Koger terras inzet van
steeds venijniger conflict
TEXELSE j COURANT
Rechtszaak huurder en verhuurder
Bezuinigingen uit de lucht gegrepen
Inspraak eilanden in Waddenfonds onzeker
I
Protest tegen hervatten
schieten Fort Erfprins
Taxibus kantelt bij ongeval Pontweg
DINSDAG 11 APRIL 2006
"C-.;
inn
de zijkant van restaurant La Pampaa is inzet van het geschil.
Het aantal verhuurde vierkante
meters van een terras van hore-
cacomplex De Nieuwe Toekomst
in de Koger Dorpsstraat is inzet
van een geschil met steeds venij
niger kantjes. Sherif, eigenaar
van restaurant La Pampaa, voelt
zich al bijna vier jaar aan het
lijntje gehouden en beschuldigt
verhuurder Amstelvast ervan een
'raar spelletje' te spelen. Hij is
van plan de rechter een schade
vergoeding van ruim €400.000,- te
vragen.
Beide partijen vinden dat ze gelijk
hebben en beweren dat met de con
tracten in de hand te kunnen bewij
zen. In een door hem aanhangig
gemaakte bodemprocedure vordert
Sherif onder meer een gedeeltelijke
ontbinding van de huurovereen
komst en teruggave van wat volgens
hem teveel is betaald. Amstelvast
benadrukt bij monde van advocaat
Pier Star Busmann van Frantzen
Advocaten zich aan haar verplich
tingen te houden en dat ook te
verwachten van Sherif.
Het conflict heeft een geschiede
nis die bijna net zo oud is als het
Koger horecacomplex. Sherif heeft
het pand Dorpsstraat 14. onderdeel
van De Nieuwe Toekomst, sinds
bijna vier jaar in gebruik als res
taurant La Pampaa. Hij huurde dat
eerst van Tijs Blom, de bouwer van
het complex, en nadat die het had
verkocht van de nieuwe eigenaar,
Amstelvast. Het geschil gaat over
het terras aan de zijkant (de grond
aan de voorkant is eigendom van de
gemeente). Volgens Sherif betaalt
hij voor 100 vierkante meter, maar
gebruikte hij er in de praktijk lange
tijd slechts 54. 'Ik betaal ook voor
de buurman', aldus Sherif. Hij liet
dit volgens eigen zeggen aanvan
kelijk over zijn kant gaan omdat
hij bang was dat het conflict door
de tegenpartij zou worden gebruikt
om het contract te laten ontbinden.
Toch besloot Sherif als tegenmaat
regel de borg niet te betalen. Een
schikkingsvoorstel leek even voor
een oplossing te zorgen, maar vol
gens Sherif kwam Amstelvast zijn
afspraken niet na, terwijl volgens
Amstelvast juist Sherif de schuldige
was. Het kwam uiteindelijk tot een
kort geding, dat door Sherif werd
verloren. In september 2005 beval
de voorzieningenrechter in Alkmaar
hem zijn schulden te voldoen. Sherif
toonde zich niet onder de indruk
en verklaarde de zaak te hebben
verloren omdat zijn advocaat onvol
doende tijd had gehad zich voor te
bereiden.
Spelletje
Sherif wijst met een beschuldigende
vinger naar Gerard de Vries, mede
eigenaar van Vastgoed en beheerder
van De Nieuwe Toekomst, die vol
gens hem een 'raar spelletje' speelt
en zijn positie misbruikt. Sherif wijst
erop dat De Vries niet alleen eigenaar
van het gebouw is, maar ook van
hotel Cooghen, restaurant Cooghen
en het voormalige café Het Dorp. Hij
stelt dat de situatie nog ongunstiger
voor hem werd toen hij het voorstel
van De Vries had afgeslagen om een
deel van het terras aan de voorkant
af te staan. 'Hij vond dat het terras
het zicht op de ingang van zijn hotel
ontnam. Ik moest een deel aan hem
geven, in ruil voor het opknappen
van de rest van het terras op kosten
van Amstelvast. Toen ik niet akkoord
ging, is hij begonnen me weg te pes
ten.' Op 1 september zou De Vries
op strategische plaatsen stoelen en
tafels hebben geplaatst, waardoor
de grootte werd teruggebracht tot
33 vierkante meter.
Sherif heeft een bodemprocedure
aanhangig gemaakt tegen Amstel
vast. De belangrijkste eis is terug
gave van de te veel betaalde huur.
Eigenlijk had hij tegelijkertijd een
schadevergoeding willen eisen,
maar in overleg met advocaat Marco
Berbée van advocatenkantoor Prins
Koster in Den Helder is besloten
beide zaken los te koppelen. 'Maar
als ik deze zaak win, ga ik ver
der.' Volgens Sherif heeft zijn boek
houder berekend dat hij nog ruim
€400.000,- van Amstelvast tegoed
heeft. Een deel van het geld betreft
teveel betaalde huur, een ander deel
gederfde inkomsten.
Vervalsing
Sherif gaat ver om zijn betoog te
staven dat De Vries niet deugt. Zo
zou zijn tegenstrever de rechtszaak
traineren, gemene zaak hebben
gemaakt met de eerste advocaat
van Sherif en al twee keer om uit
stel hebben gevraagd. Bovendien
beweert Sherif dat De Vries een con
tract met buurman Johan de Groot
van café Het Biervat heeft vervalst
en bij de rechtbank ingeleverd. 'Vol
gens het werkelijke contract, vast
gelegd bij de gemeente, huurt De
Groot 139 vierkante meter, waarvan
35 voor het terras. Volgens de ver
valsing gaat het om 161 vierkante
- meter. Daarmee wil hij aantonen dat
ik recht heb op minder terras.'
Amstelvast spreekt de bewerin
gen van Sherif tegen en gaat in
de tegenaanval. Advocaat Piet Star
Busmann zegt in een schriftelijke
reactie: 'Amstelvast is gewend op
een correcte manier zaken te doen
en de beschuldigingen van Sherif
waaronder die als zou zij een ver
valst contract overgelegd hebben,
missen iedere grond. Indien Sherif
zijn onjuiste beschuldigingen staan
de houdt, zal Amstelvast overwegen
aangifte te doen bij de officier van
justitie wegens smaad.'
De zaak komt op 4 mei voor de
rechter.
Er is een kink in de kabel gekomen
bij de inspraak die de Waddenei
landen eind vorig jaar in het Wad
denfonds hadden verworven. Vol
gens juristen mogen de eilanden
geen advies over aanvragen voor
het fonds geven omdat zij belang
hebbenden zijn.
Dat maakte burgemeester Joke Gel
dorp gisteravond bekend tijdens een
gecombineerde commissievergade-
ring. De opstelling van de juristen
is een tegenvaller voor de Eilander
Raad, het samenwerkingsverband
van de gemeenteraden van de vijf
eilanden. De Raad had aanvankelijk
met succes bij het ministerie van
Volkhuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieu voor meer inspraak c/epleit.
Minister Dekker, eindverantwoorde
lijke van het Waddenfonds, beloofde
de Waddenregio een 'zwaarwegende
adviserende rol' bij het beoordelen
van aanvragen.
Volgens Geldorp baseren de juristen
zich op de Algemene Wet Bestuurs
recht. 'Die verbiedt aan jezelf advies
te geven als je een belanghebbende
bent.' De eilanden kunnen als zoda
nig worden aangemerkt, omdat zij
interesse in de miljoenen in het fonds
hebben. Volgens Geldorp staan de
Waddeneilanden op het gezamenlijk
standpunt dat de juristen die het pro
blemen hebben geconstateerd met
oplossingen moeten komen.
Ze liet weten met burgemeester Chris
Arlman van Harlingen, een adviseur
van het ministerie en één van de
juristen te hebben gesproken. 'Het
ministerie is er nu druk mee bezig en
wij wachten de rapportage van de
juristen verder af.' Ze maakte bekend
dat de colleges van burgemeester
en wethouders van de vijf eilanden,
het Eilander College, donderdag met
elkaar praten over het fonds.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Visserij
'Het zijn hartstikke dure schepen,
er liggen hier prachtige kotters in
de haven en we hebben ook nog
relatief jonge schepen. Maar zoals
het nu gaat met de boomkorvisserij
is er geen toekomst. Dan moet je
met elkaar over andere mogelijkhe
den spreken. Op die manier kun je
met plannen komen waar financiers
in geloven. Dat is zo belangrijk.'
Volgens Daalder zal de platvisvis
serij altijd blijven bestaan, maar kan
dat niet zonder het zoeken naar
oplossingen. De Texelse vloot telt
momenteel 11 kotters, 4 eurokotters
en 4 garnalenvissers. Er verdwenen
vong jaar bij de landelijke sanerings
ronde 3 kotters.
Oplossingen
j Mogelijke oplossingen om de vis-
senj uit het dal te halen, zijn volgens
i Daalder onder meer een andere
j samenwerking met de visverwer-
kende voedselketen en de verdere
invoenng van duurzamere vormen
van visserij. Binnen de visverwer-
kende keten zou volgens hem meer
de nadruk op vis als versproduct
j moeten komen te liggen. Een ide-
t ale situatie zou zijn dat vis op de
ene dag wordt gevangen en enkele
da9en later al in landen als Spanje
of Italië vers verkrijgbaar is. 'Het zou
r Mnder diePvr'es moeten worden
Maar zoiets vergt veel veranderin-
Ii. 9en
B vlsser'J betekent volgens
I- hem dat er vanuit de visserij met
It- e maatschappij wordt gediscussi-
?®rd- Het onderwerp, waar door de
f|;. ederatie van Visserijverenigingen
en minister Veerman (visserij) al een
t' ^ar Jaar over wordt gesproken,
Advert inmiddels resultaten op. Op
P 'l"a alle kotters zijn de afgelopen
wee jaar de motorvermogens terug-
geschroefd naar maximaai 2000 PK.
Dat geldt ook voor de Texelse kot
ters. Het project wordt in juni afge
rond. Een volgende stap in de duur
zame visserij is de beëindiging van
het gebruik van de zogeheten verbo
den netvoorzieningen bij het vissen
op tong. Vissers zijn bereid daarmee
te stoppen als de maaswijdte van
de netten voor tong in Europees
verband blijvend op maximaal 80
millimeter wordt vastgesteld. Vol
gens Daalder is het wachten nog
op de lidstaten Spanje en Denemar
ken. Bedoeling is dat de maaswijdte
straks objectief wordt gemeten met
een zogeheten omega-meter die
speciaal voor nettencontrole is ont
worpen. 'Dan is het bepalen van de
wijdte straks niet meer afhankelijk
van de vraag of je een controleur
met of zonder spierballen hebt.' Hij
wijst erop dat de Texelse vissers al
aan de voorwaarden voldoen.
Bestuur
De Texelse vissers krijgen het
komend jaar te maken met een
bestuurlijke herstructurering. Bedoe
ling is dat er een nieuwe bestuurs
vorm komt voor de DETV, de CIV, de
Producenten Organisatie (PO) en de
beheersgroep. Dat zijn nu nog vier
zelfstandige rechtspersonen die zich
op het eiland met de visserij bezig
houden. De PO, die zich onder meer
richt op de verdeling en verhuur van
visquota, en de beheersgroep gaan
in elkaar op. Daarnaast gaat de PO
meer aan belangenbehartiging voor
de opvarenden doen. Bedoeling is
dat de organisatie regionale afdelin
gen krijgt.
Volgens Daalder is het zaak dat
de DETV, die sinds jaar en dag de
belangen van de Texelse opvaren
den behartigt, zichzelf een geschik
te plek naast de PO verwerft. Op
welke manier de herstructurering
zijn beslag moet knjgen, is volgens
hem nog niet te zeggen. Hij noemt
De Waddenvereniging, Stichting
De Noordzee en Landschapszorg
Texel hebben woensdagochtend
actie gevoerd tegen nieuwe schiet
oefeningen vanaf Fort Erfprins in
Den Helder. De organisaties zijn
het er niet mee eens dat de marine
weer in de richting van de Razende
Bol mag schieten.
Vertegenwoordigers van de dne orga
nisaties plaatsten op de dijk nabij
Erfprins een bord van een zeehond
in een schietschijf met daaronder
de tekst 'niet schieten'. De drie vin
den dat de marine de beschietingen
onmiddellijk moet stop zetten, onder
meer omdat de Razende Bol sinds
oktober 2005 onder de Natuurbe
schermingswet valt.
De oefeningen lagen sinds vorig jaar,
nadat de Raad van State de vergun
ning had geschorst. Het rechtsorgaan
vond dat er onvoldoende bekend
was over de schadelijke effecten op
het zeemilieu. Nadat Defensie bij het
ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit (LNV) een onder
zoek van TNO had ingediend, kreeg
het een gedoogbeschikking om de
oefeningen te hervatten. Volgens
Defensie blijkt uit het rapport dat de
milieuschade te verwaarlozen is. De
het wel uitermate belangrijk dat de
opvarenden hun inspraak en betrok
kenheid behouden zoals die nu in
de DETV is geregeld. 'Daar wordt
op Texel zeer aan gehecht.' De
bestuursleden van de organisatie
die dit jaar statutair zouden aftreden,
is zaterdag gevraagd voorlopig aan
te blijven totdat de herstructurering
achter de rug is.
Als voorzitter van de Stichting VW
Texel Promotie geef ik vooraf een
reactie op de kerntakendiscussie
die deze week in commissiever
band wordt gevoerd. Wellicht kan
dit een bijdrage leveren aan de dis
cussie die over kerntaken dient te
gaan en niet over het hanteren van
de kaasschaaf!
De voorbije decennia hebben onder
nemers en particulieren van Texel
gezamenlijk keihard gewerkt aan de
toeristische ontwikkeling van ons
eiland waardoor er door een unieke
balans van rust, ruimte, natuur en
cultuur een prachtig Uniek Eiland is
ontstaan, waar het voor de toerist
uitstekend toeven is en waarvoor de
bewoners een prachtig evenwicht
bestaat tussen werken en wonen.
Het toerisme is met een omzet
van €250 miljoen de belangrijkste
pijler van onze economie gewor
den en de sector met het meeste
toekomstperspectief. Het toerisme
biedt meer ruimte voor eigen Texels
initiatief dan landbouw en visserij,
die veel meer met Brussel van doen
hebben.
Het is prettig te constateren dat de
teruggang in deze sectoren deels is
opgevangen door het toerisme en
veel dwarsverbanden heeft opge
leverd, zoals de activiteiten in de
haven en kamperen bij de boer.
Daarnaast hebben de visserij en
landbouw hun eigen gezicht niet
verloren en behoren qua ontwikke
ling tot de modernste van Neder
land. Het verbaast mij dan ook dat
de voorgestelde bezuinigingen voor
de kerntakendiscussie, bezuinigin
gen zijn die de ontwikkelingen van
onze bijna jaarrond economie vol
zullen treffen. Alleen al voor de toe
ristische sector een directe bezui
niging van €500.000,- en indirect
nog eens voor het minder schoon
houden van de straten in Den Burg
en De Koog €90.000,-. Tel daar
bij op de voorgestelde verhoging
van de toeristenbelasting per 2007
met €200.000,- dan is het minimale
Wat ik zeggen wou...
begrotingsgat van €750.000,- bijna
volledig gedekt.
Deze besparingen zullen directe
gevolgen hebben voor de werk
gelegenheid en een aanzet geven
tot een negatieve ontwikkeling van
onze gehele economie. De musea
minder subsidie (€300 000,-) geven
betekent direct verlies van banen en
indirect verlies van omzet in aanver
wante sectoren, zoals de logiesver-
strekkers, de winkels en de bouw.
Juist de musea hebben er mede
als slechtweervoorziening voor
gezorgd dat ons eiland een verbre
ding en verdieping van het vakan
tieseizoen heeft gekregen, met een
betere bezetting van de toeristische
bedden. Daarnaast bieden zij een
prachtig beeld van onze cultuur en
natuur en zorgen voor een brede
educatie aan jong en oud. Door
een besparing op de informatiebij-
drage aan de VW (€120.000,-) zal
onze gast verstoken blijven van de
noodzakelijke informatie op de vra
gen wie, wat en waar op Texel. Een
nieuwe sport zal ontstaan: spoor
zoeken op Texel!
In het najaar van 2005 hebben we
vanuit de VW de raad gevraagd
de informatiebijdrage te verho
gen, omdat uit een accountants
berekening was gebleken dat de
informatietaak het dubbele kostte.
Voor 2006 is de bijdrage wel geïn
dexeerd, maar deze staat nu ter
discussie. Het bedrag is sinds de
oprichting van onze stichting in 1987
niet structureel verhoogd, terwijl het
aantal toeristen en bedden sinds
dien wel sterk gestegen is. Voor
het schoonhouden en onderhoud
aan het strand wordt voorgesteld
€65.000.- te besparen. Een onbe
grijpelijke zaak omdat het strand
een van onze belangrijkste visite
kaartjes is en voor veel werkgele
genheid zorgt. Des te opmerkelijker
is het dat er voor de Strandnota
thans er een brede discussie over
de in en outs van het strand plaats
vindt. De nota is nog met gereed, de
financiële consequenties ook met,
maar bij voorbaat moet er al wor
den bezuinigd. De besparing op het
schoonhouden van de straten van
Den Burg en De Koog trekt ook een
wissel op de toekomst, want het
tast de kwaliteit aan van het Texels
product.
Tenslotte de verhoging van de toe
ristenbelasting, een onderwerp
waarover de politiek de discussie uit
de weg gaat. Voor 2006 wordt deze
samen met de forensenbelasting
begroot op €2.850.000,-. Daar staat
€253.000,- aan kosten tegenover,
de uitgaven aan de VW (promotie
en informatie) bedragen €228.000,-.
Het verschil van ruim €2,3 miljoen
verdwijnt in de algemene middelen.
Wellicht kunnen we een discussie
aangaan als inzichtelijk wordt waar
aan dit bedrag wordt besteed. Wel
licht kan dan ook worden meegeno
men of de belasting efficiënter kan
worden geïncasseerd. Dat bespaart
kosten!
Sinds kort wordt aan de opnchting
van het Toeristisch Kennis Instituut
gewerkt, om het gemeentebestuur
gevraagd en ongevraagd van advies
te dienen over zaken die gevolgen
voor het toerisme hebben. Boven
genoemde bezuinigingen hebben
mijns inziens voldoende gewicht
om het Instituut hierover om advies
te vragen. Het is een kwestie van
tijd...
Samengevat vind ik deze bezuini
gingen uit de lucht gegrepen, ik mis
de onderbouwing van de directe
en indirecte gevolgen voor onze
economie in de breedste zin. Het
zal niet alleen zijn invloed hebben
op het toerisme, maar ook op de
landbouw en vissenj.
Hans van Heerwaarden,
voorzitter Stichting VW
Texel Promotie.
De eilanden drongen vorig jaar op
meer inspraak aan, nadat zij aan
wijzingen hadden gekregen dat het
Waddenfonds een volledig Haagse
aangelegenheid zou worden. Minister
Dekker toonde zich vervolgens bereid
het Regionaal College Waddenge
bied een steviger vinger in de pap te
geven. Dat betekende meer inspraak,
omdat de eilanden in dat college zijn
vertegenwoordigd. Het Waddenfonds
wordt, als de NAM toestemming krijgt
naar gas te boren onder de Wadden
zee, gevuld met achthonderd miljoen
euro uit de baten.
gedoogbeschikking loopt vooruit op
een nieuwe vergunning.
Stichting De Noordzee en de Wad
denvereniging schrijven in een geza
menlijk persbericht dat de marine
zeehonden en vogels op de Razen
de Bol als schietschijf gebruikt. Een
woordvoerder van de marine distanti
eert zich van die uitspraken. Hij wijst
erop dat de militairen schieten op een
boei die een 'eind' ten zuiden van de
Razende Bol ligt. Eventuele overlast
voor de zandplaat is volgens hem
te verwaarlozen. Dat er ooit zeehon
den zouden zijn geraakt, wordt naar
het rijk der fabelen verwezen. Vol
gens Hidde van Kersen, directeur van
de Waddenvereniging, is het niet te
zeggen wat er onder water gebeurt.
'Maar je ziet wel de inslagen van
de beschietingen op het water.' Vol
gens de organisaties kan er bij sterke
wind munitie op de zandplaat komen.
Er wordt vanaf Erfprins met scherp
geschoten met zogeheten punt-50's.
De Waddenvereniging en de Noordzee
hebben bij het ministerie van LNV een
verzoek om handhaving ingediend.
Volgens Van Kersen wordt gewacht
op de uitslag daarvan voordat de
organisaties eventueel verdere stap
pen ondernemen. Een woordvoerder
van de gemeente laat weten dat de
oefeningen in principe geen invloed
hebben op het helikopterverkeer over
het eiland. Daar bestond vorige week
even zorg over. GroenUnks kaartte
de kwestie toen aan in de gemeente
raad, De woordvoerder wijst erop dat
helikopters van en naar De Kooy op
oefendagen vakèr gebruik maken van
een route die westelijker ligt dan de
route over het eiland. De westelijke
route wordt echter niet per definitie
tijdens de oefeningen gebruikt.
Kerntaken
Aan de leden van de politieke frac
ties in de gemeenteraad van Texel.
Geachte leden,
Allereerst wil ik u mede namens alle
besturen van TVL en TVO van harte
gelukwensen met uw benoeming
in de raad als vertegenwoordigers
van de Texelse gemeenschap. Dat
u nu op zo'n korte termijn al voor
een levensgroot dilemma wordt
geplaatst, om te oordelen over de
kerntaken van de gemeente. De
afweging om financiële keuzes te
maken brengt u gelijk bij de wor
tel van uw functioneren voor de
gemeenschap. Geen gemakkelijke
opgave, maar zeker wel uitdagend.
De voorstellen die u heeft ontvangen
dienen ertoe te leiden dat er struc
tureel bezuinigd wordt. Wat ons
opvalt is dat in de voorstellen vooral
wordt ingezet op het bezuinigen
van kwalitatieve onderdelen die de
zorg voor het toerisme betreffen. Wij
hebben op Texel een gezonde toe
ristische sector en dat brengt veel
geld in de gemeenschap. Geschat
wordt €225 miljoen per jaar, daar
van wordt héél veel afgedragen
aan de overheid. Om die gezonde
structuur te behouden moet je als
overheid de goede voorwaarden
scheppen. Dat wil zeggen: houden
wat goed is, niet verwijderen. Zelfs
uitbreiden als daarvoor de gelegen-
Wat ik zeggen
heid is en de kwaliteit van Texel, als
gastvrij eiland, daarmee versterken.
De ondernemers doen dat op hun
manier, maar van de overheid mag
je zeker een continuering van beleid
verwachten. Daarom zijn wij tegen
wegstrepen van de verantwoorde
lijkheden jegens VW, musea, strand
en uitstraling op de leefomgeving.
En absoluut geen verhoging van
toeristenbelasting. Op het punt van
de noodcamping zijn wij het eens
met het voorgestelde.
Uw intentie is te bezuinigen om
daarmee, naast het dreigende
tekort, ook middelen voor nieuw
beleid te realiseren. Stel dat er nau
welijks toerisme zou zijn, dan zou
u alles uit de kast halen om dat
op Texel te versterken. Wees er
ook nu van overtuigd dat hierop
bezuinigen vele stappen terug is in
het kwaliteitsdenken over toerisme.
Wij kunnen niet over uw gemeente
lijke organisatie oordelen, maar wij
denken dat er vooral met gezonde
scepsis naar nut en noodzaak van
een aantal zaken kan worden geke
ken. Bezuiniging op dat terrein heeft
meer structureel resultaat
Ries Swanink, voorzitter TVO
Harry R Wuis, voorzitter TVL
Ruimen bommen
op zee gaat goed
Het ruimen van oude explosieven op
zee is het afgelopen jaar zeer goed
verlopen. Volgens visserijvoorman
Ben Daalder werken de Koninklijke
Marine en de Kustwacht 'op meer
dan voortreffelijke wijze' samen met
de kottervissers om opgeviste mij
nen onschadelijk te maken.
Het ruimen van mijnen kreeg een
jaar geleden een andere lading
nadat dne vissers uit Ouddorp om
het leven waren gekomen toen een
opgeviste vliegtuigbom aan boord
explodeerde. Het aantal meldingen
van vissers steeg en de marine
stelde markeringsmiddelen voor de
vissers beschikbaar. Ook de Texelse
kottervloot werd ermee uitgerust.
Daarmee kunnen opgeviste explo-
sieven worden gemarkeerd en
teruggezet in zee. De coördinaten
worden met een telefoontje door
gegeven aan de Kustwacht waarna
een mijnenjager van de marine de
bom onschadelijk maakt. Het aantal
meldingen is afgelopen jaar vertien
voudigd. Er werden bijna vierhon
derd explosieven gemeld.
Het niqt verlenen van voorrang was
vrijdagochtend de oorzaak van een
ongeluk met een taxibusje van Taxi
312000. Het busje, dat over de
Pontweg richting Den Burg reed,
werd vol in de linkerflank geraakt
door een 37-jarige automobilist uit
Den Burg die vanaf Zuidhaffel de
Pontweg opreed. Volgens de politie
verzuimde hij voorrang te verlenen.
Het busje, waar vijf personen inza
ten, raakte door de klap op zijn kant
en kwam daarna weer terug op zijn
wielen. De wagen raakte zwaar-
beschadigd. De passagiers ble
ven voor zover bekend op blauwe
plekken na ongedeerd. Eigenaar
Bart de Vries van Taxi 312000, die
achter het stuur zat, liep letsel aan
zijn voet op. De ambulance was
aanwezig om eerste hulp aan de
inzittenden te verlenen. De brand
weer maakte na afloop het wegdek
schoon. De firma Schoenmaker
moest eraan te pas komen om de
taxibus af te voeren.
verongelukte
zwaarbeschadigde taxibus staat na de botsing in de berm.
het wegdek ligt het glas