VW oogst waardering, maar ook kritiek Gemeenschap moet willen investeren in eilandpromotie 6 Bestuur op afstand TEXELSE COURANT Puzzel mee en win een luxe-verblijf op Texel! De organisatie achter de VW DINSDAG 27 SEPTEMBER 2005 Aan de vooravond van weer een contractverlenging voor vijf jaar om gezamenlijk promotie te voeren voor Texel, kan het geen kwaad de VW eens tegen het licht te houden. Welis waar wordt er vanaf de overkant met jaloezie naar de Texelse promotieorganisatie gekeken, vooral vanuit bepaalde krin gen van logiesverstrekkers klinken ook kritische geluiden. Terecht? De krant dook in de materie en onderzocht of de eilandpromotor voor verbetering vatbaar is. Eerst een stukje geschiedenis. In 1986 bundelen gemeente, Teso, Texels Verbond van Ondernemers (TVO) en de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers (TVL) hun krach ten in de Stichting VW Texel Promo tie. Elke vijf jaar worden contracten afgesloten met de vier participanten waarin wordt vastgelegd welk bedra gen per jaar worden ingezet voor pro motie. Op die manier kunnen ook kleine ondernemers zich voor relatief weinig geld inkopen in grote (mter)nationale reclamecampagnes voor Texel. Daarnaast vergaarde de VW via de reserveringscentrale zelf nog een fors extra bedrag dat aan de promotie van Texel kon worden be steed. Alle partijen zijn zeer te spre ken over de constructie, die per 1 januari 2006 weer voor een nieuwe verlenging van vijf jaar staat. Lande lijk wordt met enige afgunst gekeken naar de Texelse constructie, die als uniek wordt omschreven en volgens kenners staat voor saamhorigheid op het eiland en een groot gevoel van verantwoordelijkheid van alle betrok kenen. Hoewel het bijeenbrengen van het afgesproken bedrag niet voor alle participanten even eenvoudig was. Halverwege de jaren negentig dreigde de lucratieve samenwerking stuk te lopen, doordat TVO grote moeite had aan haar verplichtingen jegens de stichting te voldoen. Vrijwillig De vier partners hebben al een intentieverklaring getekend, waarin het voornemen wordt uitgesproken om weer vijf jaar op dezelfde voet verder te gaan. De promotiebijdrage, die al jaren ongewijzigd is, moet ech ter tien procent omhoog en jaarlijks moet het ingelegde bedrag geïndexeerd worden om gelijke tred te houden met de stijgende kosten en geldontwaarding. Teso legt de beno digde €107.000,- (de huidige €97.562,64 plus tien procent verho ging) zonder blikken of blozen op ta fel. TVL heeft het geld beschikbaar, doordat haar leden verplicht de VW- bijdrage moeten betalen. De ge meente wacht nog op fiat van de gemeenteraad die in de begrotings vergadering met het gevraagde be drag zal moeten instemmen. Opval lend is echter wel dat in de gemeentebegroting vooralsnog geen rekening is gehouden met een verho ging van de bijdrage met tien pro cent. Mogelijk zal het college dit in een aanvullend voorstel, na bekend wording van de septembercirculaire (daarin maakt het Rijk bekend wat de bijdrage aan Texel wordt, red.), dit voorstellen aan de raad. 'Zorgenkind' is ook nu TVO, dat haar leden tot nu toe nooit verplicht heeft gesteld om aan de promotie bij te dragen. Dat gaat op vrijwillige basis. Voorzitter Ries Swanink heeft er alle vertrouwen in dat zijn leden hun verantwoorde lijkheid zullen nemen en de knip zul len trekken. 'Op 10 oktober hebben we de algemene ledenvergadering en dan laten we zien dat de VW heel goed werk verricht en dat het heel erg nodig is', aldus Swanink. De afgelo pen jaren betaalde het overgrote deel van de TVO-leden mee aan promo tie. De voorzitter hoopt dat percen tage verder te vergroten. Daarnaast gaat het ondernemersverbond. dat nu zo'n 250 leden telt, nieuwe leden werven voor een nog breder draag vlak. Hoewel TVO nog immer aan zijn verplichtingen heeft kunnen voldoen, wil de organisatie af van de vrijwilligheid. Swanink: 'We werken Swanink niet. 'Die geluiden hebben mij met bereikt.' Onderhuidse onvrede Over de noodzaak van een eiland gedragen promotie bestaat ook bin nen TVL geen discussie. Binnen deze sector is echter wél duidelijk een on derhuidse onvrede voelbaar. Vooral vanuit de hotelsector is er kritiek op het gevoerde promotiebeleid. Niette min vinden critici dat er onvoldoende naar hen wordt geluisterd en dat de door hen naar voren gebrachte kritiek hout snijdt. Ook het TVL-bestuur roert zich. Zowel TVL-voorzitter Harry Wuis als bestuurder Iwan Groothuis probeert krampachtig de menings verschillen met de mantel der liefde te bedekken. Naar buiten toe wordt slechts milde kritiek geuit op het ge voerde promotiebeleid. Maar achter de schermen gaat het er harder aan toe. Wuis vindt het verstandig om de ontwikkelingen die boekingsites zo als Weekendjeweg.nl en Bookings.nl wél hebben doorgemaakt. Real time boeken is nog niet mogelijk. Ver scheidene Texelse logiesverstrekkers zouden daardoor hun accommoda tie elders aanbieden. Online reserve ren op de VW-website houdt nu nog in dat de bezoeker weliswaar een boeking kan maken, maar 24 uur la ter pas zeker weet of de gekozen accommodatie werkelijk geboekt is. Verder zou de lay-out oubollig zijn. Het feit dat de VW al jarenlang werkt met overkantse vormgevers en dat de gidsen in België worden gedrukt, terwijl zich onder de betalende TVO- leden ook reclamebureaus en druk kerijen bevinden, roept vraagtekens op, alsmede het aanbod van de VW om voor aangesloten bedrijven tegen gereduceerd tarief een website te maken. Vraag is of de VW per se concurrerende activiteiten moet on- Promotiebudget Het promotiebudget wordt jaar lijks gevormd door de bijdrages van de partners, die elk €97.562,64 betalen. Daarnaast verdiende de VW de afgelopen jaren flink met de reserverings centrale en werden daaruit nog eens tonnen aan dat budget toe gevoegd. In 2003 werd ruim ze ven ton aan promotie uitgegeven en in 2004 bijna €630.000,-. Naar verwachting wordt dit jaar ruim €680.000,- aan Texelreclame be steed. Dat geld wordt onder meer uitgegeven aan promotie drukwerk (€220.949,-), adverten ties in kranten en bladen, promo tie op beurzen, promotiemarkt onderzoek, verspreidingskosten van gidsen (€124.000,-) en inter net (€30.000.-). Daarnaast pro beert de VW Texel zoveel moge lijk te promoten via de zogeheten free publicity, middels interviews en redactionele artikelen in kran ten en tijdschriften. Voor de ko mende vijfjaar gaat de promotie- bijdrage van de vier partners met tien procent omhoog. aan een nieuw contributiesysteem waarin één bedrag wordt gefac tureerd dat zowel het lidmaatschap als de WV-bijdrage dekt. Het onder scheid per regio verdwijnt, maar de bijdrage wordt wel gerelateerd aan de grootte van het bedrijf.' Er kleven nog wel wat haken en ogen aan het nieuwe systeem, zo stelt de voorzit ter. Zo is de vraag of de koppeling verplicht wordt, nog niet beantwoord. 'Er zijn ook ondernemers die wel aan de VW betalen, maar geen lid zijn van TVO. We zijn er nog niet uit wat we daarmee moeten', verwoordt Swanink een van de discussie punten. Hij stelt dat heel onderne mend Texel er echter wel van over tuigd is, dat gezamenlijk promotie voeren onontbeerlijk is. 'We zijn voor zo'n 80 procent afhankelijk van het toerisme, dus over de noodzaak be staat geen twijfel.' Kritiek vanuit zijn achterban op de wijze waarop de promotie wordt gevoerd is er volgens Het bestuur van de VW wordt ge vormd door afgevaardigden van de vier partners en een onafhan kelijke voorzitter. Namens de ge meente zit burgemeester Joke Geldorp in het bestuur, TESO wordt vertegenwoordigd door di recteur Rob Wortel, TVO door voorzitter Ries Swanink. TVL werd vertegenwoordigd door Krim-di- recteur Iwan Groothuis, maar die stapte zeer recent op. Sinds me dio september is de 57-jarige Hans van Heerwaarden, manager van de Texelse vestiging van Rabobank Noord-Holland Noord, de nieuwe voorzitter. Hij volgt Leo Timmers op, die onlangs de Texelse Rabobank verliet. Zijn on afhankelijke positie, kennis van de Texelse ondernemerswereld en fi nanciële achtergrond maakten Van Heerwaarden tot de meest ge schikte kandidaat voor het voorzit terschap. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. 'Minder promotie is in deze tijd het paard achter de wagen spannen, leder een op Texel heeft behoefte aan meer toerisme. Daarom moeten we willen blijven investeren in de toekomstVolgens de voorzitter is nu zo'n 75 procent van de Texelaars afhankelijk van het toe risme en zal dat in de toekomst groeien tot zo'n 80 procent. Over het vernieuwen van de website zegt Van Heerwaarden het vol gende: 'Of we achterlopen? Ach, als je de eerste bent, is dat fraai, maar dan worden er ook veel mis sers gemaakt. Je moet beslissin gen weloverwogen nemen en dat kost tijd. Bovendien moeten we niet de arrogantie hebben dat de VW-site de enige is waarop men binnenkomt. We moeten ons op de nieuwkomers blijven richten.' De samenwerking met de directie verloopt volgens de kersverse voorzitter goed. 'Het VW-bestuur bestuurt op afstand. Het beleid wordt door de directie voorbereid en van een begroting voorzien. Jaarlijks worden de doelstellingen geformuleerd en spreekt het be stuur zijn tiat daar over uit. Zonodig wordt het beleid bijge steld.' Volgens Van Heerwaarden moeten ondernemers echter ook zelf actief zijn. 'We zitten op een gouden boltje, maar we moeten vooral niet inslapen. We moeten veel meer initiatief tonen, want het gaat niet meer vanzelf. De VW zet Texel in the picture, maar de rest is aan de ondernemer zelf.' Het besturen op afstand heeft volgens directeur Veronica Bos onder meer als voordeel dat niet de waan van de dag regeert, wat je bij direct aangestuurde organisaties nog wel eens ziet. VW eens tegen het licht te houden. 'Erzijn mogelijkheden om een andere koers te varen en dingen anders te gaan doen. Sommige veranderingen zijn noodzakelijk, dat zien wij ook wel in. Bijvoorbeeld de mogelijkheden rond de reserveringscentrale op inter net moet anders. De ontwikkelingen rond internet gaan razendsnel en die moet je professioneel gebruiken. Als VW moet je je herbezinnen op de teruggelopen reserveringen.' Op de vraag of de VW wat dat betreft de boot al met gemist heeft, antwoordt Wuis: 'Het veranderende boekings gedrag via andere kanalen op inter net is, zoals nu blijkt, beslist een forse vermmdenng op de VW-inkomsten, maar je moet het wel zien als een en/ en-constructie. Ondernemers moe ten niet alleen afhankelijk zijn van de VW, maar het is wel zonde dat er nu provisie van Texel wegvloeit via overkantse bemiddelaars, omdat met via de VW wordt geboekt.' Hoewel ook TVL het promotieplan van de VW vooraf onder ogen krijgt en accordeert, groeit de kritiek op de uitvoering. Volgens Wuis wordt er door de VW te weinig gedaan met promotie rond actuele zaken op Texel, bijvoorbeeld Texel Culinair. 'Daar moet inderdaad budget voor worden vrijgemaakt, wij hebben dat ook al aangegeven in het maande lijkse overleg dat wij met de VW heb ben, want het kan beter.' Volgens Wuis, die al 28 jaar voorzitter is van TVL en ook enkele jaren namens die organisatie in het VW-bestuur zat, leidt dat af en toe tot verschillende inzichten tussen bestuursleden) en directie. 'Of het VW-bestuur en di rectie op één lijn zitten, is op de ver schillende niveaus nog al eens ver schillend. In elk geval is de directeur tot nu toe altijd gesteund. Het VW- bestuur moet zich op de toekomst beraden en de directie moet met plannen komen, vooral wat betreft de reserveringstak.' Kritiek Vanuit vooral de TVL-achterban is er verder kritiek op de website en som mige (concurrerende) activiteiten die de VW aanbiedt. De VW zou op internet niet zijn meegegaan in de dernemen. Ook wordt getwijfeld aan de grote waarde die de VW nog steeds hecht aan de gidsen. Groot ste zorg betreft echter de reserve ringscentrale. Door de razendsnelle ontwikkeling van internet en de voor liefde van de consument om recht streeks bij de logiesverstrekker te boeken, daalde het aantal boekingen via de VVV drastisch. Al vroeg in dit jaar werd duidelijk dat de inkomsten dit jaar fors zouden teruglopen, wat ook betekent.dat minder geld voor promotie beschikbaar komt, want tot nu toe bestemde de VW de over schotten uit de reserveringen vooral voor Texel-promotie. Om dat tekort hard aan trekken om haar unieke positie vast te houden. over de VW, verblikt of verbloost niet van de kritiek. 'Je moet het niet gro ter maken dan het is. De kritiek komt vanuit enkele mensen, hoofdzakelijk hoteliers. Het overgrote deel van de ondernemers en logiesverstrekkers is zeer tevreden over de VW.' Niettemin zegt zij open te staan voor sugges ties en bereid te zijn het beleid bij te sturen als daaraan vanuit de partners behoefte aan bestaat. 'Dat gebeurt in de praktijk ook. Het promotieplan wordt vooraf goedgekeurd door alle participanten en toch proberen we tussentijds aan wensen te voldoen als blijkt dat bijvoorbeeld TVL het anders wil.' Als voorbeeld haalt zij de Hi Eerste prijs: Texel heeft een unieke nieuwe veerboot. Tijdens de 20 minuten durende overtocht tussen Den Hulrlnr Tpvj-I hnhhnn de nnss.lgjprs nn her Lezers van de Kampioen maken kans op een weekje Texel. De VW greep de komst vi Dokter Wagemaker aan voor deze actie. op te vangen, besloot het VW-be stuur om de winst van 2004 te be stemmen voor extra promotie in o.a. 2005. Reactie VW Directeur Veronica Bos, die inmiddels ruim negen jaar de scepter zwaait Harry Wuis: meer aandacht voor actualiteit. gidsen aan. Al jaren maakt de VW in opdracht van TVL de VW-gids Waddeneiland Texel (oplage 65.000). Daarin zijn alle bedrijven opgenomen die lid zijn van TVL en kunnen adver tenties worden geplaatst door TVL- en TVO-leden. Deze gids wordt o.a. verspreid via andere VW's en kost €2,50. Daarnaast brengt de VW de Vakantiereisgids uit, die gericht is op boekingen via de reserverings centrale. Deze gids, die in een oplage van 80.000 stuks verschijnt, wordt gratis verspreid. Beide gidsen zijn kostendekkend. 'Dit jaar besloot TVL plotseling dat ze wel eens wat anders wilden. Er werden vraagtekens gezet bij het uitbrengen van een eigen gids, terwijl de oplage van 2005 juist was verhoogd, tegen het advies van de VW in. Maar zo'n proces wordt lang van tevoren in gang gezet en dat kun je niet zomaar stoppen. De gidsen waren al bijna klaar.' En dus werd besloten voor 2006 beide gidsen sa men te voegen tot één boekwerk. Een soort compromis, aldus Bos, die aangeeft de gedachtegang van het TVL-bestuur af en toe niet helemaal te kunnen volgen. Voor 2007 wordt opnieuw overleg gevoerd over het wel of niet uitbrengen van de gids. 'Ik zou het jammer vinden als het met meer gebeurt, want dan mis je Texel in de schappen bij de andere VW's en reisbureaus', aldus Bos. Zij beaamt dat de vraag naar gidsen minder is geworden door internet. 'De informatie uit de gids staat één op één op de website dus veel mensen redden het daar mee. Toch zijn er ook heel veel mensen die toch een gids aanvragen, zodat ze het op papier nog eens kunnen nalezen.' Dat de advertentiewaarde van de gidsen vermindert doordat er minder exem plaren worden verspreid, wordt vol gens Bos opgevangen doordat er een gratis doorplaatsing is naar de website. Dat de gidsen worden ge drukt in België hangt volgens de di recteur samen met de enorme korting die daar wordt gegeven doordat de waddeneilanden gezamenlijk hun gidsen daar laten drukken. 'Wij laten ons door drukwerkbegeleiders advi seren en die vragen offertes aan.' Het ontwerp wordt al jaren gemaakt door de overkantse ontwerper Martin Groot. 'Wij zien geen reden om van ontwerper te veranderen, we zijn zeer tevreden. Groot is wel lid geworden van TVO, omdat we de voorkeur ge ven aan bedrijven die bijdragen aan de promotie.' Volgens Bos biedt de VW geen producten en diensten aan die mogelijk concurrerend zijn met die van TVO-leden.'We hebben daar over afspraken gemaakt met TVO. Daarom zijn we in dit kader nog niet zo lang geleden gestopt met de ex ploitatie van een ANWB-winkel, ter wijl zo'n winkel wel voor extra inkom sten zou kunnen zorgen.' Het aanbieden van websites doet de VW volgens de directeur ook niet meer. 'Wel is het zo dat we bij externe op drachten de prijs en kwaliteit belang rijker vinden dan de keuze wel of geen Texels bedrijf.' Actualiteit De kritiek dat de VW niet zou inspe len op actualiteit, pareert Bos als- volgt: 'Via de nieuwsbrief per e-mail houden we geïnteresseerden op de hoogte van actuele zaken. Daarnaast zoeken we de publiciteit als daar ge legenheid voor is, zoals nu weer met de dokter Wagemaker. Landelijk wordt met prijsvragen de aandacht gevestigd op de nieuwe boot en Texel. Op onze website hebben we speciaal voor de mensen die de eer ste dag wilden meevaren, het vaar- schema van de extra boot opgeno men. Ook de Ronde om Texel wordt door ons actief gepromoot, evenals Texel Culinair. Wel zijn we selectief met het opnemen van evenementen op de homepage. De ruimte daarop houden we bewust beperkt, omdat we rust en ruimte willen uitstralen. Bovendien denken we niet dat het een toegevoegde waarde heeft om evenementen op de homepage te noemen. Die zijn evengoed wel in de website te vinden, bijvoorbeeld in de agenda.' Toch zou dat versterkend kunnen werken, zo meent oud- Texelaar R. Grisnich van Tridion. Dit bedrijf is Europees marktleider op het gebied van Web Content Manage ment en ontwikkelt websites voor or ganisaties als KLM, Schiphol en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Grisnich, die als Tekst en foto's: Louise van der Sluis, Gerard Timmerman en Texelse Courant technical consultant klanten adv seert bij de ontwikkeling van hurt? website, wierp op verzoek van dezs nerj krant een kritische blik op de VW jder website. Hij was weliswaar niet onder - kv de indruk van de lay-out, maar vort de algemene indruk goed. Wel zijJnert volgens Grisnich veel kliks nodig ort ïi bij de gewenste informatie te kon» :mi en kan de werking van de zoekfunre Pee worden verbeterd. Zo is het niet de gelijk om in twee dorpen tegelijk i een hotel te zoeken (wel in één dap -so of op het hele eiland) en linkt de zoet- optie onder het kopje Wat te doei? :m vooral naar de arrangementen enz daardoor niet alle activiteiten goes? vinden. Als positieve punten neet de consultant de volles® meertaligheid van de site, de verzïr ding van nieuwsbrieven per e-maileni de vindbaarheid van de website vi zoekmachines als Google en Ilse Vooral dat laatste wordt steeds be- ;de langrijken Internetters die via eer zoekmachine Texel intoetsen, vinden de VW-website meestal bij de Ige venste vijf vermeldingen. Het m" duidelijk zijn dat juist die sites meeste bezoekers trekken. Door anderen wordt het summer a gebruik van bewegende beelden o: de website gezien als een gemist» i- kans. Van diverse evenementen a activiteiten op het eiland zijn video i;ej filmpjes beschikbaar die een waar» volle aanvulling kunnen vormen op® geschreven tekst. Alleen van de da- enige pen zijn filmpjes opgenomen, vind Srscl baar na enkele klikken door t Emoi website. Volgens John Smit van Tee TV zijn de onderhandelingen me: 5 rer VW om de bewegende beelden een :de' prominentere plek te geven op tó Smer website op niets uitgelopen. Veronica sr di Bos spreekt van een verschil vanr- c zicht. 'We kunnen niet met iedere? die een idee heeft in zee gaan De fore- opties die wij hem aanboden, vonc jt me de heer Smit niet voldoende.' Volgens de directeur is er nauwelijtö pi j£ kritiek op de website. 'Uit onderzo* bi, en uit een enquête die wij onder be zoekers van de website hielden, b dat die juist heel tevreden zijn over® u j website.' De directeur verwijst naar II een onderzoek dat door enkele stu denten van de Hanzehogeschool Groningen werd uitgevoerd. In cf- Per 1 januari 2005 bestaat de or ganisatie uit 23 personen, wat op basis van een 36-urige werkweek neerkomt op 18 fulltime arbeids plaatsen (FTE's). Daar is de afge lopen jaren flink in gesnoeid. Via natuurlijk verloop en enkele ge dwongen ontslagen werd het per sonele bestand van 27 FTE's in 2003 gereduceerd tot de huidige 18. Die inkrimping heeft direct te maken met de plotselinge terug loop in informatieaanvragen en meer efficiency bij het maken van boekingen via internet. Het aantal beantwoorde telefoontjes daalde met tienduizenden per jaar, terwijl de belangstelling voor de website van de VW met ongeveer gelijke aantallen groeide. De VW heeft naar eigen zeggen inmiddels zo'n vierduizend individuele bezoekers per dag. De organisatie is opgesplitst in de afdelingen promotie/marketing, dienstverlening (o.a. reserveringen en informatievoorziening) en admi nistratie. De drie afdelingshoofden worden direct aangestuurd door de directeur. De huidige directeur W opc ar fd bi Wij '*ev 'fei Korv Veronica Bos voert alleen de direc tie. Jaren geleden besloot het VW- bestuur dat het niet langer nood zakelijk was om een adjunct directeur in dienst te hebben. Op vallend is dat er slechts één maf binnen de organisatie werkzaam is, op de afdeling dienstverlening- Personeelskosten vormen het leeuwendeel van de totale lasten. Vorig jaar werd bijna €730.000.- uitgegeven aan lonen, satanss# en sociale lasten. Een jaar eerde' was dat bijna €870.000,-. Dit jaar komen de personele kosten uit op ruim €720.000,-. en! -woi De enige afdeling waar geld wordt verdiend binnen de WV, is reserveringsafdeling. Dat gec wordt besteed aan promotie én aan informatievoorziening. DeVW voert voor de gemeente Texel ha? informatietaak uit en krijgt d32'- voor een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 6