Groothuis stapt uit VW-bestuur rt valideparkeerkaart noet voorrang geven' paal 9 Cjrocn kwartsJexels 'tn het hart Oude kluis geeft zich niet zomaar gewonnen Busje over de kop op Zwinweg rschil inzicht SIGT en TESO WEITJNEL texelseScourant <S) m iit i ui i jHitHICHT 1b SEPTEMBER 1887 - NR. 12016 UINöUAü Z/ ötK I fcMtSCK ZUUD ,'srschijnt dinsdag en vrijdag :erlijk riemaanden na zijn aantreden in WV-bestuur is TVL-afgevaar- ode Iwan Groothuis alweer opge- Naar nu bekend werd heeft sKrim-directeur zijn functie in het W-bestuur op 13 september srgelegd. Groothuis was in juni legros inyWuis opgevolgd, die namens •Texelse Vereniging van Logies- sknq ïstrekkers deze functie waar- vanaf 2003. Over de exacte ivan zijn vroegtijdige vertrek itGroothuis zich niet uit, maar hij 'ra hdt er geen doekjes om dat TVL antvw ide VW op een aantal punten meer op één lijn liggen en dat hnen het bestuur de neuzen niet >r allemaal dezelfde kant op- onden. lefbnj i VW-bestuur wordt verder ge- /aarö rmd door Rob Wortel (directeur >dsbci SO), Ries Swanink, (voorzitter 'nemersorganisatie TVO) en xeGeldorp namens de gemeente, afhankelijk voorzitter is Hans van S (waarden van Rabobank Texel, situatie binnen de VW is momen wat moeizaam en ik ben erin ge it om een eerste aanzet te geven (verbetering van een aantal zaken, is nu gebeurd. Er is een aantal bnderingen in gang gezet. Ik heb tijdas 9 vertrouwen in dat het goed rut' Gevraagd naar die verbeterin- igeeft Groothuis aan dat vooral de sten het gebruik van de website 'ei rJi rdoorl jtuord Hei™ invalideparkeerkaart zou men- kunt ,JTiet een handicap toegang ïeeste wten ver'enen °P de voorrangs- |ek j Kok bij de boot zodat zij niet 'j deloos lang in de rij hoeven te i Dat heeft de nieuwe Stich- Integratie Gehandicapten «1 (SIGT) bij TESO aangekaart, veerdienst ziet weinig heil in het o.tefc eens directeur Rob Wortel heeft SO de ervaring dat de mvalide- ikeerkaart geen geschikt selectie- tenum is om te bepalen wie wel en ivoor voorrang in aanmerking ut. 'Niet iedereen met een w i'ideparkeertkaart heeft noodza- tijdgs* Onwijs een probleem bij TESO. nenhaa '-ntook zwanger zijn of net uit het aar-a '«thuis komen. Dan lossen we het '09em liever incidenteel op dan op :t enca -van een kaart.TESO voert het sddat mensen die om medische :i voor voorrang in aanmerking komen medewerkers van de Wienst kunnen benaderen. Wor- ■shtfi edereen die een serieus pro- i heeft, kan zich tot ons wen- Sens Dick van Barneveld, Arco de ttf en Gerard Kruithof van het GTis dat voor gehandicapten ech- een schijnoplossing. Van ;itieni'« imeveld: 'Dan is het alsof je telkens eGrctf 'een gunst moet vragen en dat is prettig. Het kan onplezierig zijn bijvoorbeeld aan een 16-jarige is ve*i sJewerker te moeten uitleggen wat tutten* met je aan de hand is.' Volgens het ngsza4 ÏI zou de invalideparkeerkaart op al voldoende duidelijk moeten dat iemand een handicap *t-Van Barneveld: 'Die kaart wordt Sgeven door gemeenten, maar mammie- MA6 IK [Jf BESfyflföl 7 IS gOEZ) SCHAT Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg tot meningsverschillen hebben ge leid. 'Er komen wel veel mensen op de VW-website, maar die boeken ergens anders. We moeten er voor zorgen dat ze hun Texelvakantie ook boeken via de VW. Dat betekent dat je de website zo moet inrichten dat dit ook gebeurt. Dus moet de opzet van de site anders.' Volgens Groot huis is TVL wat betreft het recht streeks boeken tot een ander inzicht gekomen. 'Wij zien in dat boekingen via de VW-site moeten plaatsvinden. Dat kost ons in eerste instantie geld omdat we dan commissie moeten betalen, maar uiteindelijk komt het ons allemaal ten goede. Er blijft im mers meer geld over voor promotie. We kiezen liever voor deze insteek dan voor het verhogen van welke gemeentelijke belasting dan ook.' Gevraagd naar zijn verstandhouding met VW-directeur Veronica Bos ant woordt Groothuis: 'Zakelijk is de ver standhouding met Bos prima, privé- gevoelens mogen geen rol spelen. Dat moet je van elkaar scheiden.' Volgens Groothuis is het begrijpelijk als de bujtenwacht zijn beslissing om zo snel op te stappen afkeurt. 'Het is inderdaad geen sterk punt en het is niet logisch, maar er spelen voor mij meer factoren mee.' Verderop in deze krant een reportage waarin de VW tegen het licht wordt gehouden en betrokkenen en belang hebbenden aan het woord komen. O ff je, Een hydraulische sloophamer maakt stukje bij beetje korte metten met de kluis vi De inzet toont het oude riool dat bij het graafwerk te voorschijn kwam. i de voormalige ABN-AMRO ai (Foto GararO Tlmmormant dat gebeurt sinds kort op advies van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) in Amersfoort en daarvoor deed het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) dat. Zij bepalen op medisch onder zoek en Europese criteria of iemand voor een kaart in aanmerking komt. Het is dus niet zo dat een gemeente die kaart zomaar afgeeft.' Het SIGT is teleurgesteld dat TESO geen gevolg aan hun plan wil geven. De stichting wijst erop dat dat met aansluit bij het streven van onder meer Staatsbosbeheer, het Tessel- huus, het nationaal park, de VW en de gemeente om Texel toegankelijk te maken voor mindervaliden. Voorrang met een invalideparkeerkaart zou volgens het SIGT voor zowel Texelaar als toerist moeten gelden, omdat de invalideparkeerkaart niet aan één gemeente gebonden is. Van Barneveld: 'Als ik in Groningen ben, kan ik de auto met mijn kaart ook op invalideparkeerplaatsen neerzetten Kruithof: 'En als ik met mijn bus een tolweg in Frankrijk nader, betaal ik na vertoon van mijn invalideparkeerkaart het tarief voor een gewone personen wagen. Dan worden er niet eens vra gen gesteld.' Wortel toont begrip voor de stand punten voor het SIGT, maar zegt hen niet zomaar tegemoet te kunnen ko men. 'Als veerdienst moeten we zo veel mogelijk rechtlijnig in onze regle menten zijn, omdat je anders altijd wel een grensgroep hebt, waar je ook mee te maken krijgt.' Hij is het niet eens met een ander standpunt van het SIGT dat de Dokter Wagemaker niet goed toegankelijk is voor men sen met een rolstoel die per auto aan boord komen. Volgens Van Barneveld hebben die geen goede gelegenheid om de rolstoel uit de wagen te halen. 'De Wagemaker is voor invaliden al leen toegankelijk als je zonder auto komt. We betalen vol voor een over tocht, maar kunnen er niet vol van genieten.' Volgens Wortel is het ont werp van de nieuwe boot besproken met de Nederlandse Gehandicapten raad. 'Daar kwam uit dat het door de korte overtocht niet te doen is om mensen met een rolstoel in twintig minuten uit de auto te laten gaan, naar boven te laten gaan en weer in de auto te laten komen.' Hij wijst erop dat het voor mensen in een rolstoel via het fietsendek wel mogelijk is met een lift in de salon te komen. Op de hoek Bmnenburg-Kantoor- straat wordt achter houten schotten hard gewerkt aan realisatie van een nieuw warenhuis voor het bedrijf van Sandor Mantje. Eerst moet daarvoor het voormalige bankgebouw van de ABN-AMRO wijken, een karwei dat enig doorzettingsvermogen vergt. De constructie en de kluis in de kelder van de bank zijn bijvoorbeeld ge maakt van beton van klasse 75, de hoogste categorie. De veertig centi meter dikke kluismuren zijn gewa pend met staal van 25 millimeter doorsnee, wat het slopen tot een zwaar karwei maakt. Kraan machinisten Léon van der Wel en John van Lemmeren gebruiken daar voor hydraulische breekhamers, die zich met oorverdovend kabaal stukje bij beetje door het materiaal trillen. Dat er bij zo'n project ook stukjes uit een grijs verleden te voorschijn kun nen komen, bleek onlangs, toen werklieden aan de achterzijde van het gebouw op restanten van een oud riool stuitten. Deze was nog intact en is inmiddels weer met grond afge dekt. Voor de bouw van het waren huis worden aan de achterzijde, te gen café Het Kantoor, damwand- profielen in de grond geplaatst. De nieuwbouw krijgt vanaf de Binnen- burg een diepte van 28 meter. Het ontwerp is gebaseerd op het oor spronkelijke bankgebouw dat aan de Binnenburg heeft gestaan. Het wa renhuis krijgt drie verdiepingen en zal aansluiten op de huidige winkel van Mantje aan de Hogerstraat. Informatieavond over waterstof De Stichting Duurzaam Texel houdt woensdag 5 oktober een infor matieavond over het gebruik van waterstof als energiedrager. Aan leiding is het haalbaarheids onderzoek dat Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) naar het mogelijk, gebruik van waterstof op Texel verrichtte. ECN-medewerker Jan Willem Erisman, die betrokken was bij het haalbaarheidsonderzoek, vertelt tij dens de informatieavond over de mogelijkheden en onmogelijkheden van waterstof. Ook gaat hij in op het onderzoek dat dit voorjaar werd af gerond. Daar kwam uit naar vqren dat de bouw van een waterstofpomp en de realisatie van een kleine waterstof economie op Texel mogelijk is. Spre ker Arien van der Wal van de Advies raad Gevaarlijke Stoffen houdt een lezing over de veiligheidsaspecten van het gebruik van waterstof. Frits van Drunen van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam vertelt over het gebruik van waterstof in de praktijk. Amsterdam is één van de tien steden in Europa waar bus sen bij wijze van proef op waterstof rijden. Of het waterstofproject op Texel daadwerkelijk tot stand komt, is voor alsnog een vraag. Het project kwam vorige maand op een laag pitje te staan nadat Shell Hydrogen zich als financier had teruggetrokken. De Shell-organisatie zei dat het alleen een bijdrage aan het haalbaar heidsonderzoek wilde leveren. Dat betekent dat ECN op zoek moet naar nieuwe financiers. Volgens het haalbaarheidsonderzoek kost de bouw van een installatie waar ener gie uit waterstof wordt opgewekt €1,3 miljoen euro. Bouw van zo'n in stallatie met een waterstoftank station voor voertuigen en een afvangstinstallatie voor hergebruik Een 37-jarige Oosterender, zijn 8- jarige dochter en een vriendinne tje van haar zijn zondagmiddag in een busje over de kop geslagen op het stukje Zwinweg langs het Eierlands Kanaal tussen polder Het Noorden en Eierland. De Oosterender botste op een tege moetkomende auto die werd be stuurd door een 27-jarige dorps genoot. De 37-jarige man keek naar het landschap, waardoor hij teveel op het midden van de weg was geko men en de tegemoetkomende wagen te laat opmerkte. De 27-jarige be stuurder daarvan stuurde zijn wagen uit voorzorg al de berm in en toeterde nog, maar het kwam toch tot een botsing waardoor het busje over de kop sloeg. De 37-jarige man en zijn dochter werden voor de zekerheid naar het Gemini Ziekenhuis in Den Helder ge bracht. De verwondingen leken op het eerste gezicht mee te vallen. De inzittenden van het busje zaten in de gordels. Ook de 27-jarige man en zijn 22-jarige vnendin in de andere wagen hadden de gordels om. Zij bleven ongedeerd. De twee hielpen direct na het ongeluk de twee meisjes uit het busje en waarschuwden de hulpdien sten. De Zwinweg was tijdelijk afge sloten Beide auto's raakten zwaar beschadigd en moesten door Schoenmaker worden weggesleept. van koolstofdioxide is beraamd op €5 miljoen. De informatieavond wordt gehouden in hotel Den Burg aan de Emmalaan in Den Burg en begint om 20.00 uur. De entree is gratis. Naast de lezingen heeft publiek de gelegen heid om vragen te stellen en met de sprekers in discussie te gaan. OZB gebruikersdeel In een artikel over het wegvallen van het gebruikersdeel van de Onroerend Zaakbelasting (OZB) dat op 16 sep tember in deze krant stond, is abu sievelijk gemeld dat ook huurders en gebruikers van niet-wonmgen (ge bouwen) geen gebruikersdeel meer hoeven te betalen. Dat is niet correct. Het kabinet is alleen van plan het gebruikersdeel voor woningen af te schaffen. De gemeente benadrukt dat de stijging van de WOZ-waarde er ook niet automatisch toe heeft gëleid dat er afgelopen jaar een ho gere OZB moest worden betaald. 'De OZB-tarieven zijn dusdanig verlaagd, waardoor ten opzichte van 2004 de normale trendmatige verhoging van 2,25 procent heeft plaatsgehad. In incidentele gevallen zal er een grotere stijging zijn.' Volgens de gemeente moest er meer belasting worden be taald door het wegvallen van de Zalmsnip. Geen controle Texel Texel is de dans ontsprongen bij de grootscheepse 24 uur durende milieucontrole die afgelopen week end landelijk werd gehouden Vol gens het Gewest Kop van Noord- Holland dat de actie in het noordelijk deel van de provincie coördineerde, zijn alleen aan de everkant controles uitgevoerd. Texel was drie jaar gele den nog een testgebied voor geza menlijke milieucontroles. Toen gingen vijftien instanties met elkaar op pad. Zoekactie Een helikopter van de Dienst Luchtvaartpolitie maakte zaterdag kort voor middernacht een tussen stop op de helikopterlandingsplaats van Vliegveld Texel. De helikopter was betrokken bij een zoekactie naar een kind op Ameland en landde op Texel om brandstof in te nemen. Het Texelse vliegveld beschikt al jaren over een verlichte landingsplaats voor helikopters, juist om dienst te doen tijdens calamiteiten. De Koog op kop De eerste wedstrijd van het seizoen ging nog verloren, maar daarna kwam De Koog snel op stoom. Na de derde overwinning op rij, zondag op eigen veld behaald tegen Watervo gels (3-1), vinden de spelers van Hans van der Park zich terug op de eerste plaats. Pagina 5 m Gerard van der Kooi In 1534 vertrokken duizenden dopers per schip naar Munster. Ze hadden zich openlijk afgekeerd van het rooms-katholicisme. Onder de reizi gers bevonden zich ook Texelaars. Gerard van der Kooi ging in de ar chieven hun sporen na. Pagina 8 Enorme ijsberg De Pelagia had deze week een bij zondere ontmoeting. Vlakbij de kust van Groenland trof het NlOZ-schip, met een lengte van 66 meter zelf ook geen kleintje, een 300 meter lange ijsberg, die waarschijnlijk was vastge lopen aan de grond. Pagina 9 Vliegoefeningen Vanaf Vliegbasis Leeuwarden wordt van maandag 26 september tot en met vrijdag 7 oktober de internatio nale vliegoefening Frisian Flag ge houden. Aan deze oefening nemen 38 jachtvliegtuigen uit diverse landen deel. Het grootste deel van de mis sies wordt boven de Noordzee uitge voerd. Het oefengebied strekt zich uit tot Denemarken. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de Vliehors Schietrange. het militair oefengebied de Marnewaard en een gebied bij Zunch. Forward Air Controllers van de Koninklijke Landmacht zijn in deze gebieden aanwezig om de vliegers via radioverkeer naar het juiste doel te leiden. In het weekend van 1 en 2 oktober en in de avonduren wordt er niet gevlogen. Zoekactie naar vermiste zeelui Rond tien uur gisteravond is eer grote zoekactie op touw gezet naar twee opvarenden van een klipper die ten noorden van De Cocksdorp werden vermist. Het tweetal was rond 18.00 uur met een peilbootje het wad opgegaan, om het vaargebied te verkennen. Toen ze uren later nog niet terug waren, werd alarm geslagen. Na de melding bij de Kustwacht, lan ceerden redders van KNRM-stations De Cocksdorp en De Koog respec tievelijk de Beursplein 5 en de Fran- cine Kroesen. Aan de zoekactie werd ook deelgenomen door een helikop ter van de Kustwacht, die toevallig in de buurt was. Het bootje van de twee opvarenden van de bij De Cocksdorp afgemeerde klipper Najade bleek te zijn vastgelopen op een zandbank bij de Brezen, waar ze het aan een paal hadden vastgebonden en te voet ver der waren gegaan. Doordat ze geen communicatiemiddelen bij zich had den, was dit bij niemand bekend. Ze slaagden erin op eigen kracht de wal te bereiken, waarna de actie kon wor den afgeblazen. (Advertentie) Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: Super deBoer IVottett+Slapen! Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6. Twee auto's raakten zondagmiddag zwaar beschadigd bij een botsing op de Zwinweg tussen polder Het Noorden en Eierland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 1