Grootste munitieruiming sinds Tweede Wereldoorlog 'Het was mogelijk dat er nog zeemijnen lagen' 'Uniek gebied waar we zuinig op moeten zijn' TEXELSE g COURANT Baggerproject laat natuur terugkeren Sp°rt JYaar gebeurd DINSDAG 6 DECEMBER 2005 Ze keken er bij het Korps Mari niers niet van op toen begin maart 2003 bij het uitbaggeren van de Mokbaai wat oude munitie boven water kwam. 'De mees ten van ons zijn het gewend met explosieven te werken en wat er in eerste instantie boven kwam, zag er voor ons niet opzienbarend uit', aldus majoor Aad van Gils, Hoofd Facilitair Steunpunt van de Mok. Die houding veranderde al snel toen er wel erg veel werd opgebaggerd. De eerste serieuze aanwijzing kregen de mariniers op 16 maart. Liefst 25 explosieven kwamen tegelijk boven water. Toen op 31 maart 5 complete granaten werden opgebaggerd en de teller al op 127 stuks munitie stond, vonden ze het welletjes. Van Gils: 'We hebben het baggerwerk stilgelegd en zijn begonnen met een stappenplan hoe we met de munitie zouden omgaan. We had den toen meteen al het standpunt dat we alles moesten weghalen.' Magnetisch onderzoek naar de hoe- Brisantgranaten De munitieruimingen in de Mokbaai leverden vrijwel alleen Duitse muni tie op. Het merendeel bestond uit brisantg ranatenbrisantpantserg ra- naten en brisantpantsergranaatpa- tronen. De explosieven bestonden uit delen, maar waren geregeld ook compleet. Naast de Duitse grana ten werd ook een kistje met twaalf Engelse scherfhandgranaten (Mills 36) gevonden en een oud-Holland se oefenbom van 2 kilo. Die bom werd al vrij snel in het begin gevon den en de mariniers waren er te laat bij die bom voor het nageslacht te bewaren. Het merendeel van de munitie is vermoedelijk in kisten gedumpt. Een kist kwam in com plete staat boven water 'De Texelse klei is van een goede kwaliteit', aldus Aad van Gils van de Mok. 'Je kon de nummers op de grana ten nog lezen.' De veronderstelling dat de grote hoeveelheid munitie mogelijk nog een gevolg is van de Georgische opstand is volgens Van Gils onwaarschijnlijk. 'Het was afweergeschut dat door de Duitsers gebruikt werd tegen de vliegtuigen van de geallieerden.' veelheden munitie, onderzoek naar beschoten en tot zinken gebracht. Dat er geen zware bommen lagen, wie de kosten moest dragen en Het werd geen van beiden. De ver- leidde tot zuchten van verlichting het opstellen van plannen voor een meende zware bommen waren de bij zowel het Korps Mariniers als de eventuele ontruiming van de omge- restanten van hangardeuren die gemeente. Als het wel zeemijnen ving van de Mok waren onderdelen vermoedelijk ook tijdens de oorlog of andere zware explosieven waren van het stappenplan. Ontruiming in de Mokbaai waren gedumpt. De geweest, had een gebied in een van de omgeving werd een seri eus scenario toen het magnetisch onderzoek Defensie leerde dat er vier verdachte plekken waren, waar een object van meer dan 500 pond lag. Van Gils: 'Er is tijdens de oorlog op de Mok met zeemijnen gewerkt, dus we hielden er rekening mee dat die op die vier plekken konden lig gen.' Een andere optie was dat het de motoren waren van een Dornier- 24 die in 1943 in de Mokbaai was restanten, onder meer houten bal ken die met staal waren verzwaard, lagen op drie van de vier verdachte plekken. Het vierde verdachte object bestond uit vijf ankers. Dat het geen zware explosieven waren, werd dui delijk tijdens de onderzoeken die duikers van de Duik- en Demon- teergroep van de Koninklijke Marine in de Mokbaai hielden. Zij doken geregeld om de munitie ter plek ke in de modder te onderzoeken. straal van 1800 meter rondom het object moeten worden ontruimd. 'Dan hadden we een deel van Den Hoorn moeten evacueren en ook de boot had niet kunnen varen', aldus Van Gils. Gemeente en mariniers hadden evacuatie- en calamiteiten plannen klaarliggen die volgens hen met betrokken organisaties waren doorgenomen. Op een gegeven moment was het wel nodig dat de kazerne vier weken dichtging. Dat werd gecombineerd met het zomer- verlof van de mariniers. Aannemer Van den Herik uit Sliedrecht ging tijdens die periode door met het boven water halen van de munitie. Musea De ankers en restanten van de hangardeuren zijn deels bij het Maritiem en Jutters Museum en het Luchtvaartmuseum terecht geko men. Het MJM kreeg van de Mok drie ankers, waaronder een stokan- ker uit 1850. De andere twee komen bij de ingang van de kazerne te staan. Het LMT kreeg rails waarover de hangardeuren hadden gelopen. Het museum kreeg ook een opge baggerde uitlaat van een Fokker C14W, de restanten van een marke- ringsboei waar de watervliegtuigen vroeger in de Mokbaai aan wer den vastgelegd en een plaatje met diverse technische gegevens dat in één van de vliegtuigen had gezeten die in mei 1940 in de Mokbaai wer den vernietigd. 'We zijn erg blij dat we goede contacten met de Mok hebben en dat ze die spullen aan ons hebben gegeven', aldus Theo Witte van het LMT. 'We zijn met het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen' in gesprek om die markeringsboei te laten herstellen.' Bedoeling is dat de nieuwe aanwinsten vanaf het voorjaar een plekje krijgen in de col lectie. 'Die zijn we momenteel aan het herinrichten.' Het minder goed bereikbaar worden van de haven van de Joost Dour- leinkazerne door aanslibbing was de directe aanleiding voor de bag- gerwerkzaamheden begin 2003. Op 7 februari van dit jaar ging Van den Herik aan de slag met een gepant serde baggermolen. De gevonden munitie werd met duikvaartuigen van de Duik- en Demonteergroep opgehaald en op de Noordzee tot ontploffing gebracht. 'Op een gegeven moment hebben we een extra ponton bij de baggermolen gelegd, zodat we meer opslagca paciteit hadden.' In totaal voeren de duikvaartuigen zo'n 110 keer de Noordzee op om de oorlogsmunitie definitief onschadelijk te maken. Dat er zoveel explosieven in de Mokbaai lagen, was voor het Korps Mariniers een complete verrassing. Een rondje navragen op het eiland leerde Van Gils dat het bij anderen evenmin bekend was dat er zoveel Achter de dijk bij Oost schept een graafmachine een dikke laag slib van de bodem van het zogehe ten binnenzwin van natuurgebied Drijvers Vogelweid De Bol en zet het op een hoop, om later te worden afgevoerd. Op de achter grond is te zien hoe een kraanma chinist slib uit het Noorderkanaal schept. Een gigantische operatie, waarbij in totaal 40.000 kubieke meter slib wordt verwijderd. Doel is de oorspronkelijke flora en fau na weer te laten terugkeren. Opzichter Eckard Boot is de vierde generatie in zijn familie die voor Natuurmonumenten werkt en in die hoedanigheid natuurgebied De Bol in Het Noorden beheert. Hij kent de verhalen van zijn grootvader, die vertelde hoe met name de randen van de zwinnen vroeger vol stonden met planten zoals melkkruid. orchi deeën, zeekraal, rode ogentroost en kweldergras. Zoutwatersoorten die normaal gesproken alleen bui tendijks voorkomen, maar zich door het brakke milieu uitstekend thuis voelden op De Bol. Met de aan passing van het waterpeil in de sloten ten behoeve van de land bouw en de komst van gemaal De Krassekeet nam de invloed van het zoute kwelwater op het polderland af en daalde het peil van het zou te grondwater, waardoor de typi sche brakwaterflora terrein verloor. Bijkomend effect van het nieuwe gemaal was dat de doorstroming in het Noorderkanaal verdween en dat slib dat anders met het pol derwater naar buiten spoelde, naar de bodem zakte. Het gevolg was het ontstaan van een dikke laag modder, die een verstikkend effect had op de bodemplanten, waardoor bijzondere planten zoals snavel- en spiraalruppia verdwenen, evenals het bijbehorende bodemleven en de meeste vissen en watervogels. Zoals mensenhanden er destijds voor zorgden dat het een min of meer levenloos kanaal werd en flora en fauna zich terugtrokken uit de zwinnen, zo moeten mensenhan den er nu voor zorgen dat de dode bagger plaats maakt voor levend onderwaterbanket, een combinatie van planten, bodemleven en vissen, zodat ook vogels er weer kunnen fourageren. Boot: 'De Bol is een uniek gebied met van oorsprong een heel bijzon dere vegetatie, waar we als Texe laars zuinig en trots op moeten zijn en dat we nu weer in ere herstel len.' Het onlangs gestarte project Ver- drogingsbestrijding De Bol en Inrichtingsplan Utopia, dat onder deel is van het Masterplan Water, Op deze foto is de dikte van de sliblaag te zien die zich in de loop der jaren heeft afgezet in het zwin. _1 schept de bagger in het Binnenzwin Drijvers Vogelweid De Bol op hoop. De slib zal later worden bestaat uit een meerdere onderde len. Belangrijk is het verbeteren van de grondwaterstand in natuurgebied De Bol, waar het brakke water nu wordt weggezogen door de tocht die rond De Bol loopt. Aanpassing van het waterpeil is een gecompli ceerde ingreep, want wie vanaf de Lancasterdijk over het gebied kijkt, ziet dat er drie verschillende water peilen bestaan. Boot: 'Gaandeweg is de vegetatie achteruit gegaan. Je ziet nu bijvoorbeeld dat er ook mossen groeien, wat een indicatie is voor verzuring. Door o.a. de water huishouding aan te passen, probe ren we deze ontwikkeling een halt toe te roepen en te zorgen dat het brakke kwelwater weer terugkeert in de wortelzone.' Om te zorgen dat het kwelwater De Bol weer beter kan bereiken, wil Natuurmonumen ten het peil in het verbindingskanaal van de tocht tussen De Krassekeet en de molen die parallel aan de dijk loopt in eerst instantie verhogen en later dempen, waarbij er elders een andere afvoersloot wordt gegraven. Gevolg zal zijn dat met name de wortelzone langs de randen van de zwinnen weer brak wordt en de brakke vegetatie terug kan keren. Andere maatregel is het weggraven van de bagger. In de zandige bodem zit nog steeds het zaad van de plan tensoorten die er vroeger groeiden, waaronder ook zeegras, dat vol gens deskundigen onder gunstige omstandigheden weer zal ontkie men. Voor helder water moet de doorstroming in het Noorderkanaal terugkeren, waarvoor inmiddels de duikers weer onder de Stuifweg zijn gegraven. Doorstroming mag alleen in de winterperiode, zodat in het groeiseizoen de invloed van zoute kwel op de achterliggende land bouwgrond beperkt blijft, 's Zomers bestaat de mogelijkheid het water peil in het Noorderkanaal te laten fluctueren, zodat er - zonder dat het achterland er hinder van heeft - toch enige mate van doorspoeling is, wat de helderheid van het water bevordert. Met het binnenlaten van water uit de Waddenzee komen ook stekelbaarsjes en andere soorten en organismen in het kanaal. Door monitoring van flora en fauna, zowel boven als onderwater, zal de ont wikkeling nauwkeurig worden bij gehouden. Om de ontwikkeling van het bodemleven de komende jaren te meten, zal dit nauwkeurig worden bijgehouden. Het project is een samenwerking van Natuurmonumenten, het hoog heemraadschap Hollands Noorder kwartier en de provincie NH en wordt gefinancierd met geld uit het fonds SGB (Subsidiëring Gebieds gericht Beleid) en POP (Plattelands Ontwikkelings Programma). Het werk is aangenomen door de Vries en Van de Wiel, met als onderaan nemers Dros, Spaansen en Jim- mink. Het project wordt in twee fasen uitgevoerd. Reden daarvan is dat de fauna die er nog voor komt, zich kan verplaatsen naar delen waar niet wordt gewerkt. De bagger die nu wordt afgevoerd, is van klasse nul, terwijl de bagger van klasse één volgend jaar wordt afgegraven. Om te voorkomen dat de bestaande vegetatie wordt ver nield, mogen de graafmachines en vrachtwagens niet over het terrein rijden. De 40.000 kubieke meter slib wordt afgevoerd in circa 70 binnen vaartschepen (onder meer de Linsi van Simon Daalder). Tekst en foto's Gerard Timmerman VERVOLG VAN PAGINA 1 Mokbaai Van Gils: 'De Duik- en Demonteer groep is zo'n 110 keer uitgevaren met een duikvaartuig om de explosieven te laten ontploffen.' Het bergen en vervoer van de munitie verliep zonder ongelukken. 'Er is niets ongecontro leerd tot ontploffing gekomen.' De munitie is hoogstwaarschijnlijk door Duitse militairen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog in de Mokbaai gedumpt. Precieze gegevens daar over ontbreken. Tijdens de afsluiting van de ruimings actie bleek dat de Mok de gemeente waarschijnlijk ruim een miljoen euro heeft bespaard. Volgens de wet is een lokale overheid in beginsel ver antwoordelijk voor het ruimen van munitie uit de Tweede Wereldoorlog. De kosten zijn echter volledig door Defensie voor haar rekening geno men. Van Gils: 'We konden het niet maken om het eiland daarmee op te zadelen. Dat hebben we tijdens de voorbereidingen dus eerst gere geld, voordat we de burgemetó erbij betrokken.' Het ruimen uiteindelijk €1.200.000,-. De arba suren van Defensiepersoneel en: Duik- en Demonteergroep zijn ds niet bij inbegrepen. De kosten den onder meer volledig voor re» ning van Defensie komen omdat a munitie op haar terrein lag. Als de ruimingskosten overigs wel door de gemeente betaald ha den moeten worden, had zij tegemoetkoming van het rijk ku nen krijgen. Sinds een wijziging het 'Besluit bijdragen kosten ruimi explosieven Tweede Wereldoorio in december 2002 is het mogelijk! een gemeente 100 procent van ruimingskoster, vergoed krijgt, m daar zijn diverse mitsen en mas aan verbonden. De gemeente Zan voort werd in 2000 nog met Jig kosten geconfronteerd toen di met spoed blootgespoelde mund resten van het strand moesten w den geruimd. Burgemeester Jd Geldorp toonde zich tevreden o» de wijze waarop Defensie en aann mer Van den Herik uit Sliedrechtm de oude munitie waren omgegaar. Klok op dreef Fred Klok leverde tijdens de weke lijkse competitieavond van biljartver eniging De Doorstoot uit De Cock- sdorp een bijzondere presentatie. Hij kwam dicht in de buurt van het nieuwe clubrecord dat vorige week door Martien Boon werd gevestigd. In zijn partij tegen Joost Smit wist Klok het record op één beurt te benaderen. Hij speelde de partij uit met een gemiddelde van bijna drie. Klok won ook zijn andere twee par tijen en had met zeven carambol de hoogste serie van de avond. Eric Boon was tegen Wil Hoira dicht bij zijn eerste winstpartij, Homan wist op de valreep de toch nog naar zich toe te trel Raymond Steenhuizen wist met a gemiddelde van meer dan tweetf Piet Zijm te winnen. Uitslagen: F. Klok-K. Weel 2-0. R. Steenhuizen-P l 4-0. J. Smit-E. Boon 2-0, T. van der SBW W Homan 0-4, R. Steenhuizen-M. BootH J. Smit-F. Klok 2-4, T. van der Stroom-R2 0-2, E. Boon-W. Homan 0-2, J. Smit-K.W 0-4, F. Klok-R. Steenhuizen 4-0. Ome Klaas Onze naaste buren, die inmiddels zijn verhuisd, werden van jongsaf door onze kinderen niet aangespro ken als buurman en buurvrouw, maar met oom en tante. Zo woon den naast ons Ome Henk en Tante Marrie en Ome Klaas en Tante Cor- rie. Op de middag dat Sinterklaas in Oudeschild arriveerde, togen we naar de haven om hem te verwel komen. Om haar een goed uitzocht te geven, zette ik onze dochter op mijn schouders. Daarvandaan zag ze in de verte het fanfarekorps staan, met in hun midden buurman Klaas die dapper op zijn tuba blies. Ze begon naar hem te roepen: 'Of Klaas, Ome Klaas'. Een paar mo ders naast ons keken haar verbs aan en een van hen zei: 'Dat is leuk. dat kind roept niet Sinterkla maar Ome Klaas'. Onze zevenjarige zoon kwam school en vertelde zijn moeder hij niet meer geloofde dat Sint klaas tijdens het heerlijk avor' de cadeautjes bij ons op de stol zette. Dat hadden de jongens school hem verteld. Op de vra j van zijn moeder wie er volgö] hem dan voor de cadeaus zor was zijn antwoord: 'Zwarte natuurlijk.' Jan van Tuf De oude munitie uit de Tweede Wereldoorlog werd door de Duik- en Demonteergroep geregeld op de Noordzee tot ontploffing gebracht. Dat gebeurde in totaal zo'n 110 keer. De munitieruiming in de Mokbaai was één van de grootste in Nederland sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Foto arct*ei Texelse Coumnt) lag. Dat wordt bevestigd door Theo Witte. 'Kort na de oorlog zullen er nog diverse mensen zijn geweest die het wisten, maar zestig jaar na dato is er niemand meer die dat wist.' De munitie werd hoogstwaar schijnlijk aan het eind van de Twee de Wereldoorlog door de Duitsers in de Mokbaai gedumpt. Precieze gegevens daarover ontbreken. De kazerne was bovendien tot 1949 niet in gebruik, waardoor er ook niet veel hoeft te worden verwacht van archieven uit die tijd. Het overgrote deel van de 5331 opgebaggerde explosieven bestond uit afweerge schut. In totaal werd 75.000 kubieke meter slib opgebaggerd. Het slib werd in het Marsdiep gestort, nadat het van de munitierestanten was ontdaan. Geen incidenten Dat de gehele ruimingsoperatie, één van de grootste die sinds de Tweede Wereldoorlog in Nederland heeft plaatsgevonden, zonder inci denten is verlopen, komt volgens het Korps Mariniers en de gemeen te door de aanwezigheid van alle veiligheidsplannen en een goede onderlinge communicatie. Het pro ject werd gecoördineerd door de dienst Gebouwen, Werken en Ter reinen van het ministerie van Defen sie. Projectleider Fons Bongers van die dienst hield regelmatig ca tact met alle rechtstreeks betrokle partners. Ook de Waddenverer. An ging werd continu op de hoog) 9® gehouden. Stichting de Noordze Ee diende op een gegeven mome' de een handhavingsverzoek in tect Ve het tot ontploffing brengen van oco explosieven op de Noordzee. Nac I0{ vertegenwoordigers van de stiet ting persoonlijk hadden gezien hc er werd gewerkt, werd het hanc ^a' havingsverzoek volgens Van Gllat' weer ingetrokken. De protest! Am leidden er wel toe dat het minisS rie een gedragscode voor omga met explosieven op de Noords opstelde. Volgens Van Gils bevindt zich in Mokbaai geen munitie meer. Nait het opruimen begin november kla was, werd met behulp van GP apparatuur nog een laatste ra de door de baai. Dat leverde no enkele tientallen objecten op d de afgelopen weken alsnog werd; opgeruimd. De Mokbaai is voor h Korps Mariniers weer goed berë baar. Van Gils: 'En het baggen heeft ook nog een ander effe gehad. Het aantal mosselbanken weer sterk toegenomen. Je zag ze aan het verzanden waren, m nu er gebaggerd is, kan er weer doende voedsel bijkomen.' Schout-bij-nacht Pim Bedet en Hoofd I Doudeinkazeme tekenden vrijdag een Mokbaai officieel werd afgesloten. 'acilitair Steunpunt Aad van Gils van de Jm document waarmee de munitieruiming in Foto Jeroen var Ha

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 8