Uiteindelijk belandde hij op de verkeerstoren op 't Horntje, waar hij de collega's die de auto's opstel len het liefst hun gang laat gaan. 'Want uit eigen ervaring weet ik dat dat het beste werkt. Zij hebben direct contact met de automobilisten en dat mis ik in deze torens wel eens. In Den Helder stond ik destijds midden tus sen de mensen. Vooral in het hoog seizoen, als de wachttijden tot zes uur of meer konden oplopen, gaf dat wel eens spanning. Maar echt on vriendelijk werden de mensen nooit en het is maar net hoe je het aanpakt. Ik probeerde reizigers altijd van ad vies te dienen. Als op een warme dag een gezinnetje lang moet wachten, dan kan dat best vervelend zijn. Dan raadde ik ze aan dat de vrouw en de kinderen alvast te voet met de boot te laten gaan en met de taxi naar hun verblijf te gaan. Op die manier kon je toch een beetje helpen.' Ook als verkeersleider op Texel kan de spanning wel eens oplopen. 'Tij dens vervoerspieken. Die duren steeds langer en hangen sterk samen met de wisselmomenten in de vakantieparken. Als de mensen vrij dags om 11.00 uur hun huisjes uit moeten, dan stuiven ze om 9.00 uur al naar de boot. Maar als het tijdens de wisseldag mooi weer is, dan pik ken ze dat liever mee en komen ze juist later op de dag. Het liefst alle maal tegelijk en dan stroomt het hier helemaal vol. Tegen zulke piekdrukte kun je geen schepen bouwen. En je hebt altijd van die gasten die er niet veel van snappen. Bijvoorbeeld als ze zien dat de voorrangsrij het eerst mag vertrekken. Dan komen ze verhaal halen en moet ik uitleggen dat die mensen extra hebben betaald om eerder weg te mogen. Je hebt ook de laatkomers, vaak Texelaars, die op het nippertje meewillen. Als ze dan niet meer mee kunnen, reageren ze wel eens vervelend. Dan steken ze bijvoorbeeld hun middelvinger om hoog. Vrouwen kunnen in zulke ge vallen nog agressiever uit de hoek komen dan mannen. Een man die eens te laat was, beklaagde zich er over dat hij ook in Den Helder al een uur had moeten wachten. En hij had nog wel 175 kilometer per uur gere den om de boot te halen... Zo'n man komt kennelijk met op het idee wat eerder van huis te gaan. En dan heb je nog van die automobilisten die de regels aan hun laars lappen en bij voorbeeld door het rode licht de boot oprijden. Levensgevaarlijk, want er kunnen nog voetgangers overste ken.' Het ongenoegen onder wachtenden wordt pas echt groot als een auto vóór hen in de rij met wil starten. 'He laas gebeurt dat nog regelmatig. Dan stagneert het laden en ontstaat er een probleem. Dan is het zaak die auto zo Benno Eilers maakte als verkeersleider op 't Horntje het nodige mee. 'Vrouwen kunnen nog agressiever zijn d op een grote bal in de aanbouw van sporthal Ons Genoegen in Den Bury. (FWQ --."«O»!»* Hettema in de verkoop kwamen k praatte als Brugman om de telers v, het belapg en het nut te overtuigem. dat de aankoop van de certificate hen geen windeieren zou leggen 'H? is immers een heel gezond bed- Het resulteerde er in dat de Texela;-. in verhouding met overkantse co* ga's, veel meer certificaten kochte- Het bleek een gouden investering h nu toe is de waarde van de certifies, ten verdrievoudigd en geven eenjaa-- lijks rendement van acht procent. Als zelfstandige handelaar had Boe binnen Hettema altijd een rertó vrije rol. 'In feite ben ik een soort]» ter. Als ik een kans zie, dan h.em.' Maar binnen de groeiende» ganisatie (Hettema fuseerde metdj eveneens Friese ZPC tot HZPC, red. die steeds meer van bovenaf v/oi IS' aangestuurd, is steeds minder pfc voor eigen initiatief. 'Dat moet oo maar zelf pas ik niet zo goed mee - dat systeem. Tijd om afscheid tere men en daar heb ik ook de leeltic voor.' Geen afscheid zonder boodschajiH 'We hebben hier op Texel een goea groep jonge ondernemers met 4 juiste instelling. Ze kunnen hetze'? redden, maar moeten er wel voor? de gelegenheid worden gesteld Want Texel moet beter presterend? een ander. Dat betekent bijvoorbeed wi dat het van goed bestuur Teso als de veerdienst iets aan s tarieven van het ven/oer landbouwproducten zou kunre doen. Zo'n gebaar kan net de dar slag geven om de teelt hier genoeg te houden om levensvatte te zijn.' Ook doet hij een beroep te de financiële instellingen om Texelse akkerbouwers in deze met lijke tijd niet te laten vallen. 'Guna het vertrouwen.' Gerard Timmermj Letterlijk vhegen de tennisballen de senioren sporters daarna om de oren. De ploeg is in twee groepen verdeeld die elk aan één kant van de aanbouw staan. In het midden een grote ronde bal waarop verwoed en fanatiek met de tennisballen wordt gegooid. Het doel: de grote bal met behulp van de kleine balletjes bij de tegenstander over een lijn te gooien. Hoe fanatiek het eraan toegaat, blijkt als leidster Betsie Verhoeven het spel een paar keer stillegt als er een punt is ge scoord. Menigmaal moet ze roepen dat het even pauze is. anders blijven de tennisballen in het rond vliegen. Wie de bal stiekem met de voeten een zetje geeft, kan steevast rekenen op geroep en geprotesteer van de an deren. In september start Sportservice!^ t, met een vervolg op de gymlessec |es voor senioren. Volgens Verhoever heeft bijna iedereen zich al voor te ^nt vervolg opgegeven. In januari wot er ook een nieuwe fitheidstest ge^a- j den. Bedoeling is dat de aanca.-: Ks dan ook meer naar senioren in buitendorpen gaat. Het GALM-;? ,a ject is een onderdeel van 'Texel b: der in de sport-project' van Spot service Texel. V V Ouderen wat meer in beweging krij gen, is de gedachte achter het zoge heten GALM-project (Groninger Ac tief Leefmodel) dat de afgelopen tweeënhalve maand op Texel werd uitgevoerd. Bijna honderd Texelse senioren van 55 jaar en ouder uit Den Burg namen deel aan tien sportlessen die volgden op een fitheidstest die op zaterdag 12 maart in Ons Genoegen werd gehouden. Voor die test hadden ze allemaal persoonlijk een uitnodi ging gehad van Sportservice Texel. Afgaand op de gedrevenheid waar mee de tennisballen door de aan bouw worden gegooid, is het gelukt om de Texelaars in beweging te krij gen. 'En dat terwijl er diverse mensen bij zaten die zelfs nog nooit hadden gesport', vertelt Verhoeven. 'Het is misschien wat moeilijk voor te stellen, maar er zijn er veel die vroeger op school nooit gymnastiek hebben ge had en daarna ook meer de behoefte hebben gevoeld om te sporten.' Tijdens de tien lessen maakten de deelnemers met diverse sporten ken nis. Een gemis aan ervaring stond de inzet volgens Verhoeven met in de weg. 'Ze kenden de meeste sporten snel mogelijk weer aan de praat te krijgen, maar met alle veiligheids eisen van tegenwoordig mogen we niet meer de apparatuur gebruiken van voorheen, waardoor de stagna tie soms met zo snel is te verhelpen.' In zijn loopbaan heeft hij het aantal nachtelijke ziekenreizen zien toene men. 'Ik heb het wel gehad dat ik er tijdens een dienstperiode van drie weken tien keer mijn bed voor uit moest. Dan gaat de lol er wel van af. Zeker als het dronkelappen betreft die 's nachts op de vuist zijn gegaan en je ze de volgende dag weer lol- trappend van de boot ziet komen.' Gerard Timmerman Aardappelhandelaar Jan Boon: 'Je probeert een band met je klanten te kweken. tie probeerde ik zicht te houden op de Boon haalde veel afnemers naar ontwikkelingen die zich verderop af- Texel. 'Je probeert een band met je spelen, dus over de dijk heen te kij- klanten te kweken. Want natuurlijk ken en zo te zorgen dat Texel interes- moet je goede aardappels telen, sant blijft voor de verschillende maar als je daar dingen aan kunt toe partijen op de markt.' voegen, dan helpt dat. Als er dan zo'n 'Dat is allemaal leuk, maar het gaat er wel om dat je een goed product teelt. En dat betekent ook de goede rassen kiezen, poters die in Zuid- Spanje, Sicilië en dat soort gebieden vroeg kunnen worden geplant, zodat de poters nog vitaal zijn en een be tere productie geven. Want hoe later ze worden geplant, hoe meer de knollen in kwaliteit achteruit gaan. Je kunt een poter maar één keer verko pen en als een klant tevreden is, is de kans groter dat hij ze volgend jaar weer koopt. Gevolg van de vroege leverantie is dat de periode in de herfst om af te leveren steeds korter wordt. Daarom moet een bedrijf vol doende sorteer- en andere capaciteit hebben om te kunnen afleveren als de klant belt. Dat geeft spanning. Want als een akkerbouwer in de herfst eerst de bieten eruit wilde, dan zette ik die teler onder druk om toch af te leveren. Als ik bij de telers in de schuur kwam, dan klaagden ze wel eens: "Je bent nooit tevreden en zit ons maar op te jagen." Terwijl mijn collega's aan de overkant het me juist kwalijk namen dat ik te mild voor de Texelaars was.' Een actieve rol speelde Boon toen de eigendomscertificaten van de firma bus met buitenlanders was, maakten we natuurlijk een rondje langs de aardappelvelden, maar niet te lang, want die hadden ze elders al genoeg gezien. Ik nam ze ook mee naar de veehouderij van Jaap Hin of naar de Hogeberg, waar ik vertelde over de VOC. Maar ik ging ook met ze naar het strand. Ik heb hier wel van die Arabieren in van die lange jurken ge had, die keken daar hun ogen uit. Ze zagen vrouwen topless zonnen. Ik kreeg ze gewoon de bus niet meer in. Op die manier probeerde ik een goede band met de mensen te krij gen. Andere gebieden liggen geogra fisch gunstiger, maar dat unieke van Texel, daar waren collega's best ja loers op.' 'Waar zijn de extra tennisballen?' Een van de deelnemers van een sport- en beweegproject van Sportservice Texel loopt met een rood en lichtelijk bezweet hoofd naar de zijkant van de zaal om een graai te doen in een doos tennis ballen. Een paar extra ballen is niet voldoende, ze worden meteen maar allemaal de aanbouw van Ons Genoegen ingerold. wel van televisie en dan hoorde je sommigen meteen zeggen dat ze dat ook wel even zouden doen. Dan blijkt ook meteen dat het toch niet altijd zo gemakkelijk is als het lijkt.' Deelne mers Rita Smit, Elly Ramakers en Klaas Smidt zijn enthousiast over de lessen die hebben gevolgd. 'Ik begin gymmen zowaar nog leuk te vinden op mijn oude dag', lacht Ramakers. Smit zegt het prettig te vinden dat er met mensen van gelijke leeftijd wordt gesport. 'Er wordt niet raar van op gekeken als iemand even langs de zijkant gaat zitten om uit te rusten. En ik vind het leuk dat er aan diverse sporten wordt gedaan.' Volgens Smidt is het uurtje ook een mooie gelegenheid om naast het werk toch wat aan sport te kunnen doen. Ladder op, stukje verven, ladder af, ladder verzetten en ga zo maar door. Het werken met een ladder vergt nogal wat tijd van de schilder, de vei ligheid laat te wensen over en de werkhouding is vaak verre van opti maal. Veel schilders werken daarom op een steiger, maar voor wie alleen werkt is dat geen optie. Cees Daal der uit Den Burg bedacht een oplos sing. Als schilder met een eenmans bedrijf doet hij zijn werk sinds kort met een zogeheten spinhoogwerker, een vernuftig apparaat waarmee hij zichzelf door het bewegen van een paar hendels precies in de juiste po sitie manoeuvreert. 'Ik kan er prak tisch overal mee komen en het appa raat staat binnen vijf minuten. Het is een hele investenng. maar ik verdien hem weer snel terug. Het werk ver loopt veel efficiënter. Geen ladder of steiger verzetten. Ik denk dat het me bij het schilderen van een huis bij voorbeeld wel een dag scheelt. Dat werkt ook in het voordeel van de klant. Bovendien werkt het vanuit zo'n bakje een stuk makkelijker en veiliger.' En hij blijkt meerdere dingen tegelijk te kunnen. Terwijl hij telefo nisch zijn verhaal doet, schildert hij gewoon door. De spinhoogwerker reikt tot een hoogte van ruim twaalfeneenhalve meter. Op de foto schildert hij een huis aan de Schoudieck.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 6