■J JrJïTodu
Eigen toestel BSU
landt op vliegveld
/-r
3 jaar 0% rente,
3 jaar gratis garantie
én 3 jaar gratis onderhoud.
TEXELSE 7 C0URANT.
Oudeschild moet Old
Skipper Town worden
Gemeente verder in zee
met BUPS-combinatie
r
OPEL DEALER RENTENAAR
DINSDAG 26 JULI 2005
n Blue Side Up poseren bij de aangekochte Cessna Grand Caravan Supercargomaster.
Het is een soort label dat de ha
vens langs het Waddengebied op
de toeristische kaart moet zetten.
Old Skipper Towns is de naam van
het label. Als het aan Leader Plus,
het Europees subsidieprogramma
voor plattelandsontwikkeling ligt,
wordt de haven van Oudeschild er
ook van voorzien.
Leader Plus in de Kop van Noord-
Holland heeft €30.000,- voor het pro
ject beschikbaar gesteld. Naar ver
wachting geven de Leader
Plus-programma's in Friesland en
Groningen ook geld voor het opzet
ten van de Old Skipper Towns. Door
de havens nadrukkelijker als maritiem
erfgoed te bestempelen, kunnen ze
een toeristische trekpleister worden.
Volgens Leader Plus kan daarmee
worden voorkomen worden dat ze,
onder meer door de malaise in de vis
serij economisch, in verval raken.
Volgens Anita Meijer van Leader Plus
voor de Kop van Noord-Holland is de
haven van Oudeschild als 'sterke
haven' een vreemde eend in de bijt,
maar is de haven toch bewust bij het
project betrokken. 'Het zou onzin zijn
om te zeggen dat ze niet bij de Old
Skipper Towns zouden horen. De ha
ven van Harlingen is ook opgenomen.
De grotere havens kunnen op die
manier de kleinere helpen.' De ha
vens van bijvoorbeeld Den Oever en
Kolhorn zijn plekken waar wel actie
moet worden ondernomen om eco
nomisch achteruitgang voor te zijn.
Bedoeling is dat de havens door het
gezamenlijk voeren van het predikaat
Old Skipper Towns een eenheid vor
men, waardoor ze voor potentiële
toeristen een herkenbaar gezicht krij
gen. Met behulp van een eigen
website, folders, brochures en een
gezelschapsspel moet de promotie
op gang worden gebracht. Bedoeling
is dat achter het label uiteindelijk een
organisatie komt te staan, die het
concept verder invult. 'Terassen en
winkels kunnen openblijven en
nieuwe activiteiten worden ontwik
keld. De inwoners van de dorpen krij
gen weer economisch perspectief',
aldus Leader Plus. Voorzitter Koos
Zegers van de dorpscommissie van
Oudeschild is benieuwd naar de
plannen. 'We zijn ongeveer twee jaar
geleden een keer bij een vergadering
in Den Helder geweest, waar over dit
onderwerp werd gesproken, maar
daarna hebben we er nooit meer iets
van gehoord. Het spreekt me wel
aan, maar ik wil er toch graag meer
over weten.' Als er cofinanciering om
de hoek komt kijken en Oudeschild
ook geld op tafel moet leggen, wordt
het volgens Zegers een lastig verhaal.
Strandduincross
De 59-jarige Nico Vergouw uit
Zaandam heeft zondag de strand
duincross bij Beach Inn gewonnen.
Ondanks het hoge water zette hij een
goede tijd neer en finishte in 40.39
minuten, bijna een minuut sneller dan
vorige week. Vergouw is een bekend
gezicht bij de Texelse strand- en
crosslopen. Hij gebruikt die tijdens
zijn vakantie om zijn conditie op peil
te houden.
Bij de jongens over 1.200 meter was
Dean Salwegter uit Dordrecht onbe
twist de sterkste. Hij kwam over de
streep in 4.49. Weliswaar achttien
seconden langzamer dan vorige
week, maar ruim voor Bas van Don
gen uit Sliedrecht, die woensdag de
strandloop bij paal 28 won. Bij de
meisjes stak Kelly Dulfer ruim boven
de rest uit. Zij liep de 1.200 meter in
5.14Er deden 44 lopers aan de cross
mee.
Knallende champagnekurken zon-
op het vliegveld, waar Blue
Up (BSU) de aankomst van
het eigen para vliegtuig vierde. Het
betreft een Cessna Grand Caravan
Supercargomaster, een toestel dat
héén keer 21 springers naar bo
ven kan brengen, waarmee Sky-
dive Texel naar eigen zeggen over
het grootste Nederlandse para-
toestel beschikt.
lot dusver vloog het parabedrijf
•aarmee Alexander Beetz, Arie
Drevel, Wim van Gilst en Herman
landsman eind april van start gingen
•«teen gehuurd toestel. Aanvanke-
i|k met een Dornier, maar toen die
voor onderhoudsbeurt weg moest
neteen Turbo Finish. 'Prima toestel
len, maar we konden er maar tien
springers tegelijk mee naar boven
brengen. Op een mooie dag als van
zondag, red.) is dat eigenlijk te
Er was veel animo en we heb-
sen heel wat liefhebbers voor een
t Sndemsprong nee moeten verko
len. Met dit grotere toestel had dat
net gehoeven', vertelt Beetz, die er
frnlachend aan toevoegt dat een
seofte is vervuld. 'Ik had mezelf voor
ajn veertigste een eigen vliegtuig
soofd. Vandaag ben ik 39 jaar ge-
'j nien...' Dat de Cessna wat langer
gehoopt op zich heeft laten
iten, houdt volgens Arie Drevel
Jet
T.«0l|
M8S rra'
«band met de veranderingen in de
egelgeving in de luchtvaart. Het toe-
jj Sel komt uit Canada en is in 2002
jsbouwd als vrachtvliegtuig. Qua
lypels het vliegtuig vergelijkbaar met
de PH JAS van Paracentrum Texel,
alleen betreft dit een verlengde uit
voering, waardoor er bijvoorbeeld
vier teams tegelijk mee naar boven
kunnen worden gebracht. Dat is
mooi, want we hebben nu al elf teams
die bij ons trainen.'
Vanuit Toronto is het vliegtuig via
Goosebay (Canada) naar Reykjavik
gevlogen en vervolgens via Schot
land naar Texel, een reis van meer
dan 6000 kilometer. Omdat er nog
enkele technische aanpassingen aan
het toestel moeten worden verricht,
vertrok het toestel gisteren tijdelijk
van het eiland. Er moet onder meer
een andere deur in worden aange
bracht, enkele raampjes in worden
gemaakt en het toestel moet van een
andere propellor worden voorzien.
Daarmee valt het vliegtuig volgens
Drevel in-geluidscategorie 3, de mi
nimale klasse om vanaf vliegveld
Texel te mogen vliegen Het toestel is
zodanig uitgerust dat piloten volgens
de geldende voorschriften ook volle
dig op de instrumenten mogen vlie
gen. Beetz: 'Voor het parachute
springen, dat alleen bij goed weer
gebeurt, is dat niet nodig. Maar het
maakt het ook mogelijk om er 's win
ters vracht mee te kunnen vliegen,
waardoor het rendement ten goede
komt.' Het huidige kenteken C-GOTA
zal worden vervangen door de letters
PH-BSU.
Over de start van Skydive Texel toont
Drevel zich tot dusver niet ontevre
den. 'Dit is natuurlijk een aanloopjaar,
maar - het weer in ogenschouw ge
nomen - valt het ons niet tegen.'
toe maanden nadat de eerste ge-
ipfekken begonnen, hebben de
ranóa jemeente en bouwcombinatie
RJPS een intentieverklaring on
bekend over de bouw van de
'ste 120 nieuwe woningen in de
moeti «uwe wijk de Volmolen bij Den
- yJ torg. De verklaring moet leiden tot
b samenwerkingsovereen-
komst, zodat BUPS na de herfst-
DOk "kantie met de bouw van de eer-
ian a "«huizen kan beginnen.
Deka
.er s3 Ni" mei startte de gemeente de
vijf li "ste besprekingen met de
Utred "egenheidscombinatie van Bouw-
i vera ïoep Texel (het samenwerkingsver-
r kir N van veertien Texelse bouwbe-
jdefl hjven), de Stichting Wonen Texel,
aasis SP Vastgoed uit Hoorn en
aar^ontwikkelingsmaatschappij
!52' fcPeyler uit Scharwoude, nadat die
ca'.- hbeste naar voren was gekomen uit
,s 2 ^bouwcombinaties die zich voor
ze v3 Seerste fase van de Volmolen bij de
v.eei ^«ente hadden gemeld. Het stre-
w was toen dat de intentie-
«ddanng begin juni zou worden ge-
■Jbd, maar dat liep vertraging op.
°9«ns een woordvoerster van de
J^eente kwam dat, omdat er meer
W nodig was om zaken uit te zoe-
>n en er agenda's naast elkaar
fusten worden gelegd. 'Er zijn geen
wudelijke strubbelingen geweest.'
Reling is dat de gemeente en
wpS met elkaar een samenwer-
"üsovereenkomst sluiten over de
L^'van 96 huizen die de komende
T^aar in de sociale klasse worden
fcwuwd. De overige 24 kavels zijn
vrije sector. Gegadigden voor
•kavels kunnen zelf een architect
^«annemer in de hand nemen, met
^tiering van de kavels die de
^eente eerder aan USP toezegde
-ivoor de verkoop van een stuk
7°P de hoek van de Kadijksweg
ce Marsweg. BUPS laat weten
9raag de plannen voor de ove-
^woningen in de vrije sector te
_*«rpen. Het tekenen van de
^verklaring heeft voor de
Combinatie de weg vrijgemaakt
m Texelse architecten te gaan
911 over het ontwerp van de
i^dwoninaen Daarvoor worden
deze week gesprekken gevoerd.
BUPS en de gemeente gaan deze
week verder met elkaar in overleg
over de vraag hoe de verhouding
huur- en koopwoning bij de 96 wonin
gen moet worden. Volgens de
gemeentewoordvoerster is dat onder
meer afhankelijk van het aantal gega
digden en het puntensysteem dat de
gemeente hanteert. De Stichting
Wonen Texel (SWT) wil in de Volmolen
starten met een zogeheten koop-
garantproject, waarbij bewoners de
keus krijgen of zij de woning willen
kopen of huren. De SWT heeft recent
een licentie voor dat project ontvan
gen. 'Mensen kunnen op die manier
toch in aanmerking komen om een
woning te kopen', aldus Van Andel.
'Het is mogelijk om te veranderen.
Het schept ook de mogelijkheid dat
na relatiebreuken één van de partners
makkelijker in de woning kan blijven
wonen.' De SWT heeft voor het pro
ject het oog laten vallen op de zoge
heten grondgebonden woningen in
de nieuwe wijk. De appartementen
die in de twee lagen hoge bouw
blokken worden gerealiseerd, het
merendeel voor startende jongeren,
komen er in met voor in aanmerking.
Of het koopgarantproject in de Vol
molen doorgaat, is volgens Van Andel
mede afhankelijk van de gesprekken
die nog moeten worden gevoerd. 'We
moeten nog wat hobbels nemen. Fi
nancieel is lastig, vanwege het beeld
kwaliteitsplan en de hoge eisen die
aan de sociale woningbouw worden
gesteld.' Het beeldkwaliteitsplan
wordt op 23 augustus in de gemeen
teraad behandeld. De SWT denkt
erover het koopgarantproject ook el
ders op het eiland toe te passen. In
het najaar gaat de woningstichting
met informatie daarover de boer op.
De gemeente begint eind augustus
met het benaderen van de mensen
die in aanmerking komen voor een
bouwkavel. De SWT benadert de
mensen die bij haar staan ingeschre
ven. Als de bouwplannen gereed zijn,
houdt BUPS een informatieavond.
Gegadigden voor een woning in de
vrije sector die met BUPS in zee wil
len, kunnen tijdens die avond contac-
ten met de bouwcombinatie leggen
Het is weer zomer. Hoog tijd om er op uit te gaan. In het weekend lekker naar het strand of met het hele gezin drie weken naar
Zuid-Frankrijk: wat u maar wilt. Maar 't is nog leuker om eerst even langs de Opel dealer te gaan. Want die geeft u nu alle ruimte
voor een scherpe onderhandeling. Bovendien vindt u in de showroom Opel's speciale 3x3-modellen. Gloednieuwe auto's waarmee u
profiteert van 3 jaar gratis financiering, 3 jaar garantie en ook nog eens 3 jaar gratis onderhoud. 3x3 dus. Met zo'n aanbod kan de
vakantie natuurlijk nu al niet meer stuk. Ga dus snel naar de dealer, vraag naar de voorwaarden of kijk op www.opel.nl
model
contante
verkoopprijs
krediet-
bedrag
aanbetaling/
looptijd in
maanden
krediet
vergoeding
effectieve rente
op jaarbasis
termijn
prijs bij verkoop
op afbetaling
Agila Enjoy 1.0-12V
11.330,-
8.497,50
2.832,50
36
0,-
0%
236,-
11.330,-
Meriva Enjoy 1 4-16V
18.370,-
13.777,50
4.592,50
36
0,-
0%
382,70
18.370,-
Astro GTC Enjoy 1.4-16V
19.995,-
14.996,25
4.998,75
36
0.-
0%
416.56
19995,-
WIE MILIEUBEWUST KLUST
IS ZEKER GOED BEZIG
klont Minimale aonbetollng van 25* Looptijd 36 maanden Financiering vja GMAC Financial Service» en toetsing bij het BKR In Del. Vraag de Opel dealer naar de exocl
;n rijklaar moken en verwijderingsbijdrage Gem brandstofverbruik en CO,-uitstoot, volgens Richtlijn 1999/100/EG. Benzinemotoren kms/liter van 9.4 tot 20,8. Liters/100 kt
CO, gr/km: van 257 tot 115. Dieselmotoren kms/liter van 13.0 tol 20,7 Llters/100 km: 7,7 tot 4,4 CO, gr/Vm 208 tot 118.
Oosterend, fi? 318000, www.opelrentenaar.nl
voorwoorden. Prijzen