Groothuis stapt
uit VW-bestuur
rt valideparkeerkaart
noet voorrang geven'
paal 9
Cjrocn kwartsJexels 'tn het hart
Oude kluis geeft zich niet zomaar gewonnen
Busje over de kop op Zwinweg
rschil inzicht SIGT en TESO
WEITJNEL
texelseScourant
<S)
m iit i ui i
jHitHICHT 1b SEPTEMBER 1887 - NR. 12016
UINöUAü Z/ ötK I fcMtSCK ZUUD
,'srschijnt dinsdag en vrijdag
:erlijk
riemaanden na zijn aantreden in
WV-bestuur is TVL-afgevaar-
ode Iwan Groothuis alweer opge-
Naar nu bekend werd heeft
sKrim-directeur zijn functie in het
W-bestuur op 13 september
srgelegd. Groothuis was in juni
legros inyWuis opgevolgd, die namens
•Texelse Vereniging van Logies-
sknq ïstrekkers deze functie waar-
vanaf 2003. Over de exacte
ivan zijn vroegtijdige vertrek
itGroothuis zich niet uit, maar hij
'ra hdt er geen doekjes om dat TVL
antvw ide VW op een aantal punten
meer op één lijn liggen en dat
hnen het bestuur de neuzen niet
>r allemaal dezelfde kant op-
onden.
lefbnj i VW-bestuur wordt verder ge-
/aarö rmd door Rob Wortel (directeur
>dsbci SO), Ries Swanink, (voorzitter
'nemersorganisatie TVO) en
xeGeldorp namens de gemeente,
afhankelijk voorzitter is Hans van
S (waarden van Rabobank Texel,
situatie binnen de VW is momen
wat moeizaam en ik ben erin ge
it om een eerste aanzet te geven
(verbetering van een aantal zaken,
is nu gebeurd. Er is een aantal
bnderingen in gang gezet. Ik heb
tijdas 9 vertrouwen in dat het goed
rut' Gevraagd naar die verbeterin-
igeeft Groothuis aan dat vooral de
sten het gebruik van de website
'ei
rJi
rdoorl
jtuord
Hei™ invalideparkeerkaart zou men-
kunt ,JTiet een handicap toegang
ïeeste wten ver'enen °P de voorrangs-
|ek j Kok bij de boot zodat zij niet
'j deloos lang in de rij hoeven te
i Dat heeft de nieuwe Stich-
Integratie Gehandicapten
«1 (SIGT) bij TESO aangekaart,
veerdienst ziet weinig heil in het
o.tefc
eens directeur Rob Wortel heeft
SO de ervaring dat de mvalide-
ikeerkaart geen geschikt selectie-
tenum is om te bepalen wie wel en
ivoor voorrang in aanmerking
ut. 'Niet iedereen met een
w i'ideparkeertkaart heeft noodza-
tijdgs* Onwijs een probleem bij TESO.
nenhaa '-ntook zwanger zijn of net uit het
aar-a '«thuis komen. Dan lossen we het
'09em liever incidenteel op dan op
:t enca -van een kaart.TESO voert het
sddat mensen die om medische
:i voor voorrang in aanmerking
komen medewerkers van de
Wienst kunnen benaderen. Wor-
■shtfi edereen die een serieus pro-
i heeft, kan zich tot ons wen-
Sens Dick van Barneveld, Arco de
ttf en Gerard Kruithof van het
GTis dat voor gehandicapten ech-
een schijnoplossing. Van
;itieni'« imeveld: 'Dan is het alsof je telkens
eGrctf 'een gunst moet vragen en dat is
prettig. Het kan onplezierig zijn
bijvoorbeeld aan een 16-jarige
is ve*i sJewerker te moeten uitleggen wat
tutten* met je aan de hand is.' Volgens het
ngsza4 ÏI zou de invalideparkeerkaart op
al voldoende duidelijk moeten
dat iemand een handicap
*t-Van Barneveld: 'Die kaart wordt
Sgeven door gemeenten, maar
mammie- MA6 IK
[Jf BESfyflföl 7
IS gOEZ)
SCHAT
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
tot meningsverschillen hebben ge
leid. 'Er komen wel veel mensen op
de VW-website, maar die boeken
ergens anders. We moeten er voor
zorgen dat ze hun Texelvakantie ook
boeken via de VW. Dat betekent dat
je de website zo moet inrichten dat
dit ook gebeurt. Dus moet de opzet
van de site anders.' Volgens Groot
huis is TVL wat betreft het recht
streeks boeken tot een ander inzicht
gekomen. 'Wij zien in dat boekingen
via de VW-site moeten plaatsvinden.
Dat kost ons in eerste instantie geld
omdat we dan commissie moeten
betalen, maar uiteindelijk komt het
ons allemaal ten goede. Er blijft im
mers meer geld over voor promotie.
We kiezen liever voor deze insteek
dan voor het verhogen van welke
gemeentelijke belasting dan ook.'
Gevraagd naar zijn verstandhouding
met VW-directeur Veronica Bos ant
woordt Groothuis: 'Zakelijk is de ver
standhouding met Bos prima, privé-
gevoelens mogen geen rol spelen.
Dat moet je van elkaar scheiden.'
Volgens Groothuis is het begrijpelijk
als de bujtenwacht zijn beslissing om
zo snel op te stappen afkeurt. 'Het is
inderdaad geen sterk punt en het is
niet logisch, maar er spelen voor mij
meer factoren mee.'
Verderop in deze krant een reportage
waarin de VW tegen het licht wordt
gehouden en betrokkenen en belang
hebbenden aan het woord komen.
O
ff je,
Een hydraulische sloophamer maakt stukje bij beetje korte metten met de kluis vi
De inzet toont het oude riool dat bij het graafwerk te voorschijn kwam.
i de voormalige ABN-AMRO ai
(Foto GararO Tlmmormant
dat gebeurt sinds kort op advies van
het Centrum Indicatiestelling Zorg
(CIZ) in Amersfoort en daarvoor deed
het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO)
dat. Zij bepalen op medisch onder
zoek en Europese criteria of iemand
voor een kaart in aanmerking komt.
Het is dus niet zo dat een gemeente
die kaart zomaar afgeeft.'
Het SIGT is teleurgesteld dat TESO
geen gevolg aan hun plan wil geven.
De stichting wijst erop dat dat met
aansluit bij het streven van onder
meer Staatsbosbeheer, het Tessel-
huus, het nationaal park, de VW en
de gemeente om Texel toegankelijk te
maken voor mindervaliden. Voorrang
met een invalideparkeerkaart zou
volgens het SIGT voor zowel Texelaar
als toerist moeten gelden, omdat de
invalideparkeerkaart niet aan één
gemeente gebonden is. Van
Barneveld: 'Als ik in Groningen ben,
kan ik de auto met mijn kaart ook op
invalideparkeerplaatsen neerzetten
Kruithof: 'En als ik met mijn bus een
tolweg in Frankrijk nader, betaal ik na
vertoon van mijn invalideparkeerkaart
het tarief voor een gewone personen
wagen. Dan worden er niet eens vra
gen gesteld.'
Wortel toont begrip voor de stand
punten voor het SIGT, maar zegt hen
niet zomaar tegemoet te kunnen ko
men. 'Als veerdienst moeten we zo
veel mogelijk rechtlijnig in onze regle
menten zijn, omdat je anders altijd
wel een grensgroep hebt, waar je ook
mee te maken krijgt.' Hij is het niet
eens met een ander standpunt van
het SIGT dat de Dokter Wagemaker
niet goed toegankelijk is voor men
sen met een rolstoel die per auto aan
boord komen. Volgens Van Barneveld
hebben die geen goede gelegenheid
om de rolstoel uit de wagen te halen.
'De Wagemaker is voor invaliden al
leen toegankelijk als je zonder auto
komt. We betalen vol voor een over
tocht, maar kunnen er niet vol van
genieten.' Volgens Wortel is het ont
werp van de nieuwe boot besproken
met de Nederlandse Gehandicapten
raad. 'Daar kwam uit dat het door de
korte overtocht niet te doen is om
mensen met een rolstoel in twintig
minuten uit de auto te laten gaan,
naar boven te laten gaan en weer in
de auto te laten komen.' Hij wijst erop
dat het voor mensen in een rolstoel
via het fietsendek wel mogelijk is met
een lift in de salon te komen.
Op de hoek Bmnenburg-Kantoor-
straat wordt achter houten schotten
hard gewerkt aan realisatie van een
nieuw warenhuis voor het bedrijf van
Sandor Mantje. Eerst moet daarvoor
het voormalige bankgebouw van de
ABN-AMRO wijken, een karwei dat
enig doorzettingsvermogen vergt. De
constructie en de kluis in de kelder
van de bank zijn bijvoorbeeld ge
maakt van beton van klasse 75, de
hoogste categorie. De veertig centi
meter dikke kluismuren zijn gewa
pend met staal van 25 millimeter
doorsnee, wat het slopen tot een
zwaar karwei maakt. Kraan
machinisten Léon van der Wel en
John van Lemmeren gebruiken daar
voor hydraulische breekhamers, die
zich met oorverdovend kabaal stukje
bij beetje door het materiaal trillen.
Dat er bij zo'n project ook stukjes uit
een grijs verleden te voorschijn kun
nen komen, bleek onlangs, toen
werklieden aan de achterzijde van het
gebouw op restanten van een oud
riool stuitten. Deze was nog intact en
is inmiddels weer met grond afge
dekt. Voor de bouw van het waren
huis worden aan de achterzijde, te
gen café Het Kantoor, damwand-
profielen in de grond geplaatst. De
nieuwbouw krijgt vanaf de Binnen-
burg een diepte van 28 meter. Het
ontwerp is gebaseerd op het oor
spronkelijke bankgebouw dat aan de
Binnenburg heeft gestaan. Het wa
renhuis krijgt drie verdiepingen en zal
aansluiten op de huidige winkel van
Mantje aan de Hogerstraat.
Informatieavond
over waterstof
De Stichting Duurzaam Texel houdt
woensdag 5 oktober een infor
matieavond over het gebruik van
waterstof als energiedrager. Aan
leiding is het haalbaarheids
onderzoek dat Energieonderzoek
Centrum Nederland (ECN) naar het
mogelijk, gebruik van waterstof op
Texel verrichtte.
ECN-medewerker Jan Willem
Erisman, die betrokken was bij het
haalbaarheidsonderzoek, vertelt tij
dens de informatieavond over de
mogelijkheden en onmogelijkheden
van waterstof. Ook gaat hij in op het
onderzoek dat dit voorjaar werd af
gerond. Daar kwam uit naar vqren dat
de bouw van een waterstofpomp en
de realisatie van een kleine waterstof
economie op Texel mogelijk is. Spre
ker Arien van der Wal van de Advies
raad Gevaarlijke Stoffen houdt een
lezing over de veiligheidsaspecten
van het gebruik van waterstof. Frits
van Drunen van het Gemeentelijk
Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam
vertelt over het gebruik van waterstof
in de praktijk. Amsterdam is één van
de tien steden in Europa waar bus
sen bij wijze van proef op waterstof
rijden.
Of het waterstofproject op Texel
daadwerkelijk tot stand komt, is voor
alsnog een vraag. Het project kwam
vorige maand op een laag pitje te
staan nadat Shell Hydrogen zich als
financier had teruggetrokken. De
Shell-organisatie zei dat het alleen
een bijdrage aan het haalbaar
heidsonderzoek wilde leveren. Dat
betekent dat ECN op zoek moet naar
nieuwe financiers. Volgens het
haalbaarheidsonderzoek kost de
bouw van een installatie waar ener
gie uit waterstof wordt opgewekt
€1,3 miljoen euro. Bouw van zo'n in
stallatie met een waterstoftank
station voor voertuigen en een
afvangstinstallatie voor hergebruik
Een 37-jarige Oosterender, zijn 8-
jarige dochter en een vriendinne
tje van haar zijn zondagmiddag in
een busje over de kop geslagen op
het stukje Zwinweg langs het
Eierlands Kanaal tussen polder Het
Noorden en Eierland.
De Oosterender botste op een tege
moetkomende auto die werd be
stuurd door een 27-jarige dorps
genoot. De 37-jarige man keek naar
het landschap, waardoor hij teveel op
het midden van de weg was geko
men en de tegemoetkomende wagen
te laat opmerkte. De 27-jarige be
stuurder daarvan stuurde zijn wagen
uit voorzorg al de berm in en toeterde
nog, maar het kwam toch tot een
botsing waardoor het busje over de
kop sloeg.
De 37-jarige man en zijn dochter
werden voor de zekerheid naar het
Gemini Ziekenhuis in Den Helder ge
bracht. De verwondingen leken op
het eerste gezicht mee te vallen. De
inzittenden van het busje zaten in de
gordels. Ook de 27-jarige man en zijn
22-jarige vnendin in de andere wagen
hadden de gordels om. Zij bleven
ongedeerd. De twee hielpen direct na
het ongeluk de twee meisjes uit het
busje en waarschuwden de hulpdien
sten. De Zwinweg was tijdelijk afge
sloten Beide auto's raakten zwaar
beschadigd en moesten door
Schoenmaker worden weggesleept.
van koolstofdioxide is beraamd op €5
miljoen. De informatieavond wordt
gehouden in hotel Den Burg aan de
Emmalaan in Den Burg en begint om
20.00 uur. De entree is gratis. Naast
de lezingen heeft publiek de gelegen
heid om vragen te stellen en met de
sprekers in discussie te gaan.
OZB gebruikersdeel
In een artikel over het wegvallen van
het gebruikersdeel van de Onroerend
Zaakbelasting (OZB) dat op 16 sep
tember in deze krant stond, is abu
sievelijk gemeld dat ook huurders en
gebruikers van niet-wonmgen (ge
bouwen) geen gebruikersdeel meer
hoeven te betalen. Dat is niet correct.
Het kabinet is alleen van plan het
gebruikersdeel voor woningen af te
schaffen. De gemeente benadrukt
dat de stijging van de WOZ-waarde
er ook niet automatisch toe heeft
gëleid dat er afgelopen jaar een ho
gere OZB moest worden betaald. 'De
OZB-tarieven zijn dusdanig verlaagd,
waardoor ten opzichte van 2004 de
normale trendmatige verhoging van
2,25 procent heeft plaatsgehad. In
incidentele gevallen zal er een grotere
stijging zijn.' Volgens de gemeente
moest er meer belasting worden be
taald door het wegvallen van de
Zalmsnip.
Geen controle Texel
Texel is de dans ontsprongen bij de
grootscheepse 24 uur durende
milieucontrole die afgelopen week
end landelijk werd gehouden Vol
gens het Gewest Kop van Noord-
Holland dat de actie in het noordelijk
deel van de provincie coördineerde,
zijn alleen aan de everkant controles
uitgevoerd. Texel was drie jaar gele
den nog een testgebied voor geza
menlijke milieucontroles. Toen gingen
vijftien instanties met elkaar op pad.
Zoekactie
Een helikopter van de Dienst
Luchtvaartpolitie maakte zaterdag
kort voor middernacht een tussen
stop op de helikopterlandingsplaats
van Vliegveld Texel. De helikopter
was betrokken bij een zoekactie naar
een kind op Ameland en landde op
Texel om brandstof in te nemen. Het
Texelse vliegveld beschikt al jaren
over een verlichte landingsplaats
voor helikopters, juist om dienst te
doen tijdens calamiteiten.
De Koog op kop
De eerste wedstrijd van het seizoen
ging nog verloren, maar daarna
kwam De Koog snel op stoom. Na de
derde overwinning op rij, zondag op
eigen veld behaald tegen Watervo
gels (3-1), vinden de spelers van
Hans van der Park zich terug op de
eerste plaats. Pagina 5
m Gerard van der Kooi
In 1534 vertrokken duizenden dopers
per schip naar Munster. Ze hadden
zich openlijk afgekeerd van het
rooms-katholicisme. Onder de reizi
gers bevonden zich ook Texelaars.
Gerard van der Kooi ging in de ar
chieven hun sporen na. Pagina 8
Enorme ijsberg
De Pelagia had deze week een bij
zondere ontmoeting. Vlakbij de kust
van Groenland trof het NlOZ-schip,
met een lengte van 66 meter zelf ook
geen kleintje, een 300 meter lange
ijsberg, die waarschijnlijk was vastge
lopen aan de grond. Pagina 9
Vliegoefeningen
Vanaf Vliegbasis Leeuwarden wordt
van maandag 26 september tot en
met vrijdag 7 oktober de internatio
nale vliegoefening Frisian Flag ge
houden. Aan deze oefening nemen
38 jachtvliegtuigen uit diverse landen
deel. Het grootste deel van de mis
sies wordt boven de Noordzee uitge
voerd. Het oefengebied strekt zich uit
tot Denemarken. Daarnaast wordt er
gebruik gemaakt van de Vliehors
Schietrange. het militair oefengebied
de Marnewaard en een gebied bij
Zunch. Forward Air Controllers van
de Koninklijke Landmacht zijn in deze
gebieden aanwezig om de vliegers
via radioverkeer naar het juiste doel
te leiden. In het weekend van 1 en 2
oktober en in de avonduren wordt er
niet gevlogen.
Zoekactie naar
vermiste zeelui
Rond tien uur gisteravond is eer
grote zoekactie op touw gezet
naar twee opvarenden van een
klipper die ten noorden van De
Cocksdorp werden vermist. Het
tweetal was rond 18.00 uur met
een peilbootje het wad opgegaan,
om het vaargebied te verkennen.
Toen ze uren later nog niet terug
waren, werd alarm geslagen.
Na de melding bij de Kustwacht, lan
ceerden redders van KNRM-stations
De Cocksdorp en De Koog respec
tievelijk de Beursplein 5 en de Fran-
cine Kroesen. Aan de zoekactie werd
ook deelgenomen door een helikop
ter van de Kustwacht, die toevallig in
de buurt was. Het bootje van de twee
opvarenden van de bij De Cocksdorp
afgemeerde klipper Najade bleek te
zijn vastgelopen op een zandbank bij
de Brezen, waar ze het aan een paal
hadden vastgebonden en te voet ver
der waren gegaan. Doordat ze geen
communicatiemiddelen bij zich had
den, was dit bij niemand bekend. Ze
slaagden erin op eigen kracht de wal
te bereiken, waarna de actie kon wor
den afgeblazen.
(Advertentie)
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
Super
deBoer
IVottett+Slapen!
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Twee auto's raakten zondagmiddag zwaar beschadigd bij een botsing op de Zwinweg tussen polder Het Noorden en Eierland.