1Aanblik slachtoffer nog op het netvlies' SBB: chopperen en mieren gaan samen TEXELSE COURANT Texelse brandweerman actief bij blussen inferno Schiphol Druk werk aan diverse wege Discussie over openbaar vervoer in 19 JSjchtQÏstuk VRIJDAG 4 NOVEMBER 2005 'Bij het eerste slachtoffer dat ik er uit zag komen, besefte ik de ernst van deze brand al. Dan ga je razendsnel bij jezelf na, zit ik goed in mijn vel en kan ik dit aan. Gelukkig was dat zo. Er ging een soort knop om en vanaf dat moment telde er maar één ding: hoe kunnen we zoveel mogelijk slachtoffers naar buiten krijgen.' Texelaar Martijn Eelman was betrokken bij de bestrijding van de uitslaande brand in het cellencomplex van Schiphol. Bij dat inferno kwamen elf mensen om het leven en raakten vijftien andere gedetineerden gewond. de woonkamer van de Hoofddorpse kazerne. Kort na middernacht komt er bij de eenheid op Schiphol, dat onder de verantwoordelijkheid van korps Hoofddorp valt, een brand melding binnen vanuit het cellen complex. In dat complex zitten voornamelijk bolletjesslikkers, ille galen en mensen die aan de grens zijn geweigerd. Op het moment dat de brand uitbreekt, zijn er tientallen mensen, hoofdzakelijk gedetineer den, in het gebouw aanwezig. Al snel blijkt de ernst van de melding en volgt een upgrade naar grote brand, wat inhoudt dat alle korpsen in de nabije omgeving, dus ook de er was paniek onder de gedetineer den die zich op de naastgelegen luchtplaats bevonden. Niemand van ons had ooit zoiets meegemaakt. We wisten toen al dat er slachtoffers zouden vallen.' Tralies De eerste actie van Eelman en zijn collega is het doorknippen van tra lies voor een raam waarachter zich iemand bevindt. Daarna wordt dui delijk dat er meer hulp nodig is bij het redden van slachtoffers uit de vlammenzee en dus worden Eel man en zijn collega toegevoegd aan een andere eenheid die zich daarop richt. 'De eerste prioriteit was niet het blussen van de brand, maar het redden van mensen. Dus zijn wij gaan omhangen (het omdoen van flessen met perslucht, red.) en heb ben we collega's afgelost die niet meer konden. Met gerichte infor- Martijn Eelman vertelt over zijn ervaringen aan commandant Dick Jongeneel. Eelman werkt sinds 1998 bij het brandweerkorps Hoofddorp/Haar lemmermeer. Tijdens de 24-uurs diensten die hij daar draait, is hij onder andere actief als duiker, bevelvoerder en chauffeur binnen het korps. Daarnaast is hij sinds 1995 betrokken bij de Texelse vrij willige brandweer, waar hij de func ties van ploegchef, instructeur en bevelvoerder bekleedt. In de bewuste nacht van woensdag 26 op donderdag 27 oktober had Eelman dienst en bevond hij zich in vrijwillige korpsen, uitrukken. Bin nen korte tijd zijn er 26 voertuigen en zo'n honderd brandweermensen ter plaatse. Eelman: 'Ik was op dat moment chauffeur van een hulp verleningsvoertuig en moest samen met mijn collega ondersteuning verlenen aan de bluseenheid. Je krijgt opdrachten van de officier van dienst, maar in zo'n situatie speel je vooral in op wat je waarneemt. Toen we aankwamen was de eer ste indruk wat een klap. Het was een georganiseerde chaos. Er was sprake van een uitslaande brand en matie zijn wij naar binnen gegaan op zoek naar slachtoffers.' Halver wege het gebouw waar in een van de cellen de brand uitbrak, wordt een waterscherm aangelegd om te voorkomen dat het vuur het gehele pand verzwelgt en om de brand weerlieden een vluchtweg te bie den. Diverse slachtoffers bevinden zich echter achter dat scherm. 'In zo'n complexe situatie ga je uit van je eigen veiligheid. Je moet te allen tijde een vluchtweg hebben en geen risico nemen.' Het aantal mensen dat zich in het pand bevindt, is bekend, hun exacte locatie niet. Van verschillende kanten dringen brand weerlieden het pand binnen om slachtoffers te zoeken en te bergen. 'Het viel met mee om de mensen meteen te vinden. Die zijn volle dig gedesoriënteerd en verstoppen zich. De paniek is groot in zo'n situ atie.' Uiteindelijk brengen Eelman en zijn directe collega vier lichamen naar buiten. Een van de slachtoffers is zwaar gewond, de andere drie hebben het vuur niet overleefd. Het sein brand meester volgt rond drie uur 's nachts en alle slachtoffers zijn door de brandweer uit het pand gehaald. In de vleugel, die 24 twee persoonscellen telde, zaten in totaal 43 gedetineerden. Elf overleefden de brand niet en vijf tien raakten zwaar gewond. Eelman wordt rond vijf uur afgelost en keert terug naar de kazerne. Daar wordt vooral gepraat. 'Je moet je verhaal kwijt. Het is erg belangrijk dat je er over kunt praten. Er was meteen een BOT-team (Bedrijfs Opvang Team, red.) aanwezig, maar je praat toch het meest met je collega's, want je hebt allemaal hetzelfde meege maakt.' Hoewel het een ingrijpende ervaring voor Eelman was, draagt hij de beelden niet met zich mee. 'De aanblik van één slachtoffer staat op mijn netvlies gegrift. Die man was goed herkenbaar en een derge lijk beeld maakt indruk. De rest heb ik van me af kunnen zetten.' Leerproces Ook bij de Texelse brandweercom mandant Dick Jongeneel vindt Eel man een luisterend oor. Zelf was Jongeneel dertien jaar lang in een vergelijkbare functie werkzaam. Ook hij maakte ernstige branden mee en werd in die jaren geconfronteerd met zwaargewonde en dodelijke slacht offers. 'Het blijft je leven lang bij je, maar je geeft het een plek zodat het je niet belemmerd in je dagelijkse doen en laten', aldus Jongeneel. Hij wil de ervaringen van Eelman delen met de rest van het Texelse korps. Via een presentatie wordt de Schip- hol-brand in kaart gebracht en wor den de ervaringen gedeelt met de overige brandweerlieden. 'Ik zie dat als een voorbereiding op de nazorg. We oefenen heel realistisch, maar sommige dingen kun je gewoon niet oefenen. Je kunt je mensen moei lijk op zulke inferno's voorbereiden. Door Martijns verhaal weten ze ten minste wat ze te wachten staan bij zulke drama's, want we hebben hier weliswaar geen groot cellencom plex, maar wel grote toeristische complexen waar veel slachtoffers kunnen vallen.' Tekst en foto Louise van der Sluis Chopperen, waarbij een deel van de planten en de humuslaag wordt verwijderd, is een goede methode om vegetaties in droge en vochtige duinvalleien te ver jongen, waarbij een soortrijke vegetatie onstaat. Bij deze maat regel blijft een behoorlijk aantal mierennesten gespaard. Dat blijkt uit onderzoek dat op verzoek van Staatsbosbeheer is gedaan. Peter Boer en Jinze Noordijk deden onderzoek in relatief kleine gebiedjes in de Westerduinen, bij Jan Ayeslag, bij De Mient en in de Bollenkamer die vanaf 1996 zijn gechopperd en verge leken hun bevindingen met gebied- buntgrasmieren werden alleen in de gechopperde delen aangetroffen. Het zijn soorten waarvan het nest steeds door de zon moet worden beschenen. De zandsteekmier werd in beide soor ten gebieden aangetroffen, evenals de gewone steekmier. De grauwe ren- mier was op de niet-bewerkte delen in hogere dichtheden aanwezig dan in de gechopperde delen. Het is vrij wel zeker dat door het chopperen de nesten van deze soort verdwij nen. In gebieden die nog maar kort geleden waren gechopperd. kwam deze soort niet voor. De bossteekmier kwam overal voor. Van begrazing door schapen kan worden gezegd dat dit de verscheidenheid van de vegetatie Onderzoeker Peter Boer bekijkt gevangen jes die met zijn bewerkt. In de niet bewerkte (referentie)gebieden werden ruim dubbel zoveel bodemkruipers aangetroffen als in de gechopperde terreinen, het aantal mieren was twee maal zo hoog en het aantal kevers dne keer zo hoog. Het aantal pissebedden was in niet-bewerkte gebieden zelfs dertien keer zo hoog, met als ver klaring dat deze dieren een voorkeur hebben voor vocht en licht mijden. Wat betref soortnjkheid, overtroffen de gechopperde gebieden de met- gechopperde terreinen, wat vooral is terug te voeren op de aantallen mie ren en kevers. De verklaring wordt gezocht in de hogere temperatuur en drogere omgeving in het gechop perde terrein. Zwarte zaadmieren en vergroot, wat vermoedelijk een posi tief effect op de bodemfauna heeft. In z'n algemeentheid luidt de conclu sie dat chopperen tot een geringere plantaardige biomassa leidt, waar door de hoeveelheid dieren afneemt. Door het verdwijnen van de monotone vegetatie van kraaiheide, waarbij een mozaïek ontstaat van buntgras, zand zegge, heide, mos, korstmos, etc. groeit de soortrijkheid. Deze biodiver siteit neemt toe naarmate het langer geleden is dat het terrein is gechop perd. Bepaalde soorten vestigen zich eerder dan anderen. Oppervlakkige mierennesten keren pas na lange tijd terug. Als voordeel boven het plaggen wordt genoemd dat een deel van de mierennesten gespaard blijft. Tennistoernooi De Cocksdorp Tennisjeugd van het hele eiland deed in de herfstvakantie mee aan het open recreatietoernooi op de velden van Heri Hodie in De Cocksdorp. Mede door het zeer zachte herfstweer waren er steeds veel toeschouwers, die hebben kunnen genieten van bij vlagen zeer sterk tennisspel. Het toernooi werd gewonnen door Jesper List en Naomi van Boven. Het eerste weekend werden enkel wedstrijden gespeeld voor tennis sers in de lagere school-leeftijd. Negen jongens speelden een plaat singsronde, een winnaars- en een verliezerspoule. De verliezerspoule werd gewonnen door Geert Jan van der Star, die won van Norbert Boon. De winnaarspoule leverde een spannende wedstrijd op tus sen Jesper List en Matthijs Duin, waarbij de laatste de eer moest geven aan de eerste. Bij de meisjes waren er geen deelnemers van bui ten De Cocksdorp, zodat het een Heri Hodie-onderonsje werd. Eerste werd Naomi van Boven, tweede Eli- se Klaassen. Omdat op twee banen geen heel toernooi kan worden gespeeld, werden voor de oude re jeugd alleen dubbelwedstrijden Snelle tijden van Sverre Eschweiler Sverre Eschweiler uit Den Burg heeft zondag bij zwemwedstrij den in Amsterdam twee persoon lijke records verbeterd. Op de 100 meter vrije slag zwom hij een tijd van 1.03.96 minuten, goed voor de achttiende plaats. De 100 meter vlinderslag voltooide hij in 1.19.96, waarmee hij tweeëntwin tigste werd. Daarnaast kwam hij uit op de 100 meter rugslag. Op deze afstand werd hij achttiende in 1.16.83. Aan de jeugd- en junioren wedstrijden, georganiseerd door De Dolfijn, deden 55 verenigingen uit heel Nederland mee. De 12-jarige Texelaar vertegenwoordigde zwem vereniging Hoorn-Aurik. In elke leef tijdscategorie waren 60 zwemmers uitgenodigd, op elk onderdeel kwa men ongeveer 160 deelnemers aan de start. Waterballet De heftige buien van de afgelo pen dagen zijn niet overal zonder gevolgen gebleven. Een akker langs de Westerweg leed zichtbaar onder het hemelwater, met onder meer als gevolg dat een zwerm meeuwen zich boven de waterpartijen ophield en er neerstraak zodra de fotograaf zijn hielen had gelicht. Het plas- drasmilieu was duidelijk niet naar de zin van de betreffende landbouwer, die met greppels vergeefs een eind aan de wateroverlast had proberen temaken. (Fofo Gerard Timmerman) Amnesty zoekt collectanten Amnesty International zoekt mensen die mee willen werken aan de in febru ari te houden landelijke collecte. De mensenrechtenorganisatie ontvangt geen steun van overheid of bedrijfs leven en is volledig afhankelijk van gif ten. De collecte wordt eens in de drie jaar gehouden, vorig jaar werd in 373 gemeenten ruim €947.000,- opge haald. Meer dan 15.000 collectanten gaan van 12 tot en met 18 februari de straat op om in hun buurt of wijk geld in te zamelen om het werk van Amne sty mogelijk te maken. De organisatie streeft de naleving van de rechten van de mens na, zoals het recht op leven, het recht niette worden gemarteld, het recht op vrijheid van geweten en van meningsuiting en het recht niet te wor den gediscrimineerd. Mensen die aan de collecte willen meewerken, kunnen zich aanmelden via het hoofdkan toor in Amsterdam (tel. 020-6264436), of bij Marjan Kreuk, collectepromo tor Noord-Holland (tel. 06-49423561). Aanmelden kan ook via website www. amnesty.nl. Diverse straten en wegen op het eiland worden de komende weken tijdelijk afgesloten wegens werk zaamheden. Het betreft zowel onderhoud van de weg zelf als werk aan het riool. Vooral in de Dennen wordt veel werk verzet. Staatsbosbeheer laat vanaf volgen de week een deel van de Ploege- landerweg en Monnikenweg in de Dennen herbestraten en de Rand weg opnieuw asfalteren. Het betreft de Monnikenweg tussen het Ger- ritslanderdijkje en het kruispunt met de Ploegelanderweg. De Ploege- landerweg wordt herbestraat vanaf dit kruispunt tot de Randweg. Voor het herbestraten is gekozen omdat deze ook veel door fietsers gebruik te drukke wegen nogal wat slechte plekken vertonen en er regelma tig wateroverlast is. Het werk kan worden betaald dankzij een voor deeltje bij de landelijke reorgani satie van Staatsbosbeheer, waar door onverwacht geld beschikbaar is gekomen. Zoals afgesproken in de discussie over de recreatieve infrastructuur in het nationaal park worden de wegen fietsvriendelij- ker ingericht. Langs wegen waar geen aparte fietspaden zijn, komen fietsstroken. Visueel wordt de rij weg voor auto's op deze manier versmald. Automobilisten kunnen aan het wegdek zien dat zij uit beide richtingen fietsers kunnen verwachten. Tijdens de discussie avond bleken insprekers bezorgd dat de wegen een stedelijke uitstra ling zouden krijgen. De onderbroken streep die de fietsstrook van de rest van de weg scheidt, wordt daarom in een grijze steen uitgevoerd. Juist witte belijning op straten geef! gevoel in de bebouwde kom te; aldus Staatsbosbeheer. Met de* ze voor alleen een grijze lijn wok bovendien de aanwezige stras nen optimaal hergebruikt. Allee* het gedeelte van de Monniken ten westen van het kruispunt ka geen fietsstroken. Het kruispurt wordt verhoogd om het overzc 1 lijker en veiliger te maken. Als eerste wordt de Monniken aangepakt, daarna de Randi adal en als laatste de Ploegelanden en het kruispunt Ploegelandei f Monnikenweg. Deze wegen zijn icce woensdag 9 respectievelijk ma dag 14 tot vrijdag 25 noven dok afgesloten. Het werk wordt li 9e9' voerd door De Vries en Van del ncei De bedoeling is dat het voer odu kerst klaar is. In Den Hoornf I onderhoud aan het riool plaats nou gevoerd door Westerlaken. Heti wa om een klein deel van de Moki i toe voor de huizen met de num de\ 3 en 5 (afgesloten van 14 ta jzer november), en de Naalrand tui Klif en de Mokweg (afgesloten kiei 14 november tot 23 decemi "Og Ook in de Waalderstraat, Spint "tip en Maricoweg in Den Burg w mpa gewerkt aan de riolering. Aam Cz; hier is Tatenhove. Ten behoeve f fo de werkzaamheden wordt deW c derstraat tussen de Bernhart ihro en de Maricóweg afgesloten frsi 7 november tot 25 novemta n We het fietspad langs de Waaldert en t tussen Maricoweg en Spinbaar 1 in 21 tot 30 november. Tot slot dekt ook de Kotterstraat in Ooste nou. op de schop. Een deel krijgt me 'C; bestrating. Dit werk is in hander *eu; Westerlaken. gehouden. Met name de mix-poule was daarbij goed bezet. Er werden enkele fraaie wedstrijden gespeeld. Uiteindelijk werd het duo Martijn van der Linde en Suzan van der Beek afgetekend winnaar. Tweede werden Robin van der Heide en Fenna Boon. Bij de jongensdubbels waren er tot het laatst drie koppels die eerste konden worden. Pas na het tellen van de sets bleek dat Jesper List en Mels Daalder tekort kwamen. Eerste werden Remco Boon en Pieter Hooijschuur, die hun laatste wedstrijd in een tie-break van de spelers uit Den Burg verlo ren. Martijn van der Linde en Ste fan Hooijschuur werden tweede. Bij de meisjes dubbels wonnen Fenna Boon en Juul van der Steeg met duidelijke verschillen van de andere koppels. Suzan van der Beek en Demi Kuiper moesten genoegen nemen met een tweede plaats. Strandsuppletie voor paal 15 Het strand bij paal 15 (Westerslag) wordt volgend jaar waarschijnlijk opgehoogd. Rijkswaterstaat heeft alsnog een suppletie opgenomen in het ontwerpprogramma voor het komende jaar. Een definitief besluit hierover wordt in decem ber genomen. Metingen hebben aangetoond dat rond paal 15 een forse overschrij ding van de basiskustlijn heeft plaatsgevonden. De vooroeversup- pletie die in de zomer van 2005 werd uitgevoerd, is volgens RWS niet voldoende voor het volledig herstellen van de kustlijn. Vandaar dat wordt voorgesteld om volgend jaar nog eens een miljoen kubieke meter zand op te spuiten in het kustvak tussen de strandpalen 14 en 17. De burgemeester heeft dit jaar namens het gemeentebestuur bij RWS op actie aangedrongen, omdat het strand bij paal 15 zo smal werd, dat er nauwelijks ruimte was voor hulpverleningsvoertuigen. RWS heeft ook laten weten dat bij De Koog minder zand hoeft te worden opgespoten dan verwacht. Er staat nu 1 Vz miljoen kubieke meter op de planning in plaats van 4 miljoen. 'Wanneer straks een bad-hotel aan de Koog zal worden geopend', schrijft de Texelsche Courant op zondag 10 maart 1907, 'mag ver wacht worden dat daarheen zich niet alleen badgasten getrokken zullen gevoelen, doch ook ande ren dat gedeelte van ons eiland gaarne eens zullen willen bezoeken. Doch hoe zullen ze er heenkomen? Meer nog dan het vorig jaar zal dan behoefte worden gevoeld aan een niet te duur middel van ver voer daar henen.' De toenemende behoefte werd al in de zomer van 1906 merkbaar, schrijft de redactie. 'Het bezoek, door vreemdelingen in den vorigen zomer aan het eiland gebracht, was dan ook niet onbe- teekenend en het staat te voorzien bij de reislust welke meer en meer in het volk levendig wordt, dat het bezoek van vreemdelingen voortdu rend zal toenemen.' Het toenemend bezoek was niet alleen een gevolg van het nieuwe badhotel, maar ook van een groeiende belangstelling voor het eiland. 'Texel begint voort durend meer in naam te komen', schrijft de Texelsche Courant. 'De nieuwsaandragers aan dag- en weekbladen weten de een al meer dan den ander, aandoenlijk veel van het eiland te vertellen; verschillende tijdschriften wijden opstellen (som mige geïllustreerd) aan het plekje dat velen zoo lief is.' Het redactioneel commentaar was een reactie op een brief van een oud-Texelaar ('thans in Indië') die zich onder het kopje Begint 't geen tijd te worden afvraagt hoe het zit met de plannen voor het open baar vervoer en publiek transport. 'Rijdt de zooveel besproken tram nu nog niet? De Texelaars mogen zich daarmee wel wat haasten, anders is een dergelijk vervoermiddel ook al weer uit den tijd. Ze moesten maar meteen een automobieldienst openen, dan waren ze een beetje op de hoogte van hun tijd'. Aldus de briefschrijver uit Indië. Het plan voor een tram over het eiland was juist een beetje aan het inzakken. De krant beschrijft in de editie van zondag 24 febru ari 1907 een bezoeker die 'eenige dagen na de concessieverleening UIT 118 JAAR TEXELSE COURANT voor eene Aërogeengasfabriek' het kantoor bezocht om hulde te bren gen aan de mannen die 'met den heer van der Zee aan het hoofd' het probleem van de openbare ver lichting in zo korte tijd wisten op te lossen. (Op 19 november 2006 werd voor het eerst over een gasfa briek geschreven, de kwestie kwam op 27 december aan de orde in de gemeenteraad en de concessie werd op 31 januari verleend.) De niet met name genoemde bezoe ker zou graag zien dat dezelfde mensen zich zouden buigen over andere belangrijke kwesties. '1e. eene betere en snellere verbinding te verkrijgen vanaf den Helder tot Texel; 2e. verbeterde Haven; 3e. een stoomtramverbinding van Oost naar West, minstens tot aan de Koog; 4e. een naar de eischen des tjjds en degelijk te exploiteeren bad-hotel. Dat laatst heeft volgens de redactie overigen de minste prioriteit. 'Een badhotel', schrijft zij, 'zou voor het oogenblik, nu daarin alreeds door den heer Flens zal worden voorzien, niet het eerst aan de orde behoeven te komen; - mogelijk later, wanneer tengevolge van goedkoop en vlug vervoer de stroom van toeristen en reizigers zich een weg zou banen naar de Koog, waardoor behoefte zou blijken te zijn aan meerdere gelegenheid voor huisvesting.' Maar verder geeft de redactie de bezoe ker gelijk. 'De sombere afloop van de tramconcessie-geschiedenis, waarmede we jarenlang werden gepaaid, doch waarmede ook een kostbare tijd verloren is gegaan, rechtvaardigt zeker de door hem uitgesproken wensch.' Met de 'sombere afloop van de tramconcessie-geschiedenis' in het achterhoofd, bloeien nieuwe ideeën voor openbaar vervoer op. D.W Coninck Westenberg houdt in een ingezonden brief in de editie van donderdag 24 januari 1907 een warm pleidooi voor de komst van 'motor-omnibussen'. 'Zoowel in het binnen als in het buitenland ku draf we daarover berichten in de bladen lezen, komen ons g« 1 .V; te ontwerpen met afbeeldi pres in handen, hooren wij van m 1 Zijr omnibussen gewagen - en wonder, want wanneer ze 33 enig' gestelde eischen voldoen, is i Gemeente in staat ze aan tea 'kwa fen, kunnen alle beharde "en met die voertuigen voor pers)eer en goederen worden bereden, «n e nen zij de stoomtrams metvW *hét vervangen omdat onteigening net gronden onnoodig is, voord» kwj liggers, spoorstaven, kosten aanleg, stations en waterman geen gelden behoeven te «JVe uitgegeven, het rollend mat) oneindig goedkooper is en de1 ten van bewerking en gebruik) als de slijting, in vergelijking he een stoomtram gering zijn.' In ®"ig punten geeft de krant de briefs ver gelijk. In de editie van 31 ari wordt uitgebreid op de kv v< ingegaan, maar er is één pun staa zorgen baart. 'Of een motoif ft ver bus nu het gewenschte verin "oor middel voor ons eiland za' Die bussen op zichzelve zeker doch een meer gewichtiger* &ijk is het of onze wegen voor het keer met zulke voertuigen ges Bij zullen wezen. Met het oo Wen. hetgeen de toekomst belooft, de oprichting van een bad-ho'f rPun de Koog, zoomede de beha even van vele wegen, zou een sneiier nech keermiddel over geheel Texeljepe geen overdaad zijn.' ^9°* 'nzet Maar de feiten werden ingö B, door de tijd. Had de briefstf tert t uit Indië het immers niet ov? -fen. automobieldienst? Ook de rel ün uit ziet daarin mogelijkheden.erP vervoermiddel waarvan het g» 1 de i in den tegenwoordigen tijd1 ®9e rr algemeen wordt al ziet het «top angstwekkend uit; - men n») ^ee aan gewennen, en wij zullem schi den duur ook hier niet van blijven.' hei kt de V0 óeee ste Ene

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 6