1Aanblik slachtoffer
nog op het netvlies'
SBB: chopperen en
mieren gaan samen
TEXELSE COURANT
Texelse brandweerman actief bij blussen inferno Schiphol
Druk werk aan diverse wege
Discussie over openbaar vervoer in 19
JSjchtQÏstuk
VRIJDAG 4 NOVEMBER 2005
'Bij het eerste slachtoffer dat ik
er uit zag komen, besefte ik de
ernst van deze brand al. Dan ga
je razendsnel bij jezelf na, zit
ik goed in mijn vel en kan ik
dit aan. Gelukkig was dat zo.
Er ging een soort knop om en
vanaf dat moment telde er maar
één ding: hoe kunnen we zoveel
mogelijk slachtoffers naar buiten
krijgen.' Texelaar Martijn Eelman
was betrokken bij de bestrijding
van de uitslaande brand in het
cellencomplex van Schiphol. Bij
dat inferno kwamen elf mensen
om het leven en raakten vijftien
andere gedetineerden gewond.
de woonkamer van de Hoofddorpse
kazerne. Kort na middernacht komt
er bij de eenheid op Schiphol, dat
onder de verantwoordelijkheid van
korps Hoofddorp valt, een brand
melding binnen vanuit het cellen
complex. In dat complex zitten
voornamelijk bolletjesslikkers, ille
galen en mensen die aan de grens
zijn geweigerd. Op het moment dat
de brand uitbreekt, zijn er tientallen
mensen, hoofdzakelijk gedetineer
den, in het gebouw aanwezig. Al
snel blijkt de ernst van de melding
en volgt een upgrade naar grote
brand, wat inhoudt dat alle korpsen
in de nabije omgeving, dus ook de
er was paniek onder de gedetineer
den die zich op de naastgelegen
luchtplaats bevonden. Niemand van
ons had ooit zoiets meegemaakt.
We wisten toen al dat er slachtoffers
zouden vallen.'
Tralies
De eerste actie van Eelman en zijn
collega is het doorknippen van tra
lies voor een raam waarachter zich
iemand bevindt. Daarna wordt dui
delijk dat er meer hulp nodig is bij
het redden van slachtoffers uit de
vlammenzee en dus worden Eel
man en zijn collega toegevoegd aan
een andere eenheid die zich daarop
richt. 'De eerste prioriteit was niet
het blussen van de brand, maar het
redden van mensen. Dus zijn wij
gaan omhangen (het omdoen van
flessen met perslucht, red.) en heb
ben we collega's afgelost die niet
meer konden. Met gerichte infor-
Martijn Eelman vertelt over zijn ervaringen aan commandant Dick Jongeneel.
Eelman werkt sinds 1998 bij het
brandweerkorps Hoofddorp/Haar
lemmermeer. Tijdens de 24-uurs
diensten die hij daar draait, is hij
onder andere actief als duiker,
bevelvoerder en chauffeur binnen
het korps. Daarnaast is hij sinds
1995 betrokken bij de Texelse vrij
willige brandweer, waar hij de func
ties van ploegchef, instructeur en
bevelvoerder bekleedt.
In de bewuste nacht van woensdag
26 op donderdag 27 oktober had
Eelman dienst en bevond hij zich in
vrijwillige korpsen, uitrukken. Bin
nen korte tijd zijn er 26 voertuigen
en zo'n honderd brandweermensen
ter plaatse. Eelman: 'Ik was op dat
moment chauffeur van een hulp
verleningsvoertuig en moest samen
met mijn collega ondersteuning
verlenen aan de bluseenheid. Je
krijgt opdrachten van de officier van
dienst, maar in zo'n situatie speel
je vooral in op wat je waarneemt.
Toen we aankwamen was de eer
ste indruk wat een klap. Het was
een georganiseerde chaos. Er was
sprake van een uitslaande brand en
matie zijn wij naar binnen gegaan
op zoek naar slachtoffers.' Halver
wege het gebouw waar in een van
de cellen de brand uitbrak, wordt
een waterscherm aangelegd om te
voorkomen dat het vuur het gehele
pand verzwelgt en om de brand
weerlieden een vluchtweg te bie
den. Diverse slachtoffers bevinden
zich echter achter dat scherm. 'In
zo'n complexe situatie ga je uit van
je eigen veiligheid. Je moet te allen
tijde een vluchtweg hebben en geen
risico nemen.' Het aantal mensen
dat zich in het pand bevindt, is
bekend, hun exacte locatie niet. Van
verschillende kanten dringen brand
weerlieden het pand binnen om
slachtoffers te zoeken en te bergen.
'Het viel met mee om de mensen
meteen te vinden. Die zijn volle
dig gedesoriënteerd en verstoppen
zich. De paniek is groot in zo'n situ
atie.' Uiteindelijk brengen Eelman
en zijn directe collega vier lichamen
naar buiten. Een van de slachtoffers
is zwaar gewond, de andere drie
hebben het vuur niet overleefd. Het
sein brand meester volgt rond drie
uur 's nachts en alle slachtoffers
zijn door de brandweer uit het pand
gehaald. In de vleugel, die 24 twee
persoonscellen telde, zaten in totaal
43 gedetineerden.
Elf overleefden de brand niet en vijf
tien raakten zwaar gewond. Eelman
wordt rond vijf uur afgelost en keert
terug naar de kazerne. Daar wordt
vooral gepraat. 'Je moet je verhaal
kwijt. Het is erg belangrijk dat je er
over kunt praten. Er was meteen een
BOT-team (Bedrijfs Opvang Team,
red.) aanwezig, maar je praat toch
het meest met je collega's, want
je hebt allemaal hetzelfde meege
maakt.' Hoewel het een ingrijpende
ervaring voor Eelman was, draagt
hij de beelden niet met zich mee.
'De aanblik van één slachtoffer staat
op mijn netvlies gegrift. Die man
was goed herkenbaar en een derge
lijk beeld maakt indruk. De rest heb
ik van me af kunnen zetten.'
Leerproces
Ook bij de Texelse brandweercom
mandant Dick Jongeneel vindt Eel
man een luisterend oor. Zelf was
Jongeneel dertien jaar lang in een
vergelijkbare functie werkzaam. Ook
hij maakte ernstige branden mee en
werd in die jaren geconfronteerd met
zwaargewonde en dodelijke slacht
offers. 'Het blijft je leven lang bij je,
maar je geeft het een plek zodat het
je niet belemmerd in je dagelijkse
doen en laten', aldus Jongeneel. Hij
wil de ervaringen van Eelman delen
met de rest van het Texelse korps.
Via een presentatie wordt de Schip-
hol-brand in kaart gebracht en wor
den de ervaringen gedeelt met de
overige brandweerlieden. 'Ik zie dat
als een voorbereiding op de nazorg.
We oefenen heel realistisch, maar
sommige dingen kun je gewoon niet
oefenen. Je kunt je mensen moei
lijk op zulke inferno's voorbereiden.
Door Martijns verhaal weten ze ten
minste wat ze te wachten staan bij
zulke drama's, want we hebben hier
weliswaar geen groot cellencom
plex, maar wel grote toeristische
complexen waar veel slachtoffers
kunnen vallen.'
Tekst en foto
Louise van der Sluis
Chopperen, waarbij een deel
van de planten en de humuslaag
wordt verwijderd, is een goede
methode om vegetaties in droge
en vochtige duinvalleien te ver
jongen, waarbij een soortrijke
vegetatie onstaat. Bij deze maat
regel blijft een behoorlijk aantal
mierennesten gespaard. Dat blijkt
uit onderzoek dat op verzoek
van Staatsbosbeheer is gedaan.
Peter Boer en Jinze Noordijk deden
onderzoek in relatief kleine gebiedjes
in de Westerduinen, bij Jan Ayeslag,
bij De Mient en in de Bollenkamer die
vanaf 1996 zijn gechopperd en verge
leken hun bevindingen met gebied-
buntgrasmieren werden alleen in de
gechopperde delen aangetroffen. Het
zijn soorten waarvan het nest steeds
door de zon moet worden beschenen.
De zandsteekmier werd in beide soor
ten gebieden aangetroffen, evenals
de gewone steekmier. De grauwe ren-
mier was op de niet-bewerkte delen
in hogere dichtheden aanwezig dan
in de gechopperde delen. Het is vrij
wel zeker dat door het chopperen
de nesten van deze soort verdwij
nen. In gebieden die nog maar kort
geleden waren gechopperd. kwam
deze soort niet voor. De bossteekmier
kwam overal voor. Van begrazing door
schapen kan worden gezegd dat dit
de verscheidenheid van de vegetatie
Onderzoeker Peter Boer bekijkt gevangen
jes die met zijn bewerkt. In de niet
bewerkte (referentie)gebieden werden
ruim dubbel zoveel bodemkruipers
aangetroffen als in de gechopperde
terreinen, het aantal mieren was twee
maal zo hoog en het aantal kevers dne
keer zo hoog. Het aantal pissebedden
was in niet-bewerkte gebieden zelfs
dertien keer zo hoog, met als ver
klaring dat deze dieren een voorkeur
hebben voor vocht en licht mijden.
Wat betref soortnjkheid, overtroffen
de gechopperde gebieden de met-
gechopperde terreinen, wat vooral is
terug te voeren op de aantallen mie
ren en kevers. De verklaring wordt
gezocht in de hogere temperatuur
en drogere omgeving in het gechop
perde terrein. Zwarte zaadmieren en
vergroot, wat vermoedelijk een posi
tief effect op de bodemfauna heeft.
In z'n algemeentheid luidt de conclu
sie dat chopperen tot een geringere
plantaardige biomassa leidt, waar
door de hoeveelheid dieren afneemt.
Door het verdwijnen van de monotone
vegetatie van kraaiheide, waarbij een
mozaïek ontstaat van buntgras, zand
zegge, heide, mos, korstmos, etc.
groeit de soortrijkheid. Deze biodiver
siteit neemt toe naarmate het langer
geleden is dat het terrein is gechop
perd. Bepaalde soorten vestigen zich
eerder dan anderen. Oppervlakkige
mierennesten keren pas na lange tijd
terug. Als voordeel boven het plaggen
wordt genoemd dat een deel van de
mierennesten gespaard blijft.
Tennistoernooi
De Cocksdorp
Tennisjeugd van het hele eiland
deed in de herfstvakantie mee
aan het open recreatietoernooi
op de velden van Heri Hodie in
De Cocksdorp. Mede door het
zeer zachte herfstweer waren er
steeds veel toeschouwers, die
hebben kunnen genieten van bij
vlagen zeer sterk tennisspel. Het
toernooi werd gewonnen door
Jesper List en Naomi van Boven.
Het eerste weekend werden enkel
wedstrijden gespeeld voor tennis
sers in de lagere school-leeftijd.
Negen jongens speelden een plaat
singsronde, een winnaars- en een
verliezerspoule. De verliezerspoule
werd gewonnen door Geert Jan
van der Star, die won van Norbert
Boon. De winnaarspoule leverde
een spannende wedstrijd op tus
sen Jesper List en Matthijs Duin,
waarbij de laatste de eer moest
geven aan de eerste. Bij de meisjes
waren er geen deelnemers van bui
ten De Cocksdorp, zodat het een
Heri Hodie-onderonsje werd. Eerste
werd Naomi van Boven, tweede Eli-
se Klaassen. Omdat op twee banen
geen heel toernooi kan worden
gespeeld, werden voor de oude
re jeugd alleen dubbelwedstrijden
Snelle tijden van
Sverre Eschweiler
Sverre Eschweiler uit Den Burg
heeft zondag bij zwemwedstrij
den in Amsterdam twee persoon
lijke records verbeterd. Op de 100
meter vrije slag zwom hij een tijd
van 1.03.96 minuten, goed voor
de achttiende plaats. De 100
meter vlinderslag voltooide hij in
1.19.96, waarmee hij tweeëntwin
tigste werd. Daarnaast kwam hij
uit op de 100 meter rugslag. Op
deze afstand werd hij achttiende in
1.16.83. Aan de jeugd- en junioren
wedstrijden, georganiseerd door De
Dolfijn, deden 55 verenigingen uit
heel Nederland mee. De 12-jarige
Texelaar vertegenwoordigde zwem
vereniging Hoorn-Aurik. In elke leef
tijdscategorie waren 60 zwemmers
uitgenodigd, op elk onderdeel kwa
men ongeveer 160 deelnemers aan
de start.
Waterballet
De heftige buien van de afgelo
pen dagen zijn niet overal zonder
gevolgen gebleven. Een akker langs
de Westerweg leed zichtbaar onder
het hemelwater, met onder meer als
gevolg dat een zwerm meeuwen
zich boven de waterpartijen ophield
en er neerstraak zodra de fotograaf
zijn hielen had gelicht. Het plas-
drasmilieu was duidelijk niet naar de
zin van de betreffende landbouwer,
die met greppels vergeefs een eind
aan de wateroverlast had proberen
temaken. (Fofo Gerard Timmerman)
Amnesty zoekt
collectanten
Amnesty International zoekt mensen
die mee willen werken aan de in febru
ari te houden landelijke collecte. De
mensenrechtenorganisatie ontvangt
geen steun van overheid of bedrijfs
leven en is volledig afhankelijk van gif
ten. De collecte wordt eens in de drie
jaar gehouden, vorig jaar werd in 373
gemeenten ruim €947.000,- opge
haald. Meer dan 15.000 collectanten
gaan van 12 tot en met 18 februari de
straat op om in hun buurt of wijk geld
in te zamelen om het werk van Amne
sty mogelijk te maken. De organisatie
streeft de naleving van de rechten van
de mens na, zoals het recht op leven,
het recht niette worden gemarteld, het
recht op vrijheid van geweten en van
meningsuiting en het recht niet te wor
den gediscrimineerd. Mensen die aan
de collecte willen meewerken, kunnen
zich aanmelden via het hoofdkan
toor in Amsterdam (tel. 020-6264436),
of bij Marjan Kreuk, collectepromo
tor Noord-Holland (tel. 06-49423561).
Aanmelden kan ook via website www.
amnesty.nl.
Diverse straten en wegen op het
eiland worden de komende weken
tijdelijk afgesloten wegens werk
zaamheden. Het betreft zowel
onderhoud van de weg zelf als
werk aan het riool. Vooral in de
Dennen wordt veel werk verzet.
Staatsbosbeheer laat vanaf volgen
de week een deel van de Ploege-
landerweg en Monnikenweg in de
Dennen herbestraten en de Rand
weg opnieuw asfalteren. Het betreft
de Monnikenweg tussen het Ger-
ritslanderdijkje en het kruispunt met
de Ploegelanderweg. De Ploege-
landerweg wordt herbestraat vanaf
dit kruispunt tot de Randweg. Voor
het herbestraten is gekozen omdat
deze ook veel door fietsers gebruik
te drukke wegen nogal wat slechte
plekken vertonen en er regelma
tig wateroverlast is. Het werk kan
worden betaald dankzij een voor
deeltje bij de landelijke reorgani
satie van Staatsbosbeheer, waar
door onverwacht geld beschikbaar
is gekomen. Zoals afgesproken in
de discussie over de recreatieve
infrastructuur in het nationaal park
worden de wegen fietsvriendelij-
ker ingericht. Langs wegen waar
geen aparte fietspaden zijn, komen
fietsstroken. Visueel wordt de rij
weg voor auto's op deze manier
versmald. Automobilisten kunnen
aan het wegdek zien dat zij uit
beide richtingen fietsers kunnen
verwachten. Tijdens de discussie
avond bleken insprekers bezorgd
dat de wegen een stedelijke uitstra
ling zouden krijgen. De onderbroken
streep die de fietsstrook van de rest
van de weg scheidt, wordt daarom
in een grijze steen uitgevoerd. Juist
witte belijning op straten geef!
gevoel in de bebouwde kom te;
aldus Staatsbosbeheer. Met de*
ze voor alleen een grijze lijn wok
bovendien de aanwezige stras
nen optimaal hergebruikt. Allee*
het gedeelte van de Monniken
ten westen van het kruispunt ka
geen fietsstroken. Het kruispurt
wordt verhoogd om het overzc 1
lijker en veiliger te maken.
Als eerste wordt de Monniken
aangepakt, daarna de Randi adal
en als laatste de Ploegelanden
en het kruispunt Ploegelandei f
Monnikenweg. Deze wegen zijn icce
woensdag 9 respectievelijk ma
dag 14 tot vrijdag 25 noven dok
afgesloten. Het werk wordt li 9e9'
voerd door De Vries en Van del ncei
De bedoeling is dat het voer odu
kerst klaar is. In Den Hoornf I
onderhoud aan het riool plaats nou
gevoerd door Westerlaken. Heti wa
om een klein deel van de Moki i toe
voor de huizen met de num de\
3 en 5 (afgesloten van 14 ta jzer
november), en de Naalrand tui
Klif en de Mokweg (afgesloten kiei
14 november tot 23 decemi "Og
Ook in de Waalderstraat, Spint "tip
en Maricoweg in Den Burg w mpa
gewerkt aan de riolering. Aam Cz;
hier is Tatenhove. Ten behoeve f fo
de werkzaamheden wordt deW c
derstraat tussen de Bernhart ihro
en de Maricóweg afgesloten frsi
7 november tot 25 novemta n We
het fietspad langs de Waaldert en t
tussen Maricoweg en Spinbaar 1 in
21 tot 30 november. Tot slot dekt
ook de Kotterstraat in Ooste nou.
op de schop. Een deel krijgt me 'C;
bestrating. Dit werk is in hander *eu;
Westerlaken.
gehouden. Met name de mix-poule
was daarbij goed bezet. Er werden
enkele fraaie wedstrijden gespeeld.
Uiteindelijk werd het duo Martijn
van der Linde en Suzan van der
Beek afgetekend winnaar. Tweede
werden Robin van der Heide en
Fenna Boon. Bij de jongensdubbels
waren er tot het laatst drie koppels
die eerste konden worden. Pas na
het tellen van de sets bleek dat
Jesper List en Mels Daalder tekort
kwamen. Eerste werden Remco
Boon en Pieter Hooijschuur, die hun
laatste wedstrijd in een tie-break
van de spelers uit Den Burg verlo
ren. Martijn van der Linde en Ste
fan Hooijschuur werden tweede. Bij
de meisjes dubbels wonnen Fenna
Boon en Juul van der Steeg met
duidelijke verschillen van de andere
koppels. Suzan van der Beek en
Demi Kuiper moesten genoegen
nemen met een tweede plaats.
Strandsuppletie
voor paal 15
Het strand bij paal 15 (Westerslag)
wordt volgend jaar waarschijnlijk
opgehoogd. Rijkswaterstaat heeft
alsnog een suppletie opgenomen
in het ontwerpprogramma voor
het komende jaar. Een definitief
besluit hierover wordt in decem
ber genomen.
Metingen hebben aangetoond dat
rond paal 15 een forse overschrij
ding van de basiskustlijn heeft
plaatsgevonden. De vooroeversup-
pletie die in de zomer van 2005
werd uitgevoerd, is volgens RWS
niet voldoende voor het volledig
herstellen van de kustlijn. Vandaar
dat wordt voorgesteld om volgend
jaar nog eens een miljoen kubieke
meter zand op te spuiten in het
kustvak tussen de strandpalen 14
en 17.
De burgemeester heeft dit jaar
namens het gemeentebestuur bij
RWS op actie aangedrongen, omdat
het strand bij paal 15 zo smal werd,
dat er nauwelijks ruimte was voor
hulpverleningsvoertuigen. RWS
heeft ook laten weten dat bij De
Koog minder zand hoeft te worden
opgespoten dan verwacht. Er staat
nu 1 Vz miljoen kubieke meter op de
planning in plaats van 4 miljoen.
'Wanneer straks een bad-hotel aan
de Koog zal worden geopend',
schrijft de Texelsche Courant op
zondag 10 maart 1907, 'mag ver
wacht worden dat daarheen zich
niet alleen badgasten getrokken
zullen gevoelen, doch ook ande
ren dat gedeelte van ons eiland
gaarne eens zullen willen bezoeken.
Doch hoe zullen ze er heenkomen?
Meer nog dan het vorig jaar zal
dan behoefte worden gevoeld aan
een niet te duur middel van ver
voer daar henen.' De toenemende
behoefte werd al in de zomer van
1906 merkbaar, schrijft de redactie.
'Het bezoek, door vreemdelingen in
den vorigen zomer aan het eiland
gebracht, was dan ook niet onbe-
teekenend en het staat te voorzien
bij de reislust welke meer en meer
in het volk levendig wordt, dat het
bezoek van vreemdelingen voortdu
rend zal toenemen.' Het toenemend
bezoek was niet alleen een gevolg
van het nieuwe badhotel, maar ook
van een groeiende belangstelling
voor het eiland. 'Texel begint voort
durend meer in naam te komen',
schrijft de Texelsche Courant. 'De
nieuwsaandragers aan dag- en
weekbladen weten de een al meer
dan den ander, aandoenlijk veel van
het eiland te vertellen; verschillende
tijdschriften wijden opstellen (som
mige geïllustreerd) aan het plekje
dat velen zoo lief is.'
Het redactioneel commentaar was
een reactie op een brief van een
oud-Texelaar ('thans in Indië') die
zich onder het kopje Begint 't geen
tijd te worden afvraagt hoe het zit
met de plannen voor het open
baar vervoer en publiek transport.
'Rijdt de zooveel besproken tram nu
nog niet? De Texelaars mogen zich
daarmee wel wat haasten, anders
is een dergelijk vervoermiddel ook
al weer uit den tijd. Ze moesten
maar meteen een automobieldienst
openen, dan waren ze een beetje
op de hoogte van hun tijd'. Aldus de
briefschrijver uit Indië.
Het plan voor een tram over het
eiland was juist een beetje aan
het inzakken. De krant beschrijft
in de editie van zondag 24 febru
ari 1907 een bezoeker die 'eenige
dagen na de concessieverleening
UIT 118 JAAR TEXELSE COURANT
voor eene Aërogeengasfabriek' het
kantoor bezocht om hulde te bren
gen aan de mannen die 'met den
heer van der Zee aan het hoofd'
het probleem van de openbare ver
lichting in zo korte tijd wisten op
te lossen. (Op 19 november 2006
werd voor het eerst over een gasfa
briek geschreven, de kwestie kwam
op 27 december aan de orde in
de gemeenteraad en de concessie
werd op 31 januari verleend.) De
niet met name genoemde bezoe
ker zou graag zien dat dezelfde
mensen zich zouden buigen over
andere belangrijke kwesties. '1e.
eene betere en snellere verbinding
te verkrijgen vanaf den Helder tot
Texel; 2e. verbeterde Haven; 3e. een
stoomtramverbinding van Oost naar
West, minstens tot aan de Koog;
4e. een naar de eischen des tjjds en
degelijk te exploiteeren bad-hotel.
Dat laatst heeft volgens de redactie
overigen de minste prioriteit. 'Een
badhotel', schrijft zij, 'zou voor het
oogenblik, nu daarin alreeds door
den heer Flens zal worden voorzien,
niet het eerst aan de orde behoeven
te komen; - mogelijk later, wanneer
tengevolge van goedkoop en vlug
vervoer de stroom van toeristen en
reizigers zich een weg zou banen
naar de Koog, waardoor behoefte
zou blijken te zijn aan meerdere
gelegenheid voor huisvesting.' Maar
verder geeft de redactie de bezoe
ker gelijk. 'De sombere afloop van
de tramconcessie-geschiedenis,
waarmede we jarenlang werden
gepaaid, doch waarmede ook een
kostbare tijd verloren is gegaan,
rechtvaardigt zeker de door hem
uitgesproken wensch.'
Met de 'sombere afloop van de
tramconcessie-geschiedenis' in het
achterhoofd, bloeien nieuwe ideeën
voor openbaar vervoer op. D.W
Coninck Westenberg houdt in een
ingezonden brief in de editie van
donderdag 24 januari 1907 een
warm pleidooi voor de komst van
'motor-omnibussen'. 'Zoowel in het
binnen als in het buitenland ku draf
we daarover berichten in de
bladen lezen, komen ons g« 1 .V;
te ontwerpen met afbeeldi pres
in handen, hooren wij van m 1 Zijr
omnibussen gewagen - en
wonder, want wanneer ze 33 enig'
gestelde eischen voldoen, is i
Gemeente in staat ze aan tea 'kwa
fen, kunnen alle beharde "en
met die voertuigen voor pers)eer
en goederen worden bereden, «n e
nen zij de stoomtrams metvW *hét
vervangen omdat onteigening net
gronden onnoodig is, voord» kwj
liggers, spoorstaven, kosten
aanleg, stations en waterman
geen gelden behoeven te «JVe
uitgegeven, het rollend mat)
oneindig goedkooper is en de1
ten van bewerking en gebruik)
als de slijting, in vergelijking he
een stoomtram gering zijn.' In ®"ig
punten geeft de krant de briefs
ver gelijk. In de editie van 31
ari wordt uitgebreid op de kv v<
ingegaan, maar er is één pun staa
zorgen baart. 'Of een motoif ft ver
bus nu het gewenschte verin "oor
middel voor ons eiland za'
Die bussen op zichzelve zeker
doch een meer gewichtiger* &ijk
is het of onze wegen voor het
keer met zulke voertuigen ges Bij
zullen wezen. Met het oo Wen.
hetgeen de toekomst belooft,
de oprichting van een bad-ho'f rPun
de Koog, zoomede de beha even
van vele wegen, zou een sneiier nech
keermiddel over geheel Texeljepe
geen overdaad zijn.' ^9°*
'nzet
Maar de feiten werden ingö B,
door de tijd. Had de briefstf tert t
uit Indië het immers niet ov? -fen.
automobieldienst? Ook de rel ün uit
ziet daarin mogelijkheden.erP
vervoermiddel waarvan het g» 1 de i
in den tegenwoordigen tijd1 ®9e rr
algemeen wordt al ziet het «top
angstwekkend uit; - men n») ^ee
aan gewennen, en wij zullem schi
den duur ook hier niet van
blijven.'
hei
kt
de
V0
óeee
ste
Ene