'Slagkracht neemt aanzienlijk toe' Cadeau-abonnement LR TEXELSE COURANT Pharos-directeur Mart Spreeuw: TEXELSEWCOURANT TE HUUR OP TEXEL Officiële berichten M Vi VRIJDAG 25 NOVEMBER 2005 Vergadering Texel'94 Leden, ouders van jeugdleden en donateurs van Texel'94 komen maandag 28 november in de eigen kantine bijeen voor de najaarsver gadering. Op de agenda staan de jaarverslagen van secretaris en penningmeester. Daarnaast wordt onder meer gesproken over de mogelijke aanleg van een vierde (kunstgras)veld en de vraag of het uitstel van de bouw van het nieuwe gemeentehuis betekent dat Texel'94 Schrama nieuwe voorzitter CDA Carla Schrama uit Den Burg is sinds kort de nieuwe voorzitter van het CDA op Texel. Zij is de opvolgster van oud-voorzitter Jaap Hin. Ook Ewald Witte uit Oosterend is nieuw in het CDA-bestuur. Schrama kwam de afgelopen raadsperiode bij de steunfractie van de christendemo- langer kan trainen op het oude veld. De vergadering begint om 20.00 uur. craten via haar werk bij Radio Texel. 'Daar presenteer ik de raads- en commissievergadering en daarvoor las ik altijd de stukken van de ver gaderingen. Omdat ik ze las, werd ik gevraagd in de steunfractie plaats te nemen en daarna ben ik gevraagd of ik in het bestuur wilde komen.' Schrama stond vier jaar geleden nog op de lijst van GroenLinks, maar zegde kort na de verkiezingen uit onvrede over het landelijk beleid van GroenLinks haar lidmaatschap op. De andere bestuursleden van het CDA zijn Anja van der Heide, Kick Smit en Axel Lap. Afrikaanse foto's en Wereldwinkel in Tusse de Banke De Afrikaanse sfeer wordt versterkt door de producten van de Wereld winkel die voor een groot deel door kunstenaars en ambachtslieden uit de Derde Wereld zijn gemaakt. Opzet is dat de opbrengst zoveel mogelijk bij de productenten terechtkomt. De tentoonstelling duurt tot en met dinsdag 6 december. Licht op Afrika is de naam van de tentoonstelling met foto's van Sytske en Adriaan Dijksen die vanmiddag in Tusse de Banke is geopend. Ze maakten de opna mes tijdens hun verblijf in Ethio pië, Gambia, Namibië en Oeganda. De expositie wordt gecombineerd met de verkoop van kunst, speel goed en andere voorwerpen door de Wereldwinkel. De landen die de Dijksens bezoch ten staan bij velen bekend als plaat sen waar ellende en hongersnood het beeld bepalen. 'De foto's laten zien dat dat beeld eenzijdig is. Er is ook prachtige natuur en er zijn ook blije, mooie mensen', vertelt Sytske Dijksen die met haar man meer dere keren een bezoek bracht aan de destijds in Ethiopië woonach tige Lie.uwe en Louise Dijksen. Ze maakten menig reis door Afrika. 'Die schoonheid willen we graag over brengen. En we vinden het belang rijk om de armoede te bestrijden. We zouden deze expositie daarom nooit zonder de Wereldwinkel kun nen houden.' Dat kwam mooi uit, vertelt Hans Cadée van de Wereld winkel, waarvan de verkoop in de kunstexpositieruimte vorig jaar op verzet stuitte. 'Nu vullen we elkaar aan.' Van Adriaan en Sytske Dijksen was al bekend dat ze goed kunnen fotograferen, met de aandoenlijke sfeerbeelden van Afrikaanse kinde ren, tropische landschappen, vogels, rivieren en andere taferelen zijn ze er in geslaagd de schoonheid van dit tropische continent in beeld te brengen. Bij een bezoek loont het de moeite om de foto's te bekijken met in de hand de brochure, waarin het verhaal bij de foto wordt verteeld. De foto's zijn te koop, maar niet om er aan te verdienen. 'Als we uit de kos ten zijn, gaat het restant naar onze studiedochter in Ethiopië. Het is een meisje dat polio heeft gehad en dat dolgraag verpleegster wil worden. Haar moeder kan dat niet betalen, daarom doen wij dat.' Om de kosten van de expositie laag te houden, stelde de firma Graaf uit De Burg de lijsten gratis beschikbaar. De combinatie van Afrikaanse foto's en kunst- en andere producten uit de Derde Wereld zorgt voor een tropische sfeer in Tusse de Banke. (Foto Gerant rmmeman) 'Met hetzelfde geld méér doen.' Dat zegt Mart Spreeuw, (inte- rim-)directeur van de Brede Wel- zijnsstichting (BWS) Pharos. Hij is ervan overtuigd dat bundeling van de Texelse welzijnsorganisa ties belangrijke voordelen ople vert. 'In een grotere organisatie ben je in staat een grotere profes sionaliteit te ontwikkelen.' Wat was de reden voor de oprich ting van de Brede Welzijnsstichting en welk voordeel hebben de orga nisaties, die wellicht hun zelfstan digheid verliezen, bij het opgaan in Pharos? Spreeuw: 'Er waren diverse rede nen: de komst van de Wet Maat schappelijke Ondersteuning (WMO) waardoor taken op gebied van zorg, wonen en welzijn bij gemeente wor den neergelegd, het scheiden van beheer en uitvoering van zorgtaken en het tegengaan van versnippe ring van de welzijnsorganisaties. De opzet van het huidige welzijnsbe leid stamt nog uit de jaren tachtig en moet naar een nieuw model toegroeien. Ik vind het grote klasse van de gemeente dat deze stap is genomen. Bij bundeling van organi saties zijn belangrijke voordelen te halen. Een direct samenspel, goed op elkaar afgestemde beleidsac- tiviteiten. Korte lijnen en dus snel kunnen inspelen op veranderingen. Efficiënter werken, want elke orga nisatie heeft nu eigen overhead. Alle accountantskosten opgeteld een behoorlijk bedrag, net als admini stratiekosten en bijvoorbeeld de lid maatschappen van ondernemersor ganisaties. Dus meer resultaat met hetzelfde geld. Er kan professioneler worden gewerkt. Op het gebied van aansturing en beheer gelden zware eisen voor uitvoeringstaken. Nu zijn bestaande organisaties marginaal ingevuld. Directies die tevens de uitvoeringstaak onder hun beheer hebben. Ze zijn meer op de inhoud gericht dan op management en beleidsontwikkeling. Hierdoor kun nen financiële risico's ontstaan. Door alle beschikbare know how te bundelen voorkom je energieverlies dat verband houdt met onderlinge concurrentie en belangenverschil- len. Het nastreven van één doel wordt veel makkelijker als je het onderbrengt bij één organisatie die zich kan focussen op de gestelde beleidsdoelen. Die zijn gesteld in de Structuurnota 2020. Dit is een algemene visie, die voor de deel sectoren, zoals jeugd- en jonge renwerk, welzijn en wonen, in de praktijk vorm moet worden gege ven. Pharos stelt dit beleid niet vast, maar heeft een signaalfunctie op basis van wat we in de praktijk op het eiland tegenkomen. Die kennis gebruiken we om aan de gemeente voorstellen te doen. Wij adviseren de gemeente om bepaalde acties te ondernemen. De raad moet dit uiteindelijk goedkeuren.' Maar een instantie als de Muziek- en Dansschool zit toch zelf het dichtst bij het vuur? Zij vangen de signalen op en kunnen - als dit het budget te boven gaat - toch zelf een aanvraag indienen bij de gemeente? Spreeuw: 'Uiteraard. Dit werkt de onderlinge tegenstellingen van belangen juist in de hand. Dit kost veel energie en kosten die niet in het belang zijn van de burgers. Dit kan anders. De BWS wil uit de bevol king Raden van Advies samen stellen. Ideaal is adviesraad van Texelaars die goed zijn ingevoerd in een bepaalde sector, een ver tegenwoordiging die voeling heeft en houdt met de bevolking. Bij de dorpssteunpunten zijn de dorps commissies bij uitstek de clubs die als adviesraad kunnen fungeren, voor de welzijnsactiviteiten van de SWOT kunnen dat het huidige bestuur zijn of ouderen die sterk hierbij betrokken zijn. Wat speelt er, welke ontwikkelingen zijn er en welke antwoorden zijn mogelijk? Zo kun je ook voor cultuureducatieve activiteiten een adviesraad forme ren. Gevraagd en ongevraagd bren gen deze raden advies uit aan BWS, die dit vertaalt in voorstellen aan gemeente. Want met de gemeente maken we jaarlijks nieuwe afspra ken over de activiteiten die moeten plaatsvinden.' Critici zien in de BWS en een belemmerende schakel tussen de gemeente en de welzijnsorgani saties, een bureaucratisch water hoofd. Spreeuw: 'Pharos is opge richt omdat de gemeente zich minder met uitvoering van taken wil bemoeien. De gemeente richt zich veel meer op het ontwikkelen van beleid. Voor de uitvoering wil men een krachtige sterke organisatie. De kracht van BWS is om voor de verschillende sectoren of bedrijfs onderdelen een daarop afgestemd beleid te voeren binnen een finan cieringskader. Een moderne vorm van bedrijfsvoering. Vrijheid binnen een eigen budget, mits dat binnen de financiële kaders en de doelstel ling blijft. Als je zoals nu voor paar honderd euro een subsidietraject in moet, kost dat veel tijd en energie van zowel de organisatie als het gemeentelijk apparaat. Dit wordt nu sterk teruggebracht. Binnen de BWS kun je direct kunt reageren op de actualiteit. Er hoeft geen gemeenteraad over te beslissen of een extra telefoonlijn moet worden aangeschaft of een medewerker vier uur taakuitbreiding krijgt. Dat wordt direct intern opgelost. Dat niet iedereen binnen de organisaties even enthousiast is, is te verwach ten. Veranderingen raken ook vaak mensen persoonlijk. Voor individuen brengt dit vaak spanningen met zich mee die ze liever vermijden. Men focust zich hierop in plaats van de kansen tot verbeteringen die binnen te halen zijn. Als je het benadert vanuit de doelstelling of het algemeen belang van Texelse bevolking, moet je naar de voor- en nadelen kijken. Die zijn er volop. Zowel op financieel, kwalitatief en organisatorische niveau zijn voorde len te halen die ruim opwegen tegen de negatieve aspecten die worden genoemd. Waar de gemeente een transpa rante organisatie is, geldt de Wet Openbaarheid van Bestuur niet voor een stichting, watdit tot een ondoorzichtige organisatie maakt. Deze krijgt van de gemeente wel de verantwoording over een grote zak geld die moet worden verdeeld onder de verschillende sectoren. Dit wekt wantrouwen. Spreeuw: 'Net als elke stichting heeft ook de BSW een verant woordingsplicht. Naast de subsi diebepalingen op dit gebied zijn er ook algemene bepalingen in de wet vastgelegd. Dus hoezo ondoor zichtig? De eindverantwoording voor de verslaglegging berust bij de Raad van Commissarissen, die ook de jaarlijkse beleidsplannen en de uitvoeringscontracten die met de gemeente worden afgesloten moet goedkeuren. De Raad van Bestuur (Mart Spreeuw, red.) voert het beleid van de RvC uit, brengt verslag uit en legt verantwoording af aan de RvC. De RvC legt door mid del van een jaarverslag (inhoudelijk en financieel) verantwoording af aan gemeenteraad. Terwijl er in de krant geen perso neelsadvertenties hebben gestaan, zijn er al verschillende mensen aan genomen. Op grond van welke kwa liteitscriteria worden medewerkers geselecteerd? Spreeuw: 'Net zoals elk ander bedrijf, hebben wij een beleid voor het aanstellen van mensen. We zoe ken naar de meest gekwalificeerde medewerkers. Daarbij maak je eerst gebruik van het eigen netwerk. Als dat niet lukt, dan pas wordt een advertentie geplaatst, want dat kost veel meer dan het gebruik maken van het eigen netwerk.' Een flinke eigen netwerk dus Spreeuw: 'Ja, en daar maak ik maxi maal gebruik van.' Via dat netwerk kwam ook Fia Joustra binnen. Nog niet lang gele den was ze doktersassistente en in februari werd ze gepresenteerd als coördinator van het peuterspeel- zaalwerk en de dorpssteunpunten, een taak met een grote verantwoor ding. Een bliksemcarrière. Spreeuw: 'Hoezo bliksemcarrière? In zo'n dokterspraktijk moet je over een uitstekende organisatievermogen beschikken en goed sociaal vaardig zijn. Lees verder op pagina 7 tvoi laats YMC ng V rijt Scht sati aat: ete -der he >rs. *el G ider< fur ',10. sunp een ear i g; profi zest ■k de i toe de Cjroen 2,'warLrJexeh in bel harL, UITGEVERIJ Langeveld de Rooy bv Spinbaan 6 1791 MC Den Burg Tel. 362600 Inschrijfformulieren met inschrijfvoorwaarden zijn verkrijgbaar bij de gemeente en de Stichting Wonen Texel. Dit formulier moet op de uiterste inleverdatum binnen zijn. De woningzoekende moet voldoen aan de criteria van de Huisvestingsverordening Texel 1994 voor het krijgen van een Huisvestingsvergunning. De woningen worden toegewezen Op registratiedatum. STICHTING WONEN TEXEL Verlengen: Voor de verlenging van uw inschrijving als woningzoekende moet u jaarlijks 7,- overmaken op rekeningnummer 36.25.04.881. Of komt u langs op ons kantoor. Zorgt u er ook voor dat wij uw meest recente inkomensgegevens krijgen. Voor informatie kunt u bellen: 0222 - 36 33 33 of 36 33 37. In opdracht van een particuliere verhuurder: Leuk éénkamerappartement 40m2) Weverstraat 90b te Den Burg (bovenetage) Beschikbaar per a 01-12-2005 Uiterste inleverdatum 30-11-2005"' Criteria: maximaal 2 personen Kenmerken: Aantal kamers woonkamer/slaapkamer douche, toilet, gezamenlijke ber ging, ruim dakterras en gebruik van tuin beneden €418,68 Driekamerwoning Thijsselaan 40 te Den Burg Beschikbaar per Uiterste inleverdatum per direct 30-11-2005 Kenmerken: Aantal kamers Kale huurprijs Totale huurprijs woonkamer. 2 slaapkar (fuime woonkamer) €470,76 €475,06 LET OP!! Als u als huurder van SWT of als woningzoekende een nieuwbouwwoning wilt kopen met een koopzekerconstructie dan adviseren wij u zich te melden bij de gemeente Texel, telefoonnummer 36 22 41. Wilt u een bestaande woning van SWT kopen, dan is contact met de gemeente niet nodig. Deze contacten lopen via de SWT. Stichting Wonen Texel Thijsselaan 2 1791 VH Den Burg telefoon 0222 - 31 41 93 0222 - 36 33 33. Geopend van maandag tot en met vrijdag van 08 30 tot 12.30 uur. Telefonisch de hele dag, behalve vrij dagmiddag. Kijkt u op www.wonentexel.nl voor info en online inschrijven Bekendmakingen Gemeente Texel Gemeente Texel Groeneplaats 1 Postbus 200 1790 AE Den Burg T (0222) 36 21 21 F (0222) 36 22 87 E email@texel.nl OPEN: ma. t/m vr. 9.00 - 16.00 uur. Voor alle producten zie ook www.texel.nl Vergunningen Aangevraagde lichte bouwvergunningen Langeveldstraat 27, De Cocksdorp: gedeeltelijk veran deren v.e. gevel (ontvangen 18 november 2005); Mo lenstraat 50, Den Burg: geheel vernieuwen van berging (ontvangen 18 november 2005); Roggeslootweg 257, De Cocksdorp: plaatsen v.e. dakkapel (ontvangen 18 november 2005); Roggeslootweg 235, De Cocksdorp: plaatsen v.e. pergola en overkapping (ontvangen 18 november 2005); Californiëweg 144, De Koog: geheel vergroten v.e. luifel (ontvangen 22 november 2005); Grensweg 210, Den Burg: gedeeltelijk veranderen van een recreatiewoning (ontvangen 22 november 2005). Aangevraagde reguliere bouwvergunning Molenstraat 50, Den Burg, Den Burg: geheel vernieu wen v.e. woonhuis (ontvangen 18 november 2005). Aangevraagde reguliere bouwvergunning, eerste fase Krukas 1Oudeschild: geheel oprichten van een bedrijfsverzamelgebouw (ontvangen 22 november 2005). Aangevraagde reguliere bouwvergunning, tweede fase Krukas, Oudeschild: geheel oprichten v.e. bedrijfsloods met kantoor (ontvangen 22 november 2005). Tegen deze kennisgevingen kunt u geen bezwaren maken. Bezwaren kunt u pas Indienen als de bouwvergunningen en gebruiksvergunnin gen zijn verleend. Verleende bouwvergunningen en gebmiksvergun- ningen worden gepubliceerd. Verleende lichte bouwvergunningen Roggeslootweg 597, De Cocksdorp: plaatsen v.e. terrasoverkapping (verzonden 22 november 2005); Harkebuurt 3, Oosterend: gedeeltelijk veranderen v.e. zijgevel (verzonden 22 november 2005). Verleende reguliere bouwvergunning Distelvlinder in Den Burg: geheel oprichten van 34 woningen (verzonden 23 november 2005). Verleende reguliere bouwvergunningen, eerste fase Hogerstraat 17, Den Burg: gedeeltelijk vergroten v.e. woonhuis tot een atelier/winkel met bovenwoning (verzonden 15 november 2005); Tempelierweg 40, Den Burg: geheel vernieuwen v.e. recreatiegebouw (verzonden 22 november 2005). Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag waarop deze besluiten zi/n bekendge maakt een bezwaarschrift bij Burgemeester en Wethouders indienen. Het bezwaarschnft wordt ondertekend en dient ten minste te bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrij ving van hel besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt, de gronden van het bezwaar en zo mogelijk een afschrift van het bestreden besluit waartegen het is gencht. Wij wijzen u erop dat u de president van de Rechtbank te Alkmaar, Sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar, kunt verzoeken een voorlopige voorziening fe treffen. Bo vengenoemde vergunningen kunt u inzien bij de balie Grondgebied van het gemeentehuis. Vrijstellingsprocedure Burgemeester en Wethouders zijn voornemens om met toepassing van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening medewerking te verlenen aan het bouwplan voor het: plaatsen v.e. wachtruimte bij washal a/d Keesomlaan 45 in Den Burg Het bouwplan is in stnjd met de ter plaatse geldende bestemmings plan. Het conceptbesluit ligt vanaf 28 november2005 gedurende zes weken ter Inzage bij de balie Grondgebied van het gemeentehuls. Gedurende de termijn van ter inzage ligging kan een ieder schnfteli/k zijn zienswijze kenbaar maken. verbonden. Tijdens de inzagetermijn van 28 november 2005 tot en met 9 januari 2006 liggen de aanvraag om vergunning, het ontwerp-besluit en alle verder op de zaak betrekking hebbende openbare stukken ter inzage bij de balie Grondgebied. Nadere informatie: de heer H. Kuiper, telefoon (0222) 36 21 88. Tegen dat ontwerp-besluit kan een belanghebbende binnen de inzagetermijn zijn/haar zienswijze inbrengen. Deze zienswijze dient geadresseerd te worden aan het college van Burgemeester en Wet houders van Texel, Postbus 200, 1790 AE Den Burg. De persoonlijke gegevens van degene die schriftelijk bedenkingen heeft ingebracht, worden, indien hij daarom verzoekt, niet bekendgemaakt. Gedurende de inzagetermijn bestaat desgevraagd voor belangheb benden eveneens de gelegenheid tot een gedachtewisseling over het ontwerp van het besluit en tot het mondeling inbrengen van een zienswijze daartegen. De aanvrager wordt uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Op grond van artikel 20 6 van de Wet milieubeheer kunnen alleen diegene die tijdig haar/zijn zienswijzen hebben ingebracht en be langhebbenden aan wie redelijkerwijs met kan worden verweten geen zienswijzen tegen het ontwerp-besluit te hebben ingebracht, tegen het definitieve besluit (welke in een later stadium nog dient te worden genomen) In beroep gaan Aangevraagde evenementenvergunning De volgende vergunning voor het houden van een evenement is aangevraagd: Stichting Behoud Loodsbotter Texelstroom voor het houden van een Eeuwfeest Loodsbotter Texelstroom op 27 mei 2006 op de Noorderhaven te Oudeschild. Bovenstaande aanvragen liggen ter inzage bij de balie Grondgebied van het gemeentehuis. Belanghebbenden kunnen binnen twee weken na publicatie een schriftelijke zienswijze indienen bij de burgemeester, Postbus 200, 1790 AE in Den Burg. Burgemeester en Wethouders zijn voornemens om met toepassing van artikel 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening medewerking te verlenen aan het bouwplan voor het: bouwen v.e. woonhuis a/d Ruijslaan 51 in De Koog Het bouwplan is in stnjd met de ter plaatse geldende bestemmings plan. Het conceptbesluit ligt vanaf 28 november2005 gedurende zes weken ter inzage bij de balie Grondgebied van het gemeentehuis. Gedurende de termijn van ter inzage ligging kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken. Agenda welstandscommissie De welstandscommissie vergadert op de eerste en derde donderdag van de maand. Standaard is dit in het stadhuis aan de drs. F. Bijlweg 20 te Den Helder. Eén keer in de twee maanden vergadert de commissie in het raadhuis van Texel. De agenda is voor een ieder ter inzage op de gemeentelijke website www.texel. nl en bij de balie Grondgebied vanaf de maandag voorafgaande aan de betreffende vergadering. Milieuvergunning Burgemeester en Wethouders zijn voornemens, op grond van artikel 8.1 van de Wet milieubeheer, een oprichtingsvergunning te verlenen aan: Graaf Isolatie b.v. voor het oprichten en in werking hebben van een inrichting voor de verwerking van schapenwolvezels aan de IJsdijk 9 te Oudeschild. In het belang van de bescherming van het milieu worden voorschriften aan de te verlenen vergunning jSpi Overige bekendmakingen Commissievergaderingen Maandag 28 november 2005 is er een gecombi neerde vergadering van de commissies Middelen, Welzijn en Grondgebied in het gemeentehuis. Er wordt een half uur vroeger begonnen, dus om 19.30 uur. Dinsdag 29 november 2005 is er een vergadering van de commissie Werkwijze Raad, aanvang 20.00 uur. Tevens uitloopavond voor de maandag. Beide vergaderingen zijn openbaar. Actuele kwes ties kunt u aansnijden tijdens de rondvraag voor publiek. Radio Texel verzorgt een rechtstreekse uitzending via FM 106.1 of kabel 98.5. Nieuwe openingstijden publieksbalies Per 1 december 2005: maandag 9.00-16.00 uur 9.00-13.00 uur 9.00-16.00 uur 9.00-13.00 uur 9.00-13.00 uur (per 1 april 2006 ook van 19.00-21.00 uur) Het gemeentehuis blijft op werkdagen van 9.00- 16.00 uur open. De organisaties op het gebied van werk en inkomen (CWI en Start) zijn dan normaal bereikbaar. Alleen de gemeentelijke balles zijn drie middagen gesloten. dinsdag woensdag donderdag vrijdag sere .ziel IDT) isvoll ïe c "SStl et ve ]en mu Beilij! uctu h< groti llichi were de f Ier H d ■ïen. eke •stee hee chtei tonic wd deve ükkir kijkè heb *n.z

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 6