Duinrellenproject afgerond met aanpassingen Krimbos Zuivelverwerking gaat naar Friesland Jip?l Excursies Sint Donatus zoekt kopei Geslaagd - Texeltruck al vroeg op pac TEXELSE g COURANT Publiek voor half geld naar lustrum Luchtvaartmuseum vleugel van het Rhönlerche zweefvliegtuig. Vrijwilligers bezig met de uur een rondleiding door de ontwa kende duinen van de Muy. Opga ve en inlichtingen bij Ecomare, tel. 317741. Om 15.00 en 16.00 uur begint een rondleiding door de Texelse bier brouwerij aan de Schilderweg. Deel name kost €8,-. Woensdag 24 mei: Het Ambachtscentrum aan het Wezenland in Den Burg is van 10.00 tot 17.00 uur geopend. Rondleidin gen door de brouwerij en de distil leerderij om 10.30 en om 14.45 uur. Om 11.00 uur begint een rondleiding door de Texelse Natuurtuin aan het Oude Dijkje nabij De Koog. Deel name €3,-. Het Ambachtscentrum aan het Dinsdag 23 mei: Wezenland in Den Burg is van 10.00 Staatsbosbeheer houdt vanaf 6.00 Om 15.00 en 16.00 uur begint een Staatsbosbeheer en Natuurmo numenten verzorgen dagelijks excursies door Texelse natuurge bieden, zoals de Slufter, de Geul, de Muy, de Schorren en Waalen burg. Speciaal voor kinderen zijn er rondleidingen door de meeu wenkolonie in de Westerduinen. Opgave en inlichtingen bij Eco mare, tel. 317741. Zaterdag 20 mei: Om 10.00 uur begint bij de Slufter de historische rondleiding 'Oorlog achter de Rugendiek, langs plek ken die herinneren aan de Tweede Wereldoorlog. tot 17.00 uur geopend. Rondleidin gen door de brouwerij en de distil leerderij om 10.30 en om 14.45 uur. Om 14.00,15.00 en 16.00 uur begint een rondleiding door de Texelse bierbrouwerij aan de Schilderweg. Deelname kost €8,-. Zondag 21 mei: Om 11.00 uur begint een rondleiding door de Texelse Natuurtuin aan het Oude Dijkje nabij De Koog. Deel name €3.-. Maandag 22 mei: Om 20.00 uur begint een excursie door de Korverskooi aan de Rui- gendijk. Opgave en inlichtingen bij Ecomare, tel. 317741. rondleiding door de Texelse bier brouwerij aan de Schilderweg. Deel name kost €8.-. Donderdag 25 mei: Het Ambachtscentrum aan het Wezenland in Den Burg is van 10.00 tot 17.00 uur geopend. Rondleidin gen door de brouwerij en de distil leerderij om 10.30 en om 14.45 uur. Om 13.30 uür begint het familiepro gramma 'Krassekeet'. Deelnemers lopen over de bodem van de zee en zien wat daar allemaal leeft. Deel name kost €4,50, opgave en inlich tingen bij Ecomare, tel. 317741. Om 20.00 uur begint een schemer- excursie door de Slufter. Opgave en inlichtingen bij Ecomare, tel. 317741. Woman Wizard zoekt caravan Woman Wizard is op zoek naar een nieuwe caravan. De organisatie van Annemarie Oosterbaan heeft een caravan in gebruik waarvan jonge moeders met borstkanker gebruik kunnen maken. Inmiddels zijn er diverse aanvragen voor het komen seizoen binnen gekomen. De caravan die Woman Wizard nu gebruikt, mag echter maar tot 27 juni worden gebruikt. Oosterbaan is nu op zoek naar een oplossing. Er wordt gedacht aan sponsors die het mogelijk maken een nieuwe (of in ieder geval een andere) caravan te gebruiken, maar ook andere oplos singen zijn denkbaar. Wie meent te kunnen helpen, kan contact met haar opnemen via tel. 320724 of e-mailadres info@womanwizard.nl. Het duinrellenproject, onderdeel van het Masterplan Water Texel, is met de aanpassing van een groot aantal duinrellen in het Krimbos afgerond. In opdracht van het Hoogheemraadschap en in nauwe samenwerking met terreinbeheer der Staatsbosbeheer werd vorig jaar na de zomer gestart met het gebied bij het Oude Wegje, Kor verskooi en het Krimbos. Van een groot aantal duinrellen werden de oevers afgevlakt. Belangrijk ste doel: zo verstandig mogelijk omgaan met het spaarzame zoet water dat Texel heeft, ten gunste van natuur en landbouw. De zogeheten natuurvriendelijke oevers geven het landschap niet alleen een vriendelijker uitstraling en meer ruimte voor oeverplanten, maar zijn ook van praktische aard. Hoofddoel van de aanpassingen is er voor te zorgen dat de snelheid waarmee het water in de winter van de duinen de polders instroomt omlaag gaat. De voorraad zoetwa ter moet daardoor toenemen, zodat er in het groeiseizoen juist meer water vanuit de duinen naar de pol ders kan stromen. Dat aanpassing van de duinrellen noodzakelijk was, stond voor de participanten van het Masterplan Water Texel als een paal boven water. Uit onderzoek bleek dat het grondwaterpeil nog steeds niet volledig in balans is. Dat heeft volgens woordvoerder Erik van der Spek alles te maken met de ruilver kaveling uit de jaren vijftig. Verder heeft de waterwinning in de duinen De nu nog kale een jaar al behoorlijk begroeid. (Foto Louiu van der siuis) Vanuit de lucht zijn de aangepaste o i. Het water wordt nu via een langer traject door de duinrellen geleid. en de kustafslag in voorbije jaren invloed gehad op de zoetwatervoor- raad. Nu die twee factoren geen rol meer spelen, zijn de effecten van de maatregelen die nu worden geno men groter. Door de bredere oevers wordt het waterbergënd vermogen van de duinrellen groter. 'We merken de laatste jaren dat het niet meer regent, rnaar wel dat de buien heviger wor den. Grote hoeveelheden water kun nen nu beter worden opgevangen.' Daarnaast is de weg die het water moet afleggen langer gemaakt. Door het opwerpen van blokkades (drempels) in de sloten wordt de stroomsnelheid afgeremd en wordt het omliggende gebied natter. Onge veer driekwart van de sloten in het Krimbos is aangepast. Het zand dat bij de afgravingen is vrijgekomen, is ingezet om wandelpaden, speel plaatsen en parkeerterreinen op te hogen. De oevers zijn nu nog kaal, maar over een jaar zal de begroeiing redelijk hersteld zijn en naar ver wachting is over drie jaar nauwelijks nog te zien dat het gebied grondig is aangepakt. Van der Spek denkt niet dat de natuurvriendelijke oevers in het Knmbos zullen leiden tot een uitbreiding van de vegetatie met bij zondere soorten. 'Misschien dat de gevlekte orchis hier gaat groeien, maar veel andere zeldzame planten verwachten we hier niet. Die kans is groter bij de Korverskooi en het Oude Wegje.' Om te voorkomen dat aangrenzende boeren wateroverlast ondervinden van het duinrellenpro ject, is een aantal veiligheidsmaat regelen ingebouwd. Hoewel is door berekend dat de directe effecten zich beperken tot de natuurgebieden waann de duinrellen zich bevinden, is er op sommige plaatsen een extra sloot aan het eind van het terrein aangelegd om te voorkomen dat bijvoorbeeld bollenland onder water komt te staan. Verder zijn grond waterpeilbuizen geplaatst, zodat de grondwaterstand goed in de gaten kan worden gehouden. Niet alleen de waterpartijen in het 70 hectare grote bos zijn aangepast. Het grootste deel van de ruiterpaden is opgehoogd en opengesteld voor menners. In het zuidelijke deel van het bos is een wandelpad omgezet in een ruiterpad, zodat mensen te paard kunnen oversteken van de Roggeslootweg naar de Postweg. Aan een verdere verbinding naar de Ruigendijk wordt gewerkt. Enkele weinig gebruikte wandelpaden zul len niet meer worden onderhouden en daardoor dichtgroeien. De productie van kwark en ande re zuivelproducten verdwijnt op redelijk korte termijn van Sint Donatus. Het jongvee gaat vol gende week op de auto, het melk vee zodra de productie elders is ingevuld. De boerderij staat te koop. De bedrijfsvoering loopt al een tijd niet naar tevredenheid van de Stichting Sint Donatus. In februari kwam naar buiten dat Donatus in onderhandeling was met een grote organisatie, die invulling zou gaan geven aan de doelstellingen zoals die al een jaar of dertig gelden: biologisch-dynamische landbouw, voorlichting, productvernieuwing en sociale opvang. Maar deze 'super deal', zoals Marc van Rijsselberghe het uitdrukte, kwam niet rond. Ook onderhandelingen tussen Donatus en de Stichting Wonen Texel om yan Donatus een woonzorgboerderij te maken, liepen op niets uit. Momen teel staat het bedrijf in de etalage bij een makelaar, waarbij de voor keur van de stichting uitgaat naar een koper die het bedrijf op biolo gisch-dynamische wijze voortzet en zoveel mogelijk ook de andere doel stellingen respecteert. Het bedrijf is in de vakbladen van deze doel groep breeduit onder de aandacht gebracht en volgens Van Rijssel berghe zijn er reacties op gekomen. 'Daar kijken we nu serieus naar.' Maar mocht de bd-bedrijfsvoering geen haalbare kaart zijn. dan is de stichting genoodzaakt de boerderij in de vrije verkoop te doen. Van de medewerkers heeft een! inmiddels elders werk gevonden IIII i nuucis CIUCI o VVGI r> ycvui iubv herplaatsing van de overige me "r werkers verloopt volgens Van serberghe vloeiend. 'Op het selijke vlak verloopt dit meer optimaal.' "8 is Daniëlle Witte uit Den Burg sa de aan het Van Hall Instrtuui Leeuwarden voor de HBO-op: ding Diermanagement. Zij volg® richting Beleid en Communicatie studeerde af op een vooronde® ten behoeve van een euthans protocol voor honden en katten gedragsproblemen. Jongeren Informatie Ptf De afgelopen maand heeft de Texeltruck, die al rijdend reclame voor het eiland maakt, al zo'n drieduizend kilometer afgelegd. Deze road advertising is een effectieve manier om de naam Texel onder de aandacht te bren gen. Op de truck staan zowel de websites van de WV als die van de truck zelf prominent vermeld. Het rondrijden resulteert in pieken in de bezoekersaantallen op deze sites, waarbij de bezoekers via de site texeltruck.nl direct kun nen doorlinken naar de VW en de deelnemende participanten. De Texeltruck wordt dit jaar extra vroeg ingezet. Tijdens de Paasdagen mengde hij zich in het drukke ver keer langs de Nederlandse wegen, waarbij expres de drukste wegen, steden en files werden opgezocht. Van 28 april tot 2 mei was de truck een van de opvallendste gasten op Truckfest in Peterborough, een evenement dat in twee dagenc dan 130.000 bezoekers uit ge' g toc' Europa trok. In de eerste wee* Keer mei werd vervolgens een rond* bijna 1600 km gemaakt doof Ruhrgebied, België en Zuid-NS land. Ook was de truck aanré jIOeffj op de open dagen van Landi® die door ruim 100.000 mensen' den bezocht. Hier werd eenp$ tatie verzorgd in samenwerking het Paracentrum. Aan de informatiebalie in de P en bij de buitenpresentatie _lui den de bezoekers op de gesteld van de vele mogelijk die ons eiland biedt, met de nad op het aanstaande zomerse® De komende maanden is de^- aanwezig op verschillende schalige evenementen (30.00- 200.000 bezoekers) in het f land. Op de website truck.nl is een overzicht vs' promotieprogramma te zien een h OP n; *andi van sc werk ver na die or nen, c ofanc telg, ken] VRIJDAG 19 MEI 2006 Het luchtvaart- en oorlogsmuseum op het vliegveld bestaat tien jaar. Het tweede lustrum wordt zondag gevierd. Het bestuur wil daar zoveel mogelijk publiek bij betrekken door de helft van de normale entreeprijs te berekenen, dus slechts €1,50. 'We zijn trots op wat we in al die jaren hebben opgebouwd en we willen het dus graag laten zien, vooral aan mensen die het museum al heel lang niet meer hebben bezocht of er nooit zijn geweest', zegt voorzitter Theo Witte. leder is welkom tussen 11.00 en 15.30 uur. Dank zij de goede relaties die het museum onder houdt met de KLM is het mogelijk geworden om de Flying Dutch man Jazz Band bij het feest te betreken. Deze huisband van de KLM treedt op vanaf 13.00 uur, beurtelings in het museum zelf en in het vliegveldrestaurant. Het museum kent een bewogen geschiedenis die eigenlijk al 18 jaar geleden begon. Ter gelegenheid van het lustrum van de Dutch Dakota Association (DDA) en de daarmee samenvallende Texelse airshow werd in de hangar van het vliegveld een tentoonstelling gehouden van allerlei zaken die op de (Texelse) luchtvaart betrekking hadden. Toen ontstond het idee om een derge lijke tentoonstelling een permanent karakter te geven en daarmee Texel van een nieuwe attractie te voor zien. Vliegvelddirecteur Ed de Bruijn ging met Kurt Munk van de DDA, Jan Frederici en Piet Standaart gedreven aan de slag maar het duurde toch nog acht jaar voordat burgemeester Van Rappard de deu ren officieel kon openen. Doorslag gevend was het feit dat Zweefvlieg- club Texel een nieuwe behuizing in gebruik had genomen waardoor de oude zweefvlieghangar voor het museum beschikbaar kwam. Daarna ging het snel. In zes weken werd het museum ingericht door een schare vrijwilligers, aangevoerd door Gelein Jansen. Russenoorlog In hetzelfde gebouw werd ook de collectie ondergebracht die betrek king heeft op de Russenoorlog. Daarmee was men bij voorbaat verzekerd van voldoende bezoe kers omdat voor de opstand van de Georgiërs veel belangstelling bestaat. Toch was de toeloop gro ter dan verwacht: het eerste jaar werden 16.000 bezoekers geteld en daarmee was het bestaansrecht bewezen. Samenhangend daar mee was dat veel mensen, bedrij ven en instanties voorwerpen van luchtvaarthistonsch belang aan het museum afstonden of in bruikleen gaven. Een probleem was dat het museum te klein was om dat alle maal onder te brengen en dat de bouwkundige staat van het dertig jaar oude gebouw veel te wensen overliet. Nieuwbouwplannen ston den geruime tijd ter discussie en leidden zelfs tot tweespalt omdat niet alle bestuursleden het financi eel haalbaar vonden. Aanvankelijk beperkte men zich tot het renoveren van het bestaande gebouw, maar uiteindelijk werd toch tot een aan zienlijke uitbreiding besloten, nadat een speciale financiële commissie (bestaande uit Martin Tromp, Bob Rienks en Willem Mets) het nodige geld had losgekregen. Daarmee ontstond een Siamese tweeling. Het luchtvaartgedeelte van de collectie kwam in de nieuwbouw en alles wat betrekking had op gebeurtenis sen die in de tweede wereldoorlog op Texel hebben plaatsgevonden kwam in het oude deel, maar het bleef één museum met één ingang. Een groot deel van de collectie heeft aan permanent karakter zoals alles wat betrekking heeft op de geschie denis van het Vliegkamp De Mok en vliegveld De Vlijt, de deportatie van Texelse mannen naar Assen en de 35 geallieerde vliegtuigen die in de oorlog op of bij Texel neerstortten. Onderzoek van de recoverygroep naar deze bommenwerpers en hun bemanningen heeft een schat aan gegevens opgeleverd. In veel geval len hebben ook nabestaanden hier mee hun voordeel kunnen doen. Achter tal van voorwerpen bleek een aangrijpend menselijk verhaal te zitten. Educatief Het museum heeft geen verdere uit breidingsplannen, maar vrijwilligers zijn wel voortdurend in touw om de collectie attractief en educatief te houden. Theo Witte: 'We vinden het belangrijk dat vooral de jeugd de lokale geschiedenis kent. Ons museum draagt daar zeker aan bij. De Texelse scholen hebben dan ook gratis toegang'. Het luchtvaart- en oorlogsmuseum heeft in de col lectie enkele complete vliegtuigen, zoals de Starfighter die als blikvan ger buiten aan de weg staat, het vliegtuigje PH-COR, een replica van de legendarische Spin van Fokker en enkele drones, doelvliegtuigen die hebben gediend bij schietoefe ningen. De komende winter komt daar het Rhönlerche zweefvliegtuig bij dat ooit in gebruik was bij de zweefvliegclub. Nadat het medio jaren zeventig was verkocht maakte het vele omzwervingen. Onlangs lukte het de restanten op de kop te tikken en nu is Piet Standaart bezig het weer compleet te maken. Het bestuur hoopt dat het ooit zal luk ken een Harvard te bemachtigen, het vliegtuig dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw toen het door de firma Schreiner werd gebruikt bij schietoefeningen, een bekende verschijning boven Texel was. Nóg mooier zou een Spitfire zijn die voor die tijd voor hetzelfde doel vanaf het vliegveld Texel opereerde, maar de historische waarde daarvan is zo groot dat dit geen haalbare kaart is. Kanonnen Naast de genoemde permanente collectie wil men af en toe ook wat nieuws en wisselends brengen. Een voorbeeld is de maquette die 'bunkerspecialist' Ben van Leersum volgende maand plaatst. Het gaat over de omzwervingen van drie kanonnen die ooit werden gebruikt in de kustbatterij in de duinen van de Bollekamer, in combinatie met de bekende waarnemingsbunker van Loodsmansduin. Het museum is in gesprek met Staatsbosbeheer over het vernieuwen van de verkla rende borden bij de restanten van de bunkers. Het museum dankt veel van zijn bezienswaardigheden and C.e: im w aan goede relaties. Topman Pa r Hartman van de KLM is meer i eens op bezoek geweest en k», meestal niet met lege handen is ook een hechte band Koninklijke Marine, zoals blijkt het schitterende houten naamta buiten het gebouw dat als cade! tje van de marine werd ontvang-im Verder wordt prettig samengev,? !^ev en uitgewisseld met het mil luchtvaartmuseum van Soesteft* en het nationale luchtvaartmusa Aviodrome in Lelystad. Theo V/r 'Maar het meest hebben we te danken aan onze vrijwilligersi de afgelopen tien jaar bezig geweest met inrichting, uitbreidi technische werkzaamheden, leidingen, kassa en archief, hen is er zondag vanaf half vier» hapje en een drankje. Dat heU ze wel verdiend'. De Flying Dutchman Jazzband die zondag is te horen op het vliegveld ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het museum

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 8