■J JrJïTodu Eigen toestel BSU landt op vliegveld /-r 3 jaar 0% rente, 3 jaar gratis garantie én 3 jaar gratis onderhoud. TEXELSE 7 C0URANT. Oudeschild moet Old Skipper Town worden Gemeente verder in zee met BUPS-combinatie r OPEL DEALER RENTENAAR DINSDAG 26 JULI 2005 n Blue Side Up poseren bij de aangekochte Cessna Grand Caravan Supercargomaster. Het is een soort label dat de ha vens langs het Waddengebied op de toeristische kaart moet zetten. Old Skipper Towns is de naam van het label. Als het aan Leader Plus, het Europees subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling ligt, wordt de haven van Oudeschild er ook van voorzien. Leader Plus in de Kop van Noord- Holland heeft €30.000,- voor het pro ject beschikbaar gesteld. Naar ver wachting geven de Leader Plus-programma's in Friesland en Groningen ook geld voor het opzet ten van de Old Skipper Towns. Door de havens nadrukkelijker als maritiem erfgoed te bestempelen, kunnen ze een toeristische trekpleister worden. Volgens Leader Plus kan daarmee worden voorkomen worden dat ze, onder meer door de malaise in de vis serij economisch, in verval raken. Volgens Anita Meijer van Leader Plus voor de Kop van Noord-Holland is de haven van Oudeschild als 'sterke haven' een vreemde eend in de bijt, maar is de haven toch bewust bij het project betrokken. 'Het zou onzin zijn om te zeggen dat ze niet bij de Old Skipper Towns zouden horen. De ha ven van Harlingen is ook opgenomen. De grotere havens kunnen op die manier de kleinere helpen.' De ha vens van bijvoorbeeld Den Oever en Kolhorn zijn plekken waar wel actie moet worden ondernomen om eco nomisch achteruitgang voor te zijn. Bedoeling is dat de havens door het gezamenlijk voeren van het predikaat Old Skipper Towns een eenheid vor men, waardoor ze voor potentiële toeristen een herkenbaar gezicht krij gen. Met behulp van een eigen website, folders, brochures en een gezelschapsspel moet de promotie op gang worden gebracht. Bedoeling is dat achter het label uiteindelijk een organisatie komt te staan, die het concept verder invult. 'Terassen en winkels kunnen openblijven en nieuwe activiteiten worden ontwik keld. De inwoners van de dorpen krij gen weer economisch perspectief', aldus Leader Plus. Voorzitter Koos Zegers van de dorpscommissie van Oudeschild is benieuwd naar de plannen. 'We zijn ongeveer twee jaar geleden een keer bij een vergadering in Den Helder geweest, waar over dit onderwerp werd gesproken, maar daarna hebben we er nooit meer iets van gehoord. Het spreekt me wel aan, maar ik wil er toch graag meer over weten.' Als er cofinanciering om de hoek komt kijken en Oudeschild ook geld op tafel moet leggen, wordt het volgens Zegers een lastig verhaal. Strandduincross De 59-jarige Nico Vergouw uit Zaandam heeft zondag de strand duincross bij Beach Inn gewonnen. Ondanks het hoge water zette hij een goede tijd neer en finishte in 40.39 minuten, bijna een minuut sneller dan vorige week. Vergouw is een bekend gezicht bij de Texelse strand- en crosslopen. Hij gebruikt die tijdens zijn vakantie om zijn conditie op peil te houden. Bij de jongens over 1.200 meter was Dean Salwegter uit Dordrecht onbe twist de sterkste. Hij kwam over de streep in 4.49. Weliswaar achttien seconden langzamer dan vorige week, maar ruim voor Bas van Don gen uit Sliedrecht, die woensdag de strandloop bij paal 28 won. Bij de meisjes stak Kelly Dulfer ruim boven de rest uit. Zij liep de 1.200 meter in 5.14Er deden 44 lopers aan de cross mee. Knallende champagnekurken zon- op het vliegveld, waar Blue Up (BSU) de aankomst van het eigen para vliegtuig vierde. Het betreft een Cessna Grand Caravan Supercargomaster, een toestel dat héén keer 21 springers naar bo ven kan brengen, waarmee Sky- dive Texel naar eigen zeggen over het grootste Nederlandse para- toestel beschikt. lot dusver vloog het parabedrijf •aarmee Alexander Beetz, Arie Drevel, Wim van Gilst en Herman landsman eind april van start gingen •«teen gehuurd toestel. Aanvanke- i|k met een Dornier, maar toen die voor onderhoudsbeurt weg moest neteen Turbo Finish. 'Prima toestel len, maar we konden er maar tien springers tegelijk mee naar boven brengen. Op een mooie dag als van zondag, red.) is dat eigenlijk te Er was veel animo en we heb- sen heel wat liefhebbers voor een t Sndemsprong nee moeten verko len. Met dit grotere toestel had dat net gehoeven', vertelt Beetz, die er frnlachend aan toevoegt dat een seofte is vervuld. 'Ik had mezelf voor ajn veertigste een eigen vliegtuig soofd. Vandaag ben ik 39 jaar ge- 'j nien...' Dat de Cessna wat langer gehoopt op zich heeft laten iten, houdt volgens Arie Drevel Jet T.«0l| M8S rra' «band met de veranderingen in de egelgeving in de luchtvaart. Het toe- jj Sel komt uit Canada en is in 2002 jsbouwd als vrachtvliegtuig. Qua lypels het vliegtuig vergelijkbaar met de PH JAS van Paracentrum Texel, alleen betreft dit een verlengde uit voering, waardoor er bijvoorbeeld vier teams tegelijk mee naar boven kunnen worden gebracht. Dat is mooi, want we hebben nu al elf teams die bij ons trainen.' Vanuit Toronto is het vliegtuig via Goosebay (Canada) naar Reykjavik gevlogen en vervolgens via Schot land naar Texel, een reis van meer dan 6000 kilometer. Omdat er nog enkele technische aanpassingen aan het toestel moeten worden verricht, vertrok het toestel gisteren tijdelijk van het eiland. Er moet onder meer een andere deur in worden aange bracht, enkele raampjes in worden gemaakt en het toestel moet van een andere propellor worden voorzien. Daarmee valt het vliegtuig volgens Drevel in-geluidscategorie 3, de mi nimale klasse om vanaf vliegveld Texel te mogen vliegen Het toestel is zodanig uitgerust dat piloten volgens de geldende voorschriften ook volle dig op de instrumenten mogen vlie gen. Beetz: 'Voor het parachute springen, dat alleen bij goed weer gebeurt, is dat niet nodig. Maar het maakt het ook mogelijk om er 's win ters vracht mee te kunnen vliegen, waardoor het rendement ten goede komt.' Het huidige kenteken C-GOTA zal worden vervangen door de letters PH-BSU. Over de start van Skydive Texel toont Drevel zich tot dusver niet ontevre den. 'Dit is natuurlijk een aanloopjaar, maar - het weer in ogenschouw ge nomen - valt het ons niet tegen.' toe maanden nadat de eerste ge- ipfekken begonnen, hebben de ranóa jemeente en bouwcombinatie RJPS een intentieverklaring on bekend over de bouw van de 'ste 120 nieuwe woningen in de moeti «uwe wijk de Volmolen bij Den - yJ torg. De verklaring moet leiden tot b samenwerkingsovereen- komst, zodat BUPS na de herfst- DOk "kantie met de bouw van de eer- ian a "«huizen kan beginnen. Deka .er s3 Ni" mei startte de gemeente de vijf li "ste besprekingen met de Utred "egenheidscombinatie van Bouw- i vera ïoep Texel (het samenwerkingsver- r kir N van veertien Texelse bouwbe- jdefl hjven), de Stichting Wonen Texel, aasis SP Vastgoed uit Hoorn en aar^ontwikkelingsmaatschappij !52' fcPeyler uit Scharwoude, nadat die ca'.- hbeste naar voren was gekomen uit ,s 2 ^bouwcombinaties die zich voor ze v3 Seerste fase van de Volmolen bij de v.eei ^«ente hadden gemeld. Het stre- w was toen dat de intentie- «ddanng begin juni zou worden ge- ■Jbd, maar dat liep vertraging op. °9«ns een woordvoerster van de J^eente kwam dat, omdat er meer W nodig was om zaken uit te zoe- >n en er agenda's naast elkaar fusten worden gelegd. 'Er zijn geen wudelijke strubbelingen geweest.' Reling is dat de gemeente en wpS met elkaar een samenwer- "üsovereenkomst sluiten over de L^'van 96 huizen die de komende T^aar in de sociale klasse worden fcwuwd. De overige 24 kavels zijn vrije sector. Gegadigden voor •kavels kunnen zelf een architect ^«annemer in de hand nemen, met ^tiering van de kavels die de ^eente eerder aan USP toezegde -ivoor de verkoop van een stuk 7°P de hoek van de Kadijksweg ce Marsweg. BUPS laat weten 9raag de plannen voor de ove- ^woningen in de vrije sector te _*«rpen. Het tekenen van de ^verklaring heeft voor de Combinatie de weg vrijgemaakt m Texelse architecten te gaan 911 over het ontwerp van de i^dwoninaen Daarvoor worden deze week gesprekken gevoerd. BUPS en de gemeente gaan deze week verder met elkaar in overleg over de vraag hoe de verhouding huur- en koopwoning bij de 96 wonin gen moet worden. Volgens de gemeentewoordvoerster is dat onder meer afhankelijk van het aantal gega digden en het puntensysteem dat de gemeente hanteert. De Stichting Wonen Texel (SWT) wil in de Volmolen starten met een zogeheten koop- garantproject, waarbij bewoners de keus krijgen of zij de woning willen kopen of huren. De SWT heeft recent een licentie voor dat project ontvan gen. 'Mensen kunnen op die manier toch in aanmerking komen om een woning te kopen', aldus Van Andel. 'Het is mogelijk om te veranderen. Het schept ook de mogelijkheid dat na relatiebreuken één van de partners makkelijker in de woning kan blijven wonen.' De SWT heeft voor het pro ject het oog laten vallen op de zoge heten grondgebonden woningen in de nieuwe wijk. De appartementen die in de twee lagen hoge bouw blokken worden gerealiseerd, het merendeel voor startende jongeren, komen er in met voor in aanmerking. Of het koopgarantproject in de Vol molen doorgaat, is volgens Van Andel mede afhankelijk van de gesprekken die nog moeten worden gevoerd. 'We moeten nog wat hobbels nemen. Fi nancieel is lastig, vanwege het beeld kwaliteitsplan en de hoge eisen die aan de sociale woningbouw worden gesteld.' Het beeldkwaliteitsplan wordt op 23 augustus in de gemeen teraad behandeld. De SWT denkt erover het koopgarantproject ook el ders op het eiland toe te passen. In het najaar gaat de woningstichting met informatie daarover de boer op. De gemeente begint eind augustus met het benaderen van de mensen die in aanmerking komen voor een bouwkavel. De SWT benadert de mensen die bij haar staan ingeschre ven. Als de bouwplannen gereed zijn, houdt BUPS een informatieavond. Gegadigden voor een woning in de vrije sector die met BUPS in zee wil len, kunnen tijdens die avond contac- ten met de bouwcombinatie leggen Het is weer zomer. Hoog tijd om er op uit te gaan. In het weekend lekker naar het strand of met het hele gezin drie weken naar Zuid-Frankrijk: wat u maar wilt. Maar 't is nog leuker om eerst even langs de Opel dealer te gaan. Want die geeft u nu alle ruimte voor een scherpe onderhandeling. Bovendien vindt u in de showroom Opel's speciale 3x3-modellen. Gloednieuwe auto's waarmee u profiteert van 3 jaar gratis financiering, 3 jaar garantie en ook nog eens 3 jaar gratis onderhoud. 3x3 dus. Met zo'n aanbod kan de vakantie natuurlijk nu al niet meer stuk. Ga dus snel naar de dealer, vraag naar de voorwaarden of kijk op www.opel.nl model contante verkoopprijs krediet- bedrag aanbetaling/ looptijd in maanden krediet vergoeding effectieve rente op jaarbasis termijn prijs bij verkoop op afbetaling Agila Enjoy 1.0-12V 11.330,- 8.497,50 2.832,50 36 0,- 0% 236,- 11.330,- Meriva Enjoy 1 4-16V 18.370,- 13.777,50 4.592,50 36 0,- 0% 382,70 18.370,- Astro GTC Enjoy 1.4-16V 19.995,- 14.996,25 4.998,75 36 0.- 0% 416.56 19995,- WIE MILIEUBEWUST KLUST IS ZEKER GOED BEZIG klont Minimale aonbetollng van 25* Looptijd 36 maanden Financiering vja GMAC Financial Service» en toetsing bij het BKR In Del. Vraag de Opel dealer naar de exocl ;n rijklaar moken en verwijderingsbijdrage Gem brandstofverbruik en CO,-uitstoot, volgens Richtlijn 1999/100/EG. Benzinemotoren kms/liter van 9.4 tot 20,8. Liters/100 kt CO, gr/km: van 257 tot 115. Dieselmotoren kms/liter van 13.0 tol 20,7 Llters/100 km: 7,7 tot 4,4 CO, gr/Vm 208 tot 118. Oosterend, fi? 318000, www.opelrentenaar.nl voorwoorden. Prijzen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 7