Gierende banden op 'heilige klei Eierland Topsneiheden bij eerste autocross 'Het is echte autosport, maar dan in het klein Meer dan een postzegel 6 ■TEXELSE COURANT' <&M. /T^ m Broers aan de wieg van modeiraceclub DINSDAG 26 JULI 2005 Mercedessen die tot verdriet van liefhebbers in een paar uur tijd in schroot veranderden, een nieuwe Formule 1-wagen die tijdens z'n eerste cross aan puin werd gereden, maar ook aan stormende talenten die hun bolides met topsnelheid over het circuit stuurden. Slechts een paar ingrediënten van de eerste autocross zondag op 'de heilige klei van Eierland'. Over belang stelling hadden de coureurs niet te klagen. Het weer speelde de organiserende MAB Texel in de kaart. Stofwolken stijgen tijdens de finale van de Rodeoklasse op van het circuit. Met een toenemend aantal concurre rende evenementen op het eiland be stond bij de organisatie enige zorg over de bèlangstelling voor de cross. Om de aandacht op het evenement te vestigen werden, behalve de tra ditionele wervingsborden, op kruisin gen en zelfs op de rotonde bij De Waal crosswagens neergezet en reed er zaterdag een vrachtauto over het eiland met op de bak drie cross wagens. De inspanning bleef met zonder resultaat. De drukte op en rond het crossterrein was zelfs der mate groot dat voor het eerst sinds de cross in Eierland wordt gehouden. het publiek de auto's aan de Hoofd weg moest parkeren. De ruim 2.500 bezoekers waren ook te danken aan het weer (droog, maar geen uitge sproken strandweer) dat de crossers in de kaart speelde. Veel vaste bezoekers waren te her kennen aan de meegebrachte klap- stoe(en en koelboxen. Toen de ver slaggever van deze krant argeloos een klokhuis in een grijze afvalbak wierp, kwam hem dat op een beris ping te staan, omdat deze in gebruik bleek als koelcontainer. Veel vermaak op de dijk, waar tussen de 21 manches en vier finales door een praatje werd gemaakt of achterom werd gekeken naar de verrichtingen in het rennerskwartier. Want naast het riante uitzicht vanaf de dijk over het hele parcours, is de toegankelijkheid van de pits een ander groot pluspunt van de Eierlandse baan waar voor het derde jaar wordt gecrosst. Met het verstrijken van de middag nam het aantal beschadigde voertuigen der mate toe, dat bij vele wrakken het oorspronkelijke model nauwelijks meer herkenbaar was. Coureurs en hun monteurs verrichtten huzaren stukjes om de auto's tijdig rijklaar te krijgen. Niet altijd zachtzinnig. Regel matig kwam de moker er aan te pas, zoals bij rodeorijder Jan Zijm, wiens Audi 100 in de laatste manche alleen nog vol gas wilde rijden. Opvallende verschijning was Otto Goënga, die met een oude Oldsmobile die in Utrecht als taxi had gereden aan de start verscheen. In zijn Yellow Cab ging hij de confrontatie met mede coureurs niet uit de weg en moest ook hij in de pits geweld gebruiken om het gevaarte weer in model te krijgen. Stuurfoutje De door de wals kogelhard aangere den kleibaan bleef in goede conditie, een beetje sproeien en een rondje met de kilver na elke manche volston den om de piste vlak te houden. In de gepolijste bochten konden de ren ners het gas erop houden en het gepiep van de banden was tot in de wijde omtrek te horen. Speaker Marco van Sambeek maakte melding van onwaarschijnlijk hoge snelheden, waarbij rondjes van 400 meter dik wijls onder de 20 seconden werden gereden en de gemiddelde snelheid dikwijls ver boven de zeventig kilo meter per uur uit kwam. De harde en vlakke baan had als neveneffect dat wagens met een wat minder krach tige motor, die het op een ruw en hobbelig circuit moesten afleggen tegen zwaardere concurrenten, nu goed konden meekomen en zelfs aan kop gingen. Hoge snelheden zorgden er ook voor dat een stuurfoutje al snel een confrontatie met de muur of de greppel tot gevolg had, met een on herroepelijk einde van de race. Meest spectaculaire duikeling deed zich voor in de finale van het konings nummer, de Formule 1toen Sandor Mantje vol gas een wat dnftende Arjan Koorn wilde inhalen. De twee raakten elkaar, waarbij de wagen van Koorn aan de rol en de bolide van Mantje in een wolk van stof boven op die van Koorn tot stilstand kwam. De stevige kooiconstructies, vijfpunts- gordels en nekbanden zorgden er voor dat beiden er geen schramme tje aan overhielden. Het resulteerde wel in schade en uitschakeling van de race, waarbij Koorn zijn teleurstelling uitte door de helm keihard op de grond te smijten. Gele vlag Medewerkers van het Rode Kruis en de ambulancedienst waren kort daar voor het terrein opgeweest om bij stand te verlenen aan junior Danny Plaatsman, die in de finale betrokken raakte bij een crash en zijn knie had gestoten. Zekerheidshalve werd hij voor een foto naar het ziekenhuis gebracht, maar naar verluidt viel de schade mee. De organisatie wilde geen enkel risico lopen en zodra zich een gevaarlijke situatie voordeed, gin gen de gele vlaggen omhoog en werd de race stilgelegd en de renner in vei ligheid gebracht Dankzij de transpon ders waarmee de wagens waren uit gerust, waren de posities van de overige wagens exact bekend en kon de race snel worden vervolgd. Zo kon het gebeuren dat de finale van de 4 Cilinder vnje klasse tot dne keer toe werd stilgelegd. Er werd dermate hard gereden, dat het regelmatig fout ging Bijvoorbeeld met Aibert Schagen, de door Van Sambeek tot 'hoofdcon structeur van de MAB' gepromo veerde renner die zeker vijf auto's heeft gebouwd, crashte in de vijfde ronde en moest opgeven. Tussen de onderbrekingen door ging de strijd aan kop tussen Jasper Braam en Rob Slik onverminderd door. Winnaar werd Coureurs m de jumorklasse deden qua snel heid niet veel onder voor hun volwassen col- zijn Audi 100 n broer Jaap bewerkt Jan Zijm de Braam, gevolgd door Slik en op de derde plaats Peter Betsema. Bijzonder onderdeel vormde de juniorklasse, met 42 deelnemers een snelgroeiende groep. Als ware Michael Schumachers in spé scheur den ze in hun karretjes van maximaal 1050 cc met ware doodsverachting hun rondjes. Met snelheden van ge middeld tussen de 63 en 68 kilome ter per uur deden de tieners maar weinig onder voor hun volwassen col lega's. Dat ook meiden kunnen cros sen bewees de 16-jarige Marleen ter Steege, die in de voorlaatste manche alle jongens op achterstand reed, met de ovenwinning aan de haal ging en haar plaats in de finale veiligstelde. In de eindronde nam ze het onder meer op tegen Ruud van Boven uit De Waal. 'Ik mocht altijd met Martijn de Veij mee en toen de MAB drie jaar geleden de jumorenklasse invoerde, mocht ik zelf rijden. Het is machtig om te doen. Ik ben al vierde, tweede en eerste ge weest.' Sinds zondag kan hij daar een eerste plaats aan toevoegen, want eenmaal aan kop in de finale stond hij zijn positie niet meer af. 'Een coureur die durft, inzicht heeft én ook een flinke dosis geluk heeft gehad', ana lyseerde de speaker. Met Peter Koorn. die tweede werd, en de als derde geëindigde Barry Koning, nam de kampioen tijdens ererondje de hulde blijken in ontvangst. Aardbeiensmaak Aan premies heerste ook tijdens deze cross geen gebrek. Ze varieerden van een cocktailavondje tot een 'stapel tje Breezers'. Sommigen maakten het wel erg bont. Zo werd Jimmy de Smidt een pakje condooms met aardbeiensmaak en een krat bier in het vooruitzicht gesteld als hij de fi nale van de juniorenklasse uit zou rij den, wat hij promt deed. De meeste auto's reden bij de Rodeo, Het gebeurde niet vaak, maar soms was het goed raak. Tijdens de finale van de te mule 1 belandde de bolide van Sandor Mantje bovenop die van Arjan Koom. wagens die afgezien van de beveiligingskooi in originele staat ver keren. Temidden van het crossgeweld vlogen de onderdelen letterlijk in het rond. Baancommissarissen moesten na afloop een rondje maken om uitla ten, plaatwerk en andere onderdelen van de baan te verwijderen. In het geweld bleven duikelingen niet uit, zoals Peter Jan Kossen, die in de laat ste manche ondersteboven in de greppel belandde. Maar ook hij kon het wrak ongedeerd verlaten. Nadat de ruim 70 coureurs in negen bloed stollende manches hadden uitge vochten wie er in de finale mochten uitkomen, was Robert (Bill) Grisnigt in de Volvo die hij daags te voren maar 'uit het gras' had gereden in de eind ronde oppermachtig. Met een gemid delde snelheid van rond de 66 kilome ter per uur was hij Jan Jacob Keijser (tweede) en Norbert Smit te snel af. Behalve goede coureurseigenschap- pen bewijst zijn overwinning datje niet het hele jaar aan een crosswagen hoeft te sleutelen. In de 'strijd der ti tanen', de Formule 1 stockcarrace, daverden achtcilinders van 600 tot 700 pk's. Op wat Van Sambeek 'de heilige klei van Eierland' noemde gin- ?n ■st gen de snelheidsrecords aan len. In de laatste manche reed Mad de Veij en rondje van 18 secon wat neerkwam op een g< snelheid van 74 kilometer permits het er ook stevig aan toe kan ondervond Joop Veltkamp, dies 'voortrein' van zijn nieuwe Format' aan puin reed en het strijdtoneel tijdig moest verlaten. i In de finale trok Piet Scholtanui het langste eind. In een vlektës W( verreden race liet hij de concurs! ruimschoots achter zich. Tweedeé Pablo Brandenburg. Het vermetel waard is ook de prestatie van M Koorn, die voor het eerst in de F? mule 1 reed en meteen de ded plaats pakte. Tekst en foto's Gerard Timmeren Uitslagen: Junioren: 1Ruud van Boven, 2.Pel F Koorn. 3. Barry Koning. Rodeo: Robert (Bill) Grisnigt, 2. Ja" Jal Keijser, 3. Norbert Smit. 4 C: "i vrije klasse: 1. Jaser Braam, 2." Slik, 3. Peter Betsema FormuleI Piet Scholtanus. 2. Pablo Bra burg, 3. Martin Koorn. 'Het is allemaal jouw schuld', zegt André van Strien (22) gekscherend tegen zijn broer Wouter (19), die in stemmend knikt. Toen de jongste van de twee Oosterenders op tien jarige leeftijd een modelraceauto kocht, had hij niet kunnen vermoe den de oprichting in te luiden van Model Racing Texel. Wat begon met samen op een parkeerplaats rondjes rijden, is uitgegroeid tot een vereniging met 46 leden en vergevorderde plannen voor een eigen circuit met clubhuis. 'Het is echte autosport, maar dan in het klein.' Wouter van Strien, die tegenwoordig in het leerlingstelsel zit en bij Maarco Bouw werkt, beet als basisscholier de spits af. 'Van mijn bollengeld heb ik mijn eerste modelauto gekocht. La ter kocht André ook een raceauto omdat het hem ook wel leuk leek. We begonnen eigenlijk op de weg voor ons huis, maar dat was wat gevaar lijk met het verkeer. Een modelauto kan een brommer inhalen. Toen heb ben we pleintjes en parkeerplaatsen opgezocht om te racen Niet alleen Wouters oudere broer werd enthousiast, ook buurtgenoten begonnen met racen. Door de stij gende belangstelling kon in Ooster end geen geschikt stuk bestrating meer worden gevonden, waardoor werd uitgeweken naar Den Burg 'Vaak stonden we op de parkeer plaats voor de OSG of de Weikoop Daar hadden we alle ruimte', vertelt André van Strien. student Elektrotechniek aan de hogeschool Inholland. 'In die tijd werden we naar Den Burg gebracht door onze vader, die ook wel bleef kijken. Op een ge geven moment heeft hij ook maar een modelauto gekocht.' Met het aantal modelracers groeide ook de wens voor een eigen circuit. Mede daarom werd besloten een vereniging op te richten. 'We bestaan nu vijf jaar en zijn keurig aangemeld bij de Kamer van Koophandel. Als je wat wilt bereiken bij de gemeente, komt dat professioneler over. De overheid staat gelukkig positief te genover de plannen voor een eigen asfaltcircuit naast de kartbaan, waar we nu rijden, 's Zomers kunnen we daar zestien avonden terecht en vaak blijft de eigenaar ook nog even han gen. Hartstikke sympathiek.' De 46 leden van Model Racing Texel racen in een brandstof, een elektro- en stockcarklasse. In de winter wor den verenigingsavonden gehouden in de Burgemeester De Koninghal, waarbij ook een dag is ingeruimd vooreen clubkampioenschap, 's Zo mers worden zeven competitie wedstrijden op de kartbaan gehou den, waarvan er vijf meetellen voor het eindklassement. Het voorgestelde circuit van 260 meter lang en vijf meter breed moet tot stand worden gebracht met be hulp van sponsors. André: 'We wach- ten met het benaderen van bedrijven totdat alle plannen rond zijn. We heb ben een bestemmingswijziging van de agrarische grond en een bouw- de modelauto's worden geprepareerd Strien met hun modelauto's op de zolder aanvraag ingediend. Als het nieuwe circuit er komt, kunnen we ook an dere wedstrijden organiseren. Een Nederlands kampioenschap op Texel zou heel mooi zijn.' Hoe tevreden de leden ook zijn met het gebruik van de kartbaan, ideaal is het met. 'Langs de kartbaan liggen stapels banden', legt Wouter uit. 'Als je uit de bocht vliegt, knalt de auto daar tegenaan. Bi) zo'n kleine auto breekt dan iets af. Stel dat het onder deel vijftien euro kost. Voor ons is zoiets alleen maar jammer, maar voor een jongere deelnemer is het weer een week van zijn krantenwijk. Langs het asfalt van het nieuwe circuit zou gras komen, waardoor een model auto afremt zonder veel kans op schade.' Los van eventuele schade vinden de broers Van Strien de kosten voor modelracing wel meevallen. 'Een hobby kost nu eenmaal geld. De aan schaf van een modelauto is eenma lig. Daarvoor ben je zo'n negenhon derd euro kwijt', rekent één van hen voor. 'Op een gegeven moment wil je wel eens andere bandjes of een an dere motor. Dat matenaal kostje hon derd of tweehonderd euro per sei zoen, plus contributie,' Als het om materiaal gaat, blijkt Wou ter met een groter budget te werken dan André. zo vertelt de laatste. 'Hij heeft bijna driehonderd banden. Voor regenachtig weer, voor een vettig cir cuit, voor een droge baan. Hij heeft zelfs een apparaat waarmee hij de banden slijpt, om de wegligging van de auto te verbeteren. Dat gaat mij te ver. Ik vind het leuker om de website van de vereniging (www.modelra- cingtexel.nl) bij te houden en om de wedstrijdleiding in handen te hebben. Ik heb een mooiere avond als alles goed verloopt, dan als ik voorop rijd.' De modelracer die voor de prestatie rijdt, doet er goed aan zich te verdie pen in de modelauto, vertelt Wouter. 'Het is echte autosport, maar dan op schaal. Je moet net als in de auto sport je spullen goed voor elkaar heb ben. Op de baan zijn we concurren ten, maar daarbuiten wil ik André wel eens helpen met het afstellen van de motoren. Dan merkt hij het verschil ook wel. Je moet eens weten hoe het er aan toe gaat bij Europese- en we reldkampioenschappen. De toppers uit Engeland en Nederland houden in schriftjes allerlei details bij over modelauto's en circuits.' Door de jaren heen is Model Racing Texel ook professioneler geworden. André: 'We hebben een telsysteem waarbij de auto's door middel van chip worden geklokt. Dat werkt na tuurlijk veel nauwkeuriger dan met een stopwatch. Op het nieuwe circuit kunnen we ook modelauto's testen, daar ga je echt beter van rijden. De bedoeling is dat je de middag voor de wedstrijd naar het circuit gaat en je modelauto helemaal goed afstelt voor de volgende dag. Dat moe:' p'ei tijdens de race en het kan m rJ *9 terwijl je voor de punten strijdt-' Naast de wedstrijden op Texel: ben de broers Van Strien ook seizoenen deelgenomen competitie aan de overkant. Dek in de Oosterender huiskamer Sy9* dan ook vol trofeeën. 'Met gingen we iedere week naar Utrefi !&eg waar we lid waren van een Vjj ging', vertelt Wouter. 'Daar kW wedstrijden njden met twintig dea tye mers in dezelfde klasse. Helaas* vereniging verdwenen, maar schien gaan we volgend m Almere rijden. Het is grappig datjri sbe zo'n vereniging in het begin veels »en wijzingen krijgt. Maar als je ze« bij rijdt, knjg je opeens met zovedt •- e meer.' fePe kinder postzegels „teunt u kinderen Met UW 9eld :,„„lnrld. Kijk op www.kmde p uoor kinderen door kinderen fout sd* SJPS fee. tua te xa klaar und de tok g, ■9e w tb/I* tojwc

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 6