Pieken en dalen bij 40-jarige zweefvliegclub 'Met martelen en hard werken hoofd boven water gehouden' Lokale rekenkamer binnenkort op schop TEXELSE y couRANT Extra geld nodig voor oefenuren Leidraad maatstaf voor geoefendheid brandweer VRIJDAG 16 SEPTEMBER 2005 Een jonge club, met een heel jong bestuur. Penningmeester Jaap Drijver was bijvoorbeeld nog maar 16 en mocht vanwege die leeftijd (niet mans genoeg) geen penningmeester zijn. Maar hij had de financiën goed op orde en uiteindelijk nam de club de twee gehuurde kisten van de KNVvL over. De Porto: 'Met heel veel werken en martelen hebben we ons hoofd boven water gehouden. We verdien den geld door bij Van der Star zomer huisjes te huren, waar personeel van IBM in werd gehuisvest, die wij ver volgens veertien dagen zweefvliegles gaven. Wij moesten dan zien dat we zoveel mogelijk starts maakten. Op iedere start verdienden we geld. We maakten er soms wel 120 op een dag.' De club, waarvan het ledental tot 38 uitgroeide en allen duizend gulden in de clubkas stortten, bouw den met hulp van aannemer Drijver een nieuwe hangar en kreeg de be schikking over vijf eigen kisten. We bouwden (onder leiding van Wim Eelman) een eigen lier met een V8 motor met 310 pk op een onderstel van een oude Chevrolet die van Jan hoord. Natuurlijk had hij er niets van gemerkt. Toen biechtte hij op dat ze in hun artikelen wel moesten overdrij ven om bepaalde doelstellingen te halen! Ik heb toen gezegd dat ze zich voortaan toch eerst maar eens beter in de zaak moesten gaan verdiepen alvorens met zulke onzinnige dingen te komen.' De vlucht kreeg nog een staartje. De Porto: 'Jan van Os en ik, we vlogen in de KA-7, belandden boven de boerderij Padang in de basis (de on derkant van een wolk, red.). Ben Gieze draaide onder ons in dezelfde bel in de Grunau Baby. Omdat we hem niet meer konden zien besloten we nog even in de wolk te blijven om niet met Ben in aanvaring te komen. De thermiekbel bleek zo sterk te zijn dat de variometer de versnelling om hoog niet eens meer aan kon geven. De lier waarmee de zweefvliegtoestellen omhoog werden getrokken. ren zijn maten hem de hele dag kwijt (dus meer dan 10 meter per seconde omdat hij boven Gelderland of elders omhoog). Er was geen houden meer vloo9 aan. Of ik nu de knuppel naar voren Indertijd liepen er ongeveer 1200 of naar achteren deed, het maakte schapen op het vliegveld De Porto- niets meer uit. Binnen een paar minu ten zaten we op 1850 meter hoogte. de zweefvliegclub treffen voorbereidingen >r,vsr, Jan Moens, Jan Boon en Dirk de Porto. io: i Jude tijden herleven op het vlieg jes «ld, waar Zweefvliegclub Texel omende zaterdag het veertigjarig dte istaan viert. Voor de Texelse Cou- sntstaken vliegers van het eerste ,r: ude koppen nog eens bij elkaar, ne: middels grijzende mannen die spa «et weemoed verhalen over de Mstellen als de Grunau Baby, de Hoo iöhnlerche en de KA-7. Sterke om) «tialen over spannende tochten, spte landingen en de kunst van linto et zweven zonder de zekerheid itis. M an een motor aan boord. too 2005 vliegt de club met 'evers, maar echte diehards, als Hans de Porto, Jaap Drijver, ri Gieze, Piet Standaart en Jan sis, denken graag terug aan de tdat de zwevers met een lier om- ug werden getrokken. Het waren jaren dat een grote groep jongens sn op het vliegveld doorbracht en me na het andere toestel de lucht ok. Jan Moens: 'We hadden ze- man nodig om één man te laten jgen: een vlieger, een startleider, kabelophaler, een vleugeltip ter, iemand die de lier bediende en start. Vlnr: Instructeur John v; n onbekende passagier, Jaap minimaal twee man die het vliegtuig gen zweeftoestellen. Een tweezitter ophaalden na de landing.' Er heerste en vier eenzitters. Ze werden aange- een bijzondere sfeer. Piet Standaart: stoken door de zomerkampen die de 'We haalden een hoop gekkigheid uit. AKU uit Deelen, een onderdeel van Een zweefvliegtuig maakte geen en- de Luchtmacht, in de zestiger jaren kei geluid. Als we boven een akker op het vliegveld hield. 'Ze namen kis- vlogen waar een boer in alle rust aan ten mee en promootten hier het het werk was, dan drukten we wel zweefvliegen. We hebben toen zelf eens op een meegenomen claxon, een oude keet van Drijver in elkaar De boer in kwestie schrok zichtbaar, geknutseld. We huurden vervolgens maar keek nooit omhoog! Met de De Grunau Baby, de PH 215 en de Baby, een toestel met open cockpit, Röhnlerche, de PH 248. Beide kisten vlogen we uit pure verveling wel eens pasten er overdwars precies in. De Beeld van een instructieles zweefvliegen uit de begintijd. Dat gebeurde destijds gewoon op het vliegveld. 'Eén van die schapen was van haven meester Joop de Bruijn, de vader van Ed. Als wij wilden vliegen hadden wij de taak om de schapen van de ba nen te weren. Maar op een gegeven moment stak er toch zo'n eigenwijze viervoeter de landingsbaan over. Er landde toevallig een motorvliegtuigje en deze kon het schaap niet meer ontwijken. Het schaap bleef roerloos liggen. De havenmeester belde on middellijk de boer op en vertelde dat er een schaap van hem was dood gereden. Of hij dit obstakel onmiddel lijk van de startbaan wilde verwijde ren. Maar de boer meldde dat het niet zijn schaap was, maar van De Bruijn...' De toestellen werden technisch ge keurd door Jan Louw, een marineman uit Den Helder. De Porto: 'Wij waren aanvankelijk nogal makkelijk. Maar als die man ergens een roestplekje zag, dan zei hij: "Breng me maar weer naar de boot. Roep me maar als al het met onze benen buiten boord. Fred beide vliegtuigen huurden we van de *aan werd Sekocht. Dat duurde meer In zo'n wolk ben je volledig gedeso- onderhoud volgens het boekje is uit- Hon t\A/aa 1Wa+ laifhnol/ i 070 4-. 41- Kikkert, die vloog met een leren KNVvL (Koninklijke Nederlandse Ver- vliegerpet op, had zulke lange benen, eniging voor Luchtvaart, red.). Nie- dat hij ze een keer niet meer binnen- mand had papieren om te vliegen, boord kreeg en het toestel met z'n dus we hadden instructeurs nodig, benen nog buitenboord aan de grond Die moesten van de overkant komen, zette. Of we speelden ook wel bom- We hadden ook een lier nodig om de metje. We bevestigden dan een plas- toestellen omhoog te trekken. We tiek zakje water aan de ontkoppel- hadden de mazzel dat de zweefvlieg- haak en dropten dat boven de lier. En club Den Helder een nieuwe lier dan twee jaar. Het jaarboek van 1972 riënteerd en instrumenten, zoals een gevoerd." Hij zette pas zijn handteke- vermeldt dat er toen 1700 starts wer- kunstmatige horizon, hadden we niet. ning in het technisch rapport als al- den gemaakt. Een vluchtje boven Op een gegeven moment werd het les voor honderd procent in orde was. Texel duurde gemiddeld acht minu- linksboven wat lichter en toen zei Van Die man voedde ons zeer streng op.' ten. De eenzitters hadden een aan- Os: "Dan moet daar (de andere kant, Naderhand werd ook Piet Standaard merkelijk hogere vluchtduur. Sommi- red.) de aarde zijn." Met de rem- technisch inspecteur en ook instruc- gen van wel meer dan zes uur per kleppen uit zijn we de donkere plek in teur zweefvliegen. Jaap Drijver en vlucht! gedoken. Uiteindelijk zijn we heel- Ben Gieze hebben later ook hun huids, naar later bleek, schuin looping instructeurspapieren gehaald. De kis- van gemaakt. 'De zweefvliegclub moest voor de Raad van Luchtvaart verschijnen en we kregen eerst het verwijt dat we waren gestart op het moment dat er een motorvlieger al bezig was met de startprocedure. Maar we hadden het tot op de se conde teruggerekend en konden aantonen dat toen die motorkist de motor op het platvorm startte wij het sein veilig al hadden gegeven. We werden vrijgesproken, maar we mochten nadien van het Lucht- vaartterein Texel geen lier meer ge bruiken.' We kochten toen twee Pipercups; eentje in de verhuur voor het slepen van reclame en eentje om onze zweefvliegtuigen met een kabel op hoogte te brengen. Dat was zo gedaan omdat het ene toestel de kosten van het andere gedeeltelijk moest opbrengen! Dramatisch was het dat dit toestel na twee jaar op het we speelden wedstrijdje wie z'n vlieg- kreeg. Wij namen die oude over. Hij Jan a?f*dote8 9een gebrek. De draaiend boven Zuidhaffel eruit geko- ten werden nog lange tijd met de lier vliegveld crashte De 22-jarige piloot Pnrtn" Wp <;tnnri(sn ppnc nnHor wimr mon niiLbo 4~~i.i-r„4 mn uit Zwolle had bn het aanoikken van tuig het dichtst bij een veldbaken kon was uitgerust met een zescilinder- neerzetten. De verliezer gaf een motor (MAC) met een toerental van rondje.' 1900. De tier reden we met een oud 'Maar we begonnen met helemaal trekkertje (Ferguson) het vliegveld op. niets', vertelt De Porto. In de glorie- De kabel die we van Den Helder bij dagen beschikte de club over vijf ei- de lier hadden gekregen, had maar lokale rekenkamer die begin flwerd ingesteld, gaat binnen ste t op de schop. De gemeente arrs wt uiterlijk eind dit jaar bepalen izefö 'zijdoor wil gaan met een reken- toer of hem in een rekenkamer- Emmissie wil omzetten en op Jjj te wijze het controleorgaan lutee' Mt werken. De huidige vorm vol- nsia bet niet meer aan de spelregels. beschikt over een rekenkamer vijf leden, onder wie twee a öaars, bestaat. Dat is een con- 'JCtie die volgens de duale spelre- s vanaf volgend jaar niet meer $'jk is. Met de huidige samen- :<f"? zou Texel over een rekenka- xnmissie in plaats van een re mmer moeten beschikken. Zou son rekenkamer blijven, dan zou minstens zes jaar een directeur «ten worden aangesteld die on- Seuning van de gemeentelijke or atie krijgt. De raadsleden kregen t(ecent te horen tijdens een com- L ^rgadering Werkwijze Raad jpn de toekomst van de Texelse 'kamer werd besproken. Ze kre- tekst en uitleg van deskundige 'an leperen die gemeenten be- en adviseert over lokale re- kamercommissies zijn landelijk in de overgrote meerderheid. Er zijn maar vijf gemeenten die een rekenkamer (met directeur) hebben. Marijke Eelman, die samen met Aaf van der Kooij voor de Texelse inbreng in de rekenkamer zorgt, reageerde verrast op de uitlatingen van Van lep eren dat een rekenkamer en een rekenkamercommissie qua onafhan kelijkheid en zelfstandigheid aan el kaar gelijk zijn. Zij wees erop dat een andere deskundige een paar jaar geleden vanwege de zelfstandigheid en onafhankelijkheid, twee zeer be langrijke punten voor het controle orgaan, juist de vorm een rekenkamer had geadviseerd. Ze zei ook voor het eerst te horen dat een rekenkamer een directeur hoort te hebben en dat een rekenkamercommissie evenals een rekenkamer een beroep kan doen op ambtelijke ondersteuning bij onderzoek. Ze wees erop dat de hui dige vijf leden ondanks 'wat strubbe lingen in het begin inmiddels naar elkaar zijn toegegroeid.'Raadsgriffier Marit de Porto presenteert eind dit jaar voorstellen met constructies waaruit de gemeenteraad een keuze kan maken. Porto: 'We stonden eens onder vuur men, er zat een dikke laag ijs op de omhoog getrokken. Tot het in 1972 van de Waddenvereniging. Er stond vleugels. Ik had m'n 'lesje' gehad en mis ging met de PH-RIE, een rond eenartikel in die krant dat een zweef- bleef voortaan keurig onder zo'n vluchttoestel. De Porto:'Het was zo vliegtuig niet alleen milieu onvriende- wolk.' dat zodra op het havenplein de mo- lijk was, maar ook de robben op het Een andere instructeur vroeg eens tor van een vliegtuig werd gestart, er .,44. „uuuu„ wad verstoorde- Maar we hadden aan Jaap Drijver of hij de overtrek al geen zweefvliegtuig meer mocht op een doorsnede van vier millimeter. Zó niet eens een motor- De man die dat eer|s had beoefend. 'Ja', was het ant- stijgen. Er was in die tijd geen radio- dun, dat we hem om de tien starts beweerde; werkte op het NIOZ. Op woord. Een vliegsituatie waarbij het contact. Dus alles op zicht. De start- stuktrokken. Dus meerdere keren op een thermische da9 hebben Jan van vliegtuig te langzaam vliegt en draag- leider gaf het sein veilig. Dan pas ging een dag moesten we de kabel weer 0s en ik een uurtje boven he* NI0Z vermogen verliest. Het neusje valt dan de plak ophoog en begon de lierist repareren. Kabelsplitsen en een 9ehangen. Ook deden we zijn huis als eerste naar beneden. Dat moest hij aan de kabel te trekken. Ik was die kabelbreuk oefenenen was dan ook aan' De vol9ende dag hebben ik die dan maar weer eens boven gaan oe- dag startleider en - omdat er geen voor de toenmalige leden een fluitje man 9ebeld en gevraagd of hij ons fenen! 'Probleem was dat er sinds de zichtbare activiteiten op het platvorm van een cent.had 9eroken (benzinedampen) of ge- vorige oefening een half jaar was ver- waren, gaf ik met de plak het signaal streken. Jaap zei dat hij het wel kon 'veilig' en de lierist. die 1000 meter uit Zwolle had bij het aanpikken van die sleep te weinig snelheid, overtrok en stortte neer. De piloot veronge lukte. 'Wij zaten toen letterlijk aan de grond. We besloten alles te verkopen en schaften één motorzweefvliegtuig aan. De Sperber, PH 683. Die vliegt nu nog bij de zweefvliegclub. Ik heb me toen wel hardop afgevraagd of onze toekomstige vliegers de motor nog wel uit durfden zetten. Want zweefvliegen met de lier of achter een motorkist zoals wij deden, was toch wat anders'dan de zekerheid van een De lokale rekenkamer verricht onder- hamers. De invoering daarvan is zoek naar gemeentelijk beleid om te aevolg van het dualisme. In de bekijken of er knelpunten zijn en wat er verbeterd zou kunnen worden. Van leperen wees erop dat het orgaan zelf kan bepalen welke onderwerpen zij onderzoekt en daarvoor niet eerst opdracht of goedkeuring van de ge meenteraad hoeft te krijgen. 'Het is wel verstandig als zij voeling houdt met de raad, maar ze heeft de vrijheid om zelf in te vullen waarnaar onder zoek wordt gedaan.' De afgelopen jaren was het gebruikelijk dat de ge meenteraad bepaalde wat op Texel vooronderzoek in aanmerking kwam. De Porto wijst erop dat ook inwoners onderzoeksonderwerpen bij een rekenkamer(commissie) kunnen aan dragen. De lokale rekenkamer moet de gemeénteraad meer mogelijkhe den geven om te controleren of be leid goed wordt uitgevoerd. Texel was een paar jaar geleden één van de eerste kleine gemeenten in het land die een eigen rekenkamer presen teerde. Dat gebeurde nog voordat het dualisme in 2002 officieel werd inge voerd. AV» c Brandweer en gemeente kunnen in de toekomst juridisch in de proble men komen als de leden van de brandweer niet voldoende volgens de zogeheten leidraad oefeningen zijn getraind. Dat lieten brandweer commandant Dick Jongeneel en woordvoerder Jos Stierhout van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord weten aan de leden van de raadscommissie Middelen. Brandweerkorpsen moeten sinds een paar jaar voldoen aan omschrijvingen die in de landelijke leidraad zijn op genomen. Die is opgesteld door het NIBRA, het Nederlands instituut voor de brandweer. De Texelse brandweer heeft de leidraad aangepast aan de Texelse situatie en staat klaar om hem in te voeren in het bestaande oefenprogramma. Dat brengt een structurele extra kostenpost van in totaal €87.000,- met zich mee en daar toonde niet elke politieke partij zich even gelukkig mee. Volgens Jongeneel en Stierhout kunnen ge meenten niet om de leidraad heen, omdat die volgens de Brandweerwet een wettelijke verplichting krijgt. De Arbeidsinspectie en de inspectie Openbare Orde en Veiligheid kunnen hem gebruiken als maatstaf als ze na problemen bij een inzet moeten toet sen of leden van de brandweer vol doende waren geoefend. Stierhout wees erop dat het aan de overkant ook al is voorgekomen dat de rech ter de leidraad erbij pakt als er na een inzet om wat voor reden dan rechts zaken volgen. De invoering van de leidraad bete kent een verdubbeling van het aan tal oefenuren van gemiddeld 38 naar 76 uur per jaar per persoon voor de ongeveer vijftig vrijwilligers die de Texelse brandweer telt. Enkele commissielede" vropnon zich be- iuiyu ai ui ucu mol iokv.4, a, uf\ up UB vrijwilligers legt. Jongeneel liet weten dat de plannen met de vrijwilligers zijn doorgesproken. De druk^moet wor den verlicht door oen oreoaratie- en ging omhoog. Hij had onthouden verder op de lier zat begon de kabel mo^or Wij zaten in de lucht altijd te om bij een overtrek de knuppel naar aan de Röhnlerche strak te trekken. rekenen. Is de planning goed? Ko- voren te duwen. Hij deed dat te dras- Even later zag ik dat een rondvlucht, men we nie* *e kod hebben we tisch.' Jaap drukte de knuppel zo ver de PH-RIE, het veld op taxiede. Die 'uist te veel hoo9te? Dat gaf span- naar beneden, dat er (te veel) nega- ging met, zoals gebruikelijk, naar het n'n9; We maakten hael wat buiten- tieve krachten op de vleugels kwa- begin van de baan, maar wegens de 'andin9en mee. Jan Moens: 'We ein- men. Jan Moens zag het gebeuren, harde wind startte hij halverwege de d'9den wel eens in een veld ergens 'Jaap kwam als een Stuca naar bene- baan. Op dat moment hing ons toe- °b Texel. Meestal doelbewust, want medewerker aan te nemen die oefe- den.recht °P het aardappelveld af. Er stel al lang aan de kabel.' Nadat de om een brevet halen moest je mi ningen uit de leidraad voorbereidt, kwam zoveel krachten op de vleugels, kabel op een hoogte van ongeveer ™maal drie buitenlandingen maken, organiseert en registreert. Oefenin- dat het toestel letterlijk in z'n voegen 450 meter aan een chute naar bene- wam er zo n boer op klompen, die gen worden nu nog door de kraakte. Drijver:'Ik dacht nog: dit gaat den was gevallen, kon de rondvlieg- wist met dat het toestel van linnen bevelvoerders in hun vrije tijd voorbe- een hooP 9®ld kosten.' Moens: 'De in- kist de kabel niet meer ontwijken. De ™as en schoPte er dwars doorheen.' reid en georganiseerd en dat leidt bij structeur durfde niet te kijken.' Maar kabel haakte aan de vleugel van de ln alle 9evallen werden de vleugels hen tot overbelasting. Drijver kwam er goed uit vandaan. PH-RIE, met als resultaat dat de 9edemont66rd. het toestel op een Om de vrijwilligers gemiddeld 76 uur werd later één van de beste vliegers rondvluchtkist zich in de grond aanhan9er gezeten over de weg naar per jaar te kunnen laten oefenen, van de club en zou later 2®'fs een ei- boorde. Er vielen doden en gewon- het vliegveld teruggebracht. Gieze gen vliegtuig aanschaffen. Soms wa- den en er werd een uitgebreid rapport verhaalt over een tocht naar Den Hel der, waarbij het sleeptoestel hem boven Den Burg dropte. Tegen wind heeft de brandweer jaarlijks een bud get van ruim €38.000,- nodig. Nu staat er nog €13.000,- bij de ge meente in de boeken voor oefenuren. Dat bedrag is nog gebaseerd op ge middeld 25 oefenuren per jaar, maar dat is volgens de brandweer inmid dels achterhaald omdat er momen teel al gemiddeld 38 uur per jaar- wordt geoefend. Om dat te corrige ren. moet de €13.000,- met €6.000,- naar €19.000,- worden opgetrokken en dat bedrag wordt verdubbeld naar de benodigde €38.000.-. Daarnaast heeft de brandweer ruim €15.000,- extra nodig om alle vrijwilligers één keer in de vier jaar aan de overkant realistisch (vrij vertaald: met veel rook en vuur) te kunnen laten oefenen. Voor het in dienst nemen van een preparatie-medewerker is jaarlijks €46.000,- nodig. Ondanks bezwaren tegen de extra uitgaven, toonden de partijen zich niet tegen de invoering van de lei draad en de aanstelling van de preparatiemedewerker. Alleen Texels Belang zei geen gunstig advies te kunnen geven. De gemeenteraad neemt dinsdag 4 oktober een besluit over het extra budget voor de brand weer. Burgemeester Joke Geldorp deed een oproep aan de commissie leden om even een seintje te geven als zij er voortijdig uit zijn, zodat de brandweer alvast kan beginnen met het werven van de preparatie-mede- werker. Veel brandweerkorpsen in het land zijn momenteel zoekende naar dergelijke medewerkers en die zijn niet al te dik bezaaid. De brandweer streeft ernaar de preparatie-mede werker vanaf 1 januari aan de slag te laten gaan. L udy Moens op trouwfoto bij de Röhnmerche, de PH 282 wist hij zijn toestel nog maar net over de sloot langs de startbaan te krijgen en vervolgens het hele eind naar de hangar moest het duwen. Met de motorzwevers verdween voor veel oudgedienden de romantiek van het zweefvliegen, Voordeel was dat voortaan de oversteek naar het vas teland kon worden gemaakt, wat daarvoor nauwelijks mogelijk was omdat er boven zee onvoldoende thermiek is. Jaap Drijver: 'De over stap van slepen naar motorzweven betekende voor de echte diehards einde verhaal, maar voor de club was het goed, anders had je nu niet meer genoeg leden gehad om de club te laten draaien.' Met alle veranderin gen die de vereniging heeft doorge maakt, is nog één ding hetzelfde: de opwinding van het moment dat als eerste solo mag worden gevlogen. Sjaak Hofstra, de huidige voorzitter, herinnert het zich nog als de beste. 'Heel spannend. Eenmaal beneden werd ik helemaal nat gespoten, want dat is de traditie die erbij hoort.' Leerlingen knjgen elke zondag les van professionele club-instructeurs. Wie een brevet heeft, kan zowel op zondag als doordeweeks gebruik maken van een toestel van de club. De contributie per jaar bedraagt €350,-, studenten hoeven met te be talen. Het zweefvliegen is gratis, voor de tijd dat de motor draait wordt een vergoeding van €45.- per uur gere kend. Nieuwe leden zijn welkom. Gerard Timmerman

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 7