'ngehaalde autocross blijft gevrijwaard van regen Spekgladde baan eist veel stuurmanskunsten HÉMüL -- 'Rijden in stockcar is speeltje voor mannen 7 TEXELSE COURANT Beeldbank Texel DINSDAG 23 AUGUSTUS 2005 li moesten een weekje geduld hebben, maar zondag konden jecë^'n 150 autocrossers de schade van een week geleden als- epn> ng inhalen. Gadegeslagen door zo'n 1800 toeschouwers der* jieurden ze over het 375 meter lange parcours in Eierland. in er ;gen was jn geen velden of wegen te bekennen. Wel was de san behoorlijk glad, waardoor de coureurs vooral in de boch- neen beroep moesten doen op hun stuurmanskunsten. 'Maar is echt crossen. Als de baan hard is, ben je meer aan het om is kluiten modder de toeschouwers soms om de oren vlogen. De Rodeoklasse was met 71 deelne mers de grootste klasse, gevolgd door de juniorenklasse met 42 deel nemers. De Formule 1 kende 27 stockcarrijders en in de viercilinder- klasse waren 17 coureurs. Die laatste klasse kent de laatste jaren een te ruglopend deelnemersveld en dat is ook de organiserende Motor- Auto- en Bromfietsclub opgevallen. De vier- cilinder is een dure klasse, waarin soms voor duizenden euro's aan de wagens wordt verspijkerd en dat is niet voor iedereen op te brengen. Volgens Zuidewind is het wel een leuke klasse die goed is voor een hoop spektakel en waarin de deelne mers elkaar niet sparen. 'Die willen we dus graag laten blijven rijden, ook al wordt het minder.' Dat de viercilinders inderdaad niet geruisloos voorbij trekken, blijkt tij dens hun tweede manche. Al in de eerste bocht na de start maakt Den nis Raateland een spectaculaire duikeling. Zijn wagen wordt min of meer 'opgetild' door een paar andere wagens, blijft even hangen in de lucht en belandt dan op zijn zij. Met een shovel wordt hij afgevoerd naar het middenterrein. De wagen van Ben de draagarm van zijn linkervoorwiel aan het vervangen. 'Die is helemaal kromgebogen', meldt hij liggend on der de wagen. 'Er reed er mij één voor de poten. Ik wilde er langs rijden, maar hij dacht toch van niet.' Even later zit het wiel er weer aan is de wagen klaar voor de strijd. Hans Zijm maakt met behulp van een spanband zijn wagen tussen de manches door p orde. De band moet de motorkap en de rest van de auto zoveel moge lijk bij elkaar houden. 'Ik ben jaren bij de padvinders geweest en daar heb ik nu plezier van', roept hij schertsend tegen een groepje dat zijn verrichtin gen bekijkt. Een van de omstanders merkt gevat op dat de gebutste wa gen door de spanband weer hele maal 'in showroomstaat' verkeert. Martin Koorn draait een stukje ver derop met een draagbare boor de bouten van één van zijn wielen aan. 'Dit gaat makkelijk. Beter dan wan neer je ze met de hand moet aan draaien.' Het is voor Koorn het eer ste jaar dat hij in een stockcar rijdt. Voorheen reed hij Rodeo. Bij de eer ste cross eind juli werd hij meteen derde en ook tijdens de tweede pro beert hij een zo goed mogelijke pres tatie neer te zetten. 'Je hebt in deze klasse minder onderhoud dan bij de Rodeo', merkt hij op. 'Dan lag je tus sen de manches door continu onder je wagen. Maar dit gaat wel een klap harder.' Koorn nam de stockcar over van Ebgert van der Werff die dit jaar zelf niet meerijdt. Als Koorn zou moe ten kiezen tussen Rodeo of Formule 1dan weet hij het wel: rijden in een stockcar. 'Dat is echt een speeltje tJi Dennis Raatel het racen.' Willem-Johan Bakker zegt de gladde baan 'super' te vinden. 'Dit is sowieso een goede baan als ik hem vergelijk met andere crossbanen. Hij is wat aan de korte kant, maar goed bijgehouden en de kwaliteit is goed.' Finales Als om tien over vier alle 21 voor- igeur van brandend rubber mocht ihet eind van de middag één van specialiteiten van het evenement trien genoemd. Regelmatig kwa- r er opeens dikke rookwolken eerde wielkasten vandaan, ging er een band aan flenters en wer- nde bezoekers getrakteerd op de «kenbare geur van gesmolten iter in de neus. De crossers trok- izich er weinig van aan. Rokend -et ze reden gewoon door, al dan een rookgordijn achterlatend trde achtervolgers, gladde baan was volgens Èqdleider Klaas-Pieter Zuide- t de oorzaak van het hoge per- gescheurde en gesmeulde 'Ze halen er vanwege dat ie druk vanaf zodat ze meer grip hebben, maar daardoor ploffen die banden wel eerder van de velgen af.' En glijden deden de coureurs op de spekgladde klei. Wie niet goed oplette of bijtijds corrigeerde ging zonder pardon tegen de zijmuur van de baan. De gladheid was nog een gevolg van de heftige regenbui van vrijdagmiddag. Zuidewind: 'Toen is er zo'n tien tot twaalf milimeter gevallen, waardoor de klei toch vetter was dan we dachten.' Met behulp van twee tractoren werd de baan tussen de voorrondes door telkens op orde ge bracht. Voor de toeschouwers pakte de vette klei gunstig uit. Het stofte nauwelijks, zoals wel het geval kan zijn als de baan hard en droog is. De sproeiwagen hoefde met in actie te komen. Enige nadeel was dat nu de Rentenaar moet eveneens worden weggetakeld, zijn motor heeft een te harde tik van de wagen van Raateland gekregen. Die houdt zelf een dikke arm over aan de duikeling, maar kan toch starten in de derde manche. 'Ik hoorde later van Jasper Braam dat hij onder mij doorreed zonder mij te raken', vertelt hij na af loop. Bij de Formule 1 stelen Pascal Spigt en Arjen Koorn de show door ineengestrengeld hun stockcars te gen de muur te parkeren. De twee streden op dat moment om de eer ste plaats. Met behulp van de shovels moeten de wagens uit elkaar worden getrokken. 'De heren zijn een verbin tenis aangegaan', meldt speaker Marco van Sambeek droogjes. Pits Zoals gebruikelijk is in de pitstraat achter de crossbaan weinig van de rivaliteit op de baan te merken. Tho mas Buis is met een groep vrienden De coureurs hadden hun stuurmanskunsten nodig op de baan die door de regen van af gelopen vrijdag spekglad was geworden. 'y- - - rs_— - ij. fV.-X:, voor mannen. Jasper Mulder is één van de crossers die dit jaar hun debuut maakten. Een gelukkig debuut is het echter niet. Twee keer belandde hij voortijdig in de sloot. Mulder beschikt wel over een mooie wagen. In een Mercedes rijdt hij over het parcours, evenals zijn buurman Hans Strick die in een Mercedes uit 1969 rijdt. Het is de eennaoudste wagen op het parcours. De oudste is nog een jaar ouder en in handen van Stefan de Jong. On danks het crossgeweld houden de Mercedes-emblemen op de wagens van Mulder en Strick stand. Bij de een is het embleem verbogen en bij de ander incompleet, maar ze prijken op de wagens. Strick is goed te spreken over de gladde baan. 'Daardoor kun je echt crossen', vertelt hij als hij klaarstaat om voor de laatste manche in de Rodeo de baan op te rijden. 'Als de baan zo hard is, ben je meer aan rondes zijn verreden, is het tijd voor de finales. Als eerste zijn de junioren aan de beurt. Mark Slot, Dave Pas toor en Rick van der Vis beginnen op pole-position, maar het is uiteindelijk Peter Koorn die de overwinning pakt. Koorn start ergens in het middenveld, maar begint daarna aan een succes volle inhaalrace in dé 15 rondjes die volgen. Het was voor hem de laatste kans om een keer de overwinning in de jtimorenklasse te bemachtigen. Volgend jaar moet hij meedoen in de Rodeoklasse. Bij de vorige cross werd hij nog tweede. Van der Vis, een nieuweling in het circuit, pakt knap de tweede plaats en de stabiel rijdende Ruud van Boven (eerste bij de vorige cross) wordt derde. Jasper Braam, winnaar van de vier- cilmder in de vorige cross, valt deze keer buiten de pnjzen, maar zorgt wel voor spektakel in de finale. Via de voorkant van zijn wagen slaat hij over de kop, nadat hij met zijn wielen in de sloot tussen de baan en het midden terrein terecht is gekomen. 'Dat kost je drie jaar van je leven', roept Van Sambeek als Braam uit de gekan telde wagen is geklauterd. Na de her start leveren Rob Slik en Rick Grisnigt strijd om de eerste plaats, maar het is Jan van der Vis die op het laatst als eerste over de streep gaat. Voor hem een mooie overwinning, omdat hij in het verleden regelmatig pech had. Slik wordt tweede, Grisnigt derde. De Rodeofinale mondt uit in een slijtageslag. De een na de andere van de 24 deelnemers moet het veld voortijdig verlaten. De eerste is Simon Koopmans. Hij start vanaf pole- position maar door een verkeerde manouvre ligt hij er in de eerste ronde al uit. Naarmate de race vordert, krijgt het middenterrein steeds meer de aanblik van een autokerkhof. Twee keer is er een herstart nodig. Eerst nadat Roel Bakker pal voor de jury toren zijn auto op zijn zij heeft gepar- tehet' t,wa9en reed zijn banden aan flenters, wat gepaard ging met rookontwikkeling. Zo ook bij de wagen van Evelien Dekker. Minuut stilte De bezoekers en deelnemers van de autocros hebben zondag één minuut stilte in acht genomen voor een stockcarrijder die die zelfde middag bij stockcar wedstrijden op asfalt in Venray verongelukte. De coureur, de 50- jarige Piet Keijzer uit Helmond, was een bekende in het stockcarcircuit en ook diverse Texelse stockcarrijders kenden hem. De man kwam om het le ven, nadat hij een lekke band had gekregen en buiten de baan te recht was gekomen. Toen hij het parcours weer wilde oprijden, werd hij vol in de zijkant geraakt door een Britse coureur die op volle snelheid reed. De Helm onder was al aan zijn dertigste seizoen als stockcarnjder bezig. De minuut stilte in Eierland werd pal voor de start van de laatste voorronde van de Texelse stockcarrijders in acht genomen. 'Het geeft aan dat het een sport is die niet vrij van gevaar is', al dus wedstrijdcoördinator Klaas- Pieter Zuidewind. 'En je hoopt ook dat het hier nooit gebeurt.' Brandweerman Martin bij Roel Bakker. De Het embleem van de Mercedes van Hans Strick houdt stand ondanks het cross- geweld. keerd en de tweede vindt plaats na dat Hans Zijm en Joost Broekman elkaar hebben geraakt en met ro kende motoren tegen de zijmuur zijn stilgevallen. Voor beide is het een jammerlijke aftocht, omdat ze voor aan lagen. Er moet op dat moment nog anderhalf rondje worden gere den. Om een duidelijke winnaar te kunnen aanwijzen, besluit de jury dat ook voor dat anderhalf rondje nog een herstart wordt gehouden. Chris de Vries start vanaf de eerste plaats en die positie geeft hij niet meer uit handen. Bert Uitgeest en Wilfried Vendel worden tweede en derde. Leon Westerlaken en Marco Witte presteren het om ook in die ander halve ronde elkaar nog in de sloot te rijden. Piet Scholtanus mag zich heer en meester noerpen bij de Formule 1. Voor de tweede keer op rij wint hij de finale door meteen vanaf de start sterk te rijden. Er is één herstart no dig als Mare Prins stilvalt op de baan en er een gevaarlijke situatie ontstaat. Tegelijk met Prins verdwijnt ook Stefan de Jong van de baan. Hij valt op doordat hij met een oude gele Amerikaan (uit '68) tussen de stockcars meerijdt. Volgens Zuide wind is dat mogelijk op basis van oude rechten die De Jong nog heeft. Voorwaarde is wel dat hij de andere coureurs niet al te veel in de weg rijdt. De strijd om de tweede plaats gaat tussen Sandor Mantje en Pieter Dogger. Mantje trekt uiteindelijk aan het langste eind. Na de huldiging nemen de tien crossers met caravans bezit van de baan. Een kort maar heftig eind van de dag volgt. Een geslaagde dag, aldus Zuidewind. Alleen het aantal toeschouwers valt wat tegen. 'Maar we zijn natuurlijk een week later. Scholen zijn al begonnen en veel mensen zijn ook al naar huis. Maar het is verder allemaal goed verlopen.' Uitslagen Junioren: 1. Peter Koorn, 2 Rick van der Vis. 3, Ruud van Boven. Viercilinder 1Jan van dér Vis, 2 Rob Slik, 3. Rick Grisnigt. Rodeo: 1 Chris de Vries. 2 Bert Uitgeest, 3. Wilfried Ven del Formule 11 Piet Scholtanus. 2. Sandor Mantje, 3. Pieter Dogger. Tekst en foto's Jeroen van Hattum oning™ '94, iieaLi t,aw spS de Crossloop sluit af met record '®atste crossloop van ZDH le- vrijdag een parcoursrecord zan*, ^°Hse scherpte zijn eigen _m M? -ver de acht kilometer aan met ee'7 l,'ninuut en één seconde. In ken Minuut was de veteraan zijn hu"® ^nten met afstand de baas. xist»3 rec'f Hoom verschenen 62 deelne- ronfu [l!ün de start' waarmee het to nnes edities op 472 kwam. De •°°Dvan één kilometer werd dit jswonnen door Erik Korten- uit Den Hoorn. Zijn tijd van ^opmerkelijk, omdat hij nog j*u6rhad meegedaan. De vier er bij de jeugd was een prooi Groningse Louise Taatgen, 1 "37 minuut finishte. Gerben van Vilsteren uit Zwolle was met 14.53 minuut de snelste bij de vier kilometer mannen, bij de vrouwen over die afstand ging de hoogste eer naar Christa Lap uit Den Hoorn, die er 19.12 minuut over deed. Erik van Velden uit Den Burg zegevierde op de acht kilometer, een afstand die hij aflegde in 30.47 minuut. Annie Hin uit Den Burg won voor de derde keer de acht kilometer bij de vrouwen, dit maal in 44.14 minuut. Winnaars eindklassement: 1 kilometer jeugd: Kolly Duller uit Schiedam (totaalti)d 9 17 mi nuut), 4 kilometer jeugd: Job Witte uit Den Burg (40.9 minuut); 4 kilometer vrouwen: Christa Lap uil Den Hoorn (53.43 minuut); 4 kilometer mannen: Jouri Messman uit Almere (47.36 mi nuut); 8 kilometer vrouwen. Annle Hin uit Den Burg (2 12.48 uur); 8 kilometer mannen; Tho mas Richter uit Den Burg (1.43.35 uur). 8 kilo meter veteranen: Jan Zijm uit Den Burg (1.30 59 uur)- Hoog water bij strandduincross Louise en Raymond Taatgen uit Gro ningen wonnen zondag de 1200 me ter bij de laatste strandduincross bij paal 21Omdat het hoog water was. werd het een zware wedstrijd, waar aan door slechts 29 hardlopers werd deelgenomen. Louise Taatgen was haar opponenten ver vooruit en finishte in 4.52 minuten, waar Selina Kuip in 6.28 als tweede over de finish kwam, Raymond Taatgen had meer moeite met de overwinning. Hij bleef Ruwen Gouwenberg uit Den Helder slechts 17 seconden voor. Na een late zaterdagavond was Gerben van Vilsteren uit Zwolle toch vroeg opge staan om deel te nemen aan de wed strijd over 5,3 kilometer. Ondanks een gebrek aan nachtrust wist hij toch als eerste aan te komen. Bij de dames kwamen Irene Zeedijk uit Hengelo als eerste over de streep. De 15- jarige Hugo Wijnhoven uit Hengelo, die deelnam aan de 9,3 ki lometer, bleek een waar crosstalent. Hij wist de twee ronden te volbrengen in 40.29 minuten. Marijke Stark uit Oosterend was eerste (en enige) vrouw (55.56). Uitslagen: 1200 meter meisjes -1 Louise Taatgen (Gronin gen), 4 52:2 Selina Kuip, 6.28; 3.Melanie Kuip, 7 .36.1200 meter jongens -1 Raymond Taatgen (Groningen), 5.10; 2. Ruwen Gouwenberg (Den Helder), 5.27; 3 Axel Garritsen, 6.45; 4,Glawen Compler, 8.08.5,3 km -1 .Gerben van Vilsteren (Zwolle). 21.23, 2.Emiel de Groot (Zwolle), Van der Wind wint maandwedstrijd Peter van der Wind heeft zondag de maandwedstrijd van de Texelse golf club gewonnen. De baan ligt er prachtig bij en er werden liefst vijf birdies geslagen. Van der Wind werd met 70 slagen eerste in de categorie spelers met handicap van 1 tot 18. Hier werd strokeplay gespeeld. Tweede werd Jaap Waverijn (71), derde Petra Keyser (71). In catagorie 2 (hep 18,1 tot 26) wer den stablefordpunten geteld.. Hier was Tom Dijkstra de sterkste (34), gevolgd door Margreet de Graaff (33) en Marijke de Beer (30). Ab Bruin werd met 33 stablefordpunten eerste in categorie 3 (hep 26,1 tot 36). Tweede werd hier Ingrid Schippers (32), derde Nel Ott (30). Bootviswedstrijd Door de weersomstandigheden een week later dan gepland, werd zater dag de derde bootviswedstnjd van de watersportvereniging gehouden. Zes bootjes met in totaal twaalf vis sers aan boord verlieten om vijf uur de haven, om drie uur lang 'in de steentjes' te vissen. Zij vingen 54 vis sen met een gezamenlijke lengte van 1.042 centimeter. Er werden voorna melijk steenbalkjes gevangen, met een enkel torretje en botje. Nico Tessel haalde met 24 stuks (316 cm) de meeste vis boven water. Dirk Maas (15 vissen, 272 cm) werd tweede. Piet Saalmink (4,108) derde. De volgende en laatste bootvis wedstnjd van het seizoen vindt plaats op zaterdag 10 september. Er wordt om 14.00 uur uitgevaren en tot 17.00 uur gevist. Aansluitend volgt in club huis De Kajuit de uitreiking van de Jan Snelbokaal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 7