totelvereniging bepleit cultuuromslag bij VW TEXELSE couRANT lieuwe vangkooi vogels in gebruik Groen Zwart ,'V~Z helgolandinstallatie bij Korverskoot heeft een opening van twaalf bij vijf meter. Het einde heeft een oppervlakte var Texelse Hotel Vereniging vindt a monde van voorzitter Rob sman, dat er een cultuuromslag 1 deWV moet plaatsvinden. 'Het 1 jterom de promotie aan te pas- i aan een veranderd boek- jrag bij de gasten.' succesformule waarbij de gidsen ïxjere uitgaven een bepalende rol «promotiebeleid speelden, heeft de intrede van het internet zijn je tijd gehad. Gidsen blijven voor- iog noodzakelijk, maar meer als lersteuning voor het werkelijke jnotiebeleid. Onze sector vindt jeniet meer naar de releasedatum de gidsen kunt toewerken om en ander daarna een jaar op z'n »pte laten. Het blijkt noodzake- om iedere dag verse, actuele pro- te te bieden. De logiesverstrek- i kunnen daar op inspelen met «e aanbiedingen. Dit vraagt om redactionele aanpak van de VW- plaats van de huidige iclopedische. Dat geldt zowel de mogelijkheden voor de ^verstrekkers als voor de gas- onze sector zie je de provisies leien naar boeksites zoals ».weekendjeweg.nl, www. kings.nl, www.zoweg.nl, www. Ispecials.nl, www.bungalow- cials.nl, etc. Die gelden komen jmeer in aanmerking voor Texel- motie. Sterk aan die sites is dat ze ivoor stuk de mogelijkheid heb- ine data te veranderen, zoals hi, acties en bezetting. Onze ei- VW heeft minimaal de potentie om op dit gebied sterk concurrerend te zijn voor deze sites, maar dat vraagt wel een veranderde visie ten aanzien van de promotie. De laatste jaren missen wij een aanpak die boekingsgericht is en dus met gericht is op de naamsbekendheid van het product alleen. De THV heeft vastge steld dat de VW de slag op het inter net tot op heden heeft gemist. Bo vendien maakt de hotellerie zich grote zorgen of de benodigde kennis om op korte termijn aansluiting te vin den binnen de organisatie aanwezig is. De combinatie van een cultuur omslag binnen de VW organisatie en de instap in de internetwereld vereist in onze optiek het aantrekken van een kader-/directiemedewerker promotie, internet en reserveringen. Een sterk veranderde aanpak van de website, gidsen, promotie en reserveringen levert de VW vol doende inkomsten voor promotie en brengt de organisatie weer terug naar het doel: Texelpromotie. Wij vinden het essentieel dat de VW een deel van haar inkomsten zelf genereert door het realiseren van reserveringen. De reserveringscentrale is een uitste kend middel om het effect van pro motie te kunnen beoordelen. Door de internetmogelijkheden volle dig te benutten kan de VW uitgroeien tot een Texelse databank voor de verhuurders en ook reserverings- bedrijven, zoals Bookings, in op dracht van de logiesverstrekkers die dat willen van data voorzien. Boven dien kan en moet de VW de steun pilaar zijn voor de kleinere leden op weg naar het internet.' Het aantal bezoekers aan de balie van de WV is de afgelopen jaren fors teruggelopen. ui fit van de Waddenfederatie on- rerpen die de websites van de VW !den-VW's aan een analyse. s'kwam daarbij als beste site uit vore cus. De panelleden hadden niet nrbeterpunten voorde site. Wel ze voor het zoeken van een 3mei mmodatie ruimere criteria, hij st». Md over prijzen zo valt te in het hoofdstuk verbeter en. Het kleurgebruik en de illus- iop de site worden in dit onder- geprezen. Bos: 'Daar hebben swust voor gekozen. We willen en ruimte uitstralen.' Ook de mcï jkers die deelnamen aan de icet éte van de VW zelf zijn tevre- 96 Procent van de 433 respon- n vindt de site overzichtelijk en irocent beantwoordt de vraag informatie gemakkelijk te vin- met ja. Verder heeft 86,6 pro- tde gewenste informatie gevon- een op de website. Ruim 75 procent inden de deelnemers is al vaker op ebo i geweest. Van de deelnemers rnag Ide een groot deel de Texel- K :".ie echter niet via de website, na de logiesverstrekker, omdat imieej Kr al eerder waren geweest. Om er - wen oordeel te kunnen vormen 'de kwaliteit, adviseert Bos le- szelfs eens een kijkje te nemen op 'id»J» axel. net. Reserveringen f ge kritiek die Bos gedeeltelijk vind Krschrijft is die op de reserve- pmogelijkheid op de website, reeds gemeld kan er weliswaar internet worden geboekt, maar Bdetievestiging pas 24 uur later, np c* ïmensen die via internet boeken ronia indirect weten of hun boeking nis. 'We zijn er hard mee bezig. WV is pilot-project voor een in. ft reserveringssysteem, maar dat niet helemaal zoals gedacht', sBos. Eigenlijk zou dit systeem januari van dit jaar in werking maar door de inge- -"f wikkeldheid en de wensen van de VW lukte dat niet. 'We denken nu aan een andere manier van werken, zo als bij Weekendjeweg en Bookings. Die doen alleen de boeking en de logiesverstrekker doet de rest. Tot nu toe verzorgde de VW ook alle admi nistratieve rompslomp achter de boeking. Het TVL-bestuur heeft nu aangegeven dat ze wel van deze werkwijze af wil. Dat maakt het een stuk eenvoudiger. We hopen dat we deze manier van boeken nog voor het einde van het jaar kunnen invoeren.' Dat de overstap wellicht veel eerder gemaakt had kunnen worden, be strijdt Bos. 'We deden het op een manier die goed liep. Dan denk je er niet zo snel aan om het anders te doeaen sta je er misschien niet zo bij stil dat het simpeler kan.' Volgens de directeur is een half jaar geleden al een aanzet gegeven, maar maakt de structuur van de VW de zaken niet eenvoudiger. 'We hebben ook te maken met kleine logiesverstrekkers. Die hebben lang niet allemaal inter net. Hoe los je dat op? Wie gaat daar de beschikbaarheid bijhouden? Dat zijn vragen die we eerst moesten beantwoorden.' Volgens Bos volgt dit najaar eerruitvoerige informatieronde waarbij alle aangesloten bednjven worden geïnformeerd over de nieuwe opzet. De VW hoopt door aanpassing van het online-reserveringssysteem het aantal reserveringen via de VW enigszins op peil te houden. 'Ons hoofddoel is altijd geweest promotie maken voor Texel en geen boekingen maken, want dat deden logies verstrekkers eigenlijk liever zelf, om dat het dan niets kostte. Dat is nu veranderd, binnen het VW-bestuur wordt daar verschillend over ge dacht. Moet je juist meer boekingen gaan doen, of niet. Voor de periode 2006-2011 heeft het bestuur nu be paald dat de reserveringscentrale blijft gehandhaafd en dat die zoveel mogelijk wordt geoptimaliseerd. Dat is echter geen doel op zich.' Zoals het er nu naar uitziet, loopt de opbrengst uit de reserveringen dit jaar met zo'n 20 procent terug ten opzichte van vorig jaar. In aantallen daalde vooral het aantal hotelboekingen fors: 45 procent. Het aantal via de VW ge boekte vakantiehuizen daalde met 25 procent. Persoonlijk Kritiek is ook te horen op de persoon Veronica Bos. Die zou teveel macht hebben binnen de organisatie, er voor hebben gezorgd dat er geen adjunct-directeur meer is en alleen ma^r met vrouwen willen werken. Bovendien zou Bos te weinig open staan voor ideeën en suggesties van anderen. Haar inbreng zou bovendien niet vernieuwend genoeg zijn. 'Het bestuur is ervoor verantwoordelijk dat er geen adjunct-directeur meer is. Dat werd niet langer nodig geacht. Rob Wortel gaf aan dat hij binnen Teso ook geen adjunct heeft en die met mist. Ik ben het daar mee eens. De zaken lopen evengoed wel door als ik er met ben. want er is een goede taakverdeling gemaakt', zegt Bos daarover. Het feit dat er nagenoeg alleen maar vrouwen binnen haar or ganisatie werken, hangt volgens de directeur samen met de aard van het werk. 'Ons beleid is er juist op gericht om meer mannen binnen te halen, om een' evenwichtige verdeling te krijgen, maar er solliciteren alleen maar vrouwen. Zelfs via het uitzend bureau krijgen we alleen vrouwen aangeleverd.' Hoewel haar functie die van directeur is met ruime bevoegd heden. heeft Bos wel met het VW- bestuur te maken. Dat kan ingnjpen. Volgens de 56-jarige Bos is dat ech ter nog nooit gebeurd. 'Er is tussen bestuur en directie nog nooit een onvertogen woord gevallen.' Dat ie der verhaal een andere kant heeft. bleek echter deze week, toen bekend werd dat Iwan Groothuis tot ieder verrassing is opgestapt uit het VW- bestuur. Hij stelt een eerste aanzet te hebben gegeven tot verandenng, maar voelt er in de huidige opzet weinig voor de kar te trekken. Ge vraagd naar zijn verstandhouding met Veronica Bos antwoordt Groot huis: 'Zakelijk is de verstandhouding met Bos prima, privé-gevoelens mo gen geen rol spelen. Dat moet je van elkaar scheiden.' Volgens Groothuis is het begrijpelijk als de buitenwacht zijn beslissing om zo snel op te stap pen afkeurt. 'Het is inderdaad geen sterk punt. maar er spelen voor mij meer factoren mee.' Toekomst Voor de komende jaren is er volgens Bos nog veel werk te verrichten. 'We moeten ons blijven onderscheiden Informatievoorziening aan gasten De VW houdt zich in opdracht van de gemeente bezig met de infor matievoorziening aan gasten. Daarvoor stelt de gemeente jaar lijks €118.000,- beschikbaar. Dat bedrag is echter al jaren niet geïndexeerd en volgens de VW lang niet toereikend voor de wer kelijke kosten. Om die bewering te staven, heeft de VW een accoun tantskantoor opdracht gegeven de werkelijke kosten toe te rekenen aan de informatievoorziening. Uit dat onderzoek blijkt dat per jaar vier fulltime arbeidsplaatsen nodig zijn voor het verstrekken van infor matie, zowel aan de balie als via de telefoon en de website. De totale kosten komen uit op zo'n €230.000,- per jaar. De afgelopen jaren werd dat uit eigen middelen bijgepast. Geld dat volgens direc teur Veronica Bos anders aan pro motie besteed zou kunnen wor den. Het VW-bestuur heeft inmiddels de gemeenteraadsleden benaderd en bereidt een aanvraag voor om verhoging van het budget voor informatievoorziening, ge koppeld aan een jaarlijkse indexe ring. Naar verwachting wordt dat verzoek tijdens de begrotings vergadering behandeld. Iwan Groothuis: ...opstappen geen sterk punt... bijna klaar was, bleek dat we een bouwvergunning moesten hebben', vertelt Dick Schermer. 'Toen dat rond was, was het december en hebben we de opening maar doorgeschoven naar 2005.' De installatie dankt zijn naam aan het eiland Helgoland. Daar werd vroeger als eerste een soortge lijke fuik gebouwd om vogels bij een bosje te vangen. De oude installatie is inmiddels gesloopt. De Vogel werkgroep de Ringersgroep hopen de komende twee maanden met de nieuwe vangkooi de honderddui zendste vogel sinds 1961 te vangen. Vanaf dat jaar zijn structureel onderzoeksgegevens bekend. Zijm: 'Tot en met december 2004 zaten we in totaal op 98.000 vogels en dit jaar hebben we er ook al zo'n duizend gevangen.' Behalve in oktober en november wordt de helgoland installatie in het voorjaar ook gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Tot nu toe zijn er sinds 1961 142 ver schillende soorten vogels op Kor- verskooi gevangen. Tot 1993 was het ringen van vogels op die plek in han den van Staatsbosbeheer en daarna werd het door de Ringersgroep. een onderdeel van de Vogelwerkgroep, overgenomen De groep kent zo'n twaalf vrijwilligers, van wie er zes door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zijn gecertificeerd om te ringen. Ringersgroep Korverskooi en togelwerkgroep hebben zater- i officieel hun nieuwe Vhndinstallatie in de boom- ^bij de eendenkooi langs de 3fidijk in gebruik genomen. De •*e vangkooi vervangt de oude die in 1963 in het kooiboos van "wverskooi in gebruik werd tonen. •^gkooi ziet eruit als een grote "aar dan voor vogels. De ope- i s zo'n zestig vierkante meter s en loopt toe naar een opper man vier vierkante meter. Met fcinde maanden oktober en no- 'ter wordt de kooi door leden van persgroep gebruikt om trekvo- waaronder lijsters en merels) 'ingonderzoek. te vangen. De "^en vogels worden geringd, •'fins als pootlengte en vetge- :"orden voor onderzoek bijge- °=n en aan het Vogeltrekstation ®®en verstrekt. ''aas nam de nieuwe installatie, vrijwilligers in hun vrije tijd is recht komen, beviridt zich in een hoek van 45 graden op de aanvliegroute. 'Daardoor moeten ze even remmen en voorkomen we dat vogels zich te pletter zouden kunnen vliegen', aldus Mart Zijm, één van de ringers van de Ringersgroep. Als de kooi niet in ge bruik is, staat er aan het einde altijd een deur open zodat de vogels er weer uit kunnen vliegen. In de kooi staan diverse bessendragende boompjes en worden ook appels gestrooid om vogels te lokken. De Ringersgroep kan ook vogelgeluiden in de vangkooi afspelen. De vrijwilligers bouwden de nieuwe installatie al in 2004, maar de officiële opening werd uitgesteld. 'Toen hij DINSDAG 27 SEPTEMBER 2005 van de rest van de wereld. Uniek blij ven. Het totale Texelbezoek blijft re delijk stabiel, maar voor nieuwe gas ten wordt de concurrentie groter. Dus moet Texel "anders" zijn.' Is de VW niet teveel bezig met onderzoeken over hoe Texel er in 2030 zou moe ten uitzien en is dat überhaupt wel een taak voor de VW? 'Wij weten als geen ander wat de toerist zoekt. Wij volgen de ontwikkelingen nauwge zet. Je kunt je natuurlijk afvragen of je het eiland moet inrichten naar wen sen van de toerist, maar we moeten er wel met z'n allen van leven. De sig nalen die de VW afgeeft, moet je zien als een waarschuwing. Let op Texel, anders hebben we straks niks meer te promoten.' In een eerder stadium liet de VW al weten het als haar taak te zien om als platform van toeristisch Texel de basis te zijn van een nieuw, sturend orgaan. Dat zou op hoofdlij nen moeten bewaken dat Texel aan trekkelijk blijft voor toeristen. 'Iemand moet dat doen en in het VW-bestuur zijn alle partijen die een rol spelen al vertegenwoordigd. Maar in feite is dit een noodkreet, want er gebeurt maar niks. De gemeente heeft al tig jaar geleden een toeristisch platform be loofd.' Volgens Bos realiseert de ge meente zich onvoldoende dat op Texel geen overkantse dingen thuis horen. 'Je kunt je afvragen of wij wel zo'n stadhuis moeten als in Purmerend of waar dan ook. Mensen komen hier voor kneuterigheid, dat hoort bij het eilandgevoel. Je moet je voortdurend afvragen of zulke ge bouwen wel passen bij Texel en wat de consequenties zijn voor de toe komst. Dat gebeurt te weinig. We zijn niet voor niks al in 2000 gekomen met het rapport Texel Uniek Eiland 2030.' De directeur ziet ook in de toekomst een waardevolle taak voor de VW weggelegd. 'We hebben hier veel kleine bedrijfjes en alleen samen kun je de promotie goed aanpakken. En zolang de reserveringscentrale geld oplevert, gaan we ermee door.' Volgens Bos kan er een moment ko men dat het huidige promotiebudget met meer toereikend is om.op een adequate manier promotie te maken. Dan moeten andere geldbronnen worden aangeboord. 'Het is belang rijk dat je als gemeenschap die heel afhankelijk is van toerisme wil inves teren in promotie.' Zij wijst op een proefproject rond Ameland. Het Mi nisterie van Economische Zaken en de provincie Friesland hebben geza menlijk onderzocht hoe met de pro motie van dat eiland moet worden omgegaan. Daaruit kwam volgens Bos naar voren dat voor de promotie van Ameland één miljoen euro nodig is. 'De hele gemeenschap wordt daarbij betrokken. Er zijn voorstellen gedaan om de OZB en de toeristen belasting te verhogen en de prijs van het bootkaartje omhoog te trekken. Dat is voor Texel een voorbeeld. Het geeft in elk geval aan dat je misschien een andere denkrichting op moet.' Redactioneel commentaar WIJ-gevoel moet terug bij VW De VW, het boegbeeld van Texelse saamhorigheid, staat in de aanloop naar de contractverlenging in de belangstelling. Er heerst trots, maar er zijn ook kritische geluiden. Directeur Veronica Bos, die in deze krant uitgebreid ingaat op kntische geluiden over de Texelpromotie, verdedigt haar organisatie. De VW houdt zich immers aan het promotieplan dat ieder jaar wordt opgesteld en waarin concrete doelstellingen zijn ver woord. Dat plan wordt goedgekeurd door het bestuur, waarin ook de logiesverstrekkers (de hoek waaruit de meeste kritische geluiden komen) zijn vertegenwoordigd. Daarnaast is er zeer regelmatig overleg tussen VW-directie en TVL-bestuur over de uitvoering van het beleid. Daarbij is er alle gelegenheid om zaken bij te sturen. Als er wat op de eiland promotor valt aan te merken, dan kunnen ook de bestuurders en hun achterban zich dat aanrekenen. Volgens Bos komt de kritiek vooral uit de hotelsector, omdat het vooral in die branche via de VW minder boekingen zijn binnengekomen. Maar die stelling is te kort door de bocht. Inderdaad zijn bepaalde hoteliers niet tevreden, maar vanuit meer sectoren klinkt gemor. Dat er gesleu teld moet worden aan het boekingsonderdeel op de website, is helder. Het lijkt erop dat door weerstand vanuit de VW vermoedelijk (te) lang is gewacht met het aanpakken van dit probleem, waardoor Texel achter de feiten aanloopt en mogelijk omzet is misgelopen. De aanpak van dit probleem vraagt prioriteit. Criticasters pleiten voor meer dynamiek in de promotie en dat er meer op de actualiteit moet worden ingespeeld. Uit informatie van de VW blijkt dat de organisatie wel degelijk probeert in te spelen op de actualiteit. De lamsvleesdag is uitvoerig gepromoot en ook de nieuwe Dokter Wagemaker is veelvuldig in bladen en kranten te zien geweest. Daar naast zijn er regelmatig lezersacties in grote Nederlandse en Duitse tijd schriften. Als er moet worden bijgestuurd of geschoven met budgetten, ten gunste van actuele promotieacties, dan heeft de achterban daar voor een deel zelf de hand in. Het promotieplan wordt immers ter goedkeu- nng voorgelegd en uiteindelijk zijn het de partners die bepalen hoe de promotie van Texel gevoerd moet worden. De persoonlijke verhoudingen tussen de directeur en de betrokkenen blijken met altijd optimaal. Verscheidene Texelaars hebben moeite met de 'persoon Veronica Bos' en niet iedereen kan of wil de scheiding tus sen zakelijk en privé maken. Maar de geschiedenis leert dat wie geliefd is, ook haat oproept. Betrokkenen moeten ervoor waken dat persoon lijke gevoelens niet de overhand krijgen, zodat de taak die gezamenlijk moet worden uitgevoerd daar niet onder lijdt. Kritiek kan er zijn, mag geuit worden en directie en bestuur moeten daar serieus mee omgaan. Een frisse, originele kijk op promotie kan verhelderend werken en een hals starrige houding om veranderingen tegen te houden die moeten leiden tot verbetering, is niet gepast. Dit bevordert het wantrouwen dat bij de len van de achterban is ontstaan en dat is onwenselijk. Het WIJ-gevoel. dat de VW sterk heeft gemaakt, moet prevaleren. Om een groot draag vlak te houden, moet er brede instemming zijn. En tenslotte: kritiek moet los staan van de promotiebijdrage. In het belang van heel Texel moet die er gewoon komen. Grote zege G-voetballers De G-voetballers van Texel'94 staan na drie wedstrijden nog steeds op een score van honderd procent. Zaterdag werd op eigen veld een grote overwinning (7-0) geboekt op Argon uit Mijdrecht. In tegenstelling tot Texel'94, dat twaalf spelers had. arnveerde Argon met een incomplete selectie. Omdat de gasten een speler te weinig had den om een achttal te kunnen vor men, werd na overleg besloten dat de Texelaars er één zouden uitlenen. Jan Frans Haveman bood zich spontaan aan. Texel'94 was veel sterker. Na een combinatie met Jimmy Ponniah opende Raymond Molanus met een strak schot de score. Even later maakte Molanus uit een voorzet van Paul Bakker nog een tweede treffer. Texel'94 kreeg ook daarna veel kan sen, maar met name Danny Splinter was weinig gelukkig in de afwerking. Na rust bleef een speler van Argon geblesseerd achter in de kleedkamer en verhuisde ook Texelaar Peter Breuer naar het andere team. Maar ook hij kon niet voorkomen dat een soepel combinerend Texel'94 snel afstand nam. Door treffers van Robin Boogaard, Danny Splinter (drie) en Jimmy Ponniah liep de score op tot 7-0. Argon kreeg, onder meer in de persoon van Jan Frans Haveman, een paar kansjes om tegen te scoren, maar keeper Martijn Verbeeke hield zijn doel schoon. Texel'94 deelt nu de kop met Hellas Sport. Zaterdag speelt de ploeg in IJmuiden tegen Waterloo. Programma zaalvoetbal Woensdag 28 september 17.00 Sportsh. D2-Krim D2 Sportsh 17.45 RAB D1 -Sportshop D1 RAB 18.30 Koog MC2-Klif C1 Hoogendijk 19.20 Klif 2 (v).-SVAP 1 Hoogendijk 20,10 De Koog 3-SVO 4 Franchimon 21.00 Texel 8-Klif 4 Bakker 21.50 NIOZ 1 -De Krim 5 Bakker Zaaldienst: Texel'94. Donderdag 29 september 18.00 De Krim C2-Klif C2 Douma 18.45 De Koog 2-De Krim 3 Douma 19.35 Klif 5-Texel'94 9 Kuipers 20.25 Jelleboog 5-Mantje 3 Kuipers 21.15 De Koog 1 -RAB 1 Arnout 22.05 Klif 2-Jelleboog 3 Amout Zaaldienst: Klif Vrijdag 30 september 17.15 J'boog E1-KoogE1 J'boog 18.05 Sportshop 2-SVO 3 Bakker 19.00 Texel 1 -Hoogtepunt Hoogend 19.55 De Krim 2-SVO 1 Kuipers 20.45 Texel 3-Sportshop 1 Douma 21.35 Jelleboog 1 -Mantje 2 Sangers 22.25 SVO 2-Klif 1 Arnout Zaaldienst: Texel'94

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 7