Duinrellenproject afgerond
met aanpassingen Krimbos
Zuivelverwerking
gaat naar Friesland
Jip?l
Excursies
Sint Donatus zoekt kopei
Geslaagd -
Texeltruck al vroeg op pac
TEXELSE g COURANT
Publiek voor half geld naar lustrum Luchtvaartmuseum
vleugel van het Rhönlerche zweefvliegtuig.
Vrijwilligers bezig met de
uur een rondleiding door de ontwa
kende duinen van de Muy. Opga
ve en inlichtingen bij Ecomare, tel.
317741.
Om 15.00 en 16.00 uur begint een
rondleiding door de Texelse bier
brouwerij aan de Schilderweg. Deel
name kost €8,-.
Woensdag 24 mei:
Het Ambachtscentrum aan het
Wezenland in Den Burg is van 10.00
tot 17.00 uur geopend. Rondleidin
gen door de brouwerij en de distil
leerderij om 10.30 en om 14.45 uur.
Om 11.00 uur begint een rondleiding
door de Texelse Natuurtuin aan het
Oude Dijkje nabij De Koog. Deel
name €3,-.
Het Ambachtscentrum aan het Dinsdag 23 mei:
Wezenland in Den Burg is van 10.00 Staatsbosbeheer houdt vanaf 6.00 Om 15.00 en 16.00 uur begint een
Staatsbosbeheer en Natuurmo
numenten verzorgen dagelijks
excursies door Texelse natuurge
bieden, zoals de Slufter, de Geul,
de Muy, de Schorren en Waalen
burg. Speciaal voor kinderen zijn
er rondleidingen door de meeu
wenkolonie in de Westerduinen.
Opgave en inlichtingen bij Eco
mare, tel. 317741.
Zaterdag 20 mei:
Om 10.00 uur begint bij de Slufter
de historische rondleiding 'Oorlog
achter de Rugendiek, langs plek
ken die herinneren aan de Tweede
Wereldoorlog.
tot 17.00 uur geopend. Rondleidin
gen door de brouwerij en de distil
leerderij om 10.30 en om 14.45 uur.
Om 14.00,15.00 en 16.00 uur begint
een rondleiding door de Texelse
bierbrouwerij aan de Schilderweg.
Deelname kost €8,-.
Zondag 21 mei:
Om 11.00 uur begint een rondleiding
door de Texelse Natuurtuin aan het
Oude Dijkje nabij De Koog. Deel
name €3.-.
Maandag 22 mei:
Om 20.00 uur begint een excursie
door de Korverskooi aan de Rui-
gendijk. Opgave en inlichtingen bij
Ecomare, tel. 317741.
rondleiding door de Texelse bier
brouwerij aan de Schilderweg. Deel
name kost €8.-.
Donderdag 25 mei:
Het Ambachtscentrum aan het
Wezenland in Den Burg is van 10.00
tot 17.00 uur geopend. Rondleidin
gen door de brouwerij en de distil
leerderij om 10.30 en om 14.45 uur.
Om 13.30 uür begint het familiepro
gramma 'Krassekeet'. Deelnemers
lopen over de bodem van de zee en
zien wat daar allemaal leeft. Deel
name kost €4,50, opgave en inlich
tingen bij Ecomare, tel. 317741.
Om 20.00 uur begint een schemer-
excursie door de Slufter. Opgave
en inlichtingen bij Ecomare, tel.
317741.
Woman Wizard
zoekt caravan
Woman Wizard is op zoek naar een
nieuwe caravan. De organisatie van
Annemarie Oosterbaan heeft een
caravan in gebruik waarvan jonge
moeders met borstkanker gebruik
kunnen maken. Inmiddels zijn er
diverse aanvragen voor het komen
seizoen binnen gekomen.
De caravan die Woman Wizard nu
gebruikt, mag echter maar tot 27
juni worden gebruikt. Oosterbaan is
nu op zoek naar een oplossing. Er
wordt gedacht aan sponsors die het
mogelijk maken een nieuwe (of in
ieder geval een andere) caravan te
gebruiken, maar ook andere oplos
singen zijn denkbaar. Wie meent te
kunnen helpen, kan contact met
haar opnemen via tel. 320724 of
e-mailadres info@womanwizard.nl.
Het duinrellenproject, onderdeel
van het Masterplan Water Texel, is
met de aanpassing van een groot
aantal duinrellen in het Krimbos
afgerond. In opdracht van het
Hoogheemraadschap en in nauwe
samenwerking met terreinbeheer
der Staatsbosbeheer werd vorig
jaar na de zomer gestart met het
gebied bij het Oude Wegje, Kor
verskooi en het Krimbos. Van een
groot aantal duinrellen werden
de oevers afgevlakt. Belangrijk
ste doel: zo verstandig mogelijk
omgaan met het spaarzame zoet
water dat Texel heeft, ten gunste
van natuur en landbouw.
De zogeheten natuurvriendelijke
oevers geven het landschap niet
alleen een vriendelijker uitstraling
en meer ruimte voor oeverplanten,
maar zijn ook van praktische aard.
Hoofddoel van de aanpassingen is
er voor te zorgen dat de snelheid
waarmee het water in de winter
van de duinen de polders instroomt
omlaag gaat. De voorraad zoetwa
ter moet daardoor toenemen, zodat
er in het groeiseizoen juist meer
water vanuit de duinen naar de pol
ders kan stromen. Dat aanpassing
van de duinrellen noodzakelijk was,
stond voor de participanten van het
Masterplan Water Texel als een paal
boven water. Uit onderzoek bleek
dat het grondwaterpeil nog steeds
niet volledig in balans is. Dat heeft
volgens woordvoerder Erik van der
Spek alles te maken met de ruilver
kaveling uit de jaren vijftig. Verder
heeft de waterwinning in de duinen
De nu nog kale
een jaar al behoorlijk begroeid. (Foto Louiu van der siuis)
Vanuit de lucht zijn de aangepaste o
i. Het water wordt nu via een langer traject door de duinrellen geleid.
en de kustafslag in voorbije jaren
invloed gehad op de zoetwatervoor-
raad. Nu die twee factoren geen rol
meer spelen, zijn de effecten van de
maatregelen die nu worden geno
men groter.
Door de bredere oevers wordt het
waterbergënd vermogen van de
duinrellen groter. 'We merken de
laatste jaren dat het niet meer regent,
rnaar wel dat de buien heviger wor
den. Grote hoeveelheden water kun
nen nu beter worden opgevangen.'
Daarnaast is de weg die het water
moet afleggen langer gemaakt.
Door het opwerpen van blokkades
(drempels) in de sloten wordt de
stroomsnelheid afgeremd en wordt
het omliggende gebied natter. Onge
veer driekwart van de sloten in het
Krimbos is aangepast. Het zand dat
bij de afgravingen is vrijgekomen,
is ingezet om wandelpaden, speel
plaatsen en parkeerterreinen op te
hogen. De oevers zijn nu nog kaal,
maar over een jaar zal de begroeiing
redelijk hersteld zijn en naar ver
wachting is over drie jaar nauwelijks
nog te zien dat het gebied grondig
is aangepakt. Van der Spek denkt
niet dat de natuurvriendelijke oevers
in het Knmbos zullen leiden tot een
uitbreiding van de vegetatie met bij
zondere soorten. 'Misschien dat de
gevlekte orchis hier gaat groeien,
maar veel andere zeldzame planten
verwachten we hier niet. Die kans
is groter bij de Korverskooi en het
Oude Wegje.' Om te voorkomen dat
aangrenzende boeren wateroverlast
ondervinden van het duinrellenpro
ject, is een aantal veiligheidsmaat
regelen ingebouwd. Hoewel is door
berekend dat de directe effecten
zich beperken tot de natuurgebieden
waann de duinrellen zich bevinden,
is er op sommige plaatsen een extra
sloot aan het eind van het terrein
aangelegd om te voorkomen dat
bijvoorbeeld bollenland onder water
komt te staan. Verder zijn grond
waterpeilbuizen geplaatst, zodat de
grondwaterstand goed in de gaten
kan worden gehouden.
Niet alleen de waterpartijen in het
70 hectare grote bos zijn aangepast.
Het grootste deel van de ruiterpaden
is opgehoogd en opengesteld voor
menners. In het zuidelijke deel van
het bos is een wandelpad omgezet
in een ruiterpad, zodat mensen te
paard kunnen oversteken van de
Roggeslootweg naar de Postweg.
Aan een verdere verbinding naar de
Ruigendijk wordt gewerkt. Enkele
weinig gebruikte wandelpaden zul
len niet meer worden onderhouden
en daardoor dichtgroeien.
De productie van kwark en ande
re zuivelproducten verdwijnt op
redelijk korte termijn van Sint
Donatus. Het jongvee gaat vol
gende week op de auto, het melk
vee zodra de productie elders is
ingevuld. De boerderij staat te
koop.
De bedrijfsvoering loopt al een
tijd niet naar tevredenheid van de
Stichting Sint Donatus. In februari
kwam naar buiten dat Donatus in
onderhandeling was met een grote
organisatie, die invulling zou gaan
geven aan de doelstellingen zoals
die al een jaar of dertig gelden:
biologisch-dynamische landbouw,
voorlichting, productvernieuwing en
sociale opvang. Maar deze 'super
deal', zoals Marc van Rijsselberghe
het uitdrukte, kwam niet rond. Ook
onderhandelingen tussen Donatus
en de Stichting Wonen Texel om yan
Donatus een woonzorgboerderij te
maken, liepen op niets uit. Momen
teel staat het bedrijf in de etalage
bij een makelaar, waarbij de voor
keur van de stichting uitgaat naar
een koper die het bedrijf op biolo
gisch-dynamische wijze voortzet en
zoveel mogelijk ook de andere doel
stellingen respecteert. Het bedrijf
is in de vakbladen van deze doel
groep breeduit onder de aandacht
gebracht en volgens Van Rijssel
berghe zijn er reacties op gekomen.
'Daar kijken we nu serieus naar.'
Maar mocht de bd-bedrijfsvoering
geen haalbare kaart zijn. dan is de
stichting genoodzaakt de boerderij
in de vrije verkoop te doen.
Van de medewerkers heeft een!
inmiddels elders werk gevonden
IIII i nuucis CIUCI o VVGI r> ycvui iubv
herplaatsing van de overige me "r
werkers verloopt volgens Van
serberghe vloeiend. 'Op het
selijke vlak verloopt dit meer
optimaal.'
"8
is
Daniëlle Witte uit Den Burg sa
de aan het Van Hall Instrtuui
Leeuwarden voor de HBO-op:
ding Diermanagement. Zij volg®
richting Beleid en Communicatie
studeerde af op een vooronde®
ten behoeve van een euthans
protocol voor honden en katten
gedragsproblemen.
Jongeren Informatie Ptf
De afgelopen maand heeft de
Texeltruck, die al rijdend reclame
voor het eiland maakt, al zo'n
drieduizend kilometer afgelegd.
Deze road advertising is een
effectieve manier om de naam
Texel onder de aandacht te bren
gen. Op de truck staan zowel de
websites van de WV als die van
de truck zelf prominent vermeld.
Het rondrijden resulteert in pieken
in de bezoekersaantallen op deze
sites, waarbij de bezoekers via
de site texeltruck.nl direct kun
nen doorlinken naar de VW en de
deelnemende participanten.
De Texeltruck wordt dit jaar extra
vroeg ingezet. Tijdens de Paasdagen
mengde hij zich in het drukke ver
keer langs de Nederlandse wegen,
waarbij expres de drukste wegen,
steden en files werden opgezocht.
Van 28 april tot 2 mei was de truck
een van de opvallendste gasten
op Truckfest in Peterborough, een
evenement dat in twee dagenc
dan 130.000 bezoekers uit ge' g toc'
Europa trok. In de eerste wee* Keer
mei werd vervolgens een rond*
bijna 1600 km gemaakt doof
Ruhrgebied, België en Zuid-NS
land. Ook was de truck aanré jIOeffj
op de open dagen van Landi®
die door ruim 100.000 mensen'
den bezocht. Hier werd eenp$
tatie verzorgd in samenwerking
het Paracentrum.
Aan de informatiebalie in de P
en bij de buitenpresentatie _lui
den de bezoekers op de
gesteld van de vele mogelijk
die ons eiland biedt, met de nad
op het aanstaande zomerse®
De komende maanden is de^-
aanwezig op verschillende
schalige evenementen (30.00-
200.000 bezoekers) in het f
land. Op de website
truck.nl is een overzicht vs'
promotieprogramma te zien
een h
OP n;
*andi
van sc
werk
ver na
die or
nen, c
ofanc
telg,
ken]
VRIJDAG 19 MEI 2006
Het luchtvaart- en oorlogsmuseum op het vliegveld bestaat
tien jaar. Het tweede lustrum wordt zondag gevierd. Het
bestuur wil daar zoveel mogelijk publiek bij betrekken
door de helft van de normale entreeprijs te berekenen,
dus slechts €1,50. 'We zijn trots op wat we in al die jaren
hebben opgebouwd en we willen het dus graag laten zien,
vooral aan mensen die het museum al heel lang niet meer
hebben bezocht of er nooit zijn geweest', zegt voorzitter
Theo Witte.
leder is welkom tussen 11.00
en 15.30 uur. Dank zij de goede
relaties die het museum onder
houdt met de KLM is het mogelijk
geworden om de Flying Dutch
man Jazz Band bij het feest te
betreken. Deze huisband van de
KLM treedt op vanaf 13.00 uur,
beurtelings in het museum zelf en
in het vliegveldrestaurant.
Het museum kent een bewogen
geschiedenis die eigenlijk al 18 jaar
geleden begon. Ter gelegenheid van
het lustrum van de Dutch Dakota
Association (DDA) en de daarmee
samenvallende Texelse airshow
werd in de hangar van het vliegveld
een tentoonstelling gehouden van
allerlei zaken die op de (Texelse)
luchtvaart betrekking hadden. Toen
ontstond het idee om een derge
lijke tentoonstelling een permanent
karakter te geven en daarmee Texel
van een nieuwe attractie te voor
zien. Vliegvelddirecteur Ed de Bruijn
ging met Kurt Munk van de DDA,
Jan Frederici en Piet Standaart
gedreven aan de slag maar het
duurde toch nog acht jaar voordat
burgemeester Van Rappard de deu
ren officieel kon openen. Doorslag
gevend was het feit dat Zweefvlieg-
club Texel een nieuwe behuizing
in gebruik had genomen waardoor
de oude zweefvlieghangar voor
het museum beschikbaar kwam.
Daarna ging het snel. In zes weken
werd het museum ingericht door
een schare vrijwilligers, aangevoerd
door Gelein Jansen.
Russenoorlog
In hetzelfde gebouw werd ook de
collectie ondergebracht die betrek
king heeft op de Russenoorlog.
Daarmee was men bij voorbaat
verzekerd van voldoende bezoe
kers omdat voor de opstand van
de Georgiërs veel belangstelling
bestaat. Toch was de toeloop gro
ter dan verwacht: het eerste jaar
werden 16.000 bezoekers geteld
en daarmee was het bestaansrecht
bewezen. Samenhangend daar
mee was dat veel mensen, bedrij
ven en instanties voorwerpen van
luchtvaarthistonsch belang aan het
museum afstonden of in bruikleen
gaven. Een probleem was dat het
museum te klein was om dat alle
maal onder te brengen en dat de
bouwkundige staat van het dertig
jaar oude gebouw veel te wensen
overliet. Nieuwbouwplannen ston
den geruime tijd ter discussie en
leidden zelfs tot tweespalt omdat
niet alle bestuursleden het financi
eel haalbaar vonden. Aanvankelijk
beperkte men zich tot het renoveren
van het bestaande gebouw, maar
uiteindelijk werd toch tot een aan
zienlijke uitbreiding besloten, nadat
een speciale financiële commissie
(bestaande uit Martin Tromp, Bob
Rienks en Willem Mets) het nodige
geld had losgekregen. Daarmee
ontstond een Siamese tweeling. Het
luchtvaartgedeelte van de collectie
kwam in de nieuwbouw en alles
wat betrekking had op gebeurtenis
sen die in de tweede wereldoorlog
op Texel hebben plaatsgevonden
kwam in het oude deel, maar het
bleef één museum met één ingang.
Een groot deel van de collectie heeft
aan permanent karakter zoals alles
wat betrekking heeft op de geschie
denis van het Vliegkamp De Mok en
vliegveld De Vlijt, de deportatie van
Texelse mannen naar Assen en de
35 geallieerde vliegtuigen die in de
oorlog op of bij Texel neerstortten.
Onderzoek van de recoverygroep
naar deze bommenwerpers en hun
bemanningen heeft een schat aan
gegevens opgeleverd. In veel geval
len hebben ook nabestaanden hier
mee hun voordeel kunnen doen.
Achter tal van voorwerpen bleek
een aangrijpend menselijk verhaal
te zitten.
Educatief
Het museum heeft geen verdere uit
breidingsplannen, maar vrijwilligers
zijn wel voortdurend in touw om
de collectie attractief en educatief
te houden. Theo Witte: 'We vinden
het belangrijk dat vooral de jeugd
de lokale geschiedenis kent. Ons
museum draagt daar zeker aan bij.
De Texelse scholen hebben dan ook
gratis toegang'. Het luchtvaart- en
oorlogsmuseum heeft in de col
lectie enkele complete vliegtuigen,
zoals de Starfighter die als blikvan
ger buiten aan de weg staat, het
vliegtuigje PH-COR, een replica van
de legendarische Spin van Fokker
en enkele drones, doelvliegtuigen
die hebben gediend bij schietoefe
ningen. De komende winter komt
daar het Rhönlerche zweefvliegtuig
bij dat ooit in gebruik was bij de
zweefvliegclub. Nadat het medio
jaren zeventig was verkocht maakte
het vele omzwervingen. Onlangs
lukte het de restanten op de kop te
tikken en nu is Piet Standaart bezig
het weer compleet te maken. Het
bestuur hoopt dat het ooit zal luk
ken een Harvard te bemachtigen,
het vliegtuig dat in de jaren vijftig
van de vorige eeuw toen het door
de firma Schreiner werd gebruikt
bij schietoefeningen, een bekende
verschijning boven Texel was. Nóg
mooier zou een Spitfire zijn die voor
die tijd voor hetzelfde doel vanaf
het vliegveld Texel opereerde, maar
de historische waarde daarvan is zo
groot dat dit geen haalbare kaart is.
Kanonnen
Naast de genoemde permanente
collectie wil men af en toe ook
wat nieuws en wisselends brengen.
Een voorbeeld is de maquette die
'bunkerspecialist' Ben van Leersum
volgende maand plaatst. Het gaat
over de omzwervingen van drie
kanonnen die ooit werden gebruikt
in de kustbatterij in de duinen van
de Bollekamer, in combinatie met
de bekende waarnemingsbunker
van Loodsmansduin. Het museum
is in gesprek met Staatsbosbeheer
over het vernieuwen van de verkla
rende borden bij de restanten van
de bunkers. Het museum dankt
veel van zijn bezienswaardigheden
and
C.e:
im w
aan goede relaties. Topman Pa r
Hartman van de KLM is meer i
eens op bezoek geweest en k»,
meestal niet met lege handen
is ook een hechte band
Koninklijke Marine, zoals blijkt
het schitterende houten naamta
buiten het gebouw dat als cade!
tje van de marine werd ontvang-im
Verder wordt prettig samengev,? !^ev
en uitgewisseld met het mil
luchtvaartmuseum van Soesteft*
en het nationale luchtvaartmusa
Aviodrome in Lelystad. Theo V/r
'Maar het meest hebben we
te danken aan onze vrijwilligersi
de afgelopen tien jaar bezig
geweest met inrichting, uitbreidi
technische werkzaamheden,
leidingen, kassa en archief,
hen is er zondag vanaf half vier»
hapje en een drankje. Dat heU
ze wel verdiend'.
De Flying Dutchman Jazzband die zondag is te horen op het vliegveld ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het museum